'Minder ruimte voor bullshit in de muziekindustrie'

20 aug 2013  |   Rob van Leeuwen  

De muziekindustrie is een stuk rechtvaardiger, zegt Kees de Koning (Top Notch). 'Creativiteit is nu belangrijker dan marketing.'

Volgens Kees de Koning, oprichter van het succesvolle Nederlandse label Top Notch, is er tegenwoordig 'minder ruimte voor bullshit' in de muziekindustrie. 'Als ik vroeger twee cd's kocht en de een was goed en de andere matig, dan kregen beide partijen evenveel betaald. Nu worden artiesten juist beloond voor hun populariteit, omdat ze dan vaker worden beluisterd op Spotify. Zo gaat iets meer van de lucht uit de industrie. Creativiteit is belangrijker geworden dan marketing.'

Niet dezelfde fouten maken

WIE IS KEES DE KONING?
Kees de Koning, Top Notch
Kees de Koning (42) is oprichter van het muzieklabel Top Notch en manager van Anouk. Met zijn label, dat hij in 1995 startte na een carriere als journalist, zette hij Nederlandse hiphop op de kaart en liet hij het publiek kennismaken met succesvolle acts als Extince, De Jeugd van Tegenwoordig en The Opposites.
Bijna vijftien jaar na de opkomst van downloadprogramma Napster zit er weer groei in de muziekindustrie, mede dankzij de opkomst van streamingdiensten als Spotify en Deezer en de verdere adoptie van iTunes. Het zorgt ervoor dat de industrie weer iets te kiezen heeft. Zo wordt de lancering van nieuwe albums steeds vaker voor een bepaalde periode exclusief aan één partij gegeven. Het nieuwe album van Daft Punk werd bijvoorbeeld een week voor de officiele release aangeboden via iTunes. De Koning: 'Er wordt gevochten om dat soort exclusives. Nou ja, gevochten, dat is wat overdreven gesteld, maar toch. Ik ben er geen voorstander van, maar we geven er soms aan toe omdat het onderdeel is van de afspraken.'

Luisteren naar het publiek

Het klinkt als iets nieuws, maar wie verder kijkt kan ook concluderen dat er weinig is veranderd. De Koning: 'De nieuwe platformen zijn gewoon winkels. Vroeger draaide het om de schaphoogte waarop je album werd aangeboden, digitaal wordt dat bijvoorbeeld vertaald in exclusives.' Dankzij de populariteit van de online muziekplatformen lijkt de industrie aan controle te hebben gewonnen: ze kunnen bepalen waar en wanneer ze welke muziek aanbieden, en zo via verschillende kanalen zoveel mogelijk omzet maken op één product. Dat is tegelijkertijd een gevaar voor de industrie, vindt De Koning. 'Ze moeten oppassen dat ze niet dezelfde fouten maken als vroeger. In het verleden vergaten ze te luisteren naar het publiek. Maar hoe het publiek bediend wil worden, daar gaat het om.'

Spotify-protesten zijn druppel op gloeiende plaat

En het publiek wil de allesoverkoepelende diensten als Spotify en Deezer, gelooft De Koning. 'Het is de ideale oplossing voor de problemen die er waren.' Toch staat er geregeld een artiest op die klaagt over de royalties die ze ontvangen van streamingdiensten. Zo haalde Radiohead-zanger Thom Yorke in juli al zijn solomateriaal van Spotify af, als protest tegen het verdienmodel van de dienst. De Koning: 'Het zijn druppels op een gloeiende plaat. Ik heb het verhaal eerder gehoord, maar mijn ervaring met Spotify is dat het model er gezond en goed uitziet. Het is een gecompliceerd model, maar vaak zijn het de mensen die weinig geld ontvangen die klagen. Dat had je vroeger ook al met bands die niet door Free Record Shop in het assortiment werden opgenomen. Nu kunnen bands in ieder geval hun muziek presenteren. En het leuke van Spotify is dat het onverbiddelijk harde waarheden biedt, omdat iedereen kan zien hoe vaak een artiest wordt beluisterd.'

Eerst Hyves, nu Instagram en Vine

Voor Top Notch waren de veranderingen van de afgelopen 15 jaar minder heftig dan voor de gevestigde platenmaatschappijen. Het label moest altijd al zoeken naar nieuwe manieren om de muziek onder de aandacht te brengen. De Koning vertelt dat hiphop, in eerste instantie de muziekstroming waar Top Notch zich op richtte, in de jaren negentig niet vanzelfsprekend op de radio werd gedraaid. 'Dus we keken al snel naar nieuwe media om het publiek te bereiken. Dat ging vooral via YouTube, maar toen ook nog via Hyves. Nu zijn daar platformen als Instagram en Vine bij gekomen. We proberen overal aanwezig te zijn.'

