Uzelf promoten via social media

05 aug 2010  |   Maaike Boersma  
Linkedin

Neemt uw arsenaal followers op Twitter en contacten op LinkedIn af? Stop dan met het ongeneerd afsteken van een verkooppraatje.


Hoe vaak gebeurt het niet dat potentiële klanten online contact met u zoeken via de website, Twitter of andere social media? Met een schreeuwerige salespitch zijn deze online contacten zo weer verdwenen. Weg potentiële klant of waardevolle relatie. U kunt dan ook beter drie keer vrijblijvend advies geven dan meteen al gretig met uw product op de voorgrond treden. Met deze gouden regels in het achterhoofd voorkomt u schaamteloze zelfpromotie.  

1. Wees vrijblijvend

Deel uw kennis en expertise. Hoe guller u bent met het weggeven van kennis en bronnen, hoe eerder geïnteresseerden met u in contact willen komen om zaken te doen. U heeft immers al een tipje van de sluier opgelicht van wat u te bieden heeft.

2. Gebruik de 3x3-regel

Wordt u direct via e-mail of Twitter benaderd voor advies? Doe dat dan altijd eerst drie keer op vrijblijvende basis. Steek uw verkooppraatje pas na de derde e-mail of het derde chatbericht af. Voor elk bericht geldt een handelingslimiet van maximaal drie minuten.  

3. Contact houden

Wanneer u eenmaal de aandacht heeft van iemand, zorg dan dat u dat vuurtje warm houdt. Focus in het contact niet op uzelf, maar luister naar wat de ander wil. Hou deze bovendien op de hoogte door updates, nieuwsbrieven en tips te sturen.

4. Toon referenties

Niet op de borst kloppen! Beter is het wanneer anderen ‘namens' u de klant op een natuurlijke wijze laten kennismaken met uw expertise. Heeft u goede referenties of aanbevelingen? Zorg ervoor dat u die online krijgt en anderen ze kunnen zien. Met referenties bewijst u dat u de moeite waard bent om zaken mee te doen. LinkedIn is een goede plek voor dergelijke testimonials.

5. Wees uzelf

Een gruwelijk cliché, maar wel een die nog te vaak in de wind wordt geslagen. Probeer u niet voor te doen als iemand die u niet bent, alleen maar omdat die houding meer contacten en zaken zou bewerkstelligen. Mensen voelen dit aan en willen alleen zaken doen met ‘echte’ mensen. Onoprechte mensen vallen al snel af.

 

Alles wat u moet weten over social media vindt u in het speciale dossier op MT.nl.

 

>> Meld u aan voor de nieuwsbrief van MT

Een interessant boek: De 49 gevaarlijkste verkoopmythen - Nu tijdelijk met GRATIS Zakelijk twitteren voor beginners.

Gegevens ontvanger
Naam ontvanger:
Email ontvanger:
Jouw gegevens
Naam:
Email:
Gaat PostNL net zo erg krimpen als KPN?

Gaat PostNL net zo erg krimpen als KPN?

PostNL gaat zijn buitenlandse activiteiten heroverwegen. Dat klinkt als KPN. Dreigt PostNL ook te krimpen tot slechts een nationale speler? Lees verder

Sales opnieuw uitvinden? Doe het in deze 7 stappen

Sales opnieuw uitvinden? Doe het in deze 7 stappen

Goed verkopen in het digitale tijdperk is wezenlijk anders dan vroeger. 7 stappen om je op weg te helpen. Lees verder

5 redenen waarom vrouwen betere managers zijn

5 redenen waarom vrouwen betere managers zijn

Velen dachten het al, nu lijkt het ook bewezen: vrouwen zijn betere managers. En wel om deze 5 redenen. Lees verder

Nederlander ceo van Euronext; Travelbird krijgt weer geld van Rocket Internet

Nederlander ceo van Euronext; Travelbird krijgt weer geld van Rocket Internet

Plus: KPN-ceo Blok speculeert over Europese consolidatie, groen licht voor koffiefusie en pakjesbezorging groeit bij PostNL. Lees verder

Wat als alle zekerheden wegvallen? Dan ga je oefenen!

Wat als alle zekerheden wegvallen? Dan ga je oefenen!

Wat vandaag een gegeven is, bestaat morgen niet meer. Vertel nog eens papa: 'Hoe was dat vroeger met vaste banen, pensioen, en betaald verlof?' Lees verder

De 10 leiderschapskwalen volgens de paus

De 10 leiderschapskwalen volgens de paus

Paus Franciscus als inspiratie voor goed leiderschap? Jazeker. De opmerkingen van de paus blijken relevant voor welke leider dan ook. Lees verder

Nieuwe generatie Piëch treedt aan bij Volkswagen

Nieuwe generatie Piëch treedt aan bij Volkswagen

Na de val van Ferdinand Piëch treedt een nieuwe generatie uit de familie naar voren bij het Volkswagen-concern. Twee nichtjes vervangen oom Ferdinand en zijn Ursula. Lees verder

Een vitale cultuur vraagt om bescheidenheid van de top

Een vitale cultuur vraagt om bescheidenheid van de top

Cultuur krijg je niet op bestelling. Natuurlijk heeft de top macht, maar zoveel nu ook weer niet, vindt columnist Ronald Meijers. Lees verder

Bonje bij de Brenninkmeijers. Waarover?

Bonje bij de Brenninkmeijers. Waarover?

C&A is een van de grootste en meest gesloten textielketens ter wereld. Maar onderhuids broeit er van alles. Tot openbare rechtszaken tussen familieleden aan toe. Lees verder

Siemens en Philips in de beklaagdenbank; De Niro speelt Ferrari

Siemens en Philips in de beklaagdenbank; De Niro speelt Ferrari

Plus: Apple weigert Pebble, ING doet Google na en ondernemen nu ook op de radio Lees verder

 
Volg MT op Facebook
X