Universiteit Twente wil R&D van bedrijven overnemen

09 jan 2014  |   Rob van Leeuwen  

De Universiteit Twente wil bedrijven aan zich binden door hun R&D over te nemen, zegt collegevoorzitter Victor van der Chijs.

Victor van der Chijs

Unilever en de universiteit van Liverpool zijn dikke vrienden. De twee organisaties werken al jaren samen en sloten in 2012 nog een overeenkomst voor 10 jaar om gezamenlijk nieuwe producten te ontwikkelen. Daardoor is de Britse universiteit nog meer een verlengstuk geworden van Unilevers R&D-afdeling. 'Dit soort intensieve samenwerkingen wil ik ook', vertelt Victor van der Chijs, voorzitter van de Universiteit Twente, in een interview met Management Team. De onderzoeksresultaten van de research die op de universiteit van Liverpool plaatsvindt, is niet alleen beschikbaar voor Unilever, maar voor de maatschappij, zegt Van der Chijs. 'Maar als er iets uitkomt, dan is Unilever toch de eerste die er iets mee kan doen.'

Open uitnodiging aan ASML

Van der Chijs (familie van Bitcoin-adept Marc van der Chijs) heeft bij zijn aantreden in september 2013 de opdracht mee gekregen meer contact met bedrijven te leggen. Zodat ASML in de toekomst bijvoorbeeld niet naar Amsterdam gaat, maar naar Twente komt? Van der Chijs, die hiervoor Rem Koolhaas' OMA professionaliseerde: 'Jij zegt het, ik denk het.' De Universiteit Twente werkt al nauw samen met ASML, onder meer op het gebied van nanotechnologie, maar Van der Chijs hoopt een stap verder te gaan en letterlijk dichter in de buurt van grote bedrijven komen. 'Zij outsourcen per definitie een groot deel van hun activiteiten, dus als zij naar Twente komen, dan nemen ze een heel ecosysteem van andere bedrijven, hun toeleveranciers, mee.'

Nieuwe vormen van financiering

Het is niet voor niets dat de universiteit van Twente, maar ook andere universiteiten, proberen dichter op de huid van corporate Nederland te zitten. Van der Chijs: 'Dat wordt steeds noodzakelijker. Wij hebben groeiambities, terwijl de financieringsstroom vanuit bijvoorbeeld de overheid stokt. Dus zoeken we andere manieren, door samen te werken of over de grens te kijken. Ik ben recent op bezoek geweest bij Ten Cate-ceo Loek de Vries en ik kon hem dingen vertellen over de Universiteit Twente die hij nog niet wist, ondanks het feit dat we bijna buren zijn. Zijn bedrijf werkt veel samen met internationale universiteiten, volgens mij zijn wij een minstens zo interessante partij voor hen.'

Zelf grote bedrijven ontwikkelen

Grote bedrijven naar Twente lokken is voor Van der Chijs één manier om de universiteit te laten groeien, een andere manier is de zelfstandige route. Binnen dat scenario groeien kleine spin-off-bedrijven van Twente uit tot grote corporates. Want, zegt Van der Chijs: 'Er zijn relatief weinig grote bedrijven in de regio Twente, in tegenstelling tot de regio's waar de technische universiteiten van Nederland gevestigd zijn.' Daar wil hij verandering in brengen, door de trucjes van de succesnummers, de bedrijven die hun producten al hebben vermarkt, toe te passen op andere beginnende bedrijven. Als voorbeeld geeft Van der Chijs het bedrijf Ostendum, dat is opgericht door alumni van de Universiteit Twente en Achmea als een van de aandeelhouders heeft.

De psychologie achter technologie

De universiteit zegt dat er sinds 1983 honderden spin-off-bedrijven zijn ontstaan, waarvan er nu nog 871 bestaan. Gemiddeld hebben zij 9 fte aan personeel. De ervaring met ondernemen is er dus al. Bijkomend voordeel is volgens Van der Chijs dat er in Twente naast technologie ook aandacht is voor sociale wetenschappen. 'Het succes van de iPod was niet de technologie, maar het begrip hoe er met het apparaat omgegaan zou worden. Steve Jobs was een goed designer, maar vooral ook een goede psycholoog. Onze studenten technische geneeskunde zijn ook zo multidisciplinair, zij brengen technologie in een menselijke omgeving en kijken wat het doet en kan doen met mensen.' Van der Chijs geeft de Parkinson-app voor Google Glass als voorbeeld, die door onderzoekers van de Universiteit Twente wordt ontwikkeld. 'Glass is een technologie, de toepassing is iets heel menselijks.'

