Leidt HNW tot scheve gezichten?

05 apr 2012  |   Djaja Ottenhof  
Het nieuwe werken

Collega's die te laat komen. Vervelend voor wie een afspraak met ze heeft, maar wat maakt het uit als ze onder het mom van HNW thuis al de mail hebben weggewerkt en de file hebben vermeden? Toch ergert meer dan de helft van de werknemers zich aan collega's die te laat komen.

Tenminste, als we een online peiling van Monsterboard moeten geloven. Volgens de banensite stoort 52 procent zich aan collega's die te laat zijn. Opvallend is dat bijna een derde hiervan zelf ook wel eens te laat is. Desondanks doet dit grote percentage de vraag rijzen of Het Nieuwe Werken, waarvan flexwerken een centraal onderdeel is, misschien toch leidt tot scheve gezichten en extra spanning op het werk?

Volgens marketingdirector Rikke Wivel van de banensite is de ergernis tweeledig. "Mensen raken geïrriteerd door collega's die altijd te laat zijn en collega's die niet laten weten dat ze laat zijn." Het eerste geldt vooral voor banen met vaste werktijden waarin flexwerken eigenlijk niet kan, denk bijvoorbeeld aan een callcenter. "Als je zelf om 09.00 uur komt en iemand anders komt om 09.15 uur, geeft dat irritatie. Het gevoel van: 'ik doe meer dan zij'."

Voorspelbaarheid en communicatie

Maar in bedrijven waar het HNW wel goed mogelijk is, kan laat op het werk komen ook spanning geven. "Als je iemand nodig hebt en hij of zij is er niet en je weet niet hoe je hem of haar kunt bereiken, geeft dat irritatie." Het is volgens Wivel ook een kwestie van geven en nemen. Als werknemers het gevoel krijgen dat een flexwerkende collega alleen neemt door bijvoorbeeld buitensporig veel werktijd privé te gebruiken, leidt dat tot spanning. "HNW maakt het makkelijker om privé en werk te combineren. Maar het betekent dat je ook beschikbaar bent als het bedrijf je nodig heeft." Als daar misbruik van wordt gemaakt, ondermijnt dat het draagvlak voor HNW.

Voorspelbaarheid en communicatie zijn de sleutelwoorden om dit te voorkomen. Hier is een schone taak weggelegd voor het management. Dat moet zorgen dat er goede, heldere afspraken zijn. Het onderzoek laat zien dat het nog niet zo eenvoudig is HNW goed in de praktijk te brengen. Voor je het weet, is de ene helft van je werknemers gefrustreerd over de andere helft die loopt te flierefluiten.

Lees ook:

Gegevens ontvanger
Naam ontvanger:
Email ontvanger:
Jouw gegevens
Naam:
Email:
5 vragen over de Russische sancties; wie heeft er last van?

5 vragen over de Russische sancties; wie heeft er last van?

Nu Europa sancties oplegt aan Rusland is het wachten op een tegenreactie. Wat kunnen we verwachten en wie krijgt daar last van?  Lees verder

Ceo V&D stapt op; 15 miljard voor T-Mobile; EC onderzoekt Google

Ceo V&D stapt op; 15 miljard voor T-Mobile; EC onderzoekt Google

Plus: Rusland slaat terug na sancties, BAM strijkt 40 miljoen op, Volkswagen minder en Shell juist meer winst.  Lees verder

AFAS over de inlogstrijd: ING is bang geld te verliezen

AFAS over de inlogstrijd: ING is bang geld te verliezen

ING won de inlogstrijd van AFAS, maar volgens Rik ten Wolde van AFAS is de uitspraak van de rechter 'uitstel, geen afstel'. Lees verder

Bob tackelt zelf het doorgeefmanagement

Bob tackelt zelf het doorgeefmanagement

Bob is divisiedirecteur van een groot concern. Hij doet zijn best. In deze aflevering tackelt hij zelf het doorgeefmanagement. Lees verder

V&D-topman Jacob de Jonge stapt op, bedrijf zelf zwijgt

V&D-topman Jacob de Jonge stapt op, bedrijf zelf zwijgt

Jacob de Jonge stopt als ceo van warenhuisketen V&D. Hij zou het oneens zijn geweest met de koers van eigenaar Sun Capital.  Lees verder

Wat je kan leren van deze wijkagent uit de Schilderswijk

Wat je kan leren van deze wijkagent uit de Schilderswijk

Lessen van gewone mensen die ongewone dingen doen. Dit keer: Mark Westerlaken (41), wijkagent in de Schilderswijk in Den Haag. Lees verder

ING wint inlogstrijd van AFAS; Taxi-oorlog verdeelt Nederland

ING wint inlogstrijd van AFAS; Taxi-oorlog verdeelt Nederland

Plus: PostNL gaat bezorgen op zondag, Samsung heeft last van Chinezen, Randstad ziet herstel en de business achter Dick Bruna. Lees verder

Waarom de sandalen van Birkenstock in de mode blijven

Waarom de sandalen van Birkenstock in de mode blijven

Het bedrijf is 240 jaar oud, maar wéér is Birkenstock in de mode. Hoe doet de Duitse hippie-sandaal dat toch? Lees verder

In 6 stappen naar een strategieloze organisatie

In 6 stappen naar een strategieloze organisatie

De werkelijkheid is altijd anders dan je kunt voorspellen, dus waarom zou je plannen voor de toekomst maken? Hoe het anders kan. Lees verder

Het grootste bedrijf van de VS let op de kleintjes

Het grootste bedrijf van de VS let op de kleintjes

Laat het Vrijheidsbeeld links liggen als je naar de VS gaat en boek een vlucht naar Arkansas. Maar waarom? Lees verder

 
Volg MT op Facebook
X