Goeroe van de week: Scott Bedbury

15 feb 2011  |   Peter Boerman  
Scott Bedbury 1

‘Een merk is eigenlijk alles dat een belofte in zich heeft en is gebaseerd op een set waarden.’ Dat stelt managementgoeroe Scott Bedbury.

 

Wie?

GOEROE VAN DE WEEK

Managamentgoeroes te over. MT presenteert elke week een goeroe die er echt toe doet.

Deze editie: Scott Bedbury
Scott Bedbury. Een Amerikaans reclamegoeroe, ooit als marketingdeskundige betrokken bij de ‘Just Do It’-campagne van Nike en de rebranding van Starbucks, sinds 1998 eigenaar van zijn eigen bureau BrandStream.

Bedbury (1957) studeerde journalistiek, werd daarna eerst product manager bij een klein voedingsmiddelenbedrijf, om vervolgens in de reclame te belanden als account executive bij Cole & Weber Advertising. Ging in 1987 naar Nike, en vertrok daar zeven jaar later om meer tijd aan zijn gezin te besteden en een boek te schrijven.

Toen hij een conceptversie daarvan aan Starbucks-ceo Howard Schultz stuurde, werd hij door hem gevraagd het koffieketenmerk opnieuw uit te vinden. Dat lukte hem wonderwel: in drie jaar wist Bedbury onder meer het aantal winkels meer dan te verdubbelen, een partnership met United Airlines te sluiten en de Japanse markt te bereiken.

Theorie

Een merk is een verhaal dat nooit helemaal verteld is. You have to know it before you can grow it. Goede merken weten langdurige klantrelaties te realiseren die meer van doen hebben met vertrouwen en emoties dan met de zool van een schoen of de manier waarop een koffieboon geroosterd is. In de toekomst zullen relevantie, eenvoud en menselijkheid meer onderscheidend zijn voor merken dan technologie.

Bekend van:

A New Brand World: 8 Principles for Achieving Brand Leadership in the 21st Century, een boek uit 2002 waarin hij zijn visie op merkenmanagement voor deze eeuw geeft. Is overigens ook nog steeds zijn enige boek, uitzonderlijk voor een goeroe.

Tags

Reclame, marketing, merken, branding

Boeken van Scott Bedbury (online te bestellen):
 



> Eigen site: http://www.brandstream.com/book.html

 

>> Bekijk het overzicht met alle goeroe's - elke week komt er een nieuwe bij

Gerelateerde artikelen:


Meer over management :


Gegevens ontvanger
Naam ontvanger:
Email ontvanger:
Jouw gegevens
Naam:
Email:
Weinig waardering voor je werk? Kijk eens naar je relatie met je collega's

Weinig waardering voor je werk? Kijk eens naar je relatie met je collega's

Veel loopbanen starten op een glansrijke wijze, maar lopen daarna vast. Vaak is de oorzaak geen gebrek aan talent, maar een gebrek aan relatiebeheer, stelt arbeid- en organisatiepsycholoog Cees Schenk. Lees verder

Elke Van der Valk een eigen hotel, maar hoe lang nog?

Elke Van der Valk een eigen hotel, maar hoe lang nog?

Al sinds de Tweede wereldoorlog groeit de keten mee met het aantal familieleden. Maar het aantal Toekans dat Nederland kan herbergen is eindig. Overnames, internationale expansie en nieuwe concepten moeten ervoor zorgen dat ook de vierde generatie 'Valkjes' een eigen hotel kan runnen. Lees verder

10 van MT: Maersk wil olievelden van Shell - Vaste banen worden schaarser

10 van MT: Maersk wil olievelden van Shell - Vaste banen worden schaarser

Plus: Euronext negatief over Londen na Brexit & Wereldhandel in het slop. Lees verder

Hoe Intertoys de magie wil terugbrengen in zijn winkels

Hoe Intertoys de magie wil terugbrengen in zijn winkels

Spelen centraal, meer aandacht voor beleving, betere informatie voor de ouders. Zo wil ceo Steven van Nieuwenhuijzen (42) van Intertoys hét adres voor spelen en speelgoed in Nederland maken. ‘Mijn kinderen zijn trots op wat ik doe, maar ook héél kritisch.’ Lees verder

Waarom een smartphonegedragscode ook iets voor jouw bedrijf is

Waarom een smartphonegedragscode ook iets voor jouw bedrijf is

Steeds meer werknemers hebben hun smartphone elke seconde binnen handbereik. Met grote gevolgen voor productiviteit, teamprestaties en cultuur. Een gedragscode kan een goed idee zijn. Lees verder

De salesmedewerker wordt weer een persoon om te vertrouwen

De salesmedewerker wordt weer een persoon om te vertrouwen

Als sales-tactiek wachten tot de telefoon rinkelt om zo deals te sluiten: dat kan niet meer. Tijdens De klant aan zet leggen vier experts de focus weer waar die hoort: bij de klant. Lees verder

De 10 van MT: Kroes verzweeg bijbaan - Apple zoekt hulp bij bouwen auto

De 10 van MT: Kroes verzweeg bijbaan - Apple zoekt hulp bij bouwen auto

Plus: Delft beste NL Universiteit, anti-puistjeszalf voor 10.000 dollar en mogen tattoos op het werk? Lees verder

Hoe belangrijk is het salaris van je collega?

Hoe belangrijk is het salaris van je collega?

Hoe transparant is de organisatie waar je voor werkt, als je niet met elkaar kunt praten over je salaris? Deze vraagt beantwoord David Burkus in een TED-talk. Lees verder

Kleur bekennen: in welk hokje pas jij?

Kleur bekennen: in welk hokje pas jij?

Klant: ‘Je bent nogal geel vandaag.’ Ik: ‘Hoezo? Ik mankeer toch niks aan mijn lever?’ Klant: ‘O, nee. Het was zomaar een constatering. Ik heb recent een nieuwe cursus gevolgd.’ Lees verder

Grafiek van de dag: groene energie stelt nog weinig voor

Grafiek van de dag: groene energie stelt nog weinig voor

Geen wonder dat het nog niet heel erg wil lukken met de klimaatdoelstellingen. De energie die wij elke dag weer in Europa opstoken is voor het overgrote deel nog afkomstig van fosiele brandstoffen.  Lees verder

Nieuwsbrief
Whitepapers
Meer whitepapers »
 
Volg MT op Twitter


@MTNieuws op Twitter
X