Jonge ondernemers gaan niet voor geld

23 jan 2011  |   Karin Husslage  
Waardering

Studenten die naast hun universitaire studie een bedrijf runnen, doen dat niet voor het geld of de status. Plezier hebben, zichzelf ontwikkelen en tevreden klanten vinden ze veel belangrijker.

Dat blijkt uit het afstudeeronderzoek van Kathelijn Voets.

 

Wat drijft universitaire studenten om naast hun drukke studie ook nog een eigen bedrijf op te zetten? Dat onderzocht VU-studente en ondernemer Kathelijn Voets voor haar afstudeerscriptie. Ze ondervroeg 81 universitaire studenten met een eigen bedrijf over hun drijfveren, en waar ze kansen en obstakels zien.

Een kwart van de ondervraagde studentondernemers heeft naast een eigen bedrijf ook nog een parttime baantje om aan geld te komen, zo blijkt uit het onderzoek. Daarnaast haalt een kwart van de studenten inkomen uit een lening van de IB-Groep. Ruim een derde weet zijn inkomen volledig te halen uit het eigen bedrijf. De gemiddelde omzet van de onderzochte studentondernemers is 150.000 euro per jaar, en daarvoor werken ze gemiddeld 34 uur per week aan hun bedrijf. Ook blijkt dat studenten graag samen met iemand ondernemen: 77% heeft één of meerdere compagnons. Iets minder dan de helft heeft ook al personeel in dienst.

Controle

Opvallend in het onderzoek is dat studenten vooral gaan ondernemen omdat ze kansen zien. Ze hebben een mooi idee, zien daarin manieren om zichzelf te ontwikkelen en zijn wel in voor een uitdaging. Ze bepalen zelf wat ze doen: ze dragen graag verantwoordelijkheid en nemen de touwtjes in handen om controle te hebben over hun inkomen en toekomst. Niet je ouders hoeven vragen om geld, maar er zelf voor zorgen dat er iets binnenkomt.

Geld is sowieso geen drijfveer om te gaan ondernemen voor studentondernemers, ze doen het niet om hun vaste lasten of studie mee te betalen. Ook prestige en status spelen nauwelijks een rol. Wel vinden ze het belangrijk om geluk, plezier en trots uit hun eigen bedrijf te halen, en bezig te zijn met hun passie. Studentondernemers vinden zichzelf succesvol als hun klanten tevreden zijn. Groei, geld verdienen en winst zijn ondergeschikt.

Gunfactor

Op de vraag of de studentondernemers tegen problemen aanlopen vanwege hun jonge leeftijd, antwoord het overgrote deel ‘nee’. Een enkeling zegt ervaring te missen en minder serieus te worden genomen door klanten en organisaties, zoals een respondent die ‘bijna werd uitgelachen’ bij een bank toen ze daar om informatie over een rekening vroeg. Dit zijn uitzonderingen; over het algemeen zien studentondernemers geen leeftijdsbelemmeringen.

Het is een kwestie van een volwassen houding aannemen, een goed product of dienst afleveren en jezelf als gelijkwaardige gesprekspartner opstellen, aldus de studentondernemers. Veel van hen merken zelfs dat klanten het ‘cool’ of ‘interessant’ vinden dat ze op jonge leeftijd al ondernemen, dat ze meer gegund wordt en dat het deuren voor ze opent. Je kunt het zelfs gebruiken in de profilering van je bedrijf, omdat het ‘speciaal’ is om als student een bedrijf te runnen, merkte een respondent op.

Topondernemersregeling

Veel studentondernemers zoeken naar 'meer', naast hun opleiding; ze starten een bedrijf omdat ze uitdaging zoeken en de behoefte hebben om zichzelf te ontwikkelen. Ook zien ze mogelijkheden om talent en kennis op te doen in het opzetten van een eigen bedrijf. De combinatie tussen studie en bedrijf vinden veel studenten wel lastig, ze komen vaak tijd te kort om te studeren en hebben moeite aan hun verplichtingen te voldoen met de aanwezigheidsplicht van opleidingen. Er blijkt een sterke behoefte te zijn aan een speciale regeling voor studentondernemers die op hoog niveau ondernemen, vergelijkbaar met de ‘topsportregeling’ voor studenten die op hoog niveau sporten. Zo’n regeling zou het makkelijker kunnen maken om een studie met een succesvol bedrijf te combineren.

Lees ook:  

Gegevens ontvanger
Naam ontvanger:
Email ontvanger:
Jouw gegevens
Naam:
Email:
Ook in 2014 lazen jullie gewoon Stephen Covey

Ook in 2014 lazen jullie gewoon Stephen Covey

Managementboeken komen en gaan, maar de populariteit van Covey zal altijd blijven bestaan? De 15 best verkochte boeken van 2014. Lees verder

De 3 uitdagingen voor retailers in 2015

De 3 uitdagingen voor retailers in 2015

De consument geeft (eindelijk) weer geld uit. En dat betekent groei voor winkeliers. Toch zal 2015 niet voor iedereen even leuk worden. Lees verder

Airbnb versus Uber: wie is de winnaar van 2014?

Airbnb versus Uber: wie is de winnaar van 2014?

Airbnb en Uber ontgroeiden dit jaar het stadium veelbelovend, maar wie had de meeste impact in 2014? Een vergelijkend warenonderzoek. Lees verder

Philips doet miljardenovername; TMG luidt de noodklok

Philips doet miljardenovername; TMG luidt de noodklok

Plus: Retail krijgt volgend jaar 3 uitdagingen, voor DNB dreigt een claim van DSB en betaalprovider Adyen is 1,5 miljard waard. Lees verder

6 bewijzen dat sociale media het nieuwe verkoopkanaal zijn

6 bewijzen dat sociale media het nieuwe verkoopkanaal zijn

Slimme ondernemers brengen hun producten en diensten onder de aandacht via sociale media. Waarom? 6 redenen. Lees verder

Is dit de nieuwe TomTom? Adyen 1,5 miljard dollar waard

Is dit de nieuwe TomTom? Adyen 1,5 miljard dollar waard

Gamechanger Adyen heeft 250 miljoen dollar aan investeringen opgehaald tegen een waardering van 1,5 miljard. Is het de nieuwe TomTom? Lees verder

De 5 blauwe oceanen van de Nederlandse online markt

De 5 blauwe oceanen van de Nederlandse online markt

In de eerste 3 kwartalen van 2014 gaven Nederlanders 9,81 miljard euro uit op internet. Welke online markten zijn nog onontgonnen? Lees verder

Dit was 2014: de positieve geheugensteuntjes van Cees Schenk

Dit was 2014: de positieve geheugensteuntjes van Cees Schenk

Mopper niet over zaken waar je geen grip op hebt, pas deze 10 geheugensteuntjes toe waar je wél invloed op hebt.  Lees verder

Waarom de fysieke winkel een blijvertje is (volgens jullie)

Waarom de fysieke winkel een blijvertje is (volgens jullie)

Het zijn lastige tijden voor retailers. Kan de winkelstraat blijven bestaan of sterft de fysieke winkel uit? Zo denken jullie erover. Lees verder

Sony wist al veel langer van hacks; Vice Media denkt na over beursgang

Sony wist al veel langer van hacks; Vice Media denkt na over beursgang

Plus: Boskalis fuseert havensleepdiensten, arbeidskosten gestegen en verwachte groei bitcoinbetalingen blijft uit. Lees verder

Whitepapers
Meer whitepapers »
 
Volg MT op Facebook
X