Universiteit Twente wil R&D van bedrijven overnemen

09 jan 2014  |   Rob van Leeuwen  

De Universiteit Twente wil bedrijven aan zich binden door hun R&D over te nemen, zegt collegevoorzitter Victor van der Chijs.

Victor van der Chijs

Unilever en de universiteit van Liverpool zijn dikke vrienden. De twee organisaties werken al jaren samen en sloten in 2012 nog een overeenkomst voor 10 jaar om gezamenlijk nieuwe producten te ontwikkelen. Daardoor is de Britse universiteit nog meer een verlengstuk geworden van Unilevers R&D-afdeling. 'Dit soort intensieve samenwerkingen wil ik ook', vertelt Victor van der Chijs, voorzitter van de Universiteit Twente, in een interview met Management Team. De onderzoeksresultaten van de research die op de universiteit van Liverpool plaatsvindt, is niet alleen beschikbaar voor Unilever, maar voor de maatschappij, zegt Van der Chijs. 'Maar als er iets uitkomt, dan is Unilever toch de eerste die er iets mee kan doen.'

Open uitnodiging aan ASML

Van der Chijs (familie van Bitcoin-adept Marc van der Chijs) heeft bij zijn aantreden in september 2013 de opdracht mee gekregen meer contact met bedrijven te leggen. Zodat ASML in de toekomst bijvoorbeeld niet naar Amsterdam gaat, maar naar Twente komt? Van der Chijs, die hiervoor Rem Koolhaas' OMA professionaliseerde: 'Jij zegt het, ik denk het.' De Universiteit Twente werkt al nauw samen met ASML, onder meer op het gebied van nanotechnologie, maar Van der Chijs hoopt een stap verder te gaan en letterlijk dichter in de buurt van grote bedrijven komen. 'Zij outsourcen per definitie een groot deel van hun activiteiten, dus als zij naar Twente komen, dan nemen ze een heel ecosysteem van andere bedrijven, hun toeleveranciers, mee.'

Nieuwe vormen van financiering

Het is niet voor niets dat de universiteit van Twente, maar ook andere universiteiten, proberen dichter op de huid van corporate Nederland te zitten. Van der Chijs: 'Dat wordt steeds noodzakelijker. Wij hebben groeiambities, terwijl de financieringsstroom vanuit bijvoorbeeld de overheid stokt. Dus zoeken we andere manieren, door samen te werken of over de grens te kijken. Ik ben recent op bezoek geweest bij Ten Cate-ceo Loek de Vries en ik kon hem dingen vertellen over de Universiteit Twente die hij nog niet wist, ondanks het feit dat we bijna buren zijn. Zijn bedrijf werkt veel samen met internationale universiteiten, volgens mij zijn wij een minstens zo interessante partij voor hen.'

Zelf grote bedrijven ontwikkelen

Grote bedrijven naar Twente lokken is voor Van der Chijs één manier om de universiteit te laten groeien, een andere manier is de zelfstandige route. Binnen dat scenario groeien kleine spin-off-bedrijven van Twente uit tot grote corporates. Want, zegt Van der Chijs: 'Er zijn relatief weinig grote bedrijven in de regio Twente, in tegenstelling tot de regio's waar de technische universiteiten van Nederland gevestigd zijn.' Daar wil hij verandering in brengen, door de trucjes van de succesnummers, de bedrijven die hun producten al hebben vermarkt, toe te passen op andere beginnende bedrijven. Als voorbeeld geeft Van der Chijs het bedrijf Ostendum, dat is opgericht door alumni van de Universiteit Twente en Achmea als een van de aandeelhouders heeft.

De psychologie achter technologie

De universiteit zegt dat er sinds 1983 honderden spin-off-bedrijven zijn ontstaan, waarvan er nu nog 871 bestaan. Gemiddeld hebben zij 9 fte aan personeel. De ervaring met ondernemen is er dus al. Bijkomend voordeel is volgens Van der Chijs dat er in Twente naast technologie ook aandacht is voor sociale wetenschappen. 'Het succes van de iPod was niet de technologie, maar het begrip hoe er met het apparaat omgegaan zou worden. Steve Jobs was een goed designer, maar vooral ook een goede psycholoog. Onze studenten technische geneeskunde zijn ook zo multidisciplinair, zij brengen technologie in een menselijke omgeving en kijken wat het doet en kan doen met mensen.' Van der Chijs geeft de Parkinson-app voor Google Glass als voorbeeld, die door onderzoekers van de Universiteit Twente wordt ontwikkeld. 'Glass is een technologie, de toepassing is iets heel menselijks.'

Gegevens ontvanger
Naam ontvanger:
Email ontvanger:
Jouw gegevens
Naam:
Email:
Sigrid van Aken (Novamedia): 'Eén persoon kan het verschil maken'

Sigrid van Aken (Novamedia): 'Eén persoon kan het verschil maken'

4 vragen aan Sigrid van Aken, coo van Novamedia en een van de grootste managementtalenten van Nederland. Lees verder

4 talenten die de belofte hebben waargemaakt

4 talenten die de belofte hebben waargemaakt

Ieder jaar publiceert MT de Goudhaantjes100, een lijst met talentvolle bestuurders. Welke oude talenten stoomden door naar de top?  Lees verder

De talenten van vroeger: waar zijn ze terecht gekomen?

De talenten van vroeger: waar zijn ze terecht gekomen?

Ieder jaar presenteren we de Goudhaantjes 100, met hét managementtalent van Nederland. Hoe verging het voormalig Goudhanen? Lees verder

Rached Dekker (Ricoh): 'Zelfkennis cruciaal op dit niveau'

Rached Dekker (Ricoh): 'Zelfkennis cruciaal op dit niveau'

Zelfkennis is cruciaal, zegt Rached Dekker, director major & strategic accounts Ricoh en een van de grootste managementtalenten van Nederland. Lees verder

8 redenen waarom dat extra kopje koffie op het werk juist goed is

8 redenen waarom dat extra kopje koffie op het werk juist goed is

Met ruim drie koppen per dag is de Nederlander een stevige koffiedrinker. Niets om je voor te schamen. Juist heel gezond, zo blijkt. Lees verder

Bob leert dat er toekomst zit in de senior werknemer

Bob leert dat er toekomst zit in de senior werknemer

Bob is divisiedirecteur bij een groot concern. Hij doet zijn best. In deze aflevering leert hij dat er toekomst zit in de senior werknemer. Lees verder

Dit zijn de Goudhaantjes van 2014

Dit zijn de Goudhaantjes van 2014

Voor het zesde achtereenvolgende jaar: de Goudhaantjes 100, MT's lijst met de grootste managementtalenten van Nederland. Lees verder

Wie is de ceo van morgen? 5 trends rond toptalent

Wie is de ceo van morgen? 5 trends rond toptalent

De ceo van morgen ziet er anders uit dan de ceo van vandaag. Dit zijn de 5 trends onder de Nederlandse Goudhaantjes. Lees verder

‘Kosten besparen door slim energie in- en verkopen’

‘Kosten besparen door slim energie in- en verkopen’

Een orchidee groeit het best bij warme temperaturen. Dat levert kwekerijen een hoge energierekening op. Maarel Orchids heeft daar een oplossing voor gevonden. Lees verder

Prijsvraag: waarom zou jij ceo moeten worden?

Prijsvraag: waarom zou jij ceo moeten worden?

Weet jij het beter? Vertel waarom jij ceo van een groot bedrijf moet worden en win 1 van de 5 exemplaren van het boek Hoe word je ceo? Lees verder

Whitepapers
Meer whitepapers »
 
Volg MT op Facebook
X