Stoelendans van Nederlandse topmerken

24 apr 2012  |   Redactie  
Merkwaarde

In de ranglijst van de vijftig meest waardevolle merken is het dit jaar een grote stoelendans. In de lijst die merkwaarderingsbureau Brand Finance deze week publiceert, zijn opmerkelijke stijgers en dalers te zien.


In de top 10 is weinig beweging: zowel Shell als ING houden hun plek op respectievelijk de eerste en derde plaats. Ook Randstad (5), Dove (6), Heineken (7), Aegon (8) en Lipton (10) behouden hun ranking. Alleen Philips wordt gedegradeerd van de tweede plek naar plaats 4. Opmerkelijk is de stijging van Rabobank van de vierde naar plaats 2 en die van KPN; met drie plekken van de twaalfde naar nummer 9. Verderop in de ranking tonen ook Rexona (13), (Ahold (26), Aalberts Industries (35) Brunel (44) en hekkensluiter Gamma (50) zich tamelijk honkvast met dezelfde notering als vorig jaar.

Brand Finance top 10 bedrijven en hun merkwaarde

Stijgers en dalers

Dat kan niet gezegd worden voor andere bedrijven: Gall&Gall (van 15 naar 19), SNS Reaal (van 27 naar 38), TomTom  (van 30 naar 37), Van Lanschot (van 36 naar 41), Telegraaf Media Groep (van 39 naar 45),en ASM (38 naar 48) krijgen een flinke vermindering van hun merkwaarde voor de kiezen. Opvallende stijgers zijn Amstel (van 25 naar 17), Akzo Nobel (32 naar 28), en Ten Cate (van 47 naar 39). Gemiddeld komt 15 procent van de bedrijfswaarde uit merken. Omdat ABN Amro in handen is van de overheid is het niet gemeten.

Aanstaande donderdag komt de MT500 uit, de ranglijst van bedrijven met het beste imago. Dan zal blijken of de ranking van Brand Finance overeenkomt met de waardering die de lezers van Management Team bedrijven geven.

Afbeelding: Dimitric

Lees ook:

Gegevens ontvanger
Naam ontvanger:
Email ontvanger:
Jouw gegevens
Naam:
Email:
Onderzoek Tegenspraak: dit is wat je moet weten

Onderzoek Tegenspraak: dit is wat je moet weten

Bijna alle managers zien het nut van tegenspraak in, maar slechts 28 procent is er actief mee bezig. De cijfers over tegenspraak. Lees verder

Pas op als je 'gezond verstand' iets beweert

Pas op als je 'gezond verstand' iets beweert

Veel managers vertrouwen op hun 'gezond verstand'. Maar gevoelens en gedrag zijn vaak even goede raadgevers. Lees verder

Waarom empathie de sleutel is tot beter leiderschap

Waarom empathie de sleutel is tot beter leiderschap

Een interview met de Hongaarse filosoof Roman Krznaric over empathie. 'Medewerkers missen geborgenheid.' Lees verder

Doe de test: hoe empathisch ben je zelf?

Doe de test: hoe empathisch ben je zelf?

Volgens filosoof Roman Krznaric is empathie de sleutel tot beter leiderschap. Hoe ontwikkel je het, en hoe scoor je zelf? Lees verder

Kapotte software en bendgate: heeft Apple een imagoprobleem?

Kapotte software en bendgate: heeft Apple een imagoprobleem?

Vorige week trok Apple voor het eerst een softwareupdate terug. Daarna volgde 'bendgate'. Is meer schade te voorkomen? Lees verder

Coachend leiderschap? Zorg dat je eerst de baas wordt

Coachend leiderschap? Zorg dat je eerst de baas wordt

Je kan op verschillende manieren omgaan met hiërarchie op de werkvloer, maar zorg dat je geen allemansvriend wordt. Lees verder

Chantal loopt een blauwtje bij Daan de treinreiziger

Chantal loopt een blauwtje bij Daan de treinreiziger

Daan de Reiziger is liefhebber van niet-gemaakte kilometers. Deze keer vraagt zijn aantrekkelijkste collega of ze mee mag rijden. Lees verder

Lodewijk Asscher zaait robotangst; 'Leiderschapscrisis bij AF-KLM'

Lodewijk Asscher zaait robotangst; 'Leiderschapscrisis bij AF-KLM'

Plus: ING grootste in storingen, miljoenenboete voor KPN, Goudhaantje Michel Cup weg bij DE en Netflix stapt in films. Lees verder

Richard Branson: 'Met marketing alleen red je het niet'

Richard Branson: 'Met marketing alleen red je het niet'

Hoe haalt Richard Branson voordeel uit zijn imago? 'Zou jij lachen als je je werk in een ouderwets uniform moet doen?' Lees verder

De 10 meest bizarre promotiestunts van Richard Branson

De 10 meest bizarre promotiestunts van Richard Branson

Richard Branson staat bekend om zijn opmerkelijke promotiestunts. 10 legendarische voorbeelden op een rijtje. Lees verder

Whitepapers
Meer whitepapers »
 
Volg MT op Facebook
X