Generatie Y moet wat geduld hebben

21 feb 2012  |   Anouk Eigenraam  
Tammy Erickson

Generatie Y wordt in de volksmond al de 'verloren generatie' genoemd. Dit  talentvolle arbeidspotentieel staat te trappelen om aan de slag te gaan, maar komt maar moeilijk aan de bak door de crisis. Een lichtpuntje: ze hebben tijd zat.

Hoewel de recessie pas sinds vorige week officieel is, merkt iedereen natuurlijk al langer dat er een crisis gaande is. Het CBS maakte vorige week bekend dat de werkloosheid met 6 procent is gestegen ten opzichte van vorig jaar. Het zijn met name jongeren die deze statistieken aanjagen, zo lijkt. In een jaar is de werkloosheid onder jongeren jonger dan 25 jaar met bijna 20 procent toegenomen. Waren er in januari vorig jaar nog 80.000 jongeren werkloos, in januari dit jaar steeg hun aantal tot 98.000.

GOEROE VAN DE WEEK

Managamentgoeroes te over. MT presenteert elke week een goeroe die er echt toe doet.

Deze editie: Tammy Erickson  >Overzicht van alle goeroes
Wordt de eens zo bejubelde 'gouden generatie' door de crisis straks een verloren generatie? De vooruitzichten van Generatie Y waren lang zo veelbelovend. Zo schilderde ook de bekende auteur Tammy (Tamara) Erickson mooie vergezichten, in haar boek Plugged In: The Generation Y Guide to Thriving at Work. Haar boek was zelfs een oproep aan de Y'ers 'not to give up on the older workers' en een vraag om oudere werknemers te helpen zich aan te passen aan de moderne tijd.

Pluk de dag

Volgens Erickson heeft Generatie Y het grote voordeel opgegroeid te zijn in een tijd van welvaart waarin alles leek te kunnen en waarin ze dus geleerd hebben om alles te willen. Maar volgens de schrijfster moeten we dat niet verwarren met ongeduld. "They’re just living in the moment; and, in a sense, they’re responding to the world we gave them. It was a world in which they would be likely to come to the conclusion that they better make the most of what they have right now." Onder andere door de opkomst vanhet terrorisme en geweld zoals school shootings heeft Generatie Y volgens Erickson veel meer een houding van 'pluk de dag'.

Toekomstige managers moeten om die reden deze generatie wel anders benaderen. Bepaalde simpele dingen zoals werktijden moeten Y'ers explicieter duidelijk gemaakt worden, zegt Erickson. De auteur staat op de 33ste plek in de invloedrijke Thinkers50 en schreef verschillende boeken over loopbaanperspectieven voor de verschillende generaties. Momenteel schrijft ze een boek over de generatie onder de 15 jaar. Ze geldt ook als een expert op het gebied van organisatiemanagement en personeelsbeleid. Recent werkte ze samen met de London Business School voor een onderzoek naar de werkwijze van vijftig teams bij vijftien multinationals. 

Generatie X

Voordat de Y'ers het bedrijfsleven bestormen, valt overigens eerst nog alle eer te beurt aan Generatie X, die langzaam de babyboomers aan het vervangen zijn. Volgens Erickson vertoont X precies het soort leiderschap dat bedrijven nodig hebben. Het verschil met de babyboomers is volgens haar dat die weliswaar veel doelgerichter op hun doel afgingen, maar daardoor ook heel eenzijdig alleen maar focusten op groei. De X´ers bekijken cases van veel meer verschillende kanten, zijn bedachtzamer en wegen meer opties af voordat ze besluiten nemen.

Andere kenmerken van deze generatie is dat ze veel meer vertrouwen op hun eigen kunnen, hun eigen kracht en overlevingsvermogen. Ze kunnen verder vooruit kijken in de toekomst dan welke andere generatie ook. Ze zijn gewend aan diversiteit op de werkvloer en ze weten hoe ze de voortdurende stroom van nieuwe technologie kunnen toepassen. Ook koesteren ze een gezond wantrouwen tegen traditionele instituties omdat ze de afgelopen jaren hebben gezien hoe die van hun voetstuk zijn gevallen.

