Heeft u al een derde werkplek?

18 aug 2012  |   Eduard Schaepman  
The Hub

Thuiswerken is zo 2011. De derde werkplek heeft de toekomst, aldus Podiumauteur Eduard Schaepman. 

Moderne kantoorwerkers hebben te maken met twee verschillende werelden. Aan de éne kant kunnen ze dankzij technologie van de 21e eeuw overal werken. Aan de andere kant zorgen oude werkgewoonten uit de 20e eeuw ervoor dat nog steeds wordt verwacht dat ze ‘op kantoor’ zijn. Deze spagaat wordt door werknemers gevoeld. In het recente onderzoek ('Snack, laundry, lunch, clean, snack') gaf 89 procent van de ondervraagden aan dat de mogelijkheid om op afstand te werken één van de drie belangrijkste pluspunten van hun werk is. Maar werkgevers willen thuiswerken vaak helemaal niet bevorderen vanwege de inefficiëntie. De oplossing: een derde werkplek.

De opkomst van de derde werkplek

In plaats van op kantoor (de 'eerste werkplek') of thuis (de 'tweede werkplek') te werken, nemen mensen hun laptop, tablet en/of smartphone steeds vaker mee naar de bibliotheek, een business lounge, business centers, gezamenlijke werkplekken of koffiebars. Er bestaat niet een specifieke 'derde werkplek'; mensen kiezen de plek die het beste past bij hun locatie, werkstijl en planning.

Een werkplek in de buurt

De derde werkplek is niet nieuw. We hebben allemaal wel eens gehoord van 'gezamenlijke werklocaties', maar veel mensen denken dat dit alleen geschikt is voor creatievelingen en techneuten in de stad. Dat beeld is verkeerd, omdat het verhult dat tientallen miljoenen andere mensen al over een derde werkplek beschikken en hun e-mails lezen in een koffiebar, in hun geparkeerde auto, enzovoort. Ze beschouwen dit alleen niet als een derde werkplek en ze zouden waarschijnlijk profijt hebben van een meer stimulerende omgeving dan een rumoerige koffiebar of een auto. 

Beter besteden tijd en kostenbesparing 

Een derde werkplek kan niet alleen reistijd besparen, het is ook mogelijk dat een derde werkplek kosten bespaart. Zeker met het oog op de aanstaande mogelijke forensentaks - die het woon-werkverkeer duurder maakt - en dus een belangrijke motivatie is om gebruik te maken van de derde werkplek. In het Lente-akkoord van de Tweede Kamer, vervalt in 2013 namelijk de onbelaste reiskostenvergoeding voor het woon-werkverkeer, ook met betrekking tot het openbaar vervoer. Bovendien vervalt de vrijstelling voor het privégebruik van de leaseauto. Ook de leaserijder die de leaseauto minder dan 500 kilometer per jaar privé gebruikt, ontkomt niet langer aan de bijtelling van de auto bij zijn inkomen.

Reis slim

Daarom is het gunstiger om vanaf 2013 de afstand van huis tot aan de derde werkplek zo klein mogelijk te houden. Woon- werkverkeer wordt in de toekomst belast, maar als je een werkplek dichtbij huis creeert, reduceer je de kosten. Reis je namelijk van je derde werkplek naar een afspraak of naar kantoor (bijvoorbeeld 30 kilometer verder) dan is dat werk-werk verkeer en dat blijft onbelast, ongeacht de afstand. Zo bespaar je naast de reistijd ook nog eens extra kosten.

Thuiswerken werkt niet altijd

Naast de kosten en tijd blijkt dat de derde werkplek ook effectiever ‘werkt’ dan thuis. Thuiswerken brengt teveel afleiding met zich mee. Uit het onderzoek 'VWork', blijkt dat 43 procent van de thuiswerkers zegt dat ze soms TV of films kijken, 20 procent speelt videogames en 26 procent doet wel eens een dutje. Klinkt dat als de ideale balans tussen werk en vrije tijd? Kennelijk niet, want een andere studie laat zien dat slechts 12 procent van de werknemers altijd thuis wil werken. Er zijn te veel afleidingen, niet altijd genoeg voorzieningen en men mist de professionele omgeving van een kantoor.

