Stoelendans van Nederlandse topmerken

24 apr 2012  |   Redactie  
Merkwaarde

In de ranglijst van de vijftig meest waardevolle merken is het dit jaar een grote stoelendans. In de lijst die merkwaarderingsbureau Brand Finance deze week publiceert, zijn opmerkelijke stijgers en dalers te zien.


In de top 10 is weinig beweging: zowel Shell als ING houden hun plek op respectievelijk de eerste en derde plaats. Ook Randstad (5), Dove (6), Heineken (7), Aegon (8) en Lipton (10) behouden hun ranking. Alleen Philips wordt gedegradeerd van de tweede plek naar plaats 4. Opmerkelijk is de stijging van Rabobank van de vierde naar plaats 2 en die van KPN; met drie plekken van de twaalfde naar nummer 9. Verderop in de ranking tonen ook Rexona (13), (Ahold (26), Aalberts Industries (35) Brunel (44) en hekkensluiter Gamma (50) zich tamelijk honkvast met dezelfde notering als vorig jaar.

Brand Finance top 10 bedrijven en hun merkwaarde

Stijgers en dalers

Dat kan niet gezegd worden voor andere bedrijven: Gall&Gall (van 15 naar 19), SNS Reaal (van 27 naar 38), TomTom  (van 30 naar 37), Van Lanschot (van 36 naar 41), Telegraaf Media Groep (van 39 naar 45),en ASM (38 naar 48) krijgen een flinke vermindering van hun merkwaarde voor de kiezen. Opvallende stijgers zijn Amstel (van 25 naar 17), Akzo Nobel (32 naar 28), en Ten Cate (van 47 naar 39). Gemiddeld komt 15 procent van de bedrijfswaarde uit merken. Omdat ABN Amro in handen is van de overheid is het niet gemeten.

Aanstaande donderdag komt de MT500 uit, de ranglijst van bedrijven met het beste imago. Dan zal blijken of de ranking van Brand Finance overeenkomt met de waardering die de lezers van Management Team bedrijven geven.

Afbeelding: Dimitric

Lees ook:

Gerelateerde artikelen:


Meer over sales & marketing:


Gegevens ontvanger
Naam ontvanger:
Email ontvanger:
Jouw gegevens
Naam:
Email:
Bas Haring overweegt een loopbaan in de maakindustrie

Bas Haring overweegt een loopbaan in de maakindustrie

Bas Haring is toe aan een loopbaan in de maakindustrie. Als cv-installateur, de komende 16 jaar. Lees verder

100 inspirerende quotes van beroemde managers

100 inspirerende quotes van beroemde managers

Deze 100 inspirerende quotes helpen je op weg met een kijkje in de geest van deze creatievelingen. Lees verder

Door de digitalisering moet de sales omdraaien

Door de digitalisering moet de sales omdraaien

Wil je bedrijf succesvol blijven tijdens de digitalisering dan moet het verkoopproces uitbreiden naar alle klantinteracties en wordt dan verkoop- een koopproces. Lees verder

Facebook verdubbelt winst; Arianne Huffington in bestuur Uber

Facebook verdubbelt winst; Arianne Huffington in bestuur Uber

Plus: Betaalbedrijf PayPal overtreft verwachtingen, daar waar Apple teleurstelt.  Lees verder

Container-ondernemer Kristel Groenenboom over apen die leren klimmen

Container-ondernemer Kristel Groenenboom over apen die leren klimmen

Gelukkig maken Nederlandse maakbedrijven nog gebruik van technisch talent van eigen bodem, aldus onderneemster Kristel Groenenboom. Lees verder

Verne Harnish: “Dit is het jaar om de term management te dumpen”

Verne Harnish: “Dit is het jaar om de term management te dumpen”

Verne Harnish, alias ‘The growth guy’, is op 10 mei een van de sprekers op de Scaling up Summit 2016 voor ambitieuze ondernemers. MT.nl spreekt in aanloop van het evenement met de auteur van het boek Scaling Up. Lees verder

5 tips voor een ceo met een reputatieschandaal aan zijn broek

5 tips voor een ceo met een reputatieschandaal aan zijn broek

Banken, accountancyfirma’s, autobedrijven, hogescholen en woningcorporaties. De afgelopen jaren is reputatie (schade) een ‘hot’ topic geworden. Lees verder

Met het nieuwe Dropbox Infinite heb je geen vaste opslag meer nodig

Met het nieuwe Dropbox Infinite heb je geen vaste opslag meer nodig

Om het geheugen van je vaste computer te besparen kondigt Dropbox vandaag Infinite aan. Online werken aan bestanden met het gevoel van de vaste mappen op je computer. Lees verder

Waarom er nog hoop is voor Blokker

Waarom er nog hoop is voor Blokker

Bedrijven die zich richten op het middensegment lijken ten dode opgeschreven, getuige V&D, Miss Etam en Scapino. Of niet? ‘Er is hoop voor Blokker: een dinosaurus die leert vliegen.’ Lees verder

Simon Sinek: 'Een leider moet een helper zijn'

Simon Sinek: 'Een leider moet een helper zijn'

De man van de 'Waarom-vraag' was in Nederland. Dominique Haijtema voelde hem aan de tand. 'Ik ben een man met een missie'. Lees verder

Whitepapers
Meer whitepapers »
 
Volg MT op Twitter


@MTNieuws op Twitter
X