vaardigheden 

Waarom leiderschap begint bij zelfkennis

Wie effectief wil zijn, moet zichzelf beter kennen dan ooit. En daarna meer besluiten op gevoel dan op ratio. 'De intuïtieve geest is een heilige...

Leiderschap is ook acteren

Autoriteit uitstralen is een kunst. Soms aangeboren, maar ook aan te leren. Met acteerlessen. 7 tips om aan autoriteit te winnen.

U2 en Queen favoriet onder managers

De smaak van de Nederlandse manager is even breed als van de gemiddelde Nederlander. Maar: classic rock is favoriet.

Manager vraagt: who the f*** is Justin Bieber

De meeste Nederlandse managers kunnen niet één nummer van Justin Bieber opnoemen. Dit en meer resultaten uit MT's...

Zo communiceer je verwachtingen

Pas als je medewerkers weten wat ze moeten doen, kunnen ze uitblinken. Zes tips om de verwachtingen in goede banen te leiden.

De no-nonsense van Beatrix

Het is niet dat ze het werk niet meer aankon, en echt weg zal ze niet zo snel zijn. Beatrix stopt als koningin. Wat we van haar leren.

Non-verbaal gelijk krijgen

Het verschil tussen gelijk hebben en gelijk krijgen kan onoverkomelijk groot zijn. Als de kracht van je argumenten niet genoeg is.

7 x ineffectief gedrag de baas

Je werkt keihard en toch vraag je aan het eind van de dag, wat heb ik nu bereikt? Dat is ineffectiviteit. Schudt deze zeven gewoontes af...

Bob: ontslaan doe je zo

Bob is divisiedirecteur bij een groot concern. Hij doet zijn best. In aflevering 18 instrueert hij zijn middle management over de tactiek...

Acht cruciale tips om machtig te worden

Meestal zeggen we ‘invloed’, maar we bedoelen macht. Rauwe, naakte macht. Hoe krijg en houd je het? Acht tips.

MT-Spoedcursus: Internationale lichaamstaal

Japanners lachen altijd. Amerikanen kijken steevast weg. Indiërs bedoelen ja als ze nee schudden. Waarom?

Herken de sjoemel-signalen

In zijn boek 'Heerlijk Oneerlijk' schrijft gedragseconomoom Dan Ariely dat eerlijke mensen niet bestaan. Zo herken je leugenaars.

15 dirty tricks van slim onderhandelen

Onderhandelen is een spel. Vol ongeschreven te breken regels. Rutte en Samsom, lees en leer van deze 15 historische anekdotische lessen.

Flitsend presenteren met Prezi

PowerPoint is zo passé. Een beetje flitsende presentatie wordt gemaakt met Prezi. Maar hoe gebruik je er de volle kracht van?

Zo ontmasker je de slechte luisteraar

Slechte luisteraars drijven je tot wanhoop. Maar hoe herken je ze? Zes archetypen op een rijtje.

9 tips voor sprankelende cold calls

Weinig klussen zo *&*(^^) als het plegen van een cold call. Daarom: 9 tips om te kunnen meespelen in de eredivisie van de telesales.

Mannen stoer, vrouwen soft? Onzin!

Meer vrouwen aan de top is goed omdat vrouwen 'vrouwelijke' eigenschappen meebrengen in de bestuurskamer. Maar doet dat ter zake?

Weg met Powerpoint, hulde aan de Post-it

Gooi Powerpoint de deur uit en leer te denken als een ontwerper. Visualisatie helpt je namelijk te innoveren, zegt Tom Wujec.

Zo herkent u een liegende topman

Scott Thompson van Yahoo is de zoveelste ceo die door de draaideur van internetbedrijf Yahoo verdwijnt. Met een opmerkelijke aanleiding....

Laptop de deur uit!

Kan het? De laptop de deur uit en verder met alleen een tablet-computer? Philip Bueters ging voor één dag de uitdaging aan.

Stop met voorbarige conclusies trekken

Denk je te weten hoe een ander in elkaar zit? Volgens Podiumauteur Marjan Haselhoff trek je misschien voorbarige conclusies.

Storytelling voor managers

Een goed verhaal hebben als manager is belangrijk. Zonder een sterk verhaal kan je een bepaalde boodschap meestal niet goed overbrengen....

Crash course: focussen

E-mail, internet, smartphone: afleiding was nog nooit zo makkelijk, zo dichtbij. Reden te meer om te blijven focussen. Zo slaagt u erin...

De gouden regel voor netwerken

Het gaat er niet om wat je weet, maar om wie je kent. dit oude gezegde wordt door de zakenwereld vaak bevestigd. Persoonlijke relaties...

Jobhoppen is zóóó 2007

Ook zo uitgekeken op uw huidige functie? Sleept u zichzelf met moeite door de dag van koffiepauze naar theepauze? Maar vindt u het met...

