Waarom Instagram 1 miljard waard is

10 apr 2012  |   Philip Bueters  
Instagram-1

Waarom zelf een app ontwikkelen als je die ook kunt kopen? Facebook betaalt wel de hoofdprijs voor Instagram: 1 miljard dollar. Voor een start-up zonder een cent omzet, maar wel met 27 miljoen fanatieke gebruikers die hun locatie doorgeven.

 

 

Facebook behoeft geen introductie, maar even voor degene die niet zo wild is van appjes op de smartphone: Instagram, anno 2010, is een dienst waarmee de gebruiker de foto's die hij met zijn smartphone maakt niet alleen kan verfraaien, maar ook kan laten zien aan bekenden. De opgeleukte plaatjes, maar vooral die laatste mogelijkheid om te 'delen' hebben van Instagram een instant succes gemaakt: 27 miljoen actieve gebruikers registreerden Kevin Systrom en Mike Krieger, de oprichters van de foto-app.

Net 50 miljoen opgehaald

En twee jaar later, met tien werknemers in dienst, verkopen ze de tent voor een ronde 1 miljard dollar. Dat was een grote verrassing, want Systrom en Krieger waren vorige week net rond met investeerders die 50 miljoen in hun app wilden steken. Vorig jaar was er nog sprake van dat Facebook zelf met een fotodienst zou komen, waarmee gebruikers net zoals bij Instagram hun afbeeldingen extra korrelig en oud konden maken of op andere manieren bewerken.

Facebook bedreigd

Dat werd toen al gezien als zelfverdediging tegen het succes van Instagram en andere foto-apps. De tijd die mensen daaraan besteden, gaat natuurlijk ten koste van de Facebooktijd. Nu al heeft Instagram 33 miljoen gebruikers, van wie 27 miljoen actief, terwijl de app voor Android pas vorige week live is gegaan. Het gaat Mark Zuckerberg c.s. bovendien niet om de trucjes met fotofilters die Instagram beheerst, er is ze veel aan gelegen om de grootste database met foto's op internet te blijven. Dagelijks worden 250 miljoen foto's geüpload naar Facebook. En wie weet dat veel foto's op Instagram dankzij een zogenoemde geotag ook nog de locatie van de maker bevatten, weet dat Facebook daar bijzondere interesse in heeft.

Het is de locatie, dommie

Dat zou wel eens dé reden zijn waarom Zuckerberg zo in de bus blaast voor het appje: met alle Instagramgramfoto's verzamelt hij (met een omweg) locaties van gebruikers. En ondanks herhaalde pogingen daartoe, is dat Facebook nog niet eerder gelukt. Facebook kocht al twee bedrijven, Hot Potato en Gowalla, die locatie-appjes leverden. om ze te sluiten: het was Zuckerberg waarschijnlijk om het aanwezige talent te doen. Desondanks werd Facebook Places, een kopie van locatiemelder Foursquare, vorige zomer zonder veel tamtam gesloten, nadat de meeste mensen het links hadden laten liggen.

Wisselgeld

En wat is veel geld? Met een beurswaarde van misschien wel 100 miljard is 1 miljard in een beetje cash en een vracht aandelen wisselgeld. Toch is de prijs voor Instagram is, zelfs voor doorgewinterde social mediawatchers die het woord bubble nooit in de mond nemen, stevig. Seqouia Capital en de andere durfkapitalisten die vorige week in de fotodeeldienst investeerden, deden dat naar verluidt op een waardering van 500 miljoen. Maar Facebook legt het dubbele op tafel, wat neerkomt op ruim 37 dollar per gebruiker.

Geen omzet

En dan hebben we nog niet eens onderscheid gemaakt tussen slapende en actieve Instagrammers. In de echte wereld zouden toekomstige omzet en winst die Instagram uit zijn gebruikers haalt, voldoende moeten zijn om die prijs te rechtvaardigen. Maar de realiteit is dat Instagram tot op de dag van vandaag nog geen begin heeft gemaakt met dat monetizen: er is geen cent omzet gemaakt, en dat zijn Systrom en Krieger ook nog helemaal niet van plan.

