Meer verdienen met korting

19 mrt 2012  |   Djaja Ottenhof  
Discount

Nederlanders houden volgens het cliché van gratis. De bon waarmee we ‘gratis’ aankopen doen, is dan ook populair bij de consument. Maar de coupon is natuurlijk vooral een effectief marketinginstrument dat, mits goed ingezet, een potentiële winstmachine is.

Dit betogen Amerikaanse en Chinese onderzoekers van de Universiteiten van North Carolina, Texas en Chengdu op basis van een modelmatige analyse. Gratis coupons zijn zelfs een beter instrument om de winstgevendheid op te krikken dan andere vormen van korting. Hiervoor zijn twee redenen:

  • De consument wordt verleid meer uit te geven om het minimumbedrag te halen waarvoor de korting geldt
  • Als de consument naar de winkel komt om zijn korting te incasseren, doet hij extra aankopen

Korting voordeliger voor detailhandel

Het tweede punt betekent dat de coupons vooral aantrekkelijk zijn voor de detailhandel met hogere marges, zoals elektronica of kleding. Winkels met lage marges, lees: ‘de supermarkt’, hebben er relatief weinig aan omdat de coupon niet verleidt ot een extra bezoek. Consumenten gebruiken de korting vooral om voorraden in te slaan van goederen die ze anders toch wel zouden kopen.

Volgens de onderzoekers is het dus belangrijk dat je het kortingsaanbod afstemt op het type consument. Wie een krap budget heeft, kan je het beste 'incrementele' kortingen aanbieden; een korting die oploopt naarmate de consument meer uitgeeft. Consumenten met een ruime portemonnee kan je beter een flinke korting aanbieden die wel pas gaat gelden bij de aankoop van een groot bedrag.

Gooi dure producten in de aanbieding

Verder loont het om aanbiedingen af te stemmen op de hoeveelheid uitstaande en nog te incasseren coupons. In de periode dat veel coupons ingewisseld worden, moet je vooral duurdere producten in de aanbieding doen. Dit zorgt ervoor dat consumenten sneller over de waarde van de kaarten heen gaan.

Het slim op elkaar afstemmen van de uitgifte- en de inwisselperiode is ook een methode om de coupons effectief in te zetten. Als bedrijf kan je bijvoorbeeld rond de kerstdagen coupons verstrekken die klanten in de eerste week van het nieuwe jaar kunnen  inwisselen. Zo verleid je consumenten om na een drukke periode ook in een rustige periode terug te komen.

Lees ook:

Gerelateerde artikelen:


Meer over sales & marketing:


Gegevens ontvanger
Naam ontvanger:
Email ontvanger:
Jouw gegevens
Naam:
Email:
'Als leider moet je beweging creëren'

'Als leider moet je beweging creëren'

Goudhaantje Nanouke van ’t Riet werkt al meer dan 15 jaar bij de NS. Ex-Goudhaan Marjan Rintel is sinds een jaar haar baas. Wat hebben zij met en aan elkaar? ‘Ik ben nog altijd verbaasd dat ze me op haar eerste werkdag opbelde om koffie te gaan drinken.’ Lees verder

Grafiek van de dag: verkopen Nokia tegenover iPhone

Grafiek van de dag: verkopen Nokia tegenover iPhone

Nokia maakte woensdag bekend niet langer eigen smartphones te maken. Het einde van een tijdperk met het welbekende deuntje, snake en de oude, onverwoestbare 3310. Lees verder

5 gave kantoren in Nederland

5 gave kantoren in Nederland

Met alleen een pingpongtafel redden startups het al jaren niet meer. Ook bij de grote bedrijven wordt het steeds meer een speeltuin op kantoor. 5 gave kantoren in Nederland. Lees verder

Zo opent SpaceX een lijnverbinding met Mars (video)

Zo opent SpaceX een lijnverbinding met Mars (video)

Onderstaande video ziet er misschien uit als toekomstmuziek, maar SpaceX lijkt toch echt bloedserieus. Het ruimtevaartbedrijf van Elon Musk wil een lijnverbinding opzetten met Mars, met als doel om de rode planeet te koloniseren. Lees verder

De 10 van MT: Bye bye Blackberry - 'VW komt met Tesla-killer'

De 10 van MT: Bye bye Blackberry - 'VW komt met Tesla-killer'

Plus: Deutsche Bank wankelt, TomTom zet verder in op zelfrijdende auto en HBO geeft het op. Lees verder

Tedje van de week: David Grady - Hoe de wereld te redden van slechte vergaderingen

Tedje van de week: David Grady - Hoe de wereld te redden van slechte vergaderingen

Waarschijnlijk zit je te vaak in vergaderingen waar je eigenlijk niets te zoeken hebt. David Grady legt je uit hoe je dat kunt oplossen. Lees verder

5 ceo's die hun eigen salaris verlaagden

5 ceo's die hun eigen salaris verlaagden

Om van het 'gezanik' omtrent zijn inkomen af te zijn heeft politie-adviseur Bernard Welten gisteren gevraagd om zijn salaris te verlagen. Deze 5 topmannen gingen hem voor. Lees verder

Welke God schuilt er in jou en je collega's?

Welke God schuilt er in jou en je collega's?

In elk persoon schuilt een God of Godin. Dat is het uitgangspunt van In touch women resource management, een bedrijf op het gebied van talent- en organisatieontwikkeling. Lees verder

Grafiek van de dag: Twitter-aandeel stijgt door overnamegeruchten, gebruikers minder enthousiast

Grafiek van de dag: Twitter-aandeel stijgt door overnamegeruchten, gebruikers minder enthousiast

Door de overname geruchten wordt een aandeel Twitter steeds meer waard. In de grafiek van de dag: de gebruikersaantallen stijgen een stuk minder hard. Lees verder

'Beïnvloed je team, niet de individuele leden'

'Beïnvloed je team, niet de individuele leden'

Je kunt veel beter proberen je team beter te maken dan de individuele personen, concludeert Yolanda van Heese. 7 Tips om je team beter te maken. Lees verder

 
Volg MT op Twitter


@MTNieuws op Twitter
X