Near field communication heeft de toekomst

07 jun 2011  |   Philip Bueters  
Near field communication

Near Field Communication staat op het punt van doorbreken. Vrijwel alle telefoon-fabrikanten stoppen het inmiddels in hun mobieltjes. Dat opent een schatkist aan nieuwe mogelijkheden.


De basis voor Near Field Communication werd al gelegd in 2002. NXP, destijds nog Philips Semiconductors geheten, werkte in die prehistorie van het mobiele dataverkeer al met Nokia en Sony aan de technologie van contactloze communicatie tussen apparaten die zo’n 10 centimeter van elkaar verwijderd zijn. Bijna 10 jaar later is die techniek zo ver ontwikkeld dat ook uw mobieltje nu als betaalapparaat dienst kan doen: zwaai er even mee langs een betaalterminal, druk op de knop en de transactie is gepiept. Google gaat hiermee proef draaien in de Verenigde Staten. Voorwaarde is slechts dat de telefoon, behalve van een NFC-chip, ook wordt voorzien van soft- en hardware die de veiligheid garandeert, het secure-element. Dit jaar belooft de grote doorbraak van NCF te worden. Marktleider Nokia heeft gezegd voortaan al zijn nieuwe smartphones ermee uit te rusten. Google liet zijn Nexus S-smartphone door maker Samsung ook al voorzien van een NFC-chip van NXP en ook HTC, LG en Blackberry zijn inmiddels bekeerd.  

Steile curve

NXP verkocht in het derde kwartaal van 2010 zo al 1 miljoen NFC-chips. Voor dit jaar gaat het uit van een totale markt van 70 miljoen toestellen. “Dit wordt een snelle take-off”, zegt Alexander Rensink, directeur Strategie van de Identification Divisie van NXP. “De curve kan net zo steil worden als bij wifi, GPS en bluetooth. En wij zijn in gesprek met alle fabrikanten.” 
NXP loopt nog steeds voorop met NFC, maar concurreert inmiddels wel flink met het Franse Inside Contactless en het Frans/Italiaanse STM. Volgens Rensink heeft NXP echter de meeste ervaring, ook in de praktijk. En wat het bedrijf ook zal helpen: Android, het besturingssysteem voor smartphones van Google, heeft voor het NFC-systeem van de Nederlanders gekozen. De eerste NFC-apps zijn zelfs al te downloaden. “Voor de ontwikkelaars is het alleen een kwestie van ons NFC aanvinken in een drop-down-menuutje.”  

Infrastructuur

Al die toestellen zijn natuurlijk mooi, maar de echte doorbraak van NFC wacht nog vooral op infrastructuur en banken die ermee aan de slag gaan. Ook die horde lijkt nu echter genomen. Meer dan 45 miljoen Japanners gebruiken hun mobiel al jaren als pinpas, lidmaatschapspas, spaarkaart en ov-bewijs, de rest van de wereld komt ook op gang. In de VS willen de grootste mobiele telecombedrijven NFC-betalingen via de mobiel groot uitrollen. Bedrijven als Paypal en Google zien voor zichzelf een rol als dienstverlener in mobiel NFC-betalingsverkeer. Ook O2 in Engeland en Telefónica in Spanje zijn druk met contactloos betalen. En volgens goed lokaal gebruik pompt ook de Franse overheid veel geld in een ‘nationale NFC-infrastructuur’.  

Sixpack

In Nederland sloten eerder dit jaar de drie grote banken een joint venture met de drie mobiele telecombedrijven – werktitel: Sixpack. Begin tweede kwartaal van 2012 willen de zes beginnen met de uitrol van betalen met de mobiel. “Waarschijnlijk eerst op een paar plekken, in kleine steden, maar ons systeem is dan wel landelijk werkend,” zegt Wim Westerhof, programmadirecteur van Sixpack. Payter, het Rotterdamse bedrijf dat in 2009 nog een betaalproef in tientallen Rotterdamse winkels staakte wegens gebrek aan toestellen en landelijke regels, heeft het inmiddels ook weer druk. “Het ziet er heel goed uit; de aanvragen rollen weer binnen”, zegt managing director Remco Willemse.

