Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

MT100: Dit zijn dé beste dienstverleners van Nederland

In samenwerking met de Erasmus Universiteit ging de redactie van MT op zoek naar de beste zakelijke dienstverleners van Nederland. Welk bedrijf verkozen de MT-lezers tot winnaar?

Koninklijke Ahrend is net als vorig jaar de nummer 1 in de MT100. De kantoorinrichter is volgens MT-lezers de beste zakelijke dienstverlener van Nederland. Dat is een groot compliment: lezers die met het bedrijf in contact zijn gekomen, hebben bijna allemaal plezierige ervaringen. Dat geldt eigenlijk voor de meeste bedrijven in onze top 100. Bedrijven die er echt een potje van maken, krijgen geen aanbevelingen van klanten en vallen uit de lijst, of komen er nooit op terecht.

De MT100 lijst begon in 2002 als een lijst met de beste adviesbureaus, maar inmiddels is de lijst uitgebreid met andere takken van zakelijke dienstverlening. Sinds 2015 doen we het onderzoek in samenwerking met INSCOPE Consulting, een onderzoeksbureau verbonden aan de Erasmus Universiteit Rotterdam.

Beslissers ranken

Maar hoe komt de lijst nu precies tot stand? Onze lezers wordt gevraagd welke zakelijke dienstverleners op hun beslissingsgebied ze zouden aanbevelen. We vragen diezelfde beslissers ook om de bedrijven die ze aanbevelen te ranken. De overall top-100 komt tot stand door die twee te combineren. Daarnaast vragen we de lezers ook om de bedrijven die ze aanbevelen te beoordelen op klantgerichtheid, excellente uitvoering en productleiderschap.

In de top 100 zien we aan de top een lichte oververtegenwoordiging van bedrijven die zichtbare diensten leveren, zoals winnaar Ahrend, maar ook beveiligingsbedrijven en een uitzendconcern als Randstad. Dat is ook niet heel verwonderlijk. Een goed ingericht kantoor staat de hele dag op je netvlies en die sympathieke beveiliger of uitzendkracht blijft ook in het geheugen hangen.

