Goeroe van de week: Scott Bedbury

15 feb 2011  |   Peter Boerman  
Scott Bedbury 1

‘Een merk is eigenlijk alles dat een belofte in zich heeft en is gebaseerd op een set waarden.’ Dat stelt managementgoeroe Scott Bedbury.

 

Wie?

GOEROE VAN DE WEEK

Managamentgoeroes te over. MT presenteert elke week een goeroe die er echt toe doet.

Deze editie: Scott Bedbury
Scott Bedbury. Een Amerikaans reclamegoeroe, ooit als marketingdeskundige betrokken bij de ‘Just Do It’-campagne van Nike en de rebranding van Starbucks, sinds 1998 eigenaar van zijn eigen bureau BrandStream.

Bedbury (1957) studeerde journalistiek, werd daarna eerst product manager bij een klein voedingsmiddelenbedrijf, om vervolgens in de reclame te belanden als account executive bij Cole & Weber Advertising. Ging in 1987 naar Nike, en vertrok daar zeven jaar later om meer tijd aan zijn gezin te besteden en een boek te schrijven.

Toen hij een conceptversie daarvan aan Starbucks-ceo Howard Schultz stuurde, werd hij door hem gevraagd het koffieketenmerk opnieuw uit te vinden. Dat lukte hem wonderwel: in drie jaar wist Bedbury onder meer het aantal winkels meer dan te verdubbelen, een partnership met United Airlines te sluiten en de Japanse markt te bereiken.

Theorie

Een merk is een verhaal dat nooit helemaal verteld is. You have to know it before you can grow it. Goede merken weten langdurige klantrelaties te realiseren die meer van doen hebben met vertrouwen en emoties dan met de zool van een schoen of de manier waarop een koffieboon geroosterd is. In de toekomst zullen relevantie, eenvoud en menselijkheid meer onderscheidend zijn voor merken dan technologie.

Bekend van:

A New Brand World: 8 Principles for Achieving Brand Leadership in the 21st Century, een boek uit 2002 waarin hij zijn visie op merkenmanagement voor deze eeuw geeft. Is overigens ook nog steeds zijn enige boek, uitzonderlijk voor een goeroe.

Tags

Reclame, marketing, merken, branding

Boeken van Scott Bedbury (online te bestellen):
 



> Eigen site: http://www.brandstream.com/book.html

 

>> Bekijk het overzicht met alle goeroe's - elke week komt er een nieuwe bij

Gerelateerde artikelen:


Meer over management :


Gegevens ontvanger
Naam ontvanger:
Email ontvanger:
Jouw gegevens
Naam:
Email:
Ransomware? Dit zijn de stappen om je bedrijf ertegen te beschermen

Ransomware? Dit zijn de stappen om je bedrijf ertegen te beschermen

Ransomware is vervelend en kan ook kostbaar zijn. 8 stappen om je ertegen te beschermen. Lees verder

De 7 lessen die managers en ouders van elkaar kunnen leren

De 7 lessen die managers en ouders van elkaar kunnen leren

Je medewerkers opvoeden is niet zo heel veel anders dan je kinderen iets bijbrengen. Deze 7 punten kunnen managers en ouders van elkaar leren. Lees verder

De 8 succesregels van Uber-oprichter Travis Kalanick

De 8 succesregels van Uber-oprichter Travis Kalanick

Uber-oprichter Travis Kalanick onthulde tijdens Startup Fest Europe zijn 'Geeks guide to becoming an entrepreneur'. Lees verder

Stop met korting geven: 4 tips

Stop met korting geven: 4 tips

De directeur die een relatie een abnormaal hoge korting toezegt? Of een verkoper die 2 keer zo veel korting biedt als zijn collega's? ‘Geef een vergulde schep als ludieke straf.’ Lees verder

Veel rumoer bij Shell-vergadering; KLM snijdt in aantal managers

Veel rumoer bij Shell-vergadering; KLM snijdt in aantal managers

Plus: Monsanto wijst Bayer-bod af, Toyota in zee met Uber en Brits bod op Van Gansewinkel. Lees verder

Tim Cook: 'Een bedrijf moet een ziel hebben, net als een mens'

Tim Cook: 'Een bedrijf moet een ziel hebben, net als een mens'

Een bedrijf zou een ziel moeten hebben, net als een mens, zei Tim Cook tijdens zijn eerste Nederlandse optreden ooit. Lees verder

Wat je verdient staat in de cloud

Wat je verdient staat in de cloud

Transparantie is een van de meest cruciale onderdelen van nieuw leiderschap. Is jouw bedrijf al toe aan de Buffer-methode? Letterlijk álles wordt online gepubliceerd. Lees verder

De toekomst van het werken? Dat ziet er in de praktijk dus zo uit

De toekomst van het werken? Dat ziet er in de praktijk dus zo uit

De medewerker van morgen sleept zich niet meer elke dag naar hetzelfde kantoor. Maar hoe dan wel? En hoe ziet dat er dan uit? Een inkijkje. Lees verder

Dit zijn de 3 ingrediënten van een succesvolle, moderne werkgemeenschap

Dit zijn de 3 ingrediënten van een succesvolle, moderne werkgemeenschap

Expliciete waarden, onderling vertrouwen en een set collectieve normen. Dat blijken steeds weer dé succesingrediënten van elke werkvloer. Lees verder

Gezondheidsdata van je medewerkers opslaan: mag dat zomaar?

Gezondheidsdata van je medewerkers opslaan: mag dat zomaar?

Data over de gezondheid van je medewerkers is steeds toegankelijker. Wat mag je daar als werkgever mee? En minstens zo belangrijk: wat niet? Lees verder

Whitepapers
Meer whitepapers »
 
Volg MT op Twitter


@MTNieuws op Twitter
X