Tip voor met schulden beladen bedrijven

18 okt 2011  |   Eric van den Outenaar  
Noodpotje

Het omruilen van schulden voor aandelen kan je bedrijf financiële verlichting bieden. Hoe het werkt.

Het bestaan van Endemol is er recent door veilig gesteld, eerder pasten UPC en General Motors het al succesvol toe. De zogeheten debt equity swap is niet een financieel instrument waar je direct aan denkt om jezelf mee uit een financiële noodsituatie te redden. Volgens Jan Adriaanse, oprichter van denktank Turnaround Powerhouse, neemt de weerstand tegen het instrument de laatste jaren af. "Voor veel met schulden beladen bedrijven kan dit best een interessante oplossing zijn die ze zeker zouden moeten onderzoeken. Tien jaar geleden was het een uitzondering. Nu zie je het nu ook bij de grotere bedrijven in het mkb terug."

Wat is het precies?

Adriaanse: "De debt equity swap is het omzetten van risicomijdend vermogen in risicodragend vermogen. De schulden worden - veelal deels - omgezet in aandelen in je bedrijf. De schuldeiser wordt dus mede-eigenaar van je bedrijf. Als je onderneming vervolgens groeit en dus in waarde toeneemt kan die schuldeiser winst maken op het aandelenbelang in je bedrijf. Het omgekeerde is ook mogelijk. Voor jou als ondernemer kan het een financiële verlichting betekenen. De rentebetalingen en aflossingsverplichtingen komen te vervallen. Je speelt zo kasgeld vrij om te investeren om bijvoorbeeld een omzetgroei te realiseren. Ook je solvabiliteit verbetert, waardoor de deur naar kredietfinanciering bij banken in beginsel weer open komt te staan. Je zult wel een verwatering van het huidige belang voor lief moeten nemen."

Wanneer kun je het doen?

"Bedrijven doen dit eigenlijk alleen als de nood zo hoog is dat alle andere bronnen van financiering zijn uitgeput. Het is begrijpelijk dat je niet zo maar de onafhankelijkheid van je onderneming wilt inleveren. Het gevolg is namelijk dat een financiële partij zich dus met het bestuur van je onderneming gaat bemoeien. Hoewel dat niet altijd slecht is. Als in een turnaroundsituatie terecht komt en er geen uitzicht is op herfinanciering kan je het middel strategisch toe passen."

Met wie ruil je wat om?

"Bij een schuldenruil moeten alle relevante schuldeisers toestemming geven. Je schulden bestaan meestal uit langlopende en kortlopende leningen. Je moet bijvoorbeeld de rekeningen van je leverancier betalen, maar dat lukt niet meer. Daarnaast heb je misschien bij een bank een langlopende lening en leningen bij andere kredietinstellingen. De ene schuldeiser heeft er meer belang bij dan de andere om je niet failliet te laten gaan. Iemand met een achtergestelde lening of een lening zonder garantiebeding, zal er in eerste instantie eerder voor open staan dan een partij die op papier zijn geld toch wel krijgt. Het is dan zaak om met die schuldeiser een deal te sluiten. Vervolgens moet je akkoord krijgen van de overige schuldeisers. In de praktijk zijn het met name de banken en andere kredietverleners met wie je omruilt mits zij onvoldoende dekking hebben op bijvoorbeeld hun pand- en hypotheekrechten. Leveranciers vormen niet altijd een logische partij hoewel, zeker in het MKB, dit wel weer het geval kan zijn."

Moet je altijd het meerderheidsbelang opgeven?

"Het hangt erg van je situatie af. Hoe hoog is je schuld en hoeveel groeipotentie heeft jouw bedrijf? Als jij de schuldeisers kunt laten zien dat je moeilijke maar noodzakelijke turnaroundmaatregelen al hebt genomen of aan het uitvoeren bent, dan schept dat vertrouwen voor de toekomst. Er wordt in turnarounds veel in tegenstellingen gedacht maar juist bij de debt equity swap gaat het om het op een lijn krijgen van belangen van verschillende betrokkenen. Het is dus geen vechtmodel. Het vergroot wederzijdse betrokkenheid."

Lees ook:

Gerelateerde artikelen:


Meer over finance:


Gegevens ontvanger
Naam ontvanger:
Email ontvanger:
Jouw gegevens
Naam:
Email:
'We gebruiken te veel excuses om mensen niet aan te hoeven spreken'

'We gebruiken te veel excuses om mensen niet aan te hoeven spreken'

Anderen aanspreken op hun gedrag, we blijven het als managers maar moeilijk vinden. Toch doen, raadt Gytha Heins aan. Lees verder

Dit zeggen managers zelf over wat ze het allermoeilijkst vinden: anderen aanspreken

Dit zeggen managers zelf over wat ze het allermoeilijkst vinden: anderen aanspreken

Er is weinig wat managers zo lastig vinden als het aanspreken van hun medewerkers. Dit is wat ze er letterlijk over te zeggen hebben. Lees verder

Nog geen 20% managers zegt verkeerd gedrag permanent te kunnen bijsturen

Nog geen 20% managers zegt verkeerd gedrag permanent te kunnen bijsturen

Nog geen 20 procent van de managers in Nederland zegt niet-effectief gedrag van zijn of haar medewerkers permanent te kunnen bijsturen. Lees verder

Hoe veranker je continue verandering in je bedrijfscultuur?

Hoe veranker je continue verandering in je bedrijfscultuur?

Hoe maak je continu veranderen deel van je bedrijfscultuur? Een praktijkvoorbeeld: ‘We hebben de deken aardig opgeschud.’ Lees verder

Groen licht voor fusie Ahold en Delhaize; Investering door TMG in Talpa vervalt

Groen licht voor fusie Ahold en Delhaize; Investering door TMG in Talpa vervalt

Plus: Minder winst en omzet voor Philips Lighting; Verizon heeft 4,8 miljard over voor Yahoo en L’Oreal neemt IT Cosmetics over Lees verder

De lerende machine is straks overal. Deze 5 voorbeelden geven een kijkje in de toekomst

De lerende machine is straks overal. Deze 5 voorbeelden geven een kijkje in de toekomst

Machines die zichzelf leren verbeteren, we zijn er nog maar een kleine stap van verwijderd. Deze 5 voorbeelden laten zien hoe ver we zijn. Lees verder

Waarom de manager zelf het grootste obstakel voor innovatie is

Waarom de manager zelf het grootste obstakel voor innovatie is

Managers zijn van nature negatief. Daardoor zijn ze ongeschikt om ideeën van medewerkers te beoordelen, stelt wetenschapper Adam Grant. Lees verder

Tesla-ceo Elon Musk is nog lang niet klaar

Tesla-ceo Elon Musk is nog lang niet klaar

Elektrische auto's maken is voor Elon Musk niet genoeg. Wat staat er allemaal in Tesla's Masterplan, deel 2? Lees verder

Bezorging in steden moet schoner en slimmer; maar hoe doe je dat?

Bezorging in steden moet schoner en slimmer; maar hoe doe je dat?

Steden worden steeds voller en vuiler. Om het leefbaar te houden moet de distributie daarom schoner en slimmer. Hoe doe je dat? Lees verder

Haven R'dam verwerkt 3% minder goederen;  Stakingsdreiging ook bij KLM

Haven R'dam verwerkt 3% minder goederen; Stakingsdreiging ook bij KLM

Plus: Ook Deutsche compenseert MKB-derivaten volgens plan en 40% Nederlandse medewerkers ontevreden over manager. Lees verder

 
Volg MT op Twitter


@MTNieuws op Twitter
X