Lego niet kapot te krijgen

18 apr 2011  |   Peter Boerman  
Lego(1)

In 10 jaar turnde Lego een miljoenenverlies om in een recordomzet en een winst van een half miljard euro. Wat is toch het niet aflatende geheim van de bouwsteentjes?


1. Focus op de kern

Begin deze eeuw plakte de Deense speelgoedproducent haar logo op pretparken, rugzakken en T-shirts. De doelgroep begreep er niets van. De nieuwe ceo Jørgen Vig Knudstorp besloot dat het weer om steentjes moest gaan en gooide al het randgebeuren eruit, inclusief de 4 ­Legoland-pretparken. Resultaat vorig jaar: een wereldwijde recordomzet van 2,1 miljard euro. Enig minpuntje: de online game Lego Universe, die het minder deed dan verwacht. En inderdaad, ook geen core is.

2. Klant centraal

Het aantal verschillende Lego-onderdelen, al jaren rond de 7.000, steeg eind jaren ’90 in recordtempo naar 14.000. Te veel voor de ­gemiddelde consument, en bovendien te duur: productie-, voorraad- en ­logistieke kosten stegen explosief. Besloten werd niet langer de designers het laatste woord te geven, maar de klant. Knudstorp vloog de wereld rond om met kinderen te praten, er kwamen kindertestpanels, en evenementen en brandstores om kinderen het merk te laten beleven. Zodat hun ouders voor omzet zorgden.

3. Innovatie en slimme licenties

De omzetgroei komt vooral van ­klassiekers als Duplo, Lego City en Lego Technic, maar ook van ­licentieproducten. Zo ­stonden de pakketjes met ­figuren uit Star Wars en Harry Potter vorig jaar op menig verlanglijstje. Ook de 10 Lego-gezelschapsspellen, gelanceerd in 2010, bleken een succes. Ook dit jaar is er weer een grote hit: Lego Ninjago, een concept dat spinners en bouwsets combineert. Zelfs internet blijkt geen bedreiging, maar juist een ­versterking: parodieën met Lego-poppetjes zijn op YouTube drukbezocht.

Bron: o.a. martijn arets; Brand expedition 

> Dit artikel is afkomstig uit MT magazine. Bestel de nieuwste editie online

Lees meer succesverhalen:

Gegevens ontvanger
Naam ontvanger:
Email ontvanger:
Jouw gegevens
Naam:
Email:
Kabinet stelt 1 prioriteit: banengroei via mkb

Kabinet stelt 1 prioriteit: banengroei via mkb

Liefst 100.000 banen moeten er van het kabinet bijkomen. Hoe willen ze dat voor elkaar krijgen? Lees verder

‘Tegenspraak is rijden met een veiligheidsriem’

‘Tegenspraak is rijden met een veiligheidsriem’

Om tunnelvisie te voorkomen, zetten het OM en de politie georganiseerde tegenspraak in. Een voorbeeld voor bedrijven, denkt officier van justitie Chris van Dam. ‘Ook managers kunnen er baat bij hebben als iemand hun keuzes tegen het licht houdt.’ Lees verder

Alibaba naar de beurs: zo groot is het Chinese bedrijf

Alibaba naar de beurs: zo groot is het Chinese bedrijf

Alibaba gaat deze week naar de beurs. Hoe groot is de Chinese reus? Een vergelijking met andere grootmachten. Lees verder

5 Nederlandse bedrijven die internationale druk voelden

5 Nederlandse bedrijven die internationale druk voelden

Nederland opgelet: het Chinese Alibaba wil uitbreiden in Europa. Hoe gingen Hollandse bedrijven eerder om met internationale druk? Lees verder

Hoe Van Bastens demotie wel eens tot winst kan leiden

Hoe Van Bastens demotie wel eens tot winst kan leiden

De lat extreem hoog leggen verhoogt vooral risicovol gedrag. Slim dus van Van Basten om een stapje terug te doen. Lees verder

Wegener-ceo: waarom je buiten de spotlights moet innoveren

Wegener-ceo: waarom je buiten de spotlights moet innoveren

Medewerkers bepalen of innovaties een succes worden, zegt Wegener-ceo Susan Duinhoven. 'Ze moeten ruimte krijgen om te falen.' Lees verder

Hema schrapt 'Echt Hema'; Weer Nederlands dancebedrijf overgenomen

Hema schrapt 'Echt Hema'; Weer Nederlands dancebedrijf overgenomen

Plus: Nieuwe ceo voor Delta Lloyd, De Mol bevestigt interesse in SBS, Microsoft neemt Minecraft over en 4 miljoen nieuwe iPhones besteld. Lees verder

Daan de Reiziger weet niet wie John Mayer is

Daan de Reiziger weet niet wie John Mayer is

Daan de Reiziger is liefhebber van niet-gemaakte kilometers. Vandaag gaat hij al carpoolend naar een heisessie. Lees verder

Geef leiding alsof je morgen failliet kunt gaan

Geef leiding alsof je morgen failliet kunt gaan

Managers zouden zich meer als ondernemers moeten gedragen, zo wordt vaak gezegd. Begin met deze 5 inzichten.  Lees verder

Hoe bierconcern Heineken zelfstandig wil (en kan) blijven

Hoe bierconcern Heineken zelfstandig wil (en kan) blijven

Heineken kopen? Dat gaat je zeer waarschijnlijk niet lukken, SABMiller. Waarom niet? En hoe probeert Heineken zelfstandig te groeien? Lees verder

Whitepapers
Meer whitepapers »
 
Volg MT op Facebook
X