Universiteit Twente wil R&D van bedrijven overnemen

09 jan 2014  |   Rob van Leeuwen  

De Universiteit Twente wil bedrijven aan zich binden door hun R&D over te nemen, zegt collegevoorzitter Victor van der Chijs.

Victor van der Chijs

Unilever en de universiteit van Liverpool zijn dikke vrienden. De twee organisaties werken al jaren samen en sloten in 2012 nog een overeenkomst voor 10 jaar om gezamenlijk nieuwe producten te ontwikkelen. Daardoor is de Britse universiteit nog meer een verlengstuk geworden van Unilevers R&D-afdeling. 'Dit soort intensieve samenwerkingen wil ik ook', vertelt Victor van der Chijs, voorzitter van de Universiteit Twente, in een interview met Management Team. De onderzoeksresultaten van de research die op de universiteit van Liverpool plaatsvindt, is niet alleen beschikbaar voor Unilever, maar voor de maatschappij, zegt Van der Chijs. 'Maar als er iets uitkomt, dan is Unilever toch de eerste die er iets mee kan doen.'

Open uitnodiging aan ASML

Van der Chijs (familie van Bitcoin-adept Marc van der Chijs) heeft bij zijn aantreden in september 2013 de opdracht mee gekregen meer contact met bedrijven te leggen. Zodat ASML in de toekomst bijvoorbeeld niet naar Amsterdam gaat, maar naar Twente komt? Van der Chijs, die hiervoor Rem Koolhaas' OMA professionaliseerde: 'Jij zegt het, ik denk het.' De Universiteit Twente werkt al nauw samen met ASML, onder meer op het gebied van nanotechnologie, maar Van der Chijs hoopt een stap verder te gaan en letterlijk dichter in de buurt van grote bedrijven komen. 'Zij outsourcen per definitie een groot deel van hun activiteiten, dus als zij naar Twente komen, dan nemen ze een heel ecosysteem van andere bedrijven, hun toeleveranciers, mee.'

Nieuwe vormen van financiering

Het is niet voor niets dat de universiteit van Twente, maar ook andere universiteiten, proberen dichter op de huid van corporate Nederland te zitten. Van der Chijs: 'Dat wordt steeds noodzakelijker. Wij hebben groeiambities, terwijl de financieringsstroom vanuit bijvoorbeeld de overheid stokt. Dus zoeken we andere manieren, door samen te werken of over de grens te kijken. Ik ben recent op bezoek geweest bij Ten Cate-ceo Loek de Vries en ik kon hem dingen vertellen over de Universiteit Twente die hij nog niet wist, ondanks het feit dat we bijna buren zijn. Zijn bedrijf werkt veel samen met internationale universiteiten, volgens mij zijn wij een minstens zo interessante partij voor hen.'

Zelf grote bedrijven ontwikkelen

Grote bedrijven naar Twente lokken is voor Van der Chijs één manier om de universiteit te laten groeien, een andere manier is de zelfstandige route. Binnen dat scenario groeien kleine spin-off-bedrijven van Twente uit tot grote corporates. Want, zegt Van der Chijs: 'Er zijn relatief weinig grote bedrijven in de regio Twente, in tegenstelling tot de regio's waar de technische universiteiten van Nederland gevestigd zijn.' Daar wil hij verandering in brengen, door de trucjes van de succesnummers, de bedrijven die hun producten al hebben vermarkt, toe te passen op andere beginnende bedrijven. Als voorbeeld geeft Van der Chijs het bedrijf Ostendum, dat is opgericht door alumni van de Universiteit Twente en Achmea als een van de aandeelhouders heeft.

