Jonge ondernemers gaan niet voor geld

23 jan 2011  |   Karin Husslage  
Waardering

Studenten die naast hun universitaire studie een bedrijf runnen, doen dat niet voor het geld of de status. Plezier hebben, zichzelf ontwikkelen en tevreden klanten vinden ze veel belangrijker.

Dat blijkt uit het afstudeeronderzoek van Kathelijn Voets.

 

Wat drijft universitaire studenten om naast hun drukke studie ook nog een eigen bedrijf op te zetten? Dat onderzocht VU-studente en ondernemer Kathelijn Voets voor haar afstudeerscriptie. Ze ondervroeg 81 universitaire studenten met een eigen bedrijf over hun drijfveren, en waar ze kansen en obstakels zien.

Een kwart van de ondervraagde studentondernemers heeft naast een eigen bedrijf ook nog een parttime baantje om aan geld te komen, zo blijkt uit het onderzoek. Daarnaast haalt een kwart van de studenten inkomen uit een lening van de IB-Groep. Ruim een derde weet zijn inkomen volledig te halen uit het eigen bedrijf. De gemiddelde omzet van de onderzochte studentondernemers is 150.000 euro per jaar, en daarvoor werken ze gemiddeld 34 uur per week aan hun bedrijf. Ook blijkt dat studenten graag samen met iemand ondernemen: 77% heeft één of meerdere compagnons. Iets minder dan de helft heeft ook al personeel in dienst.

Controle

Opvallend in het onderzoek is dat studenten vooral gaan ondernemen omdat ze kansen zien. Ze hebben een mooi idee, zien daarin manieren om zichzelf te ontwikkelen en zijn wel in voor een uitdaging. Ze bepalen zelf wat ze doen: ze dragen graag verantwoordelijkheid en nemen de touwtjes in handen om controle te hebben over hun inkomen en toekomst. Niet je ouders hoeven vragen om geld, maar er zelf voor zorgen dat er iets binnenkomt.

Geld is sowieso geen drijfveer om te gaan ondernemen voor studentondernemers, ze doen het niet om hun vaste lasten of studie mee te betalen. Ook prestige en status spelen nauwelijks een rol. Wel vinden ze het belangrijk om geluk, plezier en trots uit hun eigen bedrijf te halen, en bezig te zijn met hun passie. Studentondernemers vinden zichzelf succesvol als hun klanten tevreden zijn. Groei, geld verdienen en winst zijn ondergeschikt.

Gunfactor

Op de vraag of de studentondernemers tegen problemen aanlopen vanwege hun jonge leeftijd, antwoord het overgrote deel ‘nee’. Een enkeling zegt ervaring te missen en minder serieus te worden genomen door klanten en organisaties, zoals een respondent die ‘bijna werd uitgelachen’ bij een bank toen ze daar om informatie over een rekening vroeg. Dit zijn uitzonderingen; over het algemeen zien studentondernemers geen leeftijdsbelemmeringen.

Het is een kwestie van een volwassen houding aannemen, een goed product of dienst afleveren en jezelf als gelijkwaardige gesprekspartner opstellen, aldus de studentondernemers. Veel van hen merken zelfs dat klanten het ‘cool’ of ‘interessant’ vinden dat ze op jonge leeftijd al ondernemen, dat ze meer gegund wordt en dat het deuren voor ze opent. Je kunt het zelfs gebruiken in de profilering van je bedrijf, omdat het ‘speciaal’ is om als student een bedrijf te runnen, merkte een respondent op.

Topondernemersregeling

Veel studentondernemers zoeken naar 'meer', naast hun opleiding; ze starten een bedrijf omdat ze uitdaging zoeken en de behoefte hebben om zichzelf te ontwikkelen. Ook zien ze mogelijkheden om talent en kennis op te doen in het opzetten van een eigen bedrijf. De combinatie tussen studie en bedrijf vinden veel studenten wel lastig, ze komen vaak tijd te kort om te studeren en hebben moeite aan hun verplichtingen te voldoen met de aanwezigheidsplicht van opleidingen. Er blijkt een sterke behoefte te zijn aan een speciale regeling voor studentondernemers die op hoog niveau ondernemen, vergelijkbaar met de ‘topsportregeling’ voor studenten die op hoog niveau sporten. Zo’n regeling zou het makkelijker kunnen maken om een studie met een succesvol bedrijf te combineren.

Lees ook:  

Gegevens ontvanger
Naam ontvanger:
Email ontvanger:
Jouw gegevens
Naam:
Email:
Waarom TenCate zich op automotive gaat richten

Waarom TenCate zich op automotive gaat richten

TenCate vond in de auto-industrie nieuwe toepassingen voor zijn producten. 'Als wij kunnen leveren, zeggen wij geen nee.' Lees verder

Vestia blijft etteren; Philips brengt 3D naar de VS; Lidl in de mode

Vestia blijft etteren; Philips brengt 3D naar de VS; Lidl in de mode

Plus: Rabobank biedt meer krediet, Rofresco dankt Brits bedrijf voor de winst en cfo's in Nederland pessimistisch.  Lees verder

Bob gaat gemaakte fouten op een volwassen manier te lijf

Bob gaat gemaakte fouten op een volwassen manier te lijf

Bob is divisiedirecteur van een groot concern. Hij doet zijn best. Dit keer probeert hij gemaakte fouten op een volwassen manier te lijf te gaan. Lees verder

8 stellingen over multitasken: hoe en wanneer werkt het?

8 stellingen over multitasken: hoe en wanneer werkt het?

In drukke post-crisistijden moeten managers steeds meer ballen in de lucht houden. Multitasken dus, maar werkt dat eigenlijk wel? Lees verder

Dit is Rob van Wingerden, de nieuwe ceo van BAM

Dit is Rob van Wingerden, de nieuwe ceo van BAM

Rob van Wingerden volgt Nico de Vries per 1 oktober op als ceo van bouwbedrijf BAM, dat onder druk staat. Wie is hij? Lees verder

BAM-ceo Nico de Vries stapt op; Budgetstrategie voor Air France

BAM-ceo Nico de Vries stapt op; Budgetstrategie voor Air France

Plus: Branson voor vrede, overname in bouw en het onbegrepen succes van Sony. Lees verder

Manon van Beek (Accenture): 'Kansen geven is ook belonen'

Manon van Beek (Accenture): 'Kansen geven is ook belonen'

Een interview met Manon van Beek (Accenture). ‘Belonen is nu: de kans krijgen mee te denken over oplossingen die ertoe doen.’ Lees verder

De Goudhaantjes Tiplijn is geopend: wie mag niet ontbreken?

De Goudhaantjes Tiplijn is geopend: wie mag niet ontbreken?

Ook in 2014 publiceert MT de Goudhaantjes 100, een lijst met de 100 meest veelbelovende managers van Nederland. Wie mag niet ontbreken? Lees verder

Heineken verkoopt meer bier; Private bedrijven groeien harder; Ballmer vertrekt helemaal

Heineken verkoopt meer bier; Private bedrijven groeien harder; Ballmer vertrekt helemaal

Plus: TKH, Havenbedrijf Amsterdam, internationale luchtvaart én Primark zitten in de lift. Lees verder

Gekocht worden door Google? Doorsta de tandenborsteltest

Gekocht worden door Google? Doorsta de tandenborsteltest

Google neemt alleen bedrijven over die de tandenborsteltest van ceo Larry Page doorstaan. De wát? Lees verder

Whitepapers
 
Volg MT op Facebook
X