Cashen

De deal levert overigens twee nieuwe jonge social mediamiljonairs op: Systrom bezit nog 40 procent van zijn bedrijf en is dus goed voor 400 miljoen dollar. Zijn compagnon Kireger moet het doen met een belang van 10 procent en staat dus voor 100 miljoen in de boeken. helemaal niet slecht, voor twee jaar bikkelen.

En dit is het Droste-effect anno 2012: het team van Instagram/de kersverse Facebookmedewerkers, gisteren op bezoek bij Facebook HQ. Gekiekt met Instagram.

Lees ook:

Gerelateerde artikelen:


Meer over strategie:


Gegevens ontvanger
Naam ontvanger:
Email ontvanger:
Jouw gegevens
Naam:
Email:
Bob legt het juiste gebruik van mail uit

Bob legt het juiste gebruik van mail uit

Bob is divisiedirecteur van een groot concern. Hij doet zijn best. In deze aflevering legt hij het juiste gebruik van de e-mail uit. Lees verder

Geef de 'sneezers' in je team meer zichtbaarheid

Geef de 'sneezers' in je team meer zichtbaarheid

Medewerkers zijn tegenwoordig gevoeliger voor gedrag van hun collega’s dan van hun manager, zegt gedragsexpert Jeroen Busscher. Hoe zorg je dan dat je als manager toch invloed hebt? Lees verder

Leer mensen te overtuigen zonder dat ze het doorhebben

Leer mensen te overtuigen zonder dat ze het doorhebben

Om van een ‘nee’ een ‘ja’ te maken moet er altijd een ‘misschien’ tussenin zitten, aldus de fictieve misleider Frank Underwood uit House of Cards. Hoe je gesprekspartner op een subtiele manier over te halen leer je tijdens Onzichtbaar Overtuigen. Lees verder

Grafiek van de dag: De peilingen van Trump beïnvloeden de waarde van de Mexicaanse Peso

Grafiek van de dag: De peilingen van Trump beïnvloeden de waarde van de Mexicaanse Peso

Hoe beter Donald Trump scoort in de peilingen voor de Amerikaanse presidentsverkiezingen, hoe minder de Mexicaanse Peso waard is. Deze gekke verhouding in de grafiek van de dag. Lees verder

Slimme bril maakt logistiek sneller en beter

Slimme bril maakt logistiek sneller en beter

Dankzij de slimme bril kan het meest tijdrovende en kostbare proces in een magazijn, orderpicking, een stuk sneller verlopen. Dit is er al mogelijk met augmented reality. Lees verder

'Thuisbezorgd haalt 350 miljoen bij IPO'; Ilona Haaijer getipt als commissaris Boskalis

'Thuisbezorgd haalt 350 miljoen bij IPO'; Ilona Haaijer getipt als commissaris Boskalis

Plus: Aandelen oliebedrijven schiet omhoog, meer werknemers wisselen van baan en knokpartij tijdens Georgisch verkiezingsdebat. Lees verder

Luisteren naar je klanten bij innovatie? Ligt aan het type ontwikkeling

Luisteren naar je klanten bij innovatie? Ligt aan het type ontwikkeling

Of je nu wél of niet naar klanten moet luisteren bij het ontwikkelen van nieuwe producten, ligt aan het type innovatie. Dat blijkt uit onderzoek van Erasmus-professor Jan van den Ende. Lees verder

'Als leider moet je beweging creëren'

'Als leider moet je beweging creëren'

Goudhaantje Nanouke van ’t Riet werkt al meer dan 15 jaar bij de NS. Ex-Goudhaan Marjan Rintel is sinds een jaar haar baas. Wat hebben zij met en aan elkaar? ‘Ik ben nog altijd verbaasd dat ze me op haar eerste werkdag opbelde om koffie te gaan drinken.’ Lees verder

Grafiek van de dag: verkopen Nokia tegenover iPhone

Grafiek van de dag: verkopen Nokia tegenover iPhone

Nokia maakte woensdag bekend niet langer eigen smartphones te maken. Het einde van een tijdperk met het welbekende deuntje, snake en de oude, onverwoestbare 3310. Lees verder

5 gave kantoren in Nederland

5 gave kantoren in Nederland

Met alleen een pingpongtafel redden startups het al jaren niet meer. Ook bij de grote bedrijven wordt het steeds meer een speeltuin op kantoor. 5 gave kantoren in Nederland. Lees verder

 
Volg MT op Twitter


@MTNieuws op Twitter
X