Bezuinigen op kantoorinrichting

28 dec 2011  |   Anouk Eigenraam  
Kantoorinrichting

Wat kunnen bedrijven verwachten in 2012? MT.nl vraagt experts deze week elke dag naar de belangrijkste trends voor het volgende jaar. In deze editie: 2012 volgens Patricia Timmer, eigenaar van DOT Facility Services, dat onder andere kantoorinrichting verzorgt.

 
 
2012, het jaar van Het Nieuwste Nieuwe Werken..

“Het inrichten van flexplekken, waar ook externen aan kunnen werken, zal blijven toenemen. Ondanks het feit dat steeds meer organisaties thuiswerken toestaan, werken bedrijven ook vaker met zzp’ers. En je merkt dat jonge mensen juist graag weer op kantoor willen werken om het gevoel te hebben ergens bij te horen.

De open kantoortuinen die we zo goed kennen, zetten door als trend. Net als de benchwerkplek, van die losse tafels die aan elkaar geschoven worden en dus makkelijk zijn te verplaatsen. Wel zien we dat in zo’n open ruimte met grote tafels er toch behoefte is aan privacy. Dat betekent de terugkeer van zo’n wandje of schermpje om je eigen hoekje een beetje af te schermen. Zo kan je de buurman aankijken, maar toch een eigen plek hebben.”
 

2012, het jaar waarin bedrijven wegens de crisis bezuinigen op hun inrichting?

“Bedrijven zijn wel heel goed aan het kijken naar de kosten, dat klopt. Bedrijven in het mkb doen het wat rustiger aan en laten niet zo snel een heel kantoor opnieuw inrichten. Dat brengt toch een aardig kostenplaatje met zich mee. Er wordt bij dealers en leveranciers meer gevraagd om herstelwerkzaamheden. Van een bureaustoel worden eerder de zittingen, rug- en armleuningen vervangen dan dat de hele stoel met het vuilnis meegaat. Ook grijpt men eerder naar kopieën van designmeubelen.”

2012, het jaar van de copycats dus...

“Een goede bureaustoel kost gemiddeld 800 euro, een designexemplaar van Herman Miller, Hog of Vitra het dubbele. Terwijl een kopie de helft kost. Dus we krijgen steeds meer de vraag of we niet een model kunnen aanschaffen dat op het origineel lijkt. Daarvan is op de Chinese markt natuurlijk genoeg namaak voorhanden. Het is inferieure kwaliteit dat wel.”

 

2012, wat is in en wat is uit?

“Koffiecorners, met hoge tafels en barkrukken zijn ook volgend jaar nog hip. Net als de huiselijke hoekjes met banken en stoelen met van die hoge rugleuningen waarin je helemaal wegzakt. Verder veel glas, open en transparante inrichtingen met veel licht. Wat je ook ziet is dat bestaande materialen of producten verbeterd worden. Denk aan rood baksteen dat bijvoorbeeld gepimpt wordt met een printje erop. Kunst blijft een hot item.

Spullen moeten verder niet alleen van duurzame materialen gemaakt zijn, maar ook duurzaam zijn qua levensduur, lang meegaan. Dus had je vroeger een bureaublad met een laagje fineer dat zo wegsleet, nu zie je veel HPL met eventueel een print. Het moet ook weinig onderhoud vergen. De tijd van de gigantische vazen met bloemen en planten is wel een beetje voorbij. Ook opgemaakte stukken, nepplanten en -bloemen zijn geaccepteerder."       

En verder nog iets spannends?

"Ik vroeg het laatst nog aan een leverancier of er nog een leuke nieuwe stoel uitkwam. Maar men zoekt het vooralsnog in verbetering van het bestaande en wacht met het lanceren van nieuwe spullen.”

   

                                                                                                          

Foto's: Vitra en Hog


Meer weten over DE managementtrends van volgend jaar?
Bezoek de MT12 op 12 maart 2012

Lees ook:

Gerelateerde artikelen:


Meer over finance:


Gegevens ontvanger
Naam ontvanger:
Email ontvanger:
Jouw gegevens
Naam:
Email:
Bob de manager en het broeikaseffect

Bob de manager en het broeikaseffect

Bob is divisiedirecteur bij een groot concern. Bob doet zijn best. Hij belandt nu in een acute olie-crisis. Lees verder

Chinese zaken: WeChat opent alle deuren in China

Chinese zaken: WeChat opent alle deuren in China

Wie zaken wil doen in China kan niet terugvallen op oude gewoontes. De grootste markt ter wereld heeft eigen gebruiken en gewoontes. Lees verder

Snelle groei Dropbox zit hem vooral in het ‘virale’ deeleffect

Snelle groei Dropbox zit hem vooral in het ‘virale’ deeleffect

Het zakelijk gebruik van Dropbox groeit hard, ook in Nederland. Dat komt door vooral de enorme 'deelfactor'. Lees verder

'Seksaffaire' op het werk? Deze 4 topmannen moesten het veld ruimen

'Seksaffaire' op het werk? Deze 4 topmannen moesten het veld ruimen

Darren Huston, ceo van Booking.com én moederbedrijf Priceline.com, moest wegens een relatie met een collega per direct opstappen. Een overzichtje. Lees verder

Is de start-up cultuur de bedrijfscultuur van de toekomst?

Is de start-up cultuur de bedrijfscultuur van de toekomst?

Ongelimiteerde vakantiedagen, hackathons, een maand met je team op Bali wonen, zelf je salaris bepalen, een jaar op reis terwijl je op afstand werkt…. je collega’s die overal ter wereld wonen en werken…. Lees verder

Waarde creëren met big data

Waarde creëren met big data

De grootste uitdaging van big data is niet het vinden van voldoende informatie. Het gaat vooral om wat u met die informatie doet. Lees verder

Apotheker Fagron te duur voor geplande overname - Deutsche Bank krijgt minder grote klap dan gevreesd

Apotheker Fagron te duur voor geplande overname - Deutsche Bank krijgt minder grote klap dan gevreesd

Plus: Rabobank sluit deal met crowdfunders, overname in filmanimatieland en Volkswagen krijgt harde klappen na sjoemelsoftware-schandaal. Lees verder

Bas Haring overweegt een loopbaan in de maakindustrie

Bas Haring overweegt een loopbaan in de maakindustrie

Bas Haring is toe aan een loopbaan in de maakindustrie. Als cv-installateur, de komende 16 jaar. Lees verder

100 inspirerende quotes van beroemde managers

100 inspirerende quotes van beroemde managers

Deze 100 inspirerende quotes helpen je op weg met een kijkje in de geest van deze creatievelingen. Lees verder

Door de digitalisering moet de sales omdraaien

Door de digitalisering moet de sales omdraaien

Wil je bedrijf succesvol blijven tijdens de digitalisering dan moet het verkoopproces uitbreiden naar alle klantinteracties en wordt dan verkoop- een koopproces. Lees verder

Whitepapers
Meer whitepapers »
 
Volg MT op Twitter


@MTNieuws op Twitter
X