Huiskamer wordt strijdtoneel filmindustrie

11 jan 2012  |   Rob van Leeuwen  
Filmpje

De strijd om de filmconsument zal de komende jaren in de woonkamer plaatsvinden, door de opkomst van Video on Demand. “Ik geloof in het Spotify-model”, zegt A-Film-directeur Wilco Wolfers. 

De consument consumeert meer films dan ooit, zo vertelde Winnie Sorgdrager, voorzitter van de Nederlandse Vereniging voor Bioscoopexploitanten (NVB), tijdens de nieuwjaarsreceptie van de Nederlandse filmindustrie, die gisteren in Amsterdam plaatsvond. Als voorbeeld gaf ze, uiteraard, het bioscoopbezoek, dat “tot ongekende hoogte steeg.” Voor de Nederlandse bioscopen was 2011 een recordjaar: voor het eerst in 33 jaar werden er meer dan 30 miljoen tickets verkocht. Het aantal bezoekers steeg met 8% ten opzichte van 2010, de omzet steeg met 9% tot bijna 240 miljoen euro. Gooische Vrouwen is in Nederland de best bezochte film van 2011: bijna 2 miljoen mensen kochten een kaartje, waarmee het de populairste Nederlandse film is sinds Flodder (1986). 

Internetvrijheid? Niet absoluut

Geen vuiltje aan de lucht dus? Daar denkt de filmindustrie zelf anders over, piraterij wordt nog steeds gezien als Het Grote Gevaar. Sorgdrager pleitte nogmaals voor een downloadverbod, en benadrukte dat het echt zo goed niet gaat met de industrie. “De financiering van films moet in windows worden terugverdiend. In de keten is de bioscoop de belangrijkste schakel, maar door de oneerlijke concurrentie van het gratis downloaden daalt de verkoop en verhuur van dvd’s. Dat vreet aan het complete financieringsmodel van de film en dat is ook een bedreiging voor de bioscopen. Als downloaden diefstal is, dan moet het worden verboden. De zogenaamde internetvrijheid is niet absoluut.”

VOD heeft de toekomst

De windows waar Sorgdrager het over heeft zijn de verschillende periodes die worden aangehouden door de filmindustrie, om de opbrengst van een product te maximaliseren. Een film verschijnt dan bijvoorbeeld achtereenvolgens in de bioscoop, op televisie, in de videotheek en in de winkel. De laatste jaren is aan dat rijtje een extra exploitatiemogelijkheid toegevoegd: video on demand (VOD), films kijken via een kastje van de kabelaars of via internet. VOD wordt gezien als de grote groeimotor voor de komende jaren, zo denkt PWC dat video on demand in 2015 voor meer dan 200 miljoen aan omzet zal zorgen in Nederland, op een totaal van ruim 800 miljoen euro omzet voor de filmindustrie. 

Bioscoop creëert de waarde

“VOD is de markt die nu bevochten gaat worden”, zegt ook Ron Sterk, managing director van de NVB. “Maar het kost veel geld en veel geduld om daar mee te slagen.” Voor partijen die VOD willen aanbieden is het juist door de windows lastig om een goed en compleet aanbod aan films te verzamelen, daarnaast moeten internationale spelers voor ieder land apart de rechten afkopen, waardoor onderhandelingen steeds opnieuw moeten plaatsvinden. Ook is de manier waarop VOD wordt aangeboden een discussiestuk. Universal en Disney hebben bijvoorbeeld geprobeerd een film kort na de bioscooprelease via VOD aan te bieden, maar dat werd niet door iedereen gewaardeerd. “Dan komen de exploitanten in opstand”, zegt Sterk. “Ik ben er ook van overtuigd dat je zo de waarde van het filmproduct naar beneden haalt. Een film als Harry Potter kon alleen zo groot worden dankzij de bioscoop. Dat heeft de waarde gecreëerd, die dan later in de keten kan worden terugverdiend.”

Apple, Google, Netflix

De komende tijd worden spelers als Apple, Google, Lovefilm en Netflix verwacht op de Nederlandse markt voor VOD, terwijl Pathé recentelijk al de filmdienst Pathé Thuis introduceerde. Wilco Wolfers, voorzitter van de Nederlandse Vereniging van Filmdistributeurs (NVF) én algemeen directeur van filmdistributeur A-Film, zegt al in gesprek te zijn met Apple. Ook bij A-Film zit de grootste groei in VOD, al is de groei nog relatief: de omzet ging in 2011 met een factor 2,5 omhoog, maar deze VOD-omzet is nog maar zo’n 5% van de totale omzet van het bedrijf. Wolfers: “België loopt voor op Nederland, een partij als Telenet heeft betere systemen en adverteert ook meer met VOD. Nederlandse kabelaars staan wel sterk tegenover eventuele internationale concurrenten, want elke Nederlander heeft een abonnement bij ze en heeft dus ook al een betaalrelatie.”

