Goeroe van de week: Scott Bedbury

15 feb 2011  |   Peter Boerman  
Scott Bedbury 1

‘Een merk is eigenlijk alles dat een belofte in zich heeft en is gebaseerd op een set waarden.’ Dat stelt managementgoeroe Scott Bedbury.

 

Wie?

GOEROE VAN DE WEEK

Managamentgoeroes te over. MT presenteert elke week een goeroe die er echt toe doet.

Deze editie: Scott Bedbury
Scott Bedbury. Een Amerikaans reclamegoeroe, ooit als marketingdeskundige betrokken bij de ‘Just Do It’-campagne van Nike en de rebranding van Starbucks, sinds 1998 eigenaar van zijn eigen bureau BrandStream.

Bedbury (1957) studeerde journalistiek, werd daarna eerst product manager bij een klein voedingsmiddelenbedrijf, om vervolgens in de reclame te belanden als account executive bij Cole & Weber Advertising. Ging in 1987 naar Nike, en vertrok daar zeven jaar later om meer tijd aan zijn gezin te besteden en een boek te schrijven.

Toen hij een conceptversie daarvan aan Starbucks-ceo Howard Schultz stuurde, werd hij door hem gevraagd het koffieketenmerk opnieuw uit te vinden. Dat lukte hem wonderwel: in drie jaar wist Bedbury onder meer het aantal winkels meer dan te verdubbelen, een partnership met United Airlines te sluiten en de Japanse markt te bereiken.

Theorie

Een merk is een verhaal dat nooit helemaal verteld is. You have to know it before you can grow it. Goede merken weten langdurige klantrelaties te realiseren die meer van doen hebben met vertrouwen en emoties dan met de zool van een schoen of de manier waarop een koffieboon geroosterd is. In de toekomst zullen relevantie, eenvoud en menselijkheid meer onderscheidend zijn voor merken dan technologie.

Bekend van:

A New Brand World: 8 Principles for Achieving Brand Leadership in the 21st Century, een boek uit 2002 waarin hij zijn visie op merkenmanagement voor deze eeuw geeft. Is overigens ook nog steeds zijn enige boek, uitzonderlijk voor een goeroe.

Tags

Reclame, marketing, merken, branding

Boeken van Scott Bedbury (online te bestellen):
 



> Eigen site: http://www.brandstream.com/book.html

 

>> Bekijk het overzicht met alle goeroe's - elke week komt er een nieuwe bij

Gegevens ontvanger
Naam ontvanger:
Email ontvanger:
Jouw gegevens
Naam:
Email:
Bob ontdekt een pikant filmpje op YouTube

Bob ontdekt een pikant filmpje op YouTube

Bob is divisiedirecteur bij een groot concern. Hij doet zijn best. Dit keer wordt er getongd op 'joetuub'. Lees verder

Het succes van Catawiki, die ándere online marktplaats van Nederland

Het succes van Catawiki, die ándere online marktplaats van Nederland

Online marktplaats Catawiki onderscheidt zich met een focus op verzamelaars. Origineel Gouden Kalf kopen? Check. Lees verder

Tim Smit: 'Risico’s nemen geeft je de zuurstof om succesvol te zijn'

Tim Smit: 'Risico’s nemen geeft je de zuurstof om succesvol te zijn'

Nederlander Tim Smit is geslagen tot Brits ridder en richtte de grootste botanische tuin ter wereld op. Hoe is hem dat gelukt? Lees verder

Fastned breidt uit in Duitsland; Fred de la Bretonière verkoopt zijn zaak

Fastned breidt uit in Duitsland; Fred de la Bretonière verkoopt zijn zaak

Plus: Samsung houdt grote schoonmaak, Uber is misschien wel 40 miljard dollar waard en Wal-Mart schrapt banen in China. Lees verder

Hoe de mobiele revolutie de bankensector op zijn kop zet

Hoe de mobiele revolutie de bankensector op zijn kop zet

Nederlandse banken ontslaan personeel, want: digitale revolutie. Zagen ze de opkomst van mobiel op tijd? En wat komt er nog aan? Lees verder

3 verklaringen voor de opkomst van de tweedehandsmarkt

3 verklaringen voor de opkomst van de tweedehandsmarkt

Kopen en verkopen op de tweedehandsmarkt is booming. Hoe groot is de markt en welke bedrijven spelen een belangrijke rol? Lees verder

Van Apple tot Motorola, allemaal willen ze praten met Fairphone

Van Apple tot Motorola, allemaal willen ze praten met Fairphone

Is het een smartphone of een communicatiestrategie? Fairphone is beide en met beide succesvol. Ceo en oprichter Bas van Abel vertelt. Lees verder

Leren van de politie: hoe word je tegenspreker?

Leren van de politie: hoe word je tegenspreker?

Bij rechercheonderzoeken van de politie zijn zelf opgeleide tegensprekers betrokken. 'Tegenspraak draait om vragen stellen.' Lees verder

'Nederlandse economie groeit 2 keer zo hard'; Leegloop in V&D-top

'Nederlandse economie groeit 2 keer zo hard'; Leegloop in V&D-top

Plus: Apple meer dan 700 miljard dollar waard, 2theloo opent 44 Franse vestigingen en Fifa-sponsors haken af. Lees verder

Hoe voorkom je schijnproductiviteit?

Hoe voorkom je schijnproductiviteit?

Hoe dwingender de werkomgeving, hoe meer mensen schijnproductiviteit vertonen. De oplossing? Concentratie en een eigen ritme. Lees verder

Whitepapers
Meer whitepapers »
 
Volg MT op Facebook
X