Meer verdienen met korting

19 mrt 2012  |   Djaja Ottenhof  
Discount

Nederlanders houden volgens het cliché van gratis. De bon waarmee we ‘gratis’ aankopen doen, is dan ook populair bij de consument. Maar de coupon is natuurlijk vooral een effectief marketinginstrument dat, mits goed ingezet, een potentiële winstmachine is.

Dit betogen Amerikaanse en Chinese onderzoekers van de Universiteiten van North Carolina, Texas en Chengdu op basis van een modelmatige analyse. Gratis coupons zijn zelfs een beter instrument om de winstgevendheid op te krikken dan andere vormen van korting. Hiervoor zijn twee redenen:

  • De consument wordt verleid meer uit te geven om het minimumbedrag te halen waarvoor de korting geldt
  • Als de consument naar de winkel komt om zijn korting te incasseren, doet hij extra aankopen

Korting voordeliger voor detailhandel

Het tweede punt betekent dat de coupons vooral aantrekkelijk zijn voor de detailhandel met hogere marges, zoals elektronica of kleding. Winkels met lage marges, lees: ‘de supermarkt’, hebben er relatief weinig aan omdat de coupon niet verleidt ot een extra bezoek. Consumenten gebruiken de korting vooral om voorraden in te slaan van goederen die ze anders toch wel zouden kopen.

Volgens de onderzoekers is het dus belangrijk dat je het kortingsaanbod afstemt op het type consument. Wie een krap budget heeft, kan je het beste 'incrementele' kortingen aanbieden; een korting die oploopt naarmate de consument meer uitgeeft. Consumenten met een ruime portemonnee kan je beter een flinke korting aanbieden die wel pas gaat gelden bij de aankoop van een groot bedrag.

Gooi dure producten in de aanbieding

Verder loont het om aanbiedingen af te stemmen op de hoeveelheid uitstaande en nog te incasseren coupons. In de periode dat veel coupons ingewisseld worden, moet je vooral duurdere producten in de aanbieding doen. Dit zorgt ervoor dat consumenten sneller over de waarde van de kaarten heen gaan.

Het slim op elkaar afstemmen van de uitgifte- en de inwisselperiode is ook een methode om de coupons effectief in te zetten. Als bedrijf kan je bijvoorbeeld rond de kerstdagen coupons verstrekken die klanten in de eerste week van het nieuwe jaar kunnen  inwisselen. Zo verleid je consumenten om na een drukke periode ook in een rustige periode terug te komen.

Lees ook:

Gegevens ontvanger
Naam ontvanger:
Email ontvanger:
Jouw gegevens
Naam:
Email:
Weg met het cliché, managers moeten weer zelf nadenken

Weg met het cliché, managers moeten weer zelf nadenken

Clichés in organisaties zorgen ervoor dat managers niet langer in hun eigen denken geloven. Stop er dus mee, zegt Luc Peters. Lees verder

Imitatie is geen innovatie

Imitatie is geen innovatie

Echte innovatie komt uit een organisatie zelf. Je moet die innovatieve mentaliteit wel ontdekken. Maar ga vooral niet imiteren. Lees verder

Zes doorslaggevende redenen om uw innovatie te beschermen

Zes doorslaggevende redenen om uw innovatie te beschermen

Te weinig Nederlandse bedrijven beseffen hoe belangrijk bescherming van hun intellectueel eigendom is. Zes doorslaggevende redenen om octrooi te nemen. Lees verder

Waarom ‘nee’ leren zeggen goed is voor je gezondheid

Waarom ‘nee’ leren zeggen goed is voor je gezondheid

We zeggen vaak 'ja' tegen iets, terwijl we dat beter niet hadden kunnen doen. Vijf inzichten over waarom 'nee' zeggen beter is. Lees verder

Deitmers & Van den Ende met nieuw fonds; Moederbedrijf ID&T wankelt

Deitmers & Van den Ende met nieuw fonds; Moederbedrijf ID&T wankelt

Plus: ASR wil niet meer samen met Vivat, Amazon zet het mes in research en KPMG alweer in moeilijkheden. Lees verder

Bob krijgt nieuwe inzichten dankzij sociale media

Bob krijgt nieuwe inzichten dankzij sociale media

Bob is divisiedirecteur van een groot concern. Hij doet zijn best. Deze keer zorgen sociale media voor nieuwe inzichten. Lees verder

Exclusief: Pieter Elbers best beoordeelde ceo van Nederland

Exclusief: Pieter Elbers best beoordeelde ceo van Nederland

Geen ceo in Nederland wordt door zijn eigen medewerkers zo gewaardeerd als KLM-topman Pieter Elbers. Lees verder

Vijf tips om je te trainen in beter leiding geven

Vijf tips om je te trainen in beter leiding geven

Een echte leider beschikt over vijf onmisbare eigenschappen. Voormalig marine-officier en leiderschapstrainer Jochen Hekker legt uit welke dat zijn. Lees verder

Geen M&A-deals door turbulente beurzen; Ziggo-cfo Groenewegen stapt op

Geen M&A-deals door turbulente beurzen; Ziggo-cfo Groenewegen stapt op

Plus: ING en Rabobank helpen bij beursgang ABN Amro, Imtech verkoop weer onderdelen en Angry Birds-maker schrapt banen. Lees verder

Niet betrouwbaar communiceren veroorzaakt problemen van binnenuit

Niet betrouwbaar communiceren veroorzaakt problemen van binnenuit

Betrouwbaar communiceren laat je team goed zelfstandig werken. Daardoor heb jij de handen vrij om te handelen als het écht crisis is. Lees verder

Whitepapers
Meer whitepapers »
 
Volg MT op Twitter


@MTNieuws op Twitter
X