De 25 meest creatieve mensen in business

25 feb 2010  |   Rob Hartgers, Pierre de Winter  
Emil-Arts

Ze zijn lastig, veeleisend en onvoorspelbaar, soms een pain in the ass. Maar als iemand nieuwe markten kan aanboren zijn het creatieven. Hier het puikje van Nederland: de 25 creatieven die ook nog zakelijk wisten te scoren.

 

Wat is een ‘creatief’? Harde regels of criteria voor het samenstellen van deze lijst ontbreken. Creatief is: iemand die werkt in de creatieve industrie. Designers, schrijvers, architecten. Maar het wordt pas echt interessant als creatieve ideeën ook leiden tot onloochenbaar zakelijk succes. Dat bracht ons bij een andere groep mensen: zakelijke vernieuwers. Mensen die compleet nieuwe businessmodellen hebben geopend of nieuwe markten uit de grond gestampt. Nevenstaande lijst omvat mensen uit beide categorieën, the best of both worlds. Kort gezegd, dit zijn Nederlands 25 creatiefsten in business.

18 van 25

Marlies Dekkers

Wist met extra bandje lingerielijn tot wereldmerk te maken

Met de blotebillenjurk die ze in 1991 maakte voor haar eindpresentatie voor de Bredase Sint Joost Academie, studeerde Marlies Dekkers (nu 44) niet alleen cum laude af, ze haalde er ook meteen paginagroot NRC Handelsblad mee. Met een subsidie van 17.000 gulden, losgepeuterd bij Economische Zaken, startte ze vervolgens haar eigen lingerielijn Undressed. Stoer, sexy, zelfbewust, met een perfecte pasvorm en voorzien van het beroemde extra bandje boven de BH-cup.
 

In 1997 verkocht ze haar lingerie via 40 verkooppunten in Nederland en benaderde de Rotterdamse Kunsthal haar voor een overzichtstentoonstelling.
Een jaar later dreigde een leverancier uit België, waarmee ze nauw samenwerkte, failliet te gaan. Dekkers’ bedrijf leek mee te worden gezogen, tot ze in HongKong de lingeriekoning Andrew Sia ontmoette, die tegen haar zei: “I’m gonna make you a star.”
Sia’s bedrijf Intimate Apparel wordt grootaandeelhouder, de productie wordt verplaatst naar Azië en Marlies Dekkers heeft eindelijk de financiële kracht om haar vleugels uit te kunnen slaan.
 

Vandaag de dag levert ze niet alleen aan luxe winkels en warenhuizen, maar heeft ze ook 13 winkels onder eigen naam in Nederland, België, Duitsland, Bangkok en Parijs, terwijl haar stijlkenmerken lustig worden gekopieerd.  Maar als we Dekkers’ website mogen geloven, is het nog niet genoeg. New York en Los Angeles wachten...
 

Gegevens ontvanger
Naam ontvanger:
Email ontvanger:
Jouw gegevens
Naam:
Email:
Whitepapers
Meer whitepapers »
 
Volg MT op Facebook
X