Twitterende medewerker is goud waard

05 okt 2010  |   John van Schagen  
Young professionals

Bedrijven die Twitter, LinkedIn en Facebook verbieden op het werk hebben steeds meer moeite om jong toptalent aan zich te binden.


Dat stelt Arnd Brugman , mede-auteur van het boek TeamPark, van crowd naar community en als innovation consultant werkzaam voor Sogeti Nederland BV. Veel bedrijven hebben het nog steeds moeilijk met twitterende medewerkers. Veel gehoorde argumenten? Het zou regelrechte tijdsverspilling betekenen, imagoschade kunnen berokkenen en – de grote angst onder veel communicatiemanagers – moeilijk te controleren zijn. Verbieden dus, dat Twitteren op de werkvloer. Maar of dat zo verstandig is valt nog maar te bezien. Volgens Brugman is social media voor de generatie Y namelijk een onmisbaar instrument geworden. “Bedrijven die deze tendens negeren kwalificeren zich daarmee tot onaantrekkelijke werkgever”, aldus Brugman. “Voor veel jonge talenten zijn Twitter en LinkedIn een dagelijks ding geworden. Verbied je het gebruik daarvan op de werkvloer, dan gaan ze liever naar de concurrent waar het wél is toegestaan. Neem organisaties als Microsoft, IBM en Rabobank. Die zijn als gevolg van hun vooruitstrevend beleid op het gebied van social media erg in trek onder jong talent.”

Zakelijk twitteren

In Nederlands twitteren naar schatting tussen de 170.000 tot 400.000 mensen. Eigenlijk niemand die het echt weet. In de Verenigde Staten gebruikt al 34 procent van de werknemers websites als Facebook en LinkedIn voor zakelijke doeleinden. Twitter scoort op dat gebied een kleine 10 procent. Percentages die overigens snel stijgen. Toch zien veel managers deze tools nu nog als risico. Iets dat volgens Brugman vooral wordt gevoed door onwetendheid. In plaats van de kansen ligt de focus nu nog teveel op het risico. “Zelf ben ik via social media verbonden met heel veel collega’s en klanten. Mensen zien onder meer via LinkedIn waar ik mee bezig ben. Twitteren dat ik vanavond spinazie eet draagt natuurlijk niet echt bij aan het bedrijfsresultaat. Maar als ik al mijn followers vertel dat Sogeti een nieuwe website heeft waar ze toch echt even op moeten kijken vanwege de interessante informatie die daarop staat, is het ineens een heel ander verhaal. Mijn tweet krijgt daarmee een marketingeffect. Hiermee draag ik dus wel iets bij aan de bedrijfsvoering.”

Collega’s helpen elkaar

Ook voor de interne organisatie biedt social media voordelen, aldus Brugman. De praktijk wijst uit dat collega’s die elkaar via Twitter en andere platforms op de hoogte houden van hun activiteiten, beter worden gevoed. Pietje tweet dat hij vanmiddag naar een klant gaat. Follower Jantje leest het bericht en kent daar toevallig de marketingmanager. Hij neemt contact op met Pietje en geeft hem informatie waar hij iets aan heeft. Voor bedrijven hebben twitterende medewerkers dus wel degelijk een toegevoegde waarde. Want: hoe groter het netwerk, hoe waardevoller voor het bedrijf. “Organisaties nemen niet langer slechts een persoon in dienst, maar nemen ook een deel van zijn netwerk aan”, zegt Brugman.

Manager op les

Managers moeten dus af van het idee dat social media alleen maar leuk is voor de privésfeer. Nog weinig kaas van gegeten? Volg workshops, blader door tijdschriften, lees boeken, maar vooral: ga ermee aan de slag! Twitter er op los en ontdek op die manier zelf de mogelijkheden. Maak een Facebook-account aan en ervaar wat een sociale vriendenkring voor u betekenen kan. “De sociale ontwikkelingen gaan in razend tempo. Benader je die nog op de ouderwetse managementstijl, dan sta je toch een beetje voor aap.”

 

Alles wat u moet weten over social media vindt u in het speciale dossier op MT.nl.

 

Lees meer... 

Nog niet bekend met twitter? Lees 'Zakelijk twitteren voor beginners'

>> Altijd op de hoogte? Meld u aan voor de Nieuwsbrief van MT

Gegevens ontvanger
Naam ontvanger:
Email ontvanger:
Jouw gegevens
Naam:
Email:
De verdienkansen van Big Data - en waar ze liggen

De verdienkansen van Big Data - en waar ze liggen

Big Data leidt tot veel nieuwe verdienmodellen. Arent van 't Spijker verzamelde er een aantal, om te laten zien welke kansen er liggen. Lees verder

Daimler verkoopt belang in Tesla; Amrath wil Kurhaus kopen

Daimler verkoopt belang in Tesla; Amrath wil Kurhaus kopen

Plus: Microsoft trekt de stekker uit de naam Nokia, Yahoo doet het goed en ook NN vindt bod op Nutreco te laag. Lees verder

Hoe ING, Akzo, Toyota en KLM groene wereldkampioen werden

Hoe ING, Akzo, Toyota en KLM groene wereldkampioen werden

Voor grote bedrijven zijn er meerdere wereldtitels duurzaam ondernemen te verdelen. Hoe zorg je dat je hoge ogen gooit? Lees verder

Morgen op MT.nl: de Goudhaantjes van 2014

Morgen op MT.nl: de Goudhaantjes van 2014

Wat je moet weten over MT's jaarlijkse lijst met managementtalent: de Goudhaantjes. Morgen publiceren we de editie van 2014. Lees verder

Waarom je protocollen soms maar beter aan je laars kunt lappen

Waarom je protocollen soms maar beter aan je laars kunt lappen

Met protocollen proberen bedrijven de organisatie te stroomlijnen. Maar efficiëntie botst vaak met effectiviteit. Eigenwijze medewerkers zijn dan de laatste hoop. Lees verder

De Nederlandse ceo heeft wel haar, maar geen snor

De Nederlandse ceo heeft wel haar, maar geen snor

Kale mannen maken weinig kans om ceo te worden. Maar ook een snor is uit bij de Nederlandse topmanager, die gemiddeld 53 jaar oud is. Lees verder

'Botsende ego's hielden mobiel betalen jarenlang tegen'

'Botsende ego's hielden mobiel betalen jarenlang tegen'

De markt voor mobiel betalen bestaat al jaren, de techniek ook, maar te grote ego's in de boardroom hebben het lang tegengehouden. Lees verder

Chris Buijink: 'De banken zijn hun klanten echt niet vergeten'

Chris Buijink: 'De banken zijn hun klanten echt niet vergeten'

Het vertrouwen in de bankensector is nog steeds niet hersteld. Wat vindt Chris Buijink, voorman van de bankensector, daarvan? Lees verder

Daan de Reiziger weet dat 30 procent stiekem privé rijdt

Daan de Reiziger weet dat 30 procent stiekem privé rijdt

Daan de Reiziger houdt van niet-gemaakte kilometers. Dit keer ontstaat er aan de lunchtafel een discussie over de rittenregistratie. Chantal snapt er níets van... Lees verder

7 x hoe de bankensector er bovenop kan komen

7 x hoe de bankensector er bovenop kan komen

Hoe valt de beschadigde relatie van de banken met hun (zakelijke) klanten te repareren? 7 gratis adviezen voor de sector. Lees verder

 
Volg MT op Facebook
X