Waarom Instagram 1 miljard waard is

10 apr 2012  |   Philip Bueters  
Instagram-1

Waarom zelf een app ontwikkelen als je die ook kunt kopen? Facebook betaalt wel de hoofdprijs voor Instagram: 1 miljard dollar. Voor een start-up zonder een cent omzet, maar wel met 27 miljoen fanatieke gebruikers die hun locatie doorgeven.

 

 

Facebook behoeft geen introductie, maar even voor degene die niet zo wild is van appjes op de smartphone: Instagram, anno 2010, is een dienst waarmee de gebruiker de foto's die hij met zijn smartphone maakt niet alleen kan verfraaien, maar ook kan laten zien aan bekenden. De opgeleukte plaatjes, maar vooral die laatste mogelijkheid om te 'delen' hebben van Instagram een instant succes gemaakt: 27 miljoen actieve gebruikers registreerden Kevin Systrom en Mike Krieger, de oprichters van de foto-app.

Net 50 miljoen opgehaald

En twee jaar later, met tien werknemers in dienst, verkopen ze de tent voor een ronde 1 miljard dollar. Dat was een grote verrassing, want Systrom en Krieger waren vorige week net rond met investeerders die 50 miljoen in hun app wilden steken. Vorig jaar was er nog sprake van dat Facebook zelf met een fotodienst zou komen, waarmee gebruikers net zoals bij Instagram hun afbeeldingen extra korrelig en oud konden maken of op andere manieren bewerken.

Facebook bedreigd

Dat werd toen al gezien als zelfverdediging tegen het succes van Instagram en andere foto-apps. De tijd die mensen daaraan besteden, gaat natuurlijk ten koste van de Facebooktijd. Nu al heeft Instagram 33 miljoen gebruikers, van wie 27 miljoen actief, terwijl de app voor Android pas vorige week live is gegaan. Het gaat Mark Zuckerberg c.s. bovendien niet om de trucjes met fotofilters die Instagram beheerst, er is ze veel aan gelegen om de grootste database met foto's op internet te blijven. Dagelijks worden 250 miljoen foto's geüpload naar Facebook. En wie weet dat veel foto's op Instagram dankzij een zogenoemde geotag ook nog de locatie van de maker bevatten, weet dat Facebook daar bijzondere interesse in heeft.

Het is de locatie, dommie

Dat zou wel eens dé reden zijn waarom Zuckerberg zo in de bus blaast voor het appje: met alle Instagramgramfoto's verzamelt hij (met een omweg) locaties van gebruikers. En ondanks herhaalde pogingen daartoe, is dat Facebook nog niet eerder gelukt. Facebook kocht al twee bedrijven, Hot Potato en Gowalla, die locatie-appjes leverden. om ze te sluiten: het was Zuckerberg waarschijnlijk om het aanwezige talent te doen. Desondanks werd Facebook Places, een kopie van locatiemelder Foursquare, vorige zomer zonder veel tamtam gesloten, nadat de meeste mensen het links hadden laten liggen.

Wisselgeld

En wat is veel geld? Met een beurswaarde van misschien wel 100 miljard is 1 miljard in een beetje cash en een vracht aandelen wisselgeld. Toch is de prijs voor Instagram is, zelfs voor doorgewinterde social mediawatchers die het woord bubble nooit in de mond nemen, stevig. Seqouia Capital en de andere durfkapitalisten die vorige week in de fotodeeldienst investeerden, deden dat naar verluidt op een waardering van 500 miljoen. Maar Facebook legt het dubbele op tafel, wat neerkomt op ruim 37 dollar per gebruiker.

Geen omzet

En dan hebben we nog niet eens onderscheid gemaakt tussen slapende en actieve Instagrammers. In de echte wereld zouden toekomstige omzet en winst die Instagram uit zijn gebruikers haalt, voldoende moeten zijn om die prijs te rechtvaardigen. Maar de realiteit is dat Instagram tot op de dag van vandaag nog geen begin heeft gemaakt met dat monetizen: er is geen cent omzet gemaakt, en dat zijn Systrom en Krieger ook nog helemaal niet van plan.

