Uzelf promoten via social media

05 aug 2010  |   Maaike Boersma  
Linkedin

Neemt uw arsenaal followers op Twitter en contacten op LinkedIn af? Stop dan met het ongeneerd afsteken van een verkooppraatje.


Hoe vaak gebeurt het niet dat potentiële klanten online contact met u zoeken via de website, Twitter of andere social media? Met een schreeuwerige salespitch zijn deze online contacten zo weer verdwenen. Weg potentiële klant of waardevolle relatie. U kunt dan ook beter drie keer vrijblijvend advies geven dan meteen al gretig met uw product op de voorgrond treden. Met deze gouden regels in het achterhoofd voorkomt u schaamteloze zelfpromotie.  

1. Wees vrijblijvend

Deel uw kennis en expertise. Hoe guller u bent met het weggeven van kennis en bronnen, hoe eerder geïnteresseerden met u in contact willen komen om zaken te doen. U heeft immers al een tipje van de sluier opgelicht van wat u te bieden heeft.

2. Gebruik de 3x3-regel

Wordt u direct via e-mail of Twitter benaderd voor advies? Doe dat dan altijd eerst drie keer op vrijblijvende basis. Steek uw verkooppraatje pas na de derde e-mail of het derde chatbericht af. Voor elk bericht geldt een handelingslimiet van maximaal drie minuten.  

3. Contact houden

Wanneer u eenmaal de aandacht heeft van iemand, zorg dan dat u dat vuurtje warm houdt. Focus in het contact niet op uzelf, maar luister naar wat de ander wil. Hou deze bovendien op de hoogte door updates, nieuwsbrieven en tips te sturen.

4. Toon referenties

Niet op de borst kloppen! Beter is het wanneer anderen ‘namens' u de klant op een natuurlijke wijze laten kennismaken met uw expertise. Heeft u goede referenties of aanbevelingen? Zorg ervoor dat u die online krijgt en anderen ze kunnen zien. Met referenties bewijst u dat u de moeite waard bent om zaken mee te doen. LinkedIn is een goede plek voor dergelijke testimonials.

5. Wees uzelf

Een gruwelijk cliché, maar wel een die nog te vaak in de wind wordt geslagen. Probeer u niet voor te doen als iemand die u niet bent, alleen maar omdat die houding meer contacten en zaken zou bewerkstelligen. Mensen voelen dit aan en willen alleen zaken doen met ‘echte’ mensen. Onoprechte mensen vallen al snel af.

 

Alles wat u moet weten over social media vindt u in het speciale dossier op MT.nl.

 

>> Meld u aan voor de nieuwsbrief van MT

Een interessant boek: De 49 gevaarlijkste verkoopmythen - Nu tijdelijk met GRATIS Zakelijk twitteren voor beginners.

Gegevens ontvanger
Naam ontvanger:
Email ontvanger:
Jouw gegevens
Naam:
Email:
Van Apple tot Motorola, allemaal willen ze praten met Fairphone

Van Apple tot Motorola, allemaal willen ze praten met Fairphone

Is het een smartphone of een communicatiestrategie? Fairphone is beide en met beide succesvol. Ceo en oprichter Bas van Abel vertelt. Lees verder

'Nederlandse economie groeit 2 keer zo hard'; Leegloop in V&D-top

'Nederlandse economie groeit 2 keer zo hard'; Leegloop in V&D-top

Plus: Apple meer dan 700 miljard dollar waard, 2theloo opent 44 Franse vestigingen en Fifa-sponsors haken af. Lees verder

Leren van de politie: hoe word je tegenspreker?

Leren van de politie: hoe word je tegenspreker?

Bij rechercheonderzoeken van de politie zijn zelf opgeleide tegensprekers betrokken. 'Tegenspraak draait om vragen stellen.' Lees verder

Hoe voorkom je schijnproductiviteit?

Hoe voorkom je schijnproductiviteit?

Hoe dwingender de werkomgeving, hoe meer mensen schijnproductiviteit vertonen. De oplossing? Concentratie en een eigen ritme. Lees verder

Nieuwe functie: cultuurtechnisch vertaler

Nieuwe functie: cultuurtechnisch vertaler

Wat zijn de banen van de toekomst? De cultuurtechnisch vertaler gaat er zeker komen. Welke functies tip jij? Lees verder

ING schrapt 1.700 banen; waarom Apples online diensten niet goed werken

ING schrapt 1.700 banen; waarom Apples online diensten niet goed werken

Plus: voorlopig geen doorstart Halfords; Imtech geloofde klokkenluider niet. Lees verder

Deze 5 bedrijven strijden nog om de titel Gamechanger 2014

Deze 5 bedrijven strijden nog om de titel Gamechanger 2014

Wie wordt Gamechanger van het Jaar 2014? Van de 50 genomineerden maken nog 5 bedrijven kans op de titel. Lees verder

Daan de Reiziger leent zijn auto uit en wordt slapend rijk

Daan de Reiziger leent zijn auto uit en wordt slapend rijk

Daan de Reiziger is liefhebber van niet-gemaakte kilometers. Dit keer wordt hij slapend rijk van een nieuwe parkeer-vlieg- en verhuurservice. Lees verder

Het einde van de corporate

Het einde van de corporate

Corporates hebben de mond vol van innovatie, maar worden allemaal bedreigd. ‘Bestuurders zien het geweld niet aankomen.’ Lees verder

Action-ceo Ronald van der Mark: 'Only the paranoid survive'

Action-ceo Ronald van der Mark: 'Only the paranoid survive'

Action is succesvol omdat het al 20 jaar hetzelfde doet, zegt ceo Ronald van der Mark. 'Onze opkomst is lang gebagatelliseerd.' Lees verder

Whitepapers
Meer whitepapers »
 
Volg MT op Facebook
X