Near field communication heeft de toekomst

07 jun 2011  |   Philip Bueters  
Near field communication

Near Field Communication staat op het punt van doorbreken. Vrijwel alle telefoon-fabrikanten stoppen het inmiddels in hun mobieltjes. Dat opent een schatkist aan nieuwe mogelijkheden.


De basis voor Near Field Communication werd al gelegd in 2002. NXP, destijds nog Philips Semiconductors geheten, werkte in die prehistorie van het mobiele dataverkeer al met Nokia en Sony aan de technologie van contactloze communicatie tussen apparaten die zo’n 10 centimeter van elkaar verwijderd zijn. Bijna 10 jaar later is die techniek zo ver ontwikkeld dat ook uw mobieltje nu als betaalapparaat dienst kan doen: zwaai er even mee langs een betaalterminal, druk op de knop en de transactie is gepiept. Google gaat hiermee proef draaien in de Verenigde Staten. Voorwaarde is slechts dat de telefoon, behalve van een NFC-chip, ook wordt voorzien van soft- en hardware die de veiligheid garandeert, het secure-element. Dit jaar belooft de grote doorbraak van NCF te worden. Marktleider Nokia heeft gezegd voortaan al zijn nieuwe smartphones ermee uit te rusten. Google liet zijn Nexus S-smartphone door maker Samsung ook al voorzien van een NFC-chip van NXP en ook HTC, LG en Blackberry zijn inmiddels bekeerd.  

Steile curve

NXP verkocht in het derde kwartaal van 2010 zo al 1 miljoen NFC-chips. Voor dit jaar gaat het uit van een totale markt van 70 miljoen toestellen. “Dit wordt een snelle take-off”, zegt Alexander Rensink, directeur Strategie van de Identification Divisie van NXP. “De curve kan net zo steil worden als bij wifi, GPS en bluetooth. En wij zijn in gesprek met alle fabrikanten.” 
NXP loopt nog steeds voorop met NFC, maar concurreert inmiddels wel flink met het Franse Inside Contactless en het Frans/Italiaanse STM. Volgens Rensink heeft NXP echter de meeste ervaring, ook in de praktijk. En wat het bedrijf ook zal helpen: Android, het besturingssysteem voor smartphones van Google, heeft voor het NFC-systeem van de Nederlanders gekozen. De eerste NFC-apps zijn zelfs al te downloaden. “Voor de ontwikkelaars is het alleen een kwestie van ons NFC aanvinken in een drop-down-menuutje.”  

Infrastructuur

Al die toestellen zijn natuurlijk mooi, maar de echte doorbraak van NFC wacht nog vooral op infrastructuur en banken die ermee aan de slag gaan. Ook die horde lijkt nu echter genomen. Meer dan 45 miljoen Japanners gebruiken hun mobiel al jaren als pinpas, lidmaatschapspas, spaarkaart en ov-bewijs, de rest van de wereld komt ook op gang. In de VS willen de grootste mobiele telecombedrijven NFC-betalingen via de mobiel groot uitrollen. Bedrijven als Paypal en Google zien voor zichzelf een rol als dienstverlener in mobiel NFC-betalingsverkeer. Ook O2 in Engeland en Telefónica in Spanje zijn druk met contactloos betalen. En volgens goed lokaal gebruik pompt ook de Franse overheid veel geld in een ‘nationale NFC-infrastructuur’.  

Sixpack

In Nederland sloten eerder dit jaar de drie grote banken een joint venture met de drie mobiele telecombedrijven – werktitel: Sixpack. Begin tweede kwartaal van 2012 willen de zes beginnen met de uitrol van betalen met de mobiel. “Waarschijnlijk eerst op een paar plekken, in kleine steden, maar ons systeem is dan wel landelijk werkend,” zegt Wim Westerhof, programmadirecteur van Sixpack. Payter, het Rotterdamse bedrijf dat in 2009 nog een betaalproef in tientallen Rotterdamse winkels staakte wegens gebrek aan toestellen en landelijke regels, heeft het inmiddels ook weer druk. “Het ziet er heel goed uit; de aanvragen rollen weer binnen”, zegt managing director Remco Willemse.

