Nederland onderschat zichzelf

06 jun 2012  |   Marjolein Niestadt  
Vlag

Nederlandse managers moeten zich niet blind staren op buitenlandse organisatiemodellen, maar kijken naar de eigen sterke punten.

Nederlanders hebben de neiging alles uit het buitenland beter te vinden, ook als het gaat om nieuwe manieren van organiseren. We zijn zo gefocused op buitenlandse organisatiemodellen dat we vergeten wat we zelf in huis hebben. Dat zegt consultant (of ‘professioneel bemoeial’ zoals hij zichzelf noemt) Bas van de Haterd. Van de Haterd pleit voor het ontwikkelen van een Nederlands model.

Israëlisch, Fins en Rijnlands model

"Nederlanders kijken altijd naar het buitenland om geïnspireerd te raken. De meeste managementboeken die we lezen komen uit Amerika, de Nederlandse overheid wilde eerst het Israëlisch model en later het Finse model. En op dit moment is vooral het Rijnlandse (Duitse) model populair. Het is niet verkeerd om verder te kijken dan de landsgrenzen, maar we moeten ons wel realiseren dat buitenlandse modellen zelden één op één te kopiëren zijn.”

“In Israël schoten eind jaren 90 succesvolle technologiebedrijven als paddestoelen uit de grond. Dat kun je als Nederland willen kopiëren, maar dan vergeet je dat de Israëlische maatschappij heel anders in elkaar zit. Daar moet iedereen in het leger. Mensen zijn gewend te werken in een strak aangestuurde organisatie, om te doen wat ze wordt gezegd. In Nederland werkt dat niet. In Finland deed Nokia het geweldig omdat hun strategie als ‘allesmakers’ niet meer werkte en ze wel gedwongen waren zich te specialiseren in telecommunicatie. Maar dat soort bedrijven hebben wij hier niet.”

Het Rijnlands model spreekt Van de Haterd nog het meeste aan, maar ook daar ziet hij mogelijkheden tot verbetering. “Het pure Rijnlands model slaat door in het consensus zoeken. Polderen is goed, maar je moet niet eeuwig doorvergaderen. Soms moet iemand een knoop doorhakken of een conflict durven opzoeken.”

Internationale trends

Van de Haterd ziet twee internationale trends waarop Nederland perfect zou kunnen inspelen. 

1. Radicale transparantie

"Wereldwijd klinkt de roep om meer openheid. Je ziet dat in de Wikileaks-affaire, maar ook aan bijvoorbeeld het pleidooi van Trendwatcher of the Year Farid Tabarki, die pleit voor radicale transparantie of ‘open data’." Volgens Tabarki zijn gegevens nauwelijks meer te beveiligen en kun je ze daarom beter openbaar maken. "Of kijk naar de nieuwe initiatiefwet die die de wet openbaar bestuur (Wob) zou moeten vervangen.”

2. De menselijke organisatie

Organisaties moeten toegankelijk zijn en een menselijk gezicht laten zien, zegt de Van de Haterd. "Als we op Twitter roepen dat een product niet deugt, willen we dat iemand van de organisatie daarop reageert.”

Nederlands model

Volgens Van de Haterd hebben we in Nederland de perfecte combinatie van eigenschappen om op deze trends te kunnen bloeien.
 
Weinig hiërarchie

Nederland kent een korte machtsafstand: er is weinig hiërarchie in organisaties. Dat is een groot voordeel volgens Van de Haterd. "Voor een transparante organisatie die veel via social media wil communiceren moeten veel verschillende mensen namens het bedrijf met belanghebbenden kunnen praten. Als elk besluit door het management moet worden goedgekeurd, kan dat niet.”

Sterk in social media

Nederland heeft een voorsprong op het gebied van social media. "Toen Twitter en LinkedIn werden geintroduceerd waren we er als de kippen bij. We hebben hier relatief veel twitteraccounts op persoonlijke titel, waarschijnlijk omdat we zo individueel zijn ingesteld. Nederland heeft inmiddels een topnotering als het gaat om ‘tweets per hoofd van de bevolking’.”

Hoogopgeleid

Nederlanders zijn net als veel andere Europeanen hogeropgeleid dan bijvoorbeeld Amerikanen. In Amerika heeft de helft van de bevolking niet meer dan middelbare school. In Europa heeft bijna 90 procent een vervolgopleiding, variërend van MBO tot universiteit. Dat hogere opleidingsniveau zie je ook terug in een hoge arbeidsproductiviteit. In tegenstelling tot wat we vaak denken ligt die hier flink hoger dan in Amerika.

