Uw marketing kan veel slimmer

17 jan 2011  |   Ewald Smits  
Build-Your-Brand

Nee hoor, u heeft geen grote budgetten nodig om een killer brand te worden. Althans, niet volgens David Siteman Garland. Hij geeft u vier manieren om uw product of dienst snel, simpel én goedkoop op de kaart te zetten.


Eh...David Siteman Garland? Grote kans dat deze naam niet onmiddelijk een belletje doet rinkelen. Deze Amerikaanse knaap is van de generatie Zuckerberg. Nog maar 26 jaar en nu al aan het hoofd van een invloedrijke club op internet. Siteman Garlan is ceo van The Rise to the Top, een online televisieshow over business en voor veel Amerikaanse entrepreneurs een belangrijke bron voor inspiratie en informatie. Snel en simpel scoren doet u anno 2011 zo...

1. Stop met ouderwets reclame maken

Commercials? Zóóó twintigste eeuw. Volgens Siteman Garland moeten we af van het idee dat product pushing de enige juiste routeplanner is voor het pad naar succes. Steeds vaker draait het om het vertrouwen dat klanten hebben in een bedrijf. Als voorbeeld haalt hij HubSpot aan, een softwareleverancier voor kleine bedrijven. Om haar eigen producten aan de man te brengen gebruikt het bedrijf geen gelikte tv-reclames. In plaats daarvan werpt het zich op als autoriteit op het gebied van internet en marketing. Onderwerpen waar HubSpot volop over blogt. "Roepen dat hun producten de beste zijn, doen ze niet. Door vaak en nuttig te bloggen laten ze klanten zien dat ze als betrouwbaar gelden. En dat werkt", aldus SIteman Garland.

2. Maak uw site menselijk

Mensen doen geen zaken met bedrijven, ze doen zaken met andere mensen. Een les die volgens Siteman Garlan niet vaak genoeg herhaald kan worden. Het mag duidelijk zijn dat ze het liefste zaken doen met mensen die ze mogen en vertrouwen. Geef uw merk en bedrijf daarom zoveel mogelijk een menselijk gezicht. Ook op internet. Zorg ervoor dat uw medewerkers op de companysite goed vertegenwoordigd zijn. Bij voorkeur staan hier ook de rechtstreekse mailadressen en telefoonnummers vermeld.

3. Zie online en offline als één geheel

De tijd dat online en offline als twee aparte werelden werden gezien ligt definitief achter ons. Althans, zo zou het wel moeten. "Het beste decor van online netwerken is offline", zegt Siteman Garlan stellig. Internet is een uitstekende manier om met veel verschillende mensen in contact te komen, maar wie een stapje verder wil gaan in relatiebeheer doet dat in de zogeheten real world. Bedenk een thema dat verwant is aan uw product of bedrijf, maak een selectie van twintig tot dertig online contacten en breng deze mensen bij elkaar. Wat vinden ze van uw aanpak, hoe kan het beter? "Het is goed om dit ook eens aan mensen te vragen die niet achter de pc zitten, maar je recht in de ogen aankijken. Zo bouw je niet alleen aan waardevolle relaties, het geeft je als bedrijf ook handvatten om de verkoop van je product te verbeteren. Uiteraard maak je foto's van het event en plaats je deze op de website of je Facebook-account."

4. Zoek de bloggers op

Werk actief aan een goede relatie met bloggers en de zogeheten content-creators in uw eigen niche. Breng deze fanatieke internetters om te beginnen in kaart. Wie zijn het, waar schrijven ze over en welke platformen gebruiken ze daarvoor? Ze vervolgens spammen met persberichten is nadrukkelijk niét de bedoeling. Nee, bied liever uw hulp aan. Iemand die dat volgens Siteman Garland goed begrepen heeft is pr-ondernemer Elena Verlee. "Ze postte waardevolle en interessante reacties op mijn blog en verwees ernaar via Twitter en Facebook. Ook introduceerde ze me aan potentiele gasten voor mijn online televisieshow. Elena begreep simpelweg wat belangrijk is voor mij." Voor de pr-dame zelf leverde het ook wat op: leuke exposure voor een aantal van haar klanten. Daarnaast werd ze zelfs nog uitgenodigd om als gast aan te schuiven bij The Rise to the Top, om daar te praten over de kracht van relaties bouwen.

Succesverhalen ontrafeld:

Gegevens ontvanger
Naam ontvanger:
Email ontvanger:
Jouw gegevens
Naam:
Email:
Bob verdiept zich in actuele managementliteratuur

Bob verdiept zich in actuele managementliteratuur

Bob is divisiedirecteur van een groot concern. Hij doet zijn best. Deze keer verdiept hij zich in actuele managementliteratuur. Lees verder

Waarom de organisatiecultuur van Zappos werkt

Waarom de organisatiecultuur van Zappos werkt

Deel 6 van een serie over organisatieculturen: Zappos wil klanten een WOW-moment bezorgen. Lees verder

Holland Casino maakt weer winst; ITV praat met Talpa over overname

Holland Casino maakt weer winst; ITV praat met Talpa over overname

Plus: V&D betaalt zijn eigenaar een wel heel hoge rente, de grote iPad komt binnenkort en Fastned is boos. Lees verder

Peiling: wat vind jij de grootste ergernissen op de werkvloer?

Peiling: wat vind jij de grootste ergernissen op de werkvloer?

Ergernis op de werkvloer, iedereen kent het. Doe mee met de peiling van psychologe Roos Vonk: wat zijn jouw grootste ergernissen? Lees verder

Deze acht miljardairs zijn in 2015 de rijkste van hun land

Deze acht miljardairs zijn in 2015 de rijkste van hun land

Het seizoen van jaarrekeningen en balansen is weer aangebroken. Forbes actualiseerde de jaarlijkse lijst van miljardairs voor 2015. Lees verder

Waarom leiderschap niet te leren is: 
'Wat vaak mist, is solide kennis'

Waarom leiderschap niet te leren is: 
'Wat vaak mist, is solide kennis'

Investeringen in leiderschapsontwikkeling zorgen niet voor meer tevredenheid over onze leiders. Hoe komt dat? Lees verder

KPN gaat Base verkopen; RBS heft zich bijna op in Nederland

KPN gaat Base verkopen; RBS heft zich bijna op in Nederland

Plus: Rabobank gedagvaard voor renteswaps, Christine le Duc sluit 8 onrendabele winkels en Autosalon van Genève begint. Lees verder

Aantrekkelijker werken? Kijk naar de 3 basisbehoeften

Aantrekkelijker werken? Kijk naar de 3 basisbehoeften

Door volgens de drie basisbehoeften naar je werk te kijken, zul je langer plezier in je werk houden en sterker betrokken blijven. Lees verder

Steeds vaker gezocht: een integere manager

Steeds vaker gezocht: een integere manager

Vooraf weten hoe integer die nieuw aan te nemen manager is? Logisch, maar het is moeilijker dan gedacht.  Lees verder

Hoe mobiel in 3 jaar doorbrak als verkoopkanaal

Hoe mobiel in 3 jaar doorbrak als verkoopkanaal

Smartphones en tablets veranderen het koopgedrag van klanten. Hoe speel je daar op in? 'Wij kunnen niet alles tegelijk.' Lees verder

 
Volg MT op Facebook
X