Payter levert betaalterminals aan een Belgische proef, maar doet ook zaken met Q-Park en NS, die hun klanten met ov-kaarten laten parkeren. “Maar de combinatie met een mobieltje is de echte killer. Dat is een open platform, waarop je alle mogelijke software kunt downloaden en die de gebruiker veel meer informatie biedt dan een pasje.” En denk erom, zegt Willemse: de mogelijkheden van NFC zijn eindeloos. “Je klantenkaart, vervoersbewijs; álles kun je erin zetten.” Dat biedt ook volop kansen voor retail en marketing, merkt hij op: “Denk aan extra informatie bij het schap  als je je mobieltje ervoor houdt of kortingsbonnen die je uitdeelt via een reclamebord. Geweldig natuurlijk.”

Geleerd van de chipknip

Ook NXP’s Rensink ziet juist in zulke toepassingen volop kansen. “We hebben de software hiervoor nu beschikbaar gesteld aan de Android-ontwikkelaars; die zullen wel met de gekste dingen aankomen.” Maar namens de banken tempert Westerhof vanuit veiligheidsoverwegingen het enthousiasme: “We zullen niet zomaar derden toelaten in ons systeem. Dat hebben we wel geleerd van de chipknip: daar waren de verwachtingen over de functionaliteit ook iets te hoog gespannen.”

Lees ook:

Gegevens ontvanger
Naam ontvanger:
Email ontvanger:
Jouw gegevens
Naam:
Email:
Bob ontdekt een pikant filmpje op YouTube

Bob ontdekt een pikant filmpje op YouTube

Bob is divisiedirecteur bij een groot concern. Hij doet zijn best. Dit keer wordt er getongd op 'joetuub'. Lees verder

Het succes van Catawiki, die ándere online marktplaats van Nederland

Het succes van Catawiki, die ándere online marktplaats van Nederland

Online marktplaats Catawiki onderscheidt zich met een focus op verzamelaars. Origineel Gouden Kalf kopen? Check. Lees verder

Tim Smit: 'Risico’s nemen geeft je de zuurstof om succesvol te zijn'

Tim Smit: 'Risico’s nemen geeft je de zuurstof om succesvol te zijn'

Nederlander Tim Smit is geslagen tot Brits ridder en richtte de grootste botanische tuin ter wereld op. Hoe is hem dat gelukt? Lees verder

Fastned breidt uit in Duitsland; Fred de la Bretonière verkoopt zijn zaak

Fastned breidt uit in Duitsland; Fred de la Bretonière verkoopt zijn zaak

Plus: Samsung houdt grote schoonmaak, Uber is misschien wel 40 miljard dollar waard en Wal-Mart schrapt banen in China. Lees verder

Hoe de mobiele revolutie de bankensector op zijn kop zet

Hoe de mobiele revolutie de bankensector op zijn kop zet

Nederlandse banken ontslaan personeel, want: digitale revolutie. Zagen ze de opkomst van mobiel op tijd? En wat komt er nog aan? Lees verder

3 verklaringen voor de opkomst van de tweedehandsmarkt

3 verklaringen voor de opkomst van de tweedehandsmarkt

Kopen en verkopen op de tweedehandsmarkt is booming. Hoe groot is de markt en welke bedrijven spelen een belangrijke rol? Lees verder

Van Apple tot Motorola, allemaal willen ze praten met Fairphone

Van Apple tot Motorola, allemaal willen ze praten met Fairphone

Is het een smartphone of een communicatiestrategie? Fairphone is beide en met beide succesvol. Ceo en oprichter Bas van Abel vertelt. Lees verder

Leren van de politie: hoe word je tegenspreker?

Leren van de politie: hoe word je tegenspreker?

Bij rechercheonderzoeken van de politie zijn zelf opgeleide tegensprekers betrokken. 'Tegenspraak draait om vragen stellen.' Lees verder

'Nederlandse economie groeit 2 keer zo hard'; Leegloop in V&D-top

'Nederlandse economie groeit 2 keer zo hard'; Leegloop in V&D-top

Plus: Apple meer dan 700 miljard dollar waard, 2theloo opent 44 Franse vestigingen en Fifa-sponsors haken af. Lees verder

Hoe voorkom je schijnproductiviteit?

Hoe voorkom je schijnproductiviteit?

Hoe dwingender de werkomgeving, hoe meer mensen schijnproductiviteit vertonen. De oplossing? Concentratie en een eigen ritme. Lees verder

Whitepapers
Meer whitepapers »
 
Volg MT op Facebook
X