Cashen

De deal levert overigens twee nieuwe jonge social mediamiljonairs op: Systrom bezit nog 40 procent van zijn bedrijf en is dus goed voor 400 miljoen dollar. Zijn compagnon Kireger moet het doen met een belang van 10 procent en staat dus voor 100 miljoen in de boeken. helemaal niet slecht, voor twee jaar bikkelen.

En dit is het Droste-effect anno 2012: het team van Instagram/de kersverse Facebookmedewerkers, gisteren op bezoek bij Facebook HQ. Gekiekt met Instagram.

Lees ook:

Gerelateerde artikelen:


Meer over strategie:


Gegevens ontvanger
Naam ontvanger:
Email ontvanger:
Jouw gegevens
Naam:
Email:
Hoe je als bedrijf flexibele werknemers toch zekerheid kunt bieden

Hoe je als bedrijf flexibele werknemers toch zekerheid kunt bieden

Hoe ga je als werkgever om met werknemers tijdens pieken en dalen in je organisatie? En hoe bied je hen dan toch nog zekerheid? Lees verder

Kun je de transitievergoeding omzeilen door een verkeerde opzegtermijn te hanteren?

Kun je de transitievergoeding omzeilen door een verkeerde opzegtermijn te hanteren?

Mag de werkgever (on)bewust een verkeerde opzegtermijn hanteren om de transitievergoeding te omzeilen? Arbeidsrechtadvocaat Eva Knipschild legt uit. Lees verder

Tedje van de week: Julian Treasure - 5 manieren om beter te luisteren

Tedje van de week: Julian Treasure - 5 manieren om beter te luisteren

Geluid-expert Julian Treasure legt uit waarom het zo belangrijk is om goed te luisteren én 5 manieren waarop je dat beter kunt leren doen. Lees verder

Innovatie is... goed spieken bij een andere branche

Innovatie is... goed spieken bij een andere branche

Waarom het wiel uitvinden als anderen dat al eerder deden? Ramon Vullings helpt bedrijven te innoveren door goed af te kijken. Lees verder

VDL gaat op voor recordjaar; Jumbo tevreden over La Place, en Zuidas bijna uitverkocht

VDL gaat op voor recordjaar; Jumbo tevreden over La Place, en Zuidas bijna uitverkocht

Plus: miljarden voor ceo's als ze stoppen, schadeclaim voor Deloitte en Franse overheid zwijgt over Renault-gesjoemel. Lees verder

Deze 72 innovaties bepalen onze toekomst; wen er maar aan

Deze 72 innovaties bepalen onze toekomst; wen er maar aan

Binnen 20 jaar zijn we altijd en overal 'connected'. Dat leidt tot deze 72 dingen die we binnenkort heel gewoon gaan vinden. Wen er maar vast aan... Lees verder

Zo maakt u van uw veranderproces een succes

Zo maakt u van uw veranderproces een succes

Medewerkers zijn soms net mensen en mensen hebben moeite met verandering. Om toch het containerschip dat uw bedrijf is bij te sturen moet u dan ook zorgvuldig te werk gaan. Tijdens de masterclassreeks Verandertools leert u hoe. Lees verder

Hoe ook steeds meer maakbedrijven crowdfunding ontdekken

Hoe ook steeds meer maakbedrijven crowdfunding ontdekken

Doordat traditionele banken nog steeds huiverig zijn voor financiering, groeit de interesse in alternatieven als crowdfunding. Oók onder maakbedrijven. Lees verder

Farmaciereus Pfizer neemt concurrent over - Nog meer Sjoemelproblemen VW

Farmaciereus Pfizer neemt concurrent over - Nog meer Sjoemelproblemen VW

Plus: Gedonder rond Volkswagen duurt voort, goed nieuws voor Holland Casino en niet langer bonussen bij belegger Woodford. Lees verder

Van deze Slack-ceo mag je al om half 6 naar huis

Van deze Slack-ceo mag je al om half 6 naar huis

Je kunt maximaal 6 tot 8 uur per dag productief zijn, aldus Stewart Butterfield, ceo van 'browser van de toekomst' Slack. Lees verder

 
Volg MT op Twitter


@MTNieuws op Twitter
X