management 

Werknemer in tranen bij functioneringsgesprek? Dit kun je doen

Huilende of schreeuwende werknemers, daar zit je als manager niet op te wachten. Hoe ga je daar het beste mee om? Na vijf minuten vormen zich natte, ronde...

Hoe belangrijk is het salaris van je collega?

Hoe transparant is de organisatie waar je voor werkt, als je niet met elkaar kunt praten over je salaris? Deze vraagt beantwoord David...

‘Nog niet bezig met social media? Begin er dan maar niet aan’

Het succes van je social media-strategie hangt af van je organisatiecultuur. Dat stelt online strateeg Patrick Petersen in zijn nieuwe...

Zó zou de Troonrede van de Nederlandse manager klinken

Als de Nederlandse manager de troonrede mocht uitspreken, hoe zou het dan klinken?

‘Meer psychologen nodig in het bedrijfsleven’

Mischa Coster ondertekent zijn mail met de titel Chief Psychology Officer (cpo). ‘Daar zouden we er meer van moeten hebben in het...

Het A-team van ASML

Bij ASML in Veldhoven werken 87 nationaliteiten. Een actief jongerenplatform probeert er een eenheid van te maken. ‘Hoe meer mensen...

Waarom inkopers en verkopers elkaar eens wat meer moeten vertrouwen

Inkopers en verkopers lijden aan wij-zij-denken. Maar meer onderling vertrouwen zou voor beiden de resultaten beter maken.

'Vrouwen moeten niet lachen op professionele foto's'

'Smile'. Over de hele wereld gaan mensen bij voorkeur lachend op de foto. Dat is prima - op vakantiekiekjes. Gaat het om...

Zo houd je het hoofd van je personeel koel

Het is officieel nog zomer, maar normaal gesproken kennen we in september geen dagen van dertig graden meer. Hoe houd je je hoofd koel op...

Hulp bij het vinden van de juiste dresscode op kantoor

Toen de ‘casual’ trend werd geïntroduceerd, was werkend Nederland massaal om. De mogelijkheid om van de...

Zo activeer je innovatie

Om te kunnen overleven willen wij onderdeel zijn van de verandering. Maar hoe faciliteer en stimuleer je innoverend of veranderend...

Hoe je medewerkers de bedrijfscultuur laat uitstralen

Je kunt al bedrijf klanten wel vertellen hoe innovatief en klantvriendelijk je bent. Zonder betrokken medewerkers kun je dit nooit...

Op zoek naar echte dialoog: co-creatie als vaardigheid

Met name door de opkomst van het internet is voor organisaties en bedrijven de noodzaak om dicht op de klant te staan groter geworden.

Tevreden werknemers beoordelen ceo positief

Niet voor niks staat een baan als ceo op de zevende plaats op de lijst van Forbes, een overzicht van de meest stressvolle banen van 2016....

Werkgever strijkt met eer van inleveren vakantiedag personeel

Unicef komt met een plan op de proppen om werknemers hun overgebleven vrije dag(en) te laten schenken aan het goede doel. Is dat een...

Hoe strategische personeelsplanning het succes van je organisatie bepaalt

Om als organisatie je doelen te halen moet je op de juiste momenten de juiste mensen in huis hebben. Maar hoe zorg je daarvoor?

19 briljante advertentiecampagnes

Televisiereclame's, banners, billboards en flyers: we worden dagelijks doodgegooid met commerciële boodschappen. Gelukkig zijn...

Dames: wil je ceo worden? Verf je haar blond

Blonde vrouwen zijn oververtegenwoordigd in de bovenste regionen van het zakenleven. Zo blijkt uit onderzoek waar Inc over schrijft.

7 tips om zo effectief mogelijk van vakantie terug te komen

De eerste dag na je vakantie is normaal gesproken niet de meest productieve dag van het jaar. Met deze 7 tips ben je vanaf dag 1 na je...

Tedje van de week: Yves Morieux -Te veel regels hinderen productiviteit

Door te veel regels op te leggen aan medewerkers gaat de productiviteit per definitie omlaag. Aldus leiderschapsexpert Yves Morieux in...

Ook in de vertrekstand? Je 'baas' wist het al langer

Bedrijven doen steeds vaker aan voorspellende 'HR analytics'. Ze weten steeds beter wanneer je wilt gaan.

Tedje van de week: Julian Treasure - 5 manieren om beter te luisteren

Geluid-expert Julian Treasure legt uit waarom het zo belangrijk is om goed te luisteren én 5 manieren waarop je dat beter kunt...

Millennial, ga eens op vakantie! (en maak meer promotie)

Millennials zijn workoholics en gaan te weinig op vakantie. Maar daarmee maak je niet eerder promotie.

Hoe belangrijk bijscholing is op de werkvloer (en hoe HTM het aanpakt)

Een nieuwe machine of andere manier van werken: je medewerkers moeten ermee overweg leren gaan. Het belang van bijscholing op de...

Theorie in twee minuten: Good to Great van Jim Collins

Een bedrijf van goed naar groots tillen? Dat kan de Level-5-leader. Wat was daar ook alweer voor nodig?

Bewezen: het ideale innovatieteam bestaat uit 6 ervaren mensen

Een team bestaande uit 6 ervaren leden is ideaal om uitvindingen te doen waarin zowel oude als nieuwe kennis verwerkt is, blijkt uit...

