Heeft u al een derde werkplek?

18 aug 2012  |   Eduard Schaepman  
The Hub

Thuiswerken is zo 2011. De derde werkplek heeft de toekomst, aldus Podiumauteur Eduard Schaepman. 

Moderne kantoorwerkers hebben te maken met twee verschillende werelden. Aan de éne kant kunnen ze dankzij technologie van de 21e eeuw overal werken. Aan de andere kant zorgen oude werkgewoonten uit de 20e eeuw ervoor dat nog steeds wordt verwacht dat ze ‘op kantoor’ zijn. Deze spagaat wordt door werknemers gevoeld. In het recente onderzoek ('Snack, laundry, lunch, clean, snack') gaf 89 procent van de ondervraagden aan dat de mogelijkheid om op afstand te werken één van de drie belangrijkste pluspunten van hun werk is. Maar werkgevers willen thuiswerken vaak helemaal niet bevorderen vanwege de inefficiëntie. De oplossing: een derde werkplek.

De opkomst van de derde werkplek

In plaats van op kantoor (de 'eerste werkplek') of thuis (de 'tweede werkplek') te werken, nemen mensen hun laptop, tablet en/of smartphone steeds vaker mee naar de bibliotheek, een business lounge, business centers, gezamenlijke werkplekken of koffiebars. Er bestaat niet een specifieke 'derde werkplek'; mensen kiezen de plek die het beste past bij hun locatie, werkstijl en planning.

Een werkplek in de buurt

De derde werkplek is niet nieuw. We hebben allemaal wel eens gehoord van 'gezamenlijke werklocaties', maar veel mensen denken dat dit alleen geschikt is voor creatievelingen en techneuten in de stad. Dat beeld is verkeerd, omdat het verhult dat tientallen miljoenen andere mensen al over een derde werkplek beschikken en hun e-mails lezen in een koffiebar, in hun geparkeerde auto, enzovoort. Ze beschouwen dit alleen niet als een derde werkplek en ze zouden waarschijnlijk profijt hebben van een meer stimulerende omgeving dan een rumoerige koffiebar of een auto. 

Beter besteden tijd en kostenbesparing 

Een derde werkplek kan niet alleen reistijd besparen, het is ook mogelijk dat een derde werkplek kosten bespaart. Zeker met het oog op de aanstaande mogelijke forensentaks - die het woon-werkverkeer duurder maakt - en dus een belangrijke motivatie is om gebruik te maken van de derde werkplek. In het Lente-akkoord van de Tweede Kamer, vervalt in 2013 namelijk de onbelaste reiskostenvergoeding voor het woon-werkverkeer, ook met betrekking tot het openbaar vervoer. Bovendien vervalt de vrijstelling voor het privégebruik van de leaseauto. Ook de leaserijder die de leaseauto minder dan 500 kilometer per jaar privé gebruikt, ontkomt niet langer aan de bijtelling van de auto bij zijn inkomen.

Reis slim

Daarom is het gunstiger om vanaf 2013 de afstand van huis tot aan de derde werkplek zo klein mogelijk te houden. Woon- werkverkeer wordt in de toekomst belast, maar als je een werkplek dichtbij huis creeert, reduceer je de kosten. Reis je namelijk van je derde werkplek naar een afspraak of naar kantoor (bijvoorbeeld 30 kilometer verder) dan is dat werk-werk verkeer en dat blijft onbelast, ongeacht de afstand. Zo bespaar je naast de reistijd ook nog eens extra kosten.

Thuiswerken werkt niet altijd

Naast de kosten en tijd blijkt dat de derde werkplek ook effectiever ‘werkt’ dan thuis. Thuiswerken brengt teveel afleiding met zich mee. Uit het onderzoek 'VWork', blijkt dat 43 procent van de thuiswerkers zegt dat ze soms TV of films kijken, 20 procent speelt videogames en 26 procent doet wel eens een dutje. Klinkt dat als de ideale balans tussen werk en vrije tijd? Kennelijk niet, want een andere studie laat zien dat slechts 12 procent van de werknemers altijd thuis wil werken. Er zijn te veel afleidingen, niet altijd genoeg voorzieningen en men mist de professionele omgeving van een kantoor.