Blog-verslag Management 2012

Management 2012, hét event over de belangrijkste trends in managementland, is afgelopen. Wáát? U had niet op...

Met hoeveel tentakels zit u in uw onderneming?

In de meeste bedrijven heerst de veronderstelling dat alle belangrijke strategische veranderingen plaatsvinden in de boardroom. Mispoes....

Het geheim van LinkedIns Reid Hoffman

Zakelijke netwerken zijn misschien wel belangrijker dan ooit. Maar hoe houdt je op de juiste manier contact met iedereen? Reid Hoffman,...

Generatie Y moet wat geduld hebben

Generatie Y wordt in de volksmond al de 'verloren generatie' genoemd. Dit  talentvolle arbeidspotentieel staat te trappelen...

10 innovatieregels die een ceo moet kennen

Innovatie is een kerntaak van de ceo. Dat vindt Robert Brands, een Nederlandse topmanager die al 30 jaar in de VS werkzaam is. Hij...

Speel geen verstoppertje met taal

Weet u wel wat u zegt? En hoe komen die woorden op de ander over? Semantiek is belangrijk binnen organisaties. Maar gebruik het niet om...

F*ck de Volkskrant

In een special opende de Volkskrant afgelopen weekend de aanval op de managerscultuur. De argumenten zijn verbluffend, vindt Peter van...

Managementmodellen langs de meetlat

De SWOT-analyse, PDCA-cyclus, de piramide van Maslow, 360 graden-feedback; geen manager die het niet eens op een flip-over heeft staan...

Goede voornemens: sneller beslissen

Vanuit het bedrijfsleven is veel kritiek op de aanpak van de eurocrisis. Het werken aan de oplossing gaat te langzaam. Uit onderzoek...

Haal kracht uit je stem

Arthur Samuel Joseph, Amerika’s bekendste stemcoach, grondlegger van de Vocal Awareness-methode: een training om bewuster om te...

Concentreren op de kracht van werknemers

Een goed voornemen voor het nieuwe jaar: let niet op de zwakheden van uw medewerkers, maar liever op hun sterke kanten. Zo zou je in een...

Heeft Cameron zijn hand overspeeld?

Het stof van het Britse veto tegen een nieuw Europees verdrag daalt langzaam neer. Overspeelde premier David Cameron zijn hand of was hij...

Beter leren blunderen

Hoe alert uw medewerkers ook zijn, overal worden fouten gemaakt. Maar als uw mensen de ruimte krijgen om hun fouten toe te geven, gaan ze...

Hoe hou je de twitteraars bij de les?

Spreken in het openbaar lijkt steeds vaker op spreken tegen een batterij elektronica, waarin het publiek zich compleet onderdompelt. Tijd...

Zo doe je verse ideeën op

Een goed idee is geen lampje dat in het hoofd ineens aangaat. Ideeën krijgen is een vaardigheid, die valt te leren. Vier letters...

Zo geef je complimentjes

Het schiet er vaak bij in, maar niets motiveert meer dan een compliment. Als je het maar slim doet. Vijf manieren die beter werken dan de...

Hoe bewust bent u van uw vooroordelen?

Hoe meer diversiteit in het bedrijfsleven, hoe beter het concurrentievermogen van een land. Bedrijven krijgen verscheidenheid...

Vergader als Rumsfeld

Je kunt van Amerika’s voormalig Defensieminister Donald Rumsfeld denken wat je wilt, vergaderen kan hij natuurlijk wel als de...

Macht vergroot risico op slechte besluiten

Mensen in de top van het bedrijfsleven trekken zich weinig aan van de mening van anderen. Uit Amerikaans onderzoek blijkt dat deze...

Het geheim van de 'gunfactor'

Waarom krijgt de ene werknemer promotie, waar zijn collega blijft steken? Waarom gun je die ene sollicitant de baan en de ander niet?...

Liegende collega's: zo heb je ze door

Op de werkvloer wordt veel gelogen, dat is bekend. We blijken het in de praktijk alleen meestal niet door te hebben. Hoe dat komt? We...

'Werken maakt slim'

Mensen ontwikkelen hun kennis hun leven lang. Althans: zolang ze aan het werk blijven. Het idee van demotie verdient dus heroverweging.

Verbeter uw geheugen in 3 simpele stappen

Afspraken of namen vergeten is echt niet nodig. Uw geheugen is perfect, als u het maar goed weet te benutten.

Nederlandse organisatie mist visie

Nederlandse organisaties blijven achter bij het ontwikkelen van een inspirerende visie en in het doorvoeren ervan. Dit kan op termijn tot...

7 brainstormtips

Vergeet de uitvoering even, goede business begint bij het creëren van ideeën. Maar niets zo vervelend als dat er niet uitkomt....

Whitepapers
Meer whitepapers »
 
Volg MT op Facebook