Maak het bedrijf klaar voor groei

05 jun 2012  |   Djaja Ottenhof  
Groeien

We zitten middenin de eurocrisis en groei lijkt onderaan de agenda te staan. Toch is dit het moment om de organisatie er klaar voor te maken.

Dat stellen consultants van Booz & Co. tenminste in een lijvig artikel op de website Strategy+Business over het onderwerp. Vaststellen of een organisatie klaar is voor groei, kan volgens de consultants aan de hand van drie vragen.

1. Zijn de strategische prioriteiten duidelijk?

Signalen dat het niet goed zit:

  • Verschillen leiders binnen de organisaties noemen verschillende doelen en kerncompetenties als ze ernaar gevraagd worden
  • De top heeft niet meer op een rijtje welke initiatieven allemaal genomen worden
  • De beste mensen werken aan te veel dingen tegelijk en overwerken zich

2. Zijn de kosten in lijn gebracht met de prioriteiten?

Signalen dat dit niet zo is:

  • Een verkeerde verdeling van mensen; bijvoorbeeld meer mensen bij de boekhouding dan bij sales
  • Investeringen in veelbelovende niet producten of diensten stagneren, terwijl het geld blijft stromen naar verouderde producten of diensten
  • Af en toe wordt de kaasschaaf over de organisatie gehaald om kosten te besparen, terwijl iedereen weet dat dit niet werkt

3. Is de organisaties erop ingericht om de geprioriteerde doelstellingen te halen?

Zo niet, is dit te zien aan de volgende signalen:

  • Informatie is niet tijdig beschikbaar voor mensen die het nodig hebben
  • Leidinggevenden zijn aan het micro-managen
  • Het halen van papieren targets wordt belangrijker dan de reactie van klanten

De kracht van Walmart en Ikea

Uiteraard hebben de consultants een duidelijk recept voor bedrijven die de organisatie niet op orde hebben. Het belangrijkste is om de kerncapaciteiten scherp te hebben. Elk succesvol bedrijf heeft bepaalde dingen waar het goed in is. Het gaat daarbij juist niet om specifieke producten of diensten. De consultants geven enkele voorbeelden om dit uit te leggen. De kracht van de Amerikaanse supermarktketen Walmart ligt bijvoorbeeld in zijn sterke supply chain management, het kenmerkende winkelontwerp, de grote kennis van klanten op het Amerikaans platteland en in Amerikaanse suburbs en expertise op het gebied van winkellocaties en winkelvastgoed. En de kracht van meubelwarenhuis Ikea is dat de hele organisatie is ingericht op zuinigheid om klanten de meeste waar voor hun geld te kunnen bieden.

De kunst voor bedrijven is om de kosten en investeringen in te richten naar de kerncapaciteiten van het bedrijf. Het besparen van kosten wordt dan een doorgaand proces in plaats van een grote exercitie die om de zoveel tijd wordt ingezet. Daarmee keren de consultants zich tegen grote, eenmalige bezuinigingsprogramma's zoals veel bedrijven die in tijden van economische tegenwind inzetten. "In onze ervaring zien bedrijven die fit worden kostenoptimalisatie niet zien als een enkel 'big bang' event, maar er een continu proces van maken dat is ingebed in de dagelijkse activiteiten."

Lees ook:

Gerelateerde artikelen:


Meer over strategie:


Gegevens ontvanger
Naam ontvanger:
Email ontvanger:
Jouw gegevens
Naam:
Email:
Hoe Mary Barra met GM een nieuwe weg insloeg

Hoe Mary Barra met GM een nieuwe weg insloeg

General Motors was in 2015 een jaar met een recordwinst. Is 's werelds grootste automaker klaar voor de toekomst?  Lees verder

Satya Nadella (ceo Microsoft) over leiderschap: 'Praat minder en luister beter'

Satya Nadella (ceo Microsoft) over leiderschap: 'Praat minder en luister beter'

Leiderschap gaat niet om zoveel mogelijk praten, maar om beter luisteren, aldus ceo Satya Nadella van Microsoft. Lees verder

Hoogleraar: 'Huidige corporate governance code herzien'

Hoogleraar: 'Huidige corporate governance code herzien'

De code voor corporate governance moet aangepast worden, vindt hoogleraar Mijntje Lückerath van de Universiteit van Tilburg. Lees verder

‘Ecosystemen als Solliance worden steeds belangrijker’

‘Ecosystemen als Solliance worden steeds belangrijker’

Er bloeit iets moois in Zuidoost-Brabant. Onderzoeksconsortium Solliance heeft een unieke pilot-productielijn voor ultradunne, flexibele zonnecellen ontwikkeld. Lees verder

Jos de Blok aast op personeel TSN; Holland Casino gokt op branchevreemde topman

Jos de Blok aast op personeel TSN; Holland Casino gokt op branchevreemde topman

Plus: Beleggersclub dagvaardt Volkswagen, Omzetgroei voor TomTom, Truckdivisie Volkswagen naar beurs? Lees verder

Onderneemster Grace Boldewijn: enthousiasme belangrijker dan cv

Onderneemster Grace Boldewijn: enthousiasme belangrijker dan cv

Een cv zegt onderneemster Grace Boldewijn van BoCari Internationaal weinig. Ze kijkt liever naar iemands talent 'on the job'. Lees verder

3 tips om (als leider) meer respect te krijgen

3 tips om (als leider) meer respect te krijgen

Respect van je team op basis van je bereikte resultaten, geeft de manager moed. 3 laagdrempelige tips om meer respect te verdienen. Lees verder

Waarom 'Coolcat' Kahn in het rijtje Heijn en Blokker past

Waarom 'Coolcat' Kahn in het rijtje Heijn en Blokker past

‘Mister Coolcat’ Roland Kahn staat op het punt om V&D over te nemen. Wie is deze excentrieke winkel- en vastgoedmagnaat? Lees verder

'Ideale manager heeft disruptieve mindset'

'Ideale manager heeft disruptieve mindset'

Disruptief denken en handelen is essentieel in de vierde industriële revolutie, zegt Ricardo Passchier van Software AG. Lees verder

Het leiden of lijden van teams?

Het leiden of lijden van teams?

We weten dat teams zich volgens een aantal fases kunnen ontwikkelen, maar of ze die ontwikkeling daadwerkelijk doormaken, hangt af van de aansturing. Lees verder

Whitepapers
 
Volg MT op Twitter


@MTNieuws op Twitter
X