Uw marketing kan veel slimmer

17 jan 2011  |   Ewald Smits  
Build-Your-Brand

Nee hoor, u heeft geen grote budgetten nodig om een killer brand te worden. Althans, niet volgens David Siteman Garland. Hij geeft u vier manieren om uw product of dienst snel, simpel én goedkoop op de kaart te zetten.


Eh...David Siteman Garland? Grote kans dat deze naam niet onmiddelijk een belletje doet rinkelen. Deze Amerikaanse knaap is van de generatie Zuckerberg. Nog maar 26 jaar en nu al aan het hoofd van een invloedrijke club op internet. Siteman Garlan is ceo van The Rise to the Top, een online televisieshow over business en voor veel Amerikaanse entrepreneurs een belangrijke bron voor inspiratie en informatie. Snel en simpel scoren doet u anno 2011 zo...

1. Stop met ouderwets reclame maken

Commercials? Zóóó twintigste eeuw. Volgens Siteman Garland moeten we af van het idee dat product pushing de enige juiste routeplanner is voor het pad naar succes. Steeds vaker draait het om het vertrouwen dat klanten hebben in een bedrijf. Als voorbeeld haalt hij HubSpot aan, een softwareleverancier voor kleine bedrijven. Om haar eigen producten aan de man te brengen gebruikt het bedrijf geen gelikte tv-reclames. In plaats daarvan werpt het zich op als autoriteit op het gebied van internet en marketing. Onderwerpen waar HubSpot volop over blogt. "Roepen dat hun producten de beste zijn, doen ze niet. Door vaak en nuttig te bloggen laten ze klanten zien dat ze als betrouwbaar gelden. En dat werkt", aldus SIteman Garland.

2. Maak uw site menselijk

Mensen doen geen zaken met bedrijven, ze doen zaken met andere mensen. Een les die volgens Siteman Garlan niet vaak genoeg herhaald kan worden. Het mag duidelijk zijn dat ze het liefste zaken doen met mensen die ze mogen en vertrouwen. Geef uw merk en bedrijf daarom zoveel mogelijk een menselijk gezicht. Ook op internet. Zorg ervoor dat uw medewerkers op de companysite goed vertegenwoordigd zijn. Bij voorkeur staan hier ook de rechtstreekse mailadressen en telefoonnummers vermeld.

3. Zie online en offline als één geheel

De tijd dat online en offline als twee aparte werelden werden gezien ligt definitief achter ons. Althans, zo zou het wel moeten. "Het beste decor van online netwerken is offline", zegt Siteman Garlan stellig. Internet is een uitstekende manier om met veel verschillende mensen in contact te komen, maar wie een stapje verder wil gaan in relatiebeheer doet dat in de zogeheten real world. Bedenk een thema dat verwant is aan uw product of bedrijf, maak een selectie van twintig tot dertig online contacten en breng deze mensen bij elkaar. Wat vinden ze van uw aanpak, hoe kan het beter? "Het is goed om dit ook eens aan mensen te vragen die niet achter de pc zitten, maar je recht in de ogen aankijken. Zo bouw je niet alleen aan waardevolle relaties, het geeft je als bedrijf ook handvatten om de verkoop van je product te verbeteren. Uiteraard maak je foto's van het event en plaats je deze op de website of je Facebook-account."

4. Zoek de bloggers op

Werk actief aan een goede relatie met bloggers en de zogeheten content-creators in uw eigen niche. Breng deze fanatieke internetters om te beginnen in kaart. Wie zijn het, waar schrijven ze over en welke platformen gebruiken ze daarvoor? Ze vervolgens spammen met persberichten is nadrukkelijk niét de bedoeling. Nee, bied liever uw hulp aan. Iemand die dat volgens Siteman Garland goed begrepen heeft is pr-ondernemer Elena Verlee. "Ze postte waardevolle en interessante reacties op mijn blog en verwees ernaar via Twitter en Facebook. Ook introduceerde ze me aan potentiele gasten voor mijn online televisieshow. Elena begreep simpelweg wat belangrijk is voor mij." Voor de pr-dame zelf leverde het ook wat op: leuke exposure voor een aantal van haar klanten. Daarnaast werd ze zelfs nog uitgenodigd om als gast aan te schuiven bij The Rise to the Top, om daar te praten over de kracht van relaties bouwen.

Succesverhalen ontrafeld:

Gegevens ontvanger
Naam ontvanger:
Email ontvanger:
Jouw gegevens
Naam:
Email:
Dit is Rob van Wingerden, de nieuwe ceo van BAM

Dit is Rob van Wingerden, de nieuwe ceo van BAM

Rob van Wingerden volgt Nico de Vries per 1 oktober op als ceo van bouwbedrijf BAM, dat onder druk staat. Wie is hij? Lees verder

Manon van Beek (Accenture): 'Kansen geven is ook belonen'

Manon van Beek (Accenture): 'Kansen geven is ook belonen'

Een interview met Manon van Beek (Accenture). ‘Belonen is nu: de kans krijgen mee te denken over oplossingen die ertoe doen.’ Lees verder

De Goudhaantjes Tiplijn is geopend: wie mag niet ontbreken?

De Goudhaantjes Tiplijn is geopend: wie mag niet ontbreken?

Ook in 2014 publiceert MT de Goudhaantjes 100, een lijst met de 100 meest veelbelovende managers van Nederland. Wie mag niet ontbreken? Lees verder

Heineken verkoopt meer bier; Private bedrijven groeien harder; Ballmer vertrekt helemaal

Heineken verkoopt meer bier; Private bedrijven groeien harder; Ballmer vertrekt helemaal

Plus: TKH, Havenbedrijf Amsterdam, internationale luchtvaart én Primark zitten in de lift. Lees verder

Gekocht worden door Google? Doorsta de tandenborsteltest

Gekocht worden door Google? Doorsta de tandenborsteltest

Google neemt alleen bedrijven over die de tandenborsteltest van ceo Larry Page doorstaan. De wát? Lees verder

10 wetenschappelijke tips tegen werkstress

10 wetenschappelijke tips tegen werkstress

Managers ervaren minder stress als ze een goede relatie met werknemers hebben, zo blijkt uit Noors onderzoek. 10 tips tegen werkstress. Lees verder

Wil je een betere leider worden? Ga hardlopen

Wil je een betere leider worden? Ga hardlopen

Als je scherp bent op de werkvloer, dan volgen mensen je vanzelf. Het begint simpel: met een gezonde, actieve levensstijl. Lees verder

Taser profiteert van Ferguson-rellen; Ex-Rabo-handelaar bekent schuld

Taser profiteert van Ferguson-rellen; Ex-Rabo-handelaar bekent schuld

Plus: Nederlanders ceo's jobhoppen minder, Roompot stapt in luxe, Netflix groeit door en Tjolk maakt weer een comeback. Lees verder

6 Nederlandse merken die een comeback maakten

6 Nederlandse merken die een comeback maakten

Voor de tweede keer wordt zuiveldrankje Tjolk opnieuw op de markt gebracht. Deze 6 Nederlandse merken maakten ook een comeback. Lees verder

Waarom er zo weinig auto's worden verkocht in Nederland

Waarom er zo weinig auto's worden verkocht in Nederland

Naar verwachting bereiken de Nederlandse autoverkopen dit jaar weer een nieuw dieptepunt. Hoe komt dat? 3 redenen. Lees verder

Whitepapers
 
Volg MT op Facebook
X