Heeft u al een derde werkplek?

18 aug 2012  |   Eduard Schaepman  
The Hub

Thuiswerken is zo 2011. De derde werkplek heeft de toekomst, aldus Podiumauteur Eduard Schaepman. 

Moderne kantoorwerkers hebben te maken met twee verschillende werelden. Aan de éne kant kunnen ze dankzij technologie van de 21e eeuw overal werken. Aan de andere kant zorgen oude werkgewoonten uit de 20e eeuw ervoor dat nog steeds wordt verwacht dat ze ‘op kantoor’ zijn. Deze spagaat wordt door werknemers gevoeld. In het recente onderzoek ('Snack, laundry, lunch, clean, snack') gaf 89 procent van de ondervraagden aan dat de mogelijkheid om op afstand te werken één van de drie belangrijkste pluspunten van hun werk is. Maar werkgevers willen thuiswerken vaak helemaal niet bevorderen vanwege de inefficiëntie. De oplossing: een derde werkplek.

De opkomst van de derde werkplek

In plaats van op kantoor (de 'eerste werkplek') of thuis (de 'tweede werkplek') te werken, nemen mensen hun laptop, tablet en/of smartphone steeds vaker mee naar de bibliotheek, een business lounge, business centers, gezamenlijke werkplekken of koffiebars. Er bestaat niet een specifieke 'derde werkplek'; mensen kiezen de plek die het beste past bij hun locatie, werkstijl en planning.

Een werkplek in de buurt

De derde werkplek is niet nieuw. We hebben allemaal wel eens gehoord van 'gezamenlijke werklocaties', maar veel mensen denken dat dit alleen geschikt is voor creatievelingen en techneuten in de stad. Dat beeld is verkeerd, omdat het verhult dat tientallen miljoenen andere mensen al over een derde werkplek beschikken en hun e-mails lezen in een koffiebar, in hun geparkeerde auto, enzovoort. Ze beschouwen dit alleen niet als een derde werkplek en ze zouden waarschijnlijk profijt hebben van een meer stimulerende omgeving dan een rumoerige koffiebar of een auto. 

Beter besteden tijd en kostenbesparing 

Een derde werkplek kan niet alleen reistijd besparen, het is ook mogelijk dat een derde werkplek kosten bespaart. Zeker met het oog op de aanstaande mogelijke forensentaks - die het woon-werkverkeer duurder maakt - en dus een belangrijke motivatie is om gebruik te maken van de derde werkplek. In het Lente-akkoord van de Tweede Kamer, vervalt in 2013 namelijk de onbelaste reiskostenvergoeding voor het woon-werkverkeer, ook met betrekking tot het openbaar vervoer. Bovendien vervalt de vrijstelling voor het privégebruik van de leaseauto. Ook de leaserijder die de leaseauto minder dan 500 kilometer per jaar privé gebruikt, ontkomt niet langer aan de bijtelling van de auto bij zijn inkomen.

Reis slim

Daarom is het gunstiger om vanaf 2013 de afstand van huis tot aan de derde werkplek zo klein mogelijk te houden. Woon- werkverkeer wordt in de toekomst belast, maar als je een werkplek dichtbij huis creeert, reduceer je de kosten. Reis je namelijk van je derde werkplek naar een afspraak of naar kantoor (bijvoorbeeld 30 kilometer verder) dan is dat werk-werk verkeer en dat blijft onbelast, ongeacht de afstand. Zo bespaar je naast de reistijd ook nog eens extra kosten.

Thuiswerken werkt niet altijd

Naast de kosten en tijd blijkt dat de derde werkplek ook effectiever ‘werkt’ dan thuis. Thuiswerken brengt teveel afleiding met zich mee. Uit het onderzoek 'VWork', blijkt dat 43 procent van de thuiswerkers zegt dat ze soms TV of films kijken, 20 procent speelt videogames en 26 procent doet wel eens een dutje. Klinkt dat als de ideale balans tussen werk en vrije tijd? Kennelijk niet, want een andere studie laat zien dat slechts 12 procent van de werknemers altijd thuis wil werken. Er zijn te veel afleidingen, niet altijd genoeg voorzieningen en men mist de professionele omgeving van een kantoor.

