Universiteit Twente wil R&D van bedrijven overnemen

09 jan 2014  |   Rob van Leeuwen  

De Universiteit Twente wil bedrijven aan zich binden door hun R&D over te nemen, zegt collegevoorzitter Victor van der Chijs.

Victor van der Chijs

Unilever en de universiteit van Liverpool zijn dikke vrienden. De twee organisaties werken al jaren samen en sloten in 2012 nog een overeenkomst voor 10 jaar om gezamenlijk nieuwe producten te ontwikkelen. Daardoor is de Britse universiteit nog meer een verlengstuk geworden van Unilevers R&D-afdeling. 'Dit soort intensieve samenwerkingen wil ik ook', vertelt Victor van der Chijs, voorzitter van de Universiteit Twente, in een interview met Management Team. De onderzoeksresultaten van de research die op de universiteit van Liverpool plaatsvindt, is niet alleen beschikbaar voor Unilever, maar voor de maatschappij, zegt Van der Chijs. 'Maar als er iets uitkomt, dan is Unilever toch de eerste die er iets mee kan doen.'

Open uitnodiging aan ASML

Van der Chijs (familie van Bitcoin-adept Marc van der Chijs) heeft bij zijn aantreden in september 2013 de opdracht mee gekregen meer contact met bedrijven te leggen. Zodat ASML in de toekomst bijvoorbeeld niet naar Amsterdam gaat, maar naar Twente komt? Van der Chijs, die hiervoor Rem Koolhaas' OMA professionaliseerde: 'Jij zegt het, ik denk het.' De Universiteit Twente werkt al nauw samen met ASML, onder meer op het gebied van nanotechnologie, maar Van der Chijs hoopt een stap verder te gaan en letterlijk dichter in de buurt van grote bedrijven komen. 'Zij outsourcen per definitie een groot deel van hun activiteiten, dus als zij naar Twente komen, dan nemen ze een heel ecosysteem van andere bedrijven, hun toeleveranciers, mee.'

Nieuwe vormen van financiering

Het is niet voor niets dat de universiteit van Twente, maar ook andere universiteiten, proberen dichter op de huid van corporate Nederland te zitten. Van der Chijs: 'Dat wordt steeds noodzakelijker. Wij hebben groeiambities, terwijl de financieringsstroom vanuit bijvoorbeeld de overheid stokt. Dus zoeken we andere manieren, door samen te werken of over de grens te kijken. Ik ben recent op bezoek geweest bij Ten Cate-ceo Loek de Vries en ik kon hem dingen vertellen over de Universiteit Twente die hij nog niet wist, ondanks het feit dat we bijna buren zijn. Zijn bedrijf werkt veel samen met internationale universiteiten, volgens mij zijn wij een minstens zo interessante partij voor hen.'

Zelf grote bedrijven ontwikkelen

Grote bedrijven naar Twente lokken is voor Van der Chijs één manier om de universiteit te laten groeien, een andere manier is de zelfstandige route. Binnen dat scenario groeien kleine spin-off-bedrijven van Twente uit tot grote corporates. Want, zegt Van der Chijs: 'Er zijn relatief weinig grote bedrijven in de regio Twente, in tegenstelling tot de regio's waar de technische universiteiten van Nederland gevestigd zijn.' Daar wil hij verandering in brengen, door de trucjes van de succesnummers, de bedrijven die hun producten al hebben vermarkt, toe te passen op andere beginnende bedrijven. Als voorbeeld geeft Van der Chijs het bedrijf Ostendum, dat is opgericht door alumni van de Universiteit Twente en Achmea als een van de aandeelhouders heeft.

