Twitterende medewerker is goud waard

05 okt 2010  |   John van Schagen  
Young professionals

Bedrijven die Twitter, LinkedIn en Facebook verbieden op het werk hebben steeds meer moeite om jong toptalent aan zich te binden.


Dat stelt Arnd Brugman , mede-auteur van het boek TeamPark, van crowd naar community en als innovation consultant werkzaam voor Sogeti Nederland BV. Veel bedrijven hebben het nog steeds moeilijk met twitterende medewerkers. Veel gehoorde argumenten? Het zou regelrechte tijdsverspilling betekenen, imagoschade kunnen berokkenen en – de grote angst onder veel communicatiemanagers – moeilijk te controleren zijn. Verbieden dus, dat Twitteren op de werkvloer. Maar of dat zo verstandig is valt nog maar te bezien. Volgens Brugman is social media voor de generatie Y namelijk een onmisbaar instrument geworden. “Bedrijven die deze tendens negeren kwalificeren zich daarmee tot onaantrekkelijke werkgever”, aldus Brugman. “Voor veel jonge talenten zijn Twitter en LinkedIn een dagelijks ding geworden. Verbied je het gebruik daarvan op de werkvloer, dan gaan ze liever naar de concurrent waar het wél is toegestaan. Neem organisaties als Microsoft, IBM en Rabobank. Die zijn als gevolg van hun vooruitstrevend beleid op het gebied van social media erg in trek onder jong talent.”

Zakelijk twitteren

In Nederlands twitteren naar schatting tussen de 170.000 tot 400.000 mensen. Eigenlijk niemand die het echt weet. In de Verenigde Staten gebruikt al 34 procent van de werknemers websites als Facebook en LinkedIn voor zakelijke doeleinden. Twitter scoort op dat gebied een kleine 10 procent. Percentages die overigens snel stijgen. Toch zien veel managers deze tools nu nog als risico. Iets dat volgens Brugman vooral wordt gevoed door onwetendheid. In plaats van de kansen ligt de focus nu nog teveel op het risico. “Zelf ben ik via social media verbonden met heel veel collega’s en klanten. Mensen zien onder meer via LinkedIn waar ik mee bezig ben. Twitteren dat ik vanavond spinazie eet draagt natuurlijk niet echt bij aan het bedrijfsresultaat. Maar als ik al mijn followers vertel dat Sogeti een nieuwe website heeft waar ze toch echt even op moeten kijken vanwege de interessante informatie die daarop staat, is het ineens een heel ander verhaal. Mijn tweet krijgt daarmee een marketingeffect. Hiermee draag ik dus wel iets bij aan de bedrijfsvoering.”

Collega’s helpen elkaar

Ook voor de interne organisatie biedt social media voordelen, aldus Brugman. De praktijk wijst uit dat collega’s die elkaar via Twitter en andere platforms op de hoogte houden van hun activiteiten, beter worden gevoed. Pietje tweet dat hij vanmiddag naar een klant gaat. Follower Jantje leest het bericht en kent daar toevallig de marketingmanager. Hij neemt contact op met Pietje en geeft hem informatie waar hij iets aan heeft. Voor bedrijven hebben twitterende medewerkers dus wel degelijk een toegevoegde waarde. Want: hoe groter het netwerk, hoe waardevoller voor het bedrijf. “Organisaties nemen niet langer slechts een persoon in dienst, maar nemen ook een deel van zijn netwerk aan”, zegt Brugman.

Manager op les

Managers moeten dus af van het idee dat social media alleen maar leuk is voor de privésfeer. Nog weinig kaas van gegeten? Volg workshops, blader door tijdschriften, lees boeken, maar vooral: ga ermee aan de slag! Twitter er op los en ontdek op die manier zelf de mogelijkheden. Maak een Facebook-account aan en ervaar wat een sociale vriendenkring voor u betekenen kan. “De sociale ontwikkelingen gaan in razend tempo. Benader je die nog op de ouderwetse managementstijl, dan sta je toch een beetje voor aap.”

 

Alles wat u moet weten over social media vindt u in het speciale dossier op MT.nl.

 

Lees meer... 

Nog niet bekend met twitter? Lees 'Zakelijk twitteren voor beginners'

>> Altijd op de hoogte? Meld u aan voor de Nieuwsbrief van MT

Gegevens ontvanger
Naam ontvanger:
Email ontvanger:
Jouw gegevens
Naam:
Email:
5 vragen over de Russische sancties; wie heeft er last van?

5 vragen over de Russische sancties; wie heeft er last van?

Nu Europa sancties oplegt aan Rusland is het wachten op een tegenreactie. Wat kunnen we verwachten en wie krijgt daar last van?  Lees verder

Ceo V&D stapt op; 15 miljard voor T-Mobile; EC onderzoekt Google

Ceo V&D stapt op; 15 miljard voor T-Mobile; EC onderzoekt Google

Plus: Rusland slaat terug na sancties, BAM strijkt 40 miljoen op, Volkswagen minder en Shell juist meer winst.  Lees verder

AFAS over de inlogstrijd: ING is bang geld te verliezen

AFAS over de inlogstrijd: ING is bang geld te verliezen

ING won de inlogstrijd van AFAS, maar volgens Rik ten Wolde van AFAS is de uitspraak van de rechter 'uitstel, geen afstel'. Lees verder

Bob tackelt zelf het doorgeefmanagement

Bob tackelt zelf het doorgeefmanagement

Bob is divisiedirecteur van een groot concern. Hij doet zijn best. In deze aflevering tackelt hij zelf het doorgeefmanagement. Lees verder

V&D-topman Jacob de Jonge stapt op, bedrijf zelf zwijgt

V&D-topman Jacob de Jonge stapt op, bedrijf zelf zwijgt

Jacob de Jonge stopt als ceo van warenhuisketen V&D. Hij zou het oneens zijn geweest met de koers van eigenaar Sun Capital.  Lees verder

Wat je kan leren van deze wijkagent uit de Schilderswijk

Wat je kan leren van deze wijkagent uit de Schilderswijk

Lessen van gewone mensen die ongewone dingen doen. Dit keer: Mark Westerlaken (41), wijkagent in de Schilderswijk in Den Haag. Lees verder

ING wint inlogstrijd van AFAS; Taxi-oorlog verdeelt Nederland

ING wint inlogstrijd van AFAS; Taxi-oorlog verdeelt Nederland

Plus: PostNL gaat bezorgen op zondag, Samsung heeft last van Chinezen, Randstad ziet herstel en de business achter Dick Bruna. Lees verder

Waarom de sandalen van Birkenstock in de mode blijven

Waarom de sandalen van Birkenstock in de mode blijven

Het bedrijf is 240 jaar oud, maar wéér is Birkenstock in de mode. Hoe doet de Duitse hippie-sandaal dat toch? Lees verder

In 6 stappen naar een strategieloze organisatie

In 6 stappen naar een strategieloze organisatie

De werkelijkheid is altijd anders dan je kunt voorspellen, dus waarom zou je plannen voor de toekomst maken? Hoe het anders kan. Lees verder

Het grootste bedrijf van de VS let op de kleintjes

Het grootste bedrijf van de VS let op de kleintjes

Laat het Vrijheidsbeeld links liggen als je naar de VS gaat en boek een vlucht naar Arkansas. Maar waarom? Lees verder

 
Volg MT op Facebook
X