5 opvallende trends op de werkvloer

03 mei 2012  |   Eric Hoogeweg  
Personeel

Terwijl werknemers steeds meer waarde hechten aan sociale binding op de werkvloer, neemt de saamhorigheid juist af.

Dat blijkt uit 10 jaar onderzoek naar Great Workplaces in Nederland. Respect, dat is waar Nederlandse werknemers steeds meer naar op zoek zijn.

Onderdeel van de jaarlijkse Great Place to Work-verkiezing is een onderzoek dat medewerkers moeten invullen. Dit jaar beantwoordde het personeel van de genomineerde bedrijven voor de tiende keer vragen als: hoe communiceert de leiding, hoe trots ben je op je werk en heb je plezier met collega's? Daarnaast wordt het werkgeversbeleid van de organisatie onder de loep genomen. Welke inzichten levert tien jaar onderzoek naar goed werkgeverschap op?

De 5 belangrijkste bevindingen:

1. Lang blijven

Er wordt alom gesproken over verregaande flexibilisering van de arbeidsmarkt, maar vraag het de werknemers zelf en het blijkt dat ze er niet op zitten te wachten. Tegenwoordig zeggen bijvoorbeeld aanzienlijk meer werknemers dan voorheen dat zij lange tijd bij hun werkgever willen blijven. En met de crisis heeft dat niet eens veel van doen: de trend werd al ingezet in 2006, nog voor er überhaupt van een crisisstemming sprake was. In 2003 wilde nog slechts 44 procent lang bij zijn of haar baas blijven, maar inmiddels is dat bijna driekwart. “De crisis kan daarbij de laatste jaren ook meespelen, maar er lijkt toch echt meer aan de hand”, con­cludeert GPTW-directeur Erik van Riet.

Een belangrijke verklarende factor hiervoor zou de behoefte aan binding met een sociale groep kunnen zijn, denkt trendwatcher Adjiedj Bakas. “Mensen willen meer saamhorigheid, ook op de werkvloer. De wereld is hen te groot en kil geworden. Veel mensen voelen zich eenzaam. Ook social media kunnen de honger naar echt contact niet stillen. Mensen zoeken daarom weer ‘dorpjes’ op. Die vinden ze bijvoorbeeld op de werkvloer. Veel hoger opgeleiden willen niet voor niks graag doorwerken na hun pensioen.”

 

1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | volgende pagina »
Gegevens ontvanger
Naam ontvanger:
Email ontvanger:
Jouw gegevens
Naam:
Email:
Manon van Beek (Accenture): 'Kansen geven is ook belonen'

Manon van Beek (Accenture): 'Kansen geven is ook belonen'

Een interview met Manon van Beek (Accenture). ‘Belonen is nu: de kans krijgen mee te denken over oplossingen die ertoe doen.’ Lees verder

De Goudhaantjes Tiplijn is geopend: wie mag niet ontbreken?

De Goudhaantjes Tiplijn is geopend: wie mag niet ontbreken?

Ook in 2014 publiceert MT de Goudhaantjes 100, een lijst met de 100 meest veelbelovende managers van Nederland. Wie mag niet ontbreken? Lees verder

Heineken verkoopt meer bier; Private bedrijven groeien harder; Ballmer vertrekt helemaal

Heineken verkoopt meer bier; Private bedrijven groeien harder; Ballmer vertrekt helemaal

Plus: TKH, Havenbedrijf Amsterdam, internationale luchtvaart én Primark zitten in de lift. Lees verder

Gekocht worden door Google? Doorsta de tandenborsteltest

Gekocht worden door Google? Doorsta de tandenborsteltest

Google neemt alleen bedrijven over die de tandenborsteltest van ceo Larry Page doorstaan. De wát? Lees verder

10 wetenschappelijke tips tegen werkstress

10 wetenschappelijke tips tegen werkstress

Managers ervaren minder stress als ze een goede relatie met werknemers hebben, zo blijkt uit Noors onderzoek. 10 tips tegen werkstress. Lees verder

Wil je een betere leider worden? Ga hardlopen

Wil je een betere leider worden? Ga hardlopen

Als je scherp bent op de werkvloer, dan volgen mensen je vanzelf. Het begint simpel: met een gezonde, actieve levensstijl. Lees verder

Taser profiteert van Ferguson-rellen; Ex-Rabo-handelaar bekent schuld

Taser profiteert van Ferguson-rellen; Ex-Rabo-handelaar bekent schuld

Plus: Nederlanders ceo's jobhoppen minder, Roompot stapt in luxe, Netflix groeit door en Tjolk maakt weer een comeback. Lees verder

6 Nederlandse merken die een comeback maakten

6 Nederlandse merken die een comeback maakten

Voor de tweede keer wordt zuiveldrankje Tjolk opnieuw op de markt gebracht. Deze 6 Nederlandse merken maakten ook een comeback. Lees verder

Waarom er zo weinig auto's worden verkocht in Nederland

Waarom er zo weinig auto's worden verkocht in Nederland

Naar verwachting bereiken de Nederlandse autoverkopen dit jaar weer een nieuw dieptepunt. Hoe komt dat? 3 redenen. Lees verder

Daan de Reiziger staat voor paal in het buitenland

Daan de Reiziger staat voor paal in het buitenland

Daan de Reiziger is liefhebber van niet-gemaakte kilometers. Dit keer beklaagt hij zich over het gebrek aan laadpalen in Frankrijk. Lees verder

 
Volg MT op Facebook
X