Jonge ondernemers gaan niet voor geld

23 jan 2011  |   Karin Husslage  
Waardering

Studenten die naast hun universitaire studie een bedrijf runnen, doen dat niet voor het geld of de status. Plezier hebben, zichzelf ontwikkelen en tevreden klanten vinden ze veel belangrijker.

Dat blijkt uit het afstudeeronderzoek van Kathelijn Voets.

 

Wat drijft universitaire studenten om naast hun drukke studie ook nog een eigen bedrijf op te zetten? Dat onderzocht VU-studente en ondernemer Kathelijn Voets voor haar afstudeerscriptie. Ze ondervroeg 81 universitaire studenten met een eigen bedrijf over hun drijfveren, en waar ze kansen en obstakels zien.

Een kwart van de ondervraagde studentondernemers heeft naast een eigen bedrijf ook nog een parttime baantje om aan geld te komen, zo blijkt uit het onderzoek. Daarnaast haalt een kwart van de studenten inkomen uit een lening van de IB-Groep. Ruim een derde weet zijn inkomen volledig te halen uit het eigen bedrijf. De gemiddelde omzet van de onderzochte studentondernemers is 150.000 euro per jaar, en daarvoor werken ze gemiddeld 34 uur per week aan hun bedrijf. Ook blijkt dat studenten graag samen met iemand ondernemen: 77% heeft één of meerdere compagnons. Iets minder dan de helft heeft ook al personeel in dienst.

Controle

Opvallend in het onderzoek is dat studenten vooral gaan ondernemen omdat ze kansen zien. Ze hebben een mooi idee, zien daarin manieren om zichzelf te ontwikkelen en zijn wel in voor een uitdaging. Ze bepalen zelf wat ze doen: ze dragen graag verantwoordelijkheid en nemen de touwtjes in handen om controle te hebben over hun inkomen en toekomst. Niet je ouders hoeven vragen om geld, maar er zelf voor zorgen dat er iets binnenkomt.

Geld is sowieso geen drijfveer om te gaan ondernemen voor studentondernemers, ze doen het niet om hun vaste lasten of studie mee te betalen. Ook prestige en status spelen nauwelijks een rol. Wel vinden ze het belangrijk om geluk, plezier en trots uit hun eigen bedrijf te halen, en bezig te zijn met hun passie. Studentondernemers vinden zichzelf succesvol als hun klanten tevreden zijn. Groei, geld verdienen en winst zijn ondergeschikt.

Gunfactor

Op de vraag of de studentondernemers tegen problemen aanlopen vanwege hun jonge leeftijd, antwoord het overgrote deel ‘nee’. Een enkeling zegt ervaring te missen en minder serieus te worden genomen door klanten en organisaties, zoals een respondent die ‘bijna werd uitgelachen’ bij een bank toen ze daar om informatie over een rekening vroeg. Dit zijn uitzonderingen; over het algemeen zien studentondernemers geen leeftijdsbelemmeringen.

Het is een kwestie van een volwassen houding aannemen, een goed product of dienst afleveren en jezelf als gelijkwaardige gesprekspartner opstellen, aldus de studentondernemers. Veel van hen merken zelfs dat klanten het ‘cool’ of ‘interessant’ vinden dat ze op jonge leeftijd al ondernemen, dat ze meer gegund wordt en dat het deuren voor ze opent. Je kunt het zelfs gebruiken in de profilering van je bedrijf, omdat het ‘speciaal’ is om als student een bedrijf te runnen, merkte een respondent op.

Topondernemersregeling

Veel studentondernemers zoeken naar 'meer', naast hun opleiding; ze starten een bedrijf omdat ze uitdaging zoeken en de behoefte hebben om zichzelf te ontwikkelen. Ook zien ze mogelijkheden om talent en kennis op te doen in het opzetten van een eigen bedrijf. De combinatie tussen studie en bedrijf vinden veel studenten wel lastig, ze komen vaak tijd te kort om te studeren en hebben moeite aan hun verplichtingen te voldoen met de aanwezigheidsplicht van opleidingen. Er blijkt een sterke behoefte te zijn aan een speciale regeling voor studentondernemers die op hoog niveau ondernemen, vergelijkbaar met de ‘topsportregeling’ voor studenten die op hoog niveau sporten. Zo’n regeling zou het makkelijker kunnen maken om een studie met een succesvol bedrijf te combineren.

