Twitterende medewerker is goud waard

05 okt 2010  |   John van Schagen  
Young professionals

Bedrijven die Twitter, LinkedIn en Facebook verbieden op het werk hebben steeds meer moeite om jong toptalent aan zich te binden.


Dat stelt Arnd Brugman , mede-auteur van het boek TeamPark, van crowd naar community en als innovation consultant werkzaam voor Sogeti Nederland BV. Veel bedrijven hebben het nog steeds moeilijk met twitterende medewerkers. Veel gehoorde argumenten? Het zou regelrechte tijdsverspilling betekenen, imagoschade kunnen berokkenen en – de grote angst onder veel communicatiemanagers – moeilijk te controleren zijn. Verbieden dus, dat Twitteren op de werkvloer. Maar of dat zo verstandig is valt nog maar te bezien. Volgens Brugman is social media voor de generatie Y namelijk een onmisbaar instrument geworden. “Bedrijven die deze tendens negeren kwalificeren zich daarmee tot onaantrekkelijke werkgever”, aldus Brugman. “Voor veel jonge talenten zijn Twitter en LinkedIn een dagelijks ding geworden. Verbied je het gebruik daarvan op de werkvloer, dan gaan ze liever naar de concurrent waar het wél is toegestaan. Neem organisaties als Microsoft, IBM en Rabobank. Die zijn als gevolg van hun vooruitstrevend beleid op het gebied van social media erg in trek onder jong talent.”

Zakelijk twitteren

In Nederlands twitteren naar schatting tussen de 170.000 tot 400.000 mensen. Eigenlijk niemand die het echt weet. In de Verenigde Staten gebruikt al 34 procent van de werknemers websites als Facebook en LinkedIn voor zakelijke doeleinden. Twitter scoort op dat gebied een kleine 10 procent. Percentages die overigens snel stijgen. Toch zien veel managers deze tools nu nog als risico. Iets dat volgens Brugman vooral wordt gevoed door onwetendheid. In plaats van de kansen ligt de focus nu nog teveel op het risico. “Zelf ben ik via social media verbonden met heel veel collega’s en klanten. Mensen zien onder meer via LinkedIn waar ik mee bezig ben. Twitteren dat ik vanavond spinazie eet draagt natuurlijk niet echt bij aan het bedrijfsresultaat. Maar als ik al mijn followers vertel dat Sogeti een nieuwe website heeft waar ze toch echt even op moeten kijken vanwege de interessante informatie die daarop staat, is het ineens een heel ander verhaal. Mijn tweet krijgt daarmee een marketingeffect. Hiermee draag ik dus wel iets bij aan de bedrijfsvoering.”

Collega’s helpen elkaar

Ook voor de interne organisatie biedt social media voordelen, aldus Brugman. De praktijk wijst uit dat collega’s die elkaar via Twitter en andere platforms op de hoogte houden van hun activiteiten, beter worden gevoed. Pietje tweet dat hij vanmiddag naar een klant gaat. Follower Jantje leest het bericht en kent daar toevallig de marketingmanager. Hij neemt contact op met Pietje en geeft hem informatie waar hij iets aan heeft. Voor bedrijven hebben twitterende medewerkers dus wel degelijk een toegevoegde waarde. Want: hoe groter het netwerk, hoe waardevoller voor het bedrijf. “Organisaties nemen niet langer slechts een persoon in dienst, maar nemen ook een deel van zijn netwerk aan”, zegt Brugman.

Manager op les

Managers moeten dus af van het idee dat social media alleen maar leuk is voor de privésfeer. Nog weinig kaas van gegeten? Volg workshops, blader door tijdschriften, lees boeken, maar vooral: ga ermee aan de slag! Twitter er op los en ontdek op die manier zelf de mogelijkheden. Maak een Facebook-account aan en ervaar wat een sociale vriendenkring voor u betekenen kan. “De sociale ontwikkelingen gaan in razend tempo. Benader je die nog op de ouderwetse managementstijl, dan sta je toch een beetje voor aap.”

