Uw marketing kan veel slimmer

17 jan 2011  |   Ewald Smits  
Build-Your-Brand

Nee hoor, u heeft geen grote budgetten nodig om een killer brand te worden. Althans, niet volgens David Siteman Garland. Hij geeft u vier manieren om uw product of dienst snel, simpel én goedkoop op de kaart te zetten.


Eh...David Siteman Garland? Grote kans dat deze naam niet onmiddelijk een belletje doet rinkelen. Deze Amerikaanse knaap is van de generatie Zuckerberg. Nog maar 26 jaar en nu al aan het hoofd van een invloedrijke club op internet. Siteman Garlan is ceo van The Rise to the Top, een online televisieshow over business en voor veel Amerikaanse entrepreneurs een belangrijke bron voor inspiratie en informatie. Snel en simpel scoren doet u anno 2011 zo...

1. Stop met ouderwets reclame maken

Commercials? Zóóó twintigste eeuw. Volgens Siteman Garland moeten we af van het idee dat product pushing de enige juiste routeplanner is voor het pad naar succes. Steeds vaker draait het om het vertrouwen dat klanten hebben in een bedrijf. Als voorbeeld haalt hij HubSpot aan, een softwareleverancier voor kleine bedrijven. Om haar eigen producten aan de man te brengen gebruikt het bedrijf geen gelikte tv-reclames. In plaats daarvan werpt het zich op als autoriteit op het gebied van internet en marketing. Onderwerpen waar HubSpot volop over blogt. "Roepen dat hun producten de beste zijn, doen ze niet. Door vaak en nuttig te bloggen laten ze klanten zien dat ze als betrouwbaar gelden. En dat werkt", aldus SIteman Garland.

2. Maak uw site menselijk

Mensen doen geen zaken met bedrijven, ze doen zaken met andere mensen. Een les die volgens Siteman Garlan niet vaak genoeg herhaald kan worden. Het mag duidelijk zijn dat ze het liefste zaken doen met mensen die ze mogen en vertrouwen. Geef uw merk en bedrijf daarom zoveel mogelijk een menselijk gezicht. Ook op internet. Zorg ervoor dat uw medewerkers op de companysite goed vertegenwoordigd zijn. Bij voorkeur staan hier ook de rechtstreekse mailadressen en telefoonnummers vermeld.

3. Zie online en offline als één geheel

De tijd dat online en offline als twee aparte werelden werden gezien ligt definitief achter ons. Althans, zo zou het wel moeten. "Het beste decor van online netwerken is offline", zegt Siteman Garlan stellig. Internet is een uitstekende manier om met veel verschillende mensen in contact te komen, maar wie een stapje verder wil gaan in relatiebeheer doet dat in de zogeheten real world. Bedenk een thema dat verwant is aan uw product of bedrijf, maak een selectie van twintig tot dertig online contacten en breng deze mensen bij elkaar. Wat vinden ze van uw aanpak, hoe kan het beter? "Het is goed om dit ook eens aan mensen te vragen die niet achter de pc zitten, maar je recht in de ogen aankijken. Zo bouw je niet alleen aan waardevolle relaties, het geeft je als bedrijf ook handvatten om de verkoop van je product te verbeteren. Uiteraard maak je foto's van het event en plaats je deze op de website of je Facebook-account."

4. Zoek de bloggers op

Werk actief aan een goede relatie met bloggers en de zogeheten content-creators in uw eigen niche. Breng deze fanatieke internetters om te beginnen in kaart. Wie zijn het, waar schrijven ze over en welke platformen gebruiken ze daarvoor? Ze vervolgens spammen met persberichten is nadrukkelijk niét de bedoeling. Nee, bied liever uw hulp aan. Iemand die dat volgens Siteman Garland goed begrepen heeft is pr-ondernemer Elena Verlee. "Ze postte waardevolle en interessante reacties op mijn blog en verwees ernaar via Twitter en Facebook. Ook introduceerde ze me aan potentiele gasten voor mijn online televisieshow. Elena begreep simpelweg wat belangrijk is voor mij." Voor de pr-dame zelf leverde het ook wat op: leuke exposure voor een aantal van haar klanten. Daarnaast werd ze zelfs nog uitgenodigd om als gast aan te schuiven bij The Rise to the Top, om daar te praten over de kracht van relaties bouwen.

