U laat nieuwe werknemers aan lot over

03 mei 2010  |   John van Schagen  
Ballonnen feest

De eerste van de maand verwelkomt u vaak nieuwe werknemers. Die u vervolgens zonder pardon het diepe ingooit. Doe het eens anders. Maak er een goed en inspirerend onboarding proces van zodat hij razendsnel gaat presteren.

 

Welkom, nu rennen! kopte Management Team eerder deze maand in MT5. In de Verenigde Staten ondergaan medewerkers van bedrijven soms een ontgroening. Zo laat verhuisbedrijf Gentle Giant haar kersverse collega’s een trappenren doen in het Harvard Stadium in Boston, bedoeld om het groepsgevoel er meteen goed in te beuken. In Nederland komen deze Amerikaanse toestanden amper voor. Gelukkig maar, horen we u nu denken. Toch laten bedrijven bij de introductie van nieuwe mensen wel degelijk kansen liggen. Goede voornemens over het inwerken van kersverse collega’s worden regelmatig ingehaald door de dagelijkse beslommeringen op kantoor. Het gevolg? Nieuwbakken medewerkers verzuipen in de organisatie, zijn minder loyaal en laten hun talenten thuis.

New Hire sessies

Bij Schuberg Philis, een IT-outsourcer met ruim 130 medewerkers op de loonlijst, hebben ze daar iets op gevonden. Daar worden nieuwe collega’s getrakteerd op zogeheten New Hire sessies, presentaties die worden verzorgd door de ervaren medewerkers. Doel? Kennis opdoen en snel een goed netwerk opbouwen binnen de vier kantoormuren. “We kwamen er enkele jaren geleden achter dat nieuwe medewerkers maanden na hun eerste werkdag met vragen kwamen aanzetten waarvan wij zoiets hadden: maar dat moet je toch allang weten? Dat was voor ons een wake up call. Het blijkt gewoon niet vanzelfsprekend dat iemand alles meekrijgt wanneer je dat als bedrijf niet bewust meegeeft”, zegt mede-eigenaar Philip Dries. “De eerste twee tot vier weken krijgen onze nieuwe mensen 26 verschillende presentaties voorgeschoteld. Maximaal twee per dag. We vertellen daarin over onze best practices, hoe het bedrijf is ontstaan, hoe we denken en hoe we zaken aanpakken. Daarnaast komen ook heel praktische zaken als salaris en het bestellen van kantoorspulletjes aan bod.”

Goed investeren

Maar liefst 26 presentaties in een paar weken tijd. Lopen de hoofden van nieuwe Schubergers daarmee niet over? Dat blijkt in de praktijk gelukkig reuze mee te vallen, stelt Dries. “Die informatie wordt erg gewaardeerd. Bovendien vinden nieuwe mensen op deze manier veel sneller hun weg binnen de organisatie, zodat ook bekend is waar ze terecht kunnen voor informatie die niet is blijven hangen.” De eerste presentatie in de reeks, een soort kennismaking, wordt standaard verzorgd door de drie eigenaren zelf. “Soms zitten er vijf mensen in de zaal, een andere keer maar één. Dat maakt niet uit. We blijven het elke maand doen. Alles wat er inzit gaat er nu eenmaal niet meer uit. Onze medewerkers zijn onze vertegenwoordigers en die dragen het Schuberg Philis-verhaal uit. Zaak dus om daarin goed te investeren.”

Haal meer uit nieuwe mensen

Het voorbeeld bij Schuberg Philis laat zien dat u met een paar simpele maatregelen het optimale rendement uit u nieuwe medewerkers haalt. Daar bovenop schotelen we u nog een paar praktische tips voor:

1. Informeer de mensen

Maak op kantoor tijdig bekend dat er een nieuwe collega aan de slag gaat. Een kleine moeite, maar wel eentje die regelmatig wordt vergeten.

