Ceo's claimen domeinnaam niet

01 dec 2010  |   John van Schagen  
Website

Grote bedrijven springen slordig om met domeinnamen en Twitter- en Facebook-accounts van hun ceo. Van de belangrijke topmannen in ons land is vrijwel geen enkele naam op internet vastgelegd.


Dat blijkt uit een inventarisatie die Management Team heeft gemaakt. Ondanks de grote waarde van domeinnamen en accounts van sociale netwerken hebben Nederlandse multinationals nauwelijks intern beleid op dit gebied. Uit de top 10 van de MT 500, de bedrijven met het beste imago van Nederland die elk voorjaar wordt gepubliceerd, heeft geen enkel bedrijf de domeinnaam van de eigen topman laten vastleggen. Het gaat om bedrijven als Shell, Rabobank, Philips, Unilever en Ahold. Wie de naam van Shell-ceo Peter Voser intoetst krijgt een Duitstalige website van een naamgenoot voor zijn kiezen. De naam van Dick Boer, topman van Ahold, blijkt ook al in gebruik. Een heidekwekerij uit Boskoop prijst onder deze domeinnaam zijn producten aan. De overige acht namen in de lijst zijn nog niet geclaimd of worden beheerd door hostingbedrijfjes die hopen de domeinnamen ooit nog eens voor veel geld te kunnen slijten.

Registreren domeinnaam

Zorgwekkend, noemt Danny Mekic het ontbreken van een goed domeinnamenbeleid bij multinationals. Hij is oprichter en directeur van Domeinbalie.nl en werd door ondernemersblad Sprout in 2009 uitgeroepen tot meest veelbelovende jonge ondernemer van het jaar. “Het is eigenlijk onbegrijpelijk dat grote bedrijven het nalaten om bij het aantreden van een nieuwe topman meteen de domeinnaam te registreren. Dat kost je hooguit een paar tientjes. Hiermee voorkom je dat anderen er met de naam vandoor gaan en zich mogelijk gaan voordoen als die persoon in kwestie. Zo’n domeinnaam overnemen kan flink in de papieren lopen. Dan praat je over bedragen die kunnen oplopen tot meer dan 10.000 euro.” Het is overigens niet alleen het risico van misbruik dat een rol speelt. Met een ceo-domeinnaam nemen bedrijven de regie zelf in handen. Zo'n eigen website scoort al snel hoog in de zoekresultaten van Google, waardoor mensen die meer willen weten over een topman altijd de juiste informatie krijgen voorgeschoteld. Daarnaast kan een groot bedrijf de domeinnaam doorlinken naar de bedrijfssite. Sociale netwerken hebben weer als voordeel dat een ceo hiermee met klanten in contact kan komen, zo wordt duidelijk in dit MT-artikel dat onlangs op deze website verscheen.

Twitter en Facebook ontbreken

Naast het preventief vastleggen van de domeinnaam, laten de Nederlandse multinationals het ook na om de Twitter- en Facebook-accounts van hun topmensen te registreren. Van de tien ceo’s in de top 10 van de MT 500 heeft enkel Peter Voser van Shell een Twitter-account. Eentje die hij overigens niet gebruikt. Van de overige negen is niemand op het microblog actief. Mocht Piet Moerland van Rabobank nog eens besluiten om te gaan twitteren, dan zal hij dat onder een andere naam moeten doen. Een CDA’er uit de gemeente Krimpen is namelijk al actief onder deze naam.

Mekic staat als internetondernemer en jurist regelmatig cliënten bij die te maken krijgen met het misbruik van hun naam op sociale platformen. “In principe is het niet verboden om een pseudoniem aan te nemen. Waar iemand echter de grens over gaat, is het moment waarop hij willens en wetens de kenmerken van die bestaande persoon gaat overnemen en uit die naam dubieuze berichten de wereld in slingert. Stel dat iemand zich op Twitter voordoet als de ceo van Unilever, compleet met naam, foto en bio-tekst. Dan begeeft zo iemand zich op glad ijs en kun je een zaak tegen hem aanspannen. Rechters kijken dan vooral naar de jurisprudentie, want de wetgeving hierover is nog niet heel uitgebreid. Als Unilever heb je dan ook een goede kans om de zaak te winnen.”

