Bob pleit voor een 'living company'

20 feb 2014  |   Hans Verstraaten  

Bob is divisiedirecteur bij een groot concern. Hij doet zijn best. In deze aflevering pleit hij voor een 'living company'.

VAN Lenette
AAN Bob
ONDERWERP Praat mee met het management!

Hoi Bob,
Dat was weer eens een fijn idee van je: Praat en denk mee met het management! Lever voortaan elke laatste vrijdag van de maand punten in die jij belangrijk vindt! Die bespreken we dan de maandag erop in het MT! Nou, het is nu vrijdag half drie en ik heb inmiddels 86 reacties op de mail. Wil je die echt allemaal maandag bespreken?
Lenette Verkouteren
HRM Operations Director

Hoi Lenette,
Hè zeg, waarom kunnen jullie nou niet eens een keer dingen van een positieve kant bekijken? 86 reacties, dat is toch mooi? Dat betekent dat onze mensen betrokken zijn, dat ze voelen dat ze deel uitmaken van een living company. Dan is 86 reacties juist een goed teken. Oké, het wordt lastig maandag om ze allemaal te bespreken en van een reactie te voorzien, zeker met al die andere urgente punten die nog op de agenda staan, zoals de laatste review van Q1 en die almaar zeurende factureringskwestie met Brown and Hamley, maar we gaan ons best doen en, belangrijker nog, we zullen en kunnen er als management veel van opsteken. Al met al stel ik voor dat we maandag als MT om 8 uur beginnen.
Bob

Bob,
Al begin je om 6 uur, dan red je het nog niet. Dit is gewoon een veel te ongerichte actie. Zal ik je eens een reactie voorleggen, zomaar een willekeurige: 'Waarom is er op ons toilet op de 4e etage altijd maar één rol wc-papier? Dit geeft een erg onzeker gevoel, namelijk dat je op het eind van de middag het toilet bezoekt en te laat merkt dat er geen papier meer over is.' Moet dat echt in en door het MT besproken worden?
Lenette Verkouteren
HRM Operations Director

Lenette,
Nou ja, dat is wel een beetje een flauw voorbeeld, bovendien makkelijk op te reageren met de mededeling dat we ervoor zullen zorgen dat de voorraad wc-papier op peil wordt gehouden. Er zullen toch heus wel meer zinnige, relevante reacties bijzitten?
Bob

Bob,
Ja, een hoop clichés, dunkt me. Ik noem maar wat: ‘Ik vind dat de communicatie binnen onze organisatie verbeterd moet worden en het lijkt me goed dat daartoe een beleidsplan komt.' Daar kun je als management toch niks mee?
Lenette Verkouteren
HRM Operations Director

Lenette,
Nou, dat weet ik nog zo net niet. Die man of vrouw die dit mailt kon best eens gelijk hebben, het is wat mij betreft een zinnig, relevant signaal.
Bob

Bob,
Bob, kom op zeg, in elke organisatie waar ook ter wereld vinden medewerkers dat de communicatie verbeterd moet worden en dat daartoe een beleidsplan moet komen. We hebben de laatste 5 jaar drie van die plannen gemaakt, inmiddels hebben we een intranet dat tweemaal daags wordt ververst, een keer per week krijgt iedereen een digitale nieuwsbrief en elke werknemer heeft inmiddels de gewoonte om in elke mail het halve gebouw te cc-en. Ja, dat zou pas een gezonde reactie zijn geweest: ‘Kan er alsjeblieft wat minder gecommuniceerd worden in deze organisatie?' Ik zit nu trouwens op 95 reacties. Nummer 95 komt van iemand die meent dat ons huidige management informatiesysteem faalt. De veertien attachments die erbij zitten heb ik nog niet doorgenomen.
Lenette Verkouteren
HRM Operations Director

