Stoelendans van Nederlandse topmerken

24 apr 2012  |   Redactie  
Merkwaarde

In de ranglijst van de vijftig meest waardevolle merken is het dit jaar een grote stoelendans. In de lijst die merkwaarderingsbureau Brand Finance deze week publiceert, zijn opmerkelijke stijgers en dalers te zien.


In de top 10 is weinig beweging: zowel Shell als ING houden hun plek op respectievelijk de eerste en derde plaats. Ook Randstad (5), Dove (6), Heineken (7), Aegon (8) en Lipton (10) behouden hun ranking. Alleen Philips wordt gedegradeerd van de tweede plek naar plaats 4. Opmerkelijk is de stijging van Rabobank van de vierde naar plaats 2 en die van KPN; met drie plekken van de twaalfde naar nummer 9. Verderop in de ranking tonen ook Rexona (13), (Ahold (26), Aalberts Industries (35) Brunel (44) en hekkensluiter Gamma (50) zich tamelijk honkvast met dezelfde notering als vorig jaar.

Brand Finance top 10 bedrijven en hun merkwaarde

Stijgers en dalers

Dat kan niet gezegd worden voor andere bedrijven: Gall&Gall (van 15 naar 19), SNS Reaal (van 27 naar 38), TomTom  (van 30 naar 37), Van Lanschot (van 36 naar 41), Telegraaf Media Groep (van 39 naar 45),en ASM (38 naar 48) krijgen een flinke vermindering van hun merkwaarde voor de kiezen. Opvallende stijgers zijn Amstel (van 25 naar 17), Akzo Nobel (32 naar 28), en Ten Cate (van 47 naar 39). Gemiddeld komt 15 procent van de bedrijfswaarde uit merken. Omdat ABN Amro in handen is van de overheid is het niet gemeten.

Aanstaande donderdag komt de MT500 uit, de ranglijst van bedrijven met het beste imago. Dan zal blijken of de ranking van Brand Finance overeenkomt met de waardering die de lezers van Management Team bedrijven geven.

Afbeelding: Dimitric

Lees ook:

Gegevens ontvanger
Naam ontvanger:
Email ontvanger:
Jouw gegevens
Naam:
Email:
Dit zijn de Goudhaantjes van 2014

Dit zijn de Goudhaantjes van 2014

Voor het zesde achtereenvolgende jaar: de Goudhaantjes 100, MT's lijst met de grootste managementtalenten van Nederland. Lees verder

Wie is de ceo van morgen? 5 trends rond toptalent

Wie is de ceo van morgen? 5 trends rond toptalent

De ceo van morgen ziet er anders uit dan de ceo van vandaag. Dit zijn de 5 trends onder de Nederlandse Goudhaantjes. Lees verder

Prijsvraag: waarom zou jij ceo moeten worden?

Prijsvraag: waarom zou jij ceo moeten worden?

Weet jij het beter? Vertel waarom jij ceo van een groot bedrijf moet worden en win 1 van de 5 exemplaren van het boek Hoe word je ceo? Lees verder

Unilever heeft moeite met groei; Dit zijn de Goudhaantjes van 2014

Unilever heeft moeite met groei; Dit zijn de Goudhaantjes van 2014

Plus: Cultuurdirecteuren verdienen onder Balkenende-norm, Apple-topman Cook praat met China, SBM Offshore onderhandelt met OM. Lees verder

Daimler verkoopt belang in Tesla; Amrath wil Kurhaus kopen

Daimler verkoopt belang in Tesla; Amrath wil Kurhaus kopen

Plus: Microsoft trekt de stekker uit de naam Nokia, Yahoo doet het goed en ook NN vindt bod op Nutreco te laag. Lees verder

Hoe ING, Akzo, Toyota en KLM groene wereldkampioen werden

Hoe ING, Akzo, Toyota en KLM groene wereldkampioen werden

Voor grote bedrijven zijn er meerdere wereldtitels duurzaam ondernemen te verdelen. Hoe zorg je dat je hoge ogen gooit? Lees verder

Morgen op MT.nl: de Goudhaantjes van 2014

Morgen op MT.nl: de Goudhaantjes van 2014

Wat je moet weten over MT's jaarlijkse lijst met managementtalent: de Goudhaantjes. Morgen publiceren we de editie van 2014. Lees verder

Waarom je protocollen soms maar beter aan je laars kunt lappen

Waarom je protocollen soms maar beter aan je laars kunt lappen

Met protocollen proberen bedrijven de organisatie te stroomlijnen. Maar efficiëntie botst vaak met effectiviteit. Eigenwijze medewerkers zijn dan de laatste hoop. Lees verder

De Nederlandse ceo heeft wel haar, maar geen snor

De Nederlandse ceo heeft wel haar, maar geen snor

Kale mannen maken weinig kans om ceo te worden. Maar ook een snor is uit bij de Nederlandse topmanager, die gemiddeld 53 jaar oud is. Lees verder

'Botsende ego's hielden mobiel betalen jarenlang tegen'

'Botsende ego's hielden mobiel betalen jarenlang tegen'

De markt voor mobiel betalen bestaat al jaren, de techniek ook, maar te grote ego's in de boardroom hebben het lang tegengehouden. Lees verder

 
Volg MT op Facebook
X