Pas op, narcisme!

05 aug 2011  |   Arjan Zweers  
Love me

Een beetje narcisme is essentieel voor de manager. Maar te veel zelfzucht is slecht, blijkt uit onderzoek van Antoinette Rijsenbilt. Het werkt fraude in de hand en beïnvloedt de omzet negatief.
 


Wat heeft u precies onderzocht?

“Ik heb de persoonlijkheid bekeken van 953 ceo’s van de S&P500, die tussen 1992 en 2008 langer dan drie jaar aan de macht waren. Ik heb hun narcisme ‘gemeten’ op vier factoren; superioriteit, autoriteit, zelfbewondering en self entitlement, factoren die in samenhang een narcistische persoonlijkheid verklaren.”

Hoe heeft u het narcisme van een ceo gemeten?

“Ik heb gekeken naar 15 objectief meetbare variabelen en de uitkomsten daarvan gewogen en statistisch bewerkt. Zo is de hoogte van het inkomen van de ceo ten opzichte van dat van de nummer twee in het bedrijf een indicator, maar ook zoiets als het privégebruik van de company jet. De hoogste inkomensratio was 14, terwijl het gemiddelde 2,2 is. En een op de drie ceo’s bleek het bedrijfsvliegtuig ook privé in te zetten.”

Wat betekent dit voor het functioneren van een ceo?

“Allerlei dingen, maar onder meer dat een teveel of te weinig aan narcisme de resultaten negatief beïnvloedt. De best scorende ceo’s hebben een gematigd niveau van narcisme. Dan is er blijkbaar voldoende evenwicht tussen inhoud en charisma. De hoognarcisten in de onderzoeksgroep dulden bijvoorbeeld geen tegenmacht in de eigen board, wat fraude in de hand kan werken. Dat komt mede voort uit het gevoel dat regels niet voor hen gelden. De 16 vrouwen in deze groep waren overigens niet meer of minder narcistisch dan hun mannelijke collega’s.”

Wat is de praktische implicatie van uw bevindingen?

“Controlerend bestuurders moeten zich ervan bewust zijn dat er aan de top ruimte is om steeds narcistischer te worden. En dat daar een gevaar in schuilt. Ik pleit ervoor om een narcisme­monitor te maken waarbij de gedragsverandering van een ceo kan worden gemeten. Toezichthouders hebben dan een manier om de excessen te zien en beperken. Vergeet niet, hoog-narcisten zijn vaak charismatisch, dulden weinig tegenspraak en weten een groep mensen achter zich te verenigen.”

Antoinette Rijsenbilt promoveerde 23 juni in Rotterdam op haar onderzoek ‘Ceo Narcissism: Measurement and Impact’.

Lees ook:

Gegevens ontvanger
Naam ontvanger:
Email ontvanger:
Jouw gegevens
Naam:
Email:
BMW-ceo Nederland: 'Ons humeur mag niet onze klantvriendelijkheid bepalen'

BMW-ceo Nederland: 'Ons humeur mag niet onze klantvriendelijkheid bepalen'

Het gaat goed met BMW. Het Duitse automerk behaalt al 5 jaar op rij recordwinsten. En dan nu ook nog eens #5 in de MT500. Lees verder

Vijf succesvolle manieren om aandacht te trekken

Vijf succesvolle manieren om aandacht te trekken

Wie de aandacht van zijn publiek grijpt én vasthoudt, heeft goud in handen. Vijf tips op een rijtje. Lees verder

Dominique Haijtema: Is een Chief Reputation Officer een goed idee?

Dominique Haijtema: Is een Chief Reputation Officer een goed idee?

Goed reputatiemanagement is essentieel voor je imago én voor je toekomst als bedrijf, vindt hoofdredacteur Dominique Haijtema. Lees verder

NXP verkoopt onderdeel aan Chinezen; Duitse Imtech-baas bekent fraude

NXP verkoopt onderdeel aan Chinezen; Duitse Imtech-baas bekent fraude

Plus: Letse leasemaatschappij maakt bezwaar tegen schulddeal Spyker, Argos Oil fuseert en ABP wordt kritischer. Lees verder

Bob pusht de verkeerde managementgoeroe

Bob pusht de verkeerde managementgoeroe

Bob is divisiedirecteur bij een groot concern. Hij doet zijn best. Deze keer pusht Bob de verkeerde managementgoeroe. Lees verder

Managers kiezen Shell als bedrijf met beste reputatie

Managers kiezen Shell als bedrijf met beste reputatie

Shell is het beste bedrijf van Nederland, vindt de MT-lezer. Ook opvallend: lof voor BMW, Microsoft, KLM en Triodos. Lees verder

Dit zijn de 50 beste bedrijven van Nederland

Dit zijn de 50 beste bedrijven van Nederland

Volgens de Nederlandse managers hebben deze 50 bedrijven de beste reputatie. Lees verder

MT500: Dit zijn de winnaars per criterium

MT500: Dit zijn de winnaars per criterium

De respondenten van de MT500 is gevraagd naar hun oordeel over drie criteria. Dit zijn de toppers op die gebieden. Lees verder

MT500: Dit zijn de winnaars per sector

MT500: Dit zijn de winnaars per sector

Zoek hier uw eigen sector en kijk welke bedrijven door uw collega's als beste in de branche worden gezien. Lees verder

V&D praat weer over loonsverlaging; Shell winnaar van MT500

V&D praat weer over loonsverlaging; Shell winnaar van MT500

Plus: Nike genoemd in Fifa-schandaal, NAM moet kosten flink verlagen en Sony ziet toekomst voor Blu-ray. Lees verder

 
Volg MT op Facebook
X