Uw marketing kan veel slimmer

17 jan 2011  |   Ewald Smits  
Build-Your-Brand

Nee hoor, u heeft geen grote budgetten nodig om een killer brand te worden. Althans, niet volgens David Siteman Garland. Hij geeft u vier manieren om uw product of dienst snel, simpel én goedkoop op de kaart te zetten.


Eh...David Siteman Garland? Grote kans dat deze naam niet onmiddelijk een belletje doet rinkelen. Deze Amerikaanse knaap is van de generatie Zuckerberg. Nog maar 26 jaar en nu al aan het hoofd van een invloedrijke club op internet. Siteman Garlan is ceo van The Rise to the Top, een online televisieshow over business en voor veel Amerikaanse entrepreneurs een belangrijke bron voor inspiratie en informatie. Snel en simpel scoren doet u anno 2011 zo...

1. Stop met ouderwets reclame maken

Commercials? Zóóó twintigste eeuw. Volgens Siteman Garland moeten we af van het idee dat product pushing de enige juiste routeplanner is voor het pad naar succes. Steeds vaker draait het om het vertrouwen dat klanten hebben in een bedrijf. Als voorbeeld haalt hij HubSpot aan, een softwareleverancier voor kleine bedrijven. Om haar eigen producten aan de man te brengen gebruikt het bedrijf geen gelikte tv-reclames. In plaats daarvan werpt het zich op als autoriteit op het gebied van internet en marketing. Onderwerpen waar HubSpot volop over blogt. "Roepen dat hun producten de beste zijn, doen ze niet. Door vaak en nuttig te bloggen laten ze klanten zien dat ze als betrouwbaar gelden. En dat werkt", aldus SIteman Garland.

2. Maak uw site menselijk

Mensen doen geen zaken met bedrijven, ze doen zaken met andere mensen. Een les die volgens Siteman Garlan niet vaak genoeg herhaald kan worden. Het mag duidelijk zijn dat ze het liefste zaken doen met mensen die ze mogen en vertrouwen. Geef uw merk en bedrijf daarom zoveel mogelijk een menselijk gezicht. Ook op internet. Zorg ervoor dat uw medewerkers op de companysite goed vertegenwoordigd zijn. Bij voorkeur staan hier ook de rechtstreekse mailadressen en telefoonnummers vermeld.

3. Zie online en offline als één geheel

De tijd dat online en offline als twee aparte werelden werden gezien ligt definitief achter ons. Althans, zo zou het wel moeten. "Het beste decor van online netwerken is offline", zegt Siteman Garlan stellig. Internet is een uitstekende manier om met veel verschillende mensen in contact te komen, maar wie een stapje verder wil gaan in relatiebeheer doet dat in de zogeheten real world. Bedenk een thema dat verwant is aan uw product of bedrijf, maak een selectie van twintig tot dertig online contacten en breng deze mensen bij elkaar. Wat vinden ze van uw aanpak, hoe kan het beter? "Het is goed om dit ook eens aan mensen te vragen die niet achter de pc zitten, maar je recht in de ogen aankijken. Zo bouw je niet alleen aan waardevolle relaties, het geeft je als bedrijf ook handvatten om de verkoop van je product te verbeteren. Uiteraard maak je foto's van het event en plaats je deze op de website of je Facebook-account."

4. Zoek de bloggers op

Werk actief aan een goede relatie met bloggers en de zogeheten content-creators in uw eigen niche. Breng deze fanatieke internetters om te beginnen in kaart. Wie zijn het, waar schrijven ze over en welke platformen gebruiken ze daarvoor? Ze vervolgens spammen met persberichten is nadrukkelijk niét de bedoeling. Nee, bied liever uw hulp aan. Iemand die dat volgens Siteman Garland goed begrepen heeft is pr-ondernemer Elena Verlee. "Ze postte waardevolle en interessante reacties op mijn blog en verwees ernaar via Twitter en Facebook. Ook introduceerde ze me aan potentiele gasten voor mijn online televisieshow. Elena begreep simpelweg wat belangrijk is voor mij." Voor de pr-dame zelf leverde het ook wat op: leuke exposure voor een aantal van haar klanten. Daarnaast werd ze zelfs nog uitgenodigd om als gast aan te schuiven bij The Rise to the Top, om daar te praten over de kracht van relaties bouwen.

Succesverhalen ontrafeld:

Gegevens ontvanger
Naam ontvanger:
Email ontvanger:
Jouw gegevens
Naam:
Email:
4 talenten die de belofte hebben waargemaakt

4 talenten die de belofte hebben waargemaakt

Ieder jaar publiceert MT de Goudhaantjes100, een lijst met talentvolle bestuurders. Welke oude talenten stoomden door naar de top?  Lees verder

De talenten van vroeger: waar zijn ze terecht gekomen?

De talenten van vroeger: waar zijn ze terecht gekomen?

Ieder jaar presenteren we de Goudhaantjes 100, met hét managementtalent van Nederland. Hoe verging het voormalig Goudhanen? Lees verder

Rached Dekker (Ricoh): 'Zelfkennis cruciaal op dit niveau'

Rached Dekker (Ricoh): 'Zelfkennis cruciaal op dit niveau'

Zelfkennis is cruciaal, zegt Rached Dekker, director major & strategic accounts Ricoh en een van de grootste managementtalenten van Nederland. Lees verder

8 redenen waarom dat extra kopje koffie op het werk juist goed is

8 redenen waarom dat extra kopje koffie op het werk juist goed is

Met ruim drie koppen per dag is de Nederlander een stevige koffiedrinker. Niets om je voor te schamen. Juist heel gezond, zo blijkt. Lees verder

Bob leert dat er toekomst zit in de senior werknemer

Bob leert dat er toekomst zit in de senior werknemer

Bob is divisiedirecteur bij een groot concern. Hij doet zijn best. In deze aflevering leert hij dat er toekomst zit in de senior werknemer. Lees verder

Dit zijn de Goudhaantjes van 2014

Dit zijn de Goudhaantjes van 2014

Voor het zesde achtereenvolgende jaar: de Goudhaantjes 100, MT's lijst met de grootste managementtalenten van Nederland. Lees verder

Wie is de ceo van morgen? 5 trends rond toptalent

Wie is de ceo van morgen? 5 trends rond toptalent

De ceo van morgen ziet er anders uit dan de ceo van vandaag. Dit zijn de 5 trends onder de Nederlandse Goudhaantjes. Lees verder

‘Kosten besparen door slim energie in- en verkopen’

‘Kosten besparen door slim energie in- en verkopen’

Een orchidee groeit het best bij warme temperaturen. Dat levert kwekerijen een hoge energierekening op. Maarel Orchids heeft daar een oplossing voor gevonden. Lees verder

Prijsvraag: waarom zou jij ceo moeten worden?

Prijsvraag: waarom zou jij ceo moeten worden?

Weet jij het beter? Vertel waarom jij ceo van een groot bedrijf moet worden en win 1 van de 5 exemplaren van het boek Hoe word je ceo? Lees verder

Unilever heeft moeite met groei; Dit zijn de Goudhaantjes van 2014

Unilever heeft moeite met groei; Dit zijn de Goudhaantjes van 2014

Plus: Cultuurdirecteuren verdienen onder Balkenende-norm, Apple-topman Cook praat met China, SBM Offshore onderhandelt met OM. Lees verder

Whitepapers
Meer whitepapers »
 
Volg MT op Facebook
X