Twitterende medewerker is goud waard

05 okt 2010  |   John van Schagen  
Young professionals

Bedrijven die Twitter, LinkedIn en Facebook verbieden op het werk hebben steeds meer moeite om jong toptalent aan zich te binden.


Dat stelt Arnd Brugman , mede-auteur van het boek TeamPark, van crowd naar community en als innovation consultant werkzaam voor Sogeti Nederland BV. Veel bedrijven hebben het nog steeds moeilijk met twitterende medewerkers. Veel gehoorde argumenten? Het zou regelrechte tijdsverspilling betekenen, imagoschade kunnen berokkenen en – de grote angst onder veel communicatiemanagers – moeilijk te controleren zijn. Verbieden dus, dat Twitteren op de werkvloer. Maar of dat zo verstandig is valt nog maar te bezien. Volgens Brugman is social media voor de generatie Y namelijk een onmisbaar instrument geworden. “Bedrijven die deze tendens negeren kwalificeren zich daarmee tot onaantrekkelijke werkgever”, aldus Brugman. “Voor veel jonge talenten zijn Twitter en LinkedIn een dagelijks ding geworden. Verbied je het gebruik daarvan op de werkvloer, dan gaan ze liever naar de concurrent waar het wél is toegestaan. Neem organisaties als Microsoft, IBM en Rabobank. Die zijn als gevolg van hun vooruitstrevend beleid op het gebied van social media erg in trek onder jong talent.”

Zakelijk twitteren

In Nederlands twitteren naar schatting tussen de 170.000 tot 400.000 mensen. Eigenlijk niemand die het echt weet. In de Verenigde Staten gebruikt al 34 procent van de werknemers websites als Facebook en LinkedIn voor zakelijke doeleinden. Twitter scoort op dat gebied een kleine 10 procent. Percentages die overigens snel stijgen. Toch zien veel managers deze tools nu nog als risico. Iets dat volgens Brugman vooral wordt gevoed door onwetendheid. In plaats van de kansen ligt de focus nu nog teveel op het risico. “Zelf ben ik via social media verbonden met heel veel collega’s en klanten. Mensen zien onder meer via LinkedIn waar ik mee bezig ben. Twitteren dat ik vanavond spinazie eet draagt natuurlijk niet echt bij aan het bedrijfsresultaat. Maar als ik al mijn followers vertel dat Sogeti een nieuwe website heeft waar ze toch echt even op moeten kijken vanwege de interessante informatie die daarop staat, is het ineens een heel ander verhaal. Mijn tweet krijgt daarmee een marketingeffect. Hiermee draag ik dus wel iets bij aan de bedrijfsvoering.”

Collega’s helpen elkaar

Ook voor de interne organisatie biedt social media voordelen, aldus Brugman. De praktijk wijst uit dat collega’s die elkaar via Twitter en andere platforms op de hoogte houden van hun activiteiten, beter worden gevoed. Pietje tweet dat hij vanmiddag naar een klant gaat. Follower Jantje leest het bericht en kent daar toevallig de marketingmanager. Hij neemt contact op met Pietje en geeft hem informatie waar hij iets aan heeft. Voor bedrijven hebben twitterende medewerkers dus wel degelijk een toegevoegde waarde. Want: hoe groter het netwerk, hoe waardevoller voor het bedrijf. “Organisaties nemen niet langer slechts een persoon in dienst, maar nemen ook een deel van zijn netwerk aan”, zegt Brugman.

Manager op les

Managers moeten dus af van het idee dat social media alleen maar leuk is voor de privésfeer. Nog weinig kaas van gegeten? Volg workshops, blader door tijdschriften, lees boeken, maar vooral: ga ermee aan de slag! Twitter er op los en ontdek op die manier zelf de mogelijkheden. Maak een Facebook-account aan en ervaar wat een sociale vriendenkring voor u betekenen kan. “De sociale ontwikkelingen gaan in razend tempo. Benader je die nog op de ouderwetse managementstijl, dan sta je toch een beetje voor aap.”

 

Alles wat u moet weten over social media vindt u in het speciale dossier op MT.nl.

 

Lees meer... 

Nog niet bekend met twitter? Lees 'Zakelijk twitteren voor beginners'

>> Altijd op de hoogte? Meld u aan voor de Nieuwsbrief van MT

Gegevens ontvanger
Naam ontvanger:
Email ontvanger:
Jouw gegevens
Naam:
Email:
6 tips voor stressloos op vakantie gaan

6 tips voor stressloos op vakantie gaan

Op vakantie, en nog heb je stress omdat je hoofd vol zit. Met deze 6 tips ga je zonder stress op vakantie. Lees verder

Levensverhaal van een manager: 'Het leven lachte me toe. Tot 2006'

Levensverhaal van een manager: 'Het leven lachte me toe. Tot 2006'

In een nieuwe rubriek tekent MT levensverhalen op van 'heel gewone' managers. Deze keer: Liesbeth Mekkering, die plots met de keerzijde van het leven te maken kreeg. Lees verder

Efteling-directeur Fons Jurgens: ‘Ik ben een aanvoerder die ook wil scoren'

Efteling-directeur Fons Jurgens: ‘Ik ben een aanvoerder die ook wil scoren'

De Efteling is nu al dé topattractie van Nederland. Maar om in 2020 tot de top-3 in Europa te horen, investeert directeur Fons Jurgens flink door. Lees verder

Wehkamp komt in Britse handen, ING aast op deel HSBC in Turkije

Wehkamp komt in Britse handen, ING aast op deel HSBC in Turkije

Plus: Tesla-verkopen stijgen flink, BP treft miljardenschikking en universiteiten boycotten Elsevier. Lees verder

Bob heeft ineens tijd om zich te laten coachen

Bob heeft ineens tijd om zich te laten coachen

Bob is directeur van een groot concern. Hij doet zijn best. Deze keer heeft hij ineens tijd om zich te laten coachen. Lees verder

Dominique Haijtema: technologie als digitale disruptie of exponentiële onzin?

Dominique Haijtema: technologie als digitale disruptie of exponentiële onzin?

Alle snelle technologische ontwikkelingen ten spijt, ze hebben pas een functie als ze aan een klantbehoefte voldoen. Technologie is mensenwerk. Lees verder

Dit zijn Nederlands beste digitale dienstverleners

Dit zijn Nederlands beste digitale dienstverleners

Ieder bedrijf wordt digitaal. Maar wie kan je het beste helpen om dat voor elkaar te krijgen? MT vroeg het zijn lezers, voor de 15de keer op rij. Lees verder

Onderzoeksverantwoording MT Digital 2015

Onderzoeksverantwoording MT Digital 2015

Management Team doet al sinds 2001 elk jaar onderzoek naar de kwaliteit en populariteit van leveranciers van digitale services op de Nederlandse markt. Lees verder

Rode cijfers voor Hema; Bedrijfsspionage bij PostNL

Rode cijfers voor Hema; Bedrijfsspionage bij PostNL

Plus: Shell mag gaan boren in Alaska, V&D onderhandelt langer over huren en Vanderlande boekt een miljard aan orders. Lees verder

Dit zijn de 8 grootste klachten van werknemers over hun bazen

Dit zijn de 8 grootste klachten van werknemers over hun bazen

Effectieve leiders weten hoe mensen betrokken te houden. Waarom schort het dan nog steeds aan emotionele intelligentie onder onze leiders? Lees verder

 
Volg MT op Facebook
X