Wat Cruijff nooit zal leren

10 feb 2012  |   Peter van Lonkhuyzen  
Cruijff

Sinds deze week mag Johan Cruijff zich officieus de baas van Ajax noemen. De RvC gooit de handdoek in de ring. Maar een leider zal Cruijff nooit worden.


De zege van Cruijff bij Ajax is compleet: de directie weg, de club in bestuurlijke chaos. Kennelijk moet je eerst brokken maken om in de situatie te komen dat iedereen naar je luistert. En komende tijd gaat heel Ajax naar Cruijff luisteren. Hij zal zijn eigen directie en trainersstaf kunnen aanstellen en zijn technische plannen uitvoeren. Helaas zit in Cruijff geen leider verborgen, en de overwinning deze week kan de grootste nederlaag uit zijn loopbaan blijken te zijn. Hieronder staan een paar aspecten die Johan Cruijff nooit zal leren over leiderschap.

Binding

Een van de belangrijkste kenmerken van een leider is dat hij de mensen in zijn bedrijf kan binden. Cruijff heeft een aantal geniale kwaliteiten, hij bezit een enorm voetbalinzicht en hij kan spelers beter maken. Dankzij zijn historische populariteit heeft hij de machtstrijd gewonnen, maar het is ten koste gegaan van veel expertise in de club, die moet nu worden aangevuld. Cruijff kent maar één wijsheid, namelijk zijn eigenwijsheid, en hij zet mensen met een afwijkende mening aan de kant. Zijn volgers, verenigd in de ‘groep Cruijff’, hebben niet genoeg in huis om een complexe organisatie als een voetbalclub te organiseren, maar Cruijff is te eigenzinnig om mensen te accepteren die dat wel kunnen. Een leider moet tegenspraak dulden, zoals topmanagers weten; ze moeten die tegenspraak zelfs organiseren. Cruijff snijdt elke tegenspraak weg.

Visie

De kern van de problemen bij Ajax ligt volgens Cruijff op het technisch vlak. Het plan-Cruijff zou de richting moeten wijzen naar verbetering. Maar techniek en spelopvattingen kunnen nooit de reden alleen zijn dat een club afglijdt. Ajax presteert al meer dan 10 jaar ondermaats gezien zijn begroting. Trainers, spelers en spelopvattingen, kwamen en gingen zonder dat het veel uitmaakte. Intussen bleef de club sinds de beursgang in 1998 een bestuurlijke wanboel, met een onoverzichtelijke kluwen van (leden)raden, besturen en directiefuncties. Een bedrijf zonder eenduidige bestuursstructuur is gedoemd om ten onder te gaan aan interne machtstrijd, en dat is precies waar Ajax onder leed. Cruijff heeft de wanorde de afgelopen maanden alleen maar erger gemaakt, en hij is er de persoon niet naar om dat probleem op te lossen.

Verantwoordelijkheid

Het meest essentiële kenmerk van een leider is verantwoordelijkheidsgevoel. Dat gevoel is Cruijff vreemd. Cruijff redeneert en handelt niet in het belang van de club, maar vanuit zichzelf en vanuit het onwrikbare geloof dat hij gelijk heeft. Bij Ajax had hij vorig jaar de mogelijkheid om met Marco van Basten als directeur te werken en met een raad van commissarissen die in grote lijnen op zijn hand was. Op dat moment was het zeker in het belang van Ajax geweest om met deze coalitie verder te gaan, en niet in een slepend juridische gevecht te belanden. Maar Cruijff verkoos de confrontatie. In zijn loopbaan is confrontatie de rode draad: de dingen moeten op zijn manier gebeuren, anders is hij vertrokken. Een leider die confrontatie als belangrijkste middel hanteert, kan nooit langer dan 1 of 2 jaar functioneren. En dan nog alleen als hij een zeer slaafse organisatie aanstuurt.

Al deze dingen zal Cruijff nooit leren over leiderschap. Want zodra de resultaten van Ajax op het veld tegenzitten, zullen de supporters (met hun beruchte korte lontje) zich ook tegen Cruijff keren. Dan zit ‘El Salvador’ al snel thuis, met een ongelukkig gezicht, mokkend op ‘hun’ die tegen hem zijn. Hopelijk voor Ajaxfans is de (financiële en sportieve) puinhoop die hij dan achterlaat, niet té groot.

Afbeelding: Laia

Lees ook:

Gegevens ontvanger
Naam ontvanger:
Email ontvanger:
Jouw gegevens
Naam:
Email:
Bob pusht de verkeerde managementgoeroe

Bob pusht de verkeerde managementgoeroe

Bob is divisiedirecteur bij een groot concern. Hij doet zijn best. Deze keer pusht Bob de verkeerde managementgoeroe. Lees verder

Managers kiezen Shell als bedrijf met beste reputatie

Managers kiezen Shell als bedrijf met beste reputatie

Shell is het beste bedrijf van Nederland, vindt de MT-lezer. Ook opvallend: lof voor BMW, Microsoft, KLM en Triodos. Lees verder

Dit zijn de 50 beste bedrijven van Nederland

Dit zijn de 50 beste bedrijven van Nederland

Volgens de Nederlandse managers hebben deze 50 bedrijven de beste reputatie. Lees verder

MT500: Dit zijn de winnaars per criterium

MT500: Dit zijn de winnaars per criterium

De respondenten van de MT500 is gevraagd naar hun oordeel over drie criteria. Dit zijn de toppers op die gebieden. Lees verder

MT500: Dit zijn de winnaars per sector

MT500: Dit zijn de winnaars per sector

Zoek hier uw eigen sector en kijk welke bedrijven door uw collega's als beste in de branche worden gezien. Lees verder

V&D praat weer over loonsverlaging; Shell winnaar van MT500

V&D praat weer over loonsverlaging; Shell winnaar van MT500

Plus: Nike genoemd in Fifa-schandaal, NAM moet kosten flink verlagen en Sony ziet toekomst voor Blu-ray. Lees verder

‘Hack’ eens een taal voor meer hersencapaciteit

‘Hack’ eens een taal voor meer hersencapaciteit

Gabriel Wyner leerde in enkele jaren perfect Duits, Frans, Italiaans en Russisch. Zijn beste tips verzameld. Lees verder

Ahold lijdt onder margedruk; Amazon past belastingregime in Europa aan

Ahold lijdt onder margedruk; Amazon past belastingregime in Europa aan

Plus: Kabelaarsfusie schudt VS op, Qatar Airways waarschuwt voor sancties en Snapchat denkt aan een beursgang. Lees verder

Wil je prestaties? Kijk je mensen dan niet op hun vingers

Wil je prestaties? Kijk je mensen dan niet op hun vingers

Wie complexe taken uitvoert, moet geen druk ervaren van leidinggevenden. Dit verslechtert de prestatie. Lees verder

Je ceo op sociale media besproken? Dan stijgt je merkwaarde

Je ceo op sociale media besproken? Dan stijgt je merkwaarde

Een causaal verband is het waarschijnlijk niet. Maar opvallend is het wel: de meest besproken ceo's op sociale media leiden de meest waardevolle merken ter wereld. Lees verder

 
Volg MT op Facebook
X