Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Hoe Marktplaats innoveert dankzij partnerschappen

De tijd dat een bedrijf echt alles zelf kan doen, is allang voorbij. Wil je nieuwe diensten en functionaliteiten kunnen bieden, dan zul je partnerschappen aan moeten gaan. Daar weet Marktplaats inmiddels alles van.

Marktplaats partnerschappen
Foto: Getty

Het mag de grootste handelssite van Nederland zijn, maar ook Marktplaats.nl kan niet álles. Technologie is steeds meer een spel van specialisten. Wil het bedrijf bepaalde functies toevoegen voor kopers en verkopers, dan moet het bedrijf de samenwerking opzoeken met andere bedrijven.

Maurice Barten is sinds een half jaar Head of Partner Solutions bij Marktplaats.nl. Hij zoekt samenwerkingen op om op relevante plekken diensten of functionaliteiten van partners toe te voegen. ‘Als iets tot je kernactiviteiten behoort, dan investeer je er hoogstwaarschijnlijk zelf in. Maar behoort het niet tot je kernactiviteiten, dan valt het kwartje vaak richting een samenwerking.’

Partners zoeken

De zoektocht naar een partnerschap kan volgens hem twee verschillende aanleidingen hebben. ‘Er zijn projecten waarin een spanningsveld in de klantreis als uitgangspunt geldt. Dan gaan we zelf op zoek naar een partner en brengen we de markt in kaart om de juiste te vinden.’ Maar het kan ook zijn dat je zelf een dienst opmerkt die een aanvulling vormt, zonder dat specifiek over de innovatie is nagedacht. ‘Ik spreek dus heel veel mogelijke partners, niet om meteen een samenwerking aan te gaan, maar om te weten wat er zoal te koop is.’

Van standaard tot maatwerk

De inhoud van die samenwerkingen verschilt echter sterk van geval tot geval. De meest eenvoudige is dat je een dienst koopt en in eigen vorm doorzet. ‘Aan de andere kant heb je ook partnerschappen waarin je samen investeert in een functionaliteit of dienst’, zegt Barten. ‘Hoe intensiever de samenwerking, des te meer maatwerk het verdienmodel wordt en hoe meer die is gebaseerd op succes voor de gebruiker.’

Partnerschap met PostNL

Een voorbeeld van zo’n partnerschap is de samenwerking met PostNL. Gebruikers kunnen bij het aanmaken van een advertentie direct verzendingsmogelijkheden- en kosten tonen aan potentiële kopers. ‘Je hoeft maar twee vragen te beantwoorden en je weet wat de kosten zijn’, vertelt Barten. ‘Als het product gekocht is, kun je het ook direct online frankeren. Je voert de gegevens van de ontvanger in, betaalt het, en print het label uit die je op het pakket plakt. Dat pakket kun je op een locatie van PostNL afgeven.’

Verder uitbreiden

Volgens Barten levert het voor alle partijen voordeel op. Marktplaats kan extra service bieden, klanten kunnen meer, ‘en we geven een partij als PostNL de mogelijkheid om daar aanwezig te zijn waar hun gebruiker al aan het nadenken is over het versturen van pakketten. Maar we verbeteren de dienst verder, en de komende maanden gaan we het verder uitbreiden.’

Het eerste contact

Maar hoe aantrekkelijk het ook mag zijn, een technologische samenwerking als deze vraagt veel werk. Het eerste contact is nog eenvoudig. Een belletje of mailtje, ‘maar ik heb ook wel eens een bericht via LinkedIn gestuurd’, lacht Barten. Het is volgens hem belangrijk om zo snel mogelijk face to face af te spreken. ‘We willen zo bepalen of die partner ons kan helpen en of ze de meest geschikte partij zijn om dat te doen.’

Balans vinden

marktplaats partnerschapOm te beginnen moet de technologie bij elkaar passen. Als een van de twee partijen zijn hele ict-landschap moet omgooien? ‘Dan is de kans groot dat het geen succes wordt omdat de samenwerking uit balans is’, zegt Barten. ‘Niet-passende technologie proberen we in een vroegtijdig stadium te voorkomen door al heel snel met een multidisciplinair team om de tafel te zitten.’

Agile

Volgens Barten is Marktplaats zo opgezet dat nieuwe technologie makkelijk is in te passen. Maar het hangt niet alleen van de standaarden af, maar ook van de technologie zelf. ‘Wat je bijvoorbeeld kunt hebben, is dat de API’s waarmee we moeten werken verouderd zijn. Of dat die API’s honderden pagina’s aan documentatie hebben. Dat past minder goed bij onze bedrijfscultuur en manier van werken.’ Helaas kan het nog steeds voorkomen dat een slechte aansluiting pas laat aan het licht komt. ‘We werken op een agile manier, dus we weten niet van elke punt en komma. Het kan ook gebeuren dat het product niet goed kan worden doorontwikkeld omdat het product op papier mooi aansluit, maar in de praktijk niet.’

Verschillende doelstellingen

Ook de strategie moet overeen komen, zegt Barten. ‘Uiteindelijk werk je met elkaar samen omdat je een product, dienst of functionaliteit hebt waarmee je de dienstverlening kunt verbeteren. Heeft deze partij ook de doelstelling om het product op deze manier in de markt te zetten? Het kan best zijn dat de partner het merk heel groot wil maken door gebruikers direct te trekken, terwijl de andere juist zoveel mogelijk gebruikers over het platform wil krijgen. Dan matchen de doelstellingen niet. Dat is heel vervelend en kun je elkaar nog zo aardig vinden, maar dan wordt de samenwerking waarschijnlijk geen succes.’

To start-up or not to start-up

Steeds vaker komen start-ups voor dit soort samenwerkingen in aanmerking. Technologisch worden ze niet tegengehouden door legacy die moeilijk is in te passen. Op strategisch vlak zijn ze meestal ook flexibel genoeg. ‘Ze hebben alles flexibel opgebouwd en kunnen snel schakelen’, zegt Barten. ‘Aan de andere kant: een start-up is kleiner en werken met Marktplaats betekent nogal wat. We zijn een van de grootste site van Nederland en hebben een groot volume. Dat moet je aankunnnen, en de grootste valkuil bij start-ups is dat ze zich wel eens willen vergissen in de schaal. Ze moeten kwaliteit garanderen of ze nou 1 miljoen of 10.000 producten verkopen.’

Wekelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Extra services

Bij Marktplaats blijven ze ondertussen druk bezig om nieuwe diensten toe te voegen. ‘We denken constant na over eventuele mogelijkheden’, zegt Barten. ‘We verkopen veel koelkasten en wasmachines op ons platform. We zouden bijvoorbeeld de mogelijkheid kunnen bieden om direct een aanhangwagen of busje, of bakfiets te huren. Of dat iemand de wasmachine voor je ophaalt, aflevert en installeert bij de koper. Als je de partners kan vinden, dan heb je een hele mooie oplossing die barrières wegneemt bij de gebruiker.’

Lees ook: