Maak het bedrijf klaar voor groei

05 jun 2012  |   Djaja Ottenhof  
Groeien

We zitten middenin de eurocrisis en groei lijkt onderaan de agenda te staan. Toch is dit het moment om de organisatie er klaar voor te maken.

Dat stellen consultants van Booz & Co. tenminste in een lijvig artikel op de website Strategy+Business over het onderwerp. Vaststellen of een organisatie klaar is voor groei, kan volgens de consultants aan de hand van drie vragen.

1. Zijn de strategische prioriteiten duidelijk?

Signalen dat het niet goed zit:

  • Verschillen leiders binnen de organisaties noemen verschillende doelen en kerncompetenties als ze ernaar gevraagd worden
  • De top heeft niet meer op een rijtje welke initiatieven allemaal genomen worden
  • De beste mensen werken aan te veel dingen tegelijk en overwerken zich

2. Zijn de kosten in lijn gebracht met de prioriteiten?

Signalen dat dit niet zo is:

  • Een verkeerde verdeling van mensen; bijvoorbeeld meer mensen bij de boekhouding dan bij sales
  • Investeringen in veelbelovende niet producten of diensten stagneren, terwijl het geld blijft stromen naar verouderde producten of diensten
  • Af en toe wordt de kaasschaaf over de organisatie gehaald om kosten te besparen, terwijl iedereen weet dat dit niet werkt

3. Is de organisaties erop ingericht om de geprioriteerde doelstellingen te halen?

Zo niet, is dit te zien aan de volgende signalen:

  • Informatie is niet tijdig beschikbaar voor mensen die het nodig hebben
  • Leidinggevenden zijn aan het micro-managen
  • Het halen van papieren targets wordt belangrijker dan de reactie van klanten

De kracht van Walmart en Ikea

Uiteraard hebben de consultants een duidelijk recept voor bedrijven die de organisatie niet op orde hebben. Het belangrijkste is om de kerncapaciteiten scherp te hebben. Elk succesvol bedrijf heeft bepaalde dingen waar het goed in is. Het gaat daarbij juist niet om specifieke producten of diensten. De consultants geven enkele voorbeelden om dit uit te leggen. De kracht van de Amerikaanse supermarktketen Walmart ligt bijvoorbeeld in zijn sterke supply chain management, het kenmerkende winkelontwerp, de grote kennis van klanten op het Amerikaans platteland en in Amerikaanse suburbs en expertise op het gebied van winkellocaties en winkelvastgoed. En de kracht van meubelwarenhuis Ikea is dat de hele organisatie is ingericht op zuinigheid om klanten de meeste waar voor hun geld te kunnen bieden.

De kunst voor bedrijven is om de kosten en investeringen in te richten naar de kerncapaciteiten van het bedrijf. Het besparen van kosten wordt dan een doorgaand proces in plaats van een grote exercitie die om de zoveel tijd wordt ingezet. Daarmee keren de consultants zich tegen grote, eenmalige bezuinigingsprogramma's zoals veel bedrijven die in tijden van economische tegenwind inzetten. "In onze ervaring zien bedrijven die fit worden kostenoptimalisatie niet zien als een enkel 'big bang' event, maar er een continu proces van maken dat is ingebed in de dagelijkse activiteiten."

Lees ook:

Gegevens ontvanger
Naam ontvanger:
Email ontvanger:
Jouw gegevens
Naam:
Email:
Na jaren van tegenslag: eindelijk weer hoop voor Microsoft?

Na jaren van tegenslag: eindelijk weer hoop voor Microsoft?

Jarenlang zat het Microsoft op innovatiegebied tegen. 4 dingen die de afgelopen jaren misgingen en 2 stappen in de goede richting. Lees verder

Leo Koppelaar (Afas): ‘Wij verkopen Voltooid Tegenwoordige Tijd’

Leo Koppelaar (Afas): ‘Wij verkopen Voltooid Tegenwoordige Tijd’

Bij softwarebedrijf Afas is het nieuwe verkopen helemaal niet nieuw. Leo Koppelaar over het succes van zijn verkoopteam. Lees verder

Apple breekt records dankzij iPhone; Geen KLM-geld naar Parijs

Apple breekt records dankzij iPhone; Geen KLM-geld naar Parijs

Plus: Halfords gaat verder met 52 winkels, Schoenenreus krijgt uitstel van betaling en V&D praat met zijn banken. Lees verder

Atilay Uslu (Corendon): kritiek op V&D is te makkelijk

Atilay Uslu (Corendon): kritiek op V&D is te makkelijk

De Corendon-oprichter over de ondergang van V&D en het succes van zijn reisorganisatie. 'Was iedereen vroeger zo dom?' Lees verder

Weg met Excel-management, het draait om persoonlijke betrokkenheid

Weg met Excel-management, het draait om persoonlijke betrokkenheid

In 2015 gaan we inzien dat fouten niet worden voorkomen door processen nog verder uiteen te rafelen en in Excel-sheets te vangen. Lees verder

Enorme winstval voor Philips; 'Mogelijke fraude bij Ordina'

Enorme winstval voor Philips; 'Mogelijke fraude bij Ordina'

Plus: Winst Microsoft daalt, iPad bestaat 5 jaar, ontslagronde bij IBM en Transavia wil toonaangevend worden. Lees verder

Op zoek naar de opvolger van de CD: de Airfloss of toch de Hue?

Op zoek naar de opvolger van de CD: de Airfloss of toch de Hue?

De CD is uitgeroepen tot dé Philips-uitvinding van de eeuw. Door welk product zal huidig ceo Frans van Houten herinnerd worden? Lees verder

Arko van Brakel: 'Het woord leider is aan inflatie onderhevig'

Arko van Brakel: 'Het woord leider is aan inflatie onderhevig'

Moet een leider koffie halen voor collega's of gewoon het goede voorbeeld geven, vraagt Arko van Brakel zich af. Lees verder

4 argumenten tegen fulltime achter je bureau zitten

4 argumenten tegen fulltime achter je bureau zitten

4 nieuwe wetenschappelijke inzichten over het nut van meer beweging. Voor mensen die altijd op hun kantoorstoel vastgeplakt zitten. Lees verder

'V&D zet verhuurders mes op de keel'; Woede over SS-naam schip

'V&D zet verhuurders mes op de keel'; Woede over SS-naam schip

Plus: 'KLM-top in opstand tegen Air France', Google sluist 10 miljard door Nederland en Klaas Knot was tegen maatregelen. Lees verder

 
Volg MT op Facebook
X