Geduld

Met andere woorden; het management van de toekomst is in goede handen bij de pragmatische Generatie X tot ze het stokje moeten overgeven aan de ongeduldige Generatie Y. Die is wellicht wat gefrustreerd dat ze nog niet massaal aan de slag kan, maar niet getreurd; ze hebben tijd zat en moeten daarnaast waarschijnlijk nog een stuk langer doorwerken ook. "They could well have a life expectancy of up to 120 years, so they’re going to be around for a while." Ook iets om te bedenken voor wie denkt dat het wellicht een luie generatie is. Dat is dus niet het geval: ze moeten nog even.

Lees ook:

Gegevens ontvanger
Naam ontvanger:
Email ontvanger:
Jouw gegevens
Naam:
Email:
Voor je het weet lacht een hele bedrijfstak haar klanten uit

Voor je het weet lacht een hele bedrijfstak haar klanten uit

Simpele, praktische oplossingen hebben op lange termijn vaak rampzalige gevolgen. Wees daarom waakzaam op stompzinnige innovaties. Lees verder

René Bohnsack: 'Tesla kan best de nieuwe General Motors worden'

René Bohnsack: 'Tesla kan best de nieuwe General Motors worden'

Wanneer wordt de duurzame auto écht een massaproduct? Eén ding staat vast: Tesla wil wel. Lees verder

Groei uitzendmarkt houdt aan; AB InBev incasseert volumedaling

Groei uitzendmarkt houdt aan; AB InBev incasseert volumedaling

Plus: Dedact is Sprout Challenger van het Jaar, Desso overgenomen door Tarkett en Apple-ceo Tim Cook komt uit de kast. Lees verder

Bas Haring: 'Waarom ik hou van ont-ernstigen'

Bas Haring: 'Waarom ik hou van ont-ernstigen'

Op showbizz wordt vaak neergekeken. Maar dat is lang niet altijd terecht, zegt Bas Haring. Weinig anders kan zo goed het zware licht maken. Lees verder

'In anderen zit altijd meer intelligentie dan in jouw wilskracht'

'In anderen zit altijd meer intelligentie dan in jouw wilskracht'

Loslaten wordt ondergewaardeerd, zeker op managementniveau. Maar loslaten is ruimte maken voor anderen, zegt Ralph Freelink. Dat zouden we vaker moeten doen. Lees verder

Hoe BAS Group in lastig retaillandschap clicks en bricks weet te combineren

Hoe BAS Group in lastig retaillandschap clicks en bricks weet te combineren

De BAS Group, bekend van MyCom en Dixons, slaagt erin om bricks en clicks succesvol te combineren. Dat maakt ze gamechanger van de dag. Lees verder

Bob en de weblog

Bob en de weblog

Bob is divisiedirecteur bij een groot concern. Hij doet zijn best. In deze aflevering ontdekt hij de weblog als managementtool. Lees verder

Waarom leiderschap niet draait om dominantie, maar om wilskracht

Waarom leiderschap niet draait om dominantie, maar om wilskracht

Dominante leiders lijken misschien heel krachtig, in de praktijk krijgen leiders die hun interne processen op orde hebben veel meer voor elkaar. Tijd om uw wilskracht te trainen! Lees verder

Vodafone: ‘Op zoek naar meer efficiency’

Vodafone: ‘Op zoek naar meer efficiency’

Vodafone verbruikt net zoveel energie als een middelgrote stad in Nederland. Hoe bespaart én verduurzaamt dit telecomconcern? Lees verder

'Succes schuilt vooral in het zoeken naar: wat is jouw ene ding?'

'Succes schuilt vooral in het zoeken naar: wat is jouw ene ding?'

Succes is vooral een gevolg van focus, zegt Ralph Freelink. Zoek jouw ‘ene ding’ en je zult tijd, ruimte en energie winnen. Lees verder

Whitepapers
Meer whitepapers »
 
Volg MT op Facebook
X