Denk vooruit met scenarioplanning

23 mrt 2012  |   Djaja Ottenhof  
Onzekere toekomst

Als het op de toekomst aankomt zijn er in de woorden van Richard Branson drie soorten mensen: zij die het laten gebeuren, zij die zorgen dat het gebeurt en zij die zich afvragen wat er is gebeurd. Sommige bedrijven zijn vastberaden tot de tweede te groep te horen. Scenarioplanning kan hierbij helpen.


Scenarioplanning en vooruitdenken was donderdag het onderwerp van een door Yacht georganiseerd congres. Onder andere Shell, een bedrijf dat de reputatie heeft kampioen scenariodenken te zijn, en de NS hadden iemand afgevaardigd om er hun licht over te laten schijnen. Voor de laatste was dit wat minder gelukkig omdat net deze dag het treinverkeer weer eens vastliep door technische problemen en dit voor veel mensen een voorbeeld is van niet goed voorbereid zijn.

Volgens onderzoeker Mario van Rijn van Avans Hogeschool kan scenarioplanning bij de voorbereiding helpen. “Dit is een wildcardscenario. Als je er niet over hebt nagedacht hebt, ben je te laat en moet je dealen met de gevolgen.” Een ander voorbeeld is de tsunami in Azië eind 2004. Als Aziatische landen vooruit hadden gepland, hadden ze sensoren in de oceaan kunnen plaatsen die een waarschuwing voor de naderende ramp zouden geven.

Trends op de lange termijn

Echte scenarioplanning gaat echter over trends op de lange termijn. Volgens Ewald Breunesse van Shell is de kern om onvermijdelijkheden te identificeren. "Ik vraag me wel eens af of we zoveel onzekerheden hebben. We moeten ook kijken naar de onvermijdelijkheden waar onzekerheden uit voortkomen. Als je weet dat je tegen grenzen oploopt, is de vraag wanneer komen die?"

Shell denkt bijvoorbeeld na over de sterke groei van de vraag naar energie. "De snelheid waarmee deze wereld groeit, is moeilijk bij te houden. Waar wij ons op voorbereiden is de situatie dat er schaarste ontstaat." In de praktijk betekent dat niet dat  het olieconcern zich richt op een snelle transitie naar alternatieve energiebronnen, deze kan volgens Breunesse nog zo 70 tot 100 jaar op zich laten wachten. “Je bouwt infrastructuur nooit zomaar even om. Je kunt niet zomaar zeggen we doen de olie de deur uit. Wij hebben de verplichting om tijdens de transitie de winkel open te houden. Mensen willen toch graag blijven tanken aan de pomp.”

Voor de NS geldt dat het bedrijf ook investeringen voor de lange termijn doet en dus te maken heeft met onzekerheid over de toekomst. “Treinen gaan 30, 40 jaar mee. Wij zijn daarom bezig met de toekomst. Wat voor dienstregeling we hebben? Hoeveel vergoeding gaan we de overheid betalen in 2025?”, aldus directeur Ingrid Thijssen van de NS.

Voor wie zelf aan de slag wil met scenarioplanning is online heel veel informatie te vinden, enkele links:

>> Het goeroeprofiel van Arie de Geus, de geestelijk vader van scenariodenken bij Shell

Gegevens ontvanger
Naam ontvanger:
Email ontvanger:
Jouw gegevens
Naam:
Email:
Kabinet stelt 1 prioriteit: banengroei via mkb

Kabinet stelt 1 prioriteit: banengroei via mkb

Liefst 100.000 banen moeten er van het kabinet bijkomen. Hoe willen ze dat voor elkaar krijgen? Lees verder

‘Tegenspraak is rijden met een veiligheidsriem’

‘Tegenspraak is rijden met een veiligheidsriem’

Om tunnelvisie te voorkomen, zetten het OM en de politie georganiseerde tegenspraak in. Een voorbeeld voor bedrijven, denkt officier van justitie Chris van Dam. ‘Ook managers kunnen er baat bij hebben als iemand hun keuzes tegen het licht houdt.’ Lees verder

Alibaba naar de beurs: zo groot is het Chinese bedrijf

Alibaba naar de beurs: zo groot is het Chinese bedrijf

Alibaba gaat deze week naar de beurs. Hoe groot is de Chinese reus? Een vergelijking met andere grootmachten. Lees verder

5 Nederlandse bedrijven die internationale druk voelden

5 Nederlandse bedrijven die internationale druk voelden

Nederland opgelet: het Chinese Alibaba wil uitbreiden in Europa. Hoe gingen Hollandse bedrijven eerder om met internationale druk? Lees verder

Hoe Van Bastens demotie wel eens tot winst kan leiden

Hoe Van Bastens demotie wel eens tot winst kan leiden

De lat extreem hoog leggen verhoogt vooral risicovol gedrag. Slim dus van Van Basten om een stapje terug te doen. Lees verder

Wegener-ceo: waarom je buiten de spotlights moet innoveren

Wegener-ceo: waarom je buiten de spotlights moet innoveren

Medewerkers bepalen of innovaties een succes worden, zegt Wegener-ceo Susan Duinhoven. 'Ze moeten ruimte krijgen om te falen.' Lees verder

Hema schrapt 'Echt Hema'; Weer Nederlands dancebedrijf overgenomen

Hema schrapt 'Echt Hema'; Weer Nederlands dancebedrijf overgenomen

Plus: Nieuwe ceo voor Delta Lloyd, De Mol bevestigt interesse in SBS, Microsoft neemt Minecraft over en 4 miljoen nieuwe iPhones besteld. Lees verder

Daan de Reiziger weet niet wie John Mayer is

Daan de Reiziger weet niet wie John Mayer is

Daan de Reiziger is liefhebber van niet-gemaakte kilometers. Vandaag gaat hij al carpoolend naar een heisessie. Lees verder

Geef leiding alsof je morgen failliet kunt gaan

Geef leiding alsof je morgen failliet kunt gaan

Managers zouden zich meer als ondernemers moeten gedragen, zo wordt vaak gezegd. Begin met deze 5 inzichten.  Lees verder

Hoe bierconcern Heineken zelfstandig wil (en kan) blijven

Hoe bierconcern Heineken zelfstandig wil (en kan) blijven

Heineken kopen? Dat gaat je zeer waarschijnlijk niet lukken, SABMiller. Waarom niet? En hoe probeert Heineken zelfstandig te groeien? Lees verder

Whitepapers
Meer whitepapers »
 
Volg MT op Facebook
X