'Minder ruimte voor bullshit in de muziekindustrie'

20 aug 2013  |   Rob van Leeuwen  

De muziekindustrie is een stuk rechtvaardiger, zegt Kees de Koning (Top Notch). 'Creativiteit is nu belangrijker dan marketing.'

Volgens Kees de Koning, oprichter van het succesvolle Nederlandse label Top Notch, is er tegenwoordig 'minder ruimte voor bullshit' in de muziekindustrie. 'Als ik vroeger twee cd's kocht en de een was goed en de andere matig, dan kregen beide partijen evenveel betaald. Nu worden artiesten juist beloond voor hun populariteit, omdat ze dan vaker worden beluisterd op Spotify. Zo gaat iets meer van de lucht uit de industrie. Creativiteit is belangrijker geworden dan marketing.'

Niet dezelfde fouten maken

WIE IS KEES DE KONING?
Kees de Koning, Top Notch
Kees de Koning (42) is oprichter van het muzieklabel Top Notch en manager van Anouk. Met zijn label, dat hij in 1995 startte na een carriere als journalist, zette hij Nederlandse hiphop op de kaart en liet hij het publiek kennismaken met succesvolle acts als Extince, De Jeugd van Tegenwoordig en The Opposites.
Bijna vijftien jaar na de opkomst van downloadprogramma Napster zit er weer groei in de muziekindustrie, mede dankzij de opkomst van streamingdiensten als Spotify en Deezer en de verdere adoptie van iTunes. Het zorgt ervoor dat de industrie weer iets te kiezen heeft. Zo wordt de lancering van nieuwe albums steeds vaker voor een bepaalde periode exclusief aan één partij gegeven. Het nieuwe album van Daft Punk werd bijvoorbeeld een week voor de officiele release aangeboden via iTunes. De Koning: 'Er wordt gevochten om dat soort exclusives. Nou ja, gevochten, dat is wat overdreven gesteld, maar toch. Ik ben er geen voorstander van, maar we geven er soms aan toe omdat het onderdeel is van de afspraken.'

Luisteren naar het publiek

Het klinkt als iets nieuws, maar wie verder kijkt kan ook concluderen dat er weinig is veranderd. De Koning: 'De nieuwe platformen zijn gewoon winkels. Vroeger draaide het om de schaphoogte waarop je album werd aangeboden, digitaal wordt dat bijvoorbeeld vertaald in exclusives.' Dankzij de populariteit van de online muziekplatformen lijkt de industrie aan controle te hebben gewonnen: ze kunnen bepalen waar en wanneer ze welke muziek aanbieden, en zo via verschillende kanalen zoveel mogelijk omzet maken op één product. Dat is tegelijkertijd een gevaar voor de industrie, vindt De Koning. 'Ze moeten oppassen dat ze niet dezelfde fouten maken als vroeger. In het verleden vergaten ze te luisteren naar het publiek. Maar hoe het publiek bediend wil worden, daar gaat het om.'

Spotify-protesten zijn druppel op gloeiende plaat

En het publiek wil de allesoverkoepelende diensten als Spotify en Deezer, gelooft De Koning. 'Het is de ideale oplossing voor de problemen die er waren.' Toch staat er geregeld een artiest op die klaagt over de royalties die ze ontvangen van streamingdiensten. Zo haalde Radiohead-zanger Thom Yorke in juli al zijn solomateriaal van Spotify af, als protest tegen het verdienmodel van de dienst. De Koning: 'Het zijn druppels op een gloeiende plaat. Ik heb het verhaal eerder gehoord, maar mijn ervaring met Spotify is dat het model er gezond en goed uitziet. Het is een gecompliceerd model, maar vaak zijn het de mensen die weinig geld ontvangen die klagen. Dat had je vroeger ook al met bands die niet door Free Record Shop in het assortiment werden opgenomen. Nu kunnen bands in ieder geval hun muziek presenteren. En het leuke van Spotify is dat het onverbiddelijk harde waarheden biedt, omdat iedereen kan zien hoe vaak een artiest wordt beluisterd.'

Eerst Hyves, nu Instagram en Vine

Voor Top Notch waren de veranderingen van de afgelopen 15 jaar minder heftig dan voor de gevestigde platenmaatschappijen. Het label moest altijd al zoeken naar nieuwe manieren om de muziek onder de aandacht te brengen. De Koning vertelt dat hiphop, in eerste instantie de muziekstroming waar Top Notch zich op richtte, in de jaren negentig niet vanzelfsprekend op de radio werd gedraaid. 'Dus we keken al snel naar nieuwe media om het publiek te bereiken. Dat ging vooral via YouTube, maar toen ook nog via Hyves. Nu zijn daar platformen als Instagram en Vine bij gekomen. We proberen overal aanwezig te zijn.'

