Meer verdienen met korting

19 mrt 2012  |   Djaja Ottenhof  
Discount

Nederlanders houden volgens het cliché van gratis. De bon waarmee we ‘gratis’ aankopen doen, is dan ook populair bij de consument. Maar de coupon is natuurlijk vooral een effectief marketinginstrument dat, mits goed ingezet, een potentiële winstmachine is.

Dit betogen Amerikaanse en Chinese onderzoekers van de Universiteiten van North Carolina, Texas en Chengdu op basis van een modelmatige analyse. Gratis coupons zijn zelfs een beter instrument om de winstgevendheid op te krikken dan andere vormen van korting. Hiervoor zijn twee redenen:

  • De consument wordt verleid meer uit te geven om het minimumbedrag te halen waarvoor de korting geldt
  • Als de consument naar de winkel komt om zijn korting te incasseren, doet hij extra aankopen

Korting voordeliger voor detailhandel

Het tweede punt betekent dat de coupons vooral aantrekkelijk zijn voor de detailhandel met hogere marges, zoals elektronica of kleding. Winkels met lage marges, lees: ‘de supermarkt’, hebben er relatief weinig aan omdat de coupon niet verleidt ot een extra bezoek. Consumenten gebruiken de korting vooral om voorraden in te slaan van goederen die ze anders toch wel zouden kopen.

Volgens de onderzoekers is het dus belangrijk dat je het kortingsaanbod afstemt op het type consument. Wie een krap budget heeft, kan je het beste 'incrementele' kortingen aanbieden; een korting die oploopt naarmate de consument meer uitgeeft. Consumenten met een ruime portemonnee kan je beter een flinke korting aanbieden die wel pas gaat gelden bij de aankoop van een groot bedrag.

Gooi dure producten in de aanbieding

Verder loont het om aanbiedingen af te stemmen op de hoeveelheid uitstaande en nog te incasseren coupons. In de periode dat veel coupons ingewisseld worden, moet je vooral duurdere producten in de aanbieding doen. Dit zorgt ervoor dat consumenten sneller over de waarde van de kaarten heen gaan.

Het slim op elkaar afstemmen van de uitgifte- en de inwisselperiode is ook een methode om de coupons effectief in te zetten. Als bedrijf kan je bijvoorbeeld rond de kerstdagen coupons verstrekken die klanten in de eerste week van het nieuwe jaar kunnen  inwisselen. Zo verleid je consumenten om na een drukke periode ook in een rustige periode terug te komen.

Lees ook:

Gegevens ontvanger
Naam ontvanger:
Email ontvanger:
Jouw gegevens
Naam:
Email:
5 wetenschappelijke redenen voor mindfulness op de werkvloer

5 wetenschappelijke redenen voor mindfulness op de werkvloer

Mindfulness helpt om stress te verminderen, bewijst wetenschappelijk onderzoek. Vijf redenen voor mindfulness op de werkvloer. Lees verder

Als robots zelf mochten solliciteren, zouden ze dan voor mij willen werken?

Als robots zelf mochten solliciteren, zouden ze dan voor mij willen werken?

Als robots net zo slim worden als mensen, zouden ze dan nog wel voor ons willen werken? Over de gevaren van singularity. Lees verder

DS Tags: de wereld veroveren met een elektronisch bagagelabel

DS Tags: de wereld veroveren met een elektronisch bagagelabel

Erik Harkes bedacht al in 2002 dé oplossing voor paperless travel. Maar de techniek werkte niet mee. ‘Nu is het zover: 2016 wordt ons jaar.’ Lees verder

 ‘ABN krijgt beschermconstructie bij beursgang’, VEB tegen Ahold: geef duidelijkheid over fusieplannen

‘ABN krijgt beschermconstructie bij beursgang’, VEB tegen Ahold: geef duidelijkheid over fusieplannen

Plus: ‘Uber in gesprek met banken over financiering’, Franse staat vergroot invloed bij Air France-KLM Lees verder

Dit zijn Europa's meest duurzame projecten, en hier zitten ze

Dit zijn Europa's meest duurzame projecten, en hier zitten ze

Op steeds meer plekken in Europa zijn voorbeelden te vinden van de 'circulaire economie'. Hier zitten de 5 meest inspirerende. Lees verder

Bob gaat op survival in Schotland

Bob gaat op survival in Schotland

Bob is divisiedirecteur bij een groot concern. Hij doet zijn best. Deze keer gaat Bob op survival in Schotland. Lees verder

Robots bepalen de toekomst niet, dat doen we zelf

Robots bepalen de toekomst niet, dat doen we zelf

De robots komen. De robots komen en ze pikken onze banen in. Maar angst is niet nodig: de toekomst bepalen we nog steeds zelf. Lees verder

Moeten werkgevers bang zijn voor de komst van Glassdoor?

Moeten werkgevers bang zijn voor de komst van Glassdoor?

Nederlandse werkgevers kunnen hun borst natmaken: Glassdoor, waar iedereen zijn (ex-)baas kan beoordelen, is nu ook hier actief. Lees verder

Lokale Rabo's leveren macht in; stress neemt toe en cfo HEMA vertrekt

Lokale Rabo's leveren macht in; stress neemt toe en cfo HEMA vertrekt

Plus:  miljardenboete grootbanken, mogelijk belasting op crowdfunden en Spotify wil ook video en eigen content bieden. Lees verder

Hoe slim is je stem?

Hoe slim is je stem?

De stem is een cruciale factor bij het bepalen hoe we overkomen. Onze stem maakt ons slimmer; daarom lijken we op papier dommer. Lees verder

Whitepapers
Meer whitepapers »
 
Volg MT op Facebook
X