Near field communication heeft de toekomst

07 jun 2011  |   Philip Bueters  
Near field communication

Near Field Communication staat op het punt van doorbreken. Vrijwel alle telefoon-fabrikanten stoppen het inmiddels in hun mobieltjes. Dat opent een schatkist aan nieuwe mogelijkheden.


De basis voor Near Field Communication werd al gelegd in 2002. NXP, destijds nog Philips Semiconductors geheten, werkte in die prehistorie van het mobiele dataverkeer al met Nokia en Sony aan de technologie van contactloze communicatie tussen apparaten die zo’n 10 centimeter van elkaar verwijderd zijn. Bijna 10 jaar later is die techniek zo ver ontwikkeld dat ook uw mobieltje nu als betaalapparaat dienst kan doen: zwaai er even mee langs een betaalterminal, druk op de knop en de transactie is gepiept. Google gaat hiermee proef draaien in de Verenigde Staten. Voorwaarde is slechts dat de telefoon, behalve van een NFC-chip, ook wordt voorzien van soft- en hardware die de veiligheid garandeert, het secure-element. Dit jaar belooft de grote doorbraak van NCF te worden. Marktleider Nokia heeft gezegd voortaan al zijn nieuwe smartphones ermee uit te rusten. Google liet zijn Nexus S-smartphone door maker Samsung ook al voorzien van een NFC-chip van NXP en ook HTC, LG en Blackberry zijn inmiddels bekeerd.  

Steile curve

NXP verkocht in het derde kwartaal van 2010 zo al 1 miljoen NFC-chips. Voor dit jaar gaat het uit van een totale markt van 70 miljoen toestellen. “Dit wordt een snelle take-off”, zegt Alexander Rensink, directeur Strategie van de Identification Divisie van NXP. “De curve kan net zo steil worden als bij wifi, GPS en bluetooth. En wij zijn in gesprek met alle fabrikanten.” 
NXP loopt nog steeds voorop met NFC, maar concurreert inmiddels wel flink met het Franse Inside Contactless en het Frans/Italiaanse STM. Volgens Rensink heeft NXP echter de meeste ervaring, ook in de praktijk. En wat het bedrijf ook zal helpen: Android, het besturingssysteem voor smartphones van Google, heeft voor het NFC-systeem van de Nederlanders gekozen. De eerste NFC-apps zijn zelfs al te downloaden. “Voor de ontwikkelaars is het alleen een kwestie van ons NFC aanvinken in een drop-down-menuutje.”  

Infrastructuur

Al die toestellen zijn natuurlijk mooi, maar de echte doorbraak van NFC wacht nog vooral op infrastructuur en banken die ermee aan de slag gaan. Ook die horde lijkt nu echter genomen. Meer dan 45 miljoen Japanners gebruiken hun mobiel al jaren als pinpas, lidmaatschapspas, spaarkaart en ov-bewijs, de rest van de wereld komt ook op gang. In de VS willen de grootste mobiele telecombedrijven NFC-betalingen via de mobiel groot uitrollen. Bedrijven als Paypal en Google zien voor zichzelf een rol als dienstverlener in mobiel NFC-betalingsverkeer. Ook O2 in Engeland en Telefónica in Spanje zijn druk met contactloos betalen. En volgens goed lokaal gebruik pompt ook de Franse overheid veel geld in een ‘nationale NFC-infrastructuur’.  

Sixpack

In Nederland sloten eerder dit jaar de drie grote banken een joint venture met de drie mobiele telecombedrijven – werktitel: Sixpack. Begin tweede kwartaal van 2012 willen de zes beginnen met de uitrol van betalen met de mobiel. “Waarschijnlijk eerst op een paar plekken, in kleine steden, maar ons systeem is dan wel landelijk werkend,” zegt Wim Westerhof, programmadirecteur van Sixpack. Payter, het Rotterdamse bedrijf dat in 2009 nog een betaalproef in tientallen Rotterdamse winkels staakte wegens gebrek aan toestellen en landelijke regels, heeft het inmiddels ook weer druk. “Het ziet er heel goed uit; de aanvragen rollen weer binnen”, zegt managing director Remco Willemse.

