De evolutie van bedrijfslogo's

02 mrt 2012  |   Anouk Eigenraam  
Stempel

Het blijft een tricky business, maar bedrijven veranderen hun bedrijfslogo in de loop der tijd nogal eens. Net als de onderneming zelf moet ook een beeldmerk immers met zijn tijd meegaan. Wie logo's anno 2012 vergelijkt met hoe het ooit begon, valt met name de eenvoud op.

Dexia Bank maakte gisteren haar nieuwe naam en bedrijfslogo bekend. De Belgische bankentak van Dexia, die na de ontmanteling als gevolg van de crisis vorig jaar werd overgenomen door de Belgische staat, heet voortaan Belfius. De naam bestaat uit drie delen: Bel verwijst naar Belgie, fi naar financieel, en us naar het Engelse 'wij', oftewel de gemeenschap. De bank wilde een nieuwe naam die niet refereert aan het beladen verleden.



Ook Microsoft maakte vorige week bekend met een nieuw logo voor Windows te komen. Opmerkelijk: de vlag gaat eruit en de ruiten komen er weer in. Daarmee keert het bedrijf eigenlijk terug naar zijn roots. Bescheidenheid siert kennelijk niet alleen de mens, maar komt ook in beeldmerken mooi voor de dag.

En er zijn meer voorbeelden:

1 van 10

Starbucks (1971, Seattle, VS)

De afbeelding van de vrouw in het Starbucks-logo lijkt wel een mix van een vrije interpretatie van het Vrijheidsbeeld en een zeemeermin met een kroontje. Dat laatste komt een beetje in de richting; het is een afbeelding van een Sirene, de halfgodinnen uit de Griekse mythologie die volgens de legende zeelieden lokten met hun gezang. Volgens de mythologie zagen de Sirenen eruit als vogels met een vrouwenhoofd en woonden ze op rotseilandjes tussen Sorrenti en Capri. Met hun gezang lieten ze schepen met hun gezang te pletter slaan op de rotsen en zogen ze vervolgens het leven weg uit hun slachtoffers.

De vergelijking met de internationale koffieketen die zijn klanten met heerlijke koffie lokt, is natuurlijk snel gemaakt. En er zullen ongetwijfeld antiglobalisten zijn die de analogie met Starbucks, als symbool van kapitalisme die het leven uit ons zuigt, bijzonder geslaagd zullen vinden. Helaas, helaas voor hen de afbeelding heeft daar allemaal weinig mee te maken.

Volgens biograaf Howard Schultz is het logo afgeleid van de naam Starbucks.  Dat zou weer de naam zijn van een bemanningslid van het schip Pequod dat voorkomt in de roman Moby Dick. Een van de drie oprichters, Jerry Baldwin, Zev Siegel, Gordon Bowker, zou nogal idolaat zijn geweest van het boek. En van zeelieden kom je natuurlijk weer terecht bij zeemeerminnen waarschijnlijk. Klinkt allemaal wel als een beetje ingewikkeld verhaal niet?

Hoe het ook zij, het logo van de koffieketen is in de loop der jaren onder druk van preuts Amerika behoorlijk gekuisd. Stond de zeemeermin met twee staarten oorspronkelijk nog met ontbloot onder- en bovenlijf op het logo, gaandeweg is ze steeds sekslozer geworden. Ook vindt de keten zichzelf inmiddels zo bekend, dat de naam verdwenen is. En met ruim 17.000 vestigingen in meer dan vijftig landen, kan je jezelf ook wel enige vrijheid permitteren.

Gegevens ontvanger
Naam ontvanger:
Email ontvanger:
Jouw gegevens
Naam:
Email:
Whitepapers
Meer whitepapers »
 
Volg MT op Facebook
X