vaardigheden 

Waarom inkopers en verkopers elkaar eens wat meer moeten vertrouwen

Inkopers en verkopers lijden aan wij-zij-denken. Maar meer onderling vertrouwen zou voor beiden de resultaten beter maken. Dat stellen Peter Streefkerk...

7 tips om zo effectief mogelijk van vakantie terug te komen

De eerste dag na je vakantie is normaal gesproken niet de meest productieve dag van het jaar. Met deze 7 tips ben je vanaf dag 1 na je...

Tedje van de week: Yves Morieux -Te veel regels hinderen productiviteit

Door te veel regels op te leggen aan medewerkers gaat de productiviteit per definitie omlaag. Aldus leiderschapsexpert Yves Morieux in...

Tedje van de week: Julian Treasure - 5 manieren om beter te luisteren

Geluid-expert Julian Treasure legt uit waarom het zo belangrijk is om goed te luisteren én 5 manieren waarop je dat beter kunt...

Hoe belangrijk bijscholing is op de werkvloer (en hoe HTM het aanpakt)

Een nieuwe machine of andere manier van werken: je medewerkers moeten ermee overweg leren gaan. Het belang van bijscholing op de...

Theorie in twee minuten: Good to Great van Jim Collins

Een bedrijf van goed naar groots tillen? Dat kan de Level-5-leader. Wat was daar ook alweer voor nodig?

Neem als gentleman afscheid van je baas: 6 tips

Iedereen kent het dilemma: je krijgt een droombaan aangeboden, maar wilt netjes vertrekken bij je huidige werkgever. 6 tips.

Managementtip: empathisch leiderschap in 2 minuten

Luisteren, oprechte aandacht en veel glimlachen. Met deze ingrediënten wint de manager snel aan respect.

Dit leerde reorganisatie-manager Rodenboog van de veranderingen bij PostNL

Albert Rodenboog startte als nieuwe manager bij PostNL. Midden in een vastgelopen reorganisatie.

Geef je fouten toe. 4 problemen van de gesloten manager

Geef als manager je fouten toe. Transparantie opent namelijk deuren die normaal gesloten zouden blijven, aldus James Brady.

5 tips om als manager productiever te zijn

Veel kostbare tijd van de manager wordt opgegeten door overleg en zijn smartphone. Met deze 5 tips maak je daar een einde aan.

10 sollicitatietrucs om de beste medewerkers te vinden

Top tech-bedrijven als Google, Amazon en Facebook gebruiken deze 10 slinkse methodes bij sollicitatiegesprekken om de beste kandidaten te...

3 tips om als manager uit je comfortzone te komen (en te groeien)

Angst is een slechte raadgever. Ook als je als manager tegen een presentatie van 200 man opziet en afzegt.

Kristel Groenenboom vindt een vechtersmentaliteit belangrijker dan talent

Kristel Groenenboom rekent in deze column af met talent. Een 'klik' en een vechtersmentaliteit vindt ze veel doorslaggevender.

Hospitality tot in het extreme: een kijkje op een butlerschool

Wereldwijd zijn er maar twee butlerscholen met een eigen residentie. Eén ervan is te vinden in het Belgische Hertsberge. Een...

'We gebruiken te veel excuses om mensen niet aan te hoeven spreken'

Anderen aanspreken op hun gedrag, we blijven het als managers maar moeilijk vinden. Toch doen, raadt Gytha Heins aan.

Dit zeggen managers zelf over wat ze het allermoeilijkst vinden: anderen aanspreken

Er is weinig wat managers zo lastig vinden als het aanspreken van hun medewerkers. Dit is wat ze er letterlijk over te zeggen hebben.

Nog geen 20% managers zegt verkeerd gedrag permanent te kunnen bijsturen

Nog geen 20 procent van de managers in Nederland zegt niet-effectief gedrag van zijn of haar medewerkers permanent te kunnen bijsturen.

Waarom de manager zelf het grootste obstakel voor innovatie is

Managers zijn van nature negatief. Daardoor zijn ze ongeschikt om ideeën van medewerkers te beoordelen, stelt wetenschapper Adam...

5 voorbeelden van het management-falen van Donald Trump

Als Donald Trump tóch nog president van de VS wordt, zal dat niet te danken zijn aan zijn campagnemanagement. 5 voorbeelden waar...

Zo leer je brainstormen als een Googler

Brainstorms leveren zelden op wat je hoopt. Bij Google hebben ze de oorzaak gezocht en baseren ze hun brainstorms nu op 3 pijlers.

De 5 grootste valkuilen voor managers om effectief samen te werken

Effectief samenwerken is lastig. Maar als u het als manager al niet lukt, hoe zou het uw medewerkers dan moeten lukken?

Tedje van de week: Amy Cuddy - Je lichaamshouding vormt wie je bent

Door anders te staan kunnen we succesvoller zijn, volgens sociaal psycholoog Amy Cuddy. Zij legt uit hoe we onze lichaamshouding...

10 zinnen die alleen slechte managers uitspreken

Slechte managers zijn (volgens Forbes) makkelijker te herkennen dan ooit. Let op als u 1 van deze 10 zinnen hoort (bij een ander of bij...