Kortom, de derde werkplek is een nieuwe oplossing voor het aankomende belaste woon-werkverkeer, lange reistijden en inefficiënt thuiswerken. Ook wordt tegemoet gekomen aan de werknemers die snakken naar meer flexibiliteit. Werkgevers zouden en kunnen dit dan ook eenvoudig mogelijk maken met de derde werkplek.

 

Eerdere bijdragen:

Over de auteur:
Dit Podiumartikel is geschreven door Eduard Schaepman, algemeen directeur van Regus Nederland.

Over het podium:
Ook uw visie geven op ontwikkelingen binnen uw vakgebied? Plaats een artikel op MT Podium. Log in op mt.nl/profiel en voeg onder 'activiteiten' uw artikel toe. Interessante bijdragen worden meegenomen in de nieuwsbrief en op home geplaatst. MT Magazine publiceert bovendien periodiek 'Het beste van MT Podium'.

Gegevens ontvanger
Naam ontvanger:
Email ontvanger:
Jouw gegevens
Naam:
Email:
Waarom TenCate zich op automotive gaat richten

Waarom TenCate zich op automotive gaat richten

TenCate vond in de auto-industrie nieuwe toepassingen voor zijn producten. 'Als wij kunnen leveren, zeggen wij geen nee.' Lees verder

Vestia blijft etteren; Philips brengt 3D naar de VS; Lidl in de mode

Vestia blijft etteren; Philips brengt 3D naar de VS; Lidl in de mode

Plus: Rabobank biedt meer krediet, Rofresco dankt Brits bedrijf voor de winst en cfo's in Nederland pessimistisch.  Lees verder

Bob gaat gemaakte fouten op een volwassen manier te lijf

Bob gaat gemaakte fouten op een volwassen manier te lijf

Bob is divisiedirecteur van een groot concern. Hij doet zijn best. Dit keer probeert hij gemaakte fouten op een volwassen manier te lijf te gaan. Lees verder

8 stellingen over multitasken: hoe en wanneer werkt het?

8 stellingen over multitasken: hoe en wanneer werkt het?

In drukke post-crisistijden moeten managers steeds meer ballen in de lucht houden. Multitasken dus, maar werkt dat eigenlijk wel? Lees verder

Dit is Rob van Wingerden, de nieuwe ceo van BAM

Dit is Rob van Wingerden, de nieuwe ceo van BAM

Rob van Wingerden volgt Nico de Vries per 1 oktober op als ceo van bouwbedrijf BAM, dat onder druk staat. Wie is hij? Lees verder

BAM-ceo Nico de Vries stapt op; Budgetstrategie voor Air France

BAM-ceo Nico de Vries stapt op; Budgetstrategie voor Air France

Plus: Branson voor vrede, overname in bouw en het onbegrepen succes van Sony. Lees verder

Manon van Beek (Accenture): 'Kansen geven is ook belonen'

Manon van Beek (Accenture): 'Kansen geven is ook belonen'

Een interview met Manon van Beek (Accenture). ‘Belonen is nu: de kans krijgen mee te denken over oplossingen die ertoe doen.’ Lees verder

De Goudhaantjes Tiplijn is geopend: wie mag niet ontbreken?

De Goudhaantjes Tiplijn is geopend: wie mag niet ontbreken?

Ook in 2014 publiceert MT de Goudhaantjes 100, een lijst met de 100 meest veelbelovende managers van Nederland. Wie mag niet ontbreken? Lees verder

Heineken verkoopt meer bier; Private bedrijven groeien harder; Ballmer vertrekt helemaal

Heineken verkoopt meer bier; Private bedrijven groeien harder; Ballmer vertrekt helemaal

Plus: TKH, Havenbedrijf Amsterdam, internationale luchtvaart én Primark zitten in de lift. Lees verder

Gekocht worden door Google? Doorsta de tandenborsteltest

Gekocht worden door Google? Doorsta de tandenborsteltest

Google neemt alleen bedrijven over die de tandenborsteltest van ceo Larry Page doorstaan. De wát? Lees verder

Whitepapers
 
Volg MT op Facebook
X