Heeft u al een derde werkplek?

18 aug 2012  |   Eduard Schaepman  
The Hub

Thuiswerken is zo 2011. De derde werkplek heeft de toekomst, aldus Podiumauteur Eduard Schaepman. 

Moderne kantoorwerkers hebben te maken met twee verschillende werelden. Aan de éne kant kunnen ze dankzij technologie van de 21e eeuw overal werken. Aan de andere kant zorgen oude werkgewoonten uit de 20e eeuw ervoor dat nog steeds wordt verwacht dat ze ‘op kantoor’ zijn. Deze spagaat wordt door werknemers gevoeld. In het recente onderzoek ('Snack, laundry, lunch, clean, snack') gaf 89 procent van de ondervraagden aan dat de mogelijkheid om op afstand te werken één van de drie belangrijkste pluspunten van hun werk is. Maar werkgevers willen thuiswerken vaak helemaal niet bevorderen vanwege de inefficiëntie. De oplossing: een derde werkplek.

De opkomst van de derde werkplek

In plaats van op kantoor (de 'eerste werkplek') of thuis (de 'tweede werkplek') te werken, nemen mensen hun laptop, tablet en/of smartphone steeds vaker mee naar de bibliotheek, een business lounge, business centers, gezamenlijke werkplekken of koffiebars. Er bestaat niet een specifieke 'derde werkplek'; mensen kiezen de plek die het beste past bij hun locatie, werkstijl en planning.

Een werkplek in de buurt

De derde werkplek is niet nieuw. We hebben allemaal wel eens gehoord van 'gezamenlijke werklocaties', maar veel mensen denken dat dit alleen geschikt is voor creatievelingen en techneuten in de stad. Dat beeld is verkeerd, omdat het verhult dat tientallen miljoenen andere mensen al over een derde werkplek beschikken en hun e-mails lezen in een koffiebar, in hun geparkeerde auto, enzovoort. Ze beschouwen dit alleen niet als een derde werkplek en ze zouden waarschijnlijk profijt hebben van een meer stimulerende omgeving dan een rumoerige koffiebar of een auto. 

Beter besteden tijd en kostenbesparing 

Een derde werkplek kan niet alleen reistijd besparen, het is ook mogelijk dat een derde werkplek kosten bespaart. Zeker met het oog op de aanstaande mogelijke forensentaks - die het woon-werkverkeer duurder maakt - en dus een belangrijke motivatie is om gebruik te maken van de derde werkplek. In het Lente-akkoord van de Tweede Kamer, vervalt in 2013 namelijk de onbelaste reiskostenvergoeding voor het woon-werkverkeer, ook met betrekking tot het openbaar vervoer. Bovendien vervalt de vrijstelling voor het privégebruik van de leaseauto. Ook de leaserijder die de leaseauto minder dan 500 kilometer per jaar privé gebruikt, ontkomt niet langer aan de bijtelling van de auto bij zijn inkomen.

Reis slim

Daarom is het gunstiger om vanaf 2013 de afstand van huis tot aan de derde werkplek zo klein mogelijk te houden. Woon- werkverkeer wordt in de toekomst belast, maar als je een werkplek dichtbij huis creeert, reduceer je de kosten. Reis je namelijk van je derde werkplek naar een afspraak of naar kantoor (bijvoorbeeld 30 kilometer verder) dan is dat werk-werk verkeer en dat blijft onbelast, ongeacht de afstand. Zo bespaar je naast de reistijd ook nog eens extra kosten.

Thuiswerken werkt niet altijd

Naast de kosten en tijd blijkt dat de derde werkplek ook effectiever ‘werkt’ dan thuis. Thuiswerken brengt teveel afleiding met zich mee. Uit het onderzoek 'VWork', blijkt dat 43 procent van de thuiswerkers zegt dat ze soms TV of films kijken, 20 procent speelt videogames en 26 procent doet wel eens een dutje. Klinkt dat als de ideale balans tussen werk en vrije tijd? Kennelijk niet, want een andere studie laat zien dat slechts 12 procent van de werknemers altijd thuis wil werken. Er zijn te veel afleidingen, niet altijd genoeg voorzieningen en men mist de professionele omgeving van een kantoor.

Kortom, de derde werkplek is een nieuwe oplossing voor het aankomende belaste woon-werkverkeer, lange reistijden en inefficiënt thuiswerken. Ook wordt tegemoet gekomen aan de werknemers die snakken naar meer flexibiliteit. Werkgevers zouden en kunnen dit dan ook eenvoudig mogelijk maken met de derde werkplek.

