De 25 meest creatieve mensen in business

25 feb 2010  |   Rob Hartgers, Pierre de Winter  
Emil-Arts

Ze zijn lastig, veeleisend en onvoorspelbaar, soms een pain in the ass. Maar als iemand nieuwe markten kan aanboren zijn het creatieven. Hier het puikje van Nederland: de 25 creatieven die ook nog zakelijk wisten te scoren.

 

Wat is een ‘creatief’? Harde regels of criteria voor het samenstellen van deze lijst ontbreken. Creatief is: iemand die werkt in de creatieve industrie. Designers, schrijvers, architecten. Maar het wordt pas echt interessant als creatieve ideeën ook leiden tot onloochenbaar zakelijk succes. Dat bracht ons bij een andere groep mensen: zakelijke vernieuwers. Mensen die compleet nieuwe businessmodellen hebben geopend of nieuwe markten uit de grond gestampt. Nevenstaande lijst omvat mensen uit beide categorieën, the best of both worlds. Kort gezegd, dit zijn Nederlands 25 creatiefsten in business.

20 van 25

John de Mol

Machtigste mediacreatief, die tv voorgoed wist te veranderen

Met Big Brother gaf John de Mol (nu 54) in 1999 televisie wereldwijd een ander aanzien. Sinds dat jaar weten we definitief dat iedereen, maar dan ook iedereen, (in elk geval even) beroemd kan worden. De formule werd wereldwijd aan 58 landen verkocht. Maar Endemol bedacht nog veel meer succesvolle realityshows. Denk aan Deal or no deal, De bus, De gouden kooi, Fear factor en Dancing with the stars.

De verkoop van Endemol aan Telefonica maakte De Mol en Joop van den Ende miljardair. Nu, na het mislukte avontuur met televisiezender Talpa, opereert De Mol wat meer in de luwte. Samen met Mediaset van Silvio Berlusconi en de Amerikaanse investeringsbank Goldman Sachs (ieder eenderde) is hij alweer enkele jaren eigenaar van Endemol. En met zijn Talpa Media – voor 26,3 procent eigenaar van RTL Nederland – bedenkt en ontwerpt hij als vanouds tv-concepten, die vervolgens via Endemol in no-time wereldwijd kunnen worden uitgerold. Als gezegd, we hebben al een tijdje niet veel van De Mol gehoord. Maar het zou ons verbazen als-ie het kunstje niet nog een keer flikt.

Gegevens ontvanger
Naam ontvanger:
Email ontvanger:
Jouw gegevens
Naam:
Email:
Whitepapers
Meer whitepapers »
 
Volg MT op Facebook
X