Universiteit Twente wil R&D van bedrijven overnemen

09 jan 2014  |   Rob van Leeuwen  

De Universiteit Twente wil bedrijven aan zich binden door hun R&D over te nemen, zegt collegevoorzitter Victor van der Chijs.

Victor van der Chijs

Unilever en de universiteit van Liverpool zijn dikke vrienden. De twee organisaties werken al jaren samen en sloten in 2012 nog een overeenkomst voor 10 jaar om gezamenlijk nieuwe producten te ontwikkelen. Daardoor is de Britse universiteit nog meer een verlengstuk geworden van Unilevers R&D-afdeling. 'Dit soort intensieve samenwerkingen wil ik ook', vertelt Victor van der Chijs, voorzitter van de Universiteit Twente, in een interview met Management Team. De onderzoeksresultaten van de research die op de universiteit van Liverpool plaatsvindt, is niet alleen beschikbaar voor Unilever, maar voor de maatschappij, zegt Van der Chijs. 'Maar als er iets uitkomt, dan is Unilever toch de eerste die er iets mee kan doen.'

Open uitnodiging aan ASML

Van der Chijs (familie van Bitcoin-adept Marc van der Chijs) heeft bij zijn aantreden in september 2013 de opdracht mee gekregen meer contact met bedrijven te leggen. Zodat ASML in de toekomst bijvoorbeeld niet naar Amsterdam gaat, maar naar Twente komt? Van der Chijs, die hiervoor Rem Koolhaas' OMA professionaliseerde: 'Jij zegt het, ik denk het.' De Universiteit Twente werkt al nauw samen met ASML, onder meer op het gebied van nanotechnologie, maar Van der Chijs hoopt een stap verder te gaan en letterlijk dichter in de buurt van grote bedrijven komen. 'Zij outsourcen per definitie een groot deel van hun activiteiten, dus als zij naar Twente komen, dan nemen ze een heel ecosysteem van andere bedrijven, hun toeleveranciers, mee.'

Nieuwe vormen van financiering

Het is niet voor niets dat de universiteit van Twente, maar ook andere universiteiten, proberen dichter op de huid van corporate Nederland te zitten. Van der Chijs: 'Dat wordt steeds noodzakelijker. Wij hebben groeiambities, terwijl de financieringsstroom vanuit bijvoorbeeld de overheid stokt. Dus zoeken we andere manieren, door samen te werken of over de grens te kijken. Ik ben recent op bezoek geweest bij Ten Cate-ceo Loek de Vries en ik kon hem dingen vertellen over de Universiteit Twente die hij nog niet wist, ondanks het feit dat we bijna buren zijn. Zijn bedrijf werkt veel samen met internationale universiteiten, volgens mij zijn wij een minstens zo interessante partij voor hen.'

Zelf grote bedrijven ontwikkelen

Grote bedrijven naar Twente lokken is voor Van der Chijs één manier om de universiteit te laten groeien, een andere manier is de zelfstandige route. Binnen dat scenario groeien kleine spin-off-bedrijven van Twente uit tot grote corporates. Want, zegt Van der Chijs: 'Er zijn relatief weinig grote bedrijven in de regio Twente, in tegenstelling tot de regio's waar de technische universiteiten van Nederland gevestigd zijn.' Daar wil hij verandering in brengen, door de trucjes van de succesnummers, de bedrijven die hun producten al hebben vermarkt, toe te passen op andere beginnende bedrijven. Als voorbeeld geeft Van der Chijs het bedrijf Ostendum, dat is opgericht door alumni van de Universiteit Twente en Achmea als een van de aandeelhouders heeft.

De psychologie achter technologie

De universiteit zegt dat er sinds 1983 honderden spin-off-bedrijven zijn ontstaan, waarvan er nu nog 871 bestaan. Gemiddeld hebben zij 9 fte aan personeel. De ervaring met ondernemen is er dus al. Bijkomend voordeel is volgens Van der Chijs dat er in Twente naast technologie ook aandacht is voor sociale wetenschappen. 'Het succes van de iPod was niet de technologie, maar het begrip hoe er met het apparaat omgegaan zou worden. Steve Jobs was een goed designer, maar vooral ook een goede psycholoog. Onze studenten technische geneeskunde zijn ook zo multidisciplinair, zij brengen technologie in een menselijke omgeving en kijken wat het doet en kan doen met mensen.' Van der Chijs geeft de Parkinson-app voor Google Glass als voorbeeld, die door onderzoekers van de Universiteit Twente wordt ontwikkeld. 'Glass is een technologie, de toepassing is iets heel menselijks.'

Gegevens ontvanger
Naam ontvanger:
Email ontvanger:
Jouw gegevens
Naam:
Email:
Van Apple tot Motorola, allemaal willen ze praten met Fairphone

Van Apple tot Motorola, allemaal willen ze praten met Fairphone

Is het een smartphone of een communicatiestrategie? Fairphone is beide en met beide succesvol. Ceo en oprichter Bas van Abel vertelt. Lees verder

'Nederlandse economie groeit 2 keer zo hard'; Leegloop in V&D-top

'Nederlandse economie groeit 2 keer zo hard'; Leegloop in V&D-top

Plus: Apple meer dan 700 miljard dollar waard, 2theloo opent 44 Franse vestigingen en Fifa-sponsors haken af. Lees verder

Leren van de politie: hoe word je tegenspreker?

Leren van de politie: hoe word je tegenspreker?

Bij rechercheonderzoeken van de politie zijn zelf opgeleide tegensprekers betrokken. 'Tegenspraak draait om vragen stellen.' Lees verder

Hoe voorkom je schijnproductiviteit?

Hoe voorkom je schijnproductiviteit?

Hoe dwingender de werkomgeving, hoe meer mensen schijnproductiviteit vertonen. De oplossing? Concentratie en een eigen ritme. Lees verder

Nieuwe functie: cultuurtechnisch vertaler

Nieuwe functie: cultuurtechnisch vertaler

Wat zijn de banen van de toekomst? De cultuurtechnisch vertaler gaat er zeker komen. Welke functies tip jij? Lees verder

ING schrapt 1.700 banen; waarom Apples online diensten niet goed werken

ING schrapt 1.700 banen; waarom Apples online diensten niet goed werken

Plus: voorlopig geen doorstart Halfords; Imtech geloofde klokkenluider niet. Lees verder

Deze 5 bedrijven strijden nog om de titel Gamechanger 2014

Deze 5 bedrijven strijden nog om de titel Gamechanger 2014

Wie wordt Gamechanger van het Jaar 2014? Van de 50 genomineerden maken nog 5 bedrijven kans op de titel. Lees verder

Daan de Reiziger leent zijn auto uit en wordt slapend rijk

Daan de Reiziger leent zijn auto uit en wordt slapend rijk

Daan de Reiziger is liefhebber van niet-gemaakte kilometers. Dit keer wordt hij slapend rijk van een nieuwe parkeer-vlieg- en verhuurservice. Lees verder

Het einde van de corporate

Het einde van de corporate

Corporates hebben de mond vol van innovatie, maar worden allemaal bedreigd. ‘Bestuurders zien het geweld niet aankomen.’ Lees verder

Action-ceo Ronald van der Mark: 'Only the paranoid survive'

Action-ceo Ronald van der Mark: 'Only the paranoid survive'

Action is succesvol omdat het al 20 jaar hetzelfde doet, zegt ceo Ronald van der Mark. 'Onze opkomst is lang gebagatelliseerd.' Lees verder

Whitepapers
Meer whitepapers »
 
Volg MT op Facebook
X