De 25 meest creatieve mensen in business

25 feb 2010  |   Rob Hartgers, Pierre de Winter  
Emil-Arts

Ze zijn lastig, veeleisend en onvoorspelbaar, soms een pain in the ass. Maar als iemand nieuwe markten kan aanboren zijn het creatieven. Hier het puikje van Nederland: de 25 creatieven die ook nog zakelijk wisten te scoren.

 

Wat is een ‘creatief’? Harde regels of criteria voor het samenstellen van deze lijst ontbreken. Creatief is: iemand die werkt in de creatieve industrie. Designers, schrijvers, architecten. Maar het wordt pas echt interessant als creatieve ideeën ook leiden tot onloochenbaar zakelijk succes. Dat bracht ons bij een andere groep mensen: zakelijke vernieuwers. Mensen die compleet nieuwe businessmodellen hebben geopend of nieuwe markten uit de grond gestampt. Nevenstaande lijst omvat mensen uit beide categorieën, the best of both worlds. Kort gezegd, dit zijn Nederlands 25 creatiefsten in business.

3 van 25

Li Edelkoort

Toverde Eindhoven om tot designhoofdstad van het land

Geel is het nieuwe roze en grijs is de kleur van het komende decennium. Aldus Li (Lidewij) Edelkoort (59), Nederlands invloedrijkste trendwatcher. Wat het Orakel van Delphi was voor de Oude Grieken, is Edelkoort voor de hedendaagse mode- en designwereld. Haar woorden worden gewikt, gewogen, en versneden tot strategienota’s. Ze voorzag een wereld vol teddyberen, en waarachtig, kort daarna struikelde je over de pluche beesten.

In 2001 was Edelkoort een beetje in de war. Ze maakte veel ruzie en haar tarotkaarten gaven een somber beeld. Prompt volgde de aanslag op de Twin Towers.
Met haar zwarte gewaden, voorliefde voor new age en dodelijk serieuze voorspellingen over teddyberen, is Edelkoort een dankbaar onderwerp voor satire. Daar heeft ze mee leren leven, vertelde ze de Volkskrant: “Ik accepteer dat maar, dat ik soms het mondiale dorpsgekje ben.”

Haar prestaties zijn minder makkelijk weg te lachen. Met haar bureau Trend Union adviseert de leading lady of forecasting bedrijven als Siemens, Philips, KPN, Coca-Cola, L’Oréal, en Nissan (ze speelde een rol bij de ontwikkeling van de Nissan Micra) en drukt ze een zwaar stempel op het modebeeld. Onder haar leiding werd de Design Academy een internationaal begrip en groeide Eindhoven uit tot designhoofdstad van Nederland. Volgens critici is de invloed van Edelkoort zo groot dat haar voorspellingen self fulfilling prophecies worden.
 

Gegevens ontvanger
Naam ontvanger:
Email ontvanger:
Jouw gegevens
Naam:
Email:
 
Volg MT op Facebook

X