Bewezen: niets werkt zo motiverend als een sociale beloning

Tot 90 procent van gedragsproblemen komt voort uit motivatieproblemen, zegt Caroline Pols. Meer 'sociaal belonen' helpt, zegt ze.

De 13 beste manieren om ideeën te verzinnen (en 8 om ze daarna beter te maken)

Zonder nieuwe, verrassende ideeën geen innovatie. Dit zijn de 21 brainstormtechnieken die bewezen resultaat leveren.

Betere baas worden? Wees radicaal openhartig

‘Al doe je verder niets, geef goede feedback en je bent een goede baas’, zegt Kim Malone Scott, die daarmee furore maakt in...

Tedje van de week: Dan Pink - hoe motivatie werkt

Om je medewerkers te motiveren zijn beloningen niet de beste manier. Bestsellerauteur Daniel Pink argumenteert waarom...

Hoe ABN Amro een hele afdeling in een half jaar weer betrokken kreeg

Het 'Non Resident Department' van ABN Amro kampte met tal van problemen. Totdat ze elke dag de betrokkenheid gingen meten.

Waarom agile bedrijven liever géén keuze maken tussen A of B

Alleen agile bedrijven zullen overleven, stelt Sjors van Leeuwen. Maar hoe je dat wordt? Door vooral: minder te kiezen. 

Gamification op het slagveld; de kracht van een spelletje

Om op speelse wijze je medewerkers verder te ontwikkelen of door middel van een spel tot hogere resultaten te stuwen is niet nieuw.

Een productievere werkdag? Check dan deze 5 programma’s

De werkdag kan altijd productiever. 5 programma’s die daarbij helpen.

De 4 voordelen van empathisch leiderschap

Ford en Cisco zijn om en steeds meer bedrijven omarmen empathisch leiderschap. Het heeft dan ook tal van voordelen.

Een bonus als goedmakertje? 4 tips voor een betere onderhandelingspositie

Als manager moet u soms opboksen tegen een hardnekkig imago. Met deze 4 tips kunt u dat overwinnen.

6 vragen aan neuro-expert Ger Post: 'Managen is topsport, we negeren de verliezers'

Zes vragen aan neuro-expert Ger Post, auteur van 'Stalen zenuwen, hoe topsporters presteren onder druk'.

Verzuip je in de informatie? Leer sneller lezen

We vergeten 70 procent van de informatie die we elke dag tot ons krijgen, aldus snelleesspecialist Mark Tigchelaar.

Indruk maken op je collega's? Trek dan vooral rood aan

Wordt het vandaag grijs, blauw of juist rood? De kleur van je kleding bepaalt de indruk die je achterlaat, schrijft modespecialist Robin...

Hoe je van oude stammen kunt leren effectief te veranderen

Een totempaal verplaats je niet zomaar. Precies zo is het met een organisatiecultuur. Wat kunnen we hierin leren van oude stammen?

Dit zijn de 5 vaardigheden die sollicitanten het meest ontberen

Zelfvertrouwen, communicatie, kennis, ervaring en timemanagement. Dat zijn de 5 vaardigheden die sollicitanten het meest moeten...

Bent u gestresst genoeg? Het verhoogt - bij simpel werk - je productiviteit (video)

Stress doet de productiviteit toenemen. Maar dan moet het wel simpel en geestdodend werk zijn, aldus de Harvard Business School.

Vraag om advies, dan stijgt uw 'like'-factor

Wees niet bang om advies te vragen. U lijkt er namelijk slimmer door, blijkt uit onderzoek van de Harvard Business School.

Kom je niet helemaal uit de verf? 6 tips om je talent te benutten

Veel managers hebben meer potentieel dan ze in hun werk benutten. 6 tips om mee aan de slag te gaan.

15 levenslessen van ervaren managers: wat maakt een goede baas?

Aan onze managers stellen we steeds hogere eisen. 15 ervaren managers delen hun levenslessen voor managers die net komen kijken.

De 7 lessen die managers en ouders van elkaar kunnen leren

Je medewerkers opvoeden is niet zo heel veel anders dan je kinderen iets bijbrengen. Deze 7 punten kunnen managers en ouders van elkaar...

5 presentatietips van TED-grondlegger Chris Anderson

Hoe houd je een gloedvolle presentatie? 5 lessen van Chris Anderson, de man achter ideeën-imperium TED.

3 tips om afspraken uit een vergadering écht te laten landen

Voordat iedereen de deur uitloopt is een korte nabespreking essentieel, aldus organisatie-experts Bob Frisch en Gary Greene.

5 manieren waarop een vergadering kan ontsporen

De één-leider-in-de-kamer mentaliteit en 4 andere manieren waarop een vergadering kan ontsporen.

De 6 don'ts en 5 do's bij een reorganisatie

Reorganiseren? Een stip op de horizon is niet genoeg, aldus organisatiepsycholoog Bas van Gils.

Wil je iets beter onthouden? Maak dan een tekening

Er zijn hier wat geheugensteuntjes die je kunnen helpen om een bijvoorbeeld een presentatie beter te onthouden.

100 inspirerende quotes van beroemde managers

Deze 100 inspirerende quotes helpen je op weg met een kijkje in de geest van deze creatievelingen.

 
Volg MT op Twitter


@MTNieuws op Twitter