Near field communication heeft de toekomst

07 jun 2011  |   Philip Bueters  
Near field communication

Near Field Communication staat op het punt van doorbreken. Vrijwel alle telefoon-fabrikanten stoppen het inmiddels in hun mobieltjes. Dat opent een schatkist aan nieuwe mogelijkheden.


De basis voor Near Field Communication werd al gelegd in 2002. NXP, destijds nog Philips Semiconductors geheten, werkte in die prehistorie van het mobiele dataverkeer al met Nokia en Sony aan de technologie van contactloze communicatie tussen apparaten die zo’n 10 centimeter van elkaar verwijderd zijn. Bijna 10 jaar later is die techniek zo ver ontwikkeld dat ook uw mobieltje nu als betaalapparaat dienst kan doen: zwaai er even mee langs een betaalterminal, druk op de knop en de transactie is gepiept. Google gaat hiermee proef draaien in de Verenigde Staten. Voorwaarde is slechts dat de telefoon, behalve van een NFC-chip, ook wordt voorzien van soft- en hardware die de veiligheid garandeert, het secure-element. Dit jaar belooft de grote doorbraak van NCF te worden. Marktleider Nokia heeft gezegd voortaan al zijn nieuwe smartphones ermee uit te rusten. Google liet zijn Nexus S-smartphone door maker Samsung ook al voorzien van een NFC-chip van NXP en ook HTC, LG en Blackberry zijn inmiddels bekeerd.  

Steile curve

NXP verkocht in het derde kwartaal van 2010 zo al 1 miljoen NFC-chips. Voor dit jaar gaat het uit van een totale markt van 70 miljoen toestellen. “Dit wordt een snelle take-off”, zegt Alexander Rensink, directeur Strategie van de Identification Divisie van NXP. “De curve kan net zo steil worden als bij wifi, GPS en bluetooth. En wij zijn in gesprek met alle fabrikanten.” 
NXP loopt nog steeds voorop met NFC, maar concurreert inmiddels wel flink met het Franse Inside Contactless en het Frans/Italiaanse STM. Volgens Rensink heeft NXP echter de meeste ervaring, ook in de praktijk. En wat het bedrijf ook zal helpen: Android, het besturingssysteem voor smartphones van Google, heeft voor het NFC-systeem van de Nederlanders gekozen. De eerste NFC-apps zijn zelfs al te downloaden. “Voor de ontwikkelaars is het alleen een kwestie van ons NFC aanvinken in een drop-down-menuutje.”  

Infrastructuur

Al die toestellen zijn natuurlijk mooi, maar de echte doorbraak van NFC wacht nog vooral op infrastructuur en banken die ermee aan de slag gaan. Ook die horde lijkt nu echter genomen. Meer dan 45 miljoen Japanners gebruiken hun mobiel al jaren als pinpas, lidmaatschapspas, spaarkaart en ov-bewijs, de rest van de wereld komt ook op gang. In de VS willen de grootste mobiele telecombedrijven NFC-betalingen via de mobiel groot uitrollen. Bedrijven als Paypal en Google zien voor zichzelf een rol als dienstverlener in mobiel NFC-betalingsverkeer. Ook O2 in Engeland en Telefónica in Spanje zijn druk met contactloos betalen. En volgens goed lokaal gebruik pompt ook de Franse overheid veel geld in een ‘nationale NFC-infrastructuur’.  

Sixpack

In Nederland sloten eerder dit jaar de drie grote banken een joint venture met de drie mobiele telecombedrijven – werktitel: Sixpack. Begin tweede kwartaal van 2012 willen de zes beginnen met de uitrol van betalen met de mobiel. “Waarschijnlijk eerst op een paar plekken, in kleine steden, maar ons systeem is dan wel landelijk werkend,” zegt Wim Westerhof, programmadirecteur van Sixpack. Payter, het Rotterdamse bedrijf dat in 2009 nog een betaalproef in tientallen Rotterdamse winkels staakte wegens gebrek aan toestellen en landelijke regels, heeft het inmiddels ook weer druk. “Het ziet er heel goed uit; de aanvragen rollen weer binnen”, zegt managing director Remco Willemse.

Payter levert betaalterminals aan een Belgische proef, maar doet ook zaken met Q-Park en NS, die hun klanten met ov-kaarten laten parkeren. “Maar de combinatie met een mobieltje is de echte killer. Dat is een open platform, waarop je alle mogelijke software kunt downloaden en die de gebruiker veel meer informatie biedt dan een pasje.” En denk erom, zegt Willemse: de mogelijkheden van NFC zijn eindeloos. “Je klantenkaart, vervoersbewijs; álles kun je erin zetten.” Dat biedt ook volop kansen voor retail en marketing, merkt hij op: “Denk aan extra informatie bij het schap  als je je mobieltje ervoor houdt of kortingsbonnen die je uitdeelt via een reclamebord. Geweldig natuurlijk.”

