Meer verdienen met korting

19 mrt 2012  |   Djaja Ottenhof  
Discount

Nederlanders houden volgens het cliché van gratis. De bon waarmee we ‘gratis’ aankopen doen, is dan ook populair bij de consument. Maar de coupon is natuurlijk vooral een effectief marketinginstrument dat, mits goed ingezet, een potentiële winstmachine is.

Dit betogen Amerikaanse en Chinese onderzoekers van de Universiteiten van North Carolina, Texas en Chengdu op basis van een modelmatige analyse. Gratis coupons zijn zelfs een beter instrument om de winstgevendheid op te krikken dan andere vormen van korting. Hiervoor zijn twee redenen:

  • De consument wordt verleid meer uit te geven om het minimumbedrag te halen waarvoor de korting geldt
  • Als de consument naar de winkel komt om zijn korting te incasseren, doet hij extra aankopen

Korting voordeliger voor detailhandel

Het tweede punt betekent dat de coupons vooral aantrekkelijk zijn voor de detailhandel met hogere marges, zoals elektronica of kleding. Winkels met lage marges, lees: ‘de supermarkt’, hebben er relatief weinig aan omdat de coupon niet verleidt ot een extra bezoek. Consumenten gebruiken de korting vooral om voorraden in te slaan van goederen die ze anders toch wel zouden kopen.

Volgens de onderzoekers is het dus belangrijk dat je het kortingsaanbod afstemt op het type consument. Wie een krap budget heeft, kan je het beste 'incrementele' kortingen aanbieden; een korting die oploopt naarmate de consument meer uitgeeft. Consumenten met een ruime portemonnee kan je beter een flinke korting aanbieden die wel pas gaat gelden bij de aankoop van een groot bedrag.

Gooi dure producten in de aanbieding

Verder loont het om aanbiedingen af te stemmen op de hoeveelheid uitstaande en nog te incasseren coupons. In de periode dat veel coupons ingewisseld worden, moet je vooral duurdere producten in de aanbieding doen. Dit zorgt ervoor dat consumenten sneller over de waarde van de kaarten heen gaan.

Het slim op elkaar afstemmen van de uitgifte- en de inwisselperiode is ook een methode om de coupons effectief in te zetten. Als bedrijf kan je bijvoorbeeld rond de kerstdagen coupons verstrekken die klanten in de eerste week van het nieuwe jaar kunnen  inwisselen. Zo verleid je consumenten om na een drukke periode ook in een rustige periode terug te komen.

Lees ook:

Gegevens ontvanger
Naam ontvanger:
Email ontvanger:
Jouw gegevens
Naam:
Email:
Veerkracht leren? Begin eerst met een grondige zelfanalyse

Veerkracht leren? Begin eerst met een grondige zelfanalyse

Veerkrachtig worden leer je niet in een stoomcursus. Begin liever eens met een grondige zelfanalyse. Lees verder

Reorganisatie? Let hierop nu ontslag nu via het UWV gaat

Reorganisatie? Let hierop nu ontslag nu via het UWV gaat

Nu het nieuwe ontslagrecht op 1 juli is ingegaan, loopt ontslag bij reorganisatie via het UWV. Dit zijn de zaken waar je op moet letten. Lees verder

Vijf signalen dat het tijd is voor een nieuwe baan

Vijf signalen dat het tijd is voor een nieuwe baan

Voel je je ondergewaardeerd, presteer je onder de maat en haat je je baas? Tijd om een andere baan te gaan zoeken. Lees verder

Hoe nu ook grote corporates het knopje van de digitalisering vinden

Hoe nu ook grote corporates het knopje van de digitalisering vinden

Digitalisering is overal. Ook de ‘oude’ economie zit nu volop in de digitale transformatie. Wat betekent dat voor de interne organisatie? Lees verder

Dag van de waarheid in Brussel, 'NS-topman Huges besliste niet alleen over bonus'

Dag van de waarheid in Brussel, 'NS-topman Huges besliste niet alleen over bonus'

Plus: Rotterdammer nieuwe Griekse minister van Financiën, KPN koopt IS Group Lees verder

Helen Meijer: 'Haal alles uit de talenten van je medewerkers’

Helen Meijer: 'Haal alles uit de talenten van je medewerkers’

Je medewerkers faciliteren en ze veel van elkaar laten leren, dat is de aanpak van Helen Meijer. Zij wil het beste uit haar mensen halen. Lees verder

Cybersecurity: eerst managementvraagstuk en dan pas techneutenkwestie

Cybersecurity: eerst managementvraagstuk en dan pas techneutenkwestie

Cybersecurity is geen technisch vraagstuk meer. Nee, élke manager moet aan de slag met digitale veiligheid. Voorkomen lukt niet, genezen vaak wel. Lees verder

Herken jij phishing e-mails? Doe de test!

Herken jij phishing e-mails? Doe de test!

Je kent ze wel: bedrieglijk echte mailtjes die kwaadaardige software verspreiden. Intel helpt je deze phishing-mails herkennen. Doe de test! Lees verder

Creëer de perfecte flexschil: zo wil iedereen voor je werken

Creëer de perfecte flexschil: zo wil iedereen voor je werken

Flexwerkers kunnen van enorme toegevoegde waarde zijn voor je organisatie. Hoe trek je de juiste flexkrachten aan? En hoe laat je hen optimaal presteren? 7 tips. Lees verder

6 tips voor stressloos op vakantie gaan

6 tips voor stressloos op vakantie gaan

Op vakantie, en nog heb je stress omdat je hoofd vol zit. Met deze 6 tips ga je zonder stress op vakantie. Lees verder

 
Volg MT op Facebook
X