Samenwerkingen met merken

11 X NIEUWE MUZIEKMARKETING
De Pink Floyd-lancering en andere voorbeelden
Internet was ooit de vijand van de muziekindustrie, tegenwoordig worden de creatieve mogelijkheden van het web omarmd. Bekijk ons overzicht met 11 recente voorbeelden.
Daarnaast werkt Top Notch steeds meer samen met merken, zoals recentelijk nog met Bavaria (zie website en filmpje). De Koning: 'De reguliere manier van adverteren werkt bij jongeren niet meer, zij voelen zich vooral aangetrokken tot merken die hen begrijpen. Wij bereiken dagelijks duizenden jongeren, dus dat maakt ons een interessante samenwerkingspartij. Wij zoeken wel altijd naar de juiste matches, het moet geloofwaardig blijven. Zoiets weet je nooit zeker, je denkt het te voelen, samen met je team en uiteraard de artiesten die de motor zijn. Bij commerciele televisie zap ik weg tijdens reclames, ik wil juist dingen maken die mensen willen zien.' 

Niet om de boodschap

Iets moois maken is volgens De Koning gelukt met de Bavaria-samenwerking, maar ook met het het Centraal Beheer-filmpje waar Anouk in figureert. Kees de Koning en presentator Arie Boomsma plaatsten in mei een filmpje van een feestende Anouk op Twitter, media gingen met het nieuws aan de haal, maar uiteindelijk bleek het een publiciteitsstunt voor een commercial van Centraal Beheer te zijn. 'Anouk wilde al jaren een reclame van Centraal Beheer doen', vertelt De Koning. 'Het is een iconisch merk, met een ander merk hadden we dit niet gedaan.' De commercial zelf is inmiddels meer dan 2 miljoen keer bekeken. De Koning: 'Mensen hebben het uit zichzelf bekeken, omdat ze het echt willen zien, en niet puur en alleen om de boodschap die erin verwerkt zit.'

Gegevens ontvanger
Naam ontvanger:
Email ontvanger:
Jouw gegevens
Naam:
Email:
Bob heeft ineens tijd om zich te laten coachen

Bob heeft ineens tijd om zich te laten coachen

Bob is directeur van een groot concern. Hij doet zijn best. Deze keer heeft hij ineens tijd om zich te laten coachen. Lees verder

Dominique Haijtema: technologie als digitale disruptie of exponentiële onzin?

Dominique Haijtema: technologie als digitale disruptie of exponentiële onzin?

Alle snelle technologische ontwikkelingen ten spijt, ze hebben pas een functie als ze aan een klantbehoefte voldoen. Technologie is mensenwerk. Lees verder

Dit zijn Nederlands beste digitale dienstverleners

Dit zijn Nederlands beste digitale dienstverleners

Ieder bedrijf wordt digitaal. Maar wie kan je het beste helpen om dat voor elkaar te krijgen? MT vroeg het zijn lezers, voor de 15de keer op rij. Lees verder

Onderzoeksverantwoording MT Digital 2015

Onderzoeksverantwoording MT Digital 2015

Management Team doet al sinds 2001 elk jaar onderzoek naar de kwaliteit en populariteit van leveranciers van digitale services op de Nederlandse markt. Lees verder

Rode cijfers voor Hema; Bedrijfsspionage bij PostNL

Rode cijfers voor Hema; Bedrijfsspionage bij PostNL

Plus: Shell mag gaan boren in Alaska, V&D onderhandelt langer over huren en Vanderlande boekt een miljard aan orders. Lees verder

Dit zijn de 8 grootste klachten van werknemers over hun bazen

Dit zijn de 8 grootste klachten van werknemers over hun bazen

Effectieve leiders weten hoe mensen betrokken te houden. Waarom schort het dan nog steeds aan emotionele intelligentie onder onze leiders? Lees verder

Dit kunnen B2B-bedrijven leren van B2C-partijen (en omgekeerd)

Dit kunnen B2B-bedrijven leren van B2C-partijen (en omgekeerd)

B2B- en B2C-bedrijven groeien langzaam naar elkaar toe. Wat kunnen ze van elkaar leren? In elk geval: een ‘nieuwe’ doelgroep aanspreken. Lees verder

Eurolanden wijzen Grieks plan af, goede dag voor Airbus, en na 37 jaar nieuwe Suzuki-ceo

Eurolanden wijzen Grieks plan af, goede dag voor Airbus, en na 37 jaar nieuwe Suzuki-ceo

Plus: goed nieuws voor CarpetRight en Van Oord, en zó test je kogelvrij glas. Lees verder

Wat managers kunnen leren van de Tour de France

Wat managers kunnen leren van de Tour de France

Een goede zelfanalyse helpt mensen om door te gaan, ook als ze geen kans hebben op de eindzege. De juiste vragen stellen helpt daarbij. Lees verder

Een datalek? Meld het snel, of krijg een flinke boete

Een datalek? Meld het snel, of krijg een flinke boete

Binnenkort moeten gehackte bedrijven zich verplicht melden. Maar wanneer moet een manager melding doen? Lees verder

Whitepapers
Meer whitepapers »
 
Volg MT op Facebook
X