Wie niet slim is, kan dat leren

11 apr 2012  |   Adriaan Wagenaar  
Geheugen

Rekent u uw werknemers enkel af op de geleverde prestaties of biedt u iedereen de mogelijkheid om te leren? Podiumauteur Adriaan Wagenaar pleit ervoor binnen organisaties meer te denken als een kind en buiten vaste kaders.

Het waarderen van resultaten is desastreus voor de motivatie om succesvol te zijn in moeilijke situaties. In het filmpje 'Mindset: de bron van faalangst' laat de Amerikaanse psychologe Carol Dweck kinderen puzzels oplossen. In moeilijkheidsgraad oplopend van eenvoudig naar complex. De eerste groep kinderen krijgt waardering voor het oplossen van de puzzel: ‘Wat ben jij slim!' De tweede groep kinderen krijgt waardering voor het bezig zijn met het oplossen en het overwinnen van de moeilijkheden: ‘Wat goed dat je hier mee bezig bent!’

De kinderen krijgen vervolgens de keuze om een moeilijker puzzel te maken. De kinderen die gewaardeerd worden om hun intelligentie wilden eerder terug naar de eenvoudige puzzels. Het was hun claim to fame. De kinderen die gewaardeerd worden om het proces kiezen voor de moeilijkere puzzels. Zij halen hun voldoening uit het werken aan iets moeilijks en daar vooruitgang in te boeken.

De makkelijke puzzel


Dweck noemt dat het verschil tussen vaste denkkaders en groei-denkkaders. Kinderen ontwikkelen een vast-denkkader als ze geprezen worden voor hun slimheid.  Vervolgens denken ze bij een nieuwe uitdaging: 'Dit is wie ik ben, ik moet slim overkomen en mag niet dom lijken’. Daardoor kiezen ze voor oplossingen met het minste afbreukrisico voor het ego. Kinderen die geprezen worden voor hun inspanning, ontwikkelen een groei-denkkader en denken: ‘Hmm, iets nieuws. Hoe ga ik dit onder de knie krijgen?’

Doorbeek het patroon

Ditzelfde afbreukrisico zien we ook in organisaties. Bij het belonen van managers en medewerkers is de aandacht in veel organisaties doorgeschoten naar het resultaat: hoe haal ik het makkelijkste mijn bonus en hoe realiseer ik het snelst mijn KPI? We kiezen dan voor de bekende weg. Daarmee blijven ook organisaties vastzitten in vaste denkkaders: ‘Zo doen we het altijd, we moeten alleen beter ons best doen maar dan met minder mensen, minder tijd en minder budget’.

We kunnen dit patroon doorbreken door vanuit een nieuw denkkader naar een situatie te kijken. Vanuit een groei-denkkader. Eigenlijk: vanuit het onbedorven kinderbrein. Je gebruikt dan niet alleen je kennis, ervaring en routine, maar ook de tegenovergestelde kwaliteiten die je had toen je nog kind was: je open geest, je verbeeldingskracht en je talent om te experimenteren met nieuwe methoden. Breng de doorbraakdenker in jezelf tot bloei. kijk eens naar jouw werk door de ogen van een kind. Welke mogelijkheden zie je?

Eerdere bijdragen:


Over de auteur:
Podiumauteur Adriaan Wagenaar is consultant, coach, professioneel spreker, auteur, en concept developer bij SATORI.

Over het podium: 
Ook uw visie geven op ontwikkelingen binnen uw vakgebied? Plaats een artikel op MT Podium. Log in op mt.nl/profiel en voeg onder 'activiteiten' uw artikel toe. Interessante bijdragen worden meegenomen in de nieuwsbrief en op home geplaatst. MT Magazine publiceert bovendien periodiek 'Het beste van MT Podium'.

Gegevens ontvanger
Naam ontvanger:
Email ontvanger:
Jouw gegevens
Naam:
Email:
Technologie adopteren we tegenwoordig als een haaienvin

Technologie adopteren we tegenwoordig als een haaienvin

De traditionele adoptiecurve maakt plaats voor de haaienvin, zegt Paul Nunes. 'Heel lang plat, dan recht naar het plafond.' Lees verder

Bob de manager leert het geheim van story telling

Bob de manager leert het geheim van story telling

Bob is divisiedirecteur bij een groot concern. Hij doet zijn best. Dit keer zoekt hij naar manieren om zijn verhaal te vertellen. Lees verder

Zo wil Fastned een electrifying succes maken van de laadpaal

Zo wil Fastned een electrifying succes maken van de laadpaal

Fastned wil met snellaadstations de markt voor elektrisch rijden openbreken. De volgende etappe: omzet draaien. Lees verder

Dit zijn de 50 Gamechangers van 2014

Dit zijn de 50 Gamechangers van 2014

Welke pioniers veranderen de regels van het spel? Dit zijn de 50 genomineerden voor MT's uitverkiezing van GameChanger 2014. Lees verder

Miljoenenbezuinigingen bij Randstad; Vestia deed aangifte tegen ABN Amro

Miljoenenbezuinigingen bij Randstad; Vestia deed aangifte tegen ABN Amro

Plus: Oud-ceo Landsbanki in de cel, 'uitzendbureaus schenden privacyrechten' en winnaars Onweerstaanbaar Leiderschap. Lees verder

Hoe TravelBird de Duitse miljoenen binnensleepte

Hoe TravelBird de Duitse miljoenen binnensleepte

TravelBird kreeg een miljoeneninjectie van de Duitse Samwer-broers. Nu wil de Amsterdamse reissite zijn vleugels nog verder uitslaan. Lees verder

De koelkast wel, de luier niet: deze producten moeten slimmer worden

De koelkast wel, de luier niet: deze producten moeten slimmer worden

Welke producten passen bij the internet of things? Nieuw onderzoek van Nielsen laat zien wat consumenten willen. Lees verder

De managementaanpak van Marc Bolland (Marks & Spencer)

De managementaanpak van Marc Bolland (Marks & Spencer)

Ex-Heineken's Marc Bolland werkt al 8 jaar aan de top in Engeland. Hoe probeert hij met Marks & Spencer het verschil te maken? Lees verder

100 kantoren ABN Amro dicht; Ruzie over Hema-smartphones

100 kantoren ABN Amro dicht; Ruzie over Hema-smartphones

Plus: Fraude bij AkzoNobel, ruzie over Hema-smartphones en 'recordomzet door Zwarte Pieten-discussie'. Lees verder

Terugkijken: Gerrit Zalm over de ontslagen bij ABN Amro

Terugkijken: Gerrit Zalm over de ontslagen bij ABN Amro

Het is beter om nu te snijden dan in tijden dat het water je aan de lippen staat, zei ABN Amro-topman Gerrit Zalm bij Pauw. Lees verder

Whitepapers
 
Volg MT op Facebook
X