Kortom, de derde werkplek is een nieuwe oplossing voor het aankomende belaste woon-werkverkeer, lange reistijden en inefficiënt thuiswerken. Ook wordt tegemoet gekomen aan de werknemers die snakken naar meer flexibiliteit. Werkgevers zouden en kunnen dit dan ook eenvoudig mogelijk maken met de derde werkplek.

 

Eerdere bijdragen:

Over de auteur:
Dit Podiumartikel is geschreven door Eduard Schaepman, algemeen directeur van Regus Nederland.

Over het podium:
Ook uw visie geven op ontwikkelingen binnen uw vakgebied? Plaats een artikel op MT Podium. Log in op mt.nl/profiel en voeg onder 'activiteiten' uw artikel toe. Interessante bijdragen worden meegenomen in de nieuwsbrief en op home geplaatst. MT Magazine publiceert bovendien periodiek 'Het beste van MT Podium'.

Gegevens ontvanger
Naam ontvanger:
Email ontvanger:
Jouw gegevens
Naam:
Email:
Quintiq-ceo: 'Je moet agressieve keuzes maken'

Quintiq-ceo: 'Je moet agressieve keuzes maken'

IT-bedrijf Quintiq is voor 250 miljoen euro verkocht aan het Franse Dassault Systèmes. Ceo Victor Allis over het succes. Lees verder

Gezonde teams houden zich aan deze 2 regels

Gezonde teams houden zich aan deze 2 regels

Je gezondheid gaat voor alles, en zo is dat ook met teams. Met goede leefregels gaat het iedereen beter af. Lees verder

De 10 beste marketingboeken aller tijden

De 10 beste marketingboeken aller tijden

Voor iedereen die nog leesvoer zoekt om mee te nemen op vakantie: dit zijn volgens ons de 10 beste marketingboeken ooit. Lees verder

'KLM aansprakelijk voor schadeclaims'; Bose boos op Beats

'KLM aansprakelijk voor schadeclaims'; Bose boos op Beats

Plus: We kopen minder tablets, 'Kroymans knoeide met cijfers' en Nederlands IT-bedrijf verkocht voor 250 miljoen. Lees verder

In beeld: MT's vakantiebestemmingen op de wereldkaart

In beeld: MT's vakantiebestemmingen op de wereldkaart

Op de kaart gezet: alle afleveringen uit onze serie over het bedrijfsleven in populaire vakantiebestemmingen. Lees verder

De koning drinkt in België, dat kan niet anders

De koning drinkt in België, dat kan niet anders

Ga nou eens niet naar die eeuwige Ardennen of shoppen in Antwerpen. Zakelijk gezien heeft België veel meer in z'n mars. Lees verder

De 6 gebieden waar Amazon.com groei zoekt

De 6 gebieden waar Amazon.com groei zoekt

Amazon.com heeft in het vorige kwartaal weer een flink verlies geleden. Waar hoopt topman Jeff Bezos nieuwe winst vandaan halen? Lees verder

Het verschil tussen Volvo en Volvo is groter dan je denkt

Het verschil tussen Volvo en Volvo is groter dan je denkt

Het grootste bedrijf van Zweden heet Volvo, ondertussen is Volvo helemaal geen Zweeds automerk meer. Hoe zit dat? Lees verder

Shell legt werk stil in Oekraïne; Recordverkoop Vestia

Shell legt werk stil in Oekraïne; Recordverkoop Vestia

Plus: Primera in de plus, Multi Corporation voor de Duitse rechter en miljoenenorders voor Van Oord. Lees verder

Wielrennen is doping voor het imago van je bedrijf

Wielrennen is doping voor het imago van je bedrijf

Niks geen lange termijn of sport duurzaam ondersteunen, bij wielrennen draait het bij sponsoring om quickwins.  Lees verder

 
Volg MT op Facebook
X