Waarom in China geen Steve Jobs opstaat

02 apr 2012  |   Anouk Eigenraam  
U3648P42DT20110113001954

De hosannaverhalen over China zijn doorgaans niet van de lucht. China zal het Westen voorbijstreven en inhalen op alle vlakken. Behalve dan misschien op het gebied van innovatie. Volgens de bekende Chinese investeerder Xu Xiaoping is er een groot gebrek aan innovatief vermogen in het land.

Zoals bekend, zijn Chinezen meesters in kopiëren. Het zijn echte copycats die alles namaken wat los en vast zit tot ons eigen Delfts Blauw aan toe. Originaliteit betekent in China zoveel als 'made in China'. Met die 'beter goed gejat dan slecht bedacht' attittude kan je als volk  een eind komen. Maar ergens zit er natuurlijk een grens aan. Wil je als land echt groeien dan zal je op een gegeven moment ook zelf dingen moeten gaan bedenken. En of Chinezen dat kunnen, is de vraag.

Volgens de grote angel investor Xu Xiaoping, oprichter van New Oriental Group, een aan de NYSE beursgenoteerd educatief bedrijf en eigenaar van Zhenfund, missen Chinezen innovatief vermogen. Het gaat nog jaren duren eer China een inhaalslag heeft gemaakt. Tijdens een discussie bij de Yale Club van Bejing, waar Technode verslag van doet, legt Xu uit waarom. 

Focus op onderwijs gaat ten koste van passie

De competitie om op de beste scholen van China te komen, is immens. Het belangrijkste toelatingsexamen voor de middelbare school en de universiteit, de Gao Kao, is een killer voor je creativiteit, zegt Xu. Het vergt een jarenlange grondige voorbereiding. Ouders leggen vooral de nadruk op dit examen en ontmoedigen daardoor de ontwikkeling van de natuurlijke talenten van hun kinderen. Creatievelingen worden omgevormd tot bollebozen, waar elke vorm van passie uitgeknepen is. Daarbij stimuleert de overheid natuurlijk ook niet helemaal tot vrij denken.

Gebrek aan passie in producten

Logischerwijs, kan hieruit alleen maar volgen dat veel van wat in China gemaakt wordt passie en enthousiasme mist. Immers, mensen die geleerd hebben om vooral mechanisch te denken en te doen, brengen dito producten voort. Xu noemt Chinese techbedrijven en wat ze voortbrengen zelfs 'zielloos'. Het verklaart ook waarom er zoveel klonen en look-a-likes van dezelfde bedrijfjes zijn: veel startups worden opgericht door engineers zonder een gevoel voor creativiteit, design of kunst. Het is copy and paste en hoppa daar wordt weer een nieuwe onderneming de grond uitgestampt.

Innovatievelingen worden vermalen

Nog een reden waarom de innovatieve ondernemersgeest in China wordt ontmoedigd: de grote ondernemingen vermorzelen de kleintjes als ze maar enigszins succesvol dreigen te worden. Waar in de VS de cultuur juist is om kleine startups met briljante vindingen op te kopen of in te lijven, kiezen Chinese giganten als Baidu er juist voor om die innovatieve startups kapot te concurreren. Het product wordt gewoon nagemaakt en massaal op de markt gezet zodat er van de originele startup niets meer overblijft. Tja, ga er dan nog maar eens aanstaan als eenzame creatieveling. Waarom zou je je geluk nog beproeven. 

Xu heeft niettemin hoop. Hij ziet dat de dingen langzaam ten goede aan het veranderen zijn. Maar voor het zover is, zijn we wel 20 jaar verder, denkt hij. Dat biedt dan tenminste perspectief voor het Westen om op dit vlak nog een beetje aan kop te blijven.

Lees ook: 

>Alles over zaken in China

Gegevens ontvanger
Naam ontvanger:
Email ontvanger:
Jouw gegevens
Naam:
Email:
Dominique Haijtema: technologie als digitale disruptie of exponentiële onzin?

Dominique Haijtema: technologie als digitale disruptie of exponentiële onzin?

Alle snelle technologische ontwikkelingen ten spijt, ze hebben pas een functie als ze aan een klantbehoefte voldoen. Technologie is mensenwerk. Lees verder

Dit zijn Nederlands beste digitale dienstverleners

Dit zijn Nederlands beste digitale dienstverleners

Ieder bedrijf wordt digitaal. Maar wie kan je het beste helpen om dat voor elkaar te krijgen? MT vroeg het zijn lezers, voor de 15de keer op rij. Lees verder

Onderzoeksverantwoording MT Digital 2015

Onderzoeksverantwoording MT Digital 2015

Management Team doet al sinds 2001 elk jaar onderzoek naar de kwaliteit en populariteit van leveranciers van digitale services op de Nederlandse markt. Lees verder

Rode cijfers voor Hema; Bedrijfsspionage bij PostNL

Rode cijfers voor Hema; Bedrijfsspionage bij PostNL

Plus: Shell mag gaan boren in Alaska, V&D onderhandelt langer over huren en Vanderlande boekt een miljard aan orders. Lees verder

Dit zijn de 8 grootste klachten van werknemers over hun bazen

Dit zijn de 8 grootste klachten van werknemers over hun bazen

Effectieve leiders weten hoe mensen betrokken te houden. Waarom schort het dan nog steeds aan emotionele intelligentie onder onze leiders? Lees verder

Dit kunnen B2B-bedrijven leren van B2C-partijen (en omgekeerd)

Dit kunnen B2B-bedrijven leren van B2C-partijen (en omgekeerd)

B2B- en B2C-bedrijven groeien langzaam naar elkaar toe. Wat kunnen ze van elkaar leren? In elk geval: een ‘nieuwe’ doelgroep aanspreken. Lees verder

Eurolanden wijzen Grieks plan af, goede dag voor Airbus, en na 37 jaar nieuwe Suzuki-ceo

Eurolanden wijzen Grieks plan af, goede dag voor Airbus, en na 37 jaar nieuwe Suzuki-ceo

Plus: goed nieuws voor CarpetRight en Van Oord, en zó test je kogelvrij glas. Lees verder

Wat managers kunnen leren van de Tour de France

Wat managers kunnen leren van de Tour de France

Een goede zelfanalyse helpt mensen om door te gaan, ook als ze geen kans hebben op de eindzege. De juiste vragen stellen helpt daarbij. Lees verder

Een datalek? Meld het snel, of krijg een flinke boete

Een datalek? Meld het snel, of krijg een flinke boete

Binnenkort moeten gehackte bedrijven zich verplicht melden. Maar wanneer moet een manager melding doen? Lees verder

6 tips om efficiënter te mailen

6 tips om efficiënter te mailen

Wekelijks zijn we meerdere uren kwijt met het checken en beantwoorden van onze mail. Hoe dat efficiënter kan, lees je hier. Lees verder

Whitepapers
Meer whitepapers »
 
Volg MT op Facebook
X