Goeroe van de week: Scott Bedbury

15 feb 2011  |   Peter Boerman  
Scott Bedbury 1

‘Een merk is eigenlijk alles dat een belofte in zich heeft en is gebaseerd op een set waarden.’ Dat stelt managementgoeroe Scott Bedbury.

 

Wie?

GOEROE VAN DE WEEK

Managamentgoeroes te over. MT presenteert elke week een goeroe die er echt toe doet.

Deze editie: Scott Bedbury
Scott Bedbury. Een Amerikaans reclamegoeroe, ooit als marketingdeskundige betrokken bij de ‘Just Do It’-campagne van Nike en de rebranding van Starbucks, sinds 1998 eigenaar van zijn eigen bureau BrandStream.

Bedbury (1957) studeerde journalistiek, werd daarna eerst product manager bij een klein voedingsmiddelenbedrijf, om vervolgens in de reclame te belanden als account executive bij Cole & Weber Advertising. Ging in 1987 naar Nike, en vertrok daar zeven jaar later om meer tijd aan zijn gezin te besteden en een boek te schrijven.

Toen hij een conceptversie daarvan aan Starbucks-ceo Howard Schultz stuurde, werd hij door hem gevraagd het koffieketenmerk opnieuw uit te vinden. Dat lukte hem wonderwel: in drie jaar wist Bedbury onder meer het aantal winkels meer dan te verdubbelen, een partnership met United Airlines te sluiten en de Japanse markt te bereiken.

Theorie

Een merk is een verhaal dat nooit helemaal verteld is. You have to know it before you can grow it. Goede merken weten langdurige klantrelaties te realiseren die meer van doen hebben met vertrouwen en emoties dan met de zool van een schoen of de manier waarop een koffieboon geroosterd is. In de toekomst zullen relevantie, eenvoud en menselijkheid meer onderscheidend zijn voor merken dan technologie.

Bekend van:

A New Brand World: 8 Principles for Achieving Brand Leadership in the 21st Century, een boek uit 2002 waarin hij zijn visie op merkenmanagement voor deze eeuw geeft. Is overigens ook nog steeds zijn enige boek, uitzonderlijk voor een goeroe.

Tags

Reclame, marketing, merken, branding

Boeken van Scott Bedbury (online te bestellen):
 



> Eigen site: http://www.brandstream.com/book.html

 

>> Bekijk het overzicht met alle goeroe's - elke week komt er een nieuwe bij

Gegevens ontvanger
Naam ontvanger:
Email ontvanger:
Jouw gegevens
Naam:
Email:
Dominique Haijtema: technologie als digitale disruptie of exponentiële onzin?

Dominique Haijtema: technologie als digitale disruptie of exponentiële onzin?

Alle snelle technologische ontwikkelingen ten spijt, ze hebben pas een functie als ze aan een klantbehoefte voldoen. Technologie is mensenwerk. Lees verder

Dit zijn Nederlands beste digitale dienstverleners

Dit zijn Nederlands beste digitale dienstverleners

Ieder bedrijf wordt digitaal. Maar wie kan je het beste helpen om dat voor elkaar te krijgen? MT vroeg het zijn lezers, voor de 15de keer op rij. Lees verder

Onderzoeksverantwoording MT Digital 2015

Onderzoeksverantwoording MT Digital 2015

Management Team doet al sinds 2001 elk jaar onderzoek naar de kwaliteit en populariteit van leveranciers van digitale services op de Nederlandse markt. Lees verder

Rode cijfers voor Hema; Bedrijfsspionage bij PostNL

Rode cijfers voor Hema; Bedrijfsspionage bij PostNL

Plus: Shell mag gaan boren in Alaska, V&D onderhandelt langer over huren en Vanderlande boekt een miljard aan orders. Lees verder

Dit zijn de 8 grootste klachten van werknemers over hun bazen

Dit zijn de 8 grootste klachten van werknemers over hun bazen

Effectieve leiders weten hoe mensen betrokken te houden. Waarom schort het dan nog steeds aan emotionele intelligentie onder onze leiders? Lees verder

Dit kunnen B2B-bedrijven leren van B2C-partijen (en omgekeerd)

Dit kunnen B2B-bedrijven leren van B2C-partijen (en omgekeerd)

B2B- en B2C-bedrijven groeien langzaam naar elkaar toe. Wat kunnen ze van elkaar leren? In elk geval: een ‘nieuwe’ doelgroep aanspreken. Lees verder

Eurolanden wijzen Grieks plan af, goede dag voor Airbus, en na 37 jaar nieuwe Suzuki-ceo

Eurolanden wijzen Grieks plan af, goede dag voor Airbus, en na 37 jaar nieuwe Suzuki-ceo

Plus: goed nieuws voor CarpetRight en Van Oord, en zó test je kogelvrij glas. Lees verder

Wat managers kunnen leren van de Tour de France

Wat managers kunnen leren van de Tour de France

Een goede zelfanalyse helpt mensen om door te gaan, ook als ze geen kans hebben op de eindzege. De juiste vragen stellen helpt daarbij. Lees verder

Een datalek? Meld het snel, of krijg een flinke boete

Een datalek? Meld het snel, of krijg een flinke boete

Binnenkort moeten gehackte bedrijven zich verplicht melden. Maar wanneer moet een manager melding doen? Lees verder

6 tips om efficiënter te mailen

6 tips om efficiënter te mailen

Wekelijks zijn we meerdere uren kwijt met het checken en beantwoorden van onze mail. Hoe dat efficiënter kan, lees je hier. Lees verder

Whitepapers
Meer whitepapers »
 
Volg MT op Facebook
X