Pas op, narcisme!

05 aug 2011  |   Arjan Zweers  
Love me

Een beetje narcisme is essentieel voor de manager. Maar te veel zelfzucht is slecht, blijkt uit onderzoek van Antoinette Rijsenbilt. Het werkt fraude in de hand en beïnvloedt de omzet negatief.
 


Wat heeft u precies onderzocht?

“Ik heb de persoonlijkheid bekeken van 953 ceo’s van de S&P500, die tussen 1992 en 2008 langer dan drie jaar aan de macht waren. Ik heb hun narcisme ‘gemeten’ op vier factoren; superioriteit, autoriteit, zelfbewondering en self entitlement, factoren die in samenhang een narcistische persoonlijkheid verklaren.”

Hoe heeft u het narcisme van een ceo gemeten?

“Ik heb gekeken naar 15 objectief meetbare variabelen en de uitkomsten daarvan gewogen en statistisch bewerkt. Zo is de hoogte van het inkomen van de ceo ten opzichte van dat van de nummer twee in het bedrijf een indicator, maar ook zoiets als het privégebruik van de company jet. De hoogste inkomensratio was 14, terwijl het gemiddelde 2,2 is. En een op de drie ceo’s bleek het bedrijfsvliegtuig ook privé in te zetten.”

Wat betekent dit voor het functioneren van een ceo?

“Allerlei dingen, maar onder meer dat een teveel of te weinig aan narcisme de resultaten negatief beïnvloedt. De best scorende ceo’s hebben een gematigd niveau van narcisme. Dan is er blijkbaar voldoende evenwicht tussen inhoud en charisma. De hoognarcisten in de onderzoeksgroep dulden bijvoorbeeld geen tegenmacht in de eigen board, wat fraude in de hand kan werken. Dat komt mede voort uit het gevoel dat regels niet voor hen gelden. De 16 vrouwen in deze groep waren overigens niet meer of minder narcistisch dan hun mannelijke collega’s.”

Wat is de praktische implicatie van uw bevindingen?

“Controlerend bestuurders moeten zich ervan bewust zijn dat er aan de top ruimte is om steeds narcistischer te worden. En dat daar een gevaar in schuilt. Ik pleit ervoor om een narcisme­monitor te maken waarbij de gedragsverandering van een ceo kan worden gemeten. Toezichthouders hebben dan een manier om de excessen te zien en beperken. Vergeet niet, hoog-narcisten zijn vaak charismatisch, dulden weinig tegenspraak en weten een groep mensen achter zich te verenigen.”

Antoinette Rijsenbilt promoveerde 23 juni in Rotterdam op haar onderzoek ‘Ceo Narcissism: Measurement and Impact’.

Lees ook:

Gegevens ontvanger
Naam ontvanger:
Email ontvanger:
Jouw gegevens
Naam:
Email:
6 tips voor stressloos op vakantie gaan

6 tips voor stressloos op vakantie gaan

Op vakantie, en nog heb je stress omdat je hoofd vol zit. Met deze 6 tips ga je zonder stress op vakantie. Lees verder

Levensverhaal van een manager: 'Het leven lachte me toe. Tot 2006'

Levensverhaal van een manager: 'Het leven lachte me toe. Tot 2006'

In een nieuwe rubriek tekent MT levensverhalen op van 'heel gewone' managers. Deze keer: Liesbeth Mekkering, die plots met de keerzijde van het leven te maken kreeg. Lees verder

Efteling-directeur Fons Jurgens: ‘Ik ben een aanvoerder die ook wil scoren'

Efteling-directeur Fons Jurgens: ‘Ik ben een aanvoerder die ook wil scoren'

De Efteling is nu al dé topattractie van Nederland. Maar om in 2020 tot de top-3 in Europa te horen, investeert directeur Fons Jurgens flink door. Lees verder

28 getallen over De Efteling die u nog niet wist

28 getallen over De Efteling die u nog niet wist

De Efteling is een flink bedrijf waarin grote getallen omgaan. Deze 28 duizelingwekkende cijfers en grappige weetjes kende u nog niet. Lees verder

Wehkamp komt in Britse handen, ING aast op deel HSBC in Turkije

Wehkamp komt in Britse handen, ING aast op deel HSBC in Turkije

Plus: Tesla-verkopen stijgen flink, BP treft miljardenschikking en universiteiten boycotten Elsevier. Lees verder

Bob heeft ineens tijd om zich te laten coachen

Bob heeft ineens tijd om zich te laten coachen

Bob is directeur van een groot concern. Hij doet zijn best. Deze keer heeft hij ineens tijd om zich te laten coachen. Lees verder

Dominique Haijtema: technologie als digitale disruptie of exponentiële onzin?

Dominique Haijtema: technologie als digitale disruptie of exponentiële onzin?

Alle snelle technologische ontwikkelingen ten spijt, ze hebben pas een functie als ze aan een klantbehoefte voldoen. Technologie is mensenwerk. Lees verder

Dit zijn Nederlands beste digitale dienstverleners

Dit zijn Nederlands beste digitale dienstverleners

Ieder bedrijf wordt digitaal. Maar wie kan je het beste helpen om dat voor elkaar te krijgen? MT vroeg het zijn lezers, voor de 15de keer op rij. Lees verder

Onderzoeksverantwoording MT Digital 2015

Onderzoeksverantwoording MT Digital 2015

Management Team doet al sinds 2001 elk jaar onderzoek naar de kwaliteit en populariteit van leveranciers van digitale services op de Nederlandse markt. Lees verder

Rode cijfers voor Hema; Bedrijfsspionage bij PostNL

Rode cijfers voor Hema; Bedrijfsspionage bij PostNL

Plus: Shell mag gaan boren in Alaska, V&D onderhandelt langer over huren en Vanderlande boekt een miljard aan orders. Lees verder

 
Volg MT op Facebook
X