Duurzaam winst maken doe je zo

02 dec 2010  |   Rob van Leeuwen  
Groen succes

Kost een duurzame strategie alleen maar geld of valt er ook winst mee te maken? Als je het goed doet wel. Maar wie meer wil dan kostenvoordelen, heeft geduld, een pragmatische blik en geluk nodig.

Het leek zo’n mooi idee. Ten Kate, producent van dierlijke vetten en eiwitten, wilde een restproduct gaan inzetten voor de productie van elektri- citeit. daarmee zou niet alleen de eigen bedrijfsvoering gediend zijn, maar ook het milieu. Helaas, het mocht niet zo zijn. Het initiatief leek in eerste instantie haalbaar, maar bleek toch niet rendabel te krijgen. In 2009 werd dan ook besloten de al gedane investeringen af te waarderen: project mislukt.

Kostenbesparing

In de praktijk zijn er gelukkig voldoende voorbeelden te vinden van duurzame initiatieven die wél geslaagd zijn. ook bij Ten Kate trouwens, zo blijkt uit onderzoek van Dick de Waard, hoogleraar auditing aan de Rijksuniversiteit Groningen en partner bij Ernst & Young Accountants.

Tussen 1998 en 2002 nam het energieverbruik van het bedrijf bijvoorbeeld af met 36 procent, onder meer door de locatiekeuze beter af te stemmen met de afnemers, regenwater in de productie in te zetten, en aan te sluiten op de stoom- en stroomproductie van Avebe ter Apelkanaal.

Daarnaast gaat Ten Kate steeds innovatiever om met zijn restafval. Door het te leveren aan producenten van biodiesel en diervoeding, werd het rendement op de grondstoffen hoger en steeg de brutomarge. Last but not least: nu Management Team over het bedrijf schrijft, krijgt ook de reputatie van Ten Kate een opkikker.

Drie pijlers

Daarmee hebben we de drie ingrediënten op een rij gezet die van een duurzame strategie geen kostenpost maar een winstgevende operatie kunnen maken: efficiency, reputatie en innovatie. Efficiënt opereren levert minder verbruik – en dus lagere kosten. dat een duurzame bedrijfsvoering goed is voor de reputatie hoeft geen betoog. En dat duurzaamheid door de bank genomen ook innovatief is, want op de toekomst voorbereid, is al evenzeer gemeengoed.

License to operate

Tegenwoordig wordt overigens nog wel een vierde pijler van een duurzame strategie genoemd: de gestegen kans op gewonnen contracten, door steeds strengere duurzaamheideisen van klanten. License to operate, heet dat dan. Zo zegt een bedrijf als BT hierdoor in het afgelopen boekjaar zeker 2,1 miljard pond aan inkomsten te hebben vergaard.

De efficiencyvoordelen liggen meestal het eerst voor het grijpen, zegt Josée van der Hoek, senior consultant bij Between-Us, een organisatie die bedrijven bijstaat bij duurzame strategieontwikkeling. “Ook aan de reputatie wordt al snel gewerkt.” Maar met die twee stappen alleen ben je er niet, benadrukt ze. “Als een duurzame strategie niet in het hele bedrijf verankerd zit, ben je vooral bezig met greenwashing en behaal je er op de lange termijn geen winst mee. Voor de innovatieslag heb je de hele organisatie nodig.”

Hoge investeringen

De keerzijde van al die mooie voordelen is natuurlijk dat een duurzame strategie vaak hoge investeringen vergt. Stefan Fageräng, managing director van Tetra Pak Benelux, geeft als voorbeeld de sluitingen op basis van suikerriet, die zijn bedrijf onlangs als pilot introduceerde. “Dat kost ons nu meer, maar we kunnen dat niet doorberekenen aan onze klanten en leveranciers. Toch doen we het, om onze positie in de markt te verbeteren en om duurzaamheid te stimuleren.”

Ook Arcadis hanteert zo’n push-strategie, door speciale sustainability-teams in te zetten, die kijken hoe lopende projecten duurzamer kunnen worden uitgevoerd. Zij kijken daarbij bijvoorbeeld naar vervoer- en materiaalkeuze.

Deze teams waren in eerste instantie gratis voor de klant, want die wilde er niet meteen voor betalen, zegt Henk Wilbers, die binnen Arcadis verantwoordelijk is voor de duurzame strategie. “Maar tegenwoordig vragen opdrachtgevers er juist om, en kunnen we er ook geld voor vragen.”