Bekijk hier de volledige top 100 van beste dienstverleners

UitvoeringKoninklijke Ahrend is net als vorig jaar de nummer 1 in de MT100. De kantoorinrichter is volgens MT-lezers de beste zakelijke dienstverlener van Nederland. Dat is een groot compliment: lezers die met het bedrijf in contact zijn gekomen, hebben bijna allemaal plezierige ervaringen. Maar dat geldt eigenlijk voor de meeste bedrijven in onze top 100. Bedrijven die er echt een potje van maken, krijgen geen aanbevelingen van klanten en vallen uit de lijst, of komen er nooit op terecht. De MT100 lijst begon in 2002 als een lijst met de beste adviesbureaus, maar inmiddels is de lijst uitgebreid met andere takken van zakelijke dienstverlening. Sinds 2015 doen we het onderzoek in samenwerking met INSCOPE Consulting, een onderzoeksbureau verbonden aan de Erasmus Universiteit Rotterdam. Beslissers ranken Maar hoe komt de lijst nu precies tot stand? Onze lezers wordt gevraagd welke zakelijke dienstverleners op hun beslissingsgebied ze zouden aanbevelen. We vragen diezelfde beslissers ook om de bedrijven die ze aanbevelen te ranken. De overall top-100 komt tot stand door die twee te combineren. Daarnaast vragen we de lezers ook om de bedrijven die ze aanbevelen te beoordelen op klantgerichtheid, excellente uitvoering en productleiderschap. Voor die uitgebreide resultaten kunt u terecht op mt.nl. In de top 100 zien we aan de top een lichte oververtegenwoordiging van bedrijven die zichtbare diensten leveren, zoals winnaar Ahrend, maar ook beveiligingsbedrijven en een uitzendconcern als Randstad. Dat is ook niet heel verwonderlijk. Een goed ingericht kantoor staat de hele dag op je netvlies en die sympathieke beveiliger of uitzendkracht blijft ook in het geheugen hangen. Opvallend is de hoge score van energiebedrijven Eneco en Nuon. Stroom is niet een product dat direct in het oog springt. Maar kennelijk hebben de energiebedrijven hun zakelijke klanten naar tevredenheid geholpen met bijvoorbeeld het terugdringen van de energiekosten. Lastiger is het om heel hoog te scoren met strategisch advies. Want hoe goed een advies ook is, de succeservaring staat of valt bij de uitvoering. En wat is organisatieadvies waard als een organisatie geen plan of strategie heeft? Voor de klant is het dan ook vooral belangrijk welke bedrijven uitblinken op hun eigen terrein. Bent u op zoek naar een uitstekende zakelijke dienstverlener, dan is het aan te raden de categorielijstjes op pagina’s xx tot xx door te lezen. MT100 2016 Onderzoeksverantwoording Het MT100-onderzoek werd uitgevoerd door Inscope Consulting, een kennisonderneming van de Erasmus Universiteit Rotterdam. In totaal vulden 626 mensen in augustus 2016 een volledige vragenlijst in. 24 categorieën Voor het onderzoek zijn 24 categorieën diensten gedefinieerd die gebruikelijk zijn om in te kopen, variërend van consultancy tot facilitaire diensten als schoonmaak, catering en beveiliging. Voor elk van deze categorieën zijn door de MT-redactie groslijsten gemaakt. De respondenten kregen eerst de vraag over welke van deze categorieën zij (mede-)beslissend zijn. Voor deze categorieën kregen ze de groslijsten met bedrijven voorgelegd met de vraag welke dienstverleners ze zouden aanbevelen aan hun collega-managers en welk bedrijf hun absolute favoriet is. Respondenten konden bij hun favoriet vervolgens aangeven hoe zij dat bedrijf waarderen op klantgerichtheid, productleiderschap en excellentie van uitvoering. Daarvoor gaven zij hen telkens één tot vijf sterren. Score: op basis van aanbevelingen en favoriete keuze Voor elk bedrijf werd vervolgens een score bepaald aan de hand van het aantal aanbevelingen - relatief ten opzichte van het aantal respondenten voor de betreffende categorie - en het percentage respondenten dat het bedrijf vervolgens als favoriet aanmerkte. Op basis van deze score stelden we een rangorde op binnen elk van de 24 categorieën én over de gehele groep dienstverleners, de MT100 'overall'. In de papieren editie van MT presenteren we eerst de MT100, de volledige lijst met de 100 partijen die bij onze lezers favoriet zijn, op basis van hun aanbevelingsscore. Daarna volgen de deellijstjes, de overzichten van de 24 verschillende categorieën. Hier zijn steeds de percentages weergegeven van de aanbevelingen die de respondenten in een bepaalde categorie voor een organisatie hebben gegeven en het percentage dat hen vervolgens als favoriet aanmerkt. 2 categorieën nieuw opgenomen In het MT100-onderzoek zijn dit jaar twee nieuwe categorieën toegevoegd. Binnen het beslisgebied Algemeen management is dat de categorie Supply chain en logistiek en binnen het beslisgebied Inkoop & Facilities is dat de categorie Advies en beheer bedrijfshuisvesting. Vier categorieën zijn dit jaar al eerder ondervraagd en opnieuw opgenomen: Financiering, Accountancy, (IT) Beheer & Onderhoud, en Digital Consultancy. Omdat bedrijven in deze categorieën niet in het MT100-onderzoek zijn ondervraagd, komen ze dus ook niet voor in de totale lijst van 100.

Opvallend is de hoge score van energiebedrijven Eneco en Nuon. Stroom is niet een product dat direct in het oog springt. Maar kennelijk hebben de energiebedrijven hun zakelijke klanten naar tevredenheid geholpen met bijvoorbeeld het terugdringen van de energiekosten.

Lastiger is het om heel hoog te scoren met strategisch advies. Want hoe goed een advies ook is, de succeservaring staat of valt bij de uitvoering. En wat is organisatieadvies waard als een organisatie geen plan of strategie heeft?

Voor de klant is het dan ook vooral belangrijk welke bedrijven uitblinken op hun eigen terrein. Ben je op zoek naar een uitstekende zakelijke dienstverlener, dan is het aan te raden de categorielijsten door te lezen.