 

Alles wat u moet weten over social media vindt u in het speciale dossier op MT.nl.

 

Lees meer... 

Nog niet bekend met twitter? Lees 'Zakelijk twitteren voor beginners'

>> Altijd op de hoogte? Meld u aan voor de Nieuwsbrief van MT

Gerelateerde artikelen:


Meer over ict:


Gegevens ontvanger
Naam ontvanger:
Email ontvanger:
Jouw gegevens
Naam:
Email:
Wat managers nu nog kunnen leren van de introductie van de tank in 1916

Wat managers nu nog kunnen leren van de introductie van de tank in 1916

In de Eerste Wereldoorlog werden veel nieuwe technologieën geïntroduceerd. Welke lessen kunnen managers daar 100 jaar later nog uit trekken? Lees verder

Cor Boonstra, misschien wel de slechtste reputatiemanager ooit

Cor Boonstra, misschien wel de slechtste reputatiemanager ooit

Cor Boonstra staat bekend als een van de hardste, rechtlijnige en eigengereide ceo’s die Nederland ooit gehad heeft. Maar is dat ook zo? Manfred Bik ging op onderzoek uit en concludeert: ‘Boonstra was goed in veel dingen. Maar níet in het managen van zijn reputatie.’ Lees verder

Giphy: het succes van de 5-secondenfilmpjes verklaard

Giphy: het succes van de 5-secondenfilmpjes verklaard

Het zijn eigenlijk bewegende foto's, de gifs van Giphy. En ze zijn een wereldwijd succes. Coo Adam Leibsohn weet wel waarom. Lees verder

Bob gaat met een gerust hart op vakantie

Bob gaat met een gerust hart op vakantie

Bob is divisiedirecteur van een groot concern. In deze aflevering gaat hij met een gerust hart op vakantie. Lees verder

Microsoft en Facebook willen dikke kabel naar Europa; Coolblue: veel omzet, iets minder winst; Goldman Sachs wordt soft

Microsoft en Facebook willen dikke kabel naar Europa; Coolblue: veel omzet, iets minder winst; Goldman Sachs wordt soft

Plus: Ceo's met opties breken vaker de wet, het echte verhaal achter de ondergang van Kodak en wijn van 160 jaar oud. Lees verder

Zo werd SAP thoughtleader

Zo werd SAP thoughtleader

Als autoriteit worden gezien in je vakgebied, dat wil iedereen wel. Ontdek hoe SAP contentmarketing succesvol inzet om zich te onderscheiden van de concurrentie. Lees verder

Voorraadgoeroe Paul Durlinger: Optimaliseer je voorraadbeheer

Voorraadgoeroe Paul Durlinger: Optimaliseer je voorraadbeheer

Veel retailers en groothandels beschikken over enorme assortimenten en bijbehorende grote voorraden. Volgens voorraadgoeroe Paul Durlinger loont het om het beheer daarvan te optimaliseren. Lees verder

Nederlandse manager verkiest Shell opnieuw tot bedrijf met de beste reputatie

Nederlandse manager verkiest Shell opnieuw tot bedrijf met de beste reputatie

Hoewel Shell worstelt met zijn toekomst, voert het olie- en gasbedrijf opnieuw de MT500 aan, het jaarlijkse reputatieonderzoek van MT. Lees verder

15 levenslessen van ervaren managers: wat maakt een goede baas?

15 levenslessen van ervaren managers: wat maakt een goede baas?

Aan onze managers stellen we steeds hogere eisen. 15 ervaren managers delen hun levenslessen voor managers die net komen kijken. Lees verder

Meer reclame moet tv helpen tegen Netflix - Vrouwen crowdfunden beter - India buigt niet voor Apple

Meer reclame moet tv helpen tegen Netflix - Vrouwen crowdfunden beter - India buigt niet voor Apple

Plus: Tanken wordt weer duurder, Carlos Ghosn gaat nu Mitsubishi redden en Nokia brokkelt verder af. Lees verder

 
Volg MT op Twitter


@MTNieuws op Twitter
X