U laat nieuwe werknemers aan lot over

03 mei 2010  |   John van Schagen  
Ballonnen feest

De eerste van de maand verwelkomt u vaak nieuwe werknemers. Die u vervolgens zonder pardon het diepe ingooit. Doe het eens anders. Maak er een goed en inspirerend onboarding proces van zodat hij razendsnel gaat presteren.

 

Welkom, nu rennen! kopte Management Team eerder deze maand in MT5. In de Verenigde Staten ondergaan medewerkers van bedrijven soms een ontgroening. Zo laat verhuisbedrijf Gentle Giant haar kersverse collega’s een trappenren doen in het Harvard Stadium in Boston, bedoeld om het groepsgevoel er meteen goed in te beuken. In Nederland komen deze Amerikaanse toestanden amper voor. Gelukkig maar, horen we u nu denken. Toch laten bedrijven bij de introductie van nieuwe mensen wel degelijk kansen liggen. Goede voornemens over het inwerken van kersverse collega’s worden regelmatig ingehaald door de dagelijkse beslommeringen op kantoor. Het gevolg? Nieuwbakken medewerkers verzuipen in de organisatie, zijn minder loyaal en laten hun talenten thuis.

New Hire sessies

Bij Schuberg Philis, een IT-outsourcer met ruim 130 medewerkers op de loonlijst, hebben ze daar iets op gevonden. Daar worden nieuwe collega’s getrakteerd op zogeheten New Hire sessies, presentaties die worden verzorgd door de ervaren medewerkers. Doel? Kennis opdoen en snel een goed netwerk opbouwen binnen de vier kantoormuren. “We kwamen er enkele jaren geleden achter dat nieuwe medewerkers maanden na hun eerste werkdag met vragen kwamen aanzetten waarvan wij zoiets hadden: maar dat moet je toch allang weten? Dat was voor ons een wake up call. Het blijkt gewoon niet vanzelfsprekend dat iemand alles meekrijgt wanneer je dat als bedrijf niet bewust meegeeft”, zegt mede-eigenaar Philip Dries. “De eerste twee tot vier weken krijgen onze nieuwe mensen 26 verschillende presentaties voorgeschoteld. Maximaal twee per dag. We vertellen daarin over onze best practices, hoe het bedrijf is ontstaan, hoe we denken en hoe we zaken aanpakken. Daarnaast komen ook heel praktische zaken als salaris en het bestellen van kantoorspulletjes aan bod.”

Goed investeren

Maar liefst 26 presentaties in een paar weken tijd. Lopen de hoofden van nieuwe Schubergers daarmee niet over? Dat blijkt in de praktijk gelukkig reuze mee te vallen, stelt Dries. “Die informatie wordt erg gewaardeerd. Bovendien vinden nieuwe mensen op deze manier veel sneller hun weg binnen de organisatie, zodat ook bekend is waar ze terecht kunnen voor informatie die niet is blijven hangen.” De eerste presentatie in de reeks, een soort kennismaking, wordt standaard verzorgd door de drie eigenaren zelf. “Soms zitten er vijf mensen in de zaal, een andere keer maar één. Dat maakt niet uit. We blijven het elke maand doen. Alles wat er inzit gaat er nu eenmaal niet meer uit. Onze medewerkers zijn onze vertegenwoordigers en die dragen het Schuberg Philis-verhaal uit. Zaak dus om daarin goed te investeren.”

Haal meer uit nieuwe mensen

Het voorbeeld bij Schuberg Philis laat zien dat u met een paar simpele maatregelen het optimale rendement uit u nieuwe medewerkers haalt. Daar bovenop schotelen we u nog een paar praktische tips voor:

1. Informeer de mensen

Maak op kantoor tijdig bekend dat er een nieuwe collega aan de slag gaat. Een kleine moeite, maar wel eentje die regelmatig wordt vergeten.

2. Zorg voor een goede ontvangst

Neem de tijd om uw nieuwe collega te ontvangen. Is het ’s morgens om 09.00 uur ontzettend druk op kantoor? Vraag hem dan om op zijn eerste dag een uurtje later te komen. Zo kun u hem in alle rust even opvangen en wegwijs maken. Binnenkomen in een nieuwe werkomgeving brengt altijd een stukje spanning met zich mee, ga uzelf maar na. Het beste advies dat we u dan ook kunnen geven is: verwelkom de nieuwe collega alsof het om uw beste klant gaat.

