Generatie Y moet wat geduld hebben

21 feb 2012  |   Anouk Eigenraam  
Tammy Erickson

Generatie Y wordt in de volksmond al de 'verloren generatie' genoemd. Dit  talentvolle arbeidspotentieel staat te trappelen om aan de slag te gaan, maar komt maar moeilijk aan de bak door de crisis. Een lichtpuntje: ze hebben tijd zat.

Hoewel de recessie pas sinds vorige week officieel is, merkt iedereen natuurlijk al langer dat er een crisis gaande is. Het CBS maakte vorige week bekend dat de werkloosheid met 6 procent is gestegen ten opzichte van vorig jaar. Het zijn met name jongeren die deze statistieken aanjagen, zo lijkt. In een jaar is de werkloosheid onder jongeren jonger dan 25 jaar met bijna 20 procent toegenomen. Waren er in januari vorig jaar nog 80.000 jongeren werkloos, in januari dit jaar steeg hun aantal tot 98.000.

GOEROE VAN DE WEEK

Managamentgoeroes te over. MT presenteert elke week een goeroe die er echt toe doet.

Deze editie: Tammy Erickson  >Overzicht van alle goeroes
Wordt de eens zo bejubelde 'gouden generatie' door de crisis straks een verloren generatie? De vooruitzichten van Generatie Y waren lang zo veelbelovend. Zo schilderde ook de bekende auteur Tammy (Tamara) Erickson mooie vergezichten, in haar boek Plugged In: The Generation Y Guide to Thriving at Work. Haar boek was zelfs een oproep aan de Y'ers 'not to give up on the older workers' en een vraag om oudere werknemers te helpen zich aan te passen aan de moderne tijd.

Pluk de dag

Volgens Erickson heeft Generatie Y het grote voordeel opgegroeid te zijn in een tijd van welvaart waarin alles leek te kunnen en waarin ze dus geleerd hebben om alles te willen. Maar volgens de schrijfster moeten we dat niet verwarren met ongeduld. "They’re just living in the moment; and, in a sense, they’re responding to the world we gave them. It was a world in which they would be likely to come to the conclusion that they better make the most of what they have right now." Onder andere door de opkomst vanhet terrorisme en geweld zoals school shootings heeft Generatie Y volgens Erickson veel meer een houding van 'pluk de dag'.

Toekomstige managers moeten om die reden deze generatie wel anders benaderen. Bepaalde simpele dingen zoals werktijden moeten Y'ers explicieter duidelijk gemaakt worden, zegt Erickson. De auteur staat op de 33ste plek in de invloedrijke Thinkers50 en schreef verschillende boeken over loopbaanperspectieven voor de verschillende generaties. Momenteel schrijft ze een boek over de generatie onder de 15 jaar. Ze geldt ook als een expert op het gebied van organisatiemanagement en personeelsbeleid. Recent werkte ze samen met de London Business School voor een onderzoek naar de werkwijze van vijftig teams bij vijftien multinationals. 

Generatie X

Voordat de Y'ers het bedrijfsleven bestormen, valt overigens eerst nog alle eer te beurt aan Generatie X, die langzaam de babyboomers aan het vervangen zijn. Volgens Erickson vertoont X precies het soort leiderschap dat bedrijven nodig hebben. Het verschil met de babyboomers is volgens haar dat die weliswaar veel doelgerichter op hun doel afgingen, maar daardoor ook heel eenzijdig alleen maar focusten op groei. De X´ers bekijken cases van veel meer verschillende kanten, zijn bedachtzamer en wegen meer opties af voordat ze besluiten nemen.

Andere kenmerken van deze generatie is dat ze veel meer vertrouwen op hun eigen kunnen, hun eigen kracht en overlevingsvermogen. Ze kunnen verder vooruit kijken in de toekomst dan welke andere generatie ook. Ze zijn gewend aan diversiteit op de werkvloer en ze weten hoe ze de voortdurende stroom van nieuwe technologie kunnen toepassen. Ook koesteren ze een gezond wantrouwen tegen traditionele instituties omdat ze de afgelopen jaren hebben gezien hoe die van hun voetstuk zijn gevallen.

Geduld

Met andere woorden; het management van de toekomst is in goede handen bij de pragmatische Generatie X tot ze het stokje moeten overgeven aan de ongeduldige Generatie Y. Die is wellicht wat gefrustreerd dat ze nog niet massaal aan de slag kan, maar niet getreurd; ze hebben tijd zat en moeten daarnaast waarschijnlijk nog een stuk langer doorwerken ook. "They could well have a life expectancy of up to 120 years, so they’re going to be around for a while." Ook iets om te bedenken voor wie denkt dat het wellicht een luie generatie is. Dat is dus niet het geval: ze moeten nog even.

Lees ook:

Gerelateerde artikelen:


Meer over vaardigheden:


Gegevens ontvanger
Naam ontvanger:
Email ontvanger:
Jouw gegevens
Naam:
Email:
Weinig waardering voor je werk? Kijk eens naar je relatie met je collega's

Weinig waardering voor je werk? Kijk eens naar je relatie met je collega's

Veel loopbanen starten op een glansrijke wijze, maar lopen daarna vast. Vaak is de oorzaak geen gebrek aan talent, maar een gebrek aan relatiebeheer, stelt arbeid- en organisatiepsycholoog Cees Schenk. Lees verder

Elke Van der Valk een eigen hotel, maar hoe lang nog?

Elke Van der Valk een eigen hotel, maar hoe lang nog?

Al sinds de Tweede wereldoorlog groeit de keten mee met het aantal familieleden. Maar het aantal Toekans dat Nederland kan herbergen is eindig. Overnames, internationale expansie en nieuwe concepten moeten ervoor zorgen dat ook de vierde generatie 'Valkjes' een eigen hotel kan runnen. Lees verder

10 van MT: Maersk wil olievelden van Shell - Vaste banen worden schaarser

10 van MT: Maersk wil olievelden van Shell - Vaste banen worden schaarser

Plus: Euronext negatief over Londen na Brexit & Wereldhandel in het slop. Lees verder

Hoe Intertoys de magie wil terugbrengen in zijn winkels

Hoe Intertoys de magie wil terugbrengen in zijn winkels

Spelen centraal, meer aandacht voor beleving, betere informatie voor de ouders. Zo wil ceo Steven van Nieuwenhuijzen (42) van Intertoys hét adres voor spelen en speelgoed in Nederland maken. ‘Mijn kinderen zijn trots op wat ik doe, maar ook héél kritisch.’ Lees verder

Waarom een smartphonegedragscode ook iets voor jouw bedrijf is

Waarom een smartphonegedragscode ook iets voor jouw bedrijf is

Steeds meer werknemers hebben hun smartphone elke seconde binnen handbereik. Met grote gevolgen voor productiviteit, teamprestaties en cultuur. Een gedragscode kan een goed idee zijn. Lees verder

De salesmedewerker wordt weer een persoon om te vertrouwen

De salesmedewerker wordt weer een persoon om te vertrouwen

Als sales-tactiek wachten tot de telefoon rinkelt om zo deals te sluiten: dat kan niet meer. Tijdens De klant aan zet leggen vier experts de focus weer waar die hoort: bij de klant. Lees verder

De 10 van MT: Kroes verzweeg bijbaan - Apple zoekt hulp bij bouwen auto

De 10 van MT: Kroes verzweeg bijbaan - Apple zoekt hulp bij bouwen auto

Plus: Delft beste NL Universiteit, anti-puistjeszalf voor 10.000 dollar en mogen tattoos op het werk? Lees verder

Hoe belangrijk is het salaris van je collega?

Hoe belangrijk is het salaris van je collega?

Hoe transparant is de organisatie waar je voor werkt, als je niet met elkaar kunt praten over je salaris? Deze vraagt beantwoord David Burkus in een TED-talk. Lees verder

Kleur bekennen: in welk hokje pas jij?

Kleur bekennen: in welk hokje pas jij?

Klant: ‘Je bent nogal geel vandaag.’ Ik: ‘Hoezo? Ik mankeer toch niks aan mijn lever?’ Klant: ‘O, nee. Het was zomaar een constatering. Ik heb recent een nieuwe cursus gevolgd.’ Lees verder

Grafiek van de dag: groene energie stelt nog weinig voor

Grafiek van de dag: groene energie stelt nog weinig voor

Geen wonder dat het nog niet heel erg wil lukken met de klimaatdoelstellingen. De energie die wij elke dag weer in Europa opstoken is voor het overgrote deel nog afkomstig van fosiele brandstoffen.  Lees verder

Whitepapers
Meer whitepapers »
 
Volg MT op Twitter


@MTNieuws op Twitter
X