De donkere kanten van Groupon

02 apr 2012  |   Djaja Ottenhof  
Groupon

Groupon is als een komeet omhoog geschoten. In Nederland kortingsland werd de site met gejuich ontvangen. Maar de laatste tijd zijn er wel wat smetjes op het blazoen gekomen.

Groupon maakte vrijdag bekend de resultaten over het laatste kwartaal en heel 2011 bij te stellen. Er gaat 30 miljoen dollar van de nettowinst af. De bijstelling komt doordat bij duurdere 'deals' meer mensen dan verwacht hun coupons gebruiken. Over de boekhoudmethodes was bij de beursgang eind vorig jaar al het een en ander te doen. Volgens een artikel op Forbes was een van de prestatie-indicatoren waarin Groupon de marketinguitgaven niet meenam om die reden dubieus.

Negatieve berichtgeving

De kortingssite komt de laatste tijd vaker negatief in het nieuws. Na een stroom van kritische berichten op blogs erkende het bedrijf dat het zich schuldig had gemaakt aan linkspam, het misbruiken van internetfora en sociale media voor commerciële uitingen. In februari gaf de Reclame Code Commissie Groupon in Nederland nog een boete voor het misleiden van ondernemers.

En afgelopen zomer was er gedoe over de btw-afdracht van de deals. Ondernemers die met Groupon in zee gingen, meldden verrast te zijn dat zij opdraaiden voor de volledige btw, terwijl ze in de regel maar iets meer dan de helft van de verkoopopbrengst van de kortingscoupons krijgen. Miscommunicatie, of bewuste misleiding?

De grens opzoeken

Zo ontstaat een beeld van een eigenzinnig bedrijf dat steeds de grens opzoekt. Moet je zoveel btw afdragen? Groupon: Dat is niet ons probleem, kijk maar in de voorwaarden. Op ongeoorloofde wijze promotie maken via internetfora en social media? Groupon: Dat doen we stiekem en doortrapt, niemand die erachter komt. Accountingregels? Groupon: Wij weten het beter.

Twijfels over het businessmodel

Groupon wekt door deze houding irritatie terwijl ook steeds meer twijfels rijzen over de houdbaarheid van het businessmodel. De vrijdag aangekondigde winstbijstelling laat meteen een van de problematische aspecten hiervan zien. Namelijk dat Groupon een deel van zijn geld verdient als het zijn klanten een negatieve ervaring geeft: het niet meer kunnen incasseren van de coupons waarvoor ze wel betaald hebben, maar die zijn verlopen doordat ze niet op tijd zijn verzilverd.

Daarnaast is het concept kortingssite ook nog eens makkelijk te kopiëren. In Nederland is een waslijst aan dergelijke sites opgezet. Anders dan Groupon richten die zich vaak op een bepaalde niche: studenten, duurzame consumenten, je kunt het zo gek niet bedenken. En die specialisten hebben ook nog eens gezelschap van grote spelers als Marktplaats die ook kortingsdeals aanbieden.

Investeerders bekijken Groupon met argusogen

Resultaten bijstellen, daar houden ze niet van op Wall Street, en in de handel nabeurs ging de koers van het aandeel dan ook een aantal procenten onderuit. Nou is de aandelenbeurs natuurlijk niet meer dan een schimmenspel waar media en analisten elke dag een voetbalwedstrijd van proberen te maken. Maar het is wel duidelijk dat ook investeerders Groupon voorlopig even met argusogen zullen bekijken.

Lees ook:

Gegevens ontvanger
Naam ontvanger:
Email ontvanger:
Jouw gegevens
Naam:
Email:
Waarom je protocollen soms maar beter aan je laars kunt lappen

Waarom je protocollen soms maar beter aan je laars kunt lappen

Met protocollen proberen bedrijven de organisatie te stroomlijnen. Maar efficiëntie botst vaak met effectiviteit. Eigenwijze medewerkers zijn dan de laatste hoop. Lees verder

De Nederlandse ceo heeft wel haar, maar geen snor

De Nederlandse ceo heeft wel haar, maar geen snor

Kale mannen maken weinig kans om ceo te worden. Maar ook een snor is uit bij de Nederlandse topmanager, die gemiddeld 53 jaar oud is. Lees verder

'Botsende ego's hielden mobiel betalen jarenlang tegen'

'Botsende ego's hielden mobiel betalen jarenlang tegen'

De markt voor mobiel betalen bestaat al jaren, de techniek ook, maar te grote ego's in de boardroom hebben het lang tegengehouden. Lees verder

Chris Buijink: 'De banken zijn hun klanten echt niet vergeten'

Chris Buijink: 'De banken zijn hun klanten echt niet vergeten'

Het vertrouwen in de bankensector is nog steeds niet hersteld. Wat vindt Chris Buijink, voorman van de bankensector, daarvan? Lees verder

Daan de Reiziger weet dat 30 procent stiekem privé rijdt

Daan de Reiziger weet dat 30 procent stiekem privé rijdt

Daan de Reiziger houdt van niet-gemaakte kilometers. Dit keer ontstaat er aan de lunchtafel een discussie over de rittenregistratie. Chantal snapt er níets van... Lees verder

7 x hoe de bankensector er bovenop kan komen

7 x hoe de bankensector er bovenop kan komen

Hoe valt de beschadigde relatie van de banken met hun (zakelijke) klanten te repareren? 7 gratis adviezen voor de sector. Lees verder

Onderzoek: slechts helft bedrijven vindt zichzelf 'wendbaar'

Onderzoek: slechts helft bedrijven vindt zichzelf 'wendbaar'

Slechts de helft van de organisaties vindt zich 'wendbaar'. Vooral in de grondstoffen-, transport- en voedingsmiddelensector is de wendbaarheid laag. Lees verder

Apple verkoopt méér iPhones, minder iPads - Ceo Total overleden tijdens ongeluk - 'Bod SHV op Nutreco te laag'

Apple verkoopt méér iPhones, minder iPads - Ceo Total overleden tijdens ongeluk - 'Bod SHV op Nutreco te laag'

Plus:. Omzet en winst RFS Holding gedaald, Lion wil van kroketten af en twee Hema's weer open. Lees verder

Dit zijn de beste financials van 2014

Dit zijn de beste financials van 2014

Wie is bezig met een comeback en wie heeft juist een deuk opgelopen? Alles over de winnaars (en losers) van de MT Finance 2014. Lees verder

MT Finance 2014: de volledige uitslag

MT Finance 2014: de volledige uitslag

Alle ranglijsten van MT's jaarlijkse onderzoek naar financials. Dit zijn de winnaars van de MT Finance 2014. Lees verder

 
Volg MT op Facebook
X