Jonge ondernemers gaan niet voor geld

23 jan 2011  |   Karin Husslage  
Waardering

Studenten die naast hun universitaire studie een bedrijf runnen, doen dat niet voor het geld of de status. Plezier hebben, zichzelf ontwikkelen en tevreden klanten vinden ze veel belangrijker.

Dat blijkt uit het afstudeeronderzoek van Kathelijn Voets.

 

Wat drijft universitaire studenten om naast hun drukke studie ook nog een eigen bedrijf op te zetten? Dat onderzocht VU-studente en ondernemer Kathelijn Voets voor haar afstudeerscriptie. Ze ondervroeg 81 universitaire studenten met een eigen bedrijf over hun drijfveren, en waar ze kansen en obstakels zien.

Een kwart van de ondervraagde studentondernemers heeft naast een eigen bedrijf ook nog een parttime baantje om aan geld te komen, zo blijkt uit het onderzoek. Daarnaast haalt een kwart van de studenten inkomen uit een lening van de IB-Groep. Ruim een derde weet zijn inkomen volledig te halen uit het eigen bedrijf. De gemiddelde omzet van de onderzochte studentondernemers is 150.000 euro per jaar, en daarvoor werken ze gemiddeld 34 uur per week aan hun bedrijf. Ook blijkt dat studenten graag samen met iemand ondernemen: 77% heeft één of meerdere compagnons. Iets minder dan de helft heeft ook al personeel in dienst.

Controle

Opvallend in het onderzoek is dat studenten vooral gaan ondernemen omdat ze kansen zien. Ze hebben een mooi idee, zien daarin manieren om zichzelf te ontwikkelen en zijn wel in voor een uitdaging. Ze bepalen zelf wat ze doen: ze dragen graag verantwoordelijkheid en nemen de touwtjes in handen om controle te hebben over hun inkomen en toekomst. Niet je ouders hoeven vragen om geld, maar er zelf voor zorgen dat er iets binnenkomt.

Geld is sowieso geen drijfveer om te gaan ondernemen voor studentondernemers, ze doen het niet om hun vaste lasten of studie mee te betalen. Ook prestige en status spelen nauwelijks een rol. Wel vinden ze het belangrijk om geluk, plezier en trots uit hun eigen bedrijf te halen, en bezig te zijn met hun passie. Studentondernemers vinden zichzelf succesvol als hun klanten tevreden zijn. Groei, geld verdienen en winst zijn ondergeschikt.

Gunfactor

Op de vraag of de studentondernemers tegen problemen aanlopen vanwege hun jonge leeftijd, antwoord het overgrote deel ‘nee’. Een enkeling zegt ervaring te missen en minder serieus te worden genomen door klanten en organisaties, zoals een respondent die ‘bijna werd uitgelachen’ bij een bank toen ze daar om informatie over een rekening vroeg. Dit zijn uitzonderingen; over het algemeen zien studentondernemers geen leeftijdsbelemmeringen.

Het is een kwestie van een volwassen houding aannemen, een goed product of dienst afleveren en jezelf als gelijkwaardige gesprekspartner opstellen, aldus de studentondernemers. Veel van hen merken zelfs dat klanten het ‘cool’ of ‘interessant’ vinden dat ze op jonge leeftijd al ondernemen, dat ze meer gegund wordt en dat het deuren voor ze opent. Je kunt het zelfs gebruiken in de profilering van je bedrijf, omdat het ‘speciaal’ is om als student een bedrijf te runnen, merkte een respondent op.

Topondernemersregeling

Veel studentondernemers zoeken naar 'meer', naast hun opleiding; ze starten een bedrijf omdat ze uitdaging zoeken en de behoefte hebben om zichzelf te ontwikkelen. Ook zien ze mogelijkheden om talent en kennis op te doen in het opzetten van een eigen bedrijf. De combinatie tussen studie en bedrijf vinden veel studenten wel lastig, ze komen vaak tijd te kort om te studeren en hebben moeite aan hun verplichtingen te voldoen met de aanwezigheidsplicht van opleidingen. Er blijkt een sterke behoefte te zijn aan een speciale regeling voor studentondernemers die op hoog niveau ondernemen, vergelijkbaar met de ‘topsportregeling’ voor studenten die op hoog niveau sporten. Zo’n regeling zou het makkelijker kunnen maken om een studie met een succesvol bedrijf te combineren.

Lees ook:  

Gegevens ontvanger
Naam ontvanger:
Email ontvanger:
Jouw gegevens
Naam:
Email:
Miljoenenboete voor Philips; Beursgang Zalando is een domper

Miljoenenboete voor Philips; Beursgang Zalando is een domper

Plus: Magazijn van Coolblue is nu al te klein, Zeeman groeit tegen de trend in, en The New York Times schrapt 100 banen. Lees verder

Kopieer je naar de top: 5 voorbeelden van Rocket Internet

Kopieer je naar de top: 5 voorbeelden van Rocket Internet

Hoe snel kan je een succesvol concept kopiëren? Neem een voorbeeld aan Rocket Internet, dat deze week naar de beurs gaat.  Lees verder

Hoe kom je aan kapitaal voor duurzame groei?

Hoe kom je aan kapitaal voor duurzame groei?

Wie met zijn bedrijf een sociaal maatschappelijk doel wil nastreven, kan dat vaak niet alleen. Bij welke financiers kun je aankloppen? Lees verder

Hoe reageer je op defensief gedrag na feedback?

Hoe reageer je op defensief gedrag na feedback?

Spreek iemand aan op zijn gedrag, en er volgt vaak een verdedigende reactie. Hoe ga je daarmee om? Lees verder

De 6 valkuilen van iemand aanspreken op zijn gedrag

De 6 valkuilen van iemand aanspreken op zijn gedrag

Iemand aanspreken op zijn gedrag is nog niet makkelijk. Er zijn 6 valkuilen waar je op moet letten in je eigen reactie. Lees verder

Zo voer je het perfecte feedbackgesprek

Zo voer je het perfecte feedbackgesprek

Mensen aanspreken is nooit makkelijk. Volg deze 5 regels en de kans op succes is het grootst. Lees verder

'Veel mensen krijgen fysiek last als ze iemand moeten aanspreken'

'Veel mensen krijgen fysiek last als ze iemand moeten aanspreken'

We vinden weinig moeilijker dan iemand aanspreken op zijn gedrag, zo blijkt. Kunnen we leren feedback te geven? Lees verder

Renzo Taal: 'Je kunt niet alle goede ideeën zelf hebben'

Renzo Taal: 'Je kunt niet alle goede ideeën zelf hebben'

Storytelling is essentieel binnen Salesforce, zegt Renzo Taal. 'Ik probeer innovatie concreet en persoonlijk te maken.' Lees verder

Rabo zet coöperatie op de helling; Dirk Scheringa weer niet naar de beurs

Rabo zet coöperatie op de helling; Dirk Scheringa weer niet naar de beurs

Plus: eBay splitst Paypal af, uitzenders profiteren, DAF doet goede zaken en de baas verdient nog veel meer dan je denkt. Lees verder

Kun je leiderschap leren van roofvogels? 2 managers vertellen

Kun je leiderschap leren van roofvogels? 2 managers vertellen

Niet alle leiderschapstrainingen zijn saai, zo plaatst Rebird managers tussen de roofvogels. Wat leer je daarvan? Lees verder

 
Volg MT op Facebook
X