Wie niet slim is, kan dat leren

11 apr 2012  |   Adriaan Wagenaar  
Geheugen

Rekent u uw werknemers enkel af op de geleverde prestaties of biedt u iedereen de mogelijkheid om te leren? Podiumauteur Adriaan Wagenaar pleit ervoor binnen organisaties meer te denken als een kind en buiten vaste kaders.

Het waarderen van resultaten is desastreus voor de motivatie om succesvol te zijn in moeilijke situaties. In het filmpje 'Mindset: de bron van faalangst' laat de Amerikaanse psychologe Carol Dweck kinderen puzzels oplossen. In moeilijkheidsgraad oplopend van eenvoudig naar complex. De eerste groep kinderen krijgt waardering voor het oplossen van de puzzel: ‘Wat ben jij slim!' De tweede groep kinderen krijgt waardering voor het bezig zijn met het oplossen en het overwinnen van de moeilijkheden: ‘Wat goed dat je hier mee bezig bent!’

De kinderen krijgen vervolgens de keuze om een moeilijker puzzel te maken. De kinderen die gewaardeerd worden om hun intelligentie wilden eerder terug naar de eenvoudige puzzels. Het was hun claim to fame. De kinderen die gewaardeerd worden om het proces kiezen voor de moeilijkere puzzels. Zij halen hun voldoening uit het werken aan iets moeilijks en daar vooruitgang in te boeken.

De makkelijke puzzel


Dweck noemt dat het verschil tussen vaste denkkaders en groei-denkkaders. Kinderen ontwikkelen een vast-denkkader als ze geprezen worden voor hun slimheid.  Vervolgens denken ze bij een nieuwe uitdaging: 'Dit is wie ik ben, ik moet slim overkomen en mag niet dom lijken’. Daardoor kiezen ze voor oplossingen met het minste afbreukrisico voor het ego. Kinderen die geprezen worden voor hun inspanning, ontwikkelen een groei-denkkader en denken: ‘Hmm, iets nieuws. Hoe ga ik dit onder de knie krijgen?’

Doorbeek het patroon

Ditzelfde afbreukrisico zien we ook in organisaties. Bij het belonen van managers en medewerkers is de aandacht in veel organisaties doorgeschoten naar het resultaat: hoe haal ik het makkelijkste mijn bonus en hoe realiseer ik het snelst mijn KPI? We kiezen dan voor de bekende weg. Daarmee blijven ook organisaties vastzitten in vaste denkkaders: ‘Zo doen we het altijd, we moeten alleen beter ons best doen maar dan met minder mensen, minder tijd en minder budget’.

We kunnen dit patroon doorbreken door vanuit een nieuw denkkader naar een situatie te kijken. Vanuit een groei-denkkader. Eigenlijk: vanuit het onbedorven kinderbrein. Je gebruikt dan niet alleen je kennis, ervaring en routine, maar ook de tegenovergestelde kwaliteiten die je had toen je nog kind was: je open geest, je verbeeldingskracht en je talent om te experimenteren met nieuwe methoden. Breng de doorbraakdenker in jezelf tot bloei. kijk eens naar jouw werk door de ogen van een kind. Welke mogelijkheden zie je?

Eerdere bijdragen:


Over de auteur:
Podiumauteur Adriaan Wagenaar is consultant, coach, professioneel spreker, auteur, en concept developer bij SATORI.

Over het podium: 
Ook uw visie geven op ontwikkelingen binnen uw vakgebied? Plaats een artikel op MT Podium. Log in op mt.nl/profiel en voeg onder 'activiteiten' uw artikel toe. Interessante bijdragen worden meegenomen in de nieuwsbrief en op home geplaatst. MT Magazine publiceert bovendien periodiek 'Het beste van MT Podium'.

Gerelateerde artikelen:


Meer over hrm:


Gegevens ontvanger
Naam ontvanger:
Email ontvanger:
Jouw gegevens
Naam:
Email:
Cees Schenk na de 'Brexit': succesvol leiderschap begint met empathie

Cees Schenk na de 'Brexit': succesvol leiderschap begint met empathie

De Brexit is voor vele leiders een wijze les hoe je verandering (niet) in goede banen leidt, aldus Cees Schenk. Lees verder

'Dieselgate' doet Volkswagen nu pas echt pijn

'Dieselgate' doet Volkswagen nu pas echt pijn

Volkswagen gaat voor het behoud van de Amerikaanse consument flink door het stof. Nu Europa nog. Lees verder

55 feitjes over Google die u nog niet wist

55 feitjes over Google die u nog niet wist

Google ontvangt jaarlijks 2,5 miljoen CV's van mensen die graag bij het techbedrijf uit Mountainview willen werken. En 54 andere feitjes... Lees verder

De 5 uitdagingen voor easyJet

De 5 uitdagingen voor easyJet

EasyJet heeft wel eens betere tijden gekend. We zetten de vijf uitdagingen van de low-cost vliegmaatschappij op een rij. Lees verder

Triodos-ceo Peter Blom: 'Betekenis gaat elke bonus te boven'

Triodos-ceo Peter Blom: 'Betekenis gaat elke bonus te boven'

Je baan inrichten op een manier die bij je past en die betekenis geeft. Dat is volgens Triodos Bank-ceo Peter Blom belangrijker dan welke bonus dan ook. Lees verder

Waarom er niet zoiets bestaat als 'een moeilijke klant'

Waarom er niet zoiets bestaat als 'een moeilijke klant'

Moeilijke klanten bestaan niet, zegt Philip van Kelst in een nieuw boek. Als wij ons maar beter leren gedragen als een kat, leeuw of hert. Lees verder

Deze Nederlander leidt de bekendste kinderstoel ter wereld

Deze Nederlander leidt de bekendste kinderstoel ter wereld

Om het wereldsucces van de Tripp Trapp-stoel verder uit te bouwen, zet ceo Anton van de Putte vol in op communities. Hoe doet hij dat? Lees verder

Financiële fondsen in de uitverkoop; Russen willen patat uit Zeeland

Financiële fondsen in de uitverkoop; Russen willen patat uit Zeeland

Plus: Poolse arbeiders nog steeds uitgebuit; Pensioenbelegger APG gaat samenwerkingsverband aan en millenials willen ontwikkeling én bevestiging Lees verder

Moeite met urenregistratie? Gebruik deze mobiele apps

Moeite met urenregistratie? Gebruik deze mobiele apps

Het registreren van uren gaat een mobiele app een stuk laagdrempeliger. En dat bespaart geld, aldus Michiel Bos van softwareleverancier Exact. Lees verder

Chemiereus Bayer op tilt na vertrek ceo Marijn Dekkers

Chemiereus Bayer op tilt na vertrek ceo Marijn Dekkers

Nieuwe ceo Werner Baumann speelt met vuur door al zijn tijd en energie te steken in een mogelijke Monsanto-deal. Lees verder

 
Volg MT op Twitter


@MTNieuws op Twitter
X