Nederland onderschat zichzelf

06 jun 2012  |   Marjolein Niestadt  
Vlag

Nederlandse managers moeten zich niet blind staren op buitenlandse organisatiemodellen, maar kijken naar de eigen sterke punten.

Nederlanders hebben de neiging alles uit het buitenland beter te vinden, ook als het gaat om nieuwe manieren van organiseren. We zijn zo gefocused op buitenlandse organisatiemodellen dat we vergeten wat we zelf in huis hebben. Dat zegt consultant (of ‘professioneel bemoeial’ zoals hij zichzelf noemt) Bas van de Haterd. Van de Haterd pleit voor het ontwikkelen van een Nederlands model.

Israëlisch, Fins en Rijnlands model

"Nederlanders kijken altijd naar het buitenland om geïnspireerd te raken. De meeste managementboeken die we lezen komen uit Amerika, de Nederlandse overheid wilde eerst het Israëlisch model en later het Finse model. En op dit moment is vooral het Rijnlandse (Duitse) model populair. Het is niet verkeerd om verder te kijken dan de landsgrenzen, maar we moeten ons wel realiseren dat buitenlandse modellen zelden één op één te kopiëren zijn.”

“In Israël schoten eind jaren 90 succesvolle technologiebedrijven als paddestoelen uit de grond. Dat kun je als Nederland willen kopiëren, maar dan vergeet je dat de Israëlische maatschappij heel anders in elkaar zit. Daar moet iedereen in het leger. Mensen zijn gewend te werken in een strak aangestuurde organisatie, om te doen wat ze wordt gezegd. In Nederland werkt dat niet. In Finland deed Nokia het geweldig omdat hun strategie als ‘allesmakers’ niet meer werkte en ze wel gedwongen waren zich te specialiseren in telecommunicatie. Maar dat soort bedrijven hebben wij hier niet.”

Het Rijnlands model spreekt Van de Haterd nog het meeste aan, maar ook daar ziet hij mogelijkheden tot verbetering. “Het pure Rijnlands model slaat door in het consensus zoeken. Polderen is goed, maar je moet niet eeuwig doorvergaderen. Soms moet iemand een knoop doorhakken of een conflict durven opzoeken.”

Internationale trends

Van de Haterd ziet twee internationale trends waarop Nederland perfect zou kunnen inspelen. 

1. Radicale transparantie

"Wereldwijd klinkt de roep om meer openheid. Je ziet dat in de Wikileaks-affaire, maar ook aan bijvoorbeeld het pleidooi van Trendwatcher of the Year Farid Tabarki, die pleit voor radicale transparantie of ‘open data’." Volgens Tabarki zijn gegevens nauwelijks meer te beveiligen en kun je ze daarom beter openbaar maken. "Of kijk naar de nieuwe initiatiefwet die die de wet openbaar bestuur (Wob) zou moeten vervangen.”

2. De menselijke organisatie

Organisaties moeten toegankelijk zijn en een menselijk gezicht laten zien, zegt de Van de Haterd. "Als we op Twitter roepen dat een product niet deugt, willen we dat iemand van de organisatie daarop reageert.”

Nederlands model

Volgens Van de Haterd hebben we in Nederland de perfecte combinatie van eigenschappen om op deze trends te kunnen bloeien.
 
Weinig hiërarchie

Nederland kent een korte machtsafstand: er is weinig hiërarchie in organisaties. Dat is een groot voordeel volgens Van de Haterd. "Voor een transparante organisatie die veel via social media wil communiceren moeten veel verschillende mensen namens het bedrijf met belanghebbenden kunnen praten. Als elk besluit door het management moet worden goedgekeurd, kan dat niet.”

Sterk in social media

Nederland heeft een voorsprong op het gebied van social media. "Toen Twitter en LinkedIn werden geintroduceerd waren we er als de kippen bij. We hebben hier relatief veel twitteraccounts op persoonlijke titel, waarschijnlijk omdat we zo individueel zijn ingesteld. Nederland heeft inmiddels een topnotering als het gaat om ‘tweets per hoofd van de bevolking’.”

Hoogopgeleid

Nederlanders zijn net als veel andere Europeanen hogeropgeleid dan bijvoorbeeld Amerikanen. In Amerika heeft de helft van de bevolking niet meer dan middelbare school. In Europa heeft bijna 90 procent een vervolgopleiding, variërend van MBO tot universiteit. Dat hogere opleidingsniveau zie je ook terug in een hoge arbeidsproductiviteit. In tegenstelling tot wat we vaak denken ligt die hier flink hoger dan in Amerika.