Extra omzet

Dat vooroplopen op termijn voor extra omzet kan zorgen, blijkt ook uit een ander voorbeeld van Arcadis. Klant ProRail heeft eind 2009 een zogenoemde CO2-ladder opgezet, die bedrijven dwingt om duurzamer te leveren. Hoe duurzamer je bent, hoe duurder je ook mag zijn. In eerste instantie hoort dit bij de license to operate, maar het gaat voor Arcadis verder dan dat. Het bedrijf heeft zelf inmiddels de hoogste tree van de ladder bereikt. Niet alleen hebben ze daardoor een betere concurrentiepositie, ook blijkt de kennis die Arcadis gaandeweg opdeed, nu geld waard.

Wilbers: “We worden door andere bedrijven gevraagd om te helpen met de ladder. De ervaring die we hebben opgedaan, verkopen we nu aan hen. Dat levert weer extra omzet op.”

Lange termijn

Zulke innovatie is wel per definitie een langetermijnverhaal, weet Between-uspartner Jan van der Kaaij. Maar innovatie kan uiteindelijk wel leiden tot nieuwe inkomstenstromen, zegt hij. “Of zelfs tot een heel nieuw product- of dienstenportfolio, zoals bijvoorbeeld het geval is bij Van Gansewinkel.”

Beschouw het als een bedrijfskundig vraagstuk, benadrukt hij. “Vaak wordt over duurzaamheid gesproken in softe of filantropische termen, maar het is gewoon een zakelijke beslissing. Als je als bedrijf een nieuwe markt betreedt, heb je ook geen zekerheid. Bij geen enkel product kun je vooraf met zekerheid stellen dat het een winnaar wordt. Bij de implementatie van een duurzame strategie lukt dat dus ook niet. Het devies is dan ook: zoek de kans, ontwikkel een businesscase en maak een afweging.”

Meer achtergronden:

>> Dit artikel is afkomstig uit MT Magazine, bestel deze editie online <<

Gegevens ontvanger
Naam ontvanger:
Email ontvanger:
Jouw gegevens
Naam:
Email:
Als robots bij mij zouden solliciteren, zou ik ze dan aannemen?

Als robots bij mij zouden solliciteren, zou ik ze dan aannemen?

Als robots net zo slim worden als mensen, zouden ze dan nog wel voor ons willen werken? Over de gevaren van singularity. Lees verder

DS Tags: de wereld veroveren met een elektronisch bagagelabel

DS Tags: de wereld veroveren met een elektronisch bagagelabel

Erik Harkes bedacht al in 2002 dé oplossing voor paperless travel. Maar de techniek werkte niet mee. ‘Nu is het zover: 2016 wordt ons jaar.’ Lees verder

 ‘ABN krijgt beschermconstructie bij beursgang’, VEB tegen Ahold: geef duidelijkheid over fusieplannen

‘ABN krijgt beschermconstructie bij beursgang’, VEB tegen Ahold: geef duidelijkheid over fusieplannen

Plus: ‘Uber in gesprek met banken over financiering’, Franse staat vergroot invloed bij Air France-KLM Lees verder

Dit zijn Europa's meest duurzame projecten, en hier zitten ze

Dit zijn Europa's meest duurzame projecten, en hier zitten ze

Op steeds meer plekken in Europa zijn voorbeelden te vinden van de 'circulaire economie'. Hier zitten de 5 meest inspirerende. Lees verder

Bob gaat op survival in Schotland

Bob gaat op survival in Schotland

Bob is divisiedirecteur bij een groot concern. Hij doet zijn best. Deze keer gaat Bob op survival in Schotland. Lees verder

Robots bepalen de toekomst niet, dat doen we zelf

Robots bepalen de toekomst niet, dat doen we zelf

De robots komen. De robots komen en ze pikken onze banen in. Maar angst is niet nodig: de toekomst bepalen we nog steeds zelf. Lees verder

Moeten werkgevers bang zijn voor de komst van Glassdoor?

Moeten werkgevers bang zijn voor de komst van Glassdoor?

Nederlandse werkgevers kunnen hun borst natmaken: Glassdoor, waar iedereen zijn (ex-)baas kan beoordelen, is nu ook hier actief. Lees verder

Lokale Rabo's leveren macht in; stress neemt toe en cfo HEMA vertrekt

Lokale Rabo's leveren macht in; stress neemt toe en cfo HEMA vertrekt

Plus:  miljardenboete grootbanken, mogelijk belasting op crowdfunden en Spotify wil ook video en eigen content bieden. Lees verder

Hoe slim is je stem?

Hoe slim is je stem?

De stem is een cruciale factor bij het bepalen hoe we overkomen. Onze stem maakt ons slimmer; daarom lijken we op papier dommer. Lees verder

Vier redenen waarom vrouwelijke managers meer stress hebben

Vier redenen waarom vrouwelijke managers meer stress hebben

Op de werkvloer ervaren vrouwen meer stress dan mannen. Daar zijn vier redenen voor. MT zet ze op een rijtje. Lees verder

Whitepapers
Meer whitepapers »
 
Volg MT op Facebook
X