De 25 meest creatieve mensen in business

25 feb 2010  |   Rob Hartgers, Pierre de Winter  
Emil-Arts

Ze zijn lastig, veeleisend en onvoorspelbaar, soms een pain in the ass. Maar als iemand nieuwe markten kan aanboren zijn het creatieven. Hier het puikje van Nederland: de 25 creatieven die ook nog zakelijk wisten te scoren.

 

Wat is een ‘creatief’? Harde regels of criteria voor het samenstellen van deze lijst ontbreken. Creatief is: iemand die werkt in de creatieve industrie. Designers, schrijvers, architecten. Maar het wordt pas echt interessant als creatieve ideeën ook leiden tot onloochenbaar zakelijk succes. Dat bracht ons bij een andere groep mensen: zakelijke vernieuwers. Mensen die compleet nieuwe businessmodellen hebben geopend of nieuwe markten uit de grond gestampt. Nevenstaande lijst omvat mensen uit beide categorieën, the best of both worlds. Kort gezegd, dit zijn Nederlands 25 creatiefsten in business.

1 van 25

Viktor Korsting en Rolf Snoeren

Modeontwerpers die ironie op de catwalk introduceerden

‘Viktor & Rolf are artists and  fashion is their medium’, schreef New York Times Magazine in 2002, na het zien van de ‘Blue screen’-modeshow van deze twee Hollandse fashion stars. 
In 1993 richten Korsting en Snoeren, net afgestudeerd aan de modeopleiding van de Arnhemse Kunstacademie, hun modehuis Viktor & Rolf op. Het is het begin van een ware zegetocht door de internationale modewereld. In 1998 bestormen de twee – beiden van 1969 – de Parijse coutureweek met een eigen, niet in het programma opgenomen, show die wereldwijd de headlines haalt. Met hun mix van theater, provocatie, ironie en vakmanschap neemt zelfs de kunstwereld ze serieus.
In 2005 openen ze hun eerste  en vooralsnog enige winkel op eigen naam – in Milaan. In datzelfde jaar lanceren ze hun parfum, Flowerbomb, een jaar later gevolgd door mannengeur Antidote. Daarnaast verbreedt het duo zijn aanbod met lingerie en zonnebrillen en ontwerpen ze onder meer voor H&M en De Bijenkorf.
Zomer 2008 neemt de Italiaan Renzo Rosso – onder andere eigenaar van jeansmerk Diesel – een meerderheidsbelang in het bedrijf van de twee. De bedoeling is dat met diens armslag het assortiment verder verbreed wordt en er meer eigen V&R-winkels komen. Vraag blijft wel: overleeft hun ironische, zelfrelativerende toon de commerciële storm?
 

Gegevens ontvanger
Naam ontvanger:
Email ontvanger:
Jouw gegevens
Naam:
Email:
 
Volg MT op Facebook

X