Meer verdienen met korting

19 mrt 2012  |   Djaja Ottenhof  
Discount

Nederlanders houden volgens het cliché van gratis. De bon waarmee we ‘gratis’ aankopen doen, is dan ook populair bij de consument. Maar de coupon is natuurlijk vooral een effectief marketinginstrument dat, mits goed ingezet, een potentiële winstmachine is.

Dit betogen Amerikaanse en Chinese onderzoekers van de Universiteiten van North Carolina, Texas en Chengdu op basis van een modelmatige analyse. Gratis coupons zijn zelfs een beter instrument om de winstgevendheid op te krikken dan andere vormen van korting. Hiervoor zijn twee redenen:

  • De consument wordt verleid meer uit te geven om het minimumbedrag te halen waarvoor de korting geldt
  • Als de consument naar de winkel komt om zijn korting te incasseren, doet hij extra aankopen

Korting voordeliger voor detailhandel

Het tweede punt betekent dat de coupons vooral aantrekkelijk zijn voor de detailhandel met hogere marges, zoals elektronica of kleding. Winkels met lage marges, lees: ‘de supermarkt’, hebben er relatief weinig aan omdat de coupon niet verleidt ot een extra bezoek. Consumenten gebruiken de korting vooral om voorraden in te slaan van goederen die ze anders toch wel zouden kopen.

Volgens de onderzoekers is het dus belangrijk dat je het kortingsaanbod afstemt op het type consument. Wie een krap budget heeft, kan je het beste 'incrementele' kortingen aanbieden; een korting die oploopt naarmate de consument meer uitgeeft. Consumenten met een ruime portemonnee kan je beter een flinke korting aanbieden die wel pas gaat gelden bij de aankoop van een groot bedrag.

Gooi dure producten in de aanbieding

Verder loont het om aanbiedingen af te stemmen op de hoeveelheid uitstaande en nog te incasseren coupons. In de periode dat veel coupons ingewisseld worden, moet je vooral duurdere producten in de aanbieding doen. Dit zorgt ervoor dat consumenten sneller over de waarde van de kaarten heen gaan.

Het slim op elkaar afstemmen van de uitgifte- en de inwisselperiode is ook een methode om de coupons effectief in te zetten. Als bedrijf kan je bijvoorbeeld rond de kerstdagen coupons verstrekken die klanten in de eerste week van het nieuwe jaar kunnen  inwisselen. Zo verleid je consumenten om na een drukke periode ook in een rustige periode terug te komen.

Lees ook:

Gegevens ontvanger
Naam ontvanger:
Email ontvanger:
Jouw gegevens
Naam:
Email:
Bob de manager leert de waarde van feedback kennen

Bob de manager leert de waarde van feedback kennen

Bob is divisiedirecteur bij een groot concern. Hij doet zijn best. In aflevering 201 leert hij de waarde van zuivere feedback kennen. Lees verder

iOS 8 gedownload? 6 tips om meer uit je iPhone of iPad te halen

iOS 8 gedownload? 6 tips om meer uit je iPhone of iPad te halen

Niet alleen iOS, maak ook veel apps hebben gisteravond een update gehad. 6 productieve tips om meer uit je iPhone of iPad te halen. Lees verder

Is de klasse van KLM te kopiëren?

Is de klasse van KLM te kopiëren?

Merkbouw in de luchtvaart is helemaal niet moeilijk. KLM laat zien dat het kan én hoe leuk het is. Du pain, du vin, du KLM? Lees verder

Wat te doen als Amazon daadwerkelijk naar Nederland komt?

Wat te doen als Amazon daadwerkelijk naar Nederland komt?

En weer gaan er geruchten dat Amazon.com officieel naar Nederland komt. Hoe kunnen bedrijven zich daar op voorbereiden? Lees verder

KPN-directeur: Stop met vernieuwing als het geen geld oplevert

KPN-directeur: Stop met vernieuwing als het geen geld oplevert

Als vernieuwing geen bijdrage levert aan het bedrijfsresultaat, kun je er maar beter mee stoppen, zegt Diederik Rosenbaum (KPN). Lees verder

John de Mol gaat Talpa verkopen; 'Amazon komt naar Nederland'

John de Mol gaat Talpa verkopen; 'Amazon komt naar Nederland'

Plus: Kritiek op management Twitter, Zalando wil ruim 500 miljoen ophalen en whisky-sector vreest onafhankelijk Schotland. Lees verder

Zo vermenigvuldig je de creativiteit en intelligentie van je team

Zo vermenigvuldig je de creativiteit en intelligentie van je team

Veel talent en potentieel van medewerkers blijft onderbenut. Tot de manager gaat leidinggeven als 'multiplier'. Als wat? Lees verder

Hoe wordt Amsterdam Arena vanaf 2015 klimaatneutraal?

Hoe wordt Amsterdam Arena vanaf 2015 klimaatneutraal?

De Arena heeft de ambitie om in 2015 CO2-neutraal te zijn. Hoe maakt het Amsterdamse stadion deze ambitie waar? Lees verder

Ben jij een diminisher? Herken deze 3 symptomen

Ben jij een diminisher? Herken deze 3 symptomen

Veel managers weten méér uit hun mensen te halen, maar helaas zijn er ook veel die hen beknotten. Dit zijn de 3 symptomen. Lees verder

Winnen: 2 kaarten voor seminar 'Multipliers'

Winnen: 2 kaarten voor seminar 'Multipliers'

'Multipliers' maakt als leiderschapsconcept snel opmars. Alles ervan weten? Win dan 1 van de 2 vrijkaarten. Lees verder

Whitepapers
Meer whitepapers »
 
Volg MT op Facebook
X