Kortom, de derde werkplek is een nieuwe oplossing voor het aankomende belaste woon-werkverkeer, lange reistijden en inefficiënt thuiswerken. Ook wordt tegemoet gekomen aan de werknemers die snakken naar meer flexibiliteit. Werkgevers zouden en kunnen dit dan ook eenvoudig mogelijk maken met de derde werkplek.

 

Eerdere bijdragen:

Over de auteur:
Dit Podiumartikel is geschreven door Eduard Schaepman, algemeen directeur van Regus Nederland.

Over het podium:
Ook uw visie geven op ontwikkelingen binnen uw vakgebied? Plaats een artikel op MT Podium. Log in op mt.nl/profiel en voeg onder 'activiteiten' uw artikel toe. Interessante bijdragen worden meegenomen in de nieuwsbrief en op home geplaatst. MT Magazine publiceert bovendien periodiek 'Het beste van MT Podium'.

Gegevens ontvanger
Naam ontvanger:
Email ontvanger:
Jouw gegevens
Naam:
Email:
Voor je het weet lacht een hele bedrijfstak haar klanten uit

Voor je het weet lacht een hele bedrijfstak haar klanten uit

Simpele, praktische oplossingen hebben op lange termijn vaak rampzalige gevolgen. Wees daarom waakzaam op stompzinnige innovaties. Lees verder

René Bohnsack: 'Tesla kan best de nieuwe General Motors worden'

René Bohnsack: 'Tesla kan best de nieuwe General Motors worden'

Wanneer wordt de duurzame auto écht een massaproduct? Eén ding staat vast: Tesla wil wel. Lees verder

Groei uitzendmarkt houdt aan; AB InBev incasseert volumedaling

Groei uitzendmarkt houdt aan; AB InBev incasseert volumedaling

Plus: Dedact is Sprout Challenger van het Jaar, Desso overgenomen door Tarkett en Apple-ceo Tim Cook komt uit de kast. Lees verder

Bas Haring: 'Waarom ik hou van ont-ernstigen'

Bas Haring: 'Waarom ik hou van ont-ernstigen'

Op showbizz wordt vaak neergekeken. Maar dat is lang niet altijd terecht, zegt Bas Haring. Weinig anders kan zo goed het zware licht maken. Lees verder

'In anderen zit altijd meer intelligentie dan in jouw wilskracht'

'In anderen zit altijd meer intelligentie dan in jouw wilskracht'

Loslaten wordt ondergewaardeerd, zeker op managementniveau. Maar loslaten is ruimte maken voor anderen, zegt Ralph Freelink. Dat zouden we vaker moeten doen. Lees verder

Hoe BAS Group in lastig retaillandschap clicks en bricks weet te combineren

Hoe BAS Group in lastig retaillandschap clicks en bricks weet te combineren

De BAS Group, bekend van MyCom en Dixons, slaagt erin om bricks en clicks succesvol te combineren. Dat maakt ze gamechanger van de dag. Lees verder

Bob en de weblog

Bob en de weblog

Bob is divisiedirecteur bij een groot concern. Hij doet zijn best. In deze aflevering ontdekt hij de weblog als managementtool. Lees verder

Waarom leiderschap niet draait om dominantie, maar om wilskracht

Waarom leiderschap niet draait om dominantie, maar om wilskracht

Dominante leiders lijken misschien heel krachtig, in de praktijk krijgen leiders die hun interne processen op orde hebben veel meer voor elkaar. Tijd om uw wilskracht te trainen! Lees verder

Vodafone: ‘Op zoek naar meer efficiency’

Vodafone: ‘Op zoek naar meer efficiency’

Vodafone verbruikt net zoveel energie als een middelgrote stad in Nederland. Hoe bespaart én verduurzaamt dit telecomconcern? Lees verder

'Succes schuilt vooral in het zoeken naar: wat is jouw ene ding?'

'Succes schuilt vooral in het zoeken naar: wat is jouw ene ding?'

Succes is vooral een gevolg van focus, zegt Ralph Freelink. Zoek jouw ‘ene ding’ en je zult tijd, ruimte en energie winnen. Lees verder

Whitepapers
Meer whitepapers »
 
Volg MT op Facebook
X