Nederland onderschat zichzelf

06 jun 2012  |   Marjolein Niestadt  
Vlag

Nederlandse managers moeten zich niet blind staren op buitenlandse organisatiemodellen, maar kijken naar de eigen sterke punten.

Nederlanders hebben de neiging alles uit het buitenland beter te vinden, ook als het gaat om nieuwe manieren van organiseren. We zijn zo gefocused op buitenlandse organisatiemodellen dat we vergeten wat we zelf in huis hebben. Dat zegt consultant (of ‘professioneel bemoeial’ zoals hij zichzelf noemt) Bas van de Haterd. Van de Haterd pleit voor het ontwikkelen van een Nederlands model.

Israëlisch, Fins en Rijnlands model

"Nederlanders kijken altijd naar het buitenland om geïnspireerd te raken. De meeste managementboeken die we lezen komen uit Amerika, de Nederlandse overheid wilde eerst het Israëlisch model en later het Finse model. En op dit moment is vooral het Rijnlandse (Duitse) model populair. Het is niet verkeerd om verder te kijken dan de landsgrenzen, maar we moeten ons wel realiseren dat buitenlandse modellen zelden één op één te kopiëren zijn.”

“In Israël schoten eind jaren 90 succesvolle technologiebedrijven als paddestoelen uit de grond. Dat kun je als Nederland willen kopiëren, maar dan vergeet je dat de Israëlische maatschappij heel anders in elkaar zit. Daar moet iedereen in het leger. Mensen zijn gewend te werken in een strak aangestuurde organisatie, om te doen wat ze wordt gezegd. In Nederland werkt dat niet. In Finland deed Nokia het geweldig omdat hun strategie als ‘allesmakers’ niet meer werkte en ze wel gedwongen waren zich te specialiseren in telecommunicatie. Maar dat soort bedrijven hebben wij hier niet.”

Het Rijnlands model spreekt Van de Haterd nog het meeste aan, maar ook daar ziet hij mogelijkheden tot verbetering. “Het pure Rijnlands model slaat door in het consensus zoeken. Polderen is goed, maar je moet niet eeuwig doorvergaderen. Soms moet iemand een knoop doorhakken of een conflict durven opzoeken.”

Internationale trends

Van de Haterd ziet twee internationale trends waarop Nederland perfect zou kunnen inspelen. 

1. Radicale transparantie

"Wereldwijd klinkt de roep om meer openheid. Je ziet dat in de Wikileaks-affaire, maar ook aan bijvoorbeeld het pleidooi van Trendwatcher of the Year Farid Tabarki, die pleit voor radicale transparantie of ‘open data’." Volgens Tabarki zijn gegevens nauwelijks meer te beveiligen en kun je ze daarom beter openbaar maken. "Of kijk naar de nieuwe initiatiefwet die die de wet openbaar bestuur (Wob) zou moeten vervangen.”

2. De menselijke organisatie

Organisaties moeten toegankelijk zijn en een menselijk gezicht laten zien, zegt de Van de Haterd. "Als we op Twitter roepen dat een product niet deugt, willen we dat iemand van de organisatie daarop reageert.”

Nederlands model

Volgens Van de Haterd hebben we in Nederland de perfecte combinatie van eigenschappen om op deze trends te kunnen bloeien.
 
Weinig hiërarchie

Nederland kent een korte machtsafstand: er is weinig hiërarchie in organisaties. Dat is een groot voordeel volgens Van de Haterd. "Voor een transparante organisatie die veel via social media wil communiceren moeten veel verschillende mensen namens het bedrijf met belanghebbenden kunnen praten. Als elk besluit door het management moet worden goedgekeurd, kan dat niet.”

Sterk in social media

Nederland heeft een voorsprong op het gebied van social media. "Toen Twitter en LinkedIn werden geintroduceerd waren we er als de kippen bij. We hebben hier relatief veel twitteraccounts op persoonlijke titel, waarschijnlijk omdat we zo individueel zijn ingesteld. Nederland heeft inmiddels een topnotering als het gaat om ‘tweets per hoofd van de bevolking’.”

Hoogopgeleid

Nederlanders zijn net als veel andere Europeanen hogeropgeleid dan bijvoorbeeld Amerikanen. In Amerika heeft de helft van de bevolking niet meer dan middelbare school. In Europa heeft bijna 90 procent een vervolgopleiding, variërend van MBO tot universiteit. Dat hogere opleidingsniveau zie je ook terug in een hoge arbeidsproductiviteit. In tegenstelling tot wat we vaak denken ligt die hier flink hoger dan in Amerika.