Het Spotify-model

Wolfers ziet vooral kansen voor het SVOD-model, waarbij consumenten een vast bedrag betalen voor toegang tot films. “Dankzij VOD wordt de uitnutting van films ook beter, want films die de bioscoop niet gehaald hebben, of snel uit de roulatie zijn gehaald, kunnen zo alsnog een succes worden via video on demand.” SVOD staat voor een abonnementmodel, zoals dat bijvoorbeeld door Spotify wordt toegepast op streaming muziek. Wolfers: “Spotify is voor mij het bewijs dat SVOD de toekomst heeft, ik geloof in dat model.” De consument is er klaar voor, want die wil meer films kijken dan ooit. Nu is het nog wachten op de partij die het lukt om het ideale VOD-platform aan te bieden. 

Lees ook:

Gegevens ontvanger
Naam ontvanger:
Email ontvanger:
Jouw gegevens
Naam:
Email:
De 8 boeken die je volgens Jeff Bezos gelezen moet hebben

De 8 boeken die je volgens Jeff Bezos gelezen moet hebben

Misschien kende je sommige titels al, maar deze 8 managementboeken móet je gelezen hebben, vindt Amazon-baas Jeff Bezos. Lees verder

Zes tips om zakenreizen goed voor te bereiden voor je medewerkers

Zes tips om zakenreizen goed voor te bereiden voor je medewerkers

Met zakenreizen is het net als met vakantie: laat de achterblijvers weten waar je zit. Veel bedrijven hebben dat niet goed geregeld. Zes tips ter verbetering. Lees verder

Winnen: het nieuwe luisterboek van Jos Burgers

Winnen: het nieuwe luisterboek van Jos Burgers

Jos Burgers weet hoe je van tevreden klanten ambassadeurs kunt maken. Zijn nieuwe luisterboek winnen? MT geeft er 5 weg. Lees verder

Arcadis verwacht forse groei winst, Kredietbeoordelaar S&P verlaagt rating Philips

Arcadis verwacht forse groei winst, Kredietbeoordelaar S&P verlaagt rating Philips

Plus: KPN boekt beter resultaat, Nedap terughoudend over omzetgroei Lees verder

Hoe GoPro uitgroeide tot wereldmerk

Hoe GoPro uitgroeide tot wereldmerk

Disruptie komt meestal uit onverwachte hoek. Opvallend vaak ook van kleine organisaties met veel creativiteit en bevlogenheid. Een merk dat zo begon is GoPro. Lees verder

Mag je teenslippers op de werkvloer verbieden?

Mag je teenslippers op de werkvloer verbieden?

Bij zomerse hitte wil je wat makkelijks aantrekken. Maar toch moet je ook representatief blijven. Welke regels bestaan daarvoor? Lees verder

Imtech somber over 2015, Volkswagen nu ’s werelds grootste autoverkoper

Imtech somber over 2015, Volkswagen nu ’s werelds grootste autoverkoper

Plus: Mokerslag voor Chinese beurzen, Landbouwuitvoer heeft het moeilijk Lees verder

Polyplastic, maker van meer dan 20 miljoen caravanvensters

Polyplastic, maker van meer dan 20 miljoen caravanvensters

Polyplastic is wereldwijd vooral bekend van zijn caravanvensters. Maar het kan alles maken, zolang het maar transparant moet zijn. Lees verder

Is ‘doe je best’ wel goed genoeg?

Is ‘doe je best’ wel goed genoeg?

Mensen aanmoedigen om hun best te doen geeft betere resultaten dan harde doelen. Maar is 'doe je best' wel genoeg? Lees verder

Zo maak je van een klant een ambassadeur

Zo maak je van een klant een ambassadeur

Tevreden klanten zijn goed, maar ambassadeurs zijn beter. Jos Burgers legt uit hoe je van 'zomaar tevreden' de lat een stukje hoger legt. Lees verder

 
Volg MT op Twitter


@MTNieuws op Twitter
X