Wat Cruijff nooit zal leren

10 feb 2012  |   Peter van Lonkhuyzen  
Cruijff

Sinds deze week mag Johan Cruijff zich officieus de baas van Ajax noemen. De RvC gooit de handdoek in de ring. Maar een leider zal Cruijff nooit worden.


De zege van Cruijff bij Ajax is compleet: de directie weg, de club in bestuurlijke chaos. Kennelijk moet je eerst brokken maken om in de situatie te komen dat iedereen naar je luistert. En komende tijd gaat heel Ajax naar Cruijff luisteren. Hij zal zijn eigen directie en trainersstaf kunnen aanstellen en zijn technische plannen uitvoeren. Helaas zit in Cruijff geen leider verborgen, en de overwinning deze week kan de grootste nederlaag uit zijn loopbaan blijken te zijn. Hieronder staan een paar aspecten die Johan Cruijff nooit zal leren over leiderschap.

Binding

Een van de belangrijkste kenmerken van een leider is dat hij de mensen in zijn bedrijf kan binden. Cruijff heeft een aantal geniale kwaliteiten, hij bezit een enorm voetbalinzicht en hij kan spelers beter maken. Dankzij zijn historische populariteit heeft hij de machtstrijd gewonnen, maar het is ten koste gegaan van veel expertise in de club, die moet nu worden aangevuld. Cruijff kent maar één wijsheid, namelijk zijn eigenwijsheid, en hij zet mensen met een afwijkende mening aan de kant. Zijn volgers, verenigd in de ‘groep Cruijff’, hebben niet genoeg in huis om een complexe organisatie als een voetbalclub te organiseren, maar Cruijff is te eigenzinnig om mensen te accepteren die dat wel kunnen. Een leider moet tegenspraak dulden, zoals topmanagers weten; ze moeten die tegenspraak zelfs organiseren. Cruijff snijdt elke tegenspraak weg.

Visie

De kern van de problemen bij Ajax ligt volgens Cruijff op het technisch vlak. Het plan-Cruijff zou de richting moeten wijzen naar verbetering. Maar techniek en spelopvattingen kunnen nooit de reden alleen zijn dat een club afglijdt. Ajax presteert al meer dan 10 jaar ondermaats gezien zijn begroting. Trainers, spelers en spelopvattingen, kwamen en gingen zonder dat het veel uitmaakte. Intussen bleef de club sinds de beursgang in 1998 een bestuurlijke wanboel, met een onoverzichtelijke kluwen van (leden)raden, besturen en directiefuncties. Een bedrijf zonder eenduidige bestuursstructuur is gedoemd om ten onder te gaan aan interne machtstrijd, en dat is precies waar Ajax onder leed. Cruijff heeft de wanorde de afgelopen maanden alleen maar erger gemaakt, en hij is er de persoon niet naar om dat probleem op te lossen.

Verantwoordelijkheid

Het meest essentiële kenmerk van een leider is verantwoordelijkheidsgevoel. Dat gevoel is Cruijff vreemd. Cruijff redeneert en handelt niet in het belang van de club, maar vanuit zichzelf en vanuit het onwrikbare geloof dat hij gelijk heeft. Bij Ajax had hij vorig jaar de mogelijkheid om met Marco van Basten als directeur te werken en met een raad van commissarissen die in grote lijnen op zijn hand was. Op dat moment was het zeker in het belang van Ajax geweest om met deze coalitie verder te gaan, en niet in een slepend juridische gevecht te belanden. Maar Cruijff verkoos de confrontatie. In zijn loopbaan is confrontatie de rode draad: de dingen moeten op zijn manier gebeuren, anders is hij vertrokken. Een leider die confrontatie als belangrijkste middel hanteert, kan nooit langer dan 1 of 2 jaar functioneren. En dan nog alleen als hij een zeer slaafse organisatie aanstuurt.

