Uzelf promoten via social media

05 aug 2010  |   Maaike Boersma  
Linkedin

Neemt uw arsenaal followers op Twitter en contacten op LinkedIn af? Stop dan met het ongeneerd afsteken van een verkooppraatje.


Hoe vaak gebeurt het niet dat potentiële klanten online contact met u zoeken via de website, Twitter of andere social media? Met een schreeuwerige salespitch zijn deze online contacten zo weer verdwenen. Weg potentiële klant of waardevolle relatie. U kunt dan ook beter drie keer vrijblijvend advies geven dan meteen al gretig met uw product op de voorgrond treden. Met deze gouden regels in het achterhoofd voorkomt u schaamteloze zelfpromotie.  

1. Wees vrijblijvend

Deel uw kennis en expertise. Hoe guller u bent met het weggeven van kennis en bronnen, hoe eerder geïnteresseerden met u in contact willen komen om zaken te doen. U heeft immers al een tipje van de sluier opgelicht van wat u te bieden heeft.

2. Gebruik de 3x3-regel

Wordt u direct via e-mail of Twitter benaderd voor advies? Doe dat dan altijd eerst drie keer op vrijblijvende basis. Steek uw verkooppraatje pas na de derde e-mail of het derde chatbericht af. Voor elk bericht geldt een handelingslimiet van maximaal drie minuten.  

3. Contact houden

Wanneer u eenmaal de aandacht heeft van iemand, zorg dan dat u dat vuurtje warm houdt. Focus in het contact niet op uzelf, maar luister naar wat de ander wil. Hou deze bovendien op de hoogte door updates, nieuwsbrieven en tips te sturen.

4. Toon referenties

Niet op de borst kloppen! Beter is het wanneer anderen ‘namens' u de klant op een natuurlijke wijze laten kennismaken met uw expertise. Heeft u goede referenties of aanbevelingen? Zorg ervoor dat u die online krijgt en anderen ze kunnen zien. Met referenties bewijst u dat u de moeite waard bent om zaken mee te doen. LinkedIn is een goede plek voor dergelijke testimonials.

5. Wees uzelf

Een gruwelijk cliché, maar wel een die nog te vaak in de wind wordt geslagen. Probeer u niet voor te doen als iemand die u niet bent, alleen maar omdat die houding meer contacten en zaken zou bewerkstelligen. Mensen voelen dit aan en willen alleen zaken doen met ‘echte’ mensen. Onoprechte mensen vallen al snel af.

 

Alles wat u moet weten over social media vindt u in het speciale dossier op MT.nl.

 

>> Meld u aan voor de nieuwsbrief van MT

Een interessant boek: De 49 gevaarlijkste verkoopmythen - Nu tijdelijk met GRATIS Zakelijk twitteren voor beginners.

Gerelateerde artikelen:


Meer over sales & marketing:


Gegevens ontvanger
Naam ontvanger:
Email ontvanger:
Jouw gegevens
Naam:
Email:
Ransomware? Dit zijn de stappen om je bedrijf ertegen te beschermen

Ransomware? Dit zijn de stappen om je bedrijf ertegen te beschermen

Ransomware is vervelend en kan ook kostbaar zijn. 8 stappen om je ertegen te beschermen. Lees verder

De 7 lessen die managers en ouders van elkaar kunnen leren

De 7 lessen die managers en ouders van elkaar kunnen leren

Je medewerkers opvoeden is niet zo heel veel anders dan je kinderen iets bijbrengen. Deze 7 punten kunnen managers en ouders van elkaar leren. Lees verder

De 8 succesregels van Uber-oprichter Travis Kalanick

De 8 succesregels van Uber-oprichter Travis Kalanick

Uber-oprichter Travis Kalanick onthulde tijdens Startup Fest Europe zijn 'Geeks guide to becoming an entrepreneur'. Lees verder

Stop met korting geven: 4 tips

Stop met korting geven: 4 tips

De directeur die een relatie een abnormaal hoge korting toezegt? Of een verkoper die 2 keer zo veel korting biedt als zijn collega's? ‘Geef een vergulde schep als ludieke straf.’ Lees verder

Veel rumoer bij Shell-vergadering; KLM snijdt in aantal managers

Veel rumoer bij Shell-vergadering; KLM snijdt in aantal managers

Plus: Monsanto wijst Bayer-bod af, Toyota in zee met Uber en Brits bod op Van Gansewinkel. Lees verder

Tim Cook: 'Een bedrijf moet een ziel hebben, net als een mens'

Tim Cook: 'Een bedrijf moet een ziel hebben, net als een mens'

Een bedrijf zou een ziel moeten hebben, net als een mens, zei Tim Cook tijdens zijn eerste Nederlandse optreden ooit. Lees verder

Wat je verdient staat in de cloud

Wat je verdient staat in de cloud

Transparantie is een van de meest cruciale onderdelen van nieuw leiderschap. Is jouw bedrijf al toe aan de Buffer-methode? Letterlijk álles wordt online gepubliceerd. Lees verder

De toekomst van het werken? Dat ziet er in de praktijk dus zo uit

De toekomst van het werken? Dat ziet er in de praktijk dus zo uit

De medewerker van morgen sleept zich niet meer elke dag naar hetzelfde kantoor. Maar hoe dan wel? En hoe ziet dat er dan uit? Een inkijkje. Lees verder

Dit zijn de 3 ingrediënten van een succesvolle, moderne werkgemeenschap

Dit zijn de 3 ingrediënten van een succesvolle, moderne werkgemeenschap

Expliciete waarden, onderling vertrouwen en een set collectieve normen. Dat blijken steeds weer dé succesingrediënten van elke werkvloer. Lees verder

Gezondheidsdata van je medewerkers opslaan: mag dat zomaar?

Gezondheidsdata van je medewerkers opslaan: mag dat zomaar?

Data over de gezondheid van je medewerkers is steeds toegankelijker. Wat mag je daar als werkgever mee? En minstens zo belangrijk: wat niet? Lees verder

Whitepapers
Meer whitepapers »
 
Volg MT op Twitter


@MTNieuws op Twitter
X