'Tevreden werknemer gemakzuchtig'

20 mrt 2012  |   Djaja Ottenhof  
Tevreden werknemer

Tevreden of zelfs blije werknemers, dat is waar een goede werkgever naar zou moeten streven. Maar leidt het niet tot gemakzuchtige, niet veranderingsgezinde medewerkers en dus een passieve organisatie?

GOEROE VAN DE WEEK

Managamentgoeroes te over. MT presenteert elke week een goeroe die er echt toe doet.

Deze editie: Costas Markides

> Overzicht van alle goeroes

Er is een school van denken die ervan uitgaat dat een tevreden werknemer een goede werknemer is. Wie tevreden is, is meer betrokken en brengt meer creativiteit en productiviteit naar het werk. Volgens het Amerikaanse onderzoeksbureau Gallup is de verhouding tussen betrokken en niet-betrokken werknemers bij bedrijven van wereldklasse bijna 10 tegen 1. Bij middelmatige bedrijven is dat minder dan 2 tegen 1.

Costas Markides, hoogleraar aan de London Business School en nummer 31 in de Thinkers50, denkt er echter anders over. Hij pleitte onlangs in Businessweek tegen de stelling dat werknemersgeluk ertoe doet. “Zoals we allemaal weten, leidt ontevredenheid tot een zoektocht naar alternatieven en innovatie.”

First movers versus fast seconds

En de zoektocht naar alternatieven, of nieuwe markten, is juist wat bedrijven fit houdt. Markides heeft een aantal jaren van zijn wetenschappelijke carrière aan dit onderwerp gewijd om in kaart te brengen hoe innovatie verloopt en hoe bedrijven er succesvol in kunnen zijn. De belangrijkste conclusie: het zijn vaak niet de first movers die een nieuwe markt veroveren maar de fast seconds. Volgens Markides is het slagveld van de geschiedenis van het bedrijfsleven bezaaid met goede ideeën en producten die later door iemand anders werden opgeschaald.

Een recent voorbeeld hiervan is de internetzoekmachine. Toen Sergey Brin en Larry Page nog onderzoek deden aan Stanford, waren onder meer Excite en Altavista de zoekmachines die mensen gebruikten. Maar met hun nieuwe algoritme en businessmodel wisten Brin en Page de markt begin deze eeuw over te nemen en werd zoeken op internet herdoopt tot Googlen.

Een ander voorbeeld is de wegwerpluier. Deze werd in de jaren zeventig onder de naam Pampers groot gemaakt door Proctor & Gamble. Maar de eerste wegwerpluier werd al in de jaren dertig uitgevonden door een klein bedrijf genaamd Chicopee Mills dat later werd overgenomen door Johnson & Johnson.

Laat werknemers hun grenzen opzoeken

Volgens Markides moet een bedrijf een aantal dingen op orde krijgen om de innovatiestrijd aan te kunnen. Een van de belangrijkste is, hoe kan het anders, de cultuur. Er moet een gevoel van urgentie leven. Werknemers moeten doelen krijgen die ze dwingen de grenzen van hun kunnen op te zoeken. Verder moeten ze de ruimte krijgen om te experimenteren en fouten te maken. "Je moet mensen belonen voor nieuwe ideeën. Je moet ze tijd geven om nieuwe producten op de markt te brengen. Voor nieuwe groeimarkten zou het tien jaar kunnen duren voordat een nieuw product gaat leveren."

Het streven naar werknemerstevredenheid is iets wat volgens Markides niet bij zo'n cultuur past. "Helaas moeten organisaties om te slagen de hele tijd moeilijke keuzes maken. De werkelijkheid is dat elke keer als we een moeilijke keuze maken, sommige mensen zullen winnen en sommigen verliezen. De winnaars zullen blij zijn, de verliezers niet. Als iedereen in je organisatie blij is, zou dat kunnen zijn omdat je er niet in slaagt ze te leiden."

Lees ook:

Gegevens ontvanger
Naam ontvanger:
Email ontvanger:
Jouw gegevens
Naam:
Email:
Gezond(er) bedrijf worden? Pak dan op tijd de subsidie

Gezond(er) bedrijf worden? Pak dan op tijd de subsidie

Wie een goed plan bedenkt om zijn mensen duurzaam inzetbaar te houden, kan daar zo de helft van gesubsidieerd krijgen. Lees verder

De 4 pilaren van vertrouwen

De 4 pilaren van vertrouwen

Vertrouwen is een tempel gebouwd op betrokkenheid, duidelijkheid, kwetsbaarheid en openheid. Gedeeld leiderschap is één van de redenen waarom we meer moeten vertrouwen. Maar hoe laat je de veiligheid van controle en regels los? 4 tips. Lees verder

Weg met het cliché, managers moeten weer zelf nadenken

Weg met het cliché, managers moeten weer zelf nadenken

Clichés in organisaties zorgen ervoor dat managers niet langer in hun eigen denken geloven. Stop er dus mee, zegt Luc Peters. Lees verder

'Feestbegroting op komst'; gaat YouTube achter betaalmuur?

'Feestbegroting op komst'; gaat YouTube achter betaalmuur?

Plus: Obama achter Shell in Noordpool, een te perfecte Tesla, en Blendle naar Duitsland. Lees verder

Imitatie is geen innovatie

Imitatie is geen innovatie

Echte innovatie komt uit een organisatie zelf. Je moet die innovatieve mentaliteit wel ontdekken. Maar ga vooral niet imiteren. Lees verder

Zes doorslaggevende redenen om uw innovatie te beschermen

Zes doorslaggevende redenen om uw innovatie te beschermen

Te weinig Nederlandse bedrijven beseffen hoe belangrijk bescherming van hun intellectueel eigendom is. Zes doorslaggevende redenen om octrooi te nemen. Lees verder

Waarom ‘nee’ leren zeggen goed is voor je gezondheid

Waarom ‘nee’ leren zeggen goed is voor je gezondheid

We zeggen vaak 'ja' tegen iets, terwijl we dat beter niet hadden kunnen doen. Vijf inzichten over waarom 'nee' zeggen beter is. Lees verder

Deitmers & Van den Ende met nieuw fonds; Moederbedrijf ID&T wankelt

Deitmers & Van den Ende met nieuw fonds; Moederbedrijf ID&T wankelt

Plus: ASR wil niet meer samen met Vivat, Amazon zet het mes in research en KPMG alweer in moeilijkheden. Lees verder

Bob krijgt nieuwe inzichten dankzij sociale media

Bob krijgt nieuwe inzichten dankzij sociale media

Bob is divisiedirecteur van een groot concern. Hij doet zijn best. Deze keer zorgen sociale media voor nieuwe inzichten. Lees verder

Exclusief: Pieter Elbers best beoordeelde ceo van Nederland

Exclusief: Pieter Elbers best beoordeelde ceo van Nederland

Geen ceo in Nederland wordt door zijn eigen medewerkers zo gewaardeerd als KLM-topman Pieter Elbers. Lees verder

Whitepapers
Meer whitepapers »
 
Volg MT op Twitter


@MTNieuws op Twitter
X