Twitterende medewerker is goud waard

05 okt 2010  |   John van Schagen  
Young professionals

Bedrijven die Twitter, LinkedIn en Facebook verbieden op het werk hebben steeds meer moeite om jong toptalent aan zich te binden.


Dat stelt Arnd Brugman , mede-auteur van het boek TeamPark, van crowd naar community en als innovation consultant werkzaam voor Sogeti Nederland BV. Veel bedrijven hebben het nog steeds moeilijk met twitterende medewerkers. Veel gehoorde argumenten? Het zou regelrechte tijdsverspilling betekenen, imagoschade kunnen berokkenen en – de grote angst onder veel communicatiemanagers – moeilijk te controleren zijn. Verbieden dus, dat Twitteren op de werkvloer. Maar of dat zo verstandig is valt nog maar te bezien. Volgens Brugman is social media voor de generatie Y namelijk een onmisbaar instrument geworden. “Bedrijven die deze tendens negeren kwalificeren zich daarmee tot onaantrekkelijke werkgever”, aldus Brugman. “Voor veel jonge talenten zijn Twitter en LinkedIn een dagelijks ding geworden. Verbied je het gebruik daarvan op de werkvloer, dan gaan ze liever naar de concurrent waar het wél is toegestaan. Neem organisaties als Microsoft, IBM en Rabobank. Die zijn als gevolg van hun vooruitstrevend beleid op het gebied van social media erg in trek onder jong talent.”

Zakelijk twitteren

In Nederlands twitteren naar schatting tussen de 170.000 tot 400.000 mensen. Eigenlijk niemand die het echt weet. In de Verenigde Staten gebruikt al 34 procent van de werknemers websites als Facebook en LinkedIn voor zakelijke doeleinden. Twitter scoort op dat gebied een kleine 10 procent. Percentages die overigens snel stijgen. Toch zien veel managers deze tools nu nog als risico. Iets dat volgens Brugman vooral wordt gevoed door onwetendheid. In plaats van de kansen ligt de focus nu nog teveel op het risico. “Zelf ben ik via social media verbonden met heel veel collega’s en klanten. Mensen zien onder meer via LinkedIn waar ik mee bezig ben. Twitteren dat ik vanavond spinazie eet draagt natuurlijk niet echt bij aan het bedrijfsresultaat. Maar als ik al mijn followers vertel dat Sogeti een nieuwe website heeft waar ze toch echt even op moeten kijken vanwege de interessante informatie die daarop staat, is het ineens een heel ander verhaal. Mijn tweet krijgt daarmee een marketingeffect. Hiermee draag ik dus wel iets bij aan de bedrijfsvoering.”

Collega’s helpen elkaar

Ook voor de interne organisatie biedt social media voordelen, aldus Brugman. De praktijk wijst uit dat collega’s die elkaar via Twitter en andere platforms op de hoogte houden van hun activiteiten, beter worden gevoed. Pietje tweet dat hij vanmiddag naar een klant gaat. Follower Jantje leest het bericht en kent daar toevallig de marketingmanager. Hij neemt contact op met Pietje en geeft hem informatie waar hij iets aan heeft. Voor bedrijven hebben twitterende medewerkers dus wel degelijk een toegevoegde waarde. Want: hoe groter het netwerk, hoe waardevoller voor het bedrijf. “Organisaties nemen niet langer slechts een persoon in dienst, maar nemen ook een deel van zijn netwerk aan”, zegt Brugman.

Manager op les

Managers moeten dus af van het idee dat social media alleen maar leuk is voor de privésfeer. Nog weinig kaas van gegeten? Volg workshops, blader door tijdschriften, lees boeken, maar vooral: ga ermee aan de slag! Twitter er op los en ontdek op die manier zelf de mogelijkheden. Maak een Facebook-account aan en ervaar wat een sociale vriendenkring voor u betekenen kan. “De sociale ontwikkelingen gaan in razend tempo. Benader je die nog op de ouderwetse managementstijl, dan sta je toch een beetje voor aap.”

 

Alles wat u moet weten over social media vindt u in het speciale dossier op MT.nl.

 

Lees meer... 

Nog niet bekend met twitter? Lees 'Zakelijk twitteren voor beginners'

>> Altijd op de hoogte? Meld u aan voor de Nieuwsbrief van MT

Gegevens ontvanger
Naam ontvanger:
Email ontvanger:
Jouw gegevens
Naam:
Email:
Zitten kan dodelijk zijn: de opkomst van de anti-ergonomie

Zitten kan dodelijk zijn: de opkomst van de anti-ergonomie

‘Zitten is een werkwoord’, zei Gerrit Rietveld al. Dus zitten moet niet al te comfortabel zijn, zeggen de anti-ergonomen. Lees verder

Waarom willen we macht? Omdat we niet willen dat anderen het hebben

Waarom willen we macht? Omdat we niet willen dat anderen het hebben

Waarom willen we eigenlijk zo graag de macht? Vooral omdat we niet willen dat anderen het hebben, zegt Bas Haring. Lees verder

‘Ik wil zin geven aan de keuze van mijn zoon’

‘Ik wil zin geven aan de keuze van mijn zoon’

Lessen van gewone mensen die ongewone dingen doen. Deze keer: Paul Rötschke, oprichter van stichting Michaelson in Eindhoven. Lees verder

Vandaag besluit over beursgang ABN Amro; Refresco gaat al voor 14,50 euro

Vandaag besluit over beursgang ABN Amro; Refresco gaat al voor 14,50 euro

Plus: Retail profiteert van lagere huurprijzen, Helpling haalt geld op en twijfel over ASML drukt koers. Lees verder

Bob en de grensoverschrijdende communicatie

Bob en de grensoverschrijdende communicatie

Bob is divisiedirecteur bij een groot concern. Bob doet zijn best. Deze keer blijkt dat grensoverschrijdende communicatie nog niet meevalt. Lees verder

Betere leider worden? Begin met zelfregulatie

Betere leider worden? Begin met zelfregulatie

'Jezelf leren kennen' is geen vaag jaren-70-mantra, maar helpt een betere leider te worden. Gelukkig is er nu veel goed onderzoek dat erbij kan helpen. Lees verder

Waarom de organisatiecultuur van S&H werkt

Waarom de organisatiecultuur van S&H werkt

Deel 8 van een serie over organisatieculturen. S&H hanteert strakke principes, en dat mag geld kosten. En het werkt. Lees verder

Facebook breidt Messenger uit; Toerisme in Nederland flink gegroeid

Facebook breidt Messenger uit; Toerisme in Nederland flink gegroeid

Plus: DAF ziet afzet dalen, besluit over windmolens en ontslag Clarkson kan BBC tientallen miljoen kosten. Lees verder

Slecht nieuws voor de manager: het worden er minder, en niemand is tevreden over ze

Slecht nieuws voor de manager: het worden er minder, en niemand is tevreden over ze

Managers komen maar niet uit het verdomhoekje. Niet alleen daalde hun aantal vorig jaar met 30.000, ook genieten ze weinig vertrouwen. Lees verder

Deze 5 trends op SXSW moet je kennen als manager

Deze 5 trends op SXSW moet je kennen als manager

Inspiratie genoeg op het festival South by Southwest in Texas. Ouke Arts deelt de inzichten die hij er afgelopen week opdeed. Lees verder

 
Volg MT op Facebook
X