Wie niet slim is, kan dat leren

11 apr 2012  |   Adriaan Wagenaar  
Geheugen

Rekent u uw werknemers enkel af op de geleverde prestaties of biedt u iedereen de mogelijkheid om te leren? Podiumauteur Adriaan Wagenaar pleit ervoor binnen organisaties meer te denken als een kind en buiten vaste kaders.

Het waarderen van resultaten is desastreus voor de motivatie om succesvol te zijn in moeilijke situaties. In het filmpje 'Mindset: de bron van faalangst' laat de Amerikaanse psychologe Carol Dweck kinderen puzzels oplossen. In moeilijkheidsgraad oplopend van eenvoudig naar complex. De eerste groep kinderen krijgt waardering voor het oplossen van de puzzel: ‘Wat ben jij slim!' De tweede groep kinderen krijgt waardering voor het bezig zijn met het oplossen en het overwinnen van de moeilijkheden: ‘Wat goed dat je hier mee bezig bent!’

De kinderen krijgen vervolgens de keuze om een moeilijker puzzel te maken. De kinderen die gewaardeerd worden om hun intelligentie wilden eerder terug naar de eenvoudige puzzels. Het was hun claim to fame. De kinderen die gewaardeerd worden om het proces kiezen voor de moeilijkere puzzels. Zij halen hun voldoening uit het werken aan iets moeilijks en daar vooruitgang in te boeken.

De makkelijke puzzel


Dweck noemt dat het verschil tussen vaste denkkaders en groei-denkkaders. Kinderen ontwikkelen een vast-denkkader als ze geprezen worden voor hun slimheid.  Vervolgens denken ze bij een nieuwe uitdaging: 'Dit is wie ik ben, ik moet slim overkomen en mag niet dom lijken’. Daardoor kiezen ze voor oplossingen met het minste afbreukrisico voor het ego. Kinderen die geprezen worden voor hun inspanning, ontwikkelen een groei-denkkader en denken: ‘Hmm, iets nieuws. Hoe ga ik dit onder de knie krijgen?’

Doorbeek het patroon

Ditzelfde afbreukrisico zien we ook in organisaties. Bij het belonen van managers en medewerkers is de aandacht in veel organisaties doorgeschoten naar het resultaat: hoe haal ik het makkelijkste mijn bonus en hoe realiseer ik het snelst mijn KPI? We kiezen dan voor de bekende weg. Daarmee blijven ook organisaties vastzitten in vaste denkkaders: ‘Zo doen we het altijd, we moeten alleen beter ons best doen maar dan met minder mensen, minder tijd en minder budget’.

We kunnen dit patroon doorbreken door vanuit een nieuw denkkader naar een situatie te kijken. Vanuit een groei-denkkader. Eigenlijk: vanuit het onbedorven kinderbrein. Je gebruikt dan niet alleen je kennis, ervaring en routine, maar ook de tegenovergestelde kwaliteiten die je had toen je nog kind was: je open geest, je verbeeldingskracht en je talent om te experimenteren met nieuwe methoden. Breng de doorbraakdenker in jezelf tot bloei. kijk eens naar jouw werk door de ogen van een kind. Welke mogelijkheden zie je?

Eerdere bijdragen:


Over de auteur:
Podiumauteur Adriaan Wagenaar is consultant, coach, professioneel spreker, auteur, en concept developer bij SATORI.

Over het podium: 
Ook uw visie geven op ontwikkelingen binnen uw vakgebied? Plaats een artikel op MT Podium. Log in op mt.nl/profiel en voeg onder 'activiteiten' uw artikel toe. Interessante bijdragen worden meegenomen in de nieuwsbrief en op home geplaatst. MT Magazine publiceert bovendien periodiek 'Het beste van MT Podium'.

Gegevens ontvanger
Naam ontvanger:
Email ontvanger:
Jouw gegevens
Naam:
Email:
De vrouw die van spinnenzijde een businessmodel maakt

De vrouw die van spinnenzijde een businessmodel maakt

Met haar kogelwerende huid op basis van spinnenzijde werd Jalila Essaïdi in één klap wereldberoemd. Dit jaar wacht een doorbraak. Lees verder

Stop met SMART-doelen: ze staan veerkracht in de weg

Stop met SMART-doelen: ze staan veerkracht in de weg

SMART-geformuleerde doelen lijken aantrekkelijk, maar staan veerkrachtig handelen in de weg. Kies liever voor: 'purpose'. Lees verder

Zo help je hulpeloze medewerkers van hun gebrek aan initiatief af

Zo help je hulpeloze medewerkers van hun gebrek aan initiatief af

Passieve medewerkers zijn overal. Het is een biologisch verschijnsel. Maar goed nieuws: er is iets aan te doen. Lees verder

'Interne crisis bij TMG om internetactiviteiten'; 'Optimisme cfo's hoogste in 2 jaar'

'Interne crisis bij TMG om internetactiviteiten'; 'Optimisme cfo's hoogste in 2 jaar'

Plus: 'Schiphol schuift uitbreiding op lange baan', Akzo boekt flinke kwartaalwinst Lees verder

Zo krijg je mensen wél enthousiast voor je plannen

Zo krijg je mensen wél enthousiast voor je plannen

Je hebt een fantastisch plan en je weet zeker dat het gaat slagen. Maar hoe krijg je mensen mee in jouw visie? Lees verder

De 3 grootste veranderingen die de 3D-printer in gang heeft gezet

De 3 grootste veranderingen die de 3D-printer in gang heeft gezet

3D-printers zorgen er niet alleen voor dat we dingen anders gaan máken. Het is vooral anders leren dénken, zo blijkt. Lees verder

Deutsche Bank stoot Postbank af; fiscus zucht onder ouwelulledagen

Deutsche Bank stoot Postbank af; fiscus zucht onder ouwelulledagen

Plus: megavliegveld in Turkije, Whatsapp telt 800 miljoen gebruikers en het kabinet moet even normaal doen. Lees verder

8 non-verbale manieren om een doorbraak te forceren

8 non-verbale manieren om een doorbraak te forceren

Ken je dat gevoel? Dat je bio-systeem op slot gaat en er even niks zinnigs meer uit je komt? Hier zijn 8 manieren om je geest te verruimen en je zelfvertrouwen te doen groeien. Lees verder

Hoe AFA Dispensing de drijfgassen uit je deodorant haalt

Hoe AFA Dispensing de drijfgassen uit je deodorant haalt

Binnenkort presenteert MT de Maakindustrie100 van 2015. Tot die tijd toppers uit de lijst. Vandaag: sprayerproducent AFA uit Helmond. Lees verder

Deze 5 bedrijven weten baby-innovaties groot te maken

Deze 5 bedrijven weten baby-innovaties groot te maken

Innovatie creëren in een bestaande omgeving? Het is mogelijk, dankzij corporate venturing. 5 recente voorbeelden. Lees verder

Whitepapers
 
Volg MT op Facebook
X