De donkere kanten van Groupon

02 apr 2012  |   Djaja Ottenhof  
Groupon

Groupon is als een komeet omhoog geschoten. In Nederland kortingsland werd de site met gejuich ontvangen. Maar de laatste tijd zijn er wel wat smetjes op het blazoen gekomen.

Groupon maakte vrijdag bekend de resultaten over het laatste kwartaal en heel 2011 bij te stellen. Er gaat 30 miljoen dollar van de nettowinst af. De bijstelling komt doordat bij duurdere 'deals' meer mensen dan verwacht hun coupons gebruiken. Over de boekhoudmethodes was bij de beursgang eind vorig jaar al het een en ander te doen. Volgens een artikel op Forbes was een van de prestatie-indicatoren waarin Groupon de marketinguitgaven niet meenam om die reden dubieus.

Negatieve berichtgeving

De kortingssite komt de laatste tijd vaker negatief in het nieuws. Na een stroom van kritische berichten op blogs erkende het bedrijf dat het zich schuldig had gemaakt aan linkspam, het misbruiken van internetfora en sociale media voor commerciële uitingen. In februari gaf de Reclame Code Commissie Groupon in Nederland nog een boete voor het misleiden van ondernemers.

En afgelopen zomer was er gedoe over de btw-afdracht van de deals. Ondernemers die met Groupon in zee gingen, meldden verrast te zijn dat zij opdraaiden voor de volledige btw, terwijl ze in de regel maar iets meer dan de helft van de verkoopopbrengst van de kortingscoupons krijgen. Miscommunicatie, of bewuste misleiding?

De grens opzoeken

Zo ontstaat een beeld van een eigenzinnig bedrijf dat steeds de grens opzoekt. Moet je zoveel btw afdragen? Groupon: Dat is niet ons probleem, kijk maar in de voorwaarden. Op ongeoorloofde wijze promotie maken via internetfora en social media? Groupon: Dat doen we stiekem en doortrapt, niemand die erachter komt. Accountingregels? Groupon: Wij weten het beter.

Twijfels over het businessmodel

Groupon wekt door deze houding irritatie terwijl ook steeds meer twijfels rijzen over de houdbaarheid van het businessmodel. De vrijdag aangekondigde winstbijstelling laat meteen een van de problematische aspecten hiervan zien. Namelijk dat Groupon een deel van zijn geld verdient als het zijn klanten een negatieve ervaring geeft: het niet meer kunnen incasseren van de coupons waarvoor ze wel betaald hebben, maar die zijn verlopen doordat ze niet op tijd zijn verzilverd.

Daarnaast is het concept kortingssite ook nog eens makkelijk te kopiëren. In Nederland is een waslijst aan dergelijke sites opgezet. Anders dan Groupon richten die zich vaak op een bepaalde niche: studenten, duurzame consumenten, je kunt het zo gek niet bedenken. En die specialisten hebben ook nog eens gezelschap van grote spelers als Marktplaats die ook kortingsdeals aanbieden.

Investeerders bekijken Groupon met argusogen

Resultaten bijstellen, daar houden ze niet van op Wall Street, en in de handel nabeurs ging de koers van het aandeel dan ook een aantal procenten onderuit. Nou is de aandelenbeurs natuurlijk niet meer dan een schimmenspel waar media en analisten elke dag een voetbalwedstrijd van proberen te maken. Maar het is wel duidelijk dat ook investeerders Groupon voorlopig even met argusogen zullen bekijken.

Lees ook:

Gegevens ontvanger
Naam ontvanger:
Email ontvanger:
Jouw gegevens
Naam:
Email:
Waarom adviezen niet helpen om gelukkig te worden

Waarom adviezen niet helpen om gelukkig te worden

Goedbedoelde adviezen helpen niemand aan een gelukkiger leven. Reflectie en acceptatie, dat is wat telt. Lees verder

8 wetenschappelijk bewezen tips om je geheugen te trainen

8 wetenschappelijk bewezen tips om je geheugen te trainen

De concurrentie voor blijven? Acht wetenschappelijk bewezen tips om het brein fit te houden en je geheugen te trainen. Lees verder

Dominique Haijtema: belonen en straffen slaat nergens op

Dominique Haijtema: belonen en straffen slaat nergens op

De Oudduitse herder van Dominique Haijtema leert haar een lesje over natuurlijk gezag en gewenst gedrag. Lees verder

Komt de belofte van betalen met je mobiel eindelijk uit?

Komt de belofte van betalen met je mobiel eindelijk uit?

Welkom bij de mobiele betaaldans: zelfs Apple zou van je telefoon een portemonnee willen maken. Maar wil de consument het ook? Lees verder

'NFC hoeft helemaal niet door te breken'

'NFC hoeft helemaal niet door te breken'

Een virtuele portemonnee moet meer kunnen dan betalen alleen, zegt Pascal Spelier. 'Banken moeten zelf de behoefte creëren.' Lees verder

Tesla ruikt kansen in China; Blackberry valt terug op Bold

Tesla ruikt kansen in China; Blackberry valt terug op Bold

Plus: Megadeals in Pharma, Free Record Shop opnieuw failliet en Roel Louwhoff nieuwe coo ING. Lees verder

3 vragen aan Endemol-directeur Laurens Drillich

3 vragen aan Endemol-directeur Laurens Drillich

Laurens Drillich, algemeen directeur Endemol Nederland Mediagroep, over online bingo, televisiebudgetten en online distributie. Lees verder

Daan de Reiziger heeft nog een lange weg te gaan

Daan de Reiziger heeft nog een lange weg te gaan

Daan de Reiziger is liefhebber van niet gemaakte kilometers. Dit keer wordt hij na zijn dagelijkse fietstocht beschimpt door een collega. Lees verder

'KPMG fraudeerde bewust'; Netflix verhoogt prijzen; Antoon Swinkels overleden

'KPMG fraudeerde bewust'; Netflix verhoogt prijzen; Antoon Swinkels overleden

Plus: Duitse cybercriminelen in Nederland, nieuwe ceo Ford bekend en Jack 'Twitter' Dorsey twijfelt over Square. Lees verder

De 2 zakenvrouwen uit het Midden-Oosten die je moet kennen

De 2 zakenvrouwen uit het Midden-Oosten die je moet kennen

Dit zijn Hind Hobeika en May Habib, twee onderneemsters uit het Midden-Oosten die de Arabische bedrijven-lente vormgeven. Lees verder

 
Volg MT op Facebook

X