Waarom in China geen Steve Jobs opstaat

02 apr 2012  |   Anouk Eigenraam  
U3648P42DT20110113001954

De hosannaverhalen over China zijn doorgaans niet van de lucht. China zal het Westen voorbijstreven en inhalen op alle vlakken. Behalve dan misschien op het gebied van innovatie. Volgens de bekende Chinese investeerder Xu Xiaoping is er een groot gebrek aan innovatief vermogen in het land.

Zoals bekend, zijn Chinezen meesters in kopiëren. Het zijn echte copycats die alles namaken wat los en vast zit tot ons eigen Delfts Blauw aan toe. Originaliteit betekent in China zoveel als 'made in China'. Met die 'beter goed gejat dan slecht bedacht' attittude kan je als volk  een eind komen. Maar ergens zit er natuurlijk een grens aan. Wil je als land echt groeien dan zal je op een gegeven moment ook zelf dingen moeten gaan bedenken. En of Chinezen dat kunnen, is de vraag.

Volgens de grote angel investor Xu Xiaoping, oprichter van New Oriental Group, een aan de NYSE beursgenoteerd educatief bedrijf en eigenaar van Zhenfund, missen Chinezen innovatief vermogen. Het gaat nog jaren duren eer China een inhaalslag heeft gemaakt. Tijdens een discussie bij de Yale Club van Bejing, waar Technode verslag van doet, legt Xu uit waarom. 

Focus op onderwijs gaat ten koste van passie

De competitie om op de beste scholen van China te komen, is immens. Het belangrijkste toelatingsexamen voor de middelbare school en de universiteit, de Gao Kao, is een killer voor je creativiteit, zegt Xu. Het vergt een jarenlange grondige voorbereiding. Ouders leggen vooral de nadruk op dit examen en ontmoedigen daardoor de ontwikkeling van de natuurlijke talenten van hun kinderen. Creatievelingen worden omgevormd tot bollebozen, waar elke vorm van passie uitgeknepen is. Daarbij stimuleert de overheid natuurlijk ook niet helemaal tot vrij denken.

Gebrek aan passie in producten

Logischerwijs, kan hieruit alleen maar volgen dat veel van wat in China gemaakt wordt passie en enthousiasme mist. Immers, mensen die geleerd hebben om vooral mechanisch te denken en te doen, brengen dito producten voort. Xu noemt Chinese techbedrijven en wat ze voortbrengen zelfs 'zielloos'. Het verklaart ook waarom er zoveel klonen en look-a-likes van dezelfde bedrijfjes zijn: veel startups worden opgericht door engineers zonder een gevoel voor creativiteit, design of kunst. Het is copy and paste en hoppa daar wordt weer een nieuwe onderneming de grond uitgestampt.

Innovatievelingen worden vermalen

Nog een reden waarom de innovatieve ondernemersgeest in China wordt ontmoedigd: de grote ondernemingen vermorzelen de kleintjes als ze maar enigszins succesvol dreigen te worden. Waar in de VS de cultuur juist is om kleine startups met briljante vindingen op te kopen of in te lijven, kiezen Chinese giganten als Baidu er juist voor om die innovatieve startups kapot te concurreren. Het product wordt gewoon nagemaakt en massaal op de markt gezet zodat er van de originele startup niets meer overblijft. Tja, ga er dan nog maar eens aanstaan als eenzame creatieveling. Waarom zou je je geluk nog beproeven. 

Xu heeft niettemin hoop. Hij ziet dat de dingen langzaam ten goede aan het veranderen zijn. Maar voor het zover is, zijn we wel 20 jaar verder, denkt hij. Dat biedt dan tenminste perspectief voor het Westen om op dit vlak nog een beetje aan kop te blijven.

Lees ook: 

>Alles over zaken in China

Gegevens ontvanger
Naam ontvanger:
Email ontvanger:
Jouw gegevens
Naam:
Email:
De 6 gebieden waar Amazon.com groei zoekt

De 6 gebieden waar Amazon.com groei zoekt

Amazon.com heeft in het vorige kwartaal weer een flink verlies geleden. Waar hoopt topman Jeff Bezos nieuwe winst vandaan halen? Lees verder

Het verschil tussen Volvo en Volvo is groter dan je denkt

Het verschil tussen Volvo en Volvo is groter dan je denkt

Het grootste bedrijf van Zweden heet Volvo, ondertussen is Volvo helemaal geen Zweeds automerk meer. Hoe zit dat? Lees verder

Shell legt werk stil in Oekraïne; Recordverkoop Vestia

Shell legt werk stil in Oekraïne; Recordverkoop Vestia

Plus: Primera in de plus, Multi Corporation voor de Duitse rechter en miljoenenorders voor Van Oord. Lees verder

Wielrennen is doping voor het imago van je bedrijf

Wielrennen is doping voor het imago van je bedrijf

Niks geen lange termijn of sport duurzaam ondersteunen, bij wielrennen draait het bij sponsoring om quickwins.  Lees verder

Bob bereidt een meeting met commissarissen voor

Bob bereidt een meeting met commissarissen voor

Bob is divisiedirecteur van een groot concern. Hij doet zijn best. In deze aflevering tonen commissarissen ineens interesse. Lees verder

Lachen als managementtool

Lachen als managementtool

Meer humor op de werkvloer kan tot veel goeds leiden. Bedenk wel: een goede mop motiveert, maar een neplach werkt averechts.  Lees verder

Bavaria en Sky Radio omarmen het leukste bedrijf van Engeland

Bavaria en Sky Radio omarmen het leukste bedrijf van Engeland

Het grootste bedrijf van Engeland kreeg vier jaar geleden een flinke klap, maar op basis van omzet en winst lijkt er niets veranderd. Lees verder

'Google wilde Spotify kopen'; TomTom positiever over 2014

'Google wilde Spotify kopen'; TomTom positiever over 2014

Plus: Facebook op weg naar 10 miljard, weer verlies voor Vattenfall, 'Jan Bennink wist van overnameplannen' en 5,5 miljoen voor Estro. Lees verder

5 gouden tips van All Blacks-coach Gordon Tietjens

5 gouden tips van All Blacks-coach Gordon Tietjens

Een interview met All Blacks-coach Gordon Tietjens. Wat zijn volgens hem de 5 eigenschappen van een succesvol team? Lees verder

Bij GL Precision nemen robots 's avonds het werk over

Bij GL Precision nemen robots 's avonds het werk over

1/3 van de productie-uren van maakbedrijf GL Precision worden onbemand gerealiseerd. 'Robots hoeven niet naar het toilet.' Lees verder

 
Volg MT op Facebook
X