Samenwerkingen met merken

11 X NIEUWE MUZIEKMARKETING
De Pink Floyd-lancering en andere voorbeelden
Internet was ooit de vijand van de muziekindustrie, tegenwoordig worden de creatieve mogelijkheden van het web omarmd. Bekijk ons overzicht met 11 recente voorbeelden.
Daarnaast werkt Top Notch steeds meer samen met merken, zoals recentelijk nog met Bavaria (zie website en filmpje). De Koning: 'De reguliere manier van adverteren werkt bij jongeren niet meer, zij voelen zich vooral aangetrokken tot merken die hen begrijpen. Wij bereiken dagelijks duizenden jongeren, dus dat maakt ons een interessante samenwerkingspartij. Wij zoeken wel altijd naar de juiste matches, het moet geloofwaardig blijven. Zoiets weet je nooit zeker, je denkt het te voelen, samen met je team en uiteraard de artiesten die de motor zijn. Bij commerciele televisie zap ik weg tijdens reclames, ik wil juist dingen maken die mensen willen zien.' 

Niet om de boodschap

Iets moois maken is volgens De Koning gelukt met de Bavaria-samenwerking, maar ook met het het Centraal Beheer-filmpje waar Anouk in figureert. Kees de Koning en presentator Arie Boomsma plaatsten in mei een filmpje van een feestende Anouk op Twitter, media gingen met het nieuws aan de haal, maar uiteindelijk bleek het een publiciteitsstunt voor een commercial van Centraal Beheer te zijn. 'Anouk wilde al jaren een reclame van Centraal Beheer doen', vertelt De Koning. 'Het is een iconisch merk, met een ander merk hadden we dit niet gedaan.' De commercial zelf is inmiddels meer dan 2 miljoen keer bekeken. De Koning: 'Mensen hebben het uit zichzelf bekeken, omdat ze het echt willen zien, en niet puur en alleen om de boodschap die erin verwerkt zit.'

Gerelateerde artikelen:


Meer over sales & marketing:


Gegevens ontvanger
Naam ontvanger:
Email ontvanger:
Jouw gegevens
Naam:
Email:
'Coolcat' Roland Khan wil V&D inlijven; Commissaris wil meer loon

'Coolcat' Roland Khan wil V&D inlijven; Commissaris wil meer loon

Plus: Fagron moet fors afschrijven, Aegon verkoopt Britse pensioentak, Noors staatsfonds valt Volkswagen-familie aan Lees verder

Ga eens vreemd: 4 sublieme wijnen uit de Piemonte

Ga eens vreemd: 4 sublieme wijnen uit de Piemonte

De wijnstreek Piemonte wordt steeds populairder. MT huissommelier Jan-Willem van der Hek over glooiende hellingen en diverse bodemsoorten. Lees verder

5 overnames die Yahoo hadden kunnen redden

5 overnames die Yahoo hadden kunnen redden

Webpionier Yahoo zit in een zware identiteitscrisis. Ceo Marissa Mayer koopt en saneert zich scheel, maar niemand is tevreden. Lees verder

Jan Baan: 'We staan aan vooravond van een nieuw tijdperk'

Jan Baan: 'We staan aan vooravond van een nieuw tijdperk'

Ondernemer Jan Baan viel diep, maar krabbelde ook weer op. Als ceo van de Vanenburg Group richt hij zich nu op de kansen van Smart Industry. Lees verder

Shell-ceo: Benzine is here to stay; PWC niet alert op verzonnen cijfers

Shell-ceo: Benzine is here to stay; PWC niet alert op verzonnen cijfers

Plus: Kwakkelend Vattenfall: 'Nuon blijft in NL', inwoners geschokt over 25 ton Shell-gas, nieuwe eigenaar Burger King en PWC niet alert op verzonnen cijfers. Lees verder

Bob schakelt een héél doortastende headhunter in

Bob schakelt een héél doortastende headhunter in

Bob is divisiedirecteur van een groot concern, hij doet zijn best. In deze aflevering komt een headhunter met aardige kandidaten. Lees verder

Klantverwachtingen overtreffen? Dat is verspilling

Klantverwachtingen overtreffen? Dat is verspilling

Doe vooral wat de klant van je verwacht. Verwachting overtreffen leidt nauwelijks tot meer loyaliteit, stelt Marcel van Assen. Lees verder

De magie van volwassen teams: The Kyteman Orchestra

De magie van volwassen teams: The Kyteman Orchestra

Een optreden van The Kyteman Orchestra is niet alleen een muzikaal feest, het leert ons ook veel over teamvorming. Lees verder

Deze kansen liggen er voor managers in de circulaire economie

Deze kansen liggen er voor managers in de circulaire economie

In de groeiende circulaire economie liggen kansen voor de Nederlandse managers. Het verschil met een niet-circulair systeem is dat deze vorm van zakendoen ernaar streeft om geen afval te genereren. Een volledig circulaire economie weet dan ook de uitstoot tot nul te beperken. Lees verder

KPN kwakkelt op zakelijke markt; bonus-ophef rondom Delta-Goudhaantje

KPN kwakkelt op zakelijke markt; bonus-ophef rondom Delta-Goudhaantje

Plus: recordcijfers GM, miljoenenklus voor Heerema en auto-industrie krijgt lucht. Lees verder

Whitepapers
Meer whitepapers »
 
Volg MT op Twitter


@MTNieuws op Twitter
X