TomTom overweegt beursexit

20 apr 2012  |   Djaja Ottenhof  
TomTom

De afgelopen jaren is veelvuldig gespeculeerd over een overname van TomTom door een grote buitenlandse partij. Microsoft, Apple, Samsung, zijn allemaal genoemd. Maar binnen TomTom wordt nagedacht over een heel ander scenario: een beursexit.

Dat zeggen twee goed ingelichte bronnen uit de financiële wereld, die niet met naam en toenaam willen worden genoemd. Volgens de eerste bron zou het scenario er als volgt uitzien. De vier oprichters - die nog een groot belang hebben - doen samen met investeringsfondsen Cyrte en Janivo een bod doen op de overige aandelen. Het bedrijf verdwijnt dan van de beurs.

Een andere bron uit de financiële sector bevestigt het. “Er wordt zeker over nagedacht. Ik heb het op meerdere plekken gehoord. Ik weet niet hoe concreet het is, maar er wordt over gefilosofeerd.”

Partijen hebben meerderheid aandelen

De oprichters die nog in TomTom zitten zijn: Harold Goddijn, Corinne Vigreux, Pieter Geelen en Peter-Frans Pouwels. Samen zijn zij goed voor ruim 47 procent van de aandelen. Cyrte en investeringsfonds Janivo houden via investeringsvehikel Flevo Deelnemingen een belang van 10,2 procent. De rest van de aandelen, circa 43 procent is vrij verhandelbaar. Tegen de huidige koers is het bedrijf circa 660 miljoen euro waard.

TomTom is in het verleden regelmatig benaderd door grote buitenlandse partijen die vooral interesse hebben in de kaarten en diensten van TeleAtlas dat TomTom in 2007 overnam. Maar de avances stuitten steeds op weerstand bij het management dat de zaken in eigen hand wil houden.

Controle terug bij oprichters

Met een beursexit komt de controle weer helemaal bij de oprichters. TomTom kan zich dan in alle rust richten op het verder ontwikkelen en uitbouwen van zijn diensten. De inkomsten hieruit moeten uiteindelijk de dalende verkoop van navigatiekastjes compenseren.

Een woordvoerder van TomTom wijst er in een reactie op dat Cyrte en Janivo onlangs hun belang hebben uitgebreid en dat daar "vertrouwen in de onderneming" uit spreekt. Verder kan hij er niets over zeggen. Een woordvoerder van Cyrte-eigenaar Delta Lloyd zegt dat het concern "geen commentaar geeft op geruchten in de markt".

Cyrte vaker katalysator

Cyrte en Janivo verkregen in 2009 ruim 8 procent van de aandelen. TomTom deed toen een claimemissie om de kapitaalpositie te verbeteren.

Het zou niet de eerste keer zijn dat de aanwezigheid van Cyrte bij een bedrijf werkt als een katalysator voor verandering. Onlangs roerde het fonds zich bij Telegraaf Media Groep. TMG zou zich meer moeten richten op overnames in de krantensector in plaats van uitbreiding van de internetactiviteiten.

Lees ook:

Gegevens ontvanger
Naam ontvanger:
Email ontvanger:
Jouw gegevens
Naam:
Email:
Winnen: het nieuwe luisterboek van Jos Burgers

Winnen: het nieuwe luisterboek van Jos Burgers

Jos Burgers weet hoe je van tevreden klanten ambassadeurs kunt maken. Zijn nieuwe luisterboek winnen? MT geeft er 5 weg. Lees verder

Hoe GoPro uitgroeide tot wereldmerk

Hoe GoPro uitgroeide tot wereldmerk

Disruptie komt meestal uit onverwachte hoek. Opvallend vaak ook van kleine organisaties met veel creativiteit en bevlogenheid. Een merk dat zo begon is GoPro. Lees verder

Mag je teenslippers op de werkvloer verbieden?

Mag je teenslippers op de werkvloer verbieden?

Bij zomerse hitte wil je wat makkelijks aantrekken. Maar toch moet je ook representatief blijven. Welke regels bestaan daarvoor? Lees verder

Imtech somber over 2015, Volkswagen nu ’s werelds grootste autoverkoper

Imtech somber over 2015, Volkswagen nu ’s werelds grootste autoverkoper

Plus: Mokerslag voor Chinese beurzen, Landbouwuitvoer heeft het moeilijk Lees verder

Polyplastic, maker van meer dan 20 miljoen caravanvensters

Polyplastic, maker van meer dan 20 miljoen caravanvensters

Polyplastic is wereldwijd vooral bekend van zijn caravanvensters. Maar het kan alles maken, zolang het maar transparant moet zijn. Lees verder

Is ‘doe je best’ wel goed genoeg?

Is ‘doe je best’ wel goed genoeg?

Mensen aanmoedigen om hun best te doen geeft betere resultaten dan harde doelen. Maar is 'doe je best' wel genoeg? Lees verder

Zo maak je van een klant een ambassadeur

Zo maak je van een klant een ambassadeur

Tevreden klanten zijn goed, maar ambassadeurs zijn beter. Jos Burgers legt uit hoe je van 'zomaar tevreden' de lat een stukje hoger legt. Lees verder

TNT ziet omzet groeien; Reaal aast op ASR

TNT ziet omzet groeien; Reaal aast op ASR

Plus: Pearson zet ook Economist in etalage, reshoring steeds populairder, ondernemer omzeilt bank en haalt 30 mio op en Lufthansa wordt prijsvechter. Lees verder

Netwerken: ze lijken techniek, maar ze zijn menselijk. Dit is waarom

Netwerken: ze lijken techniek, maar ze zijn menselijk. Dit is waarom

Nu er overal netwerken zijn, moeten we die beter leren begrijpen. En dat blijft mensenwerk, ondanks de technologische opkomst. Lees verder

Hoe platter de organisatie, hoe beter?

Hoe platter de organisatie, hoe beter?

Een plattere organisatie is productiever, maar ergens komt een punt waarop de productiviteit weer afneemt. Joost Ardts legt uit hoe dat zit. Lees verder

 
Volg MT op Facebook
X