Meer verdienen met korting

19 mrt 2012  |   Djaja Ottenhof  
Discount

Nederlanders houden volgens het cliché van gratis. De bon waarmee we ‘gratis’ aankopen doen, is dan ook populair bij de consument. Maar de coupon is natuurlijk vooral een effectief marketinginstrument dat, mits goed ingezet, een potentiële winstmachine is.

Dit betogen Amerikaanse en Chinese onderzoekers van de Universiteiten van North Carolina, Texas en Chengdu op basis van een modelmatige analyse. Gratis coupons zijn zelfs een beter instrument om de winstgevendheid op te krikken dan andere vormen van korting. Hiervoor zijn twee redenen:

  • De consument wordt verleid meer uit te geven om het minimumbedrag te halen waarvoor de korting geldt
  • Als de consument naar de winkel komt om zijn korting te incasseren, doet hij extra aankopen

Korting voordeliger voor detailhandel

Het tweede punt betekent dat de coupons vooral aantrekkelijk zijn voor de detailhandel met hogere marges, zoals elektronica of kleding. Winkels met lage marges, lees: ‘de supermarkt’, hebben er relatief weinig aan omdat de coupon niet verleidt ot een extra bezoek. Consumenten gebruiken de korting vooral om voorraden in te slaan van goederen die ze anders toch wel zouden kopen.

Volgens de onderzoekers is het dus belangrijk dat je het kortingsaanbod afstemt op het type consument. Wie een krap budget heeft, kan je het beste 'incrementele' kortingen aanbieden; een korting die oploopt naarmate de consument meer uitgeeft. Consumenten met een ruime portemonnee kan je beter een flinke korting aanbieden die wel pas gaat gelden bij de aankoop van een groot bedrag.

Gooi dure producten in de aanbieding

Verder loont het om aanbiedingen af te stemmen op de hoeveelheid uitstaande en nog te incasseren coupons. In de periode dat veel coupons ingewisseld worden, moet je vooral duurdere producten in de aanbieding doen. Dit zorgt ervoor dat consumenten sneller over de waarde van de kaarten heen gaan.

Het slim op elkaar afstemmen van de uitgifte- en de inwisselperiode is ook een methode om de coupons effectief in te zetten. Als bedrijf kan je bijvoorbeeld rond de kerstdagen coupons verstrekken die klanten in de eerste week van het nieuwe jaar kunnen  inwisselen. Zo verleid je consumenten om na een drukke periode ook in een rustige periode terug te komen.

Lees ook:

Gegevens ontvanger
Naam ontvanger:
Email ontvanger:
Jouw gegevens
Naam:
Email:
Hoe kom je aan kapitaal voor duurzame groei?

Hoe kom je aan kapitaal voor duurzame groei?

Wie met zijn bedrijf een sociaal maatschappelijk doel wil nastreven, kan dat vaak niet alleen. Bij welke financiers kun je aankloppen? Lees verder

Hoe reageer je op defensief gedrag na feedback?

Hoe reageer je op defensief gedrag na feedback?

Spreek iemand aan op zijn gedrag, en er volgt vaak een verdedigende reactie. Hoe ga je daarmee om? Lees verder

De 6 valkuilen van iemand aanspreken op zijn gedrag

De 6 valkuilen van iemand aanspreken op zijn gedrag

Iemand aanspreken op zijn gedrag is nog niet makkelijk. Er zijn 6 valkuilen waar je op moet letten in je eigen reactie. Lees verder

Zo voer je het perfecte feedbackgesprek

Zo voer je het perfecte feedbackgesprek

Mensen aanspreken is nooit makkelijk. Volg deze 5 regels en de kans op succes is het grootst. Lees verder

'Veel mensen krijgen fysiek last als ze iemand moeten aanspreken'

'Veel mensen krijgen fysiek last als ze iemand moeten aanspreken'

We vinden weinig moeilijker dan iemand aanspreken op zijn gedrag, zo blijkt. Kunnen we leren feedback te geven? Lees verder

Renzo Taal: 'Je kunt niet alle goede ideeën zelf hebben'

Renzo Taal: 'Je kunt niet alle goede ideeën zelf hebben'

Storytelling is essentieel binnen Salesforce, zegt Renzo Taal. 'Ik probeer innovatie concreet en persoonlijk te maken.' Lees verder

Rabo zet coöperatie op de helling; Dirk Scheringa weer niet naar de beurs

Rabo zet coöperatie op de helling; Dirk Scheringa weer niet naar de beurs

Plus: eBay splitst Paypal af, uitzenders profiteren, DAF doet goede zaken en de baas verdient nog veel meer dan je denkt. Lees verder

Kun je leiderschap leren van roofvogels? 2 managers vertellen

Kun je leiderschap leren van roofvogels? 2 managers vertellen

Niet alle leiderschapstrainingen zijn saai, zo plaatst Rebird managers tussen de roofvogels. Wat leer je daarvan? Lees verder

Onderzoek Tegenspraak: dit is wat je moet weten

Onderzoek Tegenspraak: dit is wat je moet weten

Bijna alle managers zien het nut van tegenspraak in, maar slechts 28 procent is er actief mee bezig. De cijfers over tegenspraak. Lees verder

Pas op als je 'gezond verstand' iets beweert

Pas op als je 'gezond verstand' iets beweert

Veel managers vertrouwen op 'gezond verstand'. Maar gevoelens en gedrag zijn vaak even goede raadgevers, schrijft Cees Schenk. Lees verder

Whitepapers
Meer whitepapers »
 
Volg MT op Facebook
X