Maak het bedrijf klaar voor groei

05 jun 2012  |   Djaja Ottenhof  
Groeien

We zitten middenin de eurocrisis en groei lijkt onderaan de agenda te staan. Toch is dit het moment om de organisatie er klaar voor te maken.

Dat stellen consultants van Booz & Co. tenminste in een lijvig artikel op de website Strategy+Business over het onderwerp. Vaststellen of een organisatie klaar is voor groei, kan volgens de consultants aan de hand van drie vragen.

1. Zijn de strategische prioriteiten duidelijk?

Signalen dat het niet goed zit:

  • Verschillen leiders binnen de organisaties noemen verschillende doelen en kerncompetenties als ze ernaar gevraagd worden
  • De top heeft niet meer op een rijtje welke initiatieven allemaal genomen worden
  • De beste mensen werken aan te veel dingen tegelijk en overwerken zich

2. Zijn de kosten in lijn gebracht met de prioriteiten?

Signalen dat dit niet zo is:

  • Een verkeerde verdeling van mensen; bijvoorbeeld meer mensen bij de boekhouding dan bij sales
  • Investeringen in veelbelovende niet producten of diensten stagneren, terwijl het geld blijft stromen naar verouderde producten of diensten
  • Af en toe wordt de kaasschaaf over de organisatie gehaald om kosten te besparen, terwijl iedereen weet dat dit niet werkt

3. Is de organisaties erop ingericht om de geprioriteerde doelstellingen te halen?

Zo niet, is dit te zien aan de volgende signalen:

  • Informatie is niet tijdig beschikbaar voor mensen die het nodig hebben
  • Leidinggevenden zijn aan het micro-managen
  • Het halen van papieren targets wordt belangrijker dan de reactie van klanten

De kracht van Walmart en Ikea

Uiteraard hebben de consultants een duidelijk recept voor bedrijven die de organisatie niet op orde hebben. Het belangrijkste is om de kerncapaciteiten scherp te hebben. Elk succesvol bedrijf heeft bepaalde dingen waar het goed in is. Het gaat daarbij juist niet om specifieke producten of diensten. De consultants geven enkele voorbeelden om dit uit te leggen. De kracht van de Amerikaanse supermarktketen Walmart ligt bijvoorbeeld in zijn sterke supply chain management, het kenmerkende winkelontwerp, de grote kennis van klanten op het Amerikaans platteland en in Amerikaanse suburbs en expertise op het gebied van winkellocaties en winkelvastgoed. En de kracht van meubelwarenhuis Ikea is dat de hele organisatie is ingericht op zuinigheid om klanten de meeste waar voor hun geld te kunnen bieden.

De kunst voor bedrijven is om de kosten en investeringen in te richten naar de kerncapaciteiten van het bedrijf. Het besparen van kosten wordt dan een doorgaand proces in plaats van een grote exercitie die om de zoveel tijd wordt ingezet. Daarmee keren de consultants zich tegen grote, eenmalige bezuinigingsprogramma's zoals veel bedrijven die in tijden van economische tegenwind inzetten. "In onze ervaring zien bedrijven die fit worden kostenoptimalisatie niet zien als een enkel 'big bang' event, maar er een continu proces van maken dat is ingebed in de dagelijkse activiteiten."

Lees ook:

Gerelateerde artikelen:


Meer over strategie:


Gegevens ontvanger
Naam ontvanger:
Email ontvanger:
Jouw gegevens
Naam:
Email:
Ransomware? Dit zijn de stappen om je bedrijf ertegen te beschermen

Ransomware? Dit zijn de stappen om je bedrijf ertegen te beschermen

Ransomware is vervelend en kan ook kostbaar zijn. 8 stappen om je ertegen te beschermen. Lees verder

De 7 lessen die managers en ouders van elkaar kunnen leren

De 7 lessen die managers en ouders van elkaar kunnen leren

Je medewerkers opvoeden is niet zo heel veel anders dan je kinderen iets bijbrengen. Deze 7 punten kunnen managers en ouders van elkaar leren. Lees verder

De 8 succesregels van Uber-oprichter Travis Kalanick

De 8 succesregels van Uber-oprichter Travis Kalanick

Uber-oprichter Travis Kalanick onthulde tijdens Startup Fest Europe zijn 'Geeks guide to becoming an entrepreneur'. Lees verder

Stop met korting geven: 4 tips

Stop met korting geven: 4 tips

De directeur die een relatie een abnormaal hoge korting toezegt? Of een verkoper die 2 keer zo veel korting biedt als zijn collega's? ‘Geef een vergulde schep als ludieke straf.’ Lees verder

Veel rumoer bij Shell-vergadering; KLM snijdt in aantal managers

Veel rumoer bij Shell-vergadering; KLM snijdt in aantal managers

Plus: Monsanto wijst Bayer-bod af, Toyota in zee met Uber en Brits bod op Van Gansewinkel. Lees verder

Tim Cook: 'Een bedrijf moet een ziel hebben, net als een mens'

Tim Cook: 'Een bedrijf moet een ziel hebben, net als een mens'

Een bedrijf zou een ziel moeten hebben, net als een mens, zei Tim Cook tijdens zijn eerste Nederlandse optreden ooit. Lees verder

Wat je verdient staat in de cloud

Wat je verdient staat in de cloud

Transparantie is een van de meest cruciale onderdelen van nieuw leiderschap. Is jouw bedrijf al toe aan de Buffer-methode? Letterlijk álles wordt online gepubliceerd. Lees verder

De toekomst van het werken? Dat ziet er in de praktijk dus zo uit

De toekomst van het werken? Dat ziet er in de praktijk dus zo uit

De medewerker van morgen sleept zich niet meer elke dag naar hetzelfde kantoor. Maar hoe dan wel? En hoe ziet dat er dan uit? Een inkijkje. Lees verder

Dit zijn de 3 ingrediënten van een succesvolle, moderne werkgemeenschap

Dit zijn de 3 ingrediënten van een succesvolle, moderne werkgemeenschap

Expliciete waarden, onderling vertrouwen en een set collectieve normen. Dat blijken steeds weer dé succesingrediënten van elke werkvloer. Lees verder

Gezondheidsdata van je medewerkers opslaan: mag dat zomaar?

Gezondheidsdata van je medewerkers opslaan: mag dat zomaar?

Data over de gezondheid van je medewerkers is steeds toegankelijker. Wat mag je daar als werkgever mee? En minstens zo belangrijk: wat niet? Lees verder

Whitepapers
Meer whitepapers »
 
Volg MT op Twitter


@MTNieuws op Twitter
X