Payter levert betaalterminals aan een Belgische proef, maar doet ook zaken met Q-Park en NS, die hun klanten met ov-kaarten laten parkeren. “Maar de combinatie met een mobieltje is de echte killer. Dat is een open platform, waarop je alle mogelijke software kunt downloaden en die de gebruiker veel meer informatie biedt dan een pasje.” En denk erom, zegt Willemse: de mogelijkheden van NFC zijn eindeloos. “Je klantenkaart, vervoersbewijs; álles kun je erin zetten.” Dat biedt ook volop kansen voor retail en marketing, merkt hij op: “Denk aan extra informatie bij het schap  als je je mobieltje ervoor houdt of kortingsbonnen die je uitdeelt via een reclamebord. Geweldig natuurlijk.”

Geleerd van de chipknip

Ook NXP’s Rensink ziet juist in zulke toepassingen volop kansen. “We hebben de software hiervoor nu beschikbaar gesteld aan de Android-ontwikkelaars; die zullen wel met de gekste dingen aankomen.” Maar namens de banken tempert Westerhof vanuit veiligheidsoverwegingen het enthousiasme: “We zullen niet zomaar derden toelaten in ons systeem. Dat hebben we wel geleerd van de chipknip: daar waren de verwachtingen over de functionaliteit ook iets te hoog gespannen.”

Lees ook:

Gerelateerde artikelen:


Meer over ict:


Gegevens ontvanger
Naam ontvanger:
Email ontvanger:
Jouw gegevens
Naam:
Email:
Nederlandse manager verkiest Shell opnieuw tot bedrijf met de beste reputatie

Nederlandse manager verkiest Shell opnieuw tot bedrijf met de beste reputatie

Hoewel Shell worstelt met zijn toekomst, voert het olie- en gasbedrijf opnieuw de MT500 aan, het jaarlijkse reputatieonderzoek van MT. Lees verder

15 levenslessen van ervaren managers: wat maakt een goede baas?

15 levenslessen van ervaren managers: wat maakt een goede baas?

Aan onze managers stellen we steeds hogere eisen. 15 ervaren managers delen hun levenslessen voor managers die net komen kijken. Lees verder

Meer reclame moet tv helpen tegen Netflix - Vrouwen crowdfunden beter - India buigt niet voor Apple

Meer reclame moet tv helpen tegen Netflix - Vrouwen crowdfunden beter - India buigt niet voor Apple

Plus: Tanken wordt weer duurder, Carlos Ghosn gaat nu Mitsubishi redden en Nokia brokkelt verder af. Lees verder

'Je mening wordt eerder gewaardeerd als je een MBA hebt gedaan'

'Je mening wordt eerder gewaardeerd als je een MBA hebt gedaan'

Wat levert een MBA je op? Die vraag stellen we aan diverse alumni. Deze keer vertelt Mark Boelhouwer, ceo van Ricoh Nederland, hoe waardevol het alumninetwerk is. Lees verder

Herken de 8 signalen van verspilling met de lean-bril

Herken de 8 signalen van verspilling met de lean-bril

De wachtrij bij de klantenservice, een onhandig formulier, een saaie klus. Het hoort erbij. Toch? Mike Bakker van House of Performance legt in deze blog uit hoe je met de lean-bril verspillingen herkent. Lees verder

Ransomware? Dit zijn de stappen om je bedrijf ertegen te beschermen

Ransomware? Dit zijn de stappen om je bedrijf ertegen te beschermen

Ransomware is vervelend en kan ook kostbaar zijn. 8 stappen om je ertegen te beschermen. Lees verder

De 7 lessen die managers en ouders van elkaar kunnen leren

De 7 lessen die managers en ouders van elkaar kunnen leren

Je medewerkers opvoeden is niet zo heel veel anders dan je kinderen iets bijbrengen. Deze 7 punten kunnen managers en ouders van elkaar leren. Lees verder

De 8 succesregels van Uber-oprichter Travis Kalanick

De 8 succesregels van Uber-oprichter Travis Kalanick

Uber-oprichter Travis Kalanick onthulde tijdens Startup Fest Europe zijn 'Geeks guide to becoming an entrepreneur'. Lees verder

Stop met korting geven: 4 tips

Stop met korting geven: 4 tips

De directeur die een relatie een abnormaal hoge korting toezegt? Of een verkoper die 2 keer zo veel korting biedt als zijn collega's? ‘Geef een vergulde schep als ludieke straf.’ Lees verder

Veel rumoer bij Shell-vergadering; KLM snijdt in aantal managers

Veel rumoer bij Shell-vergadering; KLM snijdt in aantal managers

Plus: Monsanto wijst Bayer-bod af, Toyota in zee met Uber en Brits bod op Van Gansewinkel. Lees verder

 
Volg MT op Twitter


@MTNieuws op Twitter
X