Waarom in China geen Steve Jobs opstaat

02 apr 2012  |   Anouk Eigenraam  
U3648P42DT20110113001954

De hosannaverhalen over China zijn doorgaans niet van de lucht. China zal het Westen voorbijstreven en inhalen op alle vlakken. Behalve dan misschien op het gebied van innovatie. Volgens de bekende Chinese investeerder Xu Xiaoping is er een groot gebrek aan innovatief vermogen in het land.

Zoals bekend, zijn Chinezen meesters in kopiëren. Het zijn echte copycats die alles namaken wat los en vast zit tot ons eigen Delfts Blauw aan toe. Originaliteit betekent in China zoveel als 'made in China'. Met die 'beter goed gejat dan slecht bedacht' attittude kan je als volk  een eind komen. Maar ergens zit er natuurlijk een grens aan. Wil je als land echt groeien dan zal je op een gegeven moment ook zelf dingen moeten gaan bedenken. En of Chinezen dat kunnen, is de vraag.

Volgens de grote angel investor Xu Xiaoping, oprichter van New Oriental Group, een aan de NYSE beursgenoteerd educatief bedrijf en eigenaar van Zhenfund, missen Chinezen innovatief vermogen. Het gaat nog jaren duren eer China een inhaalslag heeft gemaakt. Tijdens een discussie bij de Yale Club van Bejing, waar Technode verslag van doet, legt Xu uit waarom. 

Focus op onderwijs gaat ten koste van passie

De competitie om op de beste scholen van China te komen, is immens. Het belangrijkste toelatingsexamen voor de middelbare school en de universiteit, de Gao Kao, is een killer voor je creativiteit, zegt Xu. Het vergt een jarenlange grondige voorbereiding. Ouders leggen vooral de nadruk op dit examen en ontmoedigen daardoor de ontwikkeling van de natuurlijke talenten van hun kinderen. Creatievelingen worden omgevormd tot bollebozen, waar elke vorm van passie uitgeknepen is. Daarbij stimuleert de overheid natuurlijk ook niet helemaal tot vrij denken.

Gebrek aan passie in producten

Logischerwijs, kan hieruit alleen maar volgen dat veel van wat in China gemaakt wordt passie en enthousiasme mist. Immers, mensen die geleerd hebben om vooral mechanisch te denken en te doen, brengen dito producten voort. Xu noemt Chinese techbedrijven en wat ze voortbrengen zelfs 'zielloos'. Het verklaart ook waarom er zoveel klonen en look-a-likes van dezelfde bedrijfjes zijn: veel startups worden opgericht door engineers zonder een gevoel voor creativiteit, design of kunst. Het is copy and paste en hoppa daar wordt weer een nieuwe onderneming de grond uitgestampt.

Innovatievelingen worden vermalen

Nog een reden waarom de innovatieve ondernemersgeest in China wordt ontmoedigd: de grote ondernemingen vermorzelen de kleintjes als ze maar enigszins succesvol dreigen te worden. Waar in de VS de cultuur juist is om kleine startups met briljante vindingen op te kopen of in te lijven, kiezen Chinese giganten als Baidu er juist voor om die innovatieve startups kapot te concurreren. Het product wordt gewoon nagemaakt en massaal op de markt gezet zodat er van de originele startup niets meer overblijft. Tja, ga er dan nog maar eens aanstaan als eenzame creatieveling. Waarom zou je je geluk nog beproeven. 

Xu heeft niettemin hoop. Hij ziet dat de dingen langzaam ten goede aan het veranderen zijn. Maar voor het zover is, zijn we wel 20 jaar verder, denkt hij. Dat biedt dan tenminste perspectief voor het Westen om op dit vlak nog een beetje aan kop te blijven.

Lees ook: 

>Alles over zaken in China

Gegevens ontvanger
Naam ontvanger:
Email ontvanger:
Jouw gegevens
Naam:
Email:
Wie is de ceo van morgen? 5 trends rond toptalent

Wie is de ceo van morgen? 5 trends rond toptalent

De ceo van morgen ziet er anders uit dan de ceo van vandaag. Dit zijn de 5 trends onder Nederlands managementtalent. Lees verder

Prijsvraag: waarom zou jij ceo moeten worden?

Prijsvraag: waarom zou jij ceo moeten worden?

Weet jij het beter? Vertel waarom jij ceo van een groot bedrijf moet worden en win 1 van de 5 exemplaren van het boek Hoe word je ceo? Lees verder

Dit zijn de Goudhaantjes van 2014

Dit zijn de Goudhaantjes van 2014

Voor het zesde achtereenvolgende jaar: de Goudhaantjes 100, MT's lijst met de grootste managementtalenten van Nederland. Lees verder

Unilever heeft moeite met groei; Dit zijn de Goudhaantjes van 2014

Unilever heeft moeite met groei; Dit zijn de Goudhaantjes van 2014

Plus: Cultuurdirecteuren verdienen onder Balkenende-norm, Apple-topman Cook praat met China, SBM Offshore onderhandelt met OM. Lees verder

De verdienkansen van Big Data - en waar ze liggen

De verdienkansen van Big Data - en waar ze liggen

Big Data leidt tot veel nieuwe verdienmodellen. Arent van 't Spijker verzamelde er een aantal, om te laten zien welke kansen er liggen. Lees verder

Daimler verkoopt belang in Tesla; Amrath wil Kurhaus kopen

Daimler verkoopt belang in Tesla; Amrath wil Kurhaus kopen

Plus: Microsoft trekt de stekker uit de naam Nokia, Yahoo doet het goed en ook NN vindt bod op Nutreco te laag. Lees verder

Hoe ING, Akzo, Toyota en KLM groene wereldkampioen werden

Hoe ING, Akzo, Toyota en KLM groene wereldkampioen werden

Voor grote bedrijven zijn er meerdere wereldtitels duurzaam ondernemen te verdelen. Hoe zorg je dat je hoge ogen gooit? Lees verder

Morgen op MT.nl: de Goudhaantjes van 2014

Morgen op MT.nl: de Goudhaantjes van 2014

Wat je moet weten over MT's jaarlijkse lijst met managementtalent: de Goudhaantjes. Morgen publiceren we de editie van 2014. Lees verder

Waarom je protocollen soms maar beter aan je laars kunt lappen

Waarom je protocollen soms maar beter aan je laars kunt lappen

Met protocollen proberen bedrijven de organisatie te stroomlijnen. Maar efficiëntie botst vaak met effectiviteit. Eigenwijze medewerkers zijn dan de laatste hoop. Lees verder

'Botsende ego's hielden mobiel betalen jarenlang tegen'

'Botsende ego's hielden mobiel betalen jarenlang tegen'

De markt voor mobiel betalen bestaat al jaren, de techniek ook, maar te grote ego's in de boardroom hebben het lang tegengehouden. Lees verder

 
Volg MT op Facebook
X