2. Zorg voor een goede ontvangst

Neem de tijd om uw nieuwe collega te ontvangen. Is het ’s morgens om 09.00 uur ontzettend druk op kantoor? Vraag hem dan om op zijn eerste dag een uurtje later te komen. Zo kun u hem in alle rust even opvangen en wegwijs maken. Binnenkomen in een nieuwe werkomgeving brengt altijd een stukje spanning met zich mee, ga uzelf maar na. Het beste advies dat we u dan ook kunnen geven is: verwelkom de nieuwe collega alsof het om uw beste klant gaat.

3. Wijs een contactpersoon aan

Vragen te over in zo’n eerste week. Zorg ervoor dat de medewerker weet waar hij met kwesties terecht kan. Dat kan een chef zijn, maar net zo goed een ervaren medewerker.

4. Evalueer tijdig

Plan regelmatig een gesprekje. De eerste week minimaal twee keer, daarna in geleidelijk tempo de frequentie afbouwen. Hierin bespreekt u eventuele vragen die leven en kunt u hem op het juiste spoor zetten.

Lees ook het boek: Tips & Trucs - andere inwerken

 

Gegevens ontvanger
Naam ontvanger:
Email ontvanger:
Jouw gegevens
Naam:
Email:
Waarom TenCate zich op automotive gaat richten

Waarom TenCate zich op automotive gaat richten

TenCate vond in de auto-industrie nieuwe toepassingen voor zijn producten. 'Als wij kunnen leveren, zeggen wij geen nee.' Lees verder

Vestia blijft etteren; Philips brengt 3D naar de VS; Lidl in de mode

Vestia blijft etteren; Philips brengt 3D naar de VS; Lidl in de mode

Plus: Rabobank biedt meer krediet, Rofresco dankt Brits bedrijf voor de winst en cfo's in Nederland pessimistisch.  Lees verder

Bob gaat gemaakte fouten op een volwassen manier te lijf

Bob gaat gemaakte fouten op een volwassen manier te lijf

Bob is divisiedirecteur van een groot concern. Hij doet zijn best. Dit keer probeert hij gemaakte fouten op een volwassen manier te lijf te gaan. Lees verder

8 stellingen over multitasken: hoe en wanneer werkt het?

8 stellingen over multitasken: hoe en wanneer werkt het?

In drukke post-crisistijden moeten managers steeds meer ballen in de lucht houden. Multitasken dus, maar werkt dat eigenlijk wel? Lees verder

Dit is Rob van Wingerden, de nieuwe ceo van BAM

Dit is Rob van Wingerden, de nieuwe ceo van BAM

Rob van Wingerden volgt Nico de Vries per 1 oktober op als ceo van bouwbedrijf BAM, dat onder druk staat. Wie is hij? Lees verder

BAM-ceo Nico de Vries stapt op; Budgetstrategie voor Air France

BAM-ceo Nico de Vries stapt op; Budgetstrategie voor Air France

Plus: Branson voor vrede, overname in bouw en het onbegrepen succes van Sony. Lees verder

Manon van Beek (Accenture): 'Kansen geven is ook belonen'

Manon van Beek (Accenture): 'Kansen geven is ook belonen'

Een interview met Manon van Beek (Accenture). ‘Belonen is nu: de kans krijgen mee te denken over oplossingen die ertoe doen.’ Lees verder

De Goudhaantjes Tiplijn is geopend: wie mag niet ontbreken?

De Goudhaantjes Tiplijn is geopend: wie mag niet ontbreken?

Ook in 2014 publiceert MT de Goudhaantjes 100, een lijst met de 100 meest veelbelovende managers van Nederland. Wie mag niet ontbreken? Lees verder

Heineken verkoopt meer bier; Private bedrijven groeien harder; Ballmer vertrekt helemaal

Heineken verkoopt meer bier; Private bedrijven groeien harder; Ballmer vertrekt helemaal

Plus: TKH, Havenbedrijf Amsterdam, internationale luchtvaart én Primark zitten in de lift. Lees verder

Gekocht worden door Google? Doorsta de tandenborsteltest

Gekocht worden door Google? Doorsta de tandenborsteltest

Google neemt alleen bedrijven over die de tandenborsteltest van ceo Larry Page doorstaan. De wát? Lees verder

Whitepapers
 
Volg MT op Facebook
X