Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Boermans Blues – Oh Renault..

Is de pathetiek van ceo Ghosn alleen maar strategie?


Verrassende conclusie van LeasePlan Nederland: niet de Duitse auto’s van Audi, BMW of Volkswagen zijn het populairst onder leaserijders, maar… Renault. Voor het eerst voeren de Franse automakers de ranglijst aan bij zowel MKB’ers als bij de gele en grijze kentekens.
Het is een opsteker die het geplaagde concern wel kan gebruiken. Want ondanks dat rode cijfers nog steeds ontbreken, kan Renault “in zijn huidige vorm” wel eens verdwijnen, zei topman Carlos Ghosn recent geëmotioneerd. “Niet binnen 3 of 6 maanden, maar wel over 10 jaar.”
De Braziliaanse ceo zegt vooral het nieuwe Franse belastingregime te vrezen, waarbij inkomens boven de 1 miljoen euro tijdelijk 75 procent afdragen aan de staat.
 

Die klaagzang doet evenwel een beetje pathetisch aan. Niet alleen omdat Ghosn zelf een van de weinige Renault-medewerkers is die erdoor zal worden getroffen, met zijn jaarinkomen van zo’n 7 miljoen. En ook niet omdat de omzet van ruim 20 miljard in het eerste half jaar niet bepaald een bedrijf laat zien dat op omvallen staat. Maar wel omdat het wel heel makkelijk is zelf gemaakte fouten op het bordje van de nieuwe regering te schuiven. Want waarom maakte Renault pas twee maanden geleden bekend aan hybrides te gaan werken, nu hun eigen volledig elektrische auto zo slecht van de grond komt? En waarom werd pas zo laat de stap naar China gezet? Vorig jaar werden daar zo’n 24.000 Renaults verkocht, nog niet 1 procent van de totaalomzet. Dat moet een bedrijf met 130.000 werknemers toch beter kunnen, zou je zeggen.
 

Wekelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Of zou de pathetiek alleen maar strategie zijn? Zou het alleen zijn bedoeld om de vakbonden onder druk te kunnen zetten, om een fikse reorganisatie voor te kunnen bereiden en om een ­politieke lobby op te bouwen?
Ghosn kreeg in de jaren 90 bij de keiharde, maar uiteindelijk succesvolle redding van het bijna failliete Nissan niet voor niets bijnamen als ‘Le Cost Cutter’ en ‘Icebreaker’.
Maar Carlos, vind je zelf ook niet dat die medewerkers die voor jouw jaarsalaris zorgen, recht hebben om snel te weten waar ze aan toe zijn? Als je jouw Nissan-trucje bij Renault wilt herhalen, en minstens de op twee na grootste automaker ter wereld wil blijven, zul je hun medewerking immers nog hard nodig hebben.

Voor meer blues: mt.nl/boermansblues

>> Dit artikel komt uit MT Magazine. Abonnement?