De 25 meest creatieve mensen in business

25 feb 2010  |   Rob Hartgers, Pierre de Winter  
Emil-Arts

Ze zijn lastig, veeleisend en onvoorspelbaar, soms een pain in the ass. Maar als iemand nieuwe markten kan aanboren zijn het creatieven. Hier het puikje van Nederland: de 25 creatieven die ook nog zakelijk wisten te scoren.

 

Wat is een ‘creatief’? Harde regels of criteria voor het samenstellen van deze lijst ontbreken. Creatief is: iemand die werkt in de creatieve industrie. Designers, schrijvers, architecten. Maar het wordt pas echt interessant als creatieve ideeën ook leiden tot onloochenbaar zakelijk succes. Dat bracht ons bij een andere groep mensen: zakelijke vernieuwers. Mensen die compleet nieuwe businessmodellen hebben geopend of nieuwe markten uit de grond gestampt. Nevenstaande lijst omvat mensen uit beide categorieën, the best of both worlds. Kort gezegd, dit zijn Nederlands 25 creatiefsten in business.

2 van 25

Ruud Koornstra

Groen boegbeeld Tendris bracht Nederland aan de LED-lamp

Eindelijk een succesverhaal uit de Haagse Schilderswijk. Ruud Koornstra (45) verkocht in 2001 zijn aandeel in tv-productiemaatschappij IDTV en besloot de ¬wereld te gaan verbeteren.
Samen met zakenpartner/boezemvriend Friedwart Barfod en Philipstelg Frans Otten zette hij Tendris op, ‘initiëringsmaatschappij voor duurzame bedrijven’. Het resulteerde in de eerste energiemaatschappij – Durion – die groene stroom goedkoper ging leveren dan gewone ‘grijze’ stroom.

Na de omdoping tot Oxxio werd het de vierde stroom- en gasleverancier van Nederland. Er was rumoer over de soms agressieve wijze waarmee klanten werden geworven, en zo groen bleek de stroom nu ook weer niet, maar zakelijk was het een groot succes.
Vervolgens kwam Koornstra met de Green Visa Card, een kaart waarmee houders de CO2-productie die voortkomt uit hun consumptiegedrag kunnen compenseren. Ook dat concept is niet onomstreden, maar het wordt binnenkort wél in de Verenigde Staten geïntroduceerd.
En Koornstra raasde door. Afgelopen jaar lanceerde hij met veel aplomb – door een weggeefactie bij de Postcodeloterij – de Pharox LED-lamp. Wat Philips niet deed, omdat het zijn investering in de spaarlamp nog moest terugverdienen, wisten Koornstra cs wel te presteren: een LED-lamp produceren die de gloeilamp kan vervangen. Ondertussen wordt de Pharox wereldwijd geëxporteerd en heeft Philips zich voor 10 procent ingekocht bij producent Lemnis Lighting. 
En wat doet Koornstra? Die stort zich alweer op het volgende project: met Remotion werkt hij aan de elektrische auto.
Noem hem gerust Nederlands maniakaalste verduurzamer. Maar waar veel groene ondernemers blijven steken in goede bedoelingen, weet Koornstra z’n duurzame ideeën doorgaans ook nog tot commercieel succes te maken.
 

Gegevens ontvanger
Naam ontvanger:
Email ontvanger:
Jouw gegevens
Naam:
Email:
 
Volg MT op Facebook

X