Gerelateerde artikelen:


Meer over business:


Gegevens ontvanger
Naam ontvanger:
Email ontvanger:
Jouw gegevens
Naam:
Email:
Bob legt het juiste gebruik van mail uit

Bob legt het juiste gebruik van mail uit

Bob is divisiedirecteur van een groot concern. Hij doet zijn best. In deze aflevering legt hij het juiste gebruik van de e-mail uit. Lees verder

Geef de 'sneezers' in je team meer zichtbaarheid

Geef de 'sneezers' in je team meer zichtbaarheid

Medewerkers zijn tegenwoordig gevoeliger voor gedrag van hun collega’s dan van hun manager, zegt gedragsexpert Jeroen Busscher. Hoe zorg je dan dat je als manager toch invloed hebt? Lees verder

Leer mensen te overtuigen zonder dat ze het doorhebben

Leer mensen te overtuigen zonder dat ze het doorhebben

Om van een ‘nee’ een ‘ja’ te maken moet er altijd een ‘misschien’ tussenin zitten, aldus de fictieve misleider Frank Underwood uit House of Cards. Hoe je gesprekspartner op een subtiele manier over te halen leer je tijdens Onzichtbaar Overtuigen. Lees verder

Grafiek van de dag: De peilingen van Trump beïnvloeden de waarde van de Mexicaanse Peso

Grafiek van de dag: De peilingen van Trump beïnvloeden de waarde van de Mexicaanse Peso

Hoe beter Donald Trump scoort in de peilingen voor de Amerikaanse presidentsverkiezingen, hoe minder de Mexicaanse Peso waard is. Deze gekke verhouding in de grafiek van de dag. Lees verder

Slimme bril maakt logistiek sneller en beter

Slimme bril maakt logistiek sneller en beter

Dankzij de slimme bril kan het meest tijdrovende en kostbare proces in een magazijn, orderpicking, een stuk sneller verlopen. Dit is er al mogelijk met augmented reality. Lees verder

'Thuisbezorgd haalt 350 miljoen bij IPO'; Ilona Haaijer getipt als commissaris Boskalis

'Thuisbezorgd haalt 350 miljoen bij IPO'; Ilona Haaijer getipt als commissaris Boskalis

Plus: Aandelen oliebedrijven schiet omhoog, meer werknemers wisselen van baan en knokpartij tijdens Georgisch verkiezingsdebat. Lees verder

Luisteren naar je klanten bij innovatie? Ligt aan het type ontwikkeling

Luisteren naar je klanten bij innovatie? Ligt aan het type ontwikkeling

Of je nu wél of niet naar klanten moet luisteren bij het ontwikkelen van nieuwe producten, ligt aan het type innovatie. Dat blijkt uit onderzoek van Erasmus-professor Jan van den Ende. Lees verder

'Als leider moet je beweging creëren'

'Als leider moet je beweging creëren'

Goudhaantje Nanouke van ’t Riet werkt al meer dan 15 jaar bij de NS. Ex-Goudhaan Marjan Rintel is sinds een jaar haar baas. Wat hebben zij met en aan elkaar? ‘Ik ben nog altijd verbaasd dat ze me op haar eerste werkdag opbelde om koffie te gaan drinken.’ Lees verder

Grafiek van de dag: verkopen Nokia tegenover iPhone

Grafiek van de dag: verkopen Nokia tegenover iPhone

Nokia maakte woensdag bekend niet langer eigen smartphones te maken. Het einde van een tijdperk met het welbekende deuntje, snake en de oude, onverwoestbare 3310. Lees verder

5 gave kantoren in Nederland

5 gave kantoren in Nederland

Met alleen een pingpongtafel redden startups het al jaren niet meer. Ook bij de grote bedrijven wordt het steeds meer een speeltuin op kantoor. 5 gave kantoren in Nederland. Lees verder

 
Volg MT op Twitter


@MTNieuws op Twitter
X