Maak het bedrijf klaar voor groei

05 jun 2012  |   Djaja Ottenhof  
Groeien

We zitten middenin de eurocrisis en groei lijkt onderaan de agenda te staan. Toch is dit het moment om de organisatie er klaar voor te maken.

Dat stellen consultants van Booz & Co. tenminste in een lijvig artikel op de website Strategy+Business over het onderwerp. Vaststellen of een organisatie klaar is voor groei, kan volgens de consultants aan de hand van drie vragen.

1. Zijn de strategische prioriteiten duidelijk?

Signalen dat het niet goed zit:

  • Verschillen leiders binnen de organisaties noemen verschillende doelen en kerncompetenties als ze ernaar gevraagd worden
  • De top heeft niet meer op een rijtje welke initiatieven allemaal genomen worden
  • De beste mensen werken aan te veel dingen tegelijk en overwerken zich

2. Zijn de kosten in lijn gebracht met de prioriteiten?

Signalen dat dit niet zo is:

  • Een verkeerde verdeling van mensen; bijvoorbeeld meer mensen bij de boekhouding dan bij sales
  • Investeringen in veelbelovende niet producten of diensten stagneren, terwijl het geld blijft stromen naar verouderde producten of diensten
  • Af en toe wordt de kaasschaaf over de organisatie gehaald om kosten te besparen, terwijl iedereen weet dat dit niet werkt

3. Is de organisaties erop ingericht om de geprioriteerde doelstellingen te halen?

Zo niet, is dit te zien aan de volgende signalen:

  • Informatie is niet tijdig beschikbaar voor mensen die het nodig hebben
  • Leidinggevenden zijn aan het micro-managen
  • Het halen van papieren targets wordt belangrijker dan de reactie van klanten

De kracht van Walmart en Ikea

Uiteraard hebben de consultants een duidelijk recept voor bedrijven die de organisatie niet op orde hebben. Het belangrijkste is om de kerncapaciteiten scherp te hebben. Elk succesvol bedrijf heeft bepaalde dingen waar het goed in is. Het gaat daarbij juist niet om specifieke producten of diensten. De consultants geven enkele voorbeelden om dit uit te leggen. De kracht van de Amerikaanse supermarktketen Walmart ligt bijvoorbeeld in zijn sterke supply chain management, het kenmerkende winkelontwerp, de grote kennis van klanten op het Amerikaans platteland en in Amerikaanse suburbs en expertise op het gebied van winkellocaties en winkelvastgoed. En de kracht van meubelwarenhuis Ikea is dat de hele organisatie is ingericht op zuinigheid om klanten de meeste waar voor hun geld te kunnen bieden.

De kunst voor bedrijven is om de kosten en investeringen in te richten naar de kerncapaciteiten van het bedrijf. Het besparen van kosten wordt dan een doorgaand proces in plaats van een grote exercitie die om de zoveel tijd wordt ingezet. Daarmee keren de consultants zich tegen grote, eenmalige bezuinigingsprogramma's zoals veel bedrijven die in tijden van economische tegenwind inzetten. "In onze ervaring zien bedrijven die fit worden kostenoptimalisatie niet zien als een enkel 'big bang' event, maar er een continu proces van maken dat is ingebed in de dagelijkse activiteiten."

Lees ook:

Gegevens ontvanger
Naam ontvanger:
Email ontvanger:
Jouw gegevens
Naam:
Email:
Ook in 2014 lazen jullie gewoon Stephen Covey

Ook in 2014 lazen jullie gewoon Stephen Covey

Managementboeken komen en gaan, maar de populariteit van Covey zal altijd blijven bestaan? De 15 best verkochte boeken van 2014. Lees verder

De 3 uitdagingen voor retailers in 2015

De 3 uitdagingen voor retailers in 2015

De consument geeft (eindelijk) weer geld uit. En dat betekent groei voor winkeliers. Toch zal 2015 niet voor iedereen even leuk worden. Lees verder

Airbnb versus Uber: wie is de winnaar van 2014?

Airbnb versus Uber: wie is de winnaar van 2014?

Airbnb en Uber ontgroeiden dit jaar het stadium veelbelovend, maar wie had de meeste impact in 2014? Een vergelijkend warenonderzoek. Lees verder

Philips doet miljardenovername; TMG luidt de noodklok

Philips doet miljardenovername; TMG luidt de noodklok

Plus: Retail krijgt volgend jaar 3 uitdagingen, voor DNB dreigt een claim van DSB en betaalprovider Adyen is 1,5 miljard waard. Lees verder

6 bewijzen dat sociale media het nieuwe verkoopkanaal zijn

6 bewijzen dat sociale media het nieuwe verkoopkanaal zijn

Slimme ondernemers brengen hun producten en diensten onder de aandacht via sociale media. Waarom? 6 redenen. Lees verder

Is dit de nieuwe TomTom? Adyen 1,5 miljard dollar waard

Is dit de nieuwe TomTom? Adyen 1,5 miljard dollar waard

Gamechanger Adyen heeft 250 miljoen dollar aan investeringen opgehaald tegen een waardering van 1,5 miljard. Is het de nieuwe TomTom? Lees verder

De 5 blauwe oceanen van de Nederlandse online markt

De 5 blauwe oceanen van de Nederlandse online markt

In de eerste 3 kwartalen van 2014 gaven Nederlanders 9,81 miljard euro uit op internet. Welke online markten zijn nog onontgonnen? Lees verder

Dit was 2014: de positieve geheugensteuntjes van Cees Schenk

Dit was 2014: de positieve geheugensteuntjes van Cees Schenk

Mopper niet over zaken waar je geen grip op hebt, pas deze 10 geheugensteuntjes toe waar je wél invloed op hebt.  Lees verder

Waarom de fysieke winkel een blijvertje is (volgens jullie)

Waarom de fysieke winkel een blijvertje is (volgens jullie)

Het zijn lastige tijden voor retailers. Kan de winkelstraat blijven bestaan of sterft de fysieke winkel uit? Zo denken jullie erover. Lees verder

Sony wist al veel langer van hacks; Vice Media denkt na over beursgang

Sony wist al veel langer van hacks; Vice Media denkt na over beursgang

Plus: Boskalis fuseert havensleepdiensten, arbeidskosten gestegen en verwachte groei bitcoinbetalingen blijft uit. Lees verder

Whitepapers
Meer whitepapers »
 
Volg MT op Facebook
X