Al deze dingen zal Cruijff nooit leren over leiderschap. Want zodra de resultaten van Ajax op het veld tegenzitten, zullen de supporters (met hun beruchte korte lontje) zich ook tegen Cruijff keren. Dan zit ‘El Salvador’ al snel thuis, met een ongelukkig gezicht, mokkend op ‘hun’ die tegen hem zijn. Hopelijk voor Ajaxfans is de (financiële en sportieve) puinhoop die hij dan achterlaat, niet té groot.

Afbeelding: Laia

Lees ook:

Gerelateerde artikelen:


Meer over hrm:


Gegevens ontvanger
Naam ontvanger:
Email ontvanger:
Jouw gegevens
Naam:
Email:
Bob introduceert een nieuw IT-systeem

Bob introduceert een nieuw IT-systeem

Bob is divisiedirecteur van een groot concern. Hij doet zijn best. In aflevering 218 gaat - eindelijk - het nieuwe IT-systeem live. Lees verder

Gamification op het slagveld; de kracht van een spelletje

Gamification op het slagveld; de kracht van een spelletje

Om op speelse wijze je medewerkers verder te ontwikkelen of door middel van een spel tot hogere resultaten te stuwen is niet nieuw. Lees verder

Leren van Wehkamp: zo zet je influencers effectief in

Leren van Wehkamp: zo zet je influencers effectief in

Een eigen YouTube kanaal en een reeks invloedrijke vloggers; de metamorfose van Wehkamp van webshop naar inspiratieplatform, zorgde voor 300 procent meer traffic. Wat kunnen B2B-bedrijven leren van het succesverhaal van Wehkamp? Lees verder

Slijterijketen Mitra op de fles; werkgeversorganisaties: straf de Britten niet af

Slijterijketen Mitra op de fles; werkgeversorganisaties: straf de Britten niet af

Plus: Geen doorstart Scheer & Foppen, IMF: Deutsche bank grootste gevaar banken en de IJslandse voetbalshirts zijn een doorslaand succes. Lees verder

7 gouden tips van ervaren managers om met een gerust hart op vakantie te kunnen

7 gouden tips van ervaren managers om met een gerust hart op vakantie te kunnen

Zorgeloos op vakantie gaan blijft een uitdaging, zeker voor managers. 7 ervaren leiders delen hun tip om de boel in de vakantie de boel te laten zijn. Lees verder

Flixbus gaat voor Brexin: nieuwe buslijnen naar Londen dankzij overname Megabus

Flixbus gaat voor Brexin: nieuwe buslijnen naar Londen dankzij overname Megabus

Met de overname van Megabus breidt Flixbus de buslijnen ook uit naar Londen, ook na de Brexit. Zo groeit de ov-disruptor verder in Europa. Lees verder

De leiderschapslessen van een WK-winnende honkbalcoach

De leiderschapslessen van een WK-winnende honkbalcoach

Brian Farley was de eerste ooit die een Europees team wereldkampioen maakte. Nu leert hij leiders in het bedrijfsleven net zo effectief te worden. Lees verder

30 procent MKB moet businessmodel omgooien om niet binnen 5 jaar failliet te gaan

30 procent MKB moet businessmodel omgooien om niet binnen 5 jaar failliet te gaan

Een derde van de middelgrote MKB bedrijven verwacht 2022 niet te halen zonder het businessmodel drastisch om te gooien. Lees verder

Dit zijn Nederlands beste digitale dienstverleners

Dit zijn Nederlands beste digitale dienstverleners

Elk bedrijf wordt een technologiebedrijf. Maar wie kan je het best helpen om van die transformatie een succes te maken? MT vroeg het zijn lezers, voor de 16e keer op rij. KPN en Exact worden het meest genoemd – én het meest gewaardeerd. Lees verder

Fiction wordt science: bellen met een hologram

Fiction wordt science: bellen met een hologram

Hologrammen bestaan natuurlijk al veel langer, maar sinds kort zijn er technieken waarmee we met behulp van Virtual Reality-software die hologrammen kunnen aanraken, draaien en manipuleren als ware het fysieke objecten. Lees verder

 
Volg MT op Twitter


@MTNieuws op Twitter
X