Leiderschap is vooral kwestie van afleren

16 jun 2010  |   Jan de Vuijst  
Leiderscap puppets

Zijn er geboren leiders? Jazeker. Iedereen kan, vanuit haar of zijn karakter, leiderschap tonen, stelt Jan de Vuijst van TiasNimbas.

 

Dat kan alfamannetjes-achtig leiderschap zijn à la Fidel Castro. Of zachtmoedig leiderschap in de stijl van Mahatma Ghandi, die door, illegaal, een handje zout uit de zee te winnen het Britse bewind uit India verjoeg. En ook heel eenvoudig leiderschap in de stijl van jezelf. Niet iedereen is een Castro of Ghandi tenslotte.

Toch blijkt leidinggeven - de leidersrol vervullen - voor velen vaak geen eenvoudige opgave. Door onze opvoeding en mooie managementtrainingen hebben we een hoop goedbedoelde ballast aangeleerd. Zoals communicatiemodelletjes en motivatietrucjes, ook voor onszelf. Concepten van ‘hoe het moet’. Dat staat allemaal nogal in de weg van de spontane kracht van ons natuurlijke leiderschap.

Hieronder schets ik de naar mijn ervaring belangrijkste drie mythes die we direct mogen vergeten. Ik geef daarbij ook nieuwe benaderingen waar we in deze tijden meer aan hebben.

Mythe 1: Je hoeft geen situationeel leider te zijn

Erg handig als je je leiderschapsstijl kunt afstemmen op een groep werkvoorbereiders in de bouw én op een team systeemontwerpers in een ict-project, als je die tegenover je krijgt. De makke van ons maatschappelijk en innerlijk discours over leiderschap is dat die hun oorsprong vinden in militaire doctrine. Vandaag de dag is dat contraproductief geworden.

Mythe 2: Herontdek je ego

Op een ander letten is belangrijk, maar alleen als je daarbij nog meer op jezelf let. Wat er onder de oppervlakte gebeurt bij een ander of in een groep kun je leren uit je eigen reacties daarop.

Mythe 3: Dag hoofd, hallo buik

Met het hoofd leren gaat nu eenmaal niet zo best. Daar zitten te veel filters en vervormingen in. We moeten het hebben van leren door ervaring. Met alle zintuigen. Dat beklijft pas echt.

Tot slot

Kortom, pas als je ontdekt wat voor leider je van nature bent, kun je werkelijk in je leidersrol stappen. Elke natuurlijke rol is goed, en leert je waar je meer of minder geschikt voor bent als leider. Elke poging om iemand anders te zijn dan jezelf zal ontmaskerd worden, en daar faal je als leider. De leider is degene die zijn leidersrol inneemt, de charlatan is degene die zijn leidersrol speelt.

Verder lezen:
Gegevens ontvanger
Naam ontvanger:
Email ontvanger:
Jouw gegevens
Naam:
Email:
Winnen: het nieuwe luisterboek van Jos Burgers

Winnen: het nieuwe luisterboek van Jos Burgers

Jos Burgers weet hoe je van tevreden klanten ambassadeurs kunt maken. Zijn nieuwe luisterboek winnen? MT geeft er 5 weg. Lees verder

Hoe GoPro uitgroeide tot wereldmerk

Hoe GoPro uitgroeide tot wereldmerk

Disruptie komt meestal uit onverwachte hoek. Opvallend vaak ook van kleine organisaties met veel creativiteit en bevlogenheid. Een merk dat zo begon is GoPro. Lees verder

Mag je teenslippers op de werkvloer verbieden?

Mag je teenslippers op de werkvloer verbieden?

Bij zomerse hitte wil je wat makkelijks aantrekken. Maar toch moet je ook representatief blijven. Welke regels bestaan daarvoor? Lees verder

Imtech somber over 2015, Volkswagen nu ’s werelds grootste autoverkoper

Imtech somber over 2015, Volkswagen nu ’s werelds grootste autoverkoper

Plus: Mokerslag voor Chinese beurzen, Landbouwuitvoer heeft het moeilijk Lees verder

Polyplastic, maker van meer dan 20 miljoen caravanvensters

Polyplastic, maker van meer dan 20 miljoen caravanvensters

Polyplastic is wereldwijd vooral bekend van zijn caravanvensters. Maar het kan alles maken, zolang het maar transparant moet zijn. Lees verder

Is ‘doe je best’ wel goed genoeg?

Is ‘doe je best’ wel goed genoeg?

Mensen aanmoedigen om hun best te doen geeft betere resultaten dan harde doelen. Maar is 'doe je best' wel genoeg? Lees verder

Zo maak je van een klant een ambassadeur

Zo maak je van een klant een ambassadeur

Tevreden klanten zijn goed, maar ambassadeurs zijn beter. Jos Burgers legt uit hoe je van 'zomaar tevreden' de lat een stukje hoger legt. Lees verder

TNT ziet omzet groeien; Reaal aast op ASR

TNT ziet omzet groeien; Reaal aast op ASR

Plus: Pearson zet ook Economist in etalage, reshoring steeds populairder, ondernemer omzeilt bank en haalt 30 mio op en Lufthansa wordt prijsvechter. Lees verder

Netwerken: ze lijken techniek, maar ze zijn menselijk. Dit is waarom

Netwerken: ze lijken techniek, maar ze zijn menselijk. Dit is waarom

Nu er overal netwerken zijn, moeten we die beter leren begrijpen. En dat blijft mensenwerk, ondanks de technologische opkomst. Lees verder

Hoe platter de organisatie, hoe beter?

Hoe platter de organisatie, hoe beter?

Een plattere organisatie is productiever, maar ergens komt een punt waarop de productiviteit weer afneemt. Joost Ardts legt uit hoe dat zit. Lees verder

 
Volg MT op Facebook
X