Gebruik social media intern

28 jul 2010  |   John van Schagen  
Online netwerk

Twitter, blogs en netwerkprofielen zijn ideale tools voor uw interne communicatie. Sterker nog, u bespaart er zelfs geld mee.

 

Als networktool, om te monitoren wat er leeft en om de onderlinge informatie-uitwisseling een boost geven. Er zijn tal van redenen te bedenken waarom social media kansen biedt voor een betere communicatie tussen collega’s onderling. Een proces waarmee u mogelijk zelfs hoge facturen buiten de deur houdt. En dat terwijl veel werkgevers en managers het gebruik van Twitter op de werkvloer liever aan banden leggen. Hun belangrijkste argument? Afbreuk van de productiviteit.

Saskia de Laat, communicatiemedewerker bij de Technische Universiteit Eindhoven (TU/e), denkt daar heel anders over. Social media past in haar ogen juist in de gedachte van generatie Y, die het nieuwe werken omarmd heeft. In opdracht van de TU/e deed zij recent afstudeeronderzoek naar de kracht van social media voor interne communicatie. Gaandeweg ontdekte ze een flink aantal voordelen.

Communicatietool voor projecten

Makkelijk kennis delen en zo beter samenwerken. Volgens De Laat is social media bij uitstek geschikt als communicatietool voor projecten die een afdeling overstijgen. “Social media maken informatie makkelijker beschikbaar. Neem een programma als SharePoint. Hiermee kun je elkaar heel eenvoudig op de hoogte houden zonder daarvoor steeds te hoeven vergaderen. Maak een werkgroep aan, voer op het platform onderlinge discussies, houd notulen bij tijdens een online vergadering en werk met meerdere mensen aan een document. SharePoint is een prima voorbeeld van social collaboration software waarmee je ook op intern niveau beter met elkaar kunt samenwerken.”

Collega’s helpen collega’s

Van een simpel smoelenboek naar uitgebreid platform. Langzaam maar zeker maken steeds meer bedrijven werk van een intern sociaal netwerk waarop alle medewerkers vertegenwoordigd zijn met een eigen profiel. Vooral binnen grotere organisaties levert dat voordelen op. In het boek Twitteren op je werk beschrijft communicatieadviseur Huib Koeleman hoe dat er in de praktijk uitziet. Collega’s die u niet persoonlijk kent kunnen op basis van hun kennis, interesses en ervaring de helpende hand bieden. “Stel dat je als manager een stuk moet laten vertalen in het Frans. Dan kun je natuurlijk naar een vertaalbureau gaan”, zegt de Laat. “Je kunt er ook voor kiezen om eerst even op het interne sociale netwerk van het bedrijf te kijken. De kans bestaat dat er iemand binnen de organisatie is met Frans als tweede moedertaal.”

Draagvlak voor besluiten

De snelheid van social media is voor interne communicatieaangelegenheden een aantrekkelijk voordeel. Een bericht verspreidt zich in no time als een sneeuwbal door alle lagen van de organisatie. Dat maakt social media ook geschikt op momenten waarop de koers van het bedrijf wordt uitgestippeld. Wie zijn medewerkers al in een vroegtijdig stadium bij beleidsveranderingen betrekt, zal tijdens de vervolgstappen waarschijnlijk op minder verzet stuiten. Betrokkenheid creëert immers draagvlak. Eén van de bedrijven die De Laat voor haar onderzoek bezocht, zat middenin cao-onderhandelingen. De HR-afdeling maakte tijdens dat proces handig gebruik van social media. “Het hoofd van de afdeling plaatste een interne blog met daarin alle belangrijkste veranderingen. Dat heeft binnen alle lagen van de organisatie tot ontzettend veel reacties geleid. Al die reacties zijn door de HR-manager persoonlijk beantwoordt, vragen die normaal gesproken nooit bij hem terecht zouden zijn gekomen. Aan de hand hiervan kon hij duidelijk peilen wat er leefde binnen het bedrijf.”

Succesverhaal: KPN

Met de bereidheid om actief mee te doen op social media-platformen zit het op de werkvloer doorgaans wel snor. Hoewel het per branche verschilt, kunnen we stellen dat veel medewerkers van zich willen laten horen. Zeker wanneer het gaat om, zoals in het voorbeeld hierboven, zaken die mensen zelf raakt. Dat het ook de verbondenheid met de organisatie een flinke impuls kan geven, laat KPN zien. KPN Inconnect heet het interne sociale netwerk van de telecomreus. De eerste drie maanden na de lancering had 99 procent van de medewerkers het netwerk al eens bezocht. Dat telt inmiddels ruim drieduizend profielen, 824 blogs en ruim driehonderd actieve groepen.

“Voordat het netwerk live ging had het bedrijf al honderdvijftig ambassadeurs verzameld. Embedded gebruikers die collega’s voor het nieuwe systeem moesten gaan warm maken. Dat heeft erg goed gewerkt. Mede daardoor is er in zeer korte tijd een enorm kennisnetwerk binnen het bedrijf ontstaan dat veel voordelen biedt. Neem bijvoorbeeld het uitrollen van nieuwe modems. Voor de testprocedure werd normaal gesproken een extern bedrijf ingeschakeld. Nu plaatste een medewerker een blog met de oproep om als testpersoon te fungeren. Binnen twee weken hadden zich 107 vrijwilligers aangemeld, zonder dat de afdeling communicatie daar aan te pas moest komen”, aldus De Laat.

