De donkere kanten van Groupon

02 apr 2012  |   Djaja Ottenhof  
Groupon

Groupon is als een komeet omhoog geschoten. In Nederland kortingsland werd de site met gejuich ontvangen. Maar de laatste tijd zijn er wel wat smetjes op het blazoen gekomen.

Groupon maakte vrijdag bekend de resultaten over het laatste kwartaal en heel 2011 bij te stellen. Er gaat 30 miljoen dollar van de nettowinst af. De bijstelling komt doordat bij duurdere 'deals' meer mensen dan verwacht hun coupons gebruiken. Over de boekhoudmethodes was bij de beursgang eind vorig jaar al het een en ander te doen. Volgens een artikel op Forbes was een van de prestatie-indicatoren waarin Groupon de marketinguitgaven niet meenam om die reden dubieus.

Negatieve berichtgeving

De kortingssite komt de laatste tijd vaker negatief in het nieuws. Na een stroom van kritische berichten op blogs erkende het bedrijf dat het zich schuldig had gemaakt aan linkspam, het misbruiken van internetfora en sociale media voor commerciële uitingen. In februari gaf de Reclame Code Commissie Groupon in Nederland nog een boete voor het misleiden van ondernemers.

En afgelopen zomer was er gedoe over de btw-afdracht van de deals. Ondernemers die met Groupon in zee gingen, meldden verrast te zijn dat zij opdraaiden voor de volledige btw, terwijl ze in de regel maar iets meer dan de helft van de verkoopopbrengst van de kortingscoupons krijgen. Miscommunicatie, of bewuste misleiding?

De grens opzoeken

Zo ontstaat een beeld van een eigenzinnig bedrijf dat steeds de grens opzoekt. Moet je zoveel btw afdragen? Groupon: Dat is niet ons probleem, kijk maar in de voorwaarden. Op ongeoorloofde wijze promotie maken via internetfora en social media? Groupon: Dat doen we stiekem en doortrapt, niemand die erachter komt. Accountingregels? Groupon: Wij weten het beter.

Twijfels over het businessmodel

Groupon wekt door deze houding irritatie terwijl ook steeds meer twijfels rijzen over de houdbaarheid van het businessmodel. De vrijdag aangekondigde winstbijstelling laat meteen een van de problematische aspecten hiervan zien. Namelijk dat Groupon een deel van zijn geld verdient als het zijn klanten een negatieve ervaring geeft: het niet meer kunnen incasseren van de coupons waarvoor ze wel betaald hebben, maar die zijn verlopen doordat ze niet op tijd zijn verzilverd.

Daarnaast is het concept kortingssite ook nog eens makkelijk te kopiëren. In Nederland is een waslijst aan dergelijke sites opgezet. Anders dan Groupon richten die zich vaak op een bepaalde niche: studenten, duurzame consumenten, je kunt het zo gek niet bedenken. En die specialisten hebben ook nog eens gezelschap van grote spelers als Marktplaats die ook kortingsdeals aanbieden.

Investeerders bekijken Groupon met argusogen

Resultaten bijstellen, daar houden ze niet van op Wall Street, en in de handel nabeurs ging de koers van het aandeel dan ook een aantal procenten onderuit. Nou is de aandelenbeurs natuurlijk niet meer dan een schimmenspel waar media en analisten elke dag een voetbalwedstrijd van proberen te maken. Maar het is wel duidelijk dat ook investeerders Groupon voorlopig even met argusogen zullen bekijken.

Lees ook:

Gegevens ontvanger
Naam ontvanger:
Email ontvanger:
Jouw gegevens
Naam:
Email:
Waarom families de beste kruideniers zijn

Waarom families de beste kruideniers zijn

Een Nederlandse supermarkt? Meestal een (ex-)familiebedrijf. ‘AH zou er als familiebedrijf beter voor staan.’ Lees verder

De 12 bekendste supermarktfamilies van Nederland

De 12 bekendste supermarktfamilies van Nederland

Een Nederlandse supermarkt is vaak een familiebedrijf. Logisch, want dat zijn vaak de beste kruideniers. De 12 bekendste op een rij. Lees verder

Apple onder vuur om werkomstandigheden; Ex-TMG-ceo bekritiseert opvolger

Apple onder vuur om werkomstandigheden; Ex-TMG-ceo bekritiseert opvolger

Plus: Opnieuw winstwaarschuwing Air France-KLM, Spyker failliet en  Sony-hack is een 'zaak van nationale veiligheid'. Lees verder

6 tips voor een motiverende eindejaarsspeech

6 tips voor een motiverende eindejaarsspeech

2015 nadert en daarmee ook de speeches om medewerkers te motiveren. Hoe dat je dat? 6 tips, feiten en inspirerende voorbeelden op rij. Lees verder

De 13 grootste familievetes in het bedrijfsleven ooit

De 13 grootste familievetes in het bedrijfsleven ooit

Van je familie moet je het hebben. Maar met je familie in zaken gaan? Niet altijd een goed idee. De 13 meest spraakmakende voorbeelden. Lees verder

Bob heeft het moeilijk met geïmproviseerd behoudbeleid

Bob heeft het moeilijk met geïmproviseerd behoudbeleid

Bob is directeur bij een groot concern. Bob doet zijn best. Dit keer heeft hij het moeilijk met een stukje behoudbeleid. Lees verder

Wat je ook doet, zet geen 'leiderschap' in je CV

Wat je ook doet, zet geen 'leiderschap' in je CV

In 2014 kreeg je vooral een nieuwe baan als je over technische vaardigheden beschikte. Dit waren de 25 meest gewilde vaardigheden. Lees verder

6 Nederlandse ceo's die in 2014 het veld hebben geruimd

6 Nederlandse ceo's die in 2014 het veld hebben geruimd

Ook 2014 was weer een jaar waarin veel topmanagers sneuvelden. Dit zijn de opvallendste ontslagen. Lees verder

Airbnb speelt voor fiscus; Uber bereikt mijlpaal aantal ritten

Airbnb speelt voor fiscus; Uber bereikt mijlpaal aantal ritten

Plus: Philips stelt eisen aan koper Lumileds, AutoRai weer in trek bij importeurs en oud-voetballer Arie Haan schrijft managementboek. Lees verder

Waarom Scrummen zo snel zo enorm populair geworden is

Waarom Scrummen zo snel zo enorm populair geworden is

Tesla, Apple, Google: allemaal zweren ze bij Scrum, een methode die bedrijven belooft 2 keer zoveel te doen in de helft van de tijd. Lees verder

Whitepapers
Meer whitepapers »
 
Volg MT op Facebook
X