Stoelendans van Nederlandse topmerken

24 apr 2012  |   Redactie  
Merkwaarde

In de ranglijst van de vijftig meest waardevolle merken is het dit jaar een grote stoelendans. In de lijst die merkwaarderingsbureau Brand Finance deze week publiceert, zijn opmerkelijke stijgers en dalers te zien.


In de top 10 is weinig beweging: zowel Shell als ING houden hun plek op respectievelijk de eerste en derde plaats. Ook Randstad (5), Dove (6), Heineken (7), Aegon (8) en Lipton (10) behouden hun ranking. Alleen Philips wordt gedegradeerd van de tweede plek naar plaats 4. Opmerkelijk is de stijging van Rabobank van de vierde naar plaats 2 en die van KPN; met drie plekken van de twaalfde naar nummer 9. Verderop in de ranking tonen ook Rexona (13), (Ahold (26), Aalberts Industries (35) Brunel (44) en hekkensluiter Gamma (50) zich tamelijk honkvast met dezelfde notering als vorig jaar.

Brand Finance top 10 bedrijven en hun merkwaarde

Stijgers en dalers

Dat kan niet gezegd worden voor andere bedrijven: Gall&Gall (van 15 naar 19), SNS Reaal (van 27 naar 38), TomTom  (van 30 naar 37), Van Lanschot (van 36 naar 41), Telegraaf Media Groep (van 39 naar 45),en ASM (38 naar 48) krijgen een flinke vermindering van hun merkwaarde voor de kiezen. Opvallende stijgers zijn Amstel (van 25 naar 17), Akzo Nobel (32 naar 28), en Ten Cate (van 47 naar 39). Gemiddeld komt 15 procent van de bedrijfswaarde uit merken. Omdat ABN Amro in handen is van de overheid is het niet gemeten.

Aanstaande donderdag komt de MT500 uit, de ranglijst van bedrijven met het beste imago. Dan zal blijken of de ranking van Brand Finance overeenkomt met de waardering die de lezers van Management Team bedrijven geven.

Afbeelding: Dimitric

Lees ook:

Gegevens ontvanger
Naam ontvanger:
Email ontvanger:
Jouw gegevens
Naam:
Email:
Werk-privé balans is een belastend concept

Werk-privé balans is een belastend concept

Werk en privé lopen steeds meer in elkaar over. Da's niet erg. Geef mensen vrijheid zelf te kiezen en het werk gaat erop vooruit. Lees verder

'Manager' bijna meest gewilde functie, maar ervaring niet vereist

'Manager' bijna meest gewilde functie, maar ervaring niet vereist

Op sociale media is veel vraag naar managers. Met bijna 700.000 vacatures staat de 'manager' op nummer 2, direct achter de ICT'er. Lees verder

Onderzoek toont aan: cloud goed voor omzet

Onderzoek toont aan: cloud goed voor omzet

Nederlandse bedrijven die veel in de cloud werken zien een veel grotere omzetgroei (14%) dan bedrijven die niet in de cloud zitten (2%). Lees verder

Hoe Hummel van karma z'n bedrijfsstrategie maakte

Hoe Hummel van karma z'n bedrijfsstrategie maakte

Bij Hummel speelt karma een grote rol. Zelfs zo groot, dat de hele bedrijfsfilosofie erop gestoeld is. Ceo Christian Stadil: ‘Als wij goed zijn voor de wereld, is de wereld goed voor ons.’ Lees verder

DNB uit kritiek over privébelangen ABN-top; Philips verkoopt LED-tak aan Go Capital

DNB uit kritiek over privébelangen ABN-top; Philips verkoopt LED-tak aan Go Capital

Plus: Niek Hoek stapt per direct uit RvC NIBC, Bonden woest over beloning KPN-topman Lees verder

Waarom pubergedrag ook grote organisaties kan verlammen

Waarom pubergedrag ook grote organisaties kan verlammen

Macht gebruiken lijkt heel leuk, in feite is het een van de meest machteloze dingen die er is, betoogt columnist Ronald Meijers. Lees verder

Helden van de Maakindustrie deel 1: Solidpack

Helden van de Maakindustrie deel 1: Solidpack

Binnenkort presenteert MT de vernieuwde Maakindustrie 100. Tot die tijd toppers uit de lijst. Vandaag: verpakkingskampioen SolidPack. Lees verder

Teruggave bonus moet beursgang ABN redden; Prada getroffen door zwakke Chinese markt

Teruggave bonus moet beursgang ABN redden; Prada getroffen door zwakke Chinese markt

Plus: 'Gros V&D-personeel bereid tot loonoffer', Banken vrezen voor rapportcijfers bij nieuwe regels Lees verder

Maak je wereld groter: smaak maken op het nieuwe Schiphol

Maak je wereld groter: smaak maken op het nieuwe Schiphol

Het borrelt en bruist op Schiphol. Beleef de sfeer van internationaal zakendoen, de dynamiek en de vibe van de wereld op loopafstand. Lees verder

Zitten kan dodelijk zijn: de opkomst van de anti-ergonomie

Zitten kan dodelijk zijn: de opkomst van de anti-ergonomie

‘Zitten is een werkwoord’, zei Gerrit Rietveld al. Dus zitten moet niet al te comfortabel zijn, zeggen de anti-ergonomen. Lees verder

 
Volg MT op Facebook
X