Lenette,
Doe toch niet zo cynisch, Lenette. We weten allemaal dat ons management informatiesysteem gebreken heeft. Misschien heeft deze man of vrouw wel de oplossing. Zijn er overigens ook nog ideeën over mij, mijn manier van leidinggeven? Kan ik me daar zovast op voorbereiden.
Bob

Bob,
Oh jawel, Bob, een hele reeks, bereid je maar goed voor dit weekend. Reactie nummer 13: ‘Kunnen wij niet een meer dynamische directeur krijgen die weet wat hij wil? Lijkt me zo'n verademing!' Nummer 43: ‘Zou u als leidinggevende het goede voorbeeld willen geven en uw energieverslindende auto van de zaak inruilen voor een zuinig model?' En dan deze nog, nummer 94: ‘U heeft 3 jaar geleden laten weten dat het tijd werd om op te stappen, tijd voor nieuwe uitdagingen, maar u zit er nog steeds. Hoe zit dat?'
Lenette Verkouteren
HRM Operations Director

Meer Bob de manager?

Gegevens ontvanger
Naam ontvanger:
Email ontvanger:
Jouw gegevens
Naam:
Email:
Een terugblik op MT500 in 2 minuten

Een terugblik op MT500 in 2 minuten

Het MT500-event is voorbij. Zien wat je gemist hebt of even herinneringen ophalen? Bekijk de dag in twee minuten. Lees verder

Dit zijn de 50 meest bewonderde bedrijven van 2014

Dit zijn de 50 meest bewonderde bedrijven van 2014

Bijna 1.000 Nederlandse zakenmensen hebben hun keuze gemaakt. Dit zijn de 50 meest bewonderde bedrijven van het jaar. Lees verder

Ahold is het meest bewonderde bedrijf van 2014

Ahold is het meest bewonderde bedrijf van 2014

Ahold wisselt Heineken af als meest bewonderde bedrijf van Nederland, zo blijkt uit MT’s jaarlijkse onderzoek voor de MT500. Lees verder

Camiel Eurlings (KLM) is de beste bestuurder van 2014

Camiel Eurlings (KLM) is de beste bestuurder van 2014

Camiel Eurlings (KLM) is door Nederlandse zakenmensen uitgeroepen tot beste bestuurder van 2014, voor Frans van Houten en Dick Boer. Lees verder

Bob heeft een revolutionair management-idee

Bob heeft een revolutionair management-idee

Bob is divisiedirecteur van een groot concern. Hij doet zijn best. Dit keer heeft hij een revolutionair management-idee. Lees verder

Victor van Tol: 'De deeleconomie is niet meer te stoppen'

Victor van Tol: 'De deeleconomie is niet meer te stoppen'

Voor jonge consumenten draait het niet meer om bezit, maar om de keuzes die ze maken, zegt Victor van Tol van SnappCar. Lees verder

Frans van Houten: 'Stop met wijzen naar elkaar'

Frans van Houten: 'Stop met wijzen naar elkaar'

Voor een financieel doel komt niemand zijn bed uit, zegt Frans van Houten. Wel om de levens van 3 miljard mensen te verbeteren. Lees verder

To do: volg hier de hele dag het MT500-event

To do: volg hier de hele dag het MT500-event

Vandaag vindt het jaarlijkse MT500-event plaats, waar o.a. het meest bewonderde bedrijf van NL bekend wordt gemaakt. Volg het hier. Lees verder

'Oad had gered kunnen worden'; Wiet-webshop roept vragen op

'Oad had gered kunnen worden'; Wiet-webshop roept vragen op

Plus: Apple en Facebook presteren beter dan verwacht, Bavaria terug in Afrika, ondernemers gaan weer investeren en Toyota de grootste. Lees verder

Zo gaat de IT-bezem door woningstichting Rochdale

Zo gaat de IT-bezem door woningstichting Rochdale

Woningstichting Rochdale haalde na een bestuurscrisis de bezem door de organisatie. Zo werd de IT toekomstbestendig gemaakt. Lees verder

 
Volg MT op Facebook

X