vaardigheden 

5 presentatietips van TED-grondlegger Chris Anderson

Hoe houd je een gloedvolle presentatie? 5 lessen van Chris Anderson, de man achter ideeën-imperium TED. Chris Anderson (rechts op de foto boven)...

3 tips om afspraken uit een vergadering écht te laten landen

Voordat iedereen de deur uitloopt is een korte nabespreking essentieel, aldus organisatie-experts Bob Frisch en Gary Greene.

5 manieren waarop een vergadering kan ontsporen

De één-leider-in-de-kamer mentaliteit en 4 andere manieren waarop een vergadering kan ontsporen.

De 6 don'ts en 5 do's bij een reorganisatie

Reorganiseren? Een stip op de horizon is niet genoeg, aldus organisatiepsycholoog Bas van Gils.

Wil je iets beter onthouden? Maak dan een tekening

Er zijn hier wat geheugensteuntjes die je kunnen helpen om een bijvoorbeeld een presentatie beter te onthouden.

100 inspirerende quotes van beroemde managers

Deze 100 inspirerende quotes helpen je op weg met een kijkje in de geest van deze creatievelingen.

5 manieren waarop ook uw bedrijf een positieve organisatie kan worden

Elk bedrijf kan een 'positieve' organisatie worden, stelt Robert Quinn. Maar hoe doe je dat?

Groepsmanipulatie, toch niet in óns team?

Tijdens een marathon is bepaald gedrag de normaalste zaak van de wereld. In een team wil je deze drie manipulaties niet hebben.

3 tips voor het ultieme managementboek

Met deze 3 tips gaat het schrijven van een managementboek een stuk gemakkelijker, aldus zakenboek-expert Geerhard Bolte.

Zeven tips om je vergaderingen te stroomlijnen

Vergaderingen die lang duren frustreren jezelf en je team. Dankzij deze 7 richtlijnen blijft er schot in de bijeenkomst zitten.

'Exit' multitasken: 4 tips voor meer impact in uw werk

Druk, druk, druk. Met een overvolle agenda raken we het overzicht kwijt en krijgen we veel minder gedaan. Met deze 4 tips is dat voorbij.

Vijf handige tools voor een betere presentatie

Genoeg van sááie presentaties? Stop met powerpointen, en bekijk deze 5 tools die helpen om nog wél indruk te maken.

Wat zijn de ongeschreven regels, op weg naar de top?

Wie een toppositie wil komt er tegenwoordig niet meer alleen met hard werken. Maar wat is er dan wel nodig?

Waarom je niet kunt multitasken en smartphones leeuwen zijn

Niemand is in staat om te multitasken, en dat moeten we dus ook niet proberen, betoogt Margriet Sitskoorn.

Deze 19 dingen kun je leren van de beste managers

Als manager wil je zo goed mogelijk je team leiden. Deze 19 gewoontes van topmanagers helpen je daarbij.

Vergeet de goeroes: beantwoord je e-mail in de ochtend

Laat je belangrijke mail ook wel eens dagen of weken liggen? Met een paar ochtendsprintjes werk je ze zo weg, aldus Dorie Clark.

Reportage: 'Je bokst zoals je bent' (+8 leiderschapstips)

Leiderschap begint bij jezelf onder ogen zien, voorbij angst en onzekerheid, aldus Dominique Haijtema na een bijzondere...

De verborgen kansen in gemaakte fouten

Een mislukt initiatief leidt vaak tot schaamte op het werk en zelfs tot het verbergen van onze fouten. Daarmee laten we veel kansen...

Met deze 5 tips bepaal jíj je agenda en niet andersom

Is je agenda vaak volgeblokt en ben je vaak (over) vermoeid? Met deze 5 tips maak je korte metten mee.

Honger naar succes? Maak je deze 12 vaardigheden eigen

Om de kans op succes zo groot mogelijk te maken moet iedere manager deze 12 vaardigheden ontwikkelen.

Zo word jij een expert in netwerken

Als manager is een groot netwerk essentieel. Deze 8 stappen helpen je op weg om geweldig te worden in netwerken.

3 manieren om eenvoudig je omgeving te beïnvloeden

Zo beïnvloed je je zakenpartner zodat deze makkelijker ‘ja’ zegt op je voorstel. Drie eenvoudige trucjes die iedere...

Beslissen doe je tussen hoofd en (onder)buik

Besluiten nemen is de corebusiness van iedere manager. Maar waar zit de knop voor de beste beslissingen?

5 tips voor een perfect jaarverslag

Het jaarverslag is vaak een 'moetje'. Met deze 5 tips wordt het document een stuk relevanter, aldus René Ravestein.

Geschikt of ongeschikt? 7 tips voor een beter sollicitatiegesprek

Sollicitatiegesprekken zijn steeds minder een 'voorspeller' van iemands kunnen. Met deze 7 tips wordt de slagingskans 'on the...