Het Nieuwe Werken

“Nergens in Europa zijn de mogelijkheden tot plaats- en tijdonafhankelijk werken groter dan in Nederland, nergens experimenteren organisaties al zoveel met vrijheid op de werkvloer als in ons land. We geven medewerkers de meeste eigen verantwoordelijkheid. Dat komt omdat we al zoveel ervaring hebben opgedaan met deeltijdwerk. Half Nederland werkt parttime. Niet vanwege een gebrek aan fulltime banen, zoals in veel andere landen, maar omdat we het willen. De ervaring met deeltijdwerken heeft ons vertrouwen gegeven in medewerkers, zodat we ze nu ook eerder vertrouwen met Het Nieuwe Werken en met zakelijk gebruik van social media.”

Nederland is volgens Bas van de Haterd veel te bescheiden. “We hebben in de wereld een unieke positie. We moeten trendsetter worden in plaats van trendvolger. Alle randvoorwaarden zijn aanwezig. Het is nu aan managers om het Nederlands model verder vorm te geven.”

Lees ook:

Gegevens ontvanger
Naam ontvanger:
Email ontvanger:
Jouw gegevens
Naam:
Email:
Efteling-directeur Fons Jurgens: ‘Ik ben een aanvoerder die ook wil scoren'

Efteling-directeur Fons Jurgens: ‘Ik ben een aanvoerder die ook wil scoren'

De Efteling is nu al dé topattractie van Nederland. Maar om in 2020 tot de top-3 in Europa te horen, investeert directeur Fons Jurgens flink door. Lees verder

Wehkamp komt in Britse handen, ING aast op deel HSBC in Turkije

Wehkamp komt in Britse handen, ING aast op deel HSBC in Turkije

Plus: Tesla-verkopen stijgen flink, BP treft miljardenschikking en universiteiten boycotten Elsevier. Lees verder

Bob heeft ineens tijd om zich te laten coachen

Bob heeft ineens tijd om zich te laten coachen

Bob is directeur van een groot concern. Hij doet zijn best. Deze keer heeft hij ineens tijd om zich te laten coachen. Lees verder

Dominique Haijtema: technologie als digitale disruptie of exponentiële onzin?

Dominique Haijtema: technologie als digitale disruptie of exponentiële onzin?

Alle snelle technologische ontwikkelingen ten spijt, ze hebben pas een functie als ze aan een klantbehoefte voldoen. Technologie is mensenwerk. Lees verder

Dit zijn Nederlands beste digitale dienstverleners

Dit zijn Nederlands beste digitale dienstverleners

Ieder bedrijf wordt digitaal. Maar wie kan je het beste helpen om dat voor elkaar te krijgen? MT vroeg het zijn lezers, voor de 15de keer op rij. Lees verder

Onderzoeksverantwoording MT Digital 2015

Onderzoeksverantwoording MT Digital 2015

Management Team doet al sinds 2001 elk jaar onderzoek naar de kwaliteit en populariteit van leveranciers van digitale services op de Nederlandse markt. Lees verder

Rode cijfers voor Hema; Bedrijfsspionage bij PostNL

Rode cijfers voor Hema; Bedrijfsspionage bij PostNL

Plus: Shell mag gaan boren in Alaska, V&D onderhandelt langer over huren en Vanderlande boekt een miljard aan orders. Lees verder

Dit zijn de 8 grootste klachten van werknemers over hun bazen

Dit zijn de 8 grootste klachten van werknemers over hun bazen

Effectieve leiders weten hoe mensen betrokken te houden. Waarom schort het dan nog steeds aan emotionele intelligentie onder onze leiders? Lees verder

Dit kunnen B2B-bedrijven leren van B2C-partijen (en omgekeerd)

Dit kunnen B2B-bedrijven leren van B2C-partijen (en omgekeerd)

B2B- en B2C-bedrijven groeien langzaam naar elkaar toe. Wat kunnen ze van elkaar leren? In elk geval: een ‘nieuwe’ doelgroep aanspreken. Lees verder

Eurolanden wijzen Grieks plan af, goede dag voor Airbus, en na 37 jaar nieuwe Suzuki-ceo

Eurolanden wijzen Grieks plan af, goede dag voor Airbus, en na 37 jaar nieuwe Suzuki-ceo

Plus: goed nieuws voor CarpetRight en Van Oord, en zó test je kogelvrij glas. Lees verder

Whitepapers
Meer whitepapers »
 
Volg MT op Facebook
X