Onderzoeksverantwoording

Het MT100-onderzoek werd uitgevoerd door Inscope Consulting, een kennisonderneming van de Erasmus Universiteit Rotterdam. In totaal vulden 626 mensen in augustus 2016 een volledige vragenlijst in.

Voor het onderzoek zijn 24 categorieën diensten gedefinieerd die gebruikelijk zijn om in te kopen, variërend van consultancy tot facilitaire diensten als schoonmaak, catering en beveiliging. Voor elk van deze categorieën zijn door de MT-redactie groslijsten gemaakt. De respondenten kregen eerst de vraag over welke van deze categorieën zij (mede-)beslissend zijn. Voor deze categorieën kregen ze de groslijsten met bedrijven voorgelegd met de vraag welke dienstverleners ze zouden aanbevelen aan hun collega-managers en welk bedrijf hun absolute favoriet is. Respondenten konden bij hun favoriet vervolgens aangeven hoe zij dat bedrijf waarderen op klantgerichtheid, productleiderschap en excellentie van uitvoering. Daarvoor gaven zij hen telkens één tot vijf sterren.

Lees hier de beste dienstverleners in de 24 categorieën. 

Score: op basis van aanbevelingen en favoriete keuzeKoninklijke Ahrend is net als vorig jaar de nummer 1 in de MT100. De kantoorinrichter is volgens MT-lezers de beste zakelijke dienstverlener van Nederland. Dat is een groot compliment: lezers die met het bedrijf in contact zijn gekomen, hebben bijna allemaal plezierige ervaringen. Maar dat geldt eigenlijk voor de meeste bedrijven in onze top 100. Bedrijven die er echt een potje van maken, krijgen geen aanbevelingen van klanten en vallen uit de lijst, of komen er nooit op terecht. De MT100 lijst begon in 2002 als een lijst met de beste adviesbureaus, maar inmiddels is de lijst uitgebreid met andere takken van zakelijke dienstverlening. Sinds 2015 doen we het onderzoek in samenwerking met INSCOPE Consulting, een onderzoeksbureau verbonden aan de Erasmus Universiteit Rotterdam. Beslissers ranken Maar hoe komt de lijst nu precies tot stand? Onze lezers wordt gevraagd welke zakelijke dienstverleners op hun beslissingsgebied ze zouden aanbevelen. We vragen diezelfde beslissers ook om de bedrijven die ze aanbevelen te ranken. De overall top-100 komt tot stand door die twee te combineren. Daarnaast vragen we de lezers ook om de bedrijven die ze aanbevelen te beoordelen op klantgerichtheid, excellente uitvoering en productleiderschap. Voor die uitgebreide resultaten kunt u terecht op mt.nl. In de top 100 zien we aan de top een lichte oververtegenwoordiging van bedrijven die zichtbare diensten leveren, zoals winnaar Ahrend, maar ook beveiligingsbedrijven en een uitzendconcern als Randstad. Dat is ook niet heel verwonderlijk. Een goed ingericht kantoor staat de hele dag op je netvlies en die sympathieke beveiliger of uitzendkracht blijft ook in het geheugen hangen. Opvallend is de hoge score van energiebedrijven Eneco en Nuon. Stroom is niet een product dat direct in het oog springt. Maar kennelijk hebben de energiebedrijven hun zakelijke klanten naar tevredenheid geholpen met bijvoorbeeld het terugdringen van de energiekosten. Lastiger is het om heel hoog te scoren met strategisch advies. Want hoe goed een advies ook is, de succeservaring staat of valt bij de uitvoering. En wat is organisatieadvies waard als een organisatie geen plan of strategie heeft? Voor de klant is het dan ook vooral belangrijk welke bedrijven uitblinken op hun eigen terrein. Bent u op zoek naar een uitstekende zakelijke dienstverlener, dan is het aan te raden de categorielijstjes op pagina’s xx tot xx door te lezen. MT100 2016 Onderzoeksverantwoording Het MT100-onderzoek werd uitgevoerd door Inscope Consulting, een kennisonderneming van de Erasmus Universiteit Rotterdam. In totaal vulden 626 mensen in augustus 2016 een volledige vragenlijst in. 24 categorieën Voor het onderzoek zijn 24 categorieën diensten gedefinieerd die gebruikelijk zijn om in te kopen, variërend van consultancy tot facilitaire diensten als schoonmaak, catering en beveiliging. Voor elk van deze categorieën zijn door de MT-redactie groslijsten gemaakt. De respondenten kregen eerst de vraag over welke van deze categorieën zij (mede-)beslissend zijn. Voor deze categorieën kregen ze de groslijsten met bedrijven voorgelegd met de vraag welke dienstverleners ze zouden aanbevelen aan hun collega-managers en welk bedrijf hun absolute favoriet is. Respondenten konden bij hun favoriet vervolgens aangeven hoe zij dat bedrijf waarderen op klantgerichtheid, productleiderschap en excellentie van uitvoering. Daarvoor gaven zij hen telkens één tot vijf sterren. Score: op basis van aanbevelingen en favoriete keuze Voor elk bedrijf werd vervolgens een score bepaald aan de hand van het aantal aanbevelingen - relatief ten opzichte van het aantal respondenten voor de betreffende categorie - en het percentage respondenten dat het bedrijf vervolgens als favoriet aanmerkte. Op basis van deze score stelden we een rangorde op binnen elk van de 24 categorieën én over de gehele groep dienstverleners, de MT100 'overall'. In de papieren editie van MT presenteren we eerst de MT100, de volledige lijst met de 100 partijen die bij onze lezers favoriet zijn, op basis van hun aanbevelingsscore. Daarna volgen de deellijstjes, de overzichten van de 24 verschillende categorieën. Hier zijn steeds de percentages weergegeven van de aanbevelingen die de respondenten in een bepaalde categorie voor een organisatie hebben gegeven en het percentage dat hen vervolgens als favoriet aanmerkt. 2 categorieën nieuw opgenomen In het MT100-onderzoek zijn dit jaar twee nieuwe categorieën toegevoegd. Binnen het beslisgebied Algemeen management is dat de categorie Supply chain en logistiek en binnen het beslisgebied Inkoop & Facilities is dat de categorie Advies en beheer bedrijfshuisvesting. Vier categorieën zijn dit jaar al eerder ondervraagd en opnieuw opgenomen: Financiering, Accountancy, (IT) Beheer & Onderhoud, en Digital Consultancy. Omdat bedrijven in deze categorieën niet in het MT100-onderzoek zijn ondervraagd, komen ze dus ook niet voor in de totale lijst van 100.

