Lego niet kapot te krijgen

18 apr 2011  |   Peter Boerman  
Lego(1)

In 10 jaar turnde Lego een miljoenenverlies om in een recordomzet en een winst van een half miljard euro. Wat is toch het niet aflatende geheim van de bouwsteentjes?


1. Focus op de kern

Begin deze eeuw plakte de Deense speelgoedproducent haar logo op pretparken, rugzakken en T-shirts. De doelgroep begreep er niets van. De nieuwe ceo Jørgen Vig Knudstorp besloot dat het weer om steentjes moest gaan en gooide al het randgebeuren eruit, inclusief de 4 ­Legoland-pretparken. Resultaat vorig jaar: een wereldwijde recordomzet van 2,1 miljard euro. Enig minpuntje: de online game Lego Universe, die het minder deed dan verwacht. En inderdaad, ook geen core is.

2. Klant centraal

Het aantal verschillende Lego-onderdelen, al jaren rond de 7.000, steeg eind jaren ’90 in recordtempo naar 14.000. Te veel voor de ­gemiddelde consument, en bovendien te duur: productie-, voorraad- en ­logistieke kosten stegen explosief. Besloten werd niet langer de designers het laatste woord te geven, maar de klant. Knudstorp vloog de wereld rond om met kinderen te praten, er kwamen kindertestpanels, en evenementen en brandstores om kinderen het merk te laten beleven. Zodat hun ouders voor omzet zorgden.

3. Innovatie en slimme licenties

De omzetgroei komt vooral van ­klassiekers als Duplo, Lego City en Lego Technic, maar ook van ­licentieproducten. Zo ­stonden de pakketjes met ­figuren uit Star Wars en Harry Potter vorig jaar op menig verlanglijstje. Ook de 10 Lego-gezelschapsspellen, gelanceerd in 2010, bleken een succes. Ook dit jaar is er weer een grote hit: Lego Ninjago, een concept dat spinners en bouwsets combineert. Zelfs internet blijkt geen bedreiging, maar juist een ­versterking: parodieën met Lego-poppetjes zijn op YouTube drukbezocht.

Bron: o.a. martijn arets; Brand expedition 

> Dit artikel is afkomstig uit MT magazine. Bestel de nieuwste editie online

Lees meer succesverhalen:

Gegevens ontvanger
Naam ontvanger:
Email ontvanger:
Jouw gegevens
Naam:
Email:
Arie Haan: 'Om van Chinezen een team te maken moet je ze neerzetten als een familie'

Arie Haan: 'Om van Chinezen een team te maken moet je ze neerzetten als een familie'

Tweevoudig WK-finalist Arie Haan is al 12 jaar coach in China. Over wat hij daar geleerd heeft, schreef hij een managementboek. ‘Belangrijk hier: je moet geduld hebben.’ Lees verder

Ahold blijft kosten besparen, Imtech opnieuw in de fout

Ahold blijft kosten besparen, Imtech opnieuw in de fout

Plus: Coolblue levert dezelfde dag, €425.000 extra voor Eelco Blok en Nederland stijgt in aanvragen octrooien. Lees verder

Acht tips voor het reduceren van jetlag

Acht tips voor het reduceren van jetlag

Langdurig vliegen of ploegendiensten verstoort het circadiaans ritme, ofwel: jetlag. Acht wetenschappelijke tips en hulpmiddelen op een rij. Lees verder

Joop Donkervoort, man met een eigen filosofie: no compromise

Joop Donkervoort, man met een eigen filosofie: no compromise

Groei is geen doel op zich voor sportautofabrikant Donkervoort. Het draait om bezieling en technische ontwikkeling. ‘No compromise.’ Lees verder

Ahold heeft last van margedruk; KLM wil banen schrappen

Ahold heeft last van margedruk; KLM wil banen schrappen

Plus: AB-InBev voelt daling biervolume, Lego heeft een goed jaar achter de rug en Apple Pay komt dit jaar naar Europa. Lees verder

Bas Haring over de betekenis van 'strategie'

Bas Haring over de betekenis van 'strategie'

Begreep Bas Haring de betekenis van het woord 'strategie' eigenlijk niet beter, toen hij wist dat hij het niet begreep? Lees verder

Bij Decos in Noordwijk hebben ze geen managers nodig

Bij Decos in Noordwijk hebben ze geen managers nodig

Managers? Nergens voor nodig, denken ze bij Decos in 
Noordwijk. ‘Nu merk je dat mensen veel meer initiatief nemen.’ Lees verder

Vion schrapt verkoopplannen; V&D verlaagt lonen toch niet

Vion schrapt verkoopplannen; V&D verlaagt lonen toch niet

Plus: Google slaat grote slag in mobiel betalen, Philips brengt lichtdivisie naar de beurs en mogelijk omkoping bij NS. Lees verder

Vrees oogt als trouw

Vrees oogt als trouw

Blijven hangen in een baan die geen voldoening geeft, ontneemt je op den duur alle energie. Waarom blijven mensen dan werk doen dat ze als een noodzakelijk kwaad ervaren? Laconiek Lees verder

Verbeter je klantbeheer, ga mobiel

Verbeter je klantbeheer, ga mobiel

Nieuw onderzoek legt de mogelijkheden en aandachtspunten van mobiele CRM bloot. Lees verder

 
Volg MT op Facebook
X