 

Eerdere bijdragen:

Over de auteur:
Dit Podiumartikel is geschreven door Eduard Schaepman, algemeen directeur van Regus Nederland.

Over het podium:
Ook uw visie geven op ontwikkelingen binnen uw vakgebied? Plaats een artikel op MT Podium. Log in op mt.nl/profiel en voeg onder 'activiteiten' uw artikel toe. Interessante bijdragen worden meegenomen in de nieuwsbrief en op home geplaatst. MT Magazine publiceert bovendien periodiek 'Het beste van MT Podium'.

Gerelateerde artikelen:


Meer over hrm:


Gegevens ontvanger
Naam ontvanger:
Email ontvanger:
Jouw gegevens
Naam:
Email:
Wat managers nu nog kunnen leren van de introductie van de tank in 1916

Wat managers nu nog kunnen leren van de introductie van de tank in 1916

In de Eerste Wereldoorlog werden veel nieuwe technologieën geïntroduceerd. Welke lessen kunnen managers daar 100 jaar later nog uit trekken? Lees verder

Cor Boonstra, misschien wel de slechtste reputatiemanager ooit

Cor Boonstra, misschien wel de slechtste reputatiemanager ooit

Cor Boonstra staat bekend als een van de hardste, rechtlijnige en eigengereide ceo’s die Nederland ooit gehad heeft. Maar is dat ook zo? Manfred Bik ging op onderzoek uit en concludeert: ‘Boonstra was goed in veel dingen. Maar níet in het managen van zijn reputatie.’ Lees verder

Giphy: het succes van de 5-secondenfilmpjes verklaard

Giphy: het succes van de 5-secondenfilmpjes verklaard

Het zijn eigenlijk bewegende foto's, de gifs van Giphy. En ze zijn een wereldwijd succes. Coo Adam Leibsohn weet wel waarom. Lees verder

Bob gaat met een gerust hart op vakantie

Bob gaat met een gerust hart op vakantie

Bob is divisiedirecteur van een groot concern. In deze aflevering gaat hij met een gerust hart op vakantie. Lees verder

Microsoft en Facebook willen dikke kabel naar Europa; Coolblue: veel omzet, iets minder winst; Goldman Sachs wordt soft

Microsoft en Facebook willen dikke kabel naar Europa; Coolblue: veel omzet, iets minder winst; Goldman Sachs wordt soft

Plus: Ceo's met opties breken vaker de wet, het echte verhaal achter de ondergang van Kodak en wijn van 160 jaar oud. Lees verder

Zo werd SAP thoughtleader

Zo werd SAP thoughtleader

Als autoriteit worden gezien in je vakgebied, dat wil iedereen wel. Ontdek hoe SAP contentmarketing succesvol inzet om zich te onderscheiden van de concurrentie. Lees verder

Voorraadgoeroe Paul Durlinger: Optimaliseer je voorraadbeheer

Voorraadgoeroe Paul Durlinger: Optimaliseer je voorraadbeheer

Veel retailers en groothandels beschikken over enorme assortimenten en bijbehorende grote voorraden. Volgens voorraadgoeroe Paul Durlinger loont het om het beheer daarvan te optimaliseren. Lees verder

Nederlandse manager verkiest Shell opnieuw tot bedrijf met de beste reputatie

Nederlandse manager verkiest Shell opnieuw tot bedrijf met de beste reputatie

Hoewel Shell worstelt met zijn toekomst, voert het olie- en gasbedrijf opnieuw de MT500 aan, het jaarlijkse reputatieonderzoek van MT. Lees verder

15 levenslessen van ervaren managers: wat maakt een goede baas?

15 levenslessen van ervaren managers: wat maakt een goede baas?

Aan onze managers stellen we steeds hogere eisen. 15 ervaren managers delen hun levenslessen voor managers die net komen kijken. Lees verder

Meer reclame moet tv helpen tegen Netflix - Vrouwen crowdfunden beter - India buigt niet voor Apple

Meer reclame moet tv helpen tegen Netflix - Vrouwen crowdfunden beter - India buigt niet voor Apple

Plus: Tanken wordt weer duurder, Carlos Ghosn gaat nu Mitsubishi redden en Nokia brokkelt verder af. Lees verder

 
Volg MT op Twitter


@MTNieuws op Twitter
X