Voor elk bedrijf werd vervolgens een score bepaald aan de hand van het aantal aanbevelingen – relatief ten opzichte van het aantal respondenten voor de betreffende categorie – en het percentage respondenten dat het bedrijf vervolgens als favoriet aanmerkte. Op basis van deze score stelden we een rangorde op binnen elk van de 24 categorieën én over de gehele groep dienstverleners, de MT100 ‘overall‘.

We presenteren de MT100, de volledige lijst met de 100 partijen die bij onze lezers favoriet zijn, op basis van hun aanbevelingsscore. Daarnaast presenteren we de deellijstjes, de overzichten van de 24 verschillende categorieën. Hier zijn steeds de percentages weergegeven van de aanbevelingen die de respondenten in een bepaalde categorie voor een organisatie hebben gegeven en het percentage dat hen vervolgens als favoriet aanmerkt.

Wekelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Twee categorieën nieuw opgenomen

In het MT100-onderzoek zijn dit jaar twee nieuwe categorieën toegevoegd. Binnen het beslisgebied Algemeen management is dat de categorie Supply chain en logistiek en binnen het beslisgebied Inkoop & Facilities is dat de categorie Advies en beheer bedrijfshuisvesting. Vier categorieën zijn dit jaar al eerder ondervraagd en opnieuw opgenomen: Financiering, Accountancy, (IT) Beheer & Onderhoud, en Digital Consultancy. Omdat bedrijven in deze categorieën niet in het MT100-onderzoek zijn ondervraagd, komen ze dus ook niet voor in de totale lijst van 100.