Leidt HNW tot scheve gezichten?

05 apr 2012  |   Djaja Ottenhof  
Het nieuwe werken

Collega's die te laat komen. Vervelend voor wie een afspraak met ze heeft, maar wat maakt het uit als ze onder het mom van HNW thuis al de mail hebben weggewerkt en de file hebben vermeden? Toch ergert meer dan de helft van de werknemers zich aan collega's die te laat komen.

Tenminste, als we een online peiling van Monsterboard moeten geloven. Volgens de banensite stoort 52 procent zich aan collega's die te laat zijn. Opvallend is dat bijna een derde hiervan zelf ook wel eens te laat is. Desondanks doet dit grote percentage de vraag rijzen of Het Nieuwe Werken, waarvan flexwerken een centraal onderdeel is, misschien toch leidt tot scheve gezichten en extra spanning op het werk?

Volgens marketingdirector Rikke Wivel van de banensite is de ergernis tweeledig. "Mensen raken geïrriteerd door collega's die altijd te laat zijn en collega's die niet laten weten dat ze laat zijn." Het eerste geldt vooral voor banen met vaste werktijden waarin flexwerken eigenlijk niet kan, denk bijvoorbeeld aan een callcenter. "Als je zelf om 09.00 uur komt en iemand anders komt om 09.15 uur, geeft dat irritatie. Het gevoel van: 'ik doe meer dan zij'."

Voorspelbaarheid en communicatie

Maar in bedrijven waar het HNW wel goed mogelijk is, kan laat op het werk komen ook spanning geven. "Als je iemand nodig hebt en hij of zij is er niet en je weet niet hoe je hem of haar kunt bereiken, geeft dat irritatie." Het is volgens Wivel ook een kwestie van geven en nemen. Als werknemers het gevoel krijgen dat een flexwerkende collega alleen neemt door bijvoorbeeld buitensporig veel werktijd privé te gebruiken, leidt dat tot spanning. "HNW maakt het makkelijker om privé en werk te combineren. Maar het betekent dat je ook beschikbaar bent als het bedrijf je nodig heeft." Als daar misbruik van wordt gemaakt, ondermijnt dat het draagvlak voor HNW.

Voorspelbaarheid en communicatie zijn de sleutelwoorden om dit te voorkomen. Hier is een schone taak weggelegd voor het management. Dat moet zorgen dat er goede, heldere afspraken zijn. Het onderzoek laat zien dat het nog niet zo eenvoudig is HNW goed in de praktijk te brengen. Voor je het weet, is de ene helft van je werknemers gefrustreerd over de andere helft die loopt te flierefluiten.

Lees ook:

Gegevens ontvanger
Naam ontvanger:
Email ontvanger:
Jouw gegevens
Naam:
Email:
Zes tips en recente inzichten rond de kunst van het uitstellen

Zes tips en recente inzichten rond de kunst van het uitstellen

Last van uitstelgedrag? Je bent de enige niet. Maar het is gelukkig het hoofd te bieden. Lees verder

Robeco komt met recordwinst, Shell wacht 'zware besluiten', Rijkssteun levert geld op

Robeco komt met recordwinst, Shell wacht 'zware besluiten', Rijkssteun levert geld op

Plus: Harley-Davidson draait lekker, Spyker niet failliet, en vooral vrouwen raken hun mobiel kwijt. Lees verder

Bob weet een slepend juridisch geschil te slechten

Bob weet een slepend juridisch geschil te slechten

Bob is divisiedirecteur van een groot concern. Hij doet zijn best. In deze aflevering blijkt iemand ontslaan nog niet zo makkelijk. Lees verder

Henk Volberda: 'Er zullen nog meer Ubers opkomen'

Henk Volberda: 'Er zullen nog meer Ubers opkomen'

Het is in 2015 wachten op de volgende Uber, zegt innovatieprofessor Henk Volberda. Maar in welke sector moeten we het zoeken? Lees verder

Eigenaar dreigt handen van V&D af te trekken; 'Onderzoek naar Rabobank in VS'

Eigenaar dreigt handen van V&D af te trekken; 'Onderzoek naar Rabobank in VS'

Plus: Facebook heeft 1,39 miljard leden, Shell snijdt fors in investeringen en nieuwe topman voor McDonald's. Lees verder

Wat te doen als je elk jaar 8 procent omzet dreigt te verliezen?

Wat te doen als je elk jaar 8 procent omzet dreigt te verliezen?

Als Canon gewoon hetzelfde blijft doen, verliest het bedrijf 8 procent van zijn omzet. Hoe keert Rob de Louw het tij? Lees verder

Wim van der Leegte koopt Gerard van der Leegte

Wim van der Leegte koopt Gerard van der Leegte

VDL Groep wil GL Precision overnemen. Vertaling: Van der Leegte koopt Van der Leegte. Welke broers doen het nog meer samen? Lees verder

Bas van de Haterd: 'In 2015 wordt het kantelpunt bereikt'

Bas van de Haterd: 'In 2015 wordt het kantelpunt bereikt'

Deel 2 in een serie over de verwachtingen voor dit jaar. Dit keer: Bas van de Haterd over de kantelpunten van 2015. Lees verder

Na jaren van tegenslag: eindelijk weer hoop voor Microsoft?

Na jaren van tegenslag: eindelijk weer hoop voor Microsoft?

Jarenlang zat het Microsoft op innovatiegebied tegen. 4 dingen die de afgelopen jaren misgingen en 2 stappen in de goede richting. Lees verder

Leo Koppelaar (Afas): ‘Wij verkopen Voltooid Tegenwoordige Tijd’

Leo Koppelaar (Afas): ‘Wij verkopen Voltooid Tegenwoordige Tijd’

Bij softwarebedrijf Afas is het nieuwe verkopen helemaal niet nieuw. Leo Koppelaar over het succes van zijn verkoopteam. Lees verder

 
Volg MT op Facebook
X