3. Wijs een contactpersoon aan

Vragen te over in zo’n eerste week. Zorg ervoor dat de medewerker weet waar hij met kwesties terecht kan. Dat kan een chef zijn, maar net zo goed een ervaren medewerker.

4. Evalueer tijdig

Plan regelmatig een gesprekje. De eerste week minimaal twee keer, daarna in geleidelijk tempo de frequentie afbouwen. Hierin bespreekt u eventuele vragen die leven en kunt u hem op het juiste spoor zetten.

Lees ook het boek: Tips & Trucs - andere inwerken

 

Gerelateerde artikelen:


Meer over hrm:


Gegevens ontvanger
Naam ontvanger:
Email ontvanger:
Jouw gegevens
Naam:
Email:
Luisteren naar je klanten bij innovatie? Ligt aan het type ontwikkeling

Luisteren naar je klanten bij innovatie? Ligt aan het type ontwikkeling

Of je nu wél of niet naar klanten moet luisteren bij het ontwikkelen van nieuwe producten, ligt aan het type innovatie. Dat blijkt uit onderzoek van Erasmus-professor Jan van den Ende. Lees verder

'Als leider moet je beweging creëren'

'Als leider moet je beweging creëren'

Goudhaantje Nanouke van ’t Riet werkt al meer dan 15 jaar bij de NS. Ex-Goudhaan Marjan Rintel is sinds een jaar haar baas. Wat hebben zij met en aan elkaar? ‘Ik ben nog altijd verbaasd dat ze me op haar eerste werkdag opbelde om koffie te gaan drinken.’ Lees verder

Grafiek van de dag: verkopen Nokia tegenover iPhone

Grafiek van de dag: verkopen Nokia tegenover iPhone

Nokia maakte woensdag bekend niet langer eigen smartphones te maken. Het einde van een tijdperk met het welbekende deuntje, snake en de oude, onverwoestbare 3310. Lees verder

5 gave kantoren in Nederland

5 gave kantoren in Nederland

Met alleen een pingpongtafel redden startups het al jaren niet meer. Ook bij de grote bedrijven wordt het steeds meer een speeltuin op kantoor. 5 gave kantoren in Nederland. Lees verder

Zo opent SpaceX een lijnverbinding met Mars (video)

Zo opent SpaceX een lijnverbinding met Mars (video)

Onderstaande video ziet er misschien uit als toekomstmuziek, maar SpaceX lijkt toch echt bloedserieus. Het ruimtevaartbedrijf van Elon Musk wil een lijnverbinding opzetten met Mars, met als doel om de rode planeet te koloniseren. Lees verder

De 10 van MT: Bye bye Blackberry - 'VW komt met Tesla-killer'

De 10 van MT: Bye bye Blackberry - 'VW komt met Tesla-killer'

Plus: Deutsche Bank wankelt, TomTom zet verder in op zelfrijdende auto en HBO geeft het op. Lees verder

Tedje van de week: David Grady - Hoe de wereld te redden van slechte vergaderingen

Tedje van de week: David Grady - Hoe de wereld te redden van slechte vergaderingen

Waarschijnlijk zit je te vaak in vergaderingen waar je eigenlijk niets te zoeken hebt. David Grady legt je uit hoe je dat kunt oplossen. Lees verder

5 ceo's die hun eigen salaris verlaagden

5 ceo's die hun eigen salaris verlaagden

Om van het 'gezanik' omtrent zijn inkomen af te zijn heeft politie-adviseur Bernard Welten gisteren gevraagd om zijn salaris te verlagen. Deze 5 topmannen gingen hem voor. Lees verder

Welke God schuilt er in jou en je collega's?

Welke God schuilt er in jou en je collega's?

In elk persoon schuilt een God of Godin. Dat is het uitgangspunt van In touch women resource management, een bedrijf op het gebied van talent- en organisatieontwikkeling. Lees verder

Grafiek van de dag: Twitter-aandeel stijgt door overnamegeruchten, gebruikers minder enthousiast

Grafiek van de dag: Twitter-aandeel stijgt door overnamegeruchten, gebruikers minder enthousiast

Door de overname geruchten wordt een aandeel Twitter steeds meer waard. In de grafiek van de dag: de gebruikersaantallen stijgen een stuk minder hard. Lees verder

Whitepapers
 
Volg MT op Twitter


@MTNieuws op Twitter
X