Lego niet kapot te krijgen

18 apr 2011  |   Peter Boerman  
Lego(1)

In 10 jaar turnde Lego een miljoenenverlies om in een recordomzet en een winst van een half miljard euro. Wat is toch het niet aflatende geheim van de bouwsteentjes?


1. Focus op de kern

Begin deze eeuw plakte de Deense speelgoedproducent haar logo op pretparken, rugzakken en T-shirts. De doelgroep begreep er niets van. De nieuwe ceo Jørgen Vig Knudstorp besloot dat het weer om steentjes moest gaan en gooide al het randgebeuren eruit, inclusief de 4 ­Legoland-pretparken. Resultaat vorig jaar: een wereldwijde recordomzet van 2,1 miljard euro. Enig minpuntje: de online game Lego Universe, die het minder deed dan verwacht. En inderdaad, ook geen core is.

2. Klant centraal

Het aantal verschillende Lego-onderdelen, al jaren rond de 7.000, steeg eind jaren ’90 in recordtempo naar 14.000. Te veel voor de ­gemiddelde consument, en bovendien te duur: productie-, voorraad- en ­logistieke kosten stegen explosief. Besloten werd niet langer de designers het laatste woord te geven, maar de klant. Knudstorp vloog de wereld rond om met kinderen te praten, er kwamen kindertestpanels, en evenementen en brandstores om kinderen het merk te laten beleven. Zodat hun ouders voor omzet zorgden.

3. Innovatie en slimme licenties

De omzetgroei komt vooral van ­klassiekers als Duplo, Lego City en Lego Technic, maar ook van ­licentieproducten. Zo ­stonden de pakketjes met ­figuren uit Star Wars en Harry Potter vorig jaar op menig verlanglijstje. Ook de 10 Lego-gezelschapsspellen, gelanceerd in 2010, bleken een succes. Ook dit jaar is er weer een grote hit: Lego Ninjago, een concept dat spinners en bouwsets combineert. Zelfs internet blijkt geen bedreiging, maar juist een ­versterking: parodieën met Lego-poppetjes zijn op YouTube drukbezocht.

Bron: o.a. martijn arets; Brand expedition 

> Dit artikel is afkomstig uit MT magazine. Bestel de nieuwste editie online

Lees meer succesverhalen:

Gegevens ontvanger
Naam ontvanger:
Email ontvanger:
Jouw gegevens
Naam:
Email:
Dit zijn de 8 grootste klachten van werknemers over hun bazen

Dit zijn de 8 grootste klachten van werknemers over hun bazen

Effectieve leiders weten hoe mensen betrokken te houden. Waarom schort het dan nog steeds aan emotionele intelligentie onder onze leiders? Lees verder

Dit kunnen B2B-bedrijven leren van B2C-partijen (en omgekeerd)

Dit kunnen B2B-bedrijven leren van B2C-partijen (en omgekeerd)

B2B- en B2C-bedrijven groeien langzaam naar elkaar toe. Wat kunnen ze van elkaar leren? In elk geval: een ‘nieuwe’ doelgroep aanspreken. Lees verder

Eurolanden wijzen Grieks plan af, goede dag voor Airbus, en na 37 jaar nieuwe Suzuki-ceo

Eurolanden wijzen Grieks plan af, goede dag voor Airbus, en na 37 jaar nieuwe Suzuki-ceo

Plus: goed nieuws voor CarpetRight en Van Oord, en zó test je kogelvrij glas. Lees verder

Wat managers kunnen leren van de Tour de France

Wat managers kunnen leren van de Tour de France

Een goede zelfanalyse helpt mensen om door te gaan, ook als ze geen kans hebben op de eindzege. De juiste vragen stellen helpt daarbij. Lees verder

Een datalek? Meld het snel, of krijg een flinke boete

Een datalek? Meld het snel, of krijg een flinke boete

Binnenkort moeten gehackte bedrijven zich verplicht melden. Maar wanneer moet een manager melding doen? Lees verder

6 tips om efficiënter te mailen

6 tips om efficiënter te mailen

Wekelijks zijn we meerdere uren kwijt met het checken en beantwoorden van onze mail. Hoe dat efficiënter kan, lees je hier. Lees verder

Nooit meer stress? Het is mogelijk!

Nooit meer stress? Het is mogelijk!

Nooit meer gestrest of overbelast? Het is mogelijk, zegt de Amerikaanse auteur David Allen. Hoe? Door een ‘extern brein’ te creëren. Lees verder

Grieks steunprogramma loopt vannacht af, ‘Boetes DNB en AFM zijn meer doel dan middel’

Grieks steunprogramma loopt vannacht af, ‘Boetes DNB en AFM zijn meer doel dan middel’

Plus: ‘Ryanair vliegt deze winter vanaf Schiphol’, ‘Topvrouw UU betaalt deel salaris terug’ Lees verder

Deze man zorgt dat dit weekend de Tour op rolletjes loopt

Deze man zorgt dat dit weekend de Tour op rolletjes loopt

Zo'n Tour-start, wat komt er allemaal bij kijken? MT vroeg het aan projectdirecteur Martijn van Hulsteijn. Lees verder

Vier gadgets die je presentaties nóg beter maken

Vier gadgets die je presentaties nóg beter maken

Een goede presentatie geven is en blijft een vak apart. Gelukkig staat ook hier de techniek klaar om je te helpen. Vier gadgets. Lees verder

Whitepapers
Meer whitepapers »
 
Volg MT op Facebook
X