vaardigheden 

Dit zijn de 13 dingen die je moet doen als je vertrouwen wil krijgen

Meer regelgeving helpt zelden tegen vertrouwensverlies. Maar wat dan wel? Deze 13 gedragingen bieden uitkomst. Recent onderzoek onder Nederlandse compliance...

3 tips om (als leider) meer respect te krijgen

Respect van je team op basis van je bereikte resultaten, geeft de manager moed. 3 laagdrempelige tips om meer respect te verdienen.

McKinsey: echte leiders dromen deze 4 skills

Nieuw onderzoek van McKinsey legt vier 'nieuwe' eigenschappen van leiderschap bloot.

Zo zien succesvolle mensen er dus uit

Helemaal wetenschappelijk is het natuurlijk niet. En oorzaak-gevolg is soms ook wat onduidelijk. Maar dit zijn wel de factoren die...

Met deze 4 eigenschappen onderscheidt de top zich van de rest

Wat maakt een 'topmanager' onderscheidend van de rest? Tienjarig onderzoek levert 4 eigenschappen op die het verschil maken.

Reflecteren kun je leren. Het maakt je een betere beslisser

We eisen steeds meer van 'onze' leiders. Een papieren dagboek bijhouden heelt en geeft nieuwe inzichten, bepleit Nancy Adler.

De 5 geheimen van supermanagers

Supermanagers blijken vooral zo goed omdat ze talenten ontwikkelen. Maar wat is hun geheim?

De 5 meest voorkomende valkuilen van (bijna) elk project

Driekwart van de projecten faalt. Hoe komt dat? Dit zijn de vijf meest voorkomende fouten.

Leiderschap bestaat, het is namelijk besmettelijk én te kopiëren

Goed of slecht leiderschap is besmettelijk. Hoe effectiever een topmanager is, hoe groter de kans dat het middle management dit kopieert.

De 5 gevaarlijkste lessen van Steve Jobs

Steve Jobs liet andere zakelijke leiders er soms uitzien als amateurs. Maar hem kopiëren kan ook gevaarlijk zijn.

Gelukkige medewerkers presteren niet per se beter. En 3 andere mythes doorgeprikt

Gelukkige medewerkers presteren niet per se beter. En drie andere managementmythes doorgeprikt.

Weerstand overwinnen? Sabel dan je eigen advies eens neer

Als medewerkers weerstand voelen, vergroten leidinggevenden vaak eerder het probleem dan dat ze het verkleinen. Hoe krijg je dat...

Dit zijn en doen de (duurbetaalde) puinruimers na een faillissement

V&D, Bas Group, Imtech, Macintosh, Spyker: de curator komt steeds vaker in het nieuws. Wie zijn deze puinruimers eigenlijk?

In 5 stappen een betere baas

Een goede verstandhouding met je medewerkers zorgt voor tevredenheid en productiviteit. Maar hoe bereik je dat? 5 tips.

Deze 10 succesvolle niet-managers geven tips over leiderschap

Een simpel, maar leuk format van de Harvard Business Review. Het managementblad vroeg 10 succesvolle mensen uit onder meer de sport,...

Je medewerkers overtuigen? Zet je gunfactor aan

We pitchen als mens de hele dag door, ook op de werkvloer. Het is te leren, aldus pitchcoach Jan Lemmens.

Apenmanagement: zo neem je nooit meer werk van je werknemers over

Wees als leider beducht op medewerkers die een 'aap' op je schouder parkeren. Een paar tips om de beesten te laten waar ze horen.

5 valkuilen die lerende organisaties moeten leren te ontwijken

Een continu lerende organisatie, dat klinkt heel mooi. Maar hoe krijg je dat in de praktijk voor elkaar?

5 lessen uit een businessroman over een vastgelopen ceo

5 managementlessen uit een businessroman over een ogenschijnlijk succesvolle ceo die volkomen vastloopt.

Van tegenspraak wordt iedereen beter. Zó organiseer je het goed

Een gebrek aan tegenspraak kan desastreus zijn voor organisaties. Hoe moet het wel? Een crash course.

De 3 kenmerken van een geweldige debater

Goed kunnen debatteren is ook in het zakenleven goud waard, zegt Sharon Kroes. Maar let dan wel op deze veelgemaakte fouten.

7 tips voor winnende offertes

Offertes win je met onderscheidende en betere oplossingen dan waar de klant om vroeg. Maar hoe maak je die? 7 tips.

5 trucs om stress voor presentaties te verminderen

Iedereen kent het wel: (on)gezonde spanning voor en tijdens een belangrijke presentatie. 5 tips om stress te verminderen.

Waarom leiderschap begint bij zelfkennis

Wie effectief wil zijn, moet zichzelf beter kennen dan ooit. En daarna meer besluiten op gevoel dan op ratio. 'De intuïtieve...

Leiderschap is ook acteren

Autoriteit uitstralen is een kunst. Soms aangeboren, maar ook aan te leren. Met acteerlessen. 7 tips om aan autoriteit te winnen.

