Lego niet kapot te krijgen

18 apr 2011  |   Peter Boerman  
Lego(1)

In 10 jaar turnde Lego een miljoenenverlies om in een recordomzet en een winst van een half miljard euro. Wat is toch het niet aflatende geheim van de bouwsteentjes?


1. Focus op de kern

Begin deze eeuw plakte de Deense speelgoedproducent haar logo op pretparken, rugzakken en T-shirts. De doelgroep begreep er niets van. De nieuwe ceo Jørgen Vig Knudstorp besloot dat het weer om steentjes moest gaan en gooide al het randgebeuren eruit, inclusief de 4 ­Legoland-pretparken. Resultaat vorig jaar: een wereldwijde recordomzet van 2,1 miljard euro. Enig minpuntje: de online game Lego Universe, die het minder deed dan verwacht. En inderdaad, ook geen core is.

2. Klant centraal

Het aantal verschillende Lego-onderdelen, al jaren rond de 7.000, steeg eind jaren ’90 in recordtempo naar 14.000. Te veel voor de ­gemiddelde consument, en bovendien te duur: productie-, voorraad- en ­logistieke kosten stegen explosief. Besloten werd niet langer de designers het laatste woord te geven, maar de klant. Knudstorp vloog de wereld rond om met kinderen te praten, er kwamen kindertestpanels, en evenementen en brandstores om kinderen het merk te laten beleven. Zodat hun ouders voor omzet zorgden.

3. Innovatie en slimme licenties

De omzetgroei komt vooral van ­klassiekers als Duplo, Lego City en Lego Technic, maar ook van ­licentieproducten. Zo ­stonden de pakketjes met ­figuren uit Star Wars en Harry Potter vorig jaar op menig verlanglijstje. Ook de 10 Lego-gezelschapsspellen, gelanceerd in 2010, bleken een succes. Ook dit jaar is er weer een grote hit: Lego Ninjago, een concept dat spinners en bouwsets combineert. Zelfs internet blijkt geen bedreiging, maar juist een ­versterking: parodieën met Lego-poppetjes zijn op YouTube drukbezocht.

Bron: o.a. martijn arets; Brand expedition 

> Dit artikel is afkomstig uit MT magazine. Bestel de nieuwste editie online

Lees meer succesverhalen:

Gegevens ontvanger
Naam ontvanger:
Email ontvanger:
Jouw gegevens
Naam:
Email:
Groei uitzendmarkt houdt aan; AB InBev incasseert volumedaling

Groei uitzendmarkt houdt aan; AB InBev incasseert volumedaling

Plus: Dedact is Sprout Challenger van het Jaar, Desso overgenomen door Tarkett en Apple-ceo Tim Cook komt uit de kast. Lees verder

Bas Haring: 'Waarom ik hou van ont-ernstigen'

Bas Haring: 'Waarom ik hou van ont-ernstigen'

Op showbizz wordt vaak neergekeken. Maar dat is lang niet altijd terecht, zegt Bas Haring. Weinig anders kan zo goed het zware licht maken. Lees verder

'In anderen zit altijd meer intelligentie dan in jouw wilskracht'

'In anderen zit altijd meer intelligentie dan in jouw wilskracht'

Loslaten wordt ondergewaardeerd, zeker op managementniveau. Maar loslaten is ruimte maken voor anderen, zegt Ralph Freelink. Dat zouden we vaker moeten doen. Lees verder

René Bohnsack: 'Tesla kan best de nieuwe General Motors worden'

René Bohnsack: 'Tesla kan best de nieuwe General Motors worden'

Wanneer wordt de duurzame auto écht een massaproduct? Eén ding staat vast: Tesla wil wel. Lees verder

Bob en de weblog

Bob en de weblog

Bob is divisiedirecteur bij een groot concern. Hij doet zijn best. In deze aflevering ontdekt hij de weblog als managementtool. Lees verder

Waarom leiderschap niet draait om dominantie, maar om wilskracht

Waarom leiderschap niet draait om dominantie, maar om wilskracht

Dominante leiders lijken misschien heel krachtig, in de praktijk krijgen leiders die hun interne processen op orde hebben veel meer voor elkaar. Tijd om uw wilskracht te trainen! Lees verder

Vodafone: ‘Op zoek naar meer efficiency’

Vodafone: ‘Op zoek naar meer efficiency’

Vodafone verbruikt net zoveel energie als een middelgrote stad in Nederland. Hoe bespaart én verduurzaamt dit telecomconcern? Lees verder

'Succes schuilt vooral in het zoeken naar: wat is jouw ene ding?'

'Succes schuilt vooral in het zoeken naar: wat is jouw ene ding?'

Succes is vooral een gevolg van focus, zegt Ralph Freelink. Zoek jouw ‘ene ding’ en je zult tijd, ruimte en energie winnen. Lees verder

Dit zijn de 11 belangrijkste leiderschapspatronen - en hun schaduwkant

Dit zijn de 11 belangrijkste leiderschapspatronen - en hun schaduwkant

In iedere manager schuilt een beetje Dr. Jekyll én Mr. Hyde. Wie deze schaduwkanten kent, kan ze productief maken. Lees verder

Blije medewerkers leveren geld op - waarom snappen veel bedrijven dat nog niet?

Blije medewerkers leveren geld op - waarom snappen veel bedrijven dat nog niet?

Blije medewerkers leiden aantoonbaar tot blijere klanten - en dus: betere omzet. Waarom tonen nog steeds zo weinig bedrijven dat ze dat snappen? Lees verder

 
Volg MT op Facebook
X