Roger Martin: Beloon niet naar beurskoers

03 mei 2011  |   Peter Boerman  
Roger Martin2

Bonussen op basis van beurskoersen? Grote onzin, stelt Roger Martin in zijn nieuwe boek Fixing the Game. De beurskoers geeft immers alleen verwachtingen weer, geen reële marktcijfers. 'Alleen door voortaan te belonen op basis van de echte omzet kan een volgende crisis voorkomen worden.'

 

Roger Martin, vermaard businessstrateeg en de uitvinder van de termen Integrative Thinking en Design Thinking, heeft in zijn nieuwste werk zijn terrein verlegd van het belang van design naar een groter belang: dat van de economie als geheel.

Hij maakt zich kwaad over de beloningssystemen in Amerika, maar ook in de rest van de wereld. En dan niet over de hoogte van de beloningen, maar meer over onderliggende structuur. Die is namelijk, zoals bij opties, steeds vaker gebaseerd op toekomstverwachtingen dan op echte prestaties. En daar gaat het dus mis, want ceo's en andere topmanagers gaan zich daarnaar gedragen, en pompen de verwachtingen zodanig op, dat een crisis onvermijdelijk is.

GOEROE VAN DE WEEK

Managamentgoeroes te over. MT presenteert elke week een goeroe die er echt toe doet.

Deze editie: Roger Martin

>> Overzicht van alle goeroes
"In 1970 waren incentives die waren gebaseerd op ontwikkelingen van de beurskoers nog goed voor minder dan 1 procent van alle beloningen van ceo's", schrijft Martin. "Maar na 1976 is dit sterk gaan veranderen, en daarna is het aandeel beursgebaseerde beloning alleen maar verder toegenomen. In 2009, bijvoorbeeld, was Larry Ellison van Oracle de best betaalde ceo van Amerika. Ongeveer 97 procent van zijn beloning bestond uit optiewinst. De beurscrashes van 2002/2003 en 2008/2009 hebben dit effect niet verzwakt, integendeel: ze hebben het nog eens versterkt."
Alleen door met dit perverse beloningsbeleid af te rekenen is echte groei weer mogelijk, stelt Martin. "We moeten kijken naar de echte wereld, waar fabrieken worden gebouwd, producten worden ontwikkeld en verkocht en waar echt geld onder de streep staat. Dat is namelijk de wereld waar managers en executives controle over hebben - tot op zekere hoogte dan. Alleen als we belonen naar echte prestaties, en niet naar verwachtingen, kunnen we voorkomen dat er weer zulke crises ontstaan zoals we de afgelopen jaren hebben gezien."

Wie

Martin (55) is decaan van de Rotman School of Management aan de universiteit van Toronto. Hij werkte hiervoor als directeur bij onder meer Thomson Reuters en Research in Motion (bekend van de BlackBerry) en 13 jaar bij strategisch adviesbureau Monitor. Nu is hij naast zijn wetenschappelijk werk ook nog ontwerpadviseur bij Procter & Gamble. Hij werd in 2007 door BusinessWeek verkozen als 1 van de 10 invloedrijkste businesshoogleraren in de wereld, en in 2005 als 1 van de 5 belangrijkste innovatiegoeroes. Hij haalde in 1981 zijn MBA aan Harvard.

Tags

Ontwerpstrategie, concurrentiekracht, integrerend denken

Bekend van

De introductie van de termen Design Thinking en Integrative Thinking, zoals in de boeken The Design of Business (2009) en The Opposable Mind (2010)

Theorie

In de eerste plaats het idee dat het niet erom gaat dat managers beter luisteren naar ontwerpers, maar dat ze zelf ontwerpers worden: ze moeten leren hoe hun linker- en rechterhersenhelft beter met elkaar te combineren.

In zijn nieuwe werk gaat hij een stap verder en valt hij frontaal het in Amerika diepgewortelde aandeelhoudersdenken aan. Dit denken, dat vooral sinds eind jaren '70 in opkomst is, heeft ertoe geleid dat bestuurders raar gedrag gaan vertonen om maar vooral huizenhoge verwachtingen te wekken, die weinig meer van doen hebben met de reële markt in de echte wereld, waar echte omzet gemaakt wordt.

De beurs is een markt van verwachtingen, aldus Martin, en het is zeer onverstandig om mensen op basis van verwachtingen te gaan betalen. Ons beloningsbeleid baseren op verwachtingen (zoals gebeurt met optieregelingen) kan er alleen maar toe leiden dat we ons van de ene naar de andere crisis slepen. Hij illustreert dat met verwijzingen naar de sportwereld, waar ook vaak de verwachtingen veel hoger zijn dan de daadwerkelijke resultaten, maar de behaalde resultaten de enige goede graadmeter voor beloning zijn.

