Uzelf promoten via social media

05 aug 2010  |   Maaike Boersma  
Linkedin

Neemt uw arsenaal followers op Twitter en contacten op LinkedIn af? Stop dan met het ongeneerd afsteken van een verkooppraatje.


Hoe vaak gebeurt het niet dat potentiële klanten online contact met u zoeken via de website, Twitter of andere social media? Met een schreeuwerige salespitch zijn deze online contacten zo weer verdwenen. Weg potentiële klant of waardevolle relatie. U kunt dan ook beter drie keer vrijblijvend advies geven dan meteen al gretig met uw product op de voorgrond treden. Met deze gouden regels in het achterhoofd voorkomt u schaamteloze zelfpromotie.  

1. Wees vrijblijvend

Deel uw kennis en expertise. Hoe guller u bent met het weggeven van kennis en bronnen, hoe eerder geïnteresseerden met u in contact willen komen om zaken te doen. U heeft immers al een tipje van de sluier opgelicht van wat u te bieden heeft.

2. Gebruik de 3x3-regel

Wordt u direct via e-mail of Twitter benaderd voor advies? Doe dat dan altijd eerst drie keer op vrijblijvende basis. Steek uw verkooppraatje pas na de derde e-mail of het derde chatbericht af. Voor elk bericht geldt een handelingslimiet van maximaal drie minuten.  

3. Contact houden

Wanneer u eenmaal de aandacht heeft van iemand, zorg dan dat u dat vuurtje warm houdt. Focus in het contact niet op uzelf, maar luister naar wat de ander wil. Hou deze bovendien op de hoogte door updates, nieuwsbrieven en tips te sturen.

4. Toon referenties

Niet op de borst kloppen! Beter is het wanneer anderen ‘namens' u de klant op een natuurlijke wijze laten kennismaken met uw expertise. Heeft u goede referenties of aanbevelingen? Zorg ervoor dat u die online krijgt en anderen ze kunnen zien. Met referenties bewijst u dat u de moeite waard bent om zaken mee te doen. LinkedIn is een goede plek voor dergelijke testimonials.

5. Wees uzelf

Een gruwelijk cliché, maar wel een die nog te vaak in de wind wordt geslagen. Probeer u niet voor te doen als iemand die u niet bent, alleen maar omdat die houding meer contacten en zaken zou bewerkstelligen. Mensen voelen dit aan en willen alleen zaken doen met ‘echte’ mensen. Onoprechte mensen vallen al snel af.

 

Alles wat u moet weten over social media vindt u in het speciale dossier op MT.nl.

 

>> Meld u aan voor de nieuwsbrief van MT

Een interessant boek: De 49 gevaarlijkste verkoopmythen - Nu tijdelijk met GRATIS Zakelijk twitteren voor beginners.

Gerelateerde artikelen:


Meer over sales & marketing:


Gegevens ontvanger
Naam ontvanger:
Email ontvanger:
Jouw gegevens
Naam:
Email:
Ga eens vreemd: 4 sublieme wijnen uit de Piemonte

Ga eens vreemd: 4 sublieme wijnen uit de Piemonte

De wijnstreek Piemonte wordt steeds populairder. MT huissommelier Jan-Willem van der Hek over glooiende hellingen en diverse bodemsoorten. Lees verder

5 overnames die Yahoo hadden kunnen redden

5 overnames die Yahoo hadden kunnen redden

Webpionier Yahoo zit in een zware identiteitscrisis. Ceo Marissa Mayer koopt en saneert zich scheel, maar niemand is tevreden. Lees verder

Uitgeblust als kantoormens? 5 tips voor een gezonder (hardloop)bestaan

Uitgeblust als kantoormens? 5 tips voor een gezonder (hardloop)bestaan

Hardlopen is gezond. 5 tips voor de manager die te veel op kantoor zit. Lees verder

Jan Baan: 'We staan aan vooravond van een nieuw tijdperk'

Jan Baan: 'We staan aan vooravond van een nieuw tijdperk'

Ondernemer Jan Baan viel diep, maar krabbelde ook weer op. Als ceo van de Vanenburg Group richt hij zich nu op de kansen van Smart Industry. Lees verder

Shell-ceo: Benzine is here to stay; PWC niet alert op verzonnen cijfers

Shell-ceo: Benzine is here to stay; PWC niet alert op verzonnen cijfers

Plus: Kwakkelend Vattenfall: 'Nuon blijft in NL', inwoners geschokt over 25 ton Shell-gas, nieuwe eigenaar Burger King en PWC niet alert op verzonnen cijfers. Lees verder

Bob schakelt een héél doortastende headhunter in

Bob schakelt een héél doortastende headhunter in

Bob is divisiedirecteur van een groot concern, hij doet zijn best. In deze aflevering komt een headhunter met aardige kandidaten. Lees verder

Klantverwachtingen overtreffen? Dat is verspilling

Klantverwachtingen overtreffen? Dat is verspilling

Doe vooral wat de klant van je verwacht. Verwachting overtreffen leidt nauwelijks tot meer loyaliteit, stelt Marcel van Assen. Lees verder

De magie van volwassen teams: The Kyteman Orchestra

De magie van volwassen teams: The Kyteman Orchestra

Een optreden van The Kyteman Orchestra is niet alleen een muzikaal feest, het leert ons ook veel over teamvorming. Lees verder

Deze kansen liggen er voor managers in de circulaire economie

Deze kansen liggen er voor managers in de circulaire economie

In de groeiende circulaire economie liggen kansen voor de Nederlandse managers. Het verschil met een niet-circulair systeem is dat deze vorm van zakendoen ernaar streeft om geen afval te genereren. Een volledig circulaire economie weet dan ook de uitstoot tot nul te beperken. Lees verder

KPN kwakkelt op zakelijke markt; bonus-ophef rondom Delta-Goudhaantje

KPN kwakkelt op zakelijke markt; bonus-ophef rondom Delta-Goudhaantje

Plus: recordcijfers GM, miljoenenklus voor Heerema en auto-industrie krijgt lucht. Lees verder

Whitepapers
Meer whitepapers »
 
Volg MT op Twitter


@MTNieuws op Twitter
X