Jonge ondernemers gaan niet voor geld

23 jan 2011  |   Karin Husslage  
Waardering

Studenten die naast hun universitaire studie een bedrijf runnen, doen dat niet voor het geld of de status. Plezier hebben, zichzelf ontwikkelen en tevreden klanten vinden ze veel belangrijker.

Dat blijkt uit het afstudeeronderzoek van Kathelijn Voets.

 

Wat drijft universitaire studenten om naast hun drukke studie ook nog een eigen bedrijf op te zetten? Dat onderzocht VU-studente en ondernemer Kathelijn Voets voor haar afstudeerscriptie. Ze ondervroeg 81 universitaire studenten met een eigen bedrijf over hun drijfveren, en waar ze kansen en obstakels zien.

Een kwart van de ondervraagde studentondernemers heeft naast een eigen bedrijf ook nog een parttime baantje om aan geld te komen, zo blijkt uit het onderzoek. Daarnaast haalt een kwart van de studenten inkomen uit een lening van de IB-Groep. Ruim een derde weet zijn inkomen volledig te halen uit het eigen bedrijf. De gemiddelde omzet van de onderzochte studentondernemers is 150.000 euro per jaar, en daarvoor werken ze gemiddeld 34 uur per week aan hun bedrijf. Ook blijkt dat studenten graag samen met iemand ondernemen: 77% heeft één of meerdere compagnons. Iets minder dan de helft heeft ook al personeel in dienst.

Controle

Opvallend in het onderzoek is dat studenten vooral gaan ondernemen omdat ze kansen zien. Ze hebben een mooi idee, zien daarin manieren om zichzelf te ontwikkelen en zijn wel in voor een uitdaging. Ze bepalen zelf wat ze doen: ze dragen graag verantwoordelijkheid en nemen de touwtjes in handen om controle te hebben over hun inkomen en toekomst. Niet je ouders hoeven vragen om geld, maar er zelf voor zorgen dat er iets binnenkomt.

Geld is sowieso geen drijfveer om te gaan ondernemen voor studentondernemers, ze doen het niet om hun vaste lasten of studie mee te betalen. Ook prestige en status spelen nauwelijks een rol. Wel vinden ze het belangrijk om geluk, plezier en trots uit hun eigen bedrijf te halen, en bezig te zijn met hun passie. Studentondernemers vinden zichzelf succesvol als hun klanten tevreden zijn. Groei, geld verdienen en winst zijn ondergeschikt.

Gunfactor

Op de vraag of de studentondernemers tegen problemen aanlopen vanwege hun jonge leeftijd, antwoord het overgrote deel ‘nee’. Een enkeling zegt ervaring te missen en minder serieus te worden genomen door klanten en organisaties, zoals een respondent die ‘bijna werd uitgelachen’ bij een bank toen ze daar om informatie over een rekening vroeg. Dit zijn uitzonderingen; over het algemeen zien studentondernemers geen leeftijdsbelemmeringen.

Het is een kwestie van een volwassen houding aannemen, een goed product of dienst afleveren en jezelf als gelijkwaardige gesprekspartner opstellen, aldus de studentondernemers. Veel van hen merken zelfs dat klanten het ‘cool’ of ‘interessant’ vinden dat ze op jonge leeftijd al ondernemen, dat ze meer gegund wordt en dat het deuren voor ze opent. Je kunt het zelfs gebruiken in de profilering van je bedrijf, omdat het ‘speciaal’ is om als student een bedrijf te runnen, merkte een respondent op.

Topondernemersregeling

Veel studentondernemers zoeken naar 'meer', naast hun opleiding; ze starten een bedrijf omdat ze uitdaging zoeken en de behoefte hebben om zichzelf te ontwikkelen. Ook zien ze mogelijkheden om talent en kennis op te doen in het opzetten van een eigen bedrijf. De combinatie tussen studie en bedrijf vinden veel studenten wel lastig, ze komen vaak tijd te kort om te studeren en hebben moeite aan hun verplichtingen te voldoen met de aanwezigheidsplicht van opleidingen. Er blijkt een sterke behoefte te zijn aan een speciale regeling voor studentondernemers die op hoog niveau ondernemen, vergelijkbaar met de ‘topsportregeling’ voor studenten die op hoog niveau sporten. Zo’n regeling zou het makkelijker kunnen maken om een studie met een succesvol bedrijf te combineren.

Lees ook:  

Gegevens ontvanger
Naam ontvanger:
Email ontvanger:
Jouw gegevens
Naam:
Email:
Kabinet stelt 1 prioriteit: banengroei via mkb

Kabinet stelt 1 prioriteit: banengroei via mkb

Liefst 100.000 banen moeten er van het kabinet bijkomen. Hoe willen ze dat voor elkaar krijgen? Lees verder

‘Tegenspraak is rijden met een veiligheidsriem’

‘Tegenspraak is rijden met een veiligheidsriem’

Om tunnelvisie te voorkomen, zetten het OM en de politie georganiseerde tegenspraak in. Een voorbeeld voor bedrijven, denkt officier van justitie Chris van Dam. ‘Ook managers kunnen er baat bij hebben als iemand hun keuzes tegen het licht houdt.’ Lees verder

Alibaba naar de beurs: zo groot is het Chinese bedrijf

Alibaba naar de beurs: zo groot is het Chinese bedrijf

Alibaba gaat deze week naar de beurs. Hoe groot is de Chinese reus? Een vergelijking met andere grootmachten. Lees verder

5 Nederlandse bedrijven die internationale druk voelden

5 Nederlandse bedrijven die internationale druk voelden

Nederland opgelet: het Chinese Alibaba wil uitbreiden in Europa. Hoe gingen Hollandse bedrijven eerder om met internationale druk? Lees verder

Hoe Van Bastens demotie wel eens tot winst kan leiden

Hoe Van Bastens demotie wel eens tot winst kan leiden

De lat extreem hoog leggen verhoogt vooral risicovol gedrag. Slim dus van Van Basten om een stapje terug te doen. Lees verder

Wegener-ceo: waarom je buiten de spotlights moet innoveren

Wegener-ceo: waarom je buiten de spotlights moet innoveren

Medewerkers bepalen of innovaties een succes worden, zegt Wegener-ceo Susan Duinhoven. 'Ze moeten ruimte krijgen om te falen.' Lees verder

Hema schrapt 'Echt Hema'; Weer Nederlands dancebedrijf overgenomen

Hema schrapt 'Echt Hema'; Weer Nederlands dancebedrijf overgenomen

Plus: Nieuwe ceo voor Delta Lloyd, De Mol bevestigt interesse in SBS, Microsoft neemt Minecraft over en 4 miljoen nieuwe iPhones besteld. Lees verder

Daan de Reiziger weet niet wie John Mayer is

Daan de Reiziger weet niet wie John Mayer is

Daan de Reiziger is liefhebber van niet-gemaakte kilometers. Vandaag gaat hij al carpoolend naar een heisessie. Lees verder

Geef leiding alsof je morgen failliet kunt gaan

Geef leiding alsof je morgen failliet kunt gaan

Managers zouden zich meer als ondernemers moeten gedragen, zo wordt vaak gezegd. Begin met deze 5 inzichten.  Lees verder

Hoe bierconcern Heineken zelfstandig wil (en kan) blijven

Hoe bierconcern Heineken zelfstandig wil (en kan) blijven

Heineken kopen? Dat gaat je zeer waarschijnlijk niet lukken, SABMiller. Waarom niet? En hoe probeert Heineken zelfstandig te groeien? Lees verder

Whitepapers
Meer whitepapers »
 
Volg MT op Facebook
X