U laat nieuwe werknemers aan lot over

03 mei 2010  |   John van Schagen  
Ballonnen feest

De eerste van de maand verwelkomt u vaak nieuwe werknemers. Die u vervolgens zonder pardon het diepe ingooit. Doe het eens anders. Maak er een goed en inspirerend onboarding proces van zodat hij razendsnel gaat presteren.

 

Welkom, nu rennen! kopte Management Team eerder deze maand in MT5. In de Verenigde Staten ondergaan medewerkers van bedrijven soms een ontgroening. Zo laat verhuisbedrijf Gentle Giant haar kersverse collega’s een trappenren doen in het Harvard Stadium in Boston, bedoeld om het groepsgevoel er meteen goed in te beuken. In Nederland komen deze Amerikaanse toestanden amper voor. Gelukkig maar, horen we u nu denken. Toch laten bedrijven bij de introductie van nieuwe mensen wel degelijk kansen liggen. Goede voornemens over het inwerken van kersverse collega’s worden regelmatig ingehaald door de dagelijkse beslommeringen op kantoor. Het gevolg? Nieuwbakken medewerkers verzuipen in de organisatie, zijn minder loyaal en laten hun talenten thuis.

New Hire sessies

Bij Schuberg Philis, een IT-outsourcer met ruim 130 medewerkers op de loonlijst, hebben ze daar iets op gevonden. Daar worden nieuwe collega’s getrakteerd op zogeheten New Hire sessies, presentaties die worden verzorgd door de ervaren medewerkers. Doel? Kennis opdoen en snel een goed netwerk opbouwen binnen de vier kantoormuren. “We kwamen er enkele jaren geleden achter dat nieuwe medewerkers maanden na hun eerste werkdag met vragen kwamen aanzetten waarvan wij zoiets hadden: maar dat moet je toch allang weten? Dat was voor ons een wake up call. Het blijkt gewoon niet vanzelfsprekend dat iemand alles meekrijgt wanneer je dat als bedrijf niet bewust meegeeft”, zegt mede-eigenaar Philip Dries. “De eerste twee tot vier weken krijgen onze nieuwe mensen 26 verschillende presentaties voorgeschoteld. Maximaal twee per dag. We vertellen daarin over onze best practices, hoe het bedrijf is ontstaan, hoe we denken en hoe we zaken aanpakken. Daarnaast komen ook heel praktische zaken als salaris en het bestellen van kantoorspulletjes aan bod.”

Goed investeren

Maar liefst 26 presentaties in een paar weken tijd. Lopen de hoofden van nieuwe Schubergers daarmee niet over? Dat blijkt in de praktijk gelukkig reuze mee te vallen, stelt Dries. “Die informatie wordt erg gewaardeerd. Bovendien vinden nieuwe mensen op deze manier veel sneller hun weg binnen de organisatie, zodat ook bekend is waar ze terecht kunnen voor informatie die niet is blijven hangen.” De eerste presentatie in de reeks, een soort kennismaking, wordt standaard verzorgd door de drie eigenaren zelf. “Soms zitten er vijf mensen in de zaal, een andere keer maar één. Dat maakt niet uit. We blijven het elke maand doen. Alles wat er inzit gaat er nu eenmaal niet meer uit. Onze medewerkers zijn onze vertegenwoordigers en die dragen het Schuberg Philis-verhaal uit. Zaak dus om daarin goed te investeren.”

Haal meer uit nieuwe mensen

Het voorbeeld bij Schuberg Philis laat zien dat u met een paar simpele maatregelen het optimale rendement uit u nieuwe medewerkers haalt. Daar bovenop schotelen we u nog een paar praktische tips voor:

1. Informeer de mensen

Maak op kantoor tijdig bekend dat er een nieuwe collega aan de slag gaat. Een kleine moeite, maar wel eentje die regelmatig wordt vergeten.

