'Tevreden werknemer gemakzuchtig'

20 mrt 2012  |   Djaja Ottenhof  
Tevreden werknemer

Tevreden of zelfs blije werknemers, dat is waar een goede werkgever naar zou moeten streven. Maar leidt het niet tot gemakzuchtige, niet veranderingsgezinde medewerkers en dus een passieve organisatie?

GOEROE VAN DE WEEK

Managamentgoeroes te over. MT presenteert elke week een goeroe die er echt toe doet.

Deze editie: Costas Markides

> Overzicht van alle goeroes

Er is een school van denken die ervan uitgaat dat een tevreden werknemer een goede werknemer is. Wie tevreden is, is meer betrokken en brengt meer creativiteit en productiviteit naar het werk. Volgens het Amerikaanse onderzoeksbureau Gallup is de verhouding tussen betrokken en niet-betrokken werknemers bij bedrijven van wereldklasse bijna 10 tegen 1. Bij middelmatige bedrijven is dat minder dan 2 tegen 1.

Costas Markides, hoogleraar aan de London Business School en nummer 31 in de Thinkers50, denkt er echter anders over. Hij pleitte onlangs in Businessweek tegen de stelling dat werknemersgeluk ertoe doet. “Zoals we allemaal weten, leidt ontevredenheid tot een zoektocht naar alternatieven en innovatie.”

First movers versus fast seconds

En de zoektocht naar alternatieven, of nieuwe markten, is juist wat bedrijven fit houdt. Markides heeft een aantal jaren van zijn wetenschappelijke carrière aan dit onderwerp gewijd om in kaart te brengen hoe innovatie verloopt en hoe bedrijven er succesvol in kunnen zijn. De belangrijkste conclusie: het zijn vaak niet de first movers die een nieuwe markt veroveren maar de fast seconds. Volgens Markides is het slagveld van de geschiedenis van het bedrijfsleven bezaaid met goede ideeën en producten die later door iemand anders werden opgeschaald.

Een recent voorbeeld hiervan is de internetzoekmachine. Toen Sergey Brin en Larry Page nog onderzoek deden aan Stanford, waren onder meer Excite en Altavista de zoekmachines die mensen gebruikten. Maar met hun nieuwe algoritme en businessmodel wisten Brin en Page de markt begin deze eeuw over te nemen en werd zoeken op internet herdoopt tot Googlen.

Een ander voorbeeld is de wegwerpluier. Deze werd in de jaren zeventig onder de naam Pampers groot gemaakt door Proctor & Gamble. Maar de eerste wegwerpluier werd al in de jaren dertig uitgevonden door een klein bedrijf genaamd Chicopee Mills dat later werd overgenomen door Johnson & Johnson.

Laat werknemers hun grenzen opzoeken

Volgens Markides moet een bedrijf een aantal dingen op orde krijgen om de innovatiestrijd aan te kunnen. Een van de belangrijkste is, hoe kan het anders, de cultuur. Er moet een gevoel van urgentie leven. Werknemers moeten doelen krijgen die ze dwingen de grenzen van hun kunnen op te zoeken. Verder moeten ze de ruimte krijgen om te experimenteren en fouten te maken. "Je moet mensen belonen voor nieuwe ideeën. Je moet ze tijd geven om nieuwe producten op de markt te brengen. Voor nieuwe groeimarkten zou het tien jaar kunnen duren voordat een nieuw product gaat leveren."

Het streven naar werknemerstevredenheid is iets wat volgens Markides niet bij zo'n cultuur past. "Helaas moeten organisaties om te slagen de hele tijd moeilijke keuzes maken. De werkelijkheid is dat elke keer als we een moeilijke keuze maken, sommige mensen zullen winnen en sommigen verliezen. De winnaars zullen blij zijn, de verliezers niet. Als iedereen in je organisatie blij is, zou dat kunnen zijn omdat je er niet in slaagt ze te leiden."

Lees ook:

Gegevens ontvanger
Naam ontvanger:
Email ontvanger:
Jouw gegevens
Naam:
Email:
Wat te doen als Amazon daadwerkelijk naar Nederland komt?

Wat te doen als Amazon daadwerkelijk naar Nederland komt?

En weer gaan er geruchten dat Amazon.com officieel naar Nederland komt. Hoe kunnen bedrijven zich daar op voorbereiden? Lees verder

Zo vermenigvuldig je de creativiteit en intelligentie van je team

Zo vermenigvuldig je de creativiteit en intelligentie van je team

Veel talent en potentieel van medewerkers blijft onderbenut. Tot de manager gaat leidinggeven als 'multiplier'. Als wat? Lees verder

Hoe wordt Amsterdam Arena vanaf 2015 klimaatneutraal?

Hoe wordt Amsterdam Arena vanaf 2015 klimaatneutraal?

De Arena heeft de ambitie om in 2015 CO2-neutraal te zijn. Hoe maakt het Amsterdamse stadion deze ambitie waar? Lees verder

Ben jij een diminisher? Herken deze 3 symptomen

Ben jij een diminisher? Herken deze 3 symptomen

Veel managers weten méér uit hun mensen te halen, maar helaas zijn er ook veel die hen beknotten. Dit zijn de 3 symptomen. Lees verder

Winnen: 2 kaarten voor seminar 'Multipliers'

Winnen: 2 kaarten voor seminar 'Multipliers'

'Multipliers' maakt als leiderschapsconcept snel opmars. Alles ervan weten? Win dan 1 van de 2 vrijkaarten. Lees verder

Worden schoonmakers overbodig door robots?

Worden schoonmakers overbodig door robots?

Vebego volgt robotisering op de voet, zegt ceo Ronald Goedmakers. 'Wanneer maken robots onze mensen overbodig?' Lees verder

Boekhoorn naar de beurs; Spaanse hotelketen gaat concurrentie met Airbnb aan

Boekhoorn naar de beurs; Spaanse hotelketen gaat concurrentie met Airbnb aan

Plus: Alibaba-klant gewaardeerd op 601,45 dollar, 'nieuwe ontslagronde Microsoft' en Uber mag toch rijden in Duitsland. Lees verder

Waarom duurzaamheid loont

Waarom duurzaamheid loont

Het groenste jongetje van de klas blijkt ook het best verdienende. Ontdek hoe duurzaam ondernemen de financiële prestaties positieve beïnvloedt. Lees verder

Kabinet stelt 1 prioriteit: banengroei via mkb

Kabinet stelt 1 prioriteit: banengroei via mkb

Liefst 100.000 banen moeten er van het kabinet bijkomen. Hoe? Dit zijn de 4 sturingsmechanismes. Lees verder

Officier van justitie: 'Tegenspraak is rijden met een veiligheidsriem'

Officier van justitie: 'Tegenspraak is rijden met een veiligheidsriem'

Het OM en de politie zet tegenspraak in om tunnelvisie te voorkomen. Leerzaam voor bedrijven, zegt officier van justitie Chris van Dam. Lees verder

 
Volg MT op Facebook
X