Lees ook:  

Gerelateerde artikelen:


Meer over management :


Gegevens ontvanger
Naam ontvanger:
Email ontvanger:
Jouw gegevens
Naam:
Email:
Triodos-ceo Peter Blom: 'Betekenis gaat elke bonus te boven'

Triodos-ceo Peter Blom: 'Betekenis gaat elke bonus te boven'

Je baan inrichten op een manier die bij je past en die betekenis geeft. Dat is volgens Triodos Bank-ceo Peter Blom belangrijker dan welke bonus dan ook. Lees verder

Waarom er niet zoiets bestaat als 'een moeilijke klant'

Waarom er niet zoiets bestaat als 'een moeilijke klant'

Moeilijke klanten bestaan niet, zegt Philip van Kelst in een nieuw boek. Maar klanten kunnen zich wel gedragen als een kat, leeuw of hert. Lees verder

Deze Nederlander leidt de bekendste kinderstoel ter wereld

Deze Nederlander leidt de bekendste kinderstoel ter wereld

Om het wereldsucces van de Tripp Trapp-stoel verder uit te bouwen, zet ceo Anton van de Putte vol in op communities. Hoe doet hij dat? Lees verder

Financiële fondsen in de uitverkoop; Russen willen patat uit Zeeland

Financiële fondsen in de uitverkoop; Russen willen patat uit Zeeland

Plus: Poolse arbeiders nog steeds uitgebuit; Pensioenbelegger APG gaat samenwerkingsverband aan en millenials willen ontwikkeling én bevestiging Lees verder

Moeite met urenregistratie? Gebruik deze mobiele apps

Moeite met urenregistratie? Gebruik deze mobiele apps

Het registreren van uren gaat een mobiele app een stuk laagdrempeliger. En dat bespaart geld, aldus Michiel Bos van softwareleverancier Exact. Lees verder

Chemiereus Bayer op tilt na vertrek ceo Marijn Dekkers

Chemiereus Bayer op tilt na vertrek ceo Marijn Dekkers

Nieuwe ceo Werner Baumann speelt met vuur door al zijn tijd en energie te steken in een mogelijke Monsanto-deal. Lees verder

'Jobhopping' millennials hebben vooral een mentor nodig

'Jobhopping' millennials hebben vooral een mentor nodig

Geen groep die meer onderwerp van onderzoek is dan de Millennials. Wat opvalt: de uitkomsten spreken elkaar níet tegen. Lees verder

5 interessante ceo's voor Zomergasten (en dit zouden ze moeten kiezen)

5 interessante ceo's voor Zomergasten (en dit zouden ze moeten kiezen)

Vanaf deze week maakt de VPRO elke week een nieuwe Zomergast bekend. Mark Rutte is de eerste. Wij tippen de redactie deze 5 andere leiders. Lees verder

Werken zonder kantoor, kan dat? Virtueel de wereld veroveren

Werken zonder kantoor, kan dat? Virtueel de wereld veroveren

Steeds vaker werken jonge bedrijven gedistribueerd, zonder kantoren, met een mondiaal verspreid team. Het is de beste manier om snel de wereldmarkt te veroveren. Lees verder

Grote onzekerheid door Brexit; Nederlandse faillissementen zullen toenemen

Grote onzekerheid door Brexit; Nederlandse faillissementen zullen toenemen

Plus: Europese steden zien kansen schoon; pensioenfondsen verliezen flink en Nederlandse bouwproductie groeit flink. Lees verder

Nieuwsbrief
 
Volg MT op Twitter


@MTNieuws op Twitter
X