Lego niet kapot te krijgen

18 apr 2011  |   Peter Boerman  
Lego(1)

In 10 jaar turnde Lego een miljoenenverlies om in een recordomzet en een winst van een half miljard euro. Wat is toch het niet aflatende geheim van de bouwsteentjes?


1. Focus op de kern

Begin deze eeuw plakte de Deense speelgoedproducent haar logo op pretparken, rugzakken en T-shirts. De doelgroep begreep er niets van. De nieuwe ceo Jørgen Vig Knudstorp besloot dat het weer om steentjes moest gaan en gooide al het randgebeuren eruit, inclusief de 4 ­Legoland-pretparken. Resultaat vorig jaar: een wereldwijde recordomzet van 2,1 miljard euro. Enig minpuntje: de online game Lego Universe, die het minder deed dan verwacht. En inderdaad, ook geen core is.

2. Klant centraal

Het aantal verschillende Lego-onderdelen, al jaren rond de 7.000, steeg eind jaren ’90 in recordtempo naar 14.000. Te veel voor de ­gemiddelde consument, en bovendien te duur: productie-, voorraad- en ­logistieke kosten stegen explosief. Besloten werd niet langer de designers het laatste woord te geven, maar de klant. Knudstorp vloog de wereld rond om met kinderen te praten, er kwamen kindertestpanels, en evenementen en brandstores om kinderen het merk te laten beleven. Zodat hun ouders voor omzet zorgden.

3. Innovatie en slimme licenties

De omzetgroei komt vooral van ­klassiekers als Duplo, Lego City en Lego Technic, maar ook van ­licentieproducten. Zo ­stonden de pakketjes met ­figuren uit Star Wars en Harry Potter vorig jaar op menig verlanglijstje. Ook de 10 Lego-gezelschapsspellen, gelanceerd in 2010, bleken een succes. Ook dit jaar is er weer een grote hit: Lego Ninjago, een concept dat spinners en bouwsets combineert. Zelfs internet blijkt geen bedreiging, maar juist een ­versterking: parodieën met Lego-poppetjes zijn op YouTube drukbezocht.

Bron: o.a. martijn arets; Brand expedition 

> Dit artikel is afkomstig uit MT magazine. Bestel de nieuwste editie online

Lees meer succesverhalen:

Gegevens ontvanger
Naam ontvanger:
Email ontvanger:
Jouw gegevens
Naam:
Email:
De 2 zakenvrouwen uit het Midden-Oosten die je moet kennen

De 2 zakenvrouwen uit het Midden-Oosten die je moet kennen

Dit zijn Hind Hobeika en May Habib, twee onderneemsters uit het Midden-Oosten die de Arabische bedrijven-lente vormgeven. Lees verder

Welkom bij de Arabische bedrijven-lente

Welkom bij de Arabische bedrijven-lente

De Arabische wereld beleeft een ondernemersrevolutie, dankzij vrouwen. 'Er zijn hier meer zakenvrouwen dan in Silicon Valley.' Lees verder

Dit zijn de 4 culturen van samenwerking

Dit zijn de 4 culturen van samenwerking

Elk bedrijf of product is het resultaat van een succesvolle samenwerking. Deze vier teamculturen zijn mogelijk: welke herken je? Lees verder

Philips tackelt batterijprobleem smartphone

Philips tackelt batterijprobleem smartphone

Plus: Ook Chinezen leren staken, Imtech zet ICT-divisie in etalage en 'Failliet Free Record Shop is schuld interim-ceo'. Lees verder

7 gouden tips om uitgerust op kantoor te zitten

7 gouden tips om uitgerust op kantoor te zitten

Voormalig PSV-spits Romario had een gezonde hobby: veel slapen. Hoe voorkom je zelf dat de dagelijkse werkdruk de overhand krijgt? Lees verder

Bob steekt de hand in eigen boezem

Bob steekt de hand in eigen boezem

Bob is divisiedirecteur van een groot concern. Hij doet zijn best. In deze aflevering steekt hij de hand in eigen boezem Lees verder

'Bedrijven weten onvoldoende waarvoor ze belonen'

'Bedrijven weten onvoldoende waarvoor ze belonen'

Camiel Selker tuigde jarenlang beloningspakketten op voor Nederlandse bedrijven, maar kwam tot inkeer. 'De markt is imperfect.' Lees verder

Hoe app-contact met je fruitteler de keten kan optimaliseren

Hoe app-contact met je fruitteler de keten kan optimaliseren

In de toekomst kan je via een app zien wie de teler van de lekkerste aardbeien is. 'Zo gaat er minder verse waar verloren.' Lees verder

RWE wordt groen; ASML onderuit na waarschuwing

RWE wordt groen; ASML onderuit na waarschuwing

Plus: Ziggo's kortingen hollen omzet uit, Dunkin' Donuts wil herkansing en begin uittocht buitenlandse hoofdkantoren. Lees verder

Motiveren? Zoek het hogere doel van je medewerkers

Motiveren? Zoek het hogere doel van je medewerkers

Soms worden medewerkers pas gemotiveerd als ze een ander takenpakket krijgen. Hoe zit dat en kan je het in je voordeel gebruiken? Lees verder

 
Volg MT op Facebook

X