Geleerd van de chipknip

Ook NXP’s Rensink ziet juist in zulke toepassingen volop kansen. “We hebben de software hiervoor nu beschikbaar gesteld aan de Android-ontwikkelaars; die zullen wel met de gekste dingen aankomen.” Maar namens de banken tempert Westerhof vanuit veiligheidsoverwegingen het enthousiasme: “We zullen niet zomaar derden toelaten in ons systeem. Dat hebben we wel geleerd van de chipknip: daar waren de verwachtingen over de functionaliteit ook iets te hoog gespannen.”

Lees ook:

Gerelateerde artikelen:


Meer over ict:


Gegevens ontvanger
Naam ontvanger:
Email ontvanger:
Jouw gegevens
Naam:
Email:
Deze 72 innovaties bepalen onze toekomst; wen er maar aan

Deze 72 innovaties bepalen onze toekomst; wen er maar aan

Binnen 20 jaar zijn we altijd en overal 'connected'. Dat leidt tot deze 72 dingen die we binnenkort heel gewoon gaan vinden. Wen er maar vast aan... Lees verder

Zo maakt u van uw veranderproces een succes

Zo maakt u van uw veranderproces een succes

Medewerkers zijn soms net mensen en mensen hebben moeite met verandering. Om toch het containerschip dat uw bedrijf is bij te sturen moet u dan ook zorgvuldig te werk gaan. Tijdens de masterclassreeks Verandertools leert u hoe. Lees verder

Hoe ook steeds meer maakbedrijven crowdfunding ontdekken

Hoe ook steeds meer maakbedrijven crowdfunding ontdekken

Doordat traditionele banken nog steeds huiverig zijn voor financiering, groeit de interesse in alternatieven als crowdfunding. Oók onder maakbedrijven. Lees verder

Farmaciereus Pfizer neemt concurrent over - Nog meer Sjoemelproblemen VW

Farmaciereus Pfizer neemt concurrent over - Nog meer Sjoemelproblemen VW

Plus: Gedonder rond Volkswagen duurt voort, goed nieuws voor Holland Casino en niet langer bonussen bij belegger Woodford. Lees verder

Van deze Slack-ceo mag je al om half 6 naar huis

Van deze Slack-ceo mag je al om half 6 naar huis

Je kunt maximaal 6 tot 8 uur per dag productief zijn, aldus Stewart Butterfield, ceo van 'browser van de toekomst' Slack. Lees verder

Millennial, ga eens op vakantie! (en maak meer promotie)

Millennial, ga eens op vakantie! (en maak meer promotie)

Millennials zijn workoholics en gaan te weinig op vakantie. Maar daarmee maak je niet eerder promotie. Lees verder

Waarom de boetes voor Rabobank-bankiers niet werken

Waarom de boetes voor Rabobank-bankiers niet werken

Vier medewerkers van de Rabobank kregen van de Dutch Securities Institute (DSI), het zelfreguleringsorgaan van de effectenbranche, boetes opgelegd. De vier waren betrokken bij het manipuleren van het Euriborrentetarief. Hebben boetes zin? Lees verder

Hoe belangrijk bijscholing is op de werkvloer (en hoe HTM het aanpakt)

Hoe belangrijk bijscholing is op de werkvloer (en hoe HTM het aanpakt)

Een nieuwe machine of andere manier van werken: je medewerkers moeten ermee overweg leren gaan. Het belang van bijscholing op de werkvloer. Lees verder

Theorie in twee minuten: Good to Great van Jim Collins

Theorie in twee minuten: Good to Great van Jim Collins

Een bedrijf van goed naar groots tillen? Dat kan de Level-5-leader. Wat was daar ook alweer voor nodig? Lees verder

Sissy-Boy opent shop-in-shop in Bijenkorf

Sissy-Boy opent shop-in-shop in Bijenkorf

Siss-Boy balanceerde op het van het randje van de afgrond, maar lijkt er weer bovenop te zijn. Hun nieuwste aanwinst: een shop-in-shop bij de Bijenkorf in Rotterdam. De ceo aan het woord. Lees verder

Whitepapers
Meer whitepapers »
 
Volg MT op Twitter


@MTNieuws op Twitter
X