Uzelf promoten via social media

05 aug 2010  |   Maaike Boersma  
Linkedin

Neemt uw arsenaal followers op Twitter en contacten op LinkedIn af? Stop dan met het ongeneerd afsteken van een verkooppraatje.


Hoe vaak gebeurt het niet dat potentiële klanten online contact met u zoeken via de website, Twitter of andere social media? Met een schreeuwerige salespitch zijn deze online contacten zo weer verdwenen. Weg potentiële klant of waardevolle relatie. U kunt dan ook beter drie keer vrijblijvend advies geven dan meteen al gretig met uw product op de voorgrond treden. Met deze gouden regels in het achterhoofd voorkomt u schaamteloze zelfpromotie.  

1. Wees vrijblijvend

Deel uw kennis en expertise. Hoe guller u bent met het weggeven van kennis en bronnen, hoe eerder geïnteresseerden met u in contact willen komen om zaken te doen. U heeft immers al een tipje van de sluier opgelicht van wat u te bieden heeft.

2. Gebruik de 3x3-regel

Wordt u direct via e-mail of Twitter benaderd voor advies? Doe dat dan altijd eerst drie keer op vrijblijvende basis. Steek uw verkooppraatje pas na de derde e-mail of het derde chatbericht af. Voor elk bericht geldt een handelingslimiet van maximaal drie minuten.  

3. Contact houden

Wanneer u eenmaal de aandacht heeft van iemand, zorg dan dat u dat vuurtje warm houdt. Focus in het contact niet op uzelf, maar luister naar wat de ander wil. Hou deze bovendien op de hoogte door updates, nieuwsbrieven en tips te sturen.

4. Toon referenties

Niet op de borst kloppen! Beter is het wanneer anderen ‘namens' u de klant op een natuurlijke wijze laten kennismaken met uw expertise. Heeft u goede referenties of aanbevelingen? Zorg ervoor dat u die online krijgt en anderen ze kunnen zien. Met referenties bewijst u dat u de moeite waard bent om zaken mee te doen. LinkedIn is een goede plek voor dergelijke testimonials.

5. Wees uzelf

Een gruwelijk cliché, maar wel een die nog te vaak in de wind wordt geslagen. Probeer u niet voor te doen als iemand die u niet bent, alleen maar omdat die houding meer contacten en zaken zou bewerkstelligen. Mensen voelen dit aan en willen alleen zaken doen met ‘echte’ mensen. Onoprechte mensen vallen al snel af.

 

Alles wat u moet weten over social media vindt u in het speciale dossier op MT.nl.

 

>> Meld u aan voor de nieuwsbrief van MT

Een interessant boek: De 49 gevaarlijkste verkoopmythen - Nu tijdelijk met GRATIS Zakelijk twitteren voor beginners.

Gegevens ontvanger
Naam ontvanger:
Email ontvanger:
Jouw gegevens
Naam:
Email:
Het verschil tussen Volvo en Volvo is groter dan je denkt

Het verschil tussen Volvo en Volvo is groter dan je denkt

Het grootste bedrijf van Zweden heet Volvo, ondertussen is Volvo helemaal geen Zweeds automerk meer. Hoe zit dat? Lees verder

Shell legt werk stil in Oekraïne; Recordverkoop Vestia

Shell legt werk stil in Oekraïne; Recordverkoop Vestia

Plus: Primera in de plus, Multi Corporation voor de Duitse rechter en miljoenenorders voor Van Oord. Lees verder

Wielrennen is doping voor het imago van je bedrijf

Wielrennen is doping voor het imago van je bedrijf

Niks geen lange termijn of sport duurzaam ondersteunen, bij wielrennen draait het bij sponsoring om quickwins.  Lees verder

Bob bereidt een meeting met commissarissen voor

Bob bereidt een meeting met commissarissen voor

Bob is divisiedirecteur van een groot concern. Hij doet zijn best. In deze aflevering tonen commissarissen ineens interesse. Lees verder

Lachen als managementtool

Lachen als managementtool

Meer humor op de werkvloer kan tot veel goeds leiden. Bedenk wel: een goede mop motiveert, maar een neplach werkt averechts.  Lees verder

Bavaria en Sky Radio omarmen het leukste bedrijf van Engeland

Bavaria en Sky Radio omarmen het leukste bedrijf van Engeland

Het grootste bedrijf van Engeland kreeg vier jaar geleden een flinke klap, maar op basis van omzet en winst lijkt er niets veranderd. Lees verder

'Google wilde Spotify kopen'; TomTom positiever over 2014

'Google wilde Spotify kopen'; TomTom positiever over 2014

Plus: Facebook op weg naar 10 miljard, weer verlies voor Vattenfall, 'Jan Bennink wist van overnameplannen' en 5,5 miljoen voor Estro. Lees verder

5 gouden tips van All Blacks-coach Gordon Tietjens

5 gouden tips van All Blacks-coach Gordon Tietjens

Een interview met All Blacks-coach Gordon Tietjens. Wat zijn volgens hem de 5 eigenschappen van een succesvol team? Lees verder

Bij GL Precision nemen robots 's avonds het werk over

Bij GL Precision nemen robots 's avonds het werk over

1/3 van de productie-uren van maakbedrijf GL Precision worden onbemand gerealiseerd. 'Robots hoeven niet naar het toilet.' Lees verder

De broer van Wim van der Leegte is óók een maakindustriekampioen

De broer van Wim van der Leegte is óók een maakindustriekampioen

Iedereen kent Wim van der Leegte, de man achter VDL Groep en redder van Nedcar. Maar wist je dat zijn broer ook succesvol ondernemer is? Lees verder

 
Volg MT op Facebook
X