Manager vraagt: who the f*** is Justin Bieber

De meeste Nederlandse managers kunnen niet één nummer van Justin Bieber opnoemen. Dit en meer resultaten uit MT's...

Zo communiceer je verwachtingen

Pas als je medewerkers weten wat ze moeten doen, kunnen ze uitblinken. Zes tips om de verwachtingen in goede banen te leiden.

De no-nonsense van Beatrix

Het is niet dat ze het werk niet meer aankon, en echt weg zal ze niet zo snel zijn. Beatrix stopt als koningin. Wat we van haar leren.

Non-verbaal gelijk krijgen

Het verschil tussen gelijk hebben en gelijk krijgen kan onoverkomelijk groot zijn. Als de kracht van je argumenten niet genoeg is.

7 x ineffectief gedrag de baas

Je werkt keihard en toch vraag je aan het eind van de dag, wat heb ik nu bereikt? Dat is ineffectiviteit. Schudt deze zeven gewoontes af...

Bob: ontslaan doe je zo

Bob is divisiedirecteur bij een groot concern. Hij doet zijn best. In aflevering 18 instrueert hij zijn middle management over de tactiek...

Acht cruciale tips om machtig te worden

Meestal zeggen we ‘invloed’, maar we bedoelen macht. Rauwe, naakte macht. Hoe krijg en houd je het? Acht tips.

MT-Spoedcursus: Internationale lichaamstaal

Japanners lachen altijd. Amerikanen kijken steevast weg. Indiërs bedoelen ja als ze nee schudden. Waarom?

Herken de sjoemel-signalen

In zijn boek 'Heerlijk Oneerlijk' schrijft gedragseconomoom Dan Ariely dat eerlijke mensen niet bestaan. Zo herken je leugenaars.

15 dirty tricks van slim onderhandelen

Onderhandelen is een spel. Vol ongeschreven te breken regels. Rutte en Samsom, lees en leer van deze 15 historische anekdotische lessen.

Flitsend presenteren met Prezi

PowerPoint is zo passé. Een beetje flitsende presentatie wordt gemaakt met Prezi. Maar hoe gebruik je er de volle kracht van?

Zo ontmasker je de slechte luisteraar

Slechte luisteraars drijven je tot wanhoop. Maar hoe herken je ze? Zes archetypen op een rijtje.

9 tips voor sprankelende cold calls

Weinig klussen zo *&*(^^) als het plegen van een cold call. Daarom: 9 tips om te kunnen meespelen in de eredivisie van de telesales.

Mannen stoer, vrouwen soft? Onzin!

Meer vrouwen aan de top is goed omdat vrouwen 'vrouwelijke' eigenschappen meebrengen in de bestuurskamer. Maar doet dat ter zake?

Weg met Powerpoint, hulde aan de Post-it

Gooi Powerpoint de deur uit en leer te denken als een ontwerper. Visualisatie helpt je namelijk te innoveren, zegt Tom Wujec.

Zo herkent u een liegende topman

Scott Thompson van Yahoo is de zoveelste ceo die door de draaideur van internetbedrijf Yahoo verdwijnt. Met een opmerkelijke aanleiding....

Laptop de deur uit!

Kan het? De laptop de deur uit en verder met alleen een tablet-computer? Philip Bueters ging voor één dag de uitdaging aan.

Stop met voorbarige conclusies trekken

Denk je te weten hoe een ander in elkaar zit? Volgens Podiumauteur Marjan Haselhoff trek je misschien voorbarige conclusies.

Storytelling voor managers

Een goed verhaal hebben als manager is belangrijk. Zonder een sterk verhaal kan je een bepaalde boodschap meestal niet goed overbrengen....

Crash course: focussen

E-mail, internet, smartphone: afleiding was nog nooit zo makkelijk, zo dichtbij. Reden te meer om te blijven focussen. Zo slaagt u erin...

De gouden regel voor netwerken

Het gaat er niet om wat je weet, maar om wie je kent. dit oude gezegde wordt door de zakenwereld vaak bevestigd. Persoonlijke relaties...

Jobhoppen is zóóó 2007

Ook zo uitgekeken op uw huidige functie? Sleept u zichzelf met moeite door de dag van koffiepauze naar theepauze? Maar vindt u het met...

Blog-verslag Management 2012

Management 2012, hét event over de belangrijkste trends in managementland, is afgelopen. Wáát? U had niet op...

Met hoeveel tentakels zit u in uw onderneming?

In de meeste bedrijven heerst de veronderstelling dat alle belangrijke strategische veranderingen plaatsvinden in de boardroom. Mispoes....

Het geheim van LinkedIns Reid Hoffman

Zakelijke netwerken zijn misschien wel belangrijker dan ooit. Maar hoe houdt je op de juiste manier contact met iedereen? Reid Hoffman,...

 
Volg MT op Twitter


@MTNieuws op Twitter