Het Nieuwe Werken

“Nergens in Europa zijn de mogelijkheden tot plaats- en tijdonafhankelijk werken groter dan in Nederland, nergens experimenteren organisaties al zoveel met vrijheid op de werkvloer als in ons land. We geven medewerkers de meeste eigen verantwoordelijkheid. Dat komt omdat we al zoveel ervaring hebben opgedaan met deeltijdwerk. Half Nederland werkt parttime. Niet vanwege een gebrek aan fulltime banen, zoals in veel andere landen, maar omdat we het willen. De ervaring met deeltijdwerken heeft ons vertrouwen gegeven in medewerkers, zodat we ze nu ook eerder vertrouwen met Het Nieuwe Werken en met zakelijk gebruik van social media.”

Nederland is volgens Bas van de Haterd veel te bescheiden. “We hebben in de wereld een unieke positie. We moeten trendsetter worden in plaats van trendvolger. Alle randvoorwaarden zijn aanwezig. Het is nu aan managers om het Nederlands model verder vorm te geven.”

Lees ook:

Gegevens ontvanger
Naam ontvanger:
Email ontvanger:
Jouw gegevens
Naam:
Email:
De 8 boeken die je volgens Jeff Bezos gelezen moet hebben

De 8 boeken die je volgens Jeff Bezos gelezen moet hebben

Misschien kende je sommige titels al, maar deze 8 managementboeken móet je gelezen hebben, vindt Amazon-baas Jeff Bezos. Lees verder

Zes tips om zakenreizen goed voor te bereiden voor je medewerkers

Zes tips om zakenreizen goed voor te bereiden voor je medewerkers

Met zakenreizen is het net als met vakantie: laat de achterblijvers weten waar je zit. Veel bedrijven hebben dat niet goed geregeld. Zes tips ter verbetering. Lees verder

Winnen: het nieuwe luisterboek van Jos Burgers

Winnen: het nieuwe luisterboek van Jos Burgers

Jos Burgers weet hoe je van tevreden klanten ambassadeurs kunt maken. Zijn nieuwe luisterboek winnen? MT geeft er 5 weg. Lees verder

Arcadis verwacht forse groei winst, Kredietbeoordelaar S&P verlaagt rating Philips

Arcadis verwacht forse groei winst, Kredietbeoordelaar S&P verlaagt rating Philips

Plus: KPN boekt beter resultaat, Nedap terughoudend over omzetgroei Lees verder

Hoe GoPro uitgroeide tot wereldmerk

Hoe GoPro uitgroeide tot wereldmerk

Disruptie komt meestal uit onverwachte hoek. Opvallend vaak ook van kleine organisaties met veel creativiteit en bevlogenheid. Een merk dat zo begon is GoPro. Lees verder

Mag je teenslippers op de werkvloer verbieden?

Mag je teenslippers op de werkvloer verbieden?

Bij zomerse hitte wil je wat makkelijks aantrekken. Maar toch moet je ook representatief blijven. Welke regels bestaan daarvoor? Lees verder

Imtech somber over 2015, Volkswagen nu ’s werelds grootste autoverkoper

Imtech somber over 2015, Volkswagen nu ’s werelds grootste autoverkoper

Plus: Mokerslag voor Chinese beurzen, Landbouwuitvoer heeft het moeilijk Lees verder

Polyplastic, maker van meer dan 20 miljoen caravanvensters

Polyplastic, maker van meer dan 20 miljoen caravanvensters

Polyplastic is wereldwijd vooral bekend van zijn caravanvensters. Maar het kan alles maken, zolang het maar transparant moet zijn. Lees verder

Is ‘doe je best’ wel goed genoeg?

Is ‘doe je best’ wel goed genoeg?

Mensen aanmoedigen om hun best te doen geeft betere resultaten dan harde doelen. Maar is 'doe je best' wel genoeg? Lees verder

Zo maak je van een klant een ambassadeur

Zo maak je van een klant een ambassadeur

Tevreden klanten zijn goed, maar ambassadeurs zijn beter. Jos Burgers legt uit hoe je van 'zomaar tevreden' de lat een stukje hoger legt. Lees verder

 
Volg MT op Twitter


@MTNieuws op Twitter
X