Stopt de wet DBA de groei van het aantal zzp'ers?

De nieuwe wet Deregulering Beoordeling Arbeidsrelaties heeft in elk geval één effect bereikt: bedrijven worden steeds...

Tedje van de week: Adam Grant - De verrassende gewoontes van originele denkers

Medewerkers moet je selecteren op basis van hun webbrowser, volgens Adam Grant. In deze Ted-talk legt hij uit wat de gewoontes zijn van...

Neem als gentleman afscheid van je baas: 6 tips

Iedereen kent het dilemma: je krijgt een droombaan aangeboden, maar wilt netjes vertrekken bij je huidige werkgever. 6 tips.

Managementtip: empathisch leiderschap in 2 minuten

Luisteren, oprechte aandacht en veel glimlachen. Met deze ingrediënten wint de manager snel aan respect.

Dit leerde reorganisatie-manager Rodenboog van de veranderingen bij PostNL

Albert Rodenboog startte als nieuwe manager bij PostNL. Midden in een vastgelopen reorganisatie.

Tedje van de week: Regina Hartley - Waarom de beste sollicitant niet het beste cv hoeft te hebben

Zoek niet de sollicitant met een perfect cv maar kijk naar mensen die moesten strijden om vooruit te komen, aldus UPS hr-manager Regina...

Medewerkers nemen vaker ouderschapsverlof

Medewerkers nemen in de loop der jaren steeds vaker ouderschapsverlof op. Ze geven ook aan behoefte te hebben aan meer vrije dagen.

Onderzoek: Brein managers met overgewicht krimpt sneller

Uit onderzoek blijkt dat mensen met overgewicht even lang leven als mensen met een gezond gewicht, maar hun hersenen krimpen wel sneller....

Geef je fouten toe. 4 problemen van de gesloten manager

Geef als manager je fouten toe. Transparantie opent namelijk deuren die normaal gesloten zouden blijven, aldus James Brady.

5 tips om als manager productiever te zijn

Veel kostbare tijd van de manager wordt opgegeten door overleg en zijn smartphone. Met deze 5 tips maak je daar een einde aan.

10 sollicitatietrucs om de beste medewerkers te vinden

Top tech-bedrijven als Google, Amazon en Facebook gebruiken deze 10 slinkse methodes bij sollicitatiegesprekken om de beste kandidaten te...

Zo denken klanten altijd aan je bedrijf

Om meer klanten te werven moet je je bedrijf ‘onvergetelijk’ maken volgens online marketing expert Aartjan van Erkel. 7 tips...

Zo verandert 'Agile' de rol van managers

Hoe moet een manager inspelen op de nieuwe rol van leiderschap binnen Agile werken? Een gesprek met 'Agile Marketing' auteur...

4 ondernemerslessen van topman Atilay Uslu

Topman Atilay Uslu (48) startte 16 jaar geleden met vliegmaatschappij Corendon en blijkt erg succesvol. Wat kun je van hem leren?

5 tips om stress buiten de deur te houden

De meeste managers zijn net mensen. Ze nemen stress mee naar huis. 5 tips om niet in deze valkuil te stappen.

3 tips om als manager uit je comfortzone te komen (en te groeien)

Angst is een slechte raadgever. Ook als je als manager tegen een presentatie van 200 man opziet en afzegt.

5 magische dreuzel-cijfers achter het Harry Potter-imperium

Met het achtste Harry Potter-boek dat zondag verschijnt staat de wereldberoemde tovenaar weer volop in de spotlights. Zo groeide het...

Kristel Groenenboom vindt een vechtersmentaliteit belangrijker dan talent

Kristel Groenenboom rekent in deze column af met talent. Een 'klik' en een vechtersmentaliteit vindt ze veel doorslaggevender.

5 tips om een zelfsturende machine van uw organisatie te maken

Steeds meer organisaties in Nederland stappen over op zelfsturing. Hartger Ruijs (Computest) vertelt hoe dat in de praktijk gaat.

Hospitality tot in het extreme: een kijkje op een butlerschool

Wereldwijd zijn er maar twee butlerscholen met een eigen residentie. Eén ervan is te vinden in het Belgische Hertsberge. Een...

'We gebruiken te veel excuses om mensen niet aan te hoeven spreken'

Anderen aanspreken op hun gedrag, we blijven het als managers maar moeilijk vinden. Toch doen, raadt Gytha Heins aan.

Dit zeggen managers zelf over wat ze het allermoeilijkst vinden: anderen aanspreken

Er is weinig wat managers zo lastig vinden als het aanspreken van hun medewerkers. Dit is wat ze er letterlijk over te zeggen hebben.

Nog geen 20% managers zegt verkeerd gedrag permanent te kunnen bijsturen

Nog geen 20 procent van de managers in Nederland zegt niet-effectief gedrag van zijn of haar medewerkers permanent te kunnen bijsturen.

Waarom de manager zelf het grootste obstakel voor innovatie is

Managers zijn van nature negatief. Daardoor zijn ze ongeschikt om ideeën van medewerkers te beoordelen, stelt wetenschapper Adam...

Whitepapers
Meer whitepapers »
 
Volg MT op Twitter


@MTNieuws op Twitter