KPN is overigens wel een uitzondering op de regel. Wat en hoeveel social media nu werkelijk bijdraagt is moeilijk meetbaar. Daarnaast vergt het implementatieproces doorgaans een lange adem. Het is invoeren, blijven voeden en continu aanpassen. Volgens De Laat kan het soms zelfs jaren duren voordat de patronen zijn ingebakken binnen de organisatie en de effecten zichtbaar worden.

Verantwoord online gedrag

Mede daarom zijn veel bedrijven vooralsnog terughoudend in het gebruik van social media als onderdeel van de interne communicatie. Daarnaast schuilt ook de angst om de de regie kwijt te raken. Medewerkers die informatie delen met collega’s voor wie die informatie eigenlijk niet bedoeld was. Of erger nog: delen met de buitenwereld. Volgens De Laat is die angst vaak onterecht. Medewerkers spuien hun kritiek niet lukraak op een digitaal platform. Reacties en meningen zijn immers voor iedereen vindbaar en leesbaar. Het is overigens wel zaak om medewerkers daarvan bewust te maken. Dit gebeurt al bij Achmea. Coos de Groot, manager Corporate Media legt uit hoe Achmea richtlijnen opstelt voor het zogeheten ‘verantwoord online gedrag’.

Etiquette

“Een belangrijk punt waar je als organisatie rekening mee moet houden, is dat social media een zwaar beroep doen op de motivatie en verantwoordelijkheid van de medewerkers. Daar moet je mensen dan ook heel goed in begeleiden. Je ziet dat binnen en buiten met elkaar vervloeit. Medewerkers gebruiken social media ook extern. Ze bloggen, gebruiken LinkedIn en Twitteren er op los. Als je dit niet wil verbieden, dan is een etiquette onmisbaar. We zijn nu bezig met een soort guideline. Die willen we samenvatten in 140 tekens, zodat hij getwitterd kan worden. We moeten mensen meenemen naar verantwoord online gedrag. Het is in feite een oud probleem, op een nieuwe manier. Veel mensen zijn hierin nog onbewust onbekwaam.”

Volgens De Laat kunnen ook workshops en trainingen bijdragen aan het bewust maken van de mogelijke gevaren. "Medewerkers zouden zich online net zo moeten gedragen als offline. Gedragslijnen zijn naar mijn mening niet nodig. Sterker nog, regels zijn in strijd met de principes van social media."

Lees ook het boek "Twitteren op je werk - en andere mogelijkheden van social media voor interne communicatie"


Alles wat u moet weten over social media vindt u in het speciale dossier op MT.nl.

 

>> Meld u aan voor de Nieuwsbrief van MT en ontvang daarbij een hotelbon gratis.

Gegevens ontvanger
Naam ontvanger:
Email ontvanger:
Jouw gegevens
Naam:
Email:
6 tips voor een motiverende eindejaarsspeech

6 tips voor een motiverende eindejaarsspeech

2015 nadert en daarmee ook de speeches om medewerkers te motiveren. Hoe dat je dat? 6 tips, feiten en inspirerende voorbeelden op rij. Lees verder

De 13 grootste familievetes in het bedrijfsleven ooit

De 13 grootste familievetes in het bedrijfsleven ooit

Van je familie moet je het hebben. Maar met je familie in zaken gaan? Niet altijd een goed idee. De 13 meest spraakmakende voorbeelden. Lees verder

Bob heeft het moeilijk met geïmproviseerd behoudbeleid

Bob heeft het moeilijk met geïmproviseerd behoudbeleid

Bob is directeur bij een groot concern. Bob doet zijn best. Dit keer heeft hij het moeilijk met een stukje behoudbeleid. Lees verder

Wat je ook doet, zet geen 'leiderschap' in je CV

Wat je ook doet, zet geen 'leiderschap' in je CV

In 2014 kreeg je vooral een nieuwe baan als je over technische vaardigheden beschikte. Dit waren de 25 meest gewilde vaardigheden. Lees verder

6 Nederlandse ceo's die in 2014 het veld hebben geruimd

6 Nederlandse ceo's die in 2014 het veld hebben geruimd

Ook 2014 was weer een jaar waarin veel topmanagers sneuvelden. Dit zijn de opvallendste ontslagen. Lees verder

Airbnb speelt voor fiscus; Uber bereikt mijlpaal aantal ritten

Airbnb speelt voor fiscus; Uber bereikt mijlpaal aantal ritten

Plus: Philips stelt eisen aan koper Lumileds, AutoRai weer in trek bij importeurs en oud-voetballer Arie Haan schrijft managementboek. Lees verder

Waarom Scrummen zo snel zo enorm populair geworden is

Waarom Scrummen zo snel zo enorm populair geworden is

Tesla, Apple, Google: allemaal zweren ze bij Scrum, een methode die bedrijven belooft 2 keer zoveel te doen in de helft van de tijd. Lees verder

Ook in 2014 lazen jullie gewoon Stephen Covey

Ook in 2014 lazen jullie gewoon Stephen Covey

Managementboeken komen en gaan, maar de populariteit van Covey zal altijd blijven bestaan? De 15 best verkochte boeken van 2014. Lees verder

De 3 uitdagingen voor retailers in 2015

De 3 uitdagingen voor retailers in 2015

De consument geeft (eindelijk) weer geld uit. En dat betekent groei voor winkeliers. Toch zal 2015 niet voor iedereen even leuk worden. Lees verder

Airbnb versus Uber: wie is de winnaar van 2014?

Airbnb versus Uber: wie is de winnaar van 2014?

Airbnb en Uber ontgroeiden dit jaar het stadium veelbelovend, maar wie had de meeste impact in 2014? Een vergelijkend warenonderzoek. Lees verder

Whitepapers
Meer whitepapers »
 
Volg MT op Facebook
X