Pas op, narcisme!

05 aug 2011  |   Arjan Zweers  
Love me

Een beetje narcisme is essentieel voor de manager. Maar te veel zelfzucht is slecht, blijkt uit onderzoek van Antoinette Rijsenbilt. Het werkt fraude in de hand en beïnvloedt de omzet negatief.
 


Wat heeft u precies onderzocht?

“Ik heb de persoonlijkheid bekeken van 953 ceo’s van de S&P500, die tussen 1992 en 2008 langer dan drie jaar aan de macht waren. Ik heb hun narcisme ‘gemeten’ op vier factoren; superioriteit, autoriteit, zelfbewondering en self entitlement, factoren die in samenhang een narcistische persoonlijkheid verklaren.”

Hoe heeft u het narcisme van een ceo gemeten?

“Ik heb gekeken naar 15 objectief meetbare variabelen en de uitkomsten daarvan gewogen en statistisch bewerkt. Zo is de hoogte van het inkomen van de ceo ten opzichte van dat van de nummer twee in het bedrijf een indicator, maar ook zoiets als het privégebruik van de company jet. De hoogste inkomensratio was 14, terwijl het gemiddelde 2,2 is. En een op de drie ceo’s bleek het bedrijfsvliegtuig ook privé in te zetten.”

Wat betekent dit voor het functioneren van een ceo?

“Allerlei dingen, maar onder meer dat een teveel of te weinig aan narcisme de resultaten negatief beïnvloedt. De best scorende ceo’s hebben een gematigd niveau van narcisme. Dan is er blijkbaar voldoende evenwicht tussen inhoud en charisma. De hoognarcisten in de onderzoeksgroep dulden bijvoorbeeld geen tegenmacht in de eigen board, wat fraude in de hand kan werken. Dat komt mede voort uit het gevoel dat regels niet voor hen gelden. De 16 vrouwen in deze groep waren overigens niet meer of minder narcistisch dan hun mannelijke collega’s.”

Wat is de praktische implicatie van uw bevindingen?

“Controlerend bestuurders moeten zich ervan bewust zijn dat er aan de top ruimte is om steeds narcistischer te worden. En dat daar een gevaar in schuilt. Ik pleit ervoor om een narcisme­monitor te maken waarbij de gedragsverandering van een ceo kan worden gemeten. Toezichthouders hebben dan een manier om de excessen te zien en beperken. Vergeet niet, hoog-narcisten zijn vaak charismatisch, dulden weinig tegenspraak en weten een groep mensen achter zich te verenigen.”

Antoinette Rijsenbilt promoveerde 23 juni in Rotterdam op haar onderzoek ‘Ceo Narcissism: Measurement and Impact’.

Lees ook:

Gerelateerde artikelen:


Meer over hrm:


Gegevens ontvanger
Naam ontvanger:
Email ontvanger:
Jouw gegevens
Naam:
Email:
Ga eens vreemd: 4 sublieme wijnen uit de Piemonte

Ga eens vreemd: 4 sublieme wijnen uit de Piemonte

De wijnstreek Piemonte wordt steeds populairder. MT huissommelier Jan-Willem van der Hek over glooiende hellingen en diverse bodemsoorten. Lees verder

5 overnames die Yahoo hadden kunnen redden

5 overnames die Yahoo hadden kunnen redden

Webpionier Yahoo zit in een zware identiteitscrisis. Ceo Marissa Mayer koopt en saneert zich scheel, maar niemand is tevreden. Lees verder

Uitgeblust als kantoormens? 5 tips voor een gezonder (hardloop)bestaan

Uitgeblust als kantoormens? 5 tips voor een gezonder (hardloop)bestaan

Hardlopen is gezond. 5 tips voor de manager die te veel op kantoor zit. Lees verder

Jan Baan: 'We staan aan vooravond van een nieuw tijdperk'

Jan Baan: 'We staan aan vooravond van een nieuw tijdperk'

Ondernemer Jan Baan viel diep, maar krabbelde ook weer op. Als ceo van de Vanenburg Group richt hij zich nu op de kansen van Smart Industry. Lees verder

Shell-ceo: Benzine is here to stay; PWC niet alert op verzonnen cijfers

Shell-ceo: Benzine is here to stay; PWC niet alert op verzonnen cijfers

Plus: Kwakkelend Vattenfall: 'Nuon blijft in NL', inwoners geschokt over 25 ton Shell-gas, nieuwe eigenaar Burger King en PWC niet alert op verzonnen cijfers. Lees verder

Bob schakelt een héél doortastende headhunter in

Bob schakelt een héél doortastende headhunter in

Bob is divisiedirecteur van een groot concern, hij doet zijn best. In deze aflevering komt een headhunter met aardige kandidaten. Lees verder

Klantverwachtingen overtreffen? Dat is verspilling

Klantverwachtingen overtreffen? Dat is verspilling

Doe vooral wat de klant van je verwacht. Verwachting overtreffen leidt nauwelijks tot meer loyaliteit, stelt Marcel van Assen. Lees verder

De magie van volwassen teams: The Kyteman Orchestra

De magie van volwassen teams: The Kyteman Orchestra

Een optreden van The Kyteman Orchestra is niet alleen een muzikaal feest, het leert ons ook veel over teamvorming. Lees verder

Deze kansen liggen er voor managers in de circulaire economie

Deze kansen liggen er voor managers in de circulaire economie

In de groeiende circulaire economie liggen kansen voor de Nederlandse managers. Het verschil met een niet-circulair systeem is dat deze vorm van zakendoen ernaar streeft om geen afval te genereren. Een volledig circulaire economie weet dan ook de uitstoot tot nul te beperken. Lees verder

KPN kwakkelt op zakelijke markt; bonus-ophef rondom Delta-Goudhaantje

KPN kwakkelt op zakelijke markt; bonus-ophef rondom Delta-Goudhaantje

Plus: recordcijfers GM, miljoenenklus voor Heerema en auto-industrie krijgt lucht. Lees verder

Whitepapers
Meer whitepapers »
 
Volg MT op Twitter


@MTNieuws op Twitter
X