Maak het bedrijf klaar voor groei

05 jun 2012  |   Djaja Ottenhof  
Groeien

We zitten middenin de eurocrisis en groei lijkt onderaan de agenda te staan. Toch is dit het moment om de organisatie er klaar voor te maken.

Dat stellen consultants van Booz & Co. tenminste in een lijvig artikel op de website Strategy+Business over het onderwerp. Vaststellen of een organisatie klaar is voor groei, kan volgens de consultants aan de hand van drie vragen.

1. Zijn de strategische prioriteiten duidelijk?

Signalen dat het niet goed zit:

  • Verschillen leiders binnen de organisaties noemen verschillende doelen en kerncompetenties als ze ernaar gevraagd worden
  • De top heeft niet meer op een rijtje welke initiatieven allemaal genomen worden
  • De beste mensen werken aan te veel dingen tegelijk en overwerken zich

2. Zijn de kosten in lijn gebracht met de prioriteiten?

Signalen dat dit niet zo is:

  • Een verkeerde verdeling van mensen; bijvoorbeeld meer mensen bij de boekhouding dan bij sales
  • Investeringen in veelbelovende niet producten of diensten stagneren, terwijl het geld blijft stromen naar verouderde producten of diensten
  • Af en toe wordt de kaasschaaf over de organisatie gehaald om kosten te besparen, terwijl iedereen weet dat dit niet werkt

3. Is de organisaties erop ingericht om de geprioriteerde doelstellingen te halen?

Zo niet, is dit te zien aan de volgende signalen:

  • Informatie is niet tijdig beschikbaar voor mensen die het nodig hebben
  • Leidinggevenden zijn aan het micro-managen
  • Het halen van papieren targets wordt belangrijker dan de reactie van klanten

De kracht van Walmart en Ikea

Uiteraard hebben de consultants een duidelijk recept voor bedrijven die de organisatie niet op orde hebben. Het belangrijkste is om de kerncapaciteiten scherp te hebben. Elk succesvol bedrijf heeft bepaalde dingen waar het goed in is. Het gaat daarbij juist niet om specifieke producten of diensten. De consultants geven enkele voorbeelden om dit uit te leggen. De kracht van de Amerikaanse supermarktketen Walmart ligt bijvoorbeeld in zijn sterke supply chain management, het kenmerkende winkelontwerp, de grote kennis van klanten op het Amerikaans platteland en in Amerikaanse suburbs en expertise op het gebied van winkellocaties en winkelvastgoed. En de kracht van meubelwarenhuis Ikea is dat de hele organisatie is ingericht op zuinigheid om klanten de meeste waar voor hun geld te kunnen bieden.

De kunst voor bedrijven is om de kosten en investeringen in te richten naar de kerncapaciteiten van het bedrijf. Het besparen van kosten wordt dan een doorgaand proces in plaats van een grote exercitie die om de zoveel tijd wordt ingezet. Daarmee keren de consultants zich tegen grote, eenmalige bezuinigingsprogramma's zoals veel bedrijven die in tijden van economische tegenwind inzetten. "In onze ervaring zien bedrijven die fit worden kostenoptimalisatie niet zien als een enkel 'big bang' event, maar er een continu proces van maken dat is ingebed in de dagelijkse activiteiten."

Lees ook:

Gegevens ontvanger
Naam ontvanger:
Email ontvanger:
Jouw gegevens
Naam:
Email:
Leren leidinggeven van een marineofficier

Leren leidinggeven van een marineofficier

Een nieuw boek dat leidinggeven bekijkt vanuit een marineofficier. Bedrijfsleven en defensie verschillen niet veel. Lees verder

Waarom een goede handdruk zo belangrijk is

Waarom een goede handdruk zo belangrijk is

De traditionele handdruk is nog steeds de meest gebruikte begroetingsvorm. Maar vergis je niet in de valkuilen van handen schudden. Lees verder

Hoe klantgerichtheid een autogarage door de crisis leidt

Hoe klantgerichtheid een autogarage door de crisis leidt

Lessen van gewone mensen die ongewone dingen doen. Deze keer: Kees Bakker (60), oprichter van auto- en schadebedrijf Kees Bakker in Lisse. Lees verder

Smartphone-scannen bij AH; Beckers verlaat Delhaize

Smartphone-scannen bij AH; Beckers verlaat Delhaize

Plus: Nieuw Amsterdams bedrijf stapt in voetbaluitzendingen, Zalando maakt winst en VDL Nedcar bouwde 29.000 Mini's. Lees verder

Bob verdiept zich in actuele managementboeken

Bob verdiept zich in actuele managementboeken

Bob is divisiedirecteur van een groot concern. Hij doet zijn best. Deze keer verdiept hij zich in actuele managementliteratuur. Lees verder

Waarom de organisatiecultuur van Zappos werkt

Waarom de organisatiecultuur van Zappos werkt

Deel 6 van een serie over organisatieculturen: Zappos wil klanten een WOW-moment bezorgen. Lees verder

Holland Casino maakt weer winst; ITV praat met Talpa over overname

Holland Casino maakt weer winst; ITV praat met Talpa over overname

Plus: V&D betaalt zijn eigenaar een wel heel hoge rente, de grote iPad komt binnenkort en Fastned is boos. Lees verder

Peiling: wat vind jij de grootste ergernissen op de werkvloer?

Peiling: wat vind jij de grootste ergernissen op de werkvloer?

Ergernis op de werkvloer, iedereen kent het. Doe mee met de peiling van psychologe Roos Vonk: wat zijn jouw grootste ergernissen? Lees verder

Deze acht miljardairs zijn in 2015 de rijkste van hun land

Deze acht miljardairs zijn in 2015 de rijkste van hun land

Het seizoen van jaarrekeningen en balansen is weer aangebroken. Forbes actualiseerde de jaarlijkse lijst van miljardairs voor 2015. Lees verder

Waarom leiderschap niet te leren is: 
'Wat vaak mist, is solide kennis'

Waarom leiderschap niet te leren is: 
'Wat vaak mist, is solide kennis'

Investeringen in leiderschapsontwikkeling zorgen niet voor meer tevredenheid over onze leiders. Hoe komt dat? Lees verder

 
Volg MT op Facebook
X