Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

‘Je moet wel durven bewegen’

Maak mensen verantwoordelijk voor hun eigen reisgedrag en betere keuzes volgen vanzelf. Met die instelling gaat Workaway conservatief mobiliteitsbeleid te lijf. ‘Bedrijven laten kansen liggen door alles bij het oude te laten.’

Best practice van Management Team + Workaway

Laatst was ik op een bijeenkomst met 25 ingenieurs van eenzelfde ingenieursbureau’, vertelt Bert-Jan Huegen. ‘En raad eens? Ze waren met 25 auto’s uit hetzelfde kantoor gekomen.’ De business development manager bij Workaway|Achmea verbaast zich nergens meer over als het gaat om mobiliteit. Wel weet hij zeker dat het heel vaak anders kan. Slimmer, goedkoper, efficiënter. En vooral: wendbaarder. ‘Als hun werkgever die ingenieurs botweg zou dwingen tot carpoolen, stuit dat zeker op weerstand. Wij helpen werkgevers hun doel te bereiken met beproefde beïnvloedingstechnieken. Centraal daarbij staat het persoonlijk leiderschapsprincipe: eigen verantwoordelijkheid leidt tot betere keuzes.’

Dodelijke inertie

Als in het bedrijfseconomische krachtenveld van vandaag iets riskant is, dan is het wel denken dat datgene wat vandaag werkt je ook morgen nog een plek aan de top van de voedselketen garandeert. Huegen: ‘Wie had in 2002, trots bellend met zijn Nokia 3610, kunnen voorspellen dat deze marktleider zó van het veld gespeeld zou worden?’ Hij wil maar zeggen: inertie is tegenwoordig dodelijk. Oók als het om zakelijke mobiliteit gaat. Flexibiliteit noemt hij dan ook ‘een sleutelbegrip’. ‘Of het nu gaat om leasecontracten, ov-kaarten, parkeerbeleid of de verwerking en fiattering van declaraties, bedrijven laten grote kansen liggen door alles bij het oude te laten. Zeker nu traditionele arbeidsstructuren steeds meer plaatsmaken voor Het Nieuwe Werken. Simpele veranderingen kunnen enorm veel besparen. Maar dan moet je wel durven bewegen, zowel stra tegisch als operationeel.’

Wispelturige markt

Workaway opereert in een wispelturige markt. De vaak snel veranderende wensen van werkgevers en medewerkers moeten voortdurend op elkaar worden afgestemd en gekoppeld aan een tailormade mobiliteitsplan. ‘Vandaar dat we ons platform Reisbalans permanent door ontwikkelen’, zegt Huegen. ‘Het is work in progress, waarbij we de kort-cyclische agile/scrum-methode hanteren. In blokken van 2 weken ontwikkelen en implementeren we een nieuwe update, zodat we heel snel kunnen inspelen op de actualiteit, maar ook op wensen en vragen van klanten en gebruikers.’

Die stap-voor-stapmethode heeft meer effect dan rigoureuze hervormingen, gelooft Huegen. ‘Dan heb je telkens even de tijd om te kijken of een aanpassing werkt en hoef je slechts beperkt bij te sturen.’ Wendbaarheid dus, ook bij de eigen organisatie. Omdat er nog maar 1 ding zeker is: dat morgen niets meer zeker is. En daar kun je maar beter op voorbereid zijn.

Bespaartips

Inzicht krijgen in uw mobiliteits kosten? En tips om deze te verlagen? Download de gratis whitepaper ‘Verlaag de zakelijke reiskosten in 4 stappen’.