Huiskamer wordt strijdtoneel filmindustrie

11 jan 2012  |   Rob van Leeuwen  
Filmpje

De strijd om de filmconsument zal de komende jaren in de woonkamer plaatsvinden, door de opkomst van Video on Demand. “Ik geloof in het Spotify-model”, zegt A-Film-directeur Wilco Wolfers. 

De consument consumeert meer films dan ooit, zo vertelde Winnie Sorgdrager, voorzitter van de Nederlandse Vereniging voor Bioscoopexploitanten (NVB), tijdens de nieuwjaarsreceptie van de Nederlandse filmindustrie, die gisteren in Amsterdam plaatsvond. Als voorbeeld gaf ze, uiteraard, het bioscoopbezoek, dat “tot ongekende hoogte steeg.” Voor de Nederlandse bioscopen was 2011 een recordjaar: voor het eerst in 33 jaar werden er meer dan 30 miljoen tickets verkocht. Het aantal bezoekers steeg met 8% ten opzichte van 2010, de omzet steeg met 9% tot bijna 240 miljoen euro. Gooische Vrouwen is in Nederland de best bezochte film van 2011: bijna 2 miljoen mensen kochten een kaartje, waarmee het de populairste Nederlandse film is sinds Flodder (1986). 

Internetvrijheid? Niet absoluut

Geen vuiltje aan de lucht dus? Daar denkt de filmindustrie zelf anders over, piraterij wordt nog steeds gezien als Het Grote Gevaar. Sorgdrager pleitte nogmaals voor een downloadverbod, en benadrukte dat het echt zo goed niet gaat met de industrie. “De financiering van films moet in windows worden terugverdiend. In de keten is de bioscoop de belangrijkste schakel, maar door de oneerlijke concurrentie van het gratis downloaden daalt de verkoop en verhuur van dvd’s. Dat vreet aan het complete financieringsmodel van de film en dat is ook een bedreiging voor de bioscopen. Als downloaden diefstal is, dan moet het worden verboden. De zogenaamde internetvrijheid is niet absoluut.”

VOD heeft de toekomst

De windows waar Sorgdrager het over heeft zijn de verschillende periodes die worden aangehouden door de filmindustrie, om de opbrengst van een product te maximaliseren. Een film verschijnt dan bijvoorbeeld achtereenvolgens in de bioscoop, op televisie, in de videotheek en in de winkel. De laatste jaren is aan dat rijtje een extra exploitatiemogelijkheid toegevoegd: video on demand (VOD), films kijken via een kastje van de kabelaars of via internet. VOD wordt gezien als de grote groeimotor voor de komende jaren, zo denkt PWC dat video on demand in 2015 voor meer dan 200 miljoen aan omzet zal zorgen in Nederland, op een totaal van ruim 800 miljoen euro omzet voor de filmindustrie. 

Bioscoop creëert de waarde

“VOD is de markt die nu bevochten gaat worden”, zegt ook Ron Sterk, managing director van de NVB. “Maar het kost veel geld en veel geduld om daar mee te slagen.” Voor partijen die VOD willen aanbieden is het juist door de windows lastig om een goed en compleet aanbod aan films te verzamelen, daarnaast moeten internationale spelers voor ieder land apart de rechten afkopen, waardoor onderhandelingen steeds opnieuw moeten plaatsvinden. Ook is de manier waarop VOD wordt aangeboden een discussiestuk. Universal en Disney hebben bijvoorbeeld geprobeerd een film kort na de bioscooprelease via VOD aan te bieden, maar dat werd niet door iedereen gewaardeerd. “Dan komen de exploitanten in opstand”, zegt Sterk. “Ik ben er ook van overtuigd dat je zo de waarde van het filmproduct naar beneden haalt. Een film als Harry Potter kon alleen zo groot worden dankzij de bioscoop. Dat heeft de waarde gecreëerd, die dan later in de keten kan worden terugverdiend.”

Apple, Google, Netflix

De komende tijd worden spelers als Apple, Google, Lovefilm en Netflix verwacht op de Nederlandse markt voor VOD, terwijl Pathé recentelijk al de filmdienst Pathé Thuis introduceerde. Wilco Wolfers, voorzitter van de Nederlandse Vereniging van Filmdistributeurs (NVF) én algemeen directeur van filmdistributeur A-Film, zegt al in gesprek te zijn met Apple. Ook bij A-Film zit de grootste groei in VOD, al is de groei nog relatief: de omzet ging in 2011 met een factor 2,5 omhoog, maar deze VOD-omzet is nog maar zo’n 5% van de totale omzet van het bedrijf. Wolfers: “België loopt voor op Nederland, een partij als Telenet heeft betere systemen en adverteert ook meer met VOD. Nederlandse kabelaars staan wel sterk tegenover eventuele internationale concurrenten, want elke Nederlander heeft een abonnement bij ze en heeft dus ook al een betaalrelatie.”

