De 25 meest creatieve mensen in business

25 feb 2010  |   Rob Hartgers, Pierre de Winter  
Emil-Arts

Ze zijn lastig, veeleisend en onvoorspelbaar, soms een pain in the ass. Maar als iemand nieuwe markten kan aanboren zijn het creatieven. Hier het puikje van Nederland: de 25 creatieven die ook nog zakelijk wisten te scoren.

 

Wat is een ‘creatief’? Harde regels of criteria voor het samenstellen van deze lijst ontbreken. Creatief is: iemand die werkt in de creatieve industrie. Designers, schrijvers, architecten. Maar het wordt pas echt interessant als creatieve ideeën ook leiden tot onloochenbaar zakelijk succes. Dat bracht ons bij een andere groep mensen: zakelijke vernieuwers. Mensen die compleet nieuwe businessmodellen hebben geopend of nieuwe markten uit de grond gestampt. Nevenstaande lijst omvat mensen uit beide categorieën, the best of both worlds. Kort gezegd, dit zijn Nederlands 25 creatiefsten in business.

6 van 25

Adrian van Hooydonk

Geen BMW, Mini of Rolls-Royce de deur uit zonder zijn oké.

Het verhaal van Adrian van Hooydonk (45) leest als een jongensboek. De Limburger volgde in februari vorig jaar Chris Bangle op als directeur design bij BMW. Alles wat bij de Bayerische Motoren Werke wordt ontworpen, van motoren en Mini’s tot de Rolls-Royce en niet te vergeten alle BMW-automodellen, moet worden goedgekeurd door Van Hooydonk, die 450 mensen onder zich heeft.

Van Hooydonk studeerde industriële vormgeving aan de TU Delft, voltooide het prestigieuze Art Centre College of Design in het Zwitserse Vevey en werd vervolgens in 1992 door BMW als belofte onder de hoede genomen. Met name zijn tijd bij de Amerikaanse designdochter DesignworksUSA blijkt vormend. Zo was hij verantwoordelijk voor de veelbesproken ‘Bangle-Butt’ op de BMW 7-serie van 2001: de bovenop de auto liggende achterklep.
 

Van Hooydonk is niet de enige succesvolle Nederlander in het autodesign. Laurens van den Acker is sinds vorig jaar designpaus bij Renault, Fedde Talsma is chief designer bij Volvo en heeft daar nog enkele Nederlanders onder zich werken. Ook bij Audi en Mercedes Benz zitten Nederlanders op belangrijke posten. Van Hooydonk is echter wel de vlaggendrager, vandaar zijn verdiende vermelding in deze lijst.
 

Gegevens ontvanger
Naam ontvanger:
Email ontvanger:
Jouw gegevens
Naam:
Email:

 

 

 
 

 


MT500 Event 2014
THEMA: #SAMEN

 

KOM NAAR MT500, HÉT MANAGEMENTEVENT WAAR INSPIRATIE, KEIHARDE MANAGEMENTLESSEN EN DE BELANGRIJKSTE BUSINESSTRENDS BIJ ELKAAR KOMEN. DIT JAAR IS HET THEMA 'SAMEN'. BESTEL HIER UW TICKETS.

 

Met onder andere..

 

 

> Bekijk het programma

> Bekijk de sprekers

> Koop hier uw ticket(s)

 

Meer informatie MT500 Event

 

X