Nep-accounts actief

Gerrit Zalm, oud-minister van Financien en tegenwoordig ceo van ABN Amro, werd eerder dit jaar nog de dupe van een nep-account op Twitter. Iemand gaf zich uit voor de bankdirecteur en gebruikte daarvan een voor Zalm kenmerkende foto, die met een brede lach. In no-time hadden enkele tientallen followers zich aangemeld. De maker zette het account echter weer snel offline toen hij door RTLZ werd ontmaskerd. Overigens blijkt net als Twitter ook Facebook weinig populair in de Champions League van het Nederlandse bedrijfsleven. Geen enkele ceo uit de MT 500 top 10 is actief met een eigen account.

Eelcoblok.nl

Wees de domeinkaper voor. Volgens Mekic zouden bedrijven accounts en domeinnamen van hun topmannen nog voor hun aantreden preventief moeten laten vastleggen. Een duidelijke boodschap aan KPN dus. Dat bedrijf staat immers aan de vooravond van een machtswisseling. De huidige ceo Ad Scheepbouwer draagt in april van 2011 het stokje over aan Eelco Blok. Wil de telecomgigant de extensie www.eelcoblok.nl in handen krijgen, dan zal het daarvoor moeten aankloppen bij Mijndomein.nl, het bedrijf dat de naam heeft gereserveerd ‘voor een klant’. Maar is KPN dat van plan? "Geen idee', zo laat de afdeling woordvoering weten. "We gaan het voor u uitzoeken..." 

Domeinnamen ongebruikt

Mijndomein.nl is met het vasthouden van de naam overigens niet strafbaar, zegt internetspecialist Mekic. “Wie een merknaam deponeert is verplicht om die te gebruiken. Doet diegene dat niet, dan kan iemand een procedure starten om deze naam in beheer te krijgen. Zo werkt het nog niet met domeinnamen. Helaas, zou ik erbij willen zeggen, want ik pleit er al langer voor dat dit wel gaat gebeuren. Momenteel is ongeveer 70 procent van alle wereldwijd geregistreerde domeinnamen niet in gebruik. Wil je zo’n naam in eigendom krijgen, dan zit er niets anders op dan contact opnemen met de eigenaar en hopen dat hij deze voor een niet al te hoog bedrag van de hand wil doen."

Maar toch, waarom al die moeite doen als een paar simpele handelingen voldoende zijn om alles af te dekken? Mits je maar op tijd bent natuurlijk. Tip voor Ahold: de .com-extensie van Dick Boer is nog wel beschikbaar!

Hoe actief zijn de ceo's eigenlijk?


1. Shell

Topman: Peter Voser.
Domeinnaam: wie www.petervoser.com intikt, krijgt een Duitse website van zijn naamgenoot voorgeschoteld.
Twitter: wel een account aangemaakt, maar niet actief.
Facebook: geen account.

2. Rabobank

Topman: Piet Moerland.
Domeinnaam: zowel de dotcom als de punt.nl-extensie bieden geen  resultaat.
Twitter: De ceo van Rabobank heeft een naamgenoot die lijsttrekker is van het CDA in de gemeente Krimpen.
Facebook: geen account.

3. Philips

Topman: nu nog Gerard Kleisterlee, vanaf april 2011 Frans van Houten
Domeinnaam: Philips heeft de domeinnamen van Van Houten nog niet geclaimd. Wellicht toch even doen vandaag.
Twitter: geen resultaten.
Facebook: geen account.

4. Unilever

Topman: Paul Polman
Domeinnaam: niet geclaimd
Twitter: niet actief
Facebook: geen account.

5. Ahold

Topman: nu nog John Rishton, vanaf maart 2011 Dick Boer.
Domeinnaam: Dickboer.nl is al vergeven. Een heidekwekerij uit Boskoop met dezelfde naam prijst op deze website zijn producten aan.
Twitter: wel een zoekresultaat op dickboer, maar al snel is duidelijk dat dit niet de nieuwe topman van Ahold betreft.
Facebook: geen account

6. KPN

Topman: nu nog Ad Scheepbouwer, vanaf april 2011 Eelco Blok.
Domeinnaam: Wil KPN de naam van zijn nieuwe ceo vastleggen, dan zal het moeten aankloppen bij mijndomein.nl. Dit bedrijf heeft de naam in zowel de .nl- als de .com-extensie gereserveerd. Zogenaamd voor een klant.
Twitter: er is wel een EelcoBlok op Twitter, maar het lijkt ons niet dat het hier gaat om de toekomstige ceo van KPN. Datzelfde verhaal gaat op voor Ad Scheepbouwer.
Facebook: geen account

7. ING

Topman: Jan Hommen.
Domeinnaam: de naam is al gereserveerd door een hostingbedrijf.
Twitter: er zijn twee mensen actief onder de naam JanHommen, maar in beide gevallen gaat het niet om de ceo van ING.
Facebook: geen account.