De psychologie achter technologie

De universiteit zegt dat er sinds 1983 honderden spin-off-bedrijven zijn ontstaan, waarvan er nu nog 871 bestaan. Gemiddeld hebben zij 9 fte aan personeel. De ervaring met ondernemen is er dus al. Bijkomend voordeel is volgens Van der Chijs dat er in Twente naast technologie ook aandacht is voor sociale wetenschappen. 'Het succes van de iPod was niet de technologie, maar het begrip hoe er met het apparaat omgegaan zou worden. Steve Jobs was een goed designer, maar vooral ook een goede psycholoog. Onze studenten technische geneeskunde zijn ook zo multidisciplinair, zij brengen technologie in een menselijke omgeving en kijken wat het doet en kan doen met mensen.' Van der Chijs geeft de Parkinson-app voor Google Glass als voorbeeld, die door onderzoekers van de Universiteit Twente wordt ontwikkeld. 'Glass is een technologie, de toepassing is iets heel menselijks.'

Gerelateerde artikelen:


Meer over business:


Gegevens ontvanger
Naam ontvanger:
Email ontvanger:
Jouw gegevens
Naam:
Email:
Bob de manager en het broeikaseffect

Bob de manager en het broeikaseffect

Bob is divisiedirecteur bij een groot concern. Bob doet zijn best. Hij belandt nu in een acute olie-crisis. Lees verder

Chinese zaken: WeChat opent alle deuren in China

Chinese zaken: WeChat opent alle deuren in China

Wie zaken wil doen in China kan niet terugvallen op oude gewoontes. De grootste markt ter wereld heeft eigen gebruiken en gewoontes. Lees verder

Snelle groei Dropbox zit hem vooral in het ‘virale’ deeleffect

Snelle groei Dropbox zit hem vooral in het ‘virale’ deeleffect

Het zakelijk gebruik van Dropbox groeit hard, ook in Nederland. Dat komt door vooral de enorme 'deelfactor'. Lees verder

'Seksaffaire' op het werk? Deze 4 topmannen moesten het veld ruimen

'Seksaffaire' op het werk? Deze 4 topmannen moesten het veld ruimen

Darren Huston, ceo van Booking.com én moederbedrijf Priceline.com, moest wegens een relatie met een collega per direct opstappen. Een overzichtje. Lees verder

Is de start-up cultuur de bedrijfscultuur van de toekomst?

Is de start-up cultuur de bedrijfscultuur van de toekomst?

Ongelimiteerde vakantiedagen, hackathons, een maand met je team op Bali wonen, zelf je salaris bepalen, een jaar op reis terwijl je op afstand werkt…. je collega’s die overal ter wereld wonen en werken…. Lees verder

Waarde creëren met big data

Waarde creëren met big data

De grootste uitdaging van big data is niet het vinden van voldoende informatie. Het gaat vooral om wat u met die informatie doet. Lees verder

Apotheker Fagron te duur voor geplande overname - Deutsche Bank krijgt minder grote klap dan gevreesd

Apotheker Fagron te duur voor geplande overname - Deutsche Bank krijgt minder grote klap dan gevreesd

Plus: Rabobank sluit deal met crowdfunders, overname in filmanimatieland en Volkswagen krijgt harde klappen na sjoemelsoftware-schandaal. Lees verder

Bas Haring overweegt een loopbaan in de maakindustrie

Bas Haring overweegt een loopbaan in de maakindustrie

Bas Haring is toe aan een loopbaan in de maakindustrie. Als cv-installateur, de komende 16 jaar. Lees verder

100 inspirerende quotes van beroemde managers

100 inspirerende quotes van beroemde managers

Deze 100 inspirerende quotes helpen je op weg met een kijkje in de geest van deze creatievelingen. Lees verder

Door de digitalisering moet de sales omdraaien

Door de digitalisering moet de sales omdraaien

Wil je bedrijf succesvol blijven tijdens de digitalisering dan moet het verkoopproces uitbreiden naar alle klantinteracties en wordt dan verkoop- een koopproces. Lees verder

Whitepapers
Meer whitepapers »
 
Volg MT op Twitter


@MTNieuws op Twitter
X