De 8 leiderschapsprincipes van Jack Ma, de miljardenMAker

Volgens Forbes is deze selfmade Chinees 20,6 miljard dollar waard. Wat is het geheim achter Jack Ma? Acht oerprincipes.

Waarom nieuw leiderschap feitelijk al eeuwenoud is

'Nieuw leiderschap' is in. Maar de principes die eraan ten grondslag liggen, zag je al bij de jagers/verzamelaars.

Wat elke manager kan leren van Spike (Di-rect) als dirigent

In het tv-programma Maestro liet Spike (van Di-rect) zien dat iedereen dirigent kan zijn. Maar je krijgt het niet zomaar.

Dit zijn de 13 dingen die je moet doen als je vertrouwen wil krijgen

Meer regelgeving helpt zelden tegen vertrouwensverlies. Maar wat dan wel? Deze 13 gedragingen bieden uitkomst.

3 tips om (als leider) meer respect te krijgen

Respect van je team op basis van je bereikte resultaten, geeft de manager moed. 3 laagdrempelige tips om meer respect te verdienen.

McKinsey: echte leiders dromen deze 4 skills

Nieuw onderzoek van McKinsey legt vier 'nieuwe' eigenschappen van leiderschap bloot.

Zo zien succesvolle mensen er dus uit

Helemaal wetenschappelijk is het natuurlijk niet. En oorzaak-gevolg is soms ook wat onduidelijk. Maar dit zijn wel de factoren die...

Met deze 4 eigenschappen onderscheidt de top zich van de rest

Wat maakt een 'topmanager' onderscheidend van de rest? Tienjarig onderzoek levert 4 eigenschappen op die het verschil maken.

Reflecteren kun je leren. Het maakt je een betere beslisser

We eisen steeds meer van 'onze' leiders. Een papieren dagboek bijhouden heelt en geeft nieuwe inzichten, bepleit Nancy Adler.

De 5 geheimen van supermanagers

Supermanagers blijken vooral zo goed omdat ze talenten ontwikkelen. Maar wat is hun geheim?

De 5 meest voorkomende valkuilen van (bijna) elk project

Driekwart van de projecten faalt. Hoe komt dat? Dit zijn de vijf meest voorkomende fouten.

Leiderschap bestaat, het is namelijk besmettelijk én te kopiëren

Goed of slecht leiderschap is besmettelijk. Hoe effectiever een topmanager is, hoe groter de kans dat het middle management dit kopieert.

De 5 gevaarlijkste lessen van Steve Jobs

Steve Jobs liet andere zakelijke leiders er soms uitzien als amateurs. Maar hem kopiëren kan ook gevaarlijk zijn.

Gelukkige medewerkers presteren niet per se beter. En 3 andere mythes doorgeprikt

Gelukkige medewerkers presteren niet per se beter. En drie andere managementmythes doorgeprikt.

Weerstand overwinnen? Sabel dan je eigen advies eens neer

Als medewerkers weerstand voelen, vergroten leidinggevenden vaak eerder het probleem dan dat ze het verkleinen. Hoe krijg je dat...

Dit zijn en doen de (duurbetaalde) puinruimers na een faillissement

V&D, Bas Group, Imtech, Macintosh, Spyker: de curator komt steeds vaker in het nieuws. Wie zijn deze puinruimers eigenlijk?

In 5 stappen een betere baas

Een goede verstandhouding met je medewerkers zorgt voor tevredenheid en productiviteit. Maar hoe bereik je dat? 5 tips.

Deze 10 succesvolle niet-managers geven tips over leiderschap

Een simpel, maar leuk format van de Harvard Business Review. Het managementblad vroeg 10 succesvolle mensen uit onder meer de sport,...

Je medewerkers overtuigen? Zet je gunfactor aan

We pitchen als mens de hele dag door, ook op de werkvloer. Het is te leren, aldus pitchcoach Jan Lemmens.

Apenmanagement: zo neem je nooit meer werk van je werknemers over

Wees als leider beducht op medewerkers die een 'aap' op je schouder parkeren. Een paar tips om de beesten te laten waar ze horen.

5 valkuilen die lerende organisaties moeten leren te ontwijken

Een continu lerende organisatie, dat klinkt heel mooi. Maar hoe krijg je dat in de praktijk voor elkaar?

5 lessen uit een businessroman over een vastgelopen ceo

5 managementlessen uit een businessroman over een ogenschijnlijk succesvolle ceo die volkomen vastloopt.

Van tegenspraak wordt iedereen beter. Zó organiseer je het goed

Een gebrek aan tegenspraak kan desastreus zijn voor organisaties. Hoe moet het wel? Een crash course.

De 3 kenmerken van een geweldige debater

Goed kunnen debatteren is ook in het zakenleven goud waard, zegt Sharon Kroes. Maar let dan wel op deze veelgemaakte fouten.

7 tips voor winnende offertes

Offertes win je met onderscheidende en betere oplossingen dan waar de klant om vroeg. Maar hoe maak je die? 7 tips.

 
Volg MT op Twitter


@MTNieuws op Twitter