8. AkzoNobel

Topman: Hans Wijers.
Domeinnaam: hanswijers.nl geeft nog geen resultaten. Wie zal er eerder zijn? AkzoNobel of een domeinkaper?
Twitter: wel een hwijers actief, maar dit is duidelijk niet de topman van AkzoNobel.
Facebook: geen account.

9. Air France/KLM

Topman: Pierre-Henri Gourgeon.
Domeinnaam: de enige buitenlandse topman in deze lijst is net als zijn Nederlandse collega's niet actief. Niet op .nl, .com of .fr.
Twitter: twitteren is in Frankrijk nog niet ingeburgerd, zo blijkt wel. Oftewel: no results.
Facebook: geen account

10. Heineken

Topman: Jean Francois van Boxmeer.
Domeinnaam: niet vastgelegd.
Twitter: geen resultaten.
Facebook: geen account.

Lees ook:

Volg onze MT-redacteuren ook op Twitter:


Lees ook het boek 'Zakelijk twitteren voor beginners'

Gegevens ontvanger
Naam ontvanger:
Email ontvanger:
Jouw gegevens
Naam:
Email:
Waarom leiderschap niet draait om dominantie, maar om wilskracht

Waarom leiderschap niet draait om dominantie, maar om wilskracht

Dominante leiders lijken misschien heel krachtig, in de praktijk krijgen leiders die hun interne processen op orde hebben veel meer voor elkaar. Tijd om uw wilskracht te trainen! Lees verder

Vodafone: ‘Op zoek naar meer efficiency’

Vodafone: ‘Op zoek naar meer efficiency’

Vodafone verbruikt net zoveel energie als een middelgrote stad in Nederland. Hoe bespaart én verduurzaamt dit telecomconcern? Lees verder

'Succes schuilt vooral in het zoeken naar: wat is jouw ene ding?'

'Succes schuilt vooral in het zoeken naar: wat is jouw ene ding?'

Succes is vooral een gevolg van focus, zegt Ralph Freelink. Zoek jouw ‘ene ding’ en je zult tijd, ruimte en energie winnen. Lees verder

Dit zijn de 11 belangrijkste leiderschapspatronen - en hun schaduwkant

Dit zijn de 11 belangrijkste leiderschapspatronen - en hun schaduwkant

In iedere manager schuilt een beetje Dr. Jekyll én Mr. Hyde. Wie deze schaduwkanten kent, kan ze productief maken. Lees verder

Blije medewerkers leveren geld op - waarom snappen veel bedrijven dat nog niet?

Blije medewerkers leveren geld op - waarom snappen veel bedrijven dat nog niet?

Blije medewerkers leiden aantoonbaar tot blijere klanten - en dus: betere omzet. Waarom tonen nog steeds zo weinig bedrijven dat ze dat snappen? Lees verder

6 apps en tools voor duurzaam ondernemen

6 apps en tools voor duurzaam ondernemen

Als maatschappelijk verantwoord ondernemer hoef je het wiel niet opnieuw uit te vinden. Veel handige online hulpmiddelen helpen je zo op weg. Lees verder

Waarom een deadline beter in december dan in januari ligt

Waarom een deadline beter in december dan in januari ligt

Als je wil dat een deadline gehaald wordt, kun je hem beter in december dan in januari leggen. Over het nut van denkbeeldige tijdmarkeringen. Lees verder

Tegenspraak bij de overheid: ‘70 procent van de energie is verspilling’

Tegenspraak bij de overheid: ‘70 procent van de energie is verspilling’

Zeventig procent van de energie is verspilling. Dat kwam eruit toen de medewerkers van Jeugdbescherming Amsterdam hun eigen werk analyseerden. Lees verder

Steeds meer mensen huren media. Wat nu, Apple en Amazon?

Steeds meer mensen huren media. Wat nu, Apple en Amazon?

Amazon en Apple lijden flinke verliezen op hun mediatak. Een probleem dat ze (deels) aan zichzelf te wijten hebben. Lees verder

Bas Haring: 'Talent is een cadeau. Het benutten is niet verplicht'

Bas Haring: 'Talent is een cadeau. Het benutten is niet verplicht'

Een talent is een gift. Daarbij hoort geen plicht, zegt filosoof Bas Haring. 'Je mag het ook weggooien, zonder opgaaf van reden.' Lees verder

 
Volg MT op Facebook
X