Leidt HNW tot scheve gezichten?

05 apr 2012  |   Djaja Ottenhof  
Het nieuwe werken

Collega's die te laat komen. Vervelend voor wie een afspraak met ze heeft, maar wat maakt het uit als ze onder het mom van HNW thuis al de mail hebben weggewerkt en de file hebben vermeden? Toch ergert meer dan de helft van de werknemers zich aan collega's die te laat komen.

Tenminste, als we een online peiling van Monsterboard moeten geloven. Volgens de banensite stoort 52 procent zich aan collega's die te laat zijn. Opvallend is dat bijna een derde hiervan zelf ook wel eens te laat is. Desondanks doet dit grote percentage de vraag rijzen of Het Nieuwe Werken, waarvan flexwerken een centraal onderdeel is, misschien toch leidt tot scheve gezichten en extra spanning op het werk?

Volgens marketingdirector Rikke Wivel van de banensite is de ergernis tweeledig. "Mensen raken geïrriteerd door collega's die altijd te laat zijn en collega's die niet laten weten dat ze laat zijn." Het eerste geldt vooral voor banen met vaste werktijden waarin flexwerken eigenlijk niet kan, denk bijvoorbeeld aan een callcenter. "Als je zelf om 09.00 uur komt en iemand anders komt om 09.15 uur, geeft dat irritatie. Het gevoel van: 'ik doe meer dan zij'."

Voorspelbaarheid en communicatie

Maar in bedrijven waar het HNW wel goed mogelijk is, kan laat op het werk komen ook spanning geven. "Als je iemand nodig hebt en hij of zij is er niet en je weet niet hoe je hem of haar kunt bereiken, geeft dat irritatie." Het is volgens Wivel ook een kwestie van geven en nemen. Als werknemers het gevoel krijgen dat een flexwerkende collega alleen neemt door bijvoorbeeld buitensporig veel werktijd privé te gebruiken, leidt dat tot spanning. "HNW maakt het makkelijker om privé en werk te combineren. Maar het betekent dat je ook beschikbaar bent als het bedrijf je nodig heeft." Als daar misbruik van wordt gemaakt, ondermijnt dat het draagvlak voor HNW.

Voorspelbaarheid en communicatie zijn de sleutelwoorden om dit te voorkomen. Hier is een schone taak weggelegd voor het management. Dat moet zorgen dat er goede, heldere afspraken zijn. Het onderzoek laat zien dat het nog niet zo eenvoudig is HNW goed in de praktijk te brengen. Voor je het weet, is de ene helft van je werknemers gefrustreerd over de andere helft die loopt te flierefluiten.

Lees ook:

Gerelateerde artikelen:


Meer over hrm:


Gegevens ontvanger
Naam ontvanger:
Email ontvanger:
Jouw gegevens
Naam:
Email:
55 feitjes over Google die u nog niet wist

55 feitjes over Google die u nog niet wist

Google ontvangt jaarlijks 2,5 miljoen CV's van mensen die graag bij het techbedrijf uit Mountview willen werken. En 54 andere feitjes... Lees verder

De 5 uitdagingen voor easyJet

De 5 uitdagingen voor easyJet

EasyJet heeft wel eens betere tijden gekend. We zetten de vijf uitdagingen van de low-cost vliegmaatschappij op een rij. Lees verder

Triodos-ceo Peter Blom: 'Betekenis gaat elke bonus te boven'

Triodos-ceo Peter Blom: 'Betekenis gaat elke bonus te boven'

Je baan inrichten op een manier die bij je past en die betekenis geeft. Dat is volgens Triodos Bank-ceo Peter Blom belangrijker dan welke bonus dan ook. Lees verder

Waarom er niet zoiets bestaat als 'een moeilijke klant'

Waarom er niet zoiets bestaat als 'een moeilijke klant'

Moeilijke klanten bestaan niet, zegt Philip van Kelst in een nieuw boek. Maar klanten kunnen zich wel gedragen als een kat, leeuw of hert. Lees verder

Deze Nederlander leidt de bekendste kinderstoel ter wereld

Deze Nederlander leidt de bekendste kinderstoel ter wereld

Om het wereldsucces van de Tripp Trapp-stoel verder uit te bouwen, zet ceo Anton van de Putte vol in op communities. Hoe doet hij dat? Lees verder

Financiële fondsen in de uitverkoop; Russen willen patat uit Zeeland

Financiële fondsen in de uitverkoop; Russen willen patat uit Zeeland

Plus: Poolse arbeiders nog steeds uitgebuit; Pensioenbelegger APG gaat samenwerkingsverband aan en millenials willen ontwikkeling én bevestiging Lees verder

Moeite met urenregistratie? Gebruik deze mobiele apps

Moeite met urenregistratie? Gebruik deze mobiele apps

Het registreren van uren gaat een mobiele app een stuk laagdrempeliger. En dat bespaart geld, aldus Michiel Bos van softwareleverancier Exact. Lees verder

Chemiereus Bayer op tilt na vertrek ceo Marijn Dekkers

Chemiereus Bayer op tilt na vertrek ceo Marijn Dekkers

Nieuwe ceo Werner Baumann speelt met vuur door al zijn tijd en energie te steken in een mogelijke Monsanto-deal. Lees verder

'Jobhopping' millennials hebben vooral een mentor nodig

'Jobhopping' millennials hebben vooral een mentor nodig

Geen groep die meer onderwerp van onderzoek is dan de Millennials. Wat opvalt: de uitkomsten spreken elkaar níet tegen. Lees verder

5 interessante ceo's voor Zomergasten (en dit zouden ze moeten kiezen)

5 interessante ceo's voor Zomergasten (en dit zouden ze moeten kiezen)

Vanaf deze week maakt de VPRO elke week een nieuwe Zomergast bekend. Mark Rutte is de eerste. Wij tippen de redactie deze 5 andere leiders. Lees verder

 
Volg MT op Twitter


@MTNieuws op Twitter
X