Uw marketing kan veel slimmer

17 jan 2011  |   Ewald Smits  
Build-Your-Brand

Nee hoor, u heeft geen grote budgetten nodig om een killer brand te worden. Althans, niet volgens David Siteman Garland. Hij geeft u vier manieren om uw product of dienst snel, simpel én goedkoop op de kaart te zetten.


Eh...David Siteman Garland? Grote kans dat deze naam niet onmiddelijk een belletje doet rinkelen. Deze Amerikaanse knaap is van de generatie Zuckerberg. Nog maar 26 jaar en nu al aan het hoofd van een invloedrijke club op internet. Siteman Garlan is ceo van The Rise to the Top, een online televisieshow over business en voor veel Amerikaanse entrepreneurs een belangrijke bron voor inspiratie en informatie. Snel en simpel scoren doet u anno 2011 zo...

1. Stop met ouderwets reclame maken

Commercials? Zóóó twintigste eeuw. Volgens Siteman Garland moeten we af van het idee dat product pushing de enige juiste routeplanner is voor het pad naar succes. Steeds vaker draait het om het vertrouwen dat klanten hebben in een bedrijf. Als voorbeeld haalt hij HubSpot aan, een softwareleverancier voor kleine bedrijven. Om haar eigen producten aan de man te brengen gebruikt het bedrijf geen gelikte tv-reclames. In plaats daarvan werpt het zich op als autoriteit op het gebied van internet en marketing. Onderwerpen waar HubSpot volop over blogt. "Roepen dat hun producten de beste zijn, doen ze niet. Door vaak en nuttig te bloggen laten ze klanten zien dat ze als betrouwbaar gelden. En dat werkt", aldus SIteman Garland.

2. Maak uw site menselijk

Mensen doen geen zaken met bedrijven, ze doen zaken met andere mensen. Een les die volgens Siteman Garlan niet vaak genoeg herhaald kan worden. Het mag duidelijk zijn dat ze het liefste zaken doen met mensen die ze mogen en vertrouwen. Geef uw merk en bedrijf daarom zoveel mogelijk een menselijk gezicht. Ook op internet. Zorg ervoor dat uw medewerkers op de companysite goed vertegenwoordigd zijn. Bij voorkeur staan hier ook de rechtstreekse mailadressen en telefoonnummers vermeld.

3. Zie online en offline als één geheel

De tijd dat online en offline als twee aparte werelden werden gezien ligt definitief achter ons. Althans, zo zou het wel moeten. "Het beste decor van online netwerken is offline", zegt Siteman Garlan stellig. Internet is een uitstekende manier om met veel verschillende mensen in contact te komen, maar wie een stapje verder wil gaan in relatiebeheer doet dat in de zogeheten real world. Bedenk een thema dat verwant is aan uw product of bedrijf, maak een selectie van twintig tot dertig online contacten en breng deze mensen bij elkaar. Wat vinden ze van uw aanpak, hoe kan het beter? "Het is goed om dit ook eens aan mensen te vragen die niet achter de pc zitten, maar je recht in de ogen aankijken. Zo bouw je niet alleen aan waardevolle relaties, het geeft je als bedrijf ook handvatten om de verkoop van je product te verbeteren. Uiteraard maak je foto's van het event en plaats je deze op de website of je Facebook-account."

4. Zoek de bloggers op

Werk actief aan een goede relatie met bloggers en de zogeheten content-creators in uw eigen niche. Breng deze fanatieke internetters om te beginnen in kaart. Wie zijn het, waar schrijven ze over en welke platformen gebruiken ze daarvoor? Ze vervolgens spammen met persberichten is nadrukkelijk niét de bedoeling. Nee, bied liever uw hulp aan. Iemand die dat volgens Siteman Garland goed begrepen heeft is pr-ondernemer Elena Verlee. "Ze postte waardevolle en interessante reacties op mijn blog en verwees ernaar via Twitter en Facebook. Ook introduceerde ze me aan potentiele gasten voor mijn online televisieshow. Elena begreep simpelweg wat belangrijk is voor mij." Voor de pr-dame zelf leverde het ook wat op: leuke exposure voor een aantal van haar klanten. Daarnaast werd ze zelfs nog uitgenodigd om als gast aan te schuiven bij The Rise to the Top, om daar te praten over de kracht van relaties bouwen.

Succesverhalen ontrafeld:

Gegevens ontvanger
Naam ontvanger:
Email ontvanger:
Jouw gegevens
Naam:
Email:
Sander van der Laan (ex-AH) nieuwe ceo Action

Sander van der Laan (ex-AH) nieuwe ceo Action

Een opvallende move in retailland: Action zwaait Ronald van der Mark uit en haalt Sander van der Laan (ex-Albert Heijn) binnen. Lees verder

5 gezondheidsrisico’s van overwerk

5 gezondheidsrisico’s van overwerk

Te lange werkuren maken leidt tot serieuze gezondheidsrisico’s. Dit zijn de 5 grootste gevaren. Lees verder

Zo zien vrouwen in techniek er dus uit

Zo zien vrouwen in techniek er dus uit

Eén advertentie met een aantrekkelijke softwareontwikkelaar triggerde een hele campagne over het beeld van vrouwen in de techniek. En de storm duurt nog voort. Lees verder

Concurrentie op hypotheekmarkt stijgt; Te weinig topvrouwen

Concurrentie op hypotheekmarkt stijgt; Te weinig topvrouwen

Plus: Steven Schuurman (Elastic) beste online ondernemer, Annemarie Jorritsma commissaris bij PwC en Apple doet moeilijk. Lees verder

Bob heeft ook een iPhone

Bob heeft ook een iPhone

Bob is divisiedirecteur van een groot concern. Hij doet zijn best. Deze keer stuurt zijn nieuwe iPhone hem naar Arnhem. Lees verder

Afdelingen 'service' en 'kwaliteit'? Hef ze onmiddellijk op

Afdelingen 'service' en 'kwaliteit'? Hef ze onmiddellijk op

Een 'serviceafdeling', of een 'afdeling kwaliteit'? Volstrekt overbodige bureaucratie, betoogt Bart Groothuis. Lees verder

4 manieren om als founder een manager te worden

4 manieren om als founder een manager te worden

Hoe maak je van een start-up een gerenommeerd, goedlopend bedrijf? Door meer manager te worden. 4 manieren die daarbij helpen. Lees verder

Strooizout, dat koop je in de zomer. Maar hoeveel is genoeg?

Strooizout, dat koop je in de zomer. Maar hoeveel is genoeg?

Rijkswaterstaat vult juist in de zomer de voorraad strooizout aan. Dat is praktischer én voordeliger. Maar hoeveel is genoeg? Lees verder

KLM-ceo waarschuwt voor ontslagronde; Volkswagen-ceo mag langer blijven

KLM-ceo waarschuwt voor ontslagronde; Volkswagen-ceo mag langer blijven

Plus: Hunkemöller praat met drie geïnteresseerden, bouwmarkt Bauhaus verovert Nederland en de Tesla Model X komt er aan. Lees verder

Alleen maar werken is slecht voor je werk

Alleen maar werken is slecht voor je werk

Een marathon is trainen én rust nemen voor herstel. Dat geldt ook voor werk: hard werken afwisselen met ontspanning. Pas dan ben je echt creatief. Lees verder

 
Volg MT op Twitter


@MTNieuws op Twitter
X