2. Zorg voor een goede ontvangst

Neem de tijd om uw nieuwe collega te ontvangen. Is het ’s morgens om 09.00 uur ontzettend druk op kantoor? Vraag hem dan om op zijn eerste dag een uurtje later te komen. Zo kun u hem in alle rust even opvangen en wegwijs maken. Binnenkomen in een nieuwe werkomgeving brengt altijd een stukje spanning met zich mee, ga uzelf maar na. Het beste advies dat we u dan ook kunnen geven is: verwelkom de nieuwe collega alsof het om uw beste klant gaat.

3. Wijs een contactpersoon aan

Vragen te over in zo’n eerste week. Zorg ervoor dat de medewerker weet waar hij met kwesties terecht kan. Dat kan een chef zijn, maar net zo goed een ervaren medewerker.

4. Evalueer tijdig

Plan regelmatig een gesprekje. De eerste week minimaal twee keer, daarna in geleidelijk tempo de frequentie afbouwen. Hierin bespreekt u eventuele vragen die leven en kunt u hem op het juiste spoor zetten.

Lees ook het boek: Tips & Trucs - andere inwerken

 

Gegevens ontvanger
Naam ontvanger:
Email ontvanger:
Jouw gegevens
Naam:
Email:
Blackberry gelooft weer in zichzelf

Blackberry gelooft weer in zichzelf

Plus: Ryanair verhoogt winstraming, druk op omzet TNT blijft en Blackberry gelooft weer in zichzelf. Lees verder

Quintiq-ceo: 'Je moet agressieve keuzes maken'

Quintiq-ceo: 'Je moet agressieve keuzes maken'

IT-bedrijf Quintiq is voor 250 miljoen euro verkocht aan het Franse Dassault Systèmes. Ceo Victor Allis over het succes. Lees verder

Gezonde teams houden zich aan deze 2 regels

Gezonde teams houden zich aan deze 2 regels

Je gezondheid gaat voor alles, en zo is dat ook met teams. Met goede leefregels gaat het iedereen beter af. Lees verder

De 10 beste marketingboeken aller tijden

De 10 beste marketingboeken aller tijden

Voor iedereen die nog leesvoer zoekt om mee te nemen op vakantie: dit zijn volgens ons de 10 beste marketingboeken ooit. Lees verder

In beeld: MT's vakantiebestemmingen op de wereldkaart

In beeld: MT's vakantiebestemmingen op de wereldkaart

Op de kaart gezet: alle afleveringen uit onze serie over het bedrijfsleven in populaire vakantiebestemmingen. Lees verder

De koning drinkt in België, dat kan niet anders

De koning drinkt in België, dat kan niet anders

Ga nou eens niet naar die eeuwige Ardennen of shoppen in Antwerpen. Zakelijk gezien heeft België veel meer in z'n mars. Lees verder

De 6 gebieden waar Amazon.com groei zoekt

De 6 gebieden waar Amazon.com groei zoekt

Amazon.com heeft in het vorige kwartaal weer een flink verlies geleden. Waar hoopt topman Jeff Bezos nieuwe winst vandaan halen? Lees verder

Het verschil tussen Volvo en Volvo is groter dan je denkt

Het verschil tussen Volvo en Volvo is groter dan je denkt

Het grootste bedrijf van Zweden heet Volvo, ondertussen is Volvo helemaal geen Zweeds automerk meer. Hoe zit dat? Lees verder

Shell legt werk stil in Oekraïne; Recordverkoop Vestia

Shell legt werk stil in Oekraïne; Recordverkoop Vestia

Plus: Primera in de plus, Multi Corporation voor de Duitse rechter en miljoenenorders voor Van Oord. Lees verder

Wielrennen is doping voor het imago van je bedrijf

Wielrennen is doping voor het imago van je bedrijf

Niks geen lange termijn of sport duurzaam ondersteunen, bij wielrennen draait het bij sponsoring om quickwins.  Lees verder

 
Volg MT op Facebook
X