Bezuinigen op kantoorinrichting

28 dec 2011  |   Anouk Eigenraam  
Kantoorinrichting

Wat kunnen bedrijven verwachten in 2012? MT.nl vraagt experts deze week elke dag naar de belangrijkste trends voor het volgende jaar. In deze editie: 2012 volgens Patricia Timmer, eigenaar van DOT Facility Services, dat onder andere kantoorinrichting verzorgt.

 
 
2012, het jaar van Het Nieuwste Nieuwe Werken..

“Het inrichten van flexplekken, waar ook externen aan kunnen werken, zal blijven toenemen. Ondanks het feit dat steeds meer organisaties thuiswerken toestaan, werken bedrijven ook vaker met zzp’ers. En je merkt dat jonge mensen juist graag weer op kantoor willen werken om het gevoel te hebben ergens bij te horen.

De open kantoortuinen die we zo goed kennen, zetten door als trend. Net als de benchwerkplek, van die losse tafels die aan elkaar geschoven worden en dus makkelijk zijn te verplaatsen. Wel zien we dat in zo’n open ruimte met grote tafels er toch behoefte is aan privacy. Dat betekent de terugkeer van zo’n wandje of schermpje om je eigen hoekje een beetje af te schermen. Zo kan je de buurman aankijken, maar toch een eigen plek hebben.”
 

2012, het jaar waarin bedrijven wegens de crisis bezuinigen op hun inrichting?

“Bedrijven zijn wel heel goed aan het kijken naar de kosten, dat klopt. Bedrijven in het mkb doen het wat rustiger aan en laten niet zo snel een heel kantoor opnieuw inrichten. Dat brengt toch een aardig kostenplaatje met zich mee. Er wordt bij dealers en leveranciers meer gevraagd om herstelwerkzaamheden. Van een bureaustoel worden eerder de zittingen, rug- en armleuningen vervangen dan dat de hele stoel met het vuilnis meegaat. Ook grijpt men eerder naar kopieën van designmeubelen.”

2012, het jaar van de copycats dus...

“Een goede bureaustoel kost gemiddeld 800 euro, een designexemplaar van Herman Miller, Hog of Vitra het dubbele. Terwijl een kopie de helft kost. Dus we krijgen steeds meer de vraag of we niet een model kunnen aanschaffen dat op het origineel lijkt. Daarvan is op de Chinese markt natuurlijk genoeg namaak voorhanden. Het is inferieure kwaliteit dat wel.”

 

2012, wat is in en wat is uit?

“Koffiecorners, met hoge tafels en barkrukken zijn ook volgend jaar nog hip. Net als de huiselijke hoekjes met banken en stoelen met van die hoge rugleuningen waarin je helemaal wegzakt. Verder veel glas, open en transparante inrichtingen met veel licht. Wat je ook ziet is dat bestaande materialen of producten verbeterd worden. Denk aan rood baksteen dat bijvoorbeeld gepimpt wordt met een printje erop. Kunst blijft een hot item.

Spullen moeten verder niet alleen van duurzame materialen gemaakt zijn, maar ook duurzaam zijn qua levensduur, lang meegaan. Dus had je vroeger een bureaublad met een laagje fineer dat zo wegsleet, nu zie je veel HPL met eventueel een print. Het moet ook weinig onderhoud vergen. De tijd van de gigantische vazen met bloemen en planten is wel een beetje voorbij. Ook opgemaakte stukken, nepplanten en -bloemen zijn geaccepteerder."       

En verder nog iets spannends?

"Ik vroeg het laatst nog aan een leverancier of er nog een leuke nieuwe stoel uitkwam. Maar men zoekt het vooralsnog in verbetering van het bestaande en wacht met het lanceren van nieuwe spullen.”

   

                                                                                                          

Foto's: Vitra en Hog


Meer weten over DE managementtrends van volgend jaar?
Bezoek de MT12 op 12 maart 2012

Lees ook:

Gegevens ontvanger
Naam ontvanger:
Email ontvanger:
Jouw gegevens
Naam:
Email:
Wegener-ceo: waarom je buiten de spotlights moet innoveren

Wegener-ceo: waarom je buiten de spotlights moet innoveren

Medewerkers bepalen of innovaties een succes worden, zegt Wegener-ceo Susan Duinhoven. 'Ze moeten ruimte krijgen om te falen.' Lees verder

Hema schrapt 'Echt Hema'; Weer Nederlands dancebedrijf overgenomen

Hema schrapt 'Echt Hema'; Weer Nederlands dancebedrijf overgenomen

Plus: Nieuwe ceo voor Delta Lloyd, De Mol bevestigt interesse in SBS, Microsoft neemt Minecraft over en 4 miljoen nieuwe iPhones besteld. Lees verder

Daan de Reiziger weet niet wie John Mayer is

Daan de Reiziger weet niet wie John Mayer is

Daan de Reiziger is liefhebber van niet-gemaakte kilometers. Vandaag gaat hij al carpoolend naar een heisessie. Lees verder

Geef leiding alsof je morgen failliet kunt gaan

Geef leiding alsof je morgen failliet kunt gaan

Managers zouden zich meer als ondernemers moeten gedragen, zo wordt vaak gezegd. Begin met deze 5 inzichten.  Lees verder

Hoe bierconcern Heineken zelfstandig wil (en kan) blijven

Hoe bierconcern Heineken zelfstandig wil (en kan) blijven

Heineken kopen? Dat gaat je zeer waarschijnlijk niet lukken, SABMiller. Waarom niet? En hoe probeert Heineken zelfstandig te groeien? Lees verder

Ben Tiggelaar: managementlessen uit zaak-Gotlieb

Ben Tiggelaar: managementlessen uit zaak-Gotlieb

Er zijn lessen te trekken uit de zaak rond Arthur Gotlieb, zegt Ben Tiggelaar. 'Je moet alert zijn op zwijgzame mensen.' Lees verder

Paul Polman: 'Al onze innovaties gaan door een groene trechter'

Paul Polman: 'Al onze innovaties gaan door een groene trechter'

Unilever heeft vorig jaar in 10 landen zo’n 70 grote innovaties voor zijn merken doorgevoerd, zegt ceo Paul Polman. Lees verder

Heineken slaat overnamebod SABMiller af; Guess-ceo heet Apple welkom

Heineken slaat overnamebod SABMiller af; Guess-ceo heet Apple welkom

Plus: Air France verwacht grootste staking in jaren, 'Apple krijgt 0,15% per Pay-transactie' en fittie tussen Samsung en LG. Lees verder

De evolutie van MVO

De evolutie van MVO

Maatschappelijk verantwoord ondernemen is niet vrijblijvend. De druk op bedrijven om verantwoordelijk te handelen is groter dan ooit. Lees verder

Nieuwe Nederlandse groeimarkt: cybercrimebestrijding

Nieuwe Nederlandse groeimarkt: cybercrimebestrijding

De Hollandse handelsgeest heeft een nieuwe groeimarkt ontdekt: cybersecurity. Nederlandse bedrijven profiteren volop. Lees verder

Whitepapers
Meer whitepapers »
 
Volg MT op Facebook
X