Succesverhalen ontrafeld:

Gerelateerde artikelen:


Meer over sales & marketing:


Gegevens ontvanger
Naam ontvanger:
Email ontvanger:
Jouw gegevens
Naam:
Email:
Bob legt het juiste gebruik van mail uit

Bob legt het juiste gebruik van mail uit

Bob is divisiedirecteur van een groot concern. Hij doet zijn best. In deze aflevering legt hij het juiste gebruik van de e-mail uit. Lees verder

Geef de 'sneezers' in je team meer zichtbaarheid

Geef de 'sneezers' in je team meer zichtbaarheid

Medewerkers zijn tegenwoordig gevoeliger voor gedrag van hun collega’s dan van hun manager, zegt gedragsexpert Jeroen Busscher. Hoe zorg je dan dat je als manager toch invloed hebt? Lees verder

Leer mensen te overtuigen zonder dat ze het doorhebben

Leer mensen te overtuigen zonder dat ze het doorhebben

Om van een ‘nee’ een ‘ja’ te maken moet er altijd een ‘misschien’ tussenin zitten, aldus de fictieve misleider Frank Underwood uit House of Cards. Hoe je gesprekspartner op een subtiele manier over te halen leer je tijdens Onzichtbaar Overtuigen. Lees verder

Grafiek van de dag: De peilingen van Trump beïnvloeden de waarde van de Mexicaanse Peso

Grafiek van de dag: De peilingen van Trump beïnvloeden de waarde van de Mexicaanse Peso

Hoe beter Donald Trump scoort in de peilingen voor de Amerikaanse presidentsverkiezingen, hoe minder de Mexicaanse Peso waard is. Deze gekke verhouding in de grafiek van de dag. Lees verder

Slimme bril maakt logistiek sneller en beter

Slimme bril maakt logistiek sneller en beter

Dankzij de slimme bril kan het meest tijdrovende en kostbare proces in een magazijn, orderpicking, een stuk sneller verlopen. Dit is er al mogelijk met augmented reality. Lees verder

'Thuisbezorgd haalt 350 miljoen bij IPO'; Ilona Haaijer getipt als commissaris Boskalis

'Thuisbezorgd haalt 350 miljoen bij IPO'; Ilona Haaijer getipt als commissaris Boskalis

Plus: Aandelen oliebedrijven schiet omhoog, meer werknemers wisselen van baan en knokpartij tijdens Georgisch verkiezingsdebat. Lees verder

Luisteren naar je klanten bij innovatie? Ligt aan het type ontwikkeling

Luisteren naar je klanten bij innovatie? Ligt aan het type ontwikkeling

Of je nu wél of niet naar klanten moet luisteren bij het ontwikkelen van nieuwe producten, ligt aan het type innovatie. Dat blijkt uit onderzoek van Erasmus-professor Jan van den Ende. Lees verder

'Als leider moet je beweging creëren'

'Als leider moet je beweging creëren'

Goudhaantje Nanouke van ’t Riet werkt al meer dan 15 jaar bij de NS. Ex-Goudhaan Marjan Rintel is sinds een jaar haar baas. Wat hebben zij met en aan elkaar? ‘Ik ben nog altijd verbaasd dat ze me op haar eerste werkdag opbelde om koffie te gaan drinken.’ Lees verder

Grafiek van de dag: verkopen Nokia tegenover iPhone

Grafiek van de dag: verkopen Nokia tegenover iPhone

Nokia maakte woensdag bekend niet langer eigen smartphones te maken. Het einde van een tijdperk met het welbekende deuntje, snake en de oude, onverwoestbare 3310. Lees verder

5 gave kantoren in Nederland

5 gave kantoren in Nederland

Met alleen een pingpongtafel redden startups het al jaren niet meer. Ook bij de grote bedrijven wordt het steeds meer een speeltuin op kantoor. 5 gave kantoren in Nederland. Lees verder

 
Volg MT op Twitter


@MTNieuws op Twitter
X