De donkere kanten van Groupon

02 apr 2012  |   Djaja Ottenhof  
Groupon

Groupon is als een komeet omhoog geschoten. In Nederland kortingsland werd de site met gejuich ontvangen. Maar de laatste tijd zijn er wel wat smetjes op het blazoen gekomen.

Groupon maakte vrijdag bekend de resultaten over het laatste kwartaal en heel 2011 bij te stellen. Er gaat 30 miljoen dollar van de nettowinst af. De bijstelling komt doordat bij duurdere 'deals' meer mensen dan verwacht hun coupons gebruiken. Over de boekhoudmethodes was bij de beursgang eind vorig jaar al het een en ander te doen. Volgens een artikel op Forbes was een van de prestatie-indicatoren waarin Groupon de marketinguitgaven niet meenam om die reden dubieus.

Negatieve berichtgeving

De kortingssite komt de laatste tijd vaker negatief in het nieuws. Na een stroom van kritische berichten op blogs erkende het bedrijf dat het zich schuldig had gemaakt aan linkspam, het misbruiken van internetfora en sociale media voor commerciële uitingen. In februari gaf de Reclame Code Commissie Groupon in Nederland nog een boete voor het misleiden van ondernemers.

En afgelopen zomer was er gedoe over de btw-afdracht van de deals. Ondernemers die met Groupon in zee gingen, meldden verrast te zijn dat zij opdraaiden voor de volledige btw, terwijl ze in de regel maar iets meer dan de helft van de verkoopopbrengst van de kortingscoupons krijgen. Miscommunicatie, of bewuste misleiding?

De grens opzoeken

Zo ontstaat een beeld van een eigenzinnig bedrijf dat steeds de grens opzoekt. Moet je zoveel btw afdragen? Groupon: Dat is niet ons probleem, kijk maar in de voorwaarden. Op ongeoorloofde wijze promotie maken via internetfora en social media? Groupon: Dat doen we stiekem en doortrapt, niemand die erachter komt. Accountingregels? Groupon: Wij weten het beter.

Twijfels over het businessmodel

Groupon wekt door deze houding irritatie terwijl ook steeds meer twijfels rijzen over de houdbaarheid van het businessmodel. De vrijdag aangekondigde winstbijstelling laat meteen een van de problematische aspecten hiervan zien. Namelijk dat Groupon een deel van zijn geld verdient als het zijn klanten een negatieve ervaring geeft: het niet meer kunnen incasseren van de coupons waarvoor ze wel betaald hebben, maar die zijn verlopen doordat ze niet op tijd zijn verzilverd.

Daarnaast is het concept kortingssite ook nog eens makkelijk te kopiëren. In Nederland is een waslijst aan dergelijke sites opgezet. Anders dan Groupon richten die zich vaak op een bepaalde niche: studenten, duurzame consumenten, je kunt het zo gek niet bedenken. En die specialisten hebben ook nog eens gezelschap van grote spelers als Marktplaats die ook kortingsdeals aanbieden.

Investeerders bekijken Groupon met argusogen

Resultaten bijstellen, daar houden ze niet van op Wall Street, en in de handel nabeurs ging de koers van het aandeel dan ook een aantal procenten onderuit. Nou is de aandelenbeurs natuurlijk niet meer dan een schimmenspel waar media en analisten elke dag een voetbalwedstrijd van proberen te maken. Maar het is wel duidelijk dat ook investeerders Groupon voorlopig even met argusogen zullen bekijken.

Lees ook:

Gerelateerde artikelen:


Meer over business:


Gegevens ontvanger
Naam ontvanger:
Email ontvanger:
Jouw gegevens
Naam:
Email:
Waarom stoppen met projecten zo moeilijk is

Waarom stoppen met projecten zo moeilijk is

Bijna al mijn klanten komen tijd tekort, of ze nu directeur zijn, manager of ondernemer. Dat komt omdat ze lopende projecten niet op tijd stoppen. Lees verder

10 duizelingwekkende feiten over Tesla's Gigafactory

10 duizelingwekkende feiten over Tesla's Gigafactory

Alles van de bedrijven van Elon Musk is groot: zo ook de megafabriek die Tesla uit de grond stampt. 10 duizelingwekkende feiten over de productielocatie in Nevada. Lees verder

Lessen uit de boardroom van Heineken

Lessen uit de boardroom van Heineken

Werken bij Heineken betekent: werken bij een concern waar de familie nog steeds dominant is en bier door de aderen stroomt. Wat betekent dat voor de bestuurders? Onderzoeksjournalist Stefan Vermeulen zocht het uit en vond: 6 lessen uit de boardroom van het bier. Lees verder

Onderneemster Kristel Groenenboom rekent af met kantoormuizen

Onderneemster Kristel Groenenboom rekent af met kantoormuizen

In het bedrijf van Kristel Groenenboom heerste een muizenplaag. Een bestrijdingsabonnement ontzorgde haar niet... Lees verder

Hoe Amerika’s eerste bierbrouwer ten onder ging - en hoe dat lot te voorkomen

Hoe Amerika’s eerste bierbrouwer ten onder ging - en hoe dat lot te voorkomen

Amerika’s eerste bierbrouwer kwam uit Nederland, maar hield het slechts iets meer dan 50 jaar vol. Hoe datzelfde lot te voorkomen? Lees verder

'City-banken mijden Zuidas'; Bart Smit verdwijnt uit winkelstraat

'City-banken mijden Zuidas'; Bart Smit verdwijnt uit winkelstraat

Plus: Stress kost Amerikaanse economie miljarden, 'Brexit' kost Branson miljoenen en vertrekbonus fiscus aan succes tenonder. Lees verder

Cees Schenk na de 'Brexit': succesvol leiderschap begint met empathie

Cees Schenk na de 'Brexit': succesvol leiderschap begint met empathie

De Brexit is voor vele leiders een wijze les hoe je verandering (niet) in goede banen leidt, aldus Cees Schenk. Lees verder

'Dieselgate' doet Volkswagen nu pas echt pijn

'Dieselgate' doet Volkswagen nu pas echt pijn

Volkswagen gaat voor het behoud van de Amerikaanse consument flink door het stof. Nu Europa nog. Lees verder

55 feitjes over Google die u nog niet wist

55 feitjes over Google die u nog niet wist

Google ontvangt jaarlijks 2,5 miljoen CV's van mensen die graag bij het techbedrijf uit Mountainview willen werken. En 54 andere feitjes... Lees verder

De 5 uitdagingen voor easyJet

De 5 uitdagingen voor easyJet

EasyJet heeft wel eens betere tijden gekend. We zetten de vijf uitdagingen van de low-cost vliegmaatschappij op een rij. Lees verder

 
Volg MT op Twitter


@MTNieuws op Twitter
X