Payter levert betaalterminals aan een Belgische proef, maar doet ook zaken met Q-Park en NS, die hun klanten met ov-kaarten laten parkeren. “Maar de combinatie met een mobieltje is de echte killer. Dat is een open platform, waarop je alle mogelijke software kunt downloaden en die de gebruiker veel meer informatie biedt dan een pasje.” En denk erom, zegt Willemse: de mogelijkheden van NFC zijn eindeloos. “Je klantenkaart, vervoersbewijs; álles kun je erin zetten.” Dat biedt ook volop kansen voor retail en marketing, merkt hij op: “Denk aan extra informatie bij het schap  als je je mobieltje ervoor houdt of kortingsbonnen die je uitdeelt via een reclamebord. Geweldig natuurlijk.”

Geleerd van de chipknip

Ook NXP’s Rensink ziet juist in zulke toepassingen volop kansen. “We hebben de software hiervoor nu beschikbaar gesteld aan de Android-ontwikkelaars; die zullen wel met de gekste dingen aankomen.” Maar namens de banken tempert Westerhof vanuit veiligheidsoverwegingen het enthousiasme: “We zullen niet zomaar derden toelaten in ons systeem. Dat hebben we wel geleerd van de chipknip: daar waren de verwachtingen over de functionaliteit ook iets te hoog gespannen.”

Lees ook:

Gegevens ontvanger
Naam ontvanger:
Email ontvanger:
Jouw gegevens
Naam:
Email:
Wat managers kunnen leren van de Tour de France

Wat managers kunnen leren van de Tour de France

Een goede zelfanalyse helpt mensen om door te gaan, ook als ze geen kans hebben op de eindzege. De juiste vragen stellen helpt daarbij. Lees verder

6 tips om efficiënter te mailen

6 tips om efficiënter te mailen

Wekelijks zijn we meerdere uren kwijt met het checken en beantwoorden van onze mail. Hoe dat efficiënter kan, lees je hier. Lees verder

Nooit meer stress? Het is mogelijk!

Nooit meer stress? Het is mogelijk!

Nooit meer gestrest of overbelast? Het is mogelijk, zegt de Amerikaanse auteur David Allen. Hoe? Door een ‘extern brein’ te creëren. Lees verder

Grieks steunprogramma loopt vannacht af, ‘Boetes DNB en AFM zijn meer doel dan middel’

Grieks steunprogramma loopt vannacht af, ‘Boetes DNB en AFM zijn meer doel dan middel’

Plus: ‘Ryanair vliegt deze winter vanaf Schiphol’, ‘Topvrouw UU betaalt deel salaris terug’ Lees verder

Deze man zorgt dat dit weekend de Tour op rolletjes loopt

Deze man zorgt dat dit weekend de Tour op rolletjes loopt

Zo'n Tour-start, wat komt er allemaal bij kijken? MT vroeg het aan projectdirecteur Martijn van Hulsteijn. Lees verder

Vier gadgets die je presentaties nóg beter maken

Vier gadgets die je presentaties nóg beter maken

Een goede presentatie geven is en blijft een vak apart. Gelukkig staat ook hier de techniek klaar om je te helpen. Vier gadgets. Lees verder

Koen de Peyper, manager die de bank weer menselijk wil maken

Koen de Peyper, manager die de bank weer menselijk wil maken

Inhoudelijke kennis zit een manager vaak in de weg, zegt ABN Amro-manager Koen de Peyper. Hij kiest liever voor: openheid, eerlijkheid en duidelijkheid. Lees verder

Beurs houdt adem in voor Griekenland; Asscher erkent problemen Wet Werk en Zekerheid

Beurs houdt adem in voor Griekenland; Asscher erkent problemen Wet Werk en Zekerheid

Plus: FrieslandCampina betaalt Griekse salarissen vooruit, Bouw junglepark Emmen loopt vertraging op Lees verder

Vaker praten is gezond, maar liever niet te veel over jezelf

Vaker praten is gezond, maar liever niet te veel over jezelf

Praten is gezond en geeft mensen een goed gevoel. Stop dus met turen naar dat beeldscherm, knoop eens een gesprek aan. Lees verder

Hoe je reputatie in een formule te vangen?

Hoe je reputatie in een formule te vangen?

De factoren die je reputatie beïnvloeden, zijn te vangen in een formule, zegt Paul Hughes. Hij laat zien hoe het werkt. Lees verder

Whitepapers
Meer whitepapers »
 
Volg MT op Facebook
X