Leidt HNW tot scheve gezichten?

05 apr 2012  |   Djaja Ottenhof  
Het nieuwe werken

Collega's die te laat komen. Vervelend voor wie een afspraak met ze heeft, maar wat maakt het uit als ze onder het mom van HNW thuis al de mail hebben weggewerkt en de file hebben vermeden? Toch ergert meer dan de helft van de werknemers zich aan collega's die te laat komen.

Tenminste, als we een online peiling van Monsterboard moeten geloven. Volgens de banensite stoort 52 procent zich aan collega's die te laat zijn. Opvallend is dat bijna een derde hiervan zelf ook wel eens te laat is. Desondanks doet dit grote percentage de vraag rijzen of Het Nieuwe Werken, waarvan flexwerken een centraal onderdeel is, misschien toch leidt tot scheve gezichten en extra spanning op het werk?

Volgens marketingdirector Rikke Wivel van de banensite is de ergernis tweeledig. "Mensen raken geïrriteerd door collega's die altijd te laat zijn en collega's die niet laten weten dat ze laat zijn." Het eerste geldt vooral voor banen met vaste werktijden waarin flexwerken eigenlijk niet kan, denk bijvoorbeeld aan een callcenter. "Als je zelf om 09.00 uur komt en iemand anders komt om 09.15 uur, geeft dat irritatie. Het gevoel van: 'ik doe meer dan zij'."

Voorspelbaarheid en communicatie

Maar in bedrijven waar het HNW wel goed mogelijk is, kan laat op het werk komen ook spanning geven. "Als je iemand nodig hebt en hij of zij is er niet en je weet niet hoe je hem of haar kunt bereiken, geeft dat irritatie." Het is volgens Wivel ook een kwestie van geven en nemen. Als werknemers het gevoel krijgen dat een flexwerkende collega alleen neemt door bijvoorbeeld buitensporig veel werktijd privé te gebruiken, leidt dat tot spanning. "HNW maakt het makkelijker om privé en werk te combineren. Maar het betekent dat je ook beschikbaar bent als het bedrijf je nodig heeft." Als daar misbruik van wordt gemaakt, ondermijnt dat het draagvlak voor HNW.

Voorspelbaarheid en communicatie zijn de sleutelwoorden om dit te voorkomen. Hier is een schone taak weggelegd voor het management. Dat moet zorgen dat er goede, heldere afspraken zijn. Het onderzoek laat zien dat het nog niet zo eenvoudig is HNW goed in de praktijk te brengen. Voor je het weet, is de ene helft van je werknemers gefrustreerd over de andere helft die loopt te flierefluiten.

Lees ook:

Gegevens ontvanger
Naam ontvanger:
Email ontvanger:
Jouw gegevens
Naam:
Email:
De 2 zakenvrouwen uit het Midden-Oosten die je moet kennen

De 2 zakenvrouwen uit het Midden-Oosten die je moet kennen

Dit zijn Hind Hobeika en May Habib, twee onderneemsters uit het Midden-Oosten die de Arabische bedrijven-lente vormgeven. Lees verder

Welkom bij de Arabische bedrijven-lente

Welkom bij de Arabische bedrijven-lente

De Arabische wereld beleeft een ondernemersrevolutie, dankzij vrouwen. 'Er zijn hier meer zakenvrouwen dan in Silicon Valley.' Lees verder

Dit zijn de 4 culturen van samenwerking

Dit zijn de 4 culturen van samenwerking

Elk bedrijf of product is het resultaat van een succesvolle samenwerking. Deze vier teamculturen zijn mogelijk: welke herken je? Lees verder

Philips tackelt batterijprobleem smartphone

Philips tackelt batterijprobleem smartphone

Plus: Ook Chinezen leren staken, Imtech zet ICT-divisie in etalage en 'Failliet Free Record Shop is schuld interim-ceo'. Lees verder

7 gouden tips om uitgerust op kantoor te zitten

7 gouden tips om uitgerust op kantoor te zitten

Voormalig PSV-spits Romario had een gezonde hobby: veel slapen. Hoe voorkom je zelf dat de dagelijkse werkdruk de overhand krijgt? Lees verder

Bob steekt de hand in eigen boezem

Bob steekt de hand in eigen boezem

Bob is divisiedirecteur van een groot concern. Hij doet zijn best. In deze aflevering steekt hij de hand in eigen boezem Lees verder

'Bedrijven weten onvoldoende waarvoor ze belonen'

'Bedrijven weten onvoldoende waarvoor ze belonen'

Camiel Selker tuigde jarenlang beloningspakketten op voor Nederlandse bedrijven, maar kwam tot inkeer. 'De markt is imperfect.' Lees verder

Hoe app-contact met je fruitteler de keten kan optimaliseren

Hoe app-contact met je fruitteler de keten kan optimaliseren

In de toekomst kan je via een app zien wie de teler van de lekkerste aardbeien is. 'Zo gaat er minder verse waar verloren.' Lees verder

RWE wordt groen; ASML onderuit na waarschuwing

RWE wordt groen; ASML onderuit na waarschuwing

Plus: Ziggo's kortingen hollen omzet uit, Dunkin' Donuts wil herkansing en begin uittocht buitenlandse hoofdkantoren. Lees verder

Motiveren? Zoek het hogere doel van je medewerkers

Motiveren? Zoek het hogere doel van je medewerkers

Soms worden medewerkers pas gemotiveerd als ze een ander takenpakket krijgen. Hoe zit dat en kan je het in je voordeel gebruiken? Lees verder

 
Volg MT op Facebook

X