Het Nieuwe Werken

“Nergens in Europa zijn de mogelijkheden tot plaats- en tijdonafhankelijk werken groter dan in Nederland, nergens experimenteren organisaties al zoveel met vrijheid op de werkvloer als in ons land. We geven medewerkers de meeste eigen verantwoordelijkheid. Dat komt omdat we al zoveel ervaring hebben opgedaan met deeltijdwerk. Half Nederland werkt parttime. Niet vanwege een gebrek aan fulltime banen, zoals in veel andere landen, maar omdat we het willen. De ervaring met deeltijdwerken heeft ons vertrouwen gegeven in medewerkers, zodat we ze nu ook eerder vertrouwen met Het Nieuwe Werken en met zakelijk gebruik van social media.”

Nederland is volgens Bas van de Haterd veel te bescheiden. “We hebben in de wereld een unieke positie. We moeten trendsetter worden in plaats van trendvolger. Alle randvoorwaarden zijn aanwezig. Het is nu aan managers om het Nederlands model verder vorm te geven.”

Lees ook:

Gegevens ontvanger
Naam ontvanger:
Email ontvanger:
Jouw gegevens
Naam:
Email:
Zitten kan dodelijk zijn: de opkomst van de anti-ergonomie

Zitten kan dodelijk zijn: de opkomst van de anti-ergonomie

‘Zitten is een werkwoord’, zei Gerrit Rietveld al. Dus zitten moet niet al te comfortabel zijn, zeggen de anti-ergonomen. Lees verder

Waarom willen we macht? Omdat we niet willen dat anderen het hebben

Waarom willen we macht? Omdat we niet willen dat anderen het hebben

Waarom willen we eigenlijk zo graag de macht? Vooral omdat we niet willen dat anderen het hebben, zegt Bas Haring. Lees verder

‘Ik wil zin geven aan de keuze van mijn zoon’

‘Ik wil zin geven aan de keuze van mijn zoon’

Lessen van gewone mensen die ongewone dingen doen. Deze keer: Paul Rötschke, oprichter van stichting Michaelson in Eindhoven. Lees verder

Vandaag besluit over beursgang ABN Amro; Refresco gaat al voor 14,50 euro

Vandaag besluit over beursgang ABN Amro; Refresco gaat al voor 14,50 euro

Plus: Retail profiteert van lagere huurprijzen, Helpling haalt geld op en twijfel over ASML drukt koers. Lees verder

Bob en de grensoverschrijdende communicatie

Bob en de grensoverschrijdende communicatie

Bob is divisiedirecteur bij een groot concern. Bob doet zijn best. Deze keer blijkt dat grensoverschrijdende communicatie nog niet meevalt. Lees verder

Betere leider worden? Begin met zelfregulatie

Betere leider worden? Begin met zelfregulatie

'Jezelf leren kennen' is geen vaag jaren-70-mantra, maar helpt een betere leider te worden. Gelukkig is er nu veel goed onderzoek dat erbij kan helpen. Lees verder

Waarom de organisatiecultuur van S&H werkt

Waarom de organisatiecultuur van S&H werkt

Deel 8 van een serie over organisatieculturen. S&H hanteert strakke principes, en dat mag geld kosten. En het werkt. Lees verder

Facebook breidt Messenger uit; Toerisme in Nederland flink gegroeid

Facebook breidt Messenger uit; Toerisme in Nederland flink gegroeid

Plus: DAF ziet afzet dalen, besluit over windmolens en ontslag Clarkson kan BBC tientallen miljoen kosten. Lees verder

Slecht nieuws voor de manager: het worden er minder, en niemand is tevreden over ze

Slecht nieuws voor de manager: het worden er minder, en niemand is tevreden over ze

Managers komen maar niet uit het verdomhoekje. Niet alleen daalde hun aantal vorig jaar met 30.000, ook genieten ze weinig vertrouwen. Lees verder

Deze 5 trends op SXSW moet je kennen als manager

Deze 5 trends op SXSW moet je kennen als manager

Inspiratie genoeg op het festival South by Southwest in Texas. Ouke Arts deelt de inzichten die hij er afgelopen week opdeed. Lees verder

 
Volg MT op Facebook
X