De psychologie achter technologie

De universiteit zegt dat er sinds 1983 honderden spin-off-bedrijven zijn ontstaan, waarvan er nu nog 871 bestaan. Gemiddeld hebben zij 9 fte aan personeel. De ervaring met ondernemen is er dus al. Bijkomend voordeel is volgens Van der Chijs dat er in Twente naast technologie ook aandacht is voor sociale wetenschappen. 'Het succes van de iPod was niet de technologie, maar het begrip hoe er met het apparaat omgegaan zou worden. Steve Jobs was een goed designer, maar vooral ook een goede psycholoog. Onze studenten technische geneeskunde zijn ook zo multidisciplinair, zij brengen technologie in een menselijke omgeving en kijken wat het doet en kan doen met mensen.' Van der Chijs geeft de Parkinson-app voor Google Glass als voorbeeld, die door onderzoekers van de Universiteit Twente wordt ontwikkeld. 'Glass is een technologie, de toepassing is iets heel menselijks.'

Gerelateerde artikelen:


Meer over business:


Gegevens ontvanger
Naam ontvanger:
Email ontvanger:
Jouw gegevens
Naam:
Email:
Hoe geef je leiding aan het ‘nieuwe’ salesteam?

Hoe geef je leiding aan het ‘nieuwe’ salesteam?

Relaties fêteren, een maandelijkse bonus en grote cadeaus voor wie de hoogste jaaromzet haalt. Het kon niet op. Kon, want tegenwoordig werkt deze motivator nog zelden. Hoe geef je dan wel leiding aan een salesteam? Lees verder

D-day voor V&D; Japanse interesse in Grolsch en Heineken doet goede zaken

D-day voor V&D; Japanse interesse in Grolsch en Heineken doet goede zaken

Plus: Willem Vermeend gaat fintech verder helpen, en Unilever schrapt Nederlandse IT-banen. Lees verder

'Een goede verkoper kan stront verkopen', leerde Kristel Groenenboom

'Een goede verkoper kan stront verkopen', leerde Kristel Groenenboom

Sales is lef hebben, heeft Kristel Groenenboom in de loop der tijd ontdekt. En dus ook nee durven zeggen. Lees verder

Dit zijn de 13 dingen die je moet doen als je vertrouwen wil krijgen

Dit zijn de 13 dingen die je moet doen als je vertrouwen wil krijgen

Meer regelgeving helpt zelden tegen vertrouwensverlies. Maar wat dan wel? Deze 13 gedragingen bieden uitkomst. Lees verder

5 missers die je managementpositie ondermijnen

5 missers die je managementpositie ondermijnen

Het vertrouwen in het management wordt snel minder als ze zelf niet het goede voorbeeld geven. 5 veelvoorkomende missers. Lees verder

Zo gaat jouw idee van mond tot mond: 6 tips

Zo gaat jouw idee van mond tot mond: 6 tips

Hoe zorg je ervoor dat jouw verhaal 'viraal' gaat op de sociale media? 6 tips van marketing professor Jonah Berger. Lees verder

Paradigit failliet; rode cijfers Sanoma en Pharrell krijgt belang in G-Star

Paradigit failliet; rode cijfers Sanoma en Pharrell krijgt belang in G-Star

Plus: Coca-Cola, Disney en Vestas zien winstgroei en een trouwjurk van de Zeeman. Lees verder

Efficiënte organisaties zijn niet meer 'toekomstproof'

Efficiënte organisaties zijn niet meer 'toekomstproof'

Je kunt beter slim experimenteren dan zo hard en efficiënt mogelijk te werken, aldus Mark Meerbeek van Microsoft en Lucas Wensing van StartReady. Lees verder

Waarom een zoektocht naar continu geluk ons overspannen maakt

Waarom een zoektocht naar continu geluk ons overspannen maakt

Overal waar 'te' voor staat, is niet goed. Dus te veel positieve opwinding ook, aldus Cees Schenk. Lees verder

Hoe Mary Barra met GM een nieuwe weg insloeg

Hoe Mary Barra met GM een nieuwe weg insloeg

Voor General Motors was 2015 het jaar met een recordwinst. Is 's werelds grootste automaker klaar voor de toekomst?  Lees verder

 
Volg MT op Twitter


@MTNieuws op Twitter
X