Het Spotify-model

Wolfers ziet vooral kansen voor het SVOD-model, waarbij consumenten een vast bedrag betalen voor toegang tot films. “Dankzij VOD wordt de uitnutting van films ook beter, want films die de bioscoop niet gehaald hebben, of snel uit de roulatie zijn gehaald, kunnen zo alsnog een succes worden via video on demand.” SVOD staat voor een abonnementmodel, zoals dat bijvoorbeeld door Spotify wordt toegepast op streaming muziek. Wolfers: “Spotify is voor mij het bewijs dat SVOD de toekomst heeft, ik geloof in dat model.” De consument is er klaar voor, want die wil meer films kijken dan ooit. Nu is het nog wachten op de partij die het lukt om het ideale VOD-platform aan te bieden. 

Lees ook:

Gegevens ontvanger
Naam ontvanger:
Email ontvanger:
Jouw gegevens
Naam:
Email:
5 tips om mindfulness toe te passen tijdens werktijd

5 tips om mindfulness toe te passen tijdens werktijd

De vraag naar mindfulness-workshops binnen organisaties groeit. 5 tips om het principe toe te passen tijdens werktijd.  Lees verder

'DAF betrokken bij prijskartel'; Omstreden Barbie-boek uit de handel

'DAF betrokken bij prijskartel'; Omstreden Barbie-boek uit de handel

Plus: Unilever-Goudhaan naar Indonesië, geen vervolging ABN Amro om Vestia en hoe gaat het eigenlijk met Uber? Lees verder

Technologie adopteren we tegenwoordig als een haaienvin

Technologie adopteren we tegenwoordig als een haaienvin

De traditionele adoptiecurve maakt plaats voor de haaienvin, zegt Paul Nunes. 'Heel lang plat, dan recht naar het plafond.' Lees verder

Bob de manager leert het geheim van story telling

Bob de manager leert het geheim van story telling

Bob is divisiedirecteur bij een groot concern. Hij doet zijn best. Dit keer zoekt hij naar manieren om zijn verhaal te vertellen. Lees verder

Zo wil Fastned een electrifying succes maken van de laadpaal

Zo wil Fastned een electrifying succes maken van de laadpaal

Fastned wil met snellaadstations de markt voor elektrisch rijden openbreken. De volgende etappe: omzet draaien. Lees verder

Dit zijn de 50 Gamechangers van 2014

Dit zijn de 50 Gamechangers van 2014

Welke pioniers veranderen de regels van het spel? Dit zijn de 50 genomineerden voor MT's uitverkiezing van GameChanger 2014. Lees verder

Miljoenenbezuinigingen bij Randstad; Vestia deed aangifte tegen ABN Amro

Miljoenenbezuinigingen bij Randstad; Vestia deed aangifte tegen ABN Amro

Plus: Oud-ceo Landsbanki in de cel, 'uitzendbureaus schenden privacyrechten' en winnaars Onweerstaanbaar Leiderschap. Lees verder

Hoe TravelBird de Duitse miljoenen binnensleepte

Hoe TravelBird de Duitse miljoenen binnensleepte

TravelBird kreeg een miljoeneninjectie van de Duitse Samwer-broers. Nu wil de Amsterdamse reissite zijn vleugels nog verder uitslaan. Lees verder

De koelkast wel, de luier niet: deze producten moeten slimmer worden

De koelkast wel, de luier niet: deze producten moeten slimmer worden

Welke producten passen bij the internet of things? Nieuw onderzoek van Nielsen laat zien wat consumenten willen. Lees verder

De managementaanpak van Marc Bolland (Marks & Spencer)

De managementaanpak van Marc Bolland (Marks & Spencer)

Ex-Heineken's Marc Bolland werkt al 8 jaar aan de top in Engeland. Hoe probeert hij met Marks & Spencer het verschil te maken? Lees verder

Whitepapers
Meer whitepapers »
 
Volg MT op Facebook
X