Wat Cruijff nooit zal leren

10 feb 2012  |   Peter van Lonkhuyzen  
Cruijff

Sinds deze week mag Johan Cruijff zich officieus de baas van Ajax noemen. De RvC gooit de handdoek in de ring. Maar een leider zal Cruijff nooit worden.


De zege van Cruijff bij Ajax is compleet: de directie weg, de club in bestuurlijke chaos. Kennelijk moet je eerst brokken maken om in de situatie te komen dat iedereen naar je luistert. En komende tijd gaat heel Ajax naar Cruijff luisteren. Hij zal zijn eigen directie en trainersstaf kunnen aanstellen en zijn technische plannen uitvoeren. Helaas zit in Cruijff geen leider verborgen, en de overwinning deze week kan de grootste nederlaag uit zijn loopbaan blijken te zijn. Hieronder staan een paar aspecten die Johan Cruijff nooit zal leren over leiderschap.

Binding

Een van de belangrijkste kenmerken van een leider is dat hij de mensen in zijn bedrijf kan binden. Cruijff heeft een aantal geniale kwaliteiten, hij bezit een enorm voetbalinzicht en hij kan spelers beter maken. Dankzij zijn historische populariteit heeft hij de machtstrijd gewonnen, maar het is ten koste gegaan van veel expertise in de club, die moet nu worden aangevuld. Cruijff kent maar één wijsheid, namelijk zijn eigenwijsheid, en hij zet mensen met een afwijkende mening aan de kant. Zijn volgers, verenigd in de ‘groep Cruijff’, hebben niet genoeg in huis om een complexe organisatie als een voetbalclub te organiseren, maar Cruijff is te eigenzinnig om mensen te accepteren die dat wel kunnen. Een leider moet tegenspraak dulden, zoals topmanagers weten; ze moeten die tegenspraak zelfs organiseren. Cruijff snijdt elke tegenspraak weg.

Visie

De kern van de problemen bij Ajax ligt volgens Cruijff op het technisch vlak. Het plan-Cruijff zou de richting moeten wijzen naar verbetering. Maar techniek en spelopvattingen kunnen nooit de reden alleen zijn dat een club afglijdt. Ajax presteert al meer dan 10 jaar ondermaats gezien zijn begroting. Trainers, spelers en spelopvattingen, kwamen en gingen zonder dat het veel uitmaakte. Intussen bleef de club sinds de beursgang in 1998 een bestuurlijke wanboel, met een onoverzichtelijke kluwen van (leden)raden, besturen en directiefuncties. Een bedrijf zonder eenduidige bestuursstructuur is gedoemd om ten onder te gaan aan interne machtstrijd, en dat is precies waar Ajax onder leed. Cruijff heeft de wanorde de afgelopen maanden alleen maar erger gemaakt, en hij is er de persoon niet naar om dat probleem op te lossen.

Verantwoordelijkheid

Het meest essentiële kenmerk van een leider is verantwoordelijkheidsgevoel. Dat gevoel is Cruijff vreemd. Cruijff redeneert en handelt niet in het belang van de club, maar vanuit zichzelf en vanuit het onwrikbare geloof dat hij gelijk heeft. Bij Ajax had hij vorig jaar de mogelijkheid om met Marco van Basten als directeur te werken en met een raad van commissarissen die in grote lijnen op zijn hand was. Op dat moment was het zeker in het belang van Ajax geweest om met deze coalitie verder te gaan, en niet in een slepend juridische gevecht te belanden. Maar Cruijff verkoos de confrontatie. In zijn loopbaan is confrontatie de rode draad: de dingen moeten op zijn manier gebeuren, anders is hij vertrokken. Een leider die confrontatie als belangrijkste middel hanteert, kan nooit langer dan 1 of 2 jaar functioneren. En dan nog alleen als hij een zeer slaafse organisatie aanstuurt.

Al deze dingen zal Cruijff nooit leren over leiderschap. Want zodra de resultaten van Ajax op het veld tegenzitten, zullen de supporters (met hun beruchte korte lontje) zich ook tegen Cruijff keren. Dan zit ‘El Salvador’ al snel thuis, met een ongelukkig gezicht, mokkend op ‘hun’ die tegen hem zijn. Hopelijk voor Ajaxfans is de (financiële en sportieve) puinhoop die hij dan achterlaat, niet té groot.

Afbeelding: Laia

Lees ook:

Gerelateerde artikelen:


Meer over hrm:


Gegevens ontvanger
Naam ontvanger:
Email ontvanger:
Jouw gegevens
Naam:
Email:
'Banken veel te machtig bij faillissement'

'Banken veel te machtig bij faillissement'

Banken hebben veel te veel macht bij een faillissement. Curatoren stappen daarom steeds vaker naar de rechter omdat ze vinden dat de bank te ver gaat. Lees verder

Zo ben je nooit meer druk

Zo ben je nooit meer druk

'Druk druk druk’ zeggen veel managers als je vraagt hoe het gaat. Tijdens het seminar Nooit meer druk van Tony Crabbe leer je in één dag hoe jij en je team niet meer doorlopend druk zijn. Lees verder

'Zelfhulpboeken zorgen voor stress en angst niet goed genoeg te zijn'

'Zelfhulpboeken zorgen voor stress en angst niet goed genoeg te zijn'

Volgens de Deense hoogleraar Psychologie Svend Brinkmann brengt de eindeloze stroom zelfhulpboeken niet het geluk waar we naar op zoek zijn. Zijn ‘anti-zelfhulp’boek 'Standvastig' moet uitkomst bieden. Lees verder

Je medewerkers zijn ook je ambassadeurs op social media

Je medewerkers zijn ook je ambassadeurs op social media

Mensen nemen op social media sneller dingen aan van andere mensen, in plaats van bedrijven. Zorg er daarom voor dat jouw medewerkers ook je ambassadeurs worden. Lees verder

De 10 van MT: Deutsche Bank baart zorgen; TMG praat over herstructurering

De 10 van MT: Deutsche Bank baart zorgen; TMG praat over herstructurering

Plus: Politiek op de werkvloer; Aantal oproepbanen groeit fors en ook Disney toont interesse in Twitter Lees verder

Nergens maken ze zoveel sorteermachines als in 'kippenstad' Barneveld

Nergens maken ze zoveel sorteermachines als in 'kippenstad' Barneveld

1.000.000.000 eieren (!). Elke dag weer. Voor de sorteerlijnen van Moba is het een koud kunstje. De nieuwe uitdaging: data. ‘Vooral de combinatie van big data en het internet of things is voor ons interessant.’ Lees verder

5 tips om een 'advocatus diaboli' binnen te halen

5 tips om een 'advocatus diaboli' binnen te halen

Elk bedrijf heeft een 'advocaat van de duivel nodig' die de rest scherp houdt. 5 tips van columnist Ronald Meijers over hoe je dat als manager slim aanpakt. Lees verder

4 ondernemers, 4 duurzame initiatieven

4 ondernemers, 4 duurzame initiatieven

Verduurzaming van de economie gaat hand in hand met innovatie. Deze vier ondernemers grijpen hun kans en dragen een groen steentje bij aan een beter milieu. Lees verder

Werknemer in tranen bij functioneringsgesprek? Dit kun je doen

Werknemer in tranen bij functioneringsgesprek? Dit kun je doen

Huilende of schreeuwende werknemers, daar zit je als manager niet op te wachten. Hoe ga je daar het beste mee om? Lees verder

 
Volg MT op Twitter


@MTNieuws op Twitter
X