Meer verdienen met korting

19 mrt 2012  |   Djaja Ottenhof  
Discount

Nederlanders houden volgens het cliché van gratis. De bon waarmee we ‘gratis’ aankopen doen, is dan ook populair bij de consument. Maar de coupon is natuurlijk vooral een effectief marketinginstrument dat, mits goed ingezet, een potentiële winstmachine is.

Dit betogen Amerikaanse en Chinese onderzoekers van de Universiteiten van North Carolina, Texas en Chengdu op basis van een modelmatige analyse. Gratis coupons zijn zelfs een beter instrument om de winstgevendheid op te krikken dan andere vormen van korting. Hiervoor zijn twee redenen:

  • De consument wordt verleid meer uit te geven om het minimumbedrag te halen waarvoor de korting geldt
  • Als de consument naar de winkel komt om zijn korting te incasseren, doet hij extra aankopen

Korting voordeliger voor detailhandel

Het tweede punt betekent dat de coupons vooral aantrekkelijk zijn voor de detailhandel met hogere marges, zoals elektronica of kleding. Winkels met lage marges, lees: ‘de supermarkt’, hebben er relatief weinig aan omdat de coupon niet verleidt ot een extra bezoek. Consumenten gebruiken de korting vooral om voorraden in te slaan van goederen die ze anders toch wel zouden kopen.

Volgens de onderzoekers is het dus belangrijk dat je het kortingsaanbod afstemt op het type consument. Wie een krap budget heeft, kan je het beste 'incrementele' kortingen aanbieden; een korting die oploopt naarmate de consument meer uitgeeft. Consumenten met een ruime portemonnee kan je beter een flinke korting aanbieden die wel pas gaat gelden bij de aankoop van een groot bedrag.

Gooi dure producten in de aanbieding

Verder loont het om aanbiedingen af te stemmen op de hoeveelheid uitstaande en nog te incasseren coupons. In de periode dat veel coupons ingewisseld worden, moet je vooral duurdere producten in de aanbieding doen. Dit zorgt ervoor dat consumenten sneller over de waarde van de kaarten heen gaan.

Het slim op elkaar afstemmen van de uitgifte- en de inwisselperiode is ook een methode om de coupons effectief in te zetten. Als bedrijf kan je bijvoorbeeld rond de kerstdagen coupons verstrekken die klanten in de eerste week van het nieuwe jaar kunnen  inwisselen. Zo verleid je consumenten om na een drukke periode ook in een rustige periode terug te komen.

Lees ook:

Gegevens ontvanger
Naam ontvanger:
Email ontvanger:
Jouw gegevens
Naam:
Email:
Mag je teenslippers op de werkvloer verbieden?

Mag je teenslippers op de werkvloer verbieden?

Bij zomerse hitte wil je wat makkelijks aantrekken. Maar toch moet je ook representatief blijven. Welke regels bestaan daarvoor? Lees verder

Imtech somber over 2015, Volkswagen nu ’s werelds grootste autoverkoper

Imtech somber over 2015, Volkswagen nu ’s werelds grootste autoverkoper

Plus: Mokerslag voor Chinese beurzen, Landbouwuitvoer heeft het moeilijk Lees verder

Polyplastic, maker van meer dan 20 miljoen caravanvensters

Polyplastic, maker van meer dan 20 miljoen caravanvensters

Polyplastic is wereldwijd vooral bekend van zijn caravanvensters. Maar het kan alles maken, zolang het maar transparant moet zijn. Lees verder

Is ‘doe je best’ wel goed genoeg?

Is ‘doe je best’ wel goed genoeg?

Mensen aanmoedigen om hun best te doen geeft betere resultaten dan harde doelen. Maar is 'doe je best' wel genoeg? Lees verder

Zo maak je van een klant een ambassadeur

Zo maak je van een klant een ambassadeur

Tevreden klanten zijn goed, maar ambassadeurs zijn beter. Jos Burgers legt uit hoe je van 'zomaar tevreden' de lat een stukje hoger legt. Lees verder

TNT ziet omzet groeien; Reaal aast op ASR

TNT ziet omzet groeien; Reaal aast op ASR

Plus: Pearson zet ook Economist in etalage, reshoring steeds populairder, ondernemer omzeilt bank en haalt 30 mio op en Lufthansa wordt prijsvechter. Lees verder

Netwerken: ze lijken techniek, maar ze zijn menselijk. Dit is waarom

Netwerken: ze lijken techniek, maar ze zijn menselijk. Dit is waarom

Nu er overal netwerken zijn, moeten we die beter leren begrijpen. En dat blijft mensenwerk, ondanks de technologische opkomst. Lees verder

Hoe platter de organisatie, hoe beter?

Hoe platter de organisatie, hoe beter?

Een plattere organisatie is productiever, maar ergens komt een punt waarop de productiviteit weer afneemt. Joost Ardts legt uit hoe dat zit. Lees verder

Waarom slaap en beweging onlosmakelijk verbonden zijn met top presteren

Waarom slaap en beweging onlosmakelijk verbonden zijn met top presteren

Goed slapen en bewegen zijn essentieel om goed te kunnen presteren. Deze onderzoeken tonen aan dat het je scherper maakt. Lees verder

Rutte liet zich gebruiken door loterijenlobby; Air-France KLM versnelt besparingen

Rutte liet zich gebruiken door loterijenlobby; Air-France KLM versnelt besparingen

Plus: EY heeft een nieuwe Raad van Commissarissen, de FT is verkocht aan Japanners en Ferrari vraagt een notering aan bij de NYSE. Lees verder

 
Volg MT op Facebook
X