Volgens Martin is het na het tijdperk van het 'managerial capitalism' (waarin de manager de baas was en de productielijnen tot een optimum wist te krijgen) en het tijdperk van de aandeelhouders nu tijd voor het tijdperk van de klant. Hij toont met harde data aan dat de tijd dat de aandeelhouder centraal stond die aandeelhouder niets heeft opgeleverd: in de tijd dat de manager het nog voor het zeggen had, steeg hun dividend veel harder dan toen de aandeelhouderwaarde centraal kwam te staan in de bedrijfsvoering. Na de dotcomcrisis in 2002 en de financiële crisis in 2008 is er veel nieuwe regelgeving bijgekomen, maar die verzuimt de onderliggende oorzaak aan te pakken, zegt Martin, het verschil tussen de echte markt, waarop klanten de baas zijn, en de markt van de verwachtingen, waar aandeelhouders de dienst uitmaken. En die aandeelhouder mag dan hopen dat de ceo vooral let op de lange termijn, en dus de klant ook centraal stelt, in de praktijk werkt dat zo niet en maakt het beursgenoteerde belonen het probleem alleen maar erger in plaats van dat het helpt tot een oplossing te komen.

Quote

"Onze eenzijdige focus op de verwachtingenmarkt zal er onvermijdelijk toe leiden dat we van de ene crisis in de andere vallen - tenzij we nu handelen."

>> Overzicht van alle goeroes


 

Gegevens ontvanger
Naam ontvanger:
Email ontvanger:
Jouw gegevens
Naam:
Email:
5 wetenschappelijke redenen voor mindfulness op de werkvloer

5 wetenschappelijke redenen voor mindfulness op de werkvloer

Mindfulness helpt om stress te verminderen, bewijst wetenschappelijk onderzoek. Vijf redenen voor mindfulness op de werkvloer. Lees verder

Als robots bij mij zouden solliciteren, zou ik ze dan aannemen?

Als robots bij mij zouden solliciteren, zou ik ze dan aannemen?

Als robots net zo slim worden als mensen, zouden ze dan nog wel voor ons willen werken? Over de gevaren van singularity. Lees verder

DS Tags: de wereld veroveren met een elektronisch bagagelabel

DS Tags: de wereld veroveren met een elektronisch bagagelabel

Erik Harkes bedacht al in 2002 dé oplossing voor paperless travel. Maar de techniek werkte niet mee. ‘Nu is het zover: 2016 wordt ons jaar.’ Lees verder

 ‘ABN krijgt beschermconstructie bij beursgang’, VEB tegen Ahold: geef duidelijkheid over fusieplannen

‘ABN krijgt beschermconstructie bij beursgang’, VEB tegen Ahold: geef duidelijkheid over fusieplannen

Plus: ‘Uber in gesprek met banken over financiering’, Franse staat vergroot invloed bij Air France-KLM Lees verder

Dit zijn Europa's meest duurzame projecten, en hier zitten ze

Dit zijn Europa's meest duurzame projecten, en hier zitten ze

Op steeds meer plekken in Europa zijn voorbeelden te vinden van de 'circulaire economie'. Hier zitten de 5 meest inspirerende. Lees verder

Bob gaat op survival in Schotland

Bob gaat op survival in Schotland

Bob is divisiedirecteur bij een groot concern. Hij doet zijn best. Deze keer gaat Bob op survival in Schotland. Lees verder

Robots bepalen de toekomst niet, dat doen we zelf

Robots bepalen de toekomst niet, dat doen we zelf

De robots komen. De robots komen en ze pikken onze banen in. Maar angst is niet nodig: de toekomst bepalen we nog steeds zelf. Lees verder

Moeten werkgevers bang zijn voor de komst van Glassdoor?

Moeten werkgevers bang zijn voor de komst van Glassdoor?

Nederlandse werkgevers kunnen hun borst natmaken: Glassdoor, waar iedereen zijn (ex-)baas kan beoordelen, is nu ook hier actief. Lees verder

Lokale Rabo's leveren macht in; stress neemt toe en cfo HEMA vertrekt

Lokale Rabo's leveren macht in; stress neemt toe en cfo HEMA vertrekt

Plus:  miljardenboete grootbanken, mogelijk belasting op crowdfunden en Spotify wil ook video en eigen content bieden. Lees verder

Hoe slim is je stem?

Hoe slim is je stem?

De stem is een cruciale factor bij het bepalen hoe we overkomen. Onze stem maakt ons slimmer; daarom lijken we op papier dommer. Lees verder

Whitepapers
Meer whitepapers »
 
Volg MT op Facebook
X