Near field communication heeft de toekomst

07 jun 2011  |   Philip Bueters  
Near field communication

Near Field Communication staat op het punt van doorbreken. Vrijwel alle telefoon-fabrikanten stoppen het inmiddels in hun mobieltjes. Dat opent een schatkist aan nieuwe mogelijkheden.


De basis voor Near Field Communication werd al gelegd in 2002. NXP, destijds nog Philips Semiconductors geheten, werkte in die prehistorie van het mobiele dataverkeer al met Nokia en Sony aan de technologie van contactloze communicatie tussen apparaten die zo’n 10 centimeter van elkaar verwijderd zijn. Bijna 10 jaar later is die techniek zo ver ontwikkeld dat ook uw mobieltje nu als betaalapparaat dienst kan doen: zwaai er even mee langs een betaalterminal, druk op de knop en de transactie is gepiept. Google gaat hiermee proef draaien in de Verenigde Staten. Voorwaarde is slechts dat de telefoon, behalve van een NFC-chip, ook wordt voorzien van soft- en hardware die de veiligheid garandeert, het secure-element. Dit jaar belooft de grote doorbraak van NCF te worden. Marktleider Nokia heeft gezegd voortaan al zijn nieuwe smartphones ermee uit te rusten. Google liet zijn Nexus S-smartphone door maker Samsung ook al voorzien van een NFC-chip van NXP en ook HTC, LG en Blackberry zijn inmiddels bekeerd.  

Steile curve

NXP verkocht in het derde kwartaal van 2010 zo al 1 miljoen NFC-chips. Voor dit jaar gaat het uit van een totale markt van 70 miljoen toestellen. “Dit wordt een snelle take-off”, zegt Alexander Rensink, directeur Strategie van de Identification Divisie van NXP. “De curve kan net zo steil worden als bij wifi, GPS en bluetooth. En wij zijn in gesprek met alle fabrikanten.” 
NXP loopt nog steeds voorop met NFC, maar concurreert inmiddels wel flink met het Franse Inside Contactless en het Frans/Italiaanse STM. Volgens Rensink heeft NXP echter de meeste ervaring, ook in de praktijk. En wat het bedrijf ook zal helpen: Android, het besturingssysteem voor smartphones van Google, heeft voor het NFC-systeem van de Nederlanders gekozen. De eerste NFC-apps zijn zelfs al te downloaden. “Voor de ontwikkelaars is het alleen een kwestie van ons NFC aanvinken in een drop-down-menuutje.”  

Infrastructuur

Al die toestellen zijn natuurlijk mooi, maar de echte doorbraak van NFC wacht nog vooral op infrastructuur en banken die ermee aan de slag gaan. Ook die horde lijkt nu echter genomen. Meer dan 45 miljoen Japanners gebruiken hun mobiel al jaren als pinpas, lidmaatschapspas, spaarkaart en ov-bewijs, de rest van de wereld komt ook op gang. In de VS willen de grootste mobiele telecombedrijven NFC-betalingen via de mobiel groot uitrollen. Bedrijven als Paypal en Google zien voor zichzelf een rol als dienstverlener in mobiel NFC-betalingsverkeer. Ook O2 in Engeland en Telefónica in Spanje zijn druk met contactloos betalen. En volgens goed lokaal gebruik pompt ook de Franse overheid veel geld in een ‘nationale NFC-infrastructuur’.  

Sixpack

In Nederland sloten eerder dit jaar de drie grote banken een joint venture met de drie mobiele telecombedrijven – werktitel: Sixpack. Begin tweede kwartaal van 2012 willen de zes beginnen met de uitrol van betalen met de mobiel. “Waarschijnlijk eerst op een paar plekken, in kleine steden, maar ons systeem is dan wel landelijk werkend,” zegt Wim Westerhof, programmadirecteur van Sixpack. Payter, het Rotterdamse bedrijf dat in 2009 nog een betaalproef in tientallen Rotterdamse winkels staakte wegens gebrek aan toestellen en landelijke regels, heeft het inmiddels ook weer druk. “Het ziet er heel goed uit; de aanvragen rollen weer binnen”, zegt managing director Remco Willemse.

Payter levert betaalterminals aan een Belgische proef, maar doet ook zaken met Q-Park en NS, die hun klanten met ov-kaarten laten parkeren. “Maar de combinatie met een mobieltje is de echte killer. Dat is een open platform, waarop je alle mogelijke software kunt downloaden en die de gebruiker veel meer informatie biedt dan een pasje.” En denk erom, zegt Willemse: de mogelijkheden van NFC zijn eindeloos. “Je klantenkaart, vervoersbewijs; álles kun je erin zetten.” Dat biedt ook volop kansen voor retail en marketing, merkt hij op: “Denk aan extra informatie bij het schap  als je je mobieltje ervoor houdt of kortingsbonnen die je uitdeelt via een reclamebord. Geweldig natuurlijk.”

Geleerd van de chipknip

Ook NXP’s Rensink ziet juist in zulke toepassingen volop kansen. “We hebben de software hiervoor nu beschikbaar gesteld aan de Android-ontwikkelaars; die zullen wel met de gekste dingen aankomen.” Maar namens de banken tempert Westerhof vanuit veiligheidsoverwegingen het enthousiasme: “We zullen niet zomaar derden toelaten in ons systeem. Dat hebben we wel geleerd van de chipknip: daar waren de verwachtingen over de functionaliteit ook iets te hoog gespannen.”

Lees ook:

Gegevens ontvanger
Naam ontvanger:
Email ontvanger:
Jouw gegevens
Naam:
Email:
Het Zwitserse Nestlé wil vitaminen in Nespresso-cups

Het Zwitserse Nestlé wil vitaminen in Nespresso-cups

Nestlé, het grootste bedrijf van Zwitserland, werkt aan Nespresso-achtige cups met mineralen en vitaminen. De naam? Iron Man. Lees verder

Waarom Sliedrecht onmisbaar is voor Portugal

Waarom Sliedrecht onmisbaar is voor Portugal

Portugal is veel meer dan de Algarve en CR7. Zo heeft voormalig kolonie Angola heel wat in de melk te brokkelen.  Lees verder

'Ja, maar' is de enige juiste succesformule voor managers

'Ja, maar' is de enige juiste succesformule voor managers

De can do-mentaliteit die bij veel organisaties heerst, maakt het lastig verwachtingen te managen. Hoe voorkom je dat? Lees verder

Daan de Reiziger baalt van de bonnetjes-terreur

Daan de Reiziger baalt van de bonnetjes-terreur

Daan de Reiziger is liefhebber van niet-gemaakte kilometers. Dit keer spuwt hij z'n gal over de P&O-baas en de reisdeclaraties. Lees verder

Ook Nomad-ceo zat in noodlottige MH17-vlucht

Ook Nomad-ceo zat in noodlottige MH17-vlucht

Plus: Oprichter Aldi overleden, Unilever-directeur wordt baas Tesco en beursexit of bankroet voor Malaysia Airlines. Lees verder

Het succesrecept van Karl Albrecht (Aldi)

Het succesrecept van Karl Albrecht (Aldi)

Karl Albrecht, mede-oprichter van Aldi, is volgens de Frankfurter op 94-jarige leeftijd overleden. Dit was zijn businessfilosofie. Lees verder

Neem liever de besten aan, dan degenen met het meeste fortuin

Neem liever de besten aan, dan degenen met het meeste fortuin

Stom geluk bepaalt een resultaat vaak meer dan kwaliteit. Zorg dus dat je niet de meest fortuinlijke aanneemt, maar de beste. Lees verder

Jan Kees de Jager nieuwe cfo KPN; 'Ex-topman Imtech verdraaide feiten'

Jan Kees de Jager nieuwe cfo KPN; 'Ex-topman Imtech verdraaide feiten'

Plus: moederbedrijf Verkade mogelijk naar de beurs, Forbes wordt Chinees, Philips heeft het zwaar en Dell accepteert Bitcoin. Lees verder

Het grootste bedrijf van Duitsland is onzijdig

Het grootste bedrijf van Duitsland is onzijdig

Het land van Einstein, bratwurst, Beethoven en schlagers is vooral de bakermat van de auto. Maar smeren kunnen ze ook als de beste.  Lees verder

De 10 snelste groeiers uit de Nederlandse foodsector

De 10 snelste groeiers uit de Nederlandse foodsector

In de Nederlandse voedings- en drankindustrie worden miljarden omgezet. Dit zijn de 10 snelst groeiende bedrijven in de branche. Lees verder

 
Volg MT op Facebook
X