Uzelf promoten via social media

05 aug 2010  |   Maaike Boersma  
Linkedin

Neemt uw arsenaal followers op Twitter en contacten op LinkedIn af? Stop dan met het ongeneerd afsteken van een verkooppraatje.


Hoe vaak gebeurt het niet dat potentiële klanten online contact met u zoeken via de website, Twitter of andere social media? Met een schreeuwerige salespitch zijn deze online contacten zo weer verdwenen. Weg potentiële klant of waardevolle relatie. U kunt dan ook beter drie keer vrijblijvend advies geven dan meteen al gretig met uw product op de voorgrond treden. Met deze gouden regels in het achterhoofd voorkomt u schaamteloze zelfpromotie.  

1. Wees vrijblijvend

Deel uw kennis en expertise. Hoe guller u bent met het weggeven van kennis en bronnen, hoe eerder geïnteresseerden met u in contact willen komen om zaken te doen. U heeft immers al een tipje van de sluier opgelicht van wat u te bieden heeft.

2. Gebruik de 3x3-regel

Wordt u direct via e-mail of Twitter benaderd voor advies? Doe dat dan altijd eerst drie keer op vrijblijvende basis. Steek uw verkooppraatje pas na de derde e-mail of het derde chatbericht af. Voor elk bericht geldt een handelingslimiet van maximaal drie minuten.  

3. Contact houden

Wanneer u eenmaal de aandacht heeft van iemand, zorg dan dat u dat vuurtje warm houdt. Focus in het contact niet op uzelf, maar luister naar wat de ander wil. Hou deze bovendien op de hoogte door updates, nieuwsbrieven en tips te sturen.

4. Toon referenties

Niet op de borst kloppen! Beter is het wanneer anderen ‘namens' u de klant op een natuurlijke wijze laten kennismaken met uw expertise. Heeft u goede referenties of aanbevelingen? Zorg ervoor dat u die online krijgt en anderen ze kunnen zien. Met referenties bewijst u dat u de moeite waard bent om zaken mee te doen. LinkedIn is een goede plek voor dergelijke testimonials.

5. Wees uzelf

Een gruwelijk cliché, maar wel een die nog te vaak in de wind wordt geslagen. Probeer u niet voor te doen als iemand die u niet bent, alleen maar omdat die houding meer contacten en zaken zou bewerkstelligen. Mensen voelen dit aan en willen alleen zaken doen met ‘echte’ mensen. Onoprechte mensen vallen al snel af.

 

Alles wat u moet weten over social media vindt u in het speciale dossier op MT.nl.

 

>> Meld u aan voor de nieuwsbrief van MT

Een interessant boek: De 49 gevaarlijkste verkoopmythen - Nu tijdelijk met GRATIS Zakelijk twitteren voor beginners.

Gerelateerde artikelen:


Meer over sales & marketing:


Gegevens ontvanger
Naam ontvanger:
Email ontvanger:
Jouw gegevens
Naam:
Email:
Apple krijgt blauwe envelop met rekening van 13 miljard

Apple krijgt blauwe envelop met rekening van 13 miljard

Op last van de Europese Commissie moet technologiebedrijf Apple 13 miljard euro terugbetalen aan de Ierse Belastingdienst, meldden verschillende media. Lees verder

'Wereldmanager' Arthur van Hoff (Jaunt VR): 'Google heeft onze camera nagemaakt'

'Wereldmanager' Arthur van Hoff (Jaunt VR): 'Google heeft onze camera nagemaakt'

'Zorg dat je waarde toevoegt in technologie of in gebruikers', zegt Silicon Valley-zwaargewicht Arthur van Hoff van virtual reality-ontwikkelaar Jaunt. Lees verder

Ook in de vertrekstand? Je 'baas' wist het al langer

Ook in de vertrekstand? Je 'baas' wist het al langer

Bedrijven doen steeds vaker aan voorspellende 'HR analytics'. Ze weten steeds beter wanneer je wilt gaan. Lees verder

‘Reshoring vormt vaak het startsein voor innovatie’

‘Reshoring vormt vaak het startsein voor innovatie’

Steeds meer bedrijven halen productie terug naar Nederland. Met alle voordelen van dien. ‘Reshoring is vaak het startsein voor innovatie.’ Lees verder

Parcom stapt in prijsvechter Simpel.nl; Philips breidt activiteiten uit

Parcom stapt in prijsvechter Simpel.nl; Philips breidt activiteiten uit

Plus: Grote daling producentenvertrouwen; Brandstofnetwerk voor LNG wordt fijnmaziger en KLM gaat de VS veroveren Lees verder

4x zo word je een lerende organisatie

4x zo word je een lerende organisatie

De lerende organisatie is terug van niet weggeweest. De belangstelling voor het aanpassingsvermogen van lerende organisaties is onverminderd groot, maar het toepassen in de praktijk is niet eenvoudig. 4 adviezen. Lees verder

5 zakelijke schoenstijlen voor op de werkvloer

5 zakelijke schoenstijlen voor op de werkvloer

Afgetrapte sneakers is een steeds vaker terugkerend fenomeen op de werkvloer, en dat kan écht niet. Modespecialist Robin Hendriks vertelt wat je wél aan mag. Lees verder

Amazon-case: trekt een 30-urige werkweek nieuw talent aan?

Amazon-case: trekt een 30-urige werkweek nieuw talent aan?

Amazon experimenteert met een werkweek van 30 uur. Bedoeld om de werkdruk te verlagen, maar ook een manier om jong talent aan te trekken? Lees verder

Theorie in 2 minuten: teamrollen van Belbin

Theorie in 2 minuten: teamrollen van Belbin

Als manager wil je graag je team optimaal laten samenwerken. Neem als startpunt de teamrollen van Meredith Belbin. Lees verder

De kunst (en last) van risico-inschatting

De kunst (en last) van risico-inschatting

Hoe ga je als organisatie om met risico’s? Een belangrijke vraag voor besturen en commissarissen van ondernemingen. Lees verder

 
Volg MT op Twitter


@MTNieuws op Twitter
X