5 opvallende trends op de werkvloer

03 mei 2012  |   Eric Hoogeweg  
Personeel

Terwijl werknemers steeds meer waarde hechten aan sociale binding op de werkvloer, neemt de saamhorigheid juist af.

Dat blijkt uit 10 jaar onderzoek naar Great Workplaces in Nederland. Respect, dat is waar Nederlandse werknemers steeds meer naar op zoek zijn.

Onderdeel van de jaarlijkse Great Place to Work-verkiezing is een onderzoek dat medewerkers moeten invullen. Dit jaar beantwoordde het personeel van de genomineerde bedrijven voor de tiende keer vragen als: hoe communiceert de leiding, hoe trots ben je op je werk en heb je plezier met collega's? Daarnaast wordt het werkgeversbeleid van de organisatie onder de loep genomen. Welke inzichten levert tien jaar onderzoek naar goed werkgeverschap op?

De 5 belangrijkste bevindingen:

1. Lang blijven

Er wordt alom gesproken over verregaande flexibilisering van de arbeidsmarkt, maar vraag het de werknemers zelf en het blijkt dat ze er niet op zitten te wachten. Tegenwoordig zeggen bijvoorbeeld aanzienlijk meer werknemers dan voorheen dat zij lange tijd bij hun werkgever willen blijven. En met de crisis heeft dat niet eens veel van doen: de trend werd al ingezet in 2006, nog voor er überhaupt van een crisisstemming sprake was. In 2003 wilde nog slechts 44 procent lang bij zijn of haar baas blijven, maar inmiddels is dat bijna driekwart. “De crisis kan daarbij de laatste jaren ook meespelen, maar er lijkt toch echt meer aan de hand”, con­cludeert GPTW-directeur Erik van Riet.

Een belangrijke verklarende factor hiervoor zou de behoefte aan binding met een sociale groep kunnen zijn, denkt trendwatcher Adjiedj Bakas. “Mensen willen meer saamhorigheid, ook op de werkvloer. De wereld is hen te groot en kil geworden. Veel mensen voelen zich eenzaam. Ook social media kunnen de honger naar echt contact niet stillen. Mensen zoeken daarom weer ‘dorpjes’ op. Die vinden ze bijvoorbeeld op de werkvloer. Veel hoger opgeleiden willen niet voor niks graag doorwerken na hun pensioen.”

 

1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | volgende pagina »
Gegevens ontvanger
Naam ontvanger:
Email ontvanger:
Jouw gegevens
Naam:
Email:
Vijf disruptieve manieren om V&D te redden

Vijf disruptieve manieren om V&D te redden

V&D kan overleven als het durft. Vijf disruptieve suggesties om het warenhuis te redden. Lees verder

‘Bijltjesdag voor personeel V&D’, ‘Ryanair gaat vliegen vanaf Schiphol’

‘Bijltjesdag voor personeel V&D’, ‘Ryanair gaat vliegen vanaf Schiphol’

Plus: Toshiba stelt jaarcijfers weer uit, Geen AutoRAI in 2017 Lees verder

Gezond(er) bedrijf worden? Pak dan op tijd de subsidie

Gezond(er) bedrijf worden? Pak dan op tijd de subsidie

Wie een goed plan bedenkt om zijn mensen duurzaam inzetbaar te houden, kan daar zo de helft van gesubsidieerd krijgen. Lees verder

De 4 pilaren van vertrouwen

De 4 pilaren van vertrouwen

Vertrouwen is een tempel gebouwd op betrokkenheid, duidelijkheid, kwetsbaarheid en openheid. Gedeeld leiderschap is één van de redenen waarom we meer moeten vertrouwen. Maar hoe laat je de veiligheid van controle en regels los? 4 tips. Lees verder

Weg met het cliché, managers moeten weer zelf nadenken

Weg met het cliché, managers moeten weer zelf nadenken

Clichés in organisaties zorgen ervoor dat managers niet langer in hun eigen denken geloven. Stop er dus mee, zegt Luc Peters. Lees verder

'Feestbegroting op komst'; gaat YouTube achter betaalmuur?

'Feestbegroting op komst'; gaat YouTube achter betaalmuur?

Plus: Obama achter Shell in Noordpool, een te perfecte Tesla, en Blendle naar Duitsland. Lees verder

Imitatie is geen innovatie

Imitatie is geen innovatie

Echte innovatie komt uit een organisatie zelf. Je moet die innovatieve mentaliteit wel ontdekken. Maar ga vooral niet imiteren. Lees verder

Zes doorslaggevende redenen om uw innovatie te beschermen

Zes doorslaggevende redenen om uw innovatie te beschermen

Te weinig Nederlandse bedrijven beseffen hoe belangrijk bescherming van hun intellectueel eigendom is. Zes doorslaggevende redenen om octrooi te nemen. Lees verder

Waarom ‘nee’ leren zeggen goed is voor je gezondheid

Waarom ‘nee’ leren zeggen goed is voor je gezondheid

We zeggen vaak 'ja' tegen iets, terwijl we dat beter niet hadden kunnen doen. Vijf inzichten over waarom 'nee' zeggen beter is. Lees verder

Deitmers & Van den Ende met nieuw fonds; Moederbedrijf ID&T wankelt

Deitmers & Van den Ende met nieuw fonds; Moederbedrijf ID&T wankelt

Plus: ASR wil niet meer samen met Vivat, Amazon zet het mes in research en KPMG alweer in moeilijkheden. Lees verder

 
Volg MT op Twitter


@MTNieuws op Twitter
X