Denk vooruit met scenarioplanning

23 mrt 2012  |   Djaja Ottenhof  
Onzekere toekomst

Als het op de toekomst aankomt zijn er in de woorden van Richard Branson drie soorten mensen: zij die het laten gebeuren, zij die zorgen dat het gebeurt en zij die zich afvragen wat er is gebeurd. Sommige bedrijven zijn vastberaden tot de tweede te groep te horen. Scenarioplanning kan hierbij helpen.


Scenarioplanning en vooruitdenken was donderdag het onderwerp van een door Yacht georganiseerd congres. Onder andere Shell, een bedrijf dat de reputatie heeft kampioen scenariodenken te zijn, en de NS hadden iemand afgevaardigd om er hun licht over te laten schijnen. Voor de laatste was dit wat minder gelukkig omdat net deze dag het treinverkeer weer eens vastliep door technische problemen en dit voor veel mensen een voorbeeld is van niet goed voorbereid zijn.

Volgens onderzoeker Mario van Rijn van Avans Hogeschool kan scenarioplanning bij de voorbereiding helpen. “Dit is een wildcardscenario. Als je er niet over hebt nagedacht hebt, ben je te laat en moet je dealen met de gevolgen.” Een ander voorbeeld is de tsunami in Azië eind 2004. Als Aziatische landen vooruit hadden gepland, hadden ze sensoren in de oceaan kunnen plaatsen die een waarschuwing voor de naderende ramp zouden geven.

Trends op de lange termijn

Echte scenarioplanning gaat echter over trends op de lange termijn. Volgens Ewald Breunesse van Shell is de kern om onvermijdelijkheden te identificeren. "Ik vraag me wel eens af of we zoveel onzekerheden hebben. We moeten ook kijken naar de onvermijdelijkheden waar onzekerheden uit voortkomen. Als je weet dat je tegen grenzen oploopt, is de vraag wanneer komen die?"

Shell denkt bijvoorbeeld na over de sterke groei van de vraag naar energie. "De snelheid waarmee deze wereld groeit, is moeilijk bij te houden. Waar wij ons op voorbereiden is de situatie dat er schaarste ontstaat." In de praktijk betekent dat niet dat  het olieconcern zich richt op een snelle transitie naar alternatieve energiebronnen, deze kan volgens Breunesse nog zo 70 tot 100 jaar op zich laten wachten. “Je bouwt infrastructuur nooit zomaar even om. Je kunt niet zomaar zeggen we doen de olie de deur uit. Wij hebben de verplichting om tijdens de transitie de winkel open te houden. Mensen willen toch graag blijven tanken aan de pomp.”

Voor de NS geldt dat het bedrijf ook investeringen voor de lange termijn doet en dus te maken heeft met onzekerheid over de toekomst. “Treinen gaan 30, 40 jaar mee. Wij zijn daarom bezig met de toekomst. Wat voor dienstregeling we hebben? Hoeveel vergoeding gaan we de overheid betalen in 2025?”, aldus directeur Ingrid Thijssen van de NS.

Voor wie zelf aan de slag wil met scenarioplanning is online heel veel informatie te vinden, enkele links:

>> Het goeroeprofiel van Arie de Geus, de geestelijk vader van scenariodenken bij Shell

Gegevens ontvanger
Naam ontvanger:
Email ontvanger:
Jouw gegevens
Naam:
Email:
Jonas Ridderstråle: 'Een strategie volstaat niet meer'

Jonas Ridderstråle: 'Een strategie volstaat niet meer'

Gamechangen? Gooi je strategie uit het raam en ontwikkel een evolutionair competitief voordeel, zegt goeroe Jonas Ridderstråle. Lees verder

Overname Corio; worden deze winkelcentra Frans?

Overname Corio; worden deze winkelcentra Frans?

Het Franse Klépierre wil Corio overnemen. Welke bekende vastgoedprojecten komen daardoor in buitenlandse handen? Lees verder

Het populairste spel van Polen, met de groeten van Obama

Het populairste spel van Polen, met de groeten van Obama

Barack Obama heeft een exemplaar van de Poolse computergame 'The Witcher 2'. Of hij het ook speelt, is onbekend. Lees verder

Blackberry gelooft weer in zichzelf; Duur jaar voor luchtverzekeraars

Blackberry gelooft weer in zichzelf; Duur jaar voor luchtverzekeraars

Plus: Ryanair verhoogt winstraming, druk op omzet TNT blijft en Blackberry gelooft weer in zichzelf. Lees verder

Quintiq-ceo: 'Je moet agressieve keuzes maken'

Quintiq-ceo: 'Je moet agressieve keuzes maken'

IT-bedrijf Quintiq is voor 250 miljoen euro verkocht aan het Franse Dassault Systèmes. Ceo Victor Allis over het succes. Lees verder

Gezonde teams houden zich aan deze 2 regels

Gezonde teams houden zich aan deze 2 regels

Je gezondheid gaat voor alles, en zo is dat ook met teams. Met goede leefregels gaat het iedereen beter af. Lees verder

De 10 beste marketingboeken aller tijden

De 10 beste marketingboeken aller tijden

Voor iedereen die nog leesvoer zoekt om mee te nemen op vakantie: dit zijn volgens ons de 10 beste marketingboeken ooit. Lees verder

'KLM aansprakelijk voor schadeclaims'; Bose boos op Beats

'KLM aansprakelijk voor schadeclaims'; Bose boos op Beats

Plus: We kopen minder tablets, 'Kroymans knoeide met cijfers' en Nederlands IT-bedrijf verkocht voor 250 miljoen. Lees verder

In beeld: MT's vakantiebestemmingen op de wereldkaart

In beeld: MT's vakantiebestemmingen op de wereldkaart

Op de kaart gezet: alle afleveringen uit onze serie over het bedrijfsleven in populaire vakantiebestemmingen. Lees verder

De koning drinkt in België, dat kan niet anders

De koning drinkt in België, dat kan niet anders

Ga nou eens niet naar die eeuwige Ardennen of shoppen in Antwerpen. Zakelijk gezien heeft België veel meer in z'n mars. Lees verder

Whitepapers
 
Volg MT op Facebook
X