New business: consumenten-genetica

06 okt 2011  |   Rob van Leeuwen  
Dna

Met sociale media gooien we onze persoonlijke informatie te grabbel. De volgende stap staat voor de deur, denkt neurobiologe en wetenschapsjournalist Lone Frank: genen-informatie

In haar boek ‘Mijn Supergenen; opkomst van de huis-tuin-en-keukengenetica’ schrijft ze dat we in de toekomst eenvoudige, goedkope en rechtstreekse toegang zullen hebben tot genetische informatie. Ze geeft hiermee een interessant (maar wel wat taai geschreven) inkijkje in de wereld van de commerciële genetica.

Verschillende bedrijven proberen al geld te verdienen aan deze zogenaamde consumentengenetica. Zo kun je bij deCODEme, FamilyTreeDNA en 23andme een persoonlijk DNA-profiel laten maken, waarmee je bijvoorbeeld informatie over je voorouders kan achterhalen.

Bij 23andme betaal je daarvoor 99 dollar, maar eigenlijk betaal je ook met je informatie, want het bedrijf stopt je gegevens in hun grote database. In ruil daarvoor krijg je gewenste informatie. Je kan het zo gek niet bedenken. Ben jij een krijger?, vraagt FamilyTreeDNA bijvoorbeeld. Voor 99 dollar kun je antwoord krijgen op de vraag.

Er zijn meer bedrijven die grote databases opbouwen vol DNA-profielen. Frank geeft het voorbeeld van African Ancestry, een bedrijfje dat erfelijk materiaal van mensen koppelt aan een land en een regio in Afrika. Zo kunnen Amerikanen achterhalen uit welke Afrikaanse landen of regio’s hun voorouders afkomstig waren.

DNA-profiel bij geboorte

Tegelijkertijd kunnen de organisaties dankzij de toenemende bak met informatie verder onderzoek doen. Zo onthulde het Genographic Project, een samenwerking tussen IBM, National Geographic en Wyatt Family Foundation, op basis van de gegevens die zijn verkregen uit duizenden DNA-profielen, dat de Feniciers de voorouders zijn van de huidige Maltezen. Voor 99 dollar kan je zelf meedoen en je DNA-profiel beschikbaar stellen. Dankzij genetica kan je dus meer informatie krijgen over je identiteit, maar de consumentengenetica gaat verder. Sommige bedrijven, waaronder bijvoorbeeld deCODEme en 23AndMe, bieden ook testen aan die onderzoeken hoe je gezondheid er in de toekomst uit zal zien. De oprichter van DeCODEMe vindt zelfs dat bij de geboorte voor kinderen een DNA-profiel moet worden gemaakt.

Realistisch beeld?

Dat kan al bij Counsyl, dat zichzelf verkoopt met de slogan: “Protect your baby from 100+ genetic diseases with a simple test, even before pregnancy.” Dat gaat ver, voor sommigen te ver, zeker aangezien je nooit zeker weet of een bepaalde ziekte zich daadwerkelijk zal manifesteren. Daarnaast, zo schrijft Frank, roept het de vraag op of het bedrijfsleven hiervoor verantwoordelijk moet zijn, of dat het een overheidstaak is. Ondertussen probeert Scientificmatch.com je te koppelen aan je droompartner, door te kijken naar je genetische profiel, net als GenePartner dat doet.

Frank onderging zelf diverse testen voor haar boek en kreeg daardoor bijvoorbeeld een inkijkje in de risico’s die ze loopt op bepaalde ziektes. Het is een momentopname, want als er nieuwe inzichten naar voren komen uit onderzoek, wordt de database bijgewerkt, en wordt alles opnieuw voor je doorgerekend. Of de DNA-profielen op dit moment een realistisch beeld geven is dus nog maar de vraag, schrijft Frank: nieuwe onderzoeksuitkomsten kunnen de risico’s op bepaalde ziektes steeds weer doen veranderen.

Aan de slag met de informatie

Deze onzekerheid komt vaker naar voren in ‘Mijn Supergenen’. Eén onderzoeker noemt het zoeken naar een geschikte partner via je genetische profiel bijvoorbeeld simpelweg oplichterij. Er is niet voldoende informatie beschikbaar om een conclusie te trekken, daarnaast blijkt dat genen niet los van omstandigheden kunnen worden geanalyseerd. Frank schrijft dat de ontwikkeling van genen wordt beïnvloed door de wisselwerking met de wereld om ons heen. Is het, met dit in het achterhoofd, dan zinvol om je genetische ballast te kennen?, vraagt Frank zich af. Sommige onderzoekers twijfelen daarover. Toch is Frank overwegend positief, ook over het feit dat steeds meer genetische informatie makkelijk en goedkoop beschikbaar komt voor een breed publiek. Ze pleit wel voor een meer realistische kijk op wat genen zijn en kunnen: niet puur en alleen brengers van slecht nieuws ('je wordt ziek'), niet direct een algehele waarheid ('je hebt zoveel kans om ziek te worden') en ook niet de oplossing tot eeuwig leven ('voorkom gen X en je wordt nooit ziek'). Ze concludeert: "Het genoom ... is informatie waar we mee aan de slag kunnen."

Verder lezen? Check de proloog (pdf-alert) van 'Mijn Supergenen'. Het boek is in Nederland verschenen bij Maven Publishing.

Gegevens ontvanger
Naam ontvanger:
Email ontvanger:
Jouw gegevens
Naam:
Email:
Arie Haan: 'Om van Chinezen een team te maken moet je ze neerzetten als een familie'

Arie Haan: 'Om van Chinezen een team te maken moet je ze neerzetten als een familie'

Tweevoudig WK-finalist Arie Haan is al 12 jaar coach in China. Over wat hij daar geleerd heeft, schreef hij een managementboek. ‘Belangrijk hier: je moet geduld hebben.’ Lees verder

Ahold blijft kosten besparen, Imtech opnieuw in de fout

Ahold blijft kosten besparen, Imtech opnieuw in de fout

Plus: Coolblue levert dezelfde dag, €425.000 extra voor Eelco Blok en Nederland stijgt in aanvragen octrooien. Lees verder

Een surpriseparty voor Bobs vijftigste verjaardag

Een surpriseparty voor Bobs vijftigste verjaardag

Bob is divisiedirecteur bij een groot concern. Bob doet zijn best. Deze keer wordt Bob vijftig en organiseren zijn collega's een surpriseparty. Lees verder

Acht tips voor het reduceren van jetlag

Acht tips voor het reduceren van jetlag

Langdurig vliegen of ploegendiensten verstoort het circadiaans ritme, ofwel: jetlag. Acht wetenschappelijke tips en hulpmiddelen op een rij. Lees verder

Joop Donkervoort, man met een eigen filosofie: no compromise

Joop Donkervoort, man met een eigen filosofie: no compromise

Groei is geen doel op zich voor sportautofabrikant Donkervoort. Het draait om bezieling en technische ontwikkeling. ‘No compromise.’ Lees verder

Ahold heeft last van margedruk; KLM wil banen schrappen

Ahold heeft last van margedruk; KLM wil banen schrappen

Plus: AB-InBev voelt daling biervolume, Lego heeft een goed jaar achter de rug en Apple Pay komt dit jaar naar Europa. Lees verder

Bas Haring over de betekenis van 'strategie'

Bas Haring over de betekenis van 'strategie'

Begreep Bas Haring de betekenis van het woord 'strategie' eigenlijk niet beter, toen hij wist dat hij het niet begreep? Lees verder

Bij Decos in Noordwijk hebben ze geen managers nodig

Bij Decos in Noordwijk hebben ze geen managers nodig

Managers? Nergens voor nodig, denken ze bij Decos in 
Noordwijk. ‘Nu merk je dat mensen veel meer initiatief nemen.’ Lees verder

Vion schrapt verkoopplannen; V&D verlaagt lonen toch niet

Vion schrapt verkoopplannen; V&D verlaagt lonen toch niet

Plus: Google slaat grote slag in mobiel betalen, Philips brengt lichtdivisie naar de beurs en mogelijk omkoping bij NS. Lees verder

Vrees oogt als trouw

Vrees oogt als trouw

Blijven hangen in een baan die geen voldoening geeft, ontneemt je op den duur alle energie. Waarom blijven mensen dan werk doen dat ze als een noodzakelijk kwaad ervaren? Laconiek Lees verder

 
Volg MT op Facebook
X