Generatie Y moet wat geduld hebben

21 feb 2012  |   Anouk Eigenraam  
Tammy Erickson

Generatie Y wordt in de volksmond al de 'verloren generatie' genoemd. Dit  talentvolle arbeidspotentieel staat te trappelen om aan de slag te gaan, maar komt maar moeilijk aan de bak door de crisis. Een lichtpuntje: ze hebben tijd zat.

Hoewel de recessie pas sinds vorige week officieel is, merkt iedereen natuurlijk al langer dat er een crisis gaande is. Het CBS maakte vorige week bekend dat de werkloosheid met 6 procent is gestegen ten opzichte van vorig jaar. Het zijn met name jongeren die deze statistieken aanjagen, zo lijkt. In een jaar is de werkloosheid onder jongeren jonger dan 25 jaar met bijna 20 procent toegenomen. Waren er in januari vorig jaar nog 80.000 jongeren werkloos, in januari dit jaar steeg hun aantal tot 98.000.

GOEROE VAN DE WEEK

Managamentgoeroes te over. MT presenteert elke week een goeroe die er echt toe doet.

Deze editie: Tammy Erickson  >Overzicht van alle goeroes
Wordt de eens zo bejubelde 'gouden generatie' door de crisis straks een verloren generatie? De vooruitzichten van Generatie Y waren lang zo veelbelovend. Zo schilderde ook de bekende auteur Tammy (Tamara) Erickson mooie vergezichten, in haar boek Plugged In: The Generation Y Guide to Thriving at Work. Haar boek was zelfs een oproep aan de Y'ers 'not to give up on the older workers' en een vraag om oudere werknemers te helpen zich aan te passen aan de moderne tijd.

Pluk de dag

Volgens Erickson heeft Generatie Y het grote voordeel opgegroeid te zijn in een tijd van welvaart waarin alles leek te kunnen en waarin ze dus geleerd hebben om alles te willen. Maar volgens de schrijfster moeten we dat niet verwarren met ongeduld. "They’re just living in the moment; and, in a sense, they’re responding to the world we gave them. It was a world in which they would be likely to come to the conclusion that they better make the most of what they have right now." Onder andere door de opkomst vanhet terrorisme en geweld zoals school shootings heeft Generatie Y volgens Erickson veel meer een houding van 'pluk de dag'.

Toekomstige managers moeten om die reden deze generatie wel anders benaderen. Bepaalde simpele dingen zoals werktijden moeten Y'ers explicieter duidelijk gemaakt worden, zegt Erickson. De auteur staat op de 33ste plek in de invloedrijke Thinkers50 en schreef verschillende boeken over loopbaanperspectieven voor de verschillende generaties. Momenteel schrijft ze een boek over de generatie onder de 15 jaar. Ze geldt ook als een expert op het gebied van organisatiemanagement en personeelsbeleid. Recent werkte ze samen met de London Business School voor een onderzoek naar de werkwijze van vijftig teams bij vijftien multinationals. 

Generatie X

Voordat de Y'ers het bedrijfsleven bestormen, valt overigens eerst nog alle eer te beurt aan Generatie X, die langzaam de babyboomers aan het vervangen zijn. Volgens Erickson vertoont X precies het soort leiderschap dat bedrijven nodig hebben. Het verschil met de babyboomers is volgens haar dat die weliswaar veel doelgerichter op hun doel afgingen, maar daardoor ook heel eenzijdig alleen maar focusten op groei. De X´ers bekijken cases van veel meer verschillende kanten, zijn bedachtzamer en wegen meer opties af voordat ze besluiten nemen.

Andere kenmerken van deze generatie is dat ze veel meer vertrouwen op hun eigen kunnen, hun eigen kracht en overlevingsvermogen. Ze kunnen verder vooruit kijken in de toekomst dan welke andere generatie ook. Ze zijn gewend aan diversiteit op de werkvloer en ze weten hoe ze de voortdurende stroom van nieuwe technologie kunnen toepassen. Ook koesteren ze een gezond wantrouwen tegen traditionele instituties omdat ze de afgelopen jaren hebben gezien hoe die van hun voetstuk zijn gevallen.

Geduld

Met andere woorden; het management van de toekomst is in goede handen bij de pragmatische Generatie X tot ze het stokje moeten overgeven aan de ongeduldige Generatie Y. Die is wellicht wat gefrustreerd dat ze nog niet massaal aan de slag kan, maar niet getreurd; ze hebben tijd zat en moeten daarnaast waarschijnlijk nog een stuk langer doorwerken ook. "They could well have a life expectancy of up to 120 years, so they’re going to be around for a while." Ook iets om te bedenken voor wie denkt dat het wellicht een luie generatie is. Dat is dus niet het geval: ze moeten nog even.

Lees ook:

Gerelateerde artikelen:


Meer over vaardigheden:


Gegevens ontvanger
Naam ontvanger:
Email ontvanger:
Jouw gegevens
Naam:
Email:
Dit zijn de 3 actiepunten voor Willem Vermeend als fintech-ambassadeur

Dit zijn de 3 actiepunten voor Willem Vermeend als fintech-ambassadeur

Willem Vermeend is de nieuwe ambassadeur van de Nederlandse fintech-bedrijven. Wat gaat hij de komende 2 jaar doen? Lees verder

Bob had eigenlijk nog best zin in Jos' jubileumfeest

Bob had eigenlijk nog best zin in Jos' jubileumfeest

Bob is divisiedirecteur van een groot concern en doet zijn best. In deze aflevering bereidt hij het 25-jarig jubileum van Jos voor. Lees verder

‘Als de perfecte wijn zou bestaan, is het een Dão’

‘Als de perfecte wijn zou bestaan, is het een Dão’

De Portugese wijnen van Casa da Passarella hebben een rijk verleden, dat al 150 jaar terug gaat. Lees verder

Wat kun je doen tegen teams met Dr. Jekyll & Mr. Hyde-gedrag?

Wat kun je doen tegen teams met Dr. Jekyll & Mr. Hyde-gedrag?

Sommige volwassen teams verworden ineens tot kinderlijke, sterk emotionele groepen. Hoe kan dat toch? Lees verder

Hoe (on)gezond is al die koffie nu echt?

Hoe (on)gezond is al die koffie nu echt?

Nederlanders zijn met ruim 3 koppen per dag stevige koffiedrinkers. Toch hoor je vaak dat thee gezonder is. Maar is dat wel zo? Lees verder

Hoe geef je leiding aan het ‘nieuwe’ salesteam?

Hoe geef je leiding aan het ‘nieuwe’ salesteam?

Relaties fêteren, een maandelijkse bonus en grote cadeaus voor wie de hoogste jaaromzet haalt. Het kon niet op. Kon, want tegenwoordig werkt deze motivator nog zelden. Hoe geef je dan wel leiding aan een salesteam? Lees verder

D-day voor V&D; Japanse interesse in Grolsch en Heineken doet goede zaken

D-day voor V&D; Japanse interesse in Grolsch en Heineken doet goede zaken

Plus: Willem Vermeend gaat fintech verder helpen, en Unilever schrapt Nederlandse IT-banen. Lees verder

'Een goede verkoper kan stront verkopen', leerde Kristel Groenenboom

'Een goede verkoper kan stront verkopen', leerde Kristel Groenenboom

Sales is lef hebben, heeft Kristel Groenenboom in de loop der tijd ontdekt. En dus ook nee durven zeggen. Lees verder

Dit zijn de 13 dingen die je moet doen als je vertrouwen wil krijgen

Dit zijn de 13 dingen die je moet doen als je vertrouwen wil krijgen

Meer regelgeving helpt zelden tegen vertrouwensverlies. Maar wat dan wel? Deze 13 gedragingen bieden uitkomst. Lees verder

5 missers die je managementpositie ondermijnen

5 missers die je managementpositie ondermijnen

Het vertrouwen in het management wordt snel minder als ze zelf niet het goede voorbeeld geven. 5 veelvoorkomende missers. Lees verder

Whitepapers
Meer